Norsk Audiofilt Revolusjonsråd (Gradient)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er enig at det hele låt tynt og med null fundament i bassen.
    Mellomtonen var nesten ikke tilstede på lørdagen.
    Paul mente at det var uinnspillt utstyr som var skyld i det hele, men jeg syntes ikke det kunne være den fulle og hele sannhet ;)
    Dag to hadde det antakelig vært fiklet med delefilteret. Da var det en smule mer mellomtone, og bass, men jeg tipper at det ikke var noe særlig med nivå under 80-100Hz.
    Alt bortsett fra preampene var spillt på en god stund før messa, og burde være åpnet seg etter en slik innspillingsperiode. Om ikke max, så i allefall mer enn det som her var tilfelle.

    Jeg har aldri hørt det aktive oppsettet før, og jeg håper det spiller med MYE mer autoritet enn dette ;)
    Får håpe jeg får høre det hjemme hos nonen av dere en gang.
    Når jeg var på Nodeland for å hente mine HT var det heller ikke noe bass IMO. Da ble det også skyldt på uinnspillt utstyr.
    Det som slo meg når jeg nevnte dette for Paul på messa, var at han mente at der var bass :eek:
    Her er det antakelig forskjellige preferanser ute å går, men hjemme hos meg er det et bunndrag, og et slam som jeg ALDRI før har opplevd.
    Og jeg spiller med en rørforsterker på 2x70W i klasse A.

    Jeg må også tilføye at perspektivet og lydbildet som Paul tryller frem er av en anne verden, men bass etter mine preferanser klarer han ikke å fremdrive. Selv ikke med et aktivt oppsett, og STORE transistor forstgerkere :eek: Hmmmm....... ;)

    Å stille uforberedt, og med uinnspillt utstyr virker også rart, og kanskje til og med urutinert. Ligner ikke Paul i det hele tatt. Jeg tenker da også på alt det som han faktisk tok med seg på messa.

    Denne gangen var det herlig å komme hjem, lene seg tilbake å bare nyte, og tenke at det faktisk spiller bedre i min lille hule ;D
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Fikk dessverre ikke hørt på Gradientene, jeg stod mesteparten av tiden i 5. etasje og demonstrerte Krix +++. Spilte ikke så galt på Krix Apex 3, BlueNote Koala Tube og en Codac forsterker :)

    Til Pauls forsvar så var forsterkerene flere uker forsinket fra andre side av dammen.

    Du får se det positive i det, var det ikke digg å komme HJEM til den beste lyden ? ;)
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen, Fallen A ++

    Jeg var slett ikke fornøyd med PMs lyd på messen, noe jeg har gitt uttrykk for her på forumet og i en telefonsamtale med Paul i går (i forbindelse med en evt bestillings av The Giant). Det største problemet var at mellomtonen manglet ekspansjonsvilje og kraft, noe som berøvet musikken for liv. Som for deg, Fallen A, var det en nytelse å komme hjem... og det til utstyr som totalt koster mindre enn den ene passive forforsterkeren.

    Personlig finner jeg ikke grunn til å dra Pauls utsagn om manglende innspilling i tvil. Når jeg har hørt hva en kabelstump kan gjøre, så lar det seg forstå at manglende innspilling også kan være et problem.

    Men jeg tenker på en annen ting... Kan det være en mismatch mellom passiv pre og aktivt delefilter som gjorde at det hørtes blast og anemisk ut?

    Uanz, med Revelation Ic på plass i mitt oppsett får jeg bare legge til at jeg med min 100w mosfet effektforsterker har fått en bass som rister rommet når den finnes på opptaket, så det er hevet over en hver tvil at Gradientene kan spille bass.... BÅDE hurtig og dypt.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Synd at det ble slik egentlig.
    Jeg hadde nemlig sett frem til å få en skikkelig demo med det aktive oppsettet.
    Om sakene er uinspillt eller ei er egentlig rivende likegyldig.
    Det gav et dårlig inntrykk, og til en slik messe, hvor 90% av de besøkende er entusiaster, og flere også kommer langveis i fra.... Ja da bør man stille forberedt IMO !!
    Krixene spillte forresten meget bra ;)
     

    gpjonas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2006
    Innlegg
    188
    Antall liker
    1
    Hei. Kom hjem fra messen med litt inntrykk og en stor forsterker :)

    Inntrykkene gikk mye på at etter å ha blitt vane med gradientlyd så synes jeg at mange andre høyttalere ikke klarer å slippe løs lyden. den er spikret fast i kassene.
    Og det er høyt.. som koster mye mer en gradientene. Hjemme er lyden bare tilstede og høyt.. bare forsvinner.. :D
    Men for all del selv om lyden var låst var det noen som hadde god lyd i mine ører.

    Nå har min 2g 100w thule gått ut og inn kom 2g 200w advance acoustic (65w kl A). De spiller på gradient mk1. Forbedrelsen var formidabel. Mere av allt.... Til og med min bedre halvdel (etter å ha kommet seg over sjokket på størrelsen på beistet), reagerte på forbedringene. Og på mandag når jeg kom fra jobb lå det en stor bunke med cdplater foran spilleren. Hun hadde hørt på musikk i flere timer. ;D
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kjedelig at det ikke låt så bra som Paul pleier å få til!

    Litt enig med deg FallenA angående preferansene til Paul kontra (mange?) andre. Virker som han er vant til mindre nivå i bassen.
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med ny forsterkar gpjonas!!

    Litt av eit beist det der ja. Godt å høyra at du tek godt vare på eks-finnene mine. Og apropos damer; ikkje rart at din bedre halvdel reagerte på lydendringane. Erfaringa mi er at Revolution gir tydeleg tilbakemelding ved bytte av elektronikk og byr på den måten full valuta for pengane ved utskeielsar på dette området. Tar meir enn gjerne ein tur bortom deg når eg får tid :)

    Mvh. Karl
     

    gpjonas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2006
    Innlegg
    188
    Antall liker
    1
    Hei igjen lydkarl ja det er bare hyggelig med besøk. Hadde jo vært gøy å få høre hva du synes om lyden som har hatt de før..Bare litt synd at jeg må dele anlegget med min bedre halvdel.. hehe før hadde jeg det helt for meg selv :D
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Eg ser nok litt annleis på det.

    Fruen likar musikk. Eg likar musikk + utstyr. Utstyret er sjølvsagt kun eit nødvendig onde, men kun det beste er godt nok for mi utvalgte. Eg ser det som mi plikt å sørge for at eg kontinuerleg er på leit etter nye og bedre behandlingskomponentar for å gje trommehinnene hennar den mest skånsomme behandling som overhodet mulig.

    Bill.mrk: Omtenksom ektemann
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    LydKarl skrev:
    Eg ser nok litt annleis på det.

    Fruen likar musikk. Eg likar musikk + utstyr. Utstyret er sjølvsagt kun eit nødvendig onde, men kun det beste er godt nok for mi utvalgte. Eg ser det som mi plikt å sørge for at eg kontinuerleg er på leit etter nye og bedre behandlingskomponentar for å gje trommehinnene hennar den mest skånsomme behandling som overhodet mulig.

    Bill.mrk: Omtenksom ektemann
    Akkurat slik jeg tenkte også ;D
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.263
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt Gradient hos FallenA..

    Jeg ber på mine knær.. Kan jeg bli en venn??

    Makan til lyd har jeg ikke opplevd før. Slik en kontroll, varme, oppløsning, med en deilig diskant, en helt fantastisk mellomtone - og en ekstrem bass!!

    La meg bli Gradientens venn!!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    HoJ skrev:
    Jeg ber på mine knær.. Kan jeg bli en venn??
    Så klart du får være Gradientvenn! Gradientene vil være venn med alle som liker musikk.

    I den grad det går an å kjøpe seg venner må vel Gradient være markedsledende både på pris og kvalitet...

    ;D
     

    gpjonas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2006
    Innlegg
    188
    Antall liker
    1
    Noe har skjedd! På torsdag kveld ble jeg og kona sittende å diskutere kabler under testing av disse. har to utganger på spilleren og kan teste 2 sett kabler av gangen.
    ble sittende å teste og diskutere. Hun har snudd fra totalt uintr...til intr.. :eek:
    Alt blir jo med ett mye gøyere når man er 2 om det. ;D
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Samme her GPjonas. da jeg kom hjem med BM satte kona seg ned og pisket meg frem og tilbake til anlegget for å skifte kabler mens hun ville gjøre seg opp sin mening! Blir ikke stort bedre enn det...

    Og for å holde topic: Gradienten er meget transparent for endringer i tonal balanse og detaljerings nivå.!
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    God morgen venner!

    Paul har lagt ut nokre tankar i etterkant av messa. Klikk deg gjerne inn her for å lese :)

    Mvh. Karl
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Siterer Paul her ;)

    PS:
    Vi har alltid hatt en målsetning om at det helst skal spille bedre hjemme hos kunden enn det vi kan få til i vår egen demo.
    Etter det jeg leser så har vi vel lykkes med det - og da er vel alt bare fryd og gammen.

    REVOLUTION fortsetter som før!!

    Takk for oppmerksomheten.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    FallenA skrev:
    Siterer Paul her ;)

    PS:
    Vi har alltid hatt en målsetning om at det helst skal spille bedre hjemme hos kunden enn det vi kan få til i vår egen demo.
    Etter det jeg leser så har vi vel lykkes med det - og da er vel alt bare fryd og gammen.

    REVOLUTION fortsetter som før!!

    Takk for oppmerksomheten.
    Dette forteller oss at trær ikke gror inn i himmelen helt av seg selv. Selv en så snill høyttaler som Revolution trenger matching og et godt øre. Paul har det gode øre, men erkjenner at ambisjon og tidspress gjorde at han ikke rakk/ikke ville bruke det. God selverkjennelse.
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    God morgen igjen venner!

    Som Paul fortalte i innlegget på www.pmaudio.no sist lørdag hadde han ein mistanke om at det kanskje kunne vere noko gale med forsterkaren til bassane. No har han testa denne forsterkaren. Testresultatet kan du lese her :)

    Mvh. Karl
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Det er jo "bra" at det var en konkret feil som gjorde at det ikke spilte som det burde!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Supert at han tar sine kunder seriøst, og finner ut av problemet!
    Ser frem til messen til neste år :)!
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    OMG! :eek: 13 db ned på bass... Ække rart det låt pinglete!! Og når det er high-end, noe jeg vil påstå at Gradientene er kapable til, så er pinglete det siste High-end skal låte som..!!
     
    H

    hordasped

    Gjest
    LydKarl skrev:
    God morgen igjen venner!

    Som Paul fortalte i innlegget på www.pmaudio.no sist lørdag hadde han ein mistanke om at det kanskje kunne vere noko gale med forsterkaren til bassane. No har han testa denne forsterkaren. Testresultatet kan du lese her :)

    Mvh. Karl

    Fin denne Karl...forklarer jo det meste,men det som imponerer mest må vel bli Pauls ydmykhet.Respekt av dette,men så er han en musikkfantast på

    sin hals,alltid med musikken først.Revolutionen lever i sitt beste velgående :)


    Mvh:J
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det må ha vært trist for Paul å misse så j***** på en messe, spesielt nå som det har vært så mye snakk om Grad'ene her på sentralen.

    Men uansett er det litt artig at Grad'enes venner også har kommentert lyden på messa negativt. Det må jo tyde på at noen av oss har beina på bakken, og ikke forsvarer høyttalerne våre som myrsnipa forsvarer ungene sine.

    Vel, lykke til neste gang Paul. Ikke at du er avhengig av flaks, akkurat.  ;)
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Nei, beina må på bakken, og myrsnipa kan taes under høstjakta. Når jeg nærer varme følelser for Gradientene mine så er det på basis av prestasjonene. Jeg kjøpte jo mine brukt, og har ikke pleiet et forhold til PM. Jeg håper at det også i fremtiden vil være slik at jeg , og andre, lar musikken være dommer over utstyret vi kjøper.

    Når det er sagt: Jeg hadde en herlig prat med PM under Messa, og kjøpte 2 stk BM REv IC som har vært et voldsomt løft i anlegget. Jeg kan ikke si at de er bedre enn alt annet, fordi jeg ikke har hatt alt annet, bare noen aldrende saker til noen hundre lapper for stykket. Allikevel er Rev IC et gedigent løft, og som til fulle forsvarer prislappen....eh..tror jeg. Og Revolution har kvaliteter til fulle som viser endringer i signalkjeden.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Har tilgode å høre De passive gradienter.

    De som har disse/har hørt De formidler mye det samme ang. inntrykk vis a vis De Active.

    En mere definert bass...helt klart bedre adskillelse mellom De forskjellige lave oktaver.

    Spiller med et helt klart større lydbilde,det tonale er helt klart bedre.

    Og så den største forskjellen skal visst være oppløsning/mellomtone,spiller mye større.

    Noen som har hørt begge deler,synspunkter ang. dette.

    Kunne inderlig tenkt meg å hørt De passive.

    Må vel legge til fra overnvt. sitat at alt dette avhenger fryktelig mye av elektronikk.


    FÅ HØRE HVA REVOLUTIONEN HAR Å TILFØYE....... :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg lover å komme med direkte sammenligning av aktiv og passiv en gang.

    Skal bare spare litt først........ ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Planlegging er gratis så lenge man ikke trenger å kjøpe konsulenttjenester..

    Det kan ta noen år. Jeg er langt fra rik, og har et par andre ting som må prioriteres.

    Når sant skal sies har jeg mest lyst på ny platesnurre.

    Jeg skal på studietur til London neste høst. Da ligger det an til en pent brukt Michell Gyro SE hvis det kommer litt skatt tilbake. Og så har jeg lyst på SME IV eller en av Origin Live sine armer. Kanskje toppe det hele med en pickup av virkelig klasse.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Planlegging er gratis så lenge man ikke trenger å kjøpe konsulenttjenester..

    Det kan ta noen år. Jeg er langt fra rik, og har et par andre ting som må prioriteres.

    Når sant skal sies har jeg mest lyst på ny platesnurre.

    Jeg skal på studietur til London neste høst. Da ligger det an til en pent brukt Michell Gyro SE hvis det kommer litt skatt tilbake. Og så har jeg lyst på SME IV eller en av Origin Live sine armer. Kanskje toppe det hele med en pickup av virkelig klasse.


    Ja,den første setningen din bør vel De fleste klare på egenhånd :)

    Gyro SE,tror jeg ville gått for denne viss omstendighetene er tilstede.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Er det bare meg her som har et lite sug etter Gradient stoff...? ;)

    Har ikke så mye konstruktivt å bidra med annet enn at jeg skal teste Doxa 72 til søndag på Gradientene. Kommer tilbake med en liten uhøytidelig sammenligning av denne opp mot min Arcam AVR350. Kjenner en barnslig glede allerede! ;D
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Joda, det er flere som er sugne på Gradient stoff...
    Så på bildet i AV forum av anlegget ditt, der ser det ut som du har vinklet HT ganske kraftig innover slik at aksen kommer foran lytteposisjon.Stemmer det?Holder selv på å eksprimentere med plassering. Selv om Gradientene er mindre påvirkelige av rommet enn mange andre ht så er det mye å hente på og finne optimal plassering.

    Mvh. Theo
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det blir sikkert noen nye tanker og eksperimenter fra min kant etter jul. Jeg kommer nok til å prøve Vibrapod, og evt. andre føtter. Vi får se...

    I år har det vært nok å komme hjem til Grad'ene. Jeg har bare vært lykkelig over å få høre musikk igjen.

    HIFI har jeg bare tenkt på i pendlerkåken.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Theo skrev:
    Joda, det er flere som er sugne på Gradient stoff...
    Så på bildet i AV forum av anlegget ditt, der ser det ut som du har vinklet HT ganske kraftig innover slik at aksen kommer foran lytteposisjon.Stemmer det?Holder selv på å eksprimentere med plassering. Selv om Gradientene er mindre påvirkelige av rommet enn mange andre ht så er det mye å hente på og finne optimal plassering.

    Mvh. Theo
    Stemmer det angående vinklingen. Det er Paul som har vært hjemme hos meg og fintunet innstillingen. Han sa at en aldri måtte være redd for å vinkle Gradientene, gjerne så mye at en får krysningspunktet forran lytteposisjonen. Dette er nok uansett rom og smaksavhengig.

    Han vinklet mer enn jeg hadde gjort i utgangspunktet. Et hjelpemiddel han hadde var en test cd med fase og motfase lyder.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Skal ikke henge deg opp i dette med vinklingen.

    Har du vært så heldig å få selveste Paul til å fintune Gradientene er du på trygg grunn

    Dette kan han :)
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Ivaols skrev:
    Er det bare meg her som har et lite sug etter Gradient stoff...? ;)

    Har ikke så mye konstruktivt å bidra med annet enn at jeg skal teste Doxa 72 til søndag på Gradientene. Kommer tilbake med en liten uhøytidelig sammenligning av denne opp mot min Arcam AVR350. Kjenner en barnslig glede allerede! ;D
    Jeg vinkler også mine gradienter. Har "snille" sidevegger, og høyttaleren sprer jo lite i utgangspunktet, men synes allikevel at det hjelper på dybden i lydbildet.

    Får du SVS'en til å integrere bra med Gradientene? (Bare litt nysgjerrig)? Vurderte sub, men etter at jeg fikk Black Magic signalkabler inn, mp jeg tenke en gang til! ;)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kom noe i veien så testen av Doxa 72 er utsatt på ubestemt tid.

    Angående integrering med SVS og Gradient så fungerer det bra til film. Har ikke fått det helt til med musikk så her brukes kun Gradientene.

    Hadde en kalibreringsrunde i går, ble heftig til film, så heftig at det ikke nytter med naboer :-\ Kalibrerte til 8 db stigning fra 80 hz og ned til 30 hz, må nok moderere denne stigningen hvis det skal integreres godt til musikk he he.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Responsen på forslag ser ikke ut til å gå veien.Er tross alt egen tråd for dette.

    Litt mer om Gradient mottas med takk. :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Da er Coda CS 300 godt plassert i racket og to lange deilige lyttekvelder er unnagjort :D

    Måtte vente litt med å skrive for å prøve å unngå det verste halleluja preget, jeg er jo tross alt fra Sørlandet.

    Det er ikke langt i fra at denne oppgraderingen er like formidabel lydmessig som da jeg byttet til Gradientene (fra Patos Lyric 402 MkIII).

    Selve lyden er musikalsk økt flere divisjoner, både i forhold til å bruke Arcamen som effekt, men også i forhold til Doxa 72. ALT høres mer naturlig ut. Lydbildet som før var det sterkeste kortet hos meg, er blitt enda bredere, dypere og mer definert. Klangen i opptak kommer svært godt fram. Bassen stopper når den skal, og er opplevd dypere. Lyden forandres lite når jeg vrir opp volumet, det blir bare høyere. De som har prøvd kraftige effektforsterkere vet hva jeg mener.

    Kan ikke si annet enn at jeg er svært fornøyd med Coda CS 300!

    Får besøk av Paul igjen en gang etter 8. desember for en siste finpuss av plassering. Cd spilleren skal også inn for oppgradering av drivverk i løpet av nærmeste fremtid.
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Hei.

    Til de som har den aktive versjonen. Hvilke erfaringer har dere med innstillingsmulighetene på delefilteret? Jeg har etter prøving og feiling kommet frem til at q-verdi "high" funker best hos meg, og bassnivået står på "kl ett". Ved mer bassnivå blir bassen litt for voldsom, og forstyrrer mellomtonen.

    Mvh. Theo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn