Norsk Audiofilt Revolusjonsråd (Gradient)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.022
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    hei

    Jeg tenker på hifimessa i trondheim i november, har hørt at PM Audio skal dit, og at de ønsker seg godt med plass og strømuttak! Håper på å få til et hjemmebesøk i samme omgang..

    mvh
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hei folkens!

    Fikk Gradient Rev 05 fredag med fullt dempeopplegg fra PM Audio.

    Bruker Gradientene litt mer uortodoks enn de fleste her inne, selvsagt blir det mye musikk, men de blir også brukt i hjemmekinoen... he he.

    Til effekt har jeg en Arcam AVR350, jepp, en reciever :) For de som får pusteproblemer, hakeslepp og tenker blasfemi kan jeg berolige med at dette er en av de desidert mer vellydende recieverene på markedet. 1200VA strømforsyning er vel heller ikke helt på bærtur..? Spiller nøytralt og med kraft i mitt ca 30 kvadratmeter lytterom.

    Brukte fredagskvelden på plassering, om enn noe midlertidig da jeg får Paul på besøk i løpet av uka for å finne optimal plassering. Er så heldig å bo i Kristiansand, 15 min fra PM Audio ;)

    Kommer tilbake med skikkelige lytteinntrykk og noen bilder etterhvert. Vil allerede nå påstå at lyden jeg har drømt om virkelig er innen rekkevidde!

    Mvh
    Ivan
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Gratulerer så mye..

    Gjør veldig lurt i å få Paul til å fintune Gradientene,dette kan han.

    Ha en fortsatt fin Revolusjonerende dag ;D
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Gummitarzan skrev:
    Hei folkens!

    Fikk Gradient Rev 05 fredag med fullt dempeopplegg fra PM Audio.

    Bruker Gradientene litt mer uortodoks enn de fleste her inne, selvsagt blir det mye musikk, men de blir også brukt i hjemmekinoen... he he.

    Til effekt har jeg en Arcam AVR350, jepp, en reciever :) For de som får pusteproblemer, hakeslepp og tenker blasfemi kan jeg berolige med at dette er en av de desidert mer vellydende recieverene på markedet. 1200VA strømforsyning er vel heller ikke helt på bærtur..? Spiller nøytralt og med kraft i mitt ca 30 kvadratmeter lytterom.

    Brukte fredagskvelden på plassering, om enn noe midlertidig da jeg får Paul på besøk i løpet av uka for å finne optimal plassering. Er så heldig å bo i Kristiansand, 15 min fra PM Audio ;)

    Kommer tilbake med skikkelige lytteinntrykk og noen bilder etterhvert. Vil allerede nå påstå at lyden jeg har drømt om virkelig er innen rekkevidde!

    Mvh
    Ivan


    Hei

    Hvordan går det med De nye Gradienter.

    Har Paul vært og fintunet De?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kom nettopp hjem fra en uke på Gran Canaria, litt dumt å reise rett etter å ha kjøpt drømmehøyttalerene he he.

    Jaudå, Paul kan sine saker han. Gradientene havnet et stykke unna der jeg hadde kommet frem til, med et resultat mer likt det Paul har hjemme hos seg. Fullt dempeopplegg ble også satt på.

    Det positive er at jeg hører på tidligere favorittmusikk og smiler ofte :) Gjennomsiktigheten er klart tilstede (Paul var overrasket elektronikken tatt i betraktning). På gode innspillinger er de helt RÅE, på dårlige innspillinger får gjennomsiktigheten fram mye rart...

    Mangler litt trykk og deffinisjon i bassen, samt "magi"/"musikalitet" hvis dere skjønner hva jeg mener. Dette er momenter som var tilstede da jeg testet noen cd spillere for en liten stund siden. Neste trinn blir derfor en rimelig brukt cd spiller, som må gjøre nytten til pengeboka er klar igjen neste år. Ser for meg en brukt Arcam cd 73 til rundt 3500...?

    I sum er jeg svært fornøyd og ser fram til å kjøpe mye musikk, og hive meg på elektronikken etterhvert.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Gummitarzan skrev:
    Kom nettopp hjem fra en uke på Gran Canaria, litt dumt å reise rett etter å ha kjøpt drømmehøyttalerene he he.

    Jaudå, Paul kan sine saker han. Gradientene havnet et stykke unna der jeg hadde kommet frem til, med et resultat mer likt det Paul har hjemme hos seg. Fullt dempeopplegg ble også satt på.

    Det positive er at jeg hører på tidligere favorittmusikk og smiler ofte :) Gjennomsiktigheten er klart tilstede (Paul var overrasket elektronikken tatt i betraktning). På gode innspillinger er de helt RÅE, på dårlige innspillinger får gjennomsiktigheten fram mye rart...

    Mangler litt trykk og deffinisjon i bassen, samt "magi"/"musikalitet" hvis dere skjønner hva jeg mener. Dette er momenter som var tilstede da jeg testet noen cd spillere for en liten stund siden. Neste trinn blir derfor en rimelig brukt cd spiller, som må gjøre nytten til pengeboka er klar igjen neste år. Ser for meg en brukt Arcam cd 73 til rundt 3500...?

    I sum er jeg svært fornøyd og ser fram til å kjøpe mye musikk, og hive meg på elektronikken etterhvert.


    Heisann!

    Vil vel påpeke at gradientene leverer varene på sin fortreffelige måte.

    Kan vel bare legge til at jo bedre elektronikk De blir "foret" med,jo mere glede vil De levere.

    De krever litt effekt for å spille optimalt,spesielt i bunn seksjon må du ha noe som driver,for å få frem den rette,stramme bassen.

    Koser seg med strømsterke effekter.



    Mvh:John
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Gummitarzan skrev:
    Det positive er at jeg hører på tidligere favorittmusikk og smiler ofte :) Gjennomsiktigheten er klart tilstede (Paul var overrasket elektronikken tatt i betraktning). På gode innspillinger er de helt RÅE, på dårlige innspillinger får gjennomsiktigheten fram mye rart...

    Mangler litt trykk og deffinisjon i bassen, samt "magi"/"musikalitet" hvis dere skjønner hva jeg mener. Dette er momenter som var tilstede da jeg testet noen cd spillere for en liten stund siden. Neste trinn blir derfor en rimelig brukt cd spiller, som må gjøre nytten til pengeboka er klar igjen neste år. Ser for meg en brukt Arcam cd 73 til rundt 3500...?
    Har lånt med meg hjem en BlueNote Koala Mini cd spiller noen dager. Definitivt mer trykk og deffinisjon i bassen, en tidligere litt skarp diskant forsvant helt, "organisk" som pokker, dypere lydbilde, plent ut rent nydelig! Dette er førsteinntrykket. Blir antagelig kjøp av denne neste lønning he he.

    Gradientene viser svært klare forskjeller på elektronikken en forer de med!
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Etter første prøve med orginale granitt underlag til Gradientene,er det laget forbedringer.

    Er borret 3-hull,som med gjennomgående bolter skal skrues til PM-Coner under granitt platene,fra før Isonoder.

    De nye granitt-underlagene har mere masse(tyngde) derav mere stabilitet,som bidrar til en strammere bass.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Tar meg den frihet å legge inn et bilde av Gradient Rev 05 i min hjemmekino ;D

     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er spent på kva Jorma Salmi har fått til sammen med sitt nye designteam. Gradient Helsinki series blir i desse dagar presentert nettopp i Helsinki.



    Bilde saksa frå www.gradient.fi
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.022
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Utfra skissen i posten over, og et par andre som ligger på Gradient sine sider, kan det se ut som om de lager en variant over temaet Gallo nucleus (som om du krysser den med eldre gradientkonstruksjoner) lignende bass, men større elementer oppover.. dipol? umulig å si utfra tegningene jeg har kommet over

    mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dette ser da ut til å være 'som før'.

    Hvis dere ser på mellomtonen ser det ut som kanten på 'minibaffelen'/kabinettet er perforert. Det vil nok gi kardioid utstråling. Diskanten er hornladet og får dermed samme begrensede spredning i nedre virkeområde som Revolution. Bassen ser ut til å være dipol som før, om enn vendt sideveis.

    Designet synes jeg forresten er kanonbra! ;D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Ja, lekker høyttaler, men i rette miljøet velogmerke.
    Tøff.
     

    Pboden

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2003
    Innlegg
    31
    Antall liker
    5
    Hei

    Er det noen som har erfaring med Biamping av Revolution?

    Jeg har vært i tenkeboksen omkring mine egne 05 mod. og vurderte å gå til anskaffelse av den aktive versjonen, men vil nå vurdere tanken omkring en passiv løsning dvs. bruke biamping. Jeg ønsker i utgangspunktet å kjøre samme forsterkermerke til topp og bunn, og det vil innebære en investering på kr 20.000,- for å skaffe Bladelius Balder til min Bladelius Thor.

    Jeg prøvde dette med en kl. D forsterker jeg har liggende og fikk virkelig smaken av potensiallet i dette, men utgangssignalet i kl D forsterkeren er alfor høyt imot Thor forsterkeren og bassen ble for dominerende. Samtidig vil jo en forsterker av samme merke og utseende være en bedre match, dog være en betydelig dyrere løsning.

    Jeg vet at Bi-amping har vært diskutert på flere områder på forumet, men denne posten gjelder konkret for GR. Noen med erfaring og vil dette eventuellt være verdt investeringen?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Bi amping er også en sak som jeg på sikt vurderer.
    Nå har jeg muligheten til å teste dette, men jeg vil av hensyn til min egen lommebok vente litt med dette ;)
    Er forøvrig ikke sikker på hva som vil gi best resultat av biamping, eller 2 brokoblede forsterkere av typen jeg har nå. (Kjøre i mono konfigurasjon).
    Effekforsterker som blir benyttet i dag er en EAR 890. og den leverer potente 2x70watt i klasse A. Ved brokobling snakker vi om 140 klasse A watt pr høytaler :eek:

    Hvordan det vil spille opp i mot biambing med samme forsterker skal jeg teste ut, men ikke før dønningene på bankkontoen har lagt seg ;)

    Ellers så vil jeg si at etter innspilling så spiller disse høytalerne himmelsk.
    De er homogene, og meget oppløste i hele frekvensområdet.
    Forøvrig så har jeg et lite problem med nedre mellomtone.
    Her er det antydning til "doning" spesiellt i litt dype damestemmer. (Patricia Barber er jo et godt eksempel).
    Jeg er fullstendig klar over at dette er et problem med romakustikken, da høytalerne pga. str. på rommet står alt for nært inntil sidevegger. (Hva skal man gjøre når rommet kun er 290cm bredt ;))
    Den midlertidige løsningen har vært å ty til ekstrem vinkling av høytaler. Dette har hjulpet mye, men har nok gått litt på bekosting av lydbildet.
    Ser fem til at jeg får flyttet inn i et større rom, men inntil videre får jeg leve med kompromisset.
    Dersom det er andre med lignende erfaringer hadde det vært artig å få hørt på deres løsning av problemet!!
     

    Theo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2006
    Innlegg
    116
    Antall liker
    0
    Hei.

    Flott oppsett du har. Har nylig fått Gradient ht i hus, aktive. Kjører kun transistor, det låter lovende. Men hvor lang spilletid trenger disse ht før de er innspillt iflg din erfaring?

    Mvh. theo
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    FallenA:
    Prøv å flytte ht litegranne nærmare bakvegg. Mulig det kan hjelpe.

    Theo:
    Eg kan dessverre ikkje hjelpe deg her, har kjøpt både MkI og MkII ferdig innspelt. Andre her kan garantert bistå deg med dette.

    Mvh. Karl
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Theo skrev:
    Hei.

    Flott oppsett du har. Har nylig fått Gradient ht i hus, aktive. Kjører kun transistor, det låter lovende. Men hvor lang spilletid trenger disse ht før de er innspillt iflg din erfaring?

    Mvh. theo



    Hei

    Er ikke ferdig innspilt mine Gradienter.

    Iflg. PM. Audio anbefales 3-400 timer.

    Du merker fort forandringene etterhvert.Det som har utmerket seg mest,er vel den strammere og strammere bass som kommer på banen etterhvert som timene går.

    Homogent lydbilde med "live" musikk er vel og en ting som bare blir bedre og bedre.

    Er litt av sjarmen med innspilling syns jeg,litt kveppefaktor fra tid til annen etterhvert som ukene går.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Fallen A.

    Har du prøvd å vende basseksjonene.

    Bass mot sidevegg,istedenfor mot deg(front)

    det ble løsningen for min del.Har selv et vanskelig rom ang. størrelse
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Theo skrev:
    Hei.

    Flott oppsett du har. Har nylig fått Gradient ht i hus, aktive. Kjører kun transistor, det låter lovende. Men hvor lang spilletid trenger disse ht før de er innspillt iflg din erfaring?

    Mvh. theo
    Jeg har vell spillt mer eller mindre kontinuerlig nå i 2 måneder, og det har vært endringer hele tiden.
    Bassen følte jeg vel slapp ordentlig etter en ukes tid, mens mellomtone/diskant har krevd betydelig innspillingstid.

    ACTIVE skrev:
    Fallen A.

    Har du prøvd å vende basseksjonene.

    Bass mot sidevegg,istedenfor mot deg(front)

    det ble løsningen for min del.Har selv et vanskelig rom ang. størrelse
    Jeg prøvde dette for å finne bassen når jeg spillte på langvegg. Dette ble for meg aldri optimalt.
    Jeg flyttet høytalerne på kortveggen, og da spillte de med en homogenitet som jeg ikke kan huske å ha hørt noe sted før.

    LydKarl skrev:
    FallenA:
    Prøv å flytte ht litegranne nærmare bakvegg. Mulig det kan hjelpe.

    Theo:
    Eg kan dessverre ikkje hjelpe deg her, har kjøpt både MkI og MkII ferdig innspelt. Andre her kan garantert bistå deg med dette.

    Mvh. Karl
    Jeg har testet avstand fra bakvegg. Det som skjer for meg når høytalerne står nærmere bakvegg er at de ikke spiller særlig med dypbass. Slik de står nå i forhold til bakvegg (ca en meter), så spiller de DYYYYPT ;)

    JEg har blitt kvitt mye av mellomtoneproblematikken ved å viknle ht. ganske mye innover. Dette er også blitt anbefalt av Paul. Skal jobbe litt mer med den biten, for det er en del å hente.
    Skal organisere litt "dugnad" her i byen, så vi kan være flere "Gullører" tilstede ved plasseringen av ht. neste gang ;)
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    JEg har blitt kvitt mye av mellomtoneproblematikken ved å viknle ht. ganske mye innover. Dette er også blitt anbefalt av Paul. Skal jobbe litt mer med den biten, for det er en del å hente.
    Skal organisere litt "dugnad" her i byen, så vi kan være flere "Gullører" tilstede ved plasseringen av ht. neste gang ;)
    Håpar du får bukt med dette. Eg hadde ikkje det problemet tidlegare, men har tendensar til same fenomenet som deg på det eg vurderar som ny plassering. Prøver meg litt fram her. Spent på hvilken plassering og vinkling du endar opp med etter dugnaden, du må gjerne poste skisser med mål på dette når du føler at det for alvor begynner å smake fugl.

    Mvh. Karl
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.367
    Antall liker
    11.022
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Fallen A- siden du sier problemet ligger i nedre mellomtone, og du har plassert ht slik at 12" spiller optimalt så er det bare koakselementet igjen å jobbe med. Å vinkle ht kraftig innover påvirker lyden fra dette elementet (også) mange opplever at dette spiller best når du lytter på det litt off-axis. Men i utgangspunktet gjør vi jo det allerede, pga vinklingen av elementet i toppen. Det finnes en annen metode- å vinkle planet mellom topper og bunn. Prøv med en fyrstikkeske eller noe i bakkant, slik at elementet ender med å peke mer rett frem enn opp. Liker du resultatet kan du finne en mer permanent løsning.
    Jeg har eksprimentert litt, men endt opp med toppen slik den er tenkt å stå, og med mye mindre toe-in enn det PM Audio vanligvis bruker (utfra bilder) Jeg vet ikke om det hjelper deg, men det gir i allefall endring av lyden.. Skader ikke å prøve.

    mvh
    Bernt
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Takker for tips!
    Dette skal jammen prøves.
    Slik mine høytalere er vinklet med "toe in" krysser de ca 50 cm før nesetippen.
    Høres ikke så gale ut faktisk, og dynamikken er meget god, men jeg savner noe av lydbildet som jeg har med å ha mindre "toe in".
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Heisann Fallen

    Vet ikke om det vil hjelpe deg så mye,men utifra bilde ser du vendt basseksjon,hvor det er 1,20M til sidevegg og 1,05M til bakvegg.

    Avstand mellom høytt. er 2,73,som igjen blir 3,23M til "sweet"

    Gir et lite inntrykk til vinkling,men blir vel helt i en annen versjon,så lenge du benytter basseksjoner fremovervendt.

    Er veldig lite som skal til ang. vinkling.Gul pil,vinkling innover.

    Håper det ga en liten hjelp på veien :)


    Mvh:John
     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kan se ut som om vinkling er ganske som jeg har det nå.
    Jeg har ikke så god avstand til side vegg, men jeg har 31cm til sidevegg, og 111 cm til bakvegg.
    Avstanden til sidevegg blir kompensert for ved hjelp av noe mer vinkling og akustikk plater.

    Avstand mellom høytalerne er ca 200cm, og avstand til sweetspot er 260cm.

    Det hele begynner smake av fugl ;)

    Skal se om jeg får postet noen bilder snart også ;D
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Fallen

    Er egentlig utrolig hvordan det er mulig å få disse musikkformidlere til å spille under særdeles

    vanskelige forhold.
    Klart det hadde vært en fordel med mere cm til sidevegg,men med riktig vinkling skal du se at du får "dreisen" på dette.

    Pleier å spøke med Paul ang. dette.Med riktig justering spiller Gradientene bra,selv i et garderobeskap.

    Tja.....




    Mvh:John
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Hehe.... Ja, de er meget fleksible, men man spiller nok allikevel ikke optimalt før de får litt luft rundt seg.
    Jeg syns jo at du har godt med luft rundt høytalerne dine ;)

    Hvilken retning spiller bassene dine?
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Hei

    Bassene mine spiller sidelengs,så det du ser fra bilder, er bassene vendt til siden.

    Har nærmest mest å ta hensyn hvor mye luft De får til sidevegg,ja det går bra med 1,20 til sidevegg.Har 1.05 til bakvegg

    Har oppsett stående på langvegg,så det er bare den ene siden jeg må ta hensyn til (1,20) den andre siden er på 4-5M,derfor jeg har vendt basseksjoner for at dette skal spille optimalt.Kunne vi gjort dette med andre høytt......... ;D


    Mvh:John
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Savner litt dypbass hos meg, og litt mer trykk. Receiveren gir 120 Watt med en strømforsyning på 1200 VA. Er klar over at jeg har en del å hente på dette området. Uansett, da Paul var her og stilte inn høyttalerene prøvde han ikke å vri bass-seksjonene. Høyttalene står over 50 cm fra sidevegg, og rundt 1.60 fra bakvegg. Rommet er ca 30 kvadrat. Vil vinkling av bassene i en retning kunne gi mer hjelp fra sideveggen med tanke på dypbass og trykk, eller bare føre til farging av lyden?

    Dette skal testes snarest :)
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Ivaols skrev:
    Savner litt dypbass hos meg, og litt mer trykk. Receiveren gir 120 Watt med en strømforsyning på 1200 VA. Er klar over at jeg har en del å hente på dette området. Uansett, da Paul var her og stilte inn høyttalerene prøvde han ikke å vri bass-seksjonene. Høyttalene står over 50 cm fra sidevegg, og rundt 1.60 fra bakvegg. Rommet er ca 30 kvadrat. Vil vinkling av bassene i en retning kunne gi mer hjelp fra sideveggen med tanke på dypbass og trykk, eller bare føre til farging av lyden?

    Dette skal testes snarest :)

    Det som avgjør mye om bassene skal være vendt fremover,er at du har god plass til lytteposisjon,ingen hindringer,masse fri luft.

    Har du ikke dette,kan du prøve snuing,men da må du ha god plass sidelengs,kort fortalt,den veien basseksjonene peker krever fri luft,men selvfølgelig krever De plass til bakvegg.Bedre effekt hadde vel ikke skadet,det.

    Dette med farging av lyden,tar vi under et annet tema :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Testet vending av bass-seksjonene mot sidevegg hvor avstanden er ca 60 cm. Resultatet var at mye bass forsvant, og jeg fikk en formidabel peak på en frekvens he he. Fungerte ikke her hos meg.

    Vil gi mitt samtykke til de som mener bassen blir bedre etter lang tids innspilling. Har vært skeptisk til det å oppleve de store forskjellene på høyttalere etter de første timene er unnagjort. Nå mener jeg bassen har sluppet etter 4 ukers kontinuerlig spilling med mer trykk og definisjon som resultat.
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det sammenfaller med mi erfaring; for nærme bakvegg tek livet av djupbassen. Forøvrig enig med deg; lytteinntrykk basert på ikkje-innspelt utstyr er lite verdt.

    Mvh. Karl
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Jeg får også bidra til å utvikle Gradient som høyttalere. Jeg kjøpte høyttalerne brukt for halvannet år siden. Høyttalerne kom fra et hjem der de hadde blitt matet med hi-end elektronikk fra Shanling og drevet av en stor transitorert BAT-effektforsterker. De flyttet inn hos meg med anlegget dere ser under. Det som i størst grad slo meg, er mer hvor likt det hørtes ut i tidligere eiers opplegg enn hvor ulikt det var. Ikke minst med tanke på mitt rom som er radikalt annerledes. Jeg har også flyttet høyttalere tidligere og vil derfor understreke at Gradient revolution kobler svært lite til rommet.

    Det er to årsaker til dette. 1. Dipol konstruksjon av bassseksjonen. 2. Mild hornlading av toppseksjonen. Sistnevnte punkt vil kanskje få noen til å se rødt, men er allikevel et faktum. Som tidligere eier av en Tannoy Stirling, som jeg likte veldig godt, minnes jeg litt hvordan de oppførte se i et rom sammenlignet med andre høyttalere. At den kobler mindre til rommet i bassseksjonen ligger i den dipole naturen. Sammenlignet med andre høyttalere er det tydelig hvordan nivået i bassen senkes når man går ut av rommet i et tilstøtende rom. Det boomer ikke akkurat! Og takk og lov for det. Gevinsten er at man kan spille høyt uten at huset rister, samtidig som man har godt trykk i lytteposisjonen.

    Når der gjelder toppseksjonen har jeg valgt å vinkle disse litt inn mot lytteposisjon. Selv om Gradienten pga hornladingen sprer mindre enn en høyttaler med dom, står min høyttalere så nært sidevegg at det er en gevinst ved å vinkle dem.

    Når det gjelder avkobling som er mye diskutert her, har jeg ikke stor erfaring. Det står Soundcare under slik forrige eier hadde. Forrige eier hadde også myke pucker i hjørnene mellom seksjonene. Disse har jeg nå tatt bort. Jeg skal sette dem inn igjen på et senere tidspunkt for å se om jeg kan påvise noen forbedringer. Det er mulig at Soundcare gir resonanser lengre opp. Det kan jeg ikke uttale meg om, men jeg kan gjerne forsøke å endre oppsettet mitt. Sammenlignet med min fetters Gallo Nucleus kan man høre noe farging i mellomtonen. Det er mulig denne kommer av Soundcaren. Jeg får ta å finne ut dette senere. Alt i alt spiller uanz denne høyttaleren drivende musikalk, så det er mye morsommere å spille plater enn å drive å dytte den rundt på gulvet. Derfor blir det lite tid til tuning! ;D

    Jeg har jobbet litt med plassering i rommet, men ikke mye. Endring i plassering endrer ikke karakteren mye. Tett på bakvegg blir det selvsagt redusert bass, ulikt andre høyttalere, men ellers er ikke nivå forskjellene dramatiske, og de er først og fremst relatert til bassområdet. Toppseksjonen spiller forrykende nesten uansett hvor i rommet den står. Svært homogent.

    Forøvrig kan jeg legge til at de spille i en stue på 30 m2 med stor åpning til kjøkken på 30 m2, til venstre for lytteposisjon. Taket er høyt, og røstet. Veggene er laftet og taket er brutt opp av 50 cm tykke tømmerstokker..ikke påfallende mange store glatte flater i dette huset foruten gulvet.

    Dersom andre har godt definerte erfaringer med å fjerne Soundcare hører jeg gjerne mer om dette. Imens hører jeg musikk... Men i dag skal jeg på messe... snx
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Heisann og velkommen..

    Er vel mye det samme jeg opplever,det er helst på bassiden du mister trykket med for lite avstand til bakvegg.

    Ang. dette med soundcare,hadde MR. Jorma en test på dette sammen med PM.Audio.

    Kort fortalt blir ikke disse anbefalt av utvikleren av denne dipol.

    Som du nevnte,så gjør desverre disse gale ting til De øvre etasjer,som du nevnte.

    Har aldri selv hatt noen problemer ang. mellomtone/diskant med disse.

    Er helst på bassiden disse kan være litt vanskelig å få til,men er som sagt ikke noe problem med riktig avstand/underlag til gulv og underlag mellom basseksjon/topp.

    Har selv i mange år leitet etter den rette musikalske musikkformidler,og sitter igjen med at dette målet er nådd med

    Gradient Revolution Active på alle måter.Er storfornøyd
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    HAr vært på messa i dag.... og Kjøpt meg BM Revelattion IC, 2 Stk a 0,8 meter. De erstattet Hitachi SAX-112 og Audioquest Topaz.

    OK... det ble ganske mye hakeslepp fra første sekund. Detaljene veltet på og dybden i lydbildet ble påfallende bedre. Da jeg hadde tatt av Miles Davis og satt på Kari Bremnes hørte jeg også at bassen ble opplevd som langt mer kontant og gikk mye dypere (opplevd) . Nå er jo dete Gradient sin vennetråd, men noe av det jeg håpet å bli kvitt med kabel , en litt uklar diskant, forsvant som dugg for sol. Disse høyttalerne er virkelig gjennomsiktige og viser hva som står foran i kjeden. Men at bassen skulle ekspandere så på var utrolig!!.. og de har spilt i 25 minutter....

    Blir vanskelig å legge seg i kveld... Nå MÅ jeg tilbake til musikken!!!
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Gøy å lese om nok en entusiast som lar seg rive med av Gradient Revolution! :)

    Skrev jeg fikk testet Blue Note Koala Mini med glimrende resultat. Nysgjerrigheten på hva Koala Tube kan varte opp med i forhold ble for stor, så nå blir det snart test av denne i heimen. Moro dette her ;D
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Ivaols skrev:
    Gøy å lese om nok en entusiast som lar seg rive med av Gradient Revolution! :)

    Skrev jeg fikk testet Blue Note Koala Mini med glimrende resultat. Nysgjerrigheten på hva Koala Tube kan varte opp med i forhold ble for stor, så nå blir det snart test av denne i heimen. Moro dette her ;D
    og ja, som du skriver på AV-forum.. Gradient passer godt til hjemmekinoen. Glimrende dialogfremlegging og diksjon.. Benyttes ofte. Senter savner jeg ikke...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Er det noen av eierne som har vært på messa og som har noen meniger om demoen?

    I fjor la jeg Gradient på ønskeliste ved neste oppgradering etter demoen på messa. Men i år låt det altfor tynt. Hva skyldes det? Er det noen spesielt man bør være oppmersom på ved matching?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn