Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.395
    Jippi fordi man ikke valgte amerikansk
    Ikke fullt så Jippi fordi
    - ytelsene, dvs multirolle, til denne ser ut til å være dårligere en tysk og fransk
    - strategisk partnerskap med et ikke EU-land i disse tider? Hva kan evt Uk slå i bordet som kan overgå eu-sikkerhet i disse tider? Er regjeringen såååå sikker på at det ikke blir norsk EU-medlemskap i overskuelig fremtid, dvs levetiden til disse fregattene, eller at russerne plutselig kjøler ned? Kanskje man ikke ønsker å mulig provosere russerne med mulighet for franske atomvåpen?

Sist, men ikke minst; tenk å være prosjektmedarbeider lokalisert i Middelhavet istedenfor regnfulle uk… men været på Vestlandet og uk er jo rimelig regnfullt likt
    Og språket, slett ikke sikkert man har nok militært sjøpersonell med tilstrekkelig tysk eller fransk til å følge dette opp på det detaljnivået som kreves.. man ønsker ikke flere hull i vanntette gjennomføringer…
    Og nå vet vi ALLE, også de som ikke burde vite, hvor man kutter av det meste av transportinfrastrukturen i Norge… og holdbare nødløsninger er vel mangelfull
    ALLE har visst dette ALLTID. Selvfølgelig også de du sier "som ikke burde vite". De er ikke dumme. Dette krever ingen større kunnskaper enn å kunne lese et kart.

Det stiller seg litt enklere nå i evt. oppbygging eller krise/krig. Sverige har mange alternativ å benytte seg av for evt. transport av forsyninger, eller forflytninger nordover, vi er jo på samme lag nå, inkl Finland !!!!

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ALLE har visst dette ALLTID. Selvfølgelig også de du sier "som ikke burde vite". De er ikke dumme. Dette krever ingen større kunnskaper enn å kunne lese et kart.

Det stiller seg litt enklere nå i evt. oppbygging eller krise/krig. Sverige har mange alternativ å benytte seg av for evt. transport av forsyninger, eller forflytninger nordover, vi er jo på samme lag nå, inkl Finland !!!!
    Litt mer en å lese av et kart, men som jeg også skriver nå vet man eksakt hvor svakt og dårlig det er
    Spesielt, siden noen i Forsvaret ønsker å etablere Trøndelag som et viktig satsningsområde for rakettartilleri.
    Det er nok ikke meningen at dette artilleriet skal sitte og vente i Trøndelag
    Eller at man skal være avhengig av Sverige og Finland
    Vi må vel snart klare å komme forbi det stadiet der vi ordner oss sånn at vi alltid skal være avhengig av andre land, selv det å transportere i eget land

Forresten, bare sjekk bildet og se hva man tar ut ved et rimelig lite ras eller en rettet ladning… lurt tenker jeg
    Den rettede ladningen hadde antagelig tatt ut mye mer en raset

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.766

Noen som har fulgt mer med på og forstår dette bedre enn meg og kan si noe om hvorfor svensker og dansker tilsynelatende har gjort andre vurderinger enn oss?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke lett, men kan være havet, Svalbard og avskjæring av den russiske marine før de gjør for stor skade. Nordmenn jobber antagelig meget godt med engelskmenn, og vi har jo i lengre tid stadig fått serverte nyheter om det norsk-engelske militærsamarbeidet. Og England var en stor marinemakt, de er vel det enda , men i mye mindre skala. England er, enda, på rimelig god fot militært med usa, og det er vi også. Så her er det nok synergier og militært samarbeid med verdier som antagelig går langt utover selv anskaffelseskosten - dersom ikke USAs posisjon forverrer seg vesentlig
    Skal ikke undervurdere gammel historie, tradisjon, kunnskap og teknologi.

Men som vi bør vite, ingen vet egentlig hvor og når politikerne hopper.
    Og argumentasjonen for valget, gjennom hele prosessen inkl selve valget, er litt vaklende mht fregattens rolle i valget

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.418
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Noen som har fulgt mer med på og forstår dette bedre enn meg og kan si noe om hvorfor svensker og dansker tilsynelatende har gjort andre vurderinger enn oss?
    Fra nullpeilavdelingen:
    Østersøen/Østersjøen versus Nordsjøen/Norskehavet/Barentshavet har jeg tenkt.

Har også notert meg at de norske og britiske skal være prikk like ubåtjegere, mens de canadiske skal klassifiseres som destroyere.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.766
    Ikke lett, men kan være havet, Svalbard og avskjæring av den russiske marine før de gjør for stor skade. Nordmenn jobber antagelig meget godt med engelskmenn, og vi har jo i lengre tid stadig fått serverte nyheter om det norsk-engelske militærsamarbeidet. Og England var en stor marinemakt, de er vel det enda , men i mye mindre skala. England er, enda, på rimelig god fot militært med usa, og det er vi også. Så her er det nok synergier og militært samarbeid med verdier som antagelig går langt utover selv anskaffelseskosten - dersom ikke USAs posisjon forverrer seg vesentlig
    Skal ikke undervurdere gammel historie, tradisjon, kunnskap og teknologi.

Men som vi bør vite, ingen vet egentlig hvor og når politikerne hopper.
    Og argumentasjonen for valget, gjennom hele prosessen inkl selve valget, er litt vaklende mht fregattens rolle i valget
    Kan skjønne våre svenske venners fokus på Østersjøen og dermed integrering med den tyske marine.

Men våre danske venner som også skal holde oppsyn med tilsvarende farvann rundt Grønland er mest interessant.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det blir veldig i interessant å se hvordan marinesamarbeidet/operasjoner blir mellom disse nasjonene når disse fregattene kommer i operasjon og jobber sammen

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan skjønne våre svenske venners fokus på Østersjøen og dermed integrering med den tyske marine.

Men våre danske venner som også skal holde oppsyn med tilsvarende farvann rundt Grønland er mest interessant.
    Kan være at danskene er litt bakpå
    Men et annet argument kan være at Danskene (og svenskene) nå følger et eu løp

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.973
    Sted
    Market Snodsbury
    ^ Eg har lurt på om det, litt som då regjeringa valde Leopard, at det kan liggja ein del næringspolitikk bak? Altså, at det er betre gjenkjøpsavtalar og slikt?

NHO og LO verkar veldig nøgde.

Grunngjevinga eg har sett referert var litt ullen, men det er vel ikkje heilt urimeleg heller (militære vurderingar og slikt).

Dersom det, i passe tid før måndagen, kjem ei annonsering av at dette gjer at Kongsberg kan byggja ein heilt ny fabrikk, delvis betalt av britane (slik som då dei fortalde at leoparden skulle monterast i Trøndelag), så er eg sikker.

Fagleg/teknisk har eg absolutt ingenting å melda. Det er store båtar med rakettar.

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.766
    ^ Eg har lurt på om det, litt som då regjeringa valde Leopard, at det kan liggja ein del næringspolitikk bak? Altså, at det er betre gjenkjøpsavtalar og slikt?

NHO og LO verkar veldig nøgde.

Grunngjevinga eg har sett referert var litt ullen, men det er vel ikkje heilt urimeleg heller (militære vurderingar og slikt).

Dersom det, i passe tid før måndagen, kjem ei annonsering av at dette gjer at Kongsberg kan byggja ein heilt ny fabrikk, delvis betalt av britane (slik som då dei fortalde at leoparden skulle monterast i Trøndelag), så er eg sikker.

Fagleg/teknisk har eg absolutt ingenting å melda. Det er store båtar med rakettar.
    Kan godt være.

Det jeg stusset mest på i artikkelen på Forsvarets Forum var dette med manglende luftvernskapasiteter utover fregattene selv.

Det kommer vel mer i tiden fremover.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.214
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gjenkjøpsavtaler har nokså innlysende stor verdi for norsk industri, i stedet for å sende alle pengene rett ut av landet... er vel ingenting galt med det, så lenge sluttresultatet er som forventet...

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.395
    Det blir veldig i interessant å se hvordan marinesamarbeidet/operasjoner blir mellom disse nasjonene når disse fregattene kommer i operasjon og jobber sammen
    Samarbeid med Royal Navy har vi drevet i "alle" år.

Eksempelvis, vi hadde tidligere minst en Oslo-klasse fregatt i Scotland i året. Det var den faste to ukers øvelsen JMC ( Joint Maritime Course) hvor man programmessig var innom alle disipliner Luft-, overflate -, undervanns - krigføring. Samt at man bunkret fra RN Tanker i sjøen, RAS (Replenishment at Sea).

I Nåtiden benytter vi oss også fast av treningen og mønstringen FOST ( Fleet Operational Sea Training), som er et knallhardt 5 ukers trenings/mønstrings - program som foregår i england.

Første fregatten som deltok for noen år siden fikk "sjokk". Et nivå vi aldri hadde vært borti. Det vi hadde før var oppøvinsperido og til slutt Generalmønstring ("Eksamen"). Det siste var vel pent sagt ei leikestove ift FOST.

Det kommer ombord et FOST-team (ca 30 personer kalt "Seariders) ). De "sitter på ryggen" og følger tett på hvordan besetningen håndterer forskjellige scenario utover. Scenarione har en stigende progresjon og blir mer og mer komplekse og sammensatte, og dynamiske. Det oppstår endringer hele tiden, ingenting er statisk. Div systemer blir slått ut osv. Disiplinen Brann/Havari - tjeneste er vektlagt, inkl førstehjelp.

En tidligere kollega som var offiser ombord på det første fartøyet i FOST uttalte " Det var et femukers kurs i sinnemestring og fortvilelse"

Fartøyet bestod . Vi har også hatt Skjold-kl MTB der borte, den første fikk "Excellent", det er en karakter som utdeles svært sjeldent.

Vi har ikke selv ressurser/kompetanse til å ha et slikt opplegg . Danskene og flere andre nasjoner benytter også FOST.
    Australia og Canada har sine egne "FOST", New Zealand benytter Australia.

Vi har hatt årlige fast vintertrening av Royal Marines bl.a på Voss og Harstad, samt " opplegg " for SAS (Special Air Service) og SBS (Special Boat Service) oppe i Nord.

Samarbeidet med britene vil øke, selvfølgelig også på bakgrunn av de avtaler som er undertegnet.

Et glimt fra FOST (Forsvarets Forum);

Øvelse og evaluering på KNM Otto Sverdrup: Forberedelse til internasjonal beredskap

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.345
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Godt å høre at marinen har blitt mer profesjonell siden jeg var innom. Da var det var et rent shit show med minst to alkoholikere i aktre messe, store mengder børst og horer på tokt i STANAVFORLANT og en stridsevne knapt tilstrekkelig til å kjempe seg ut av en våt papirpose.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.973
    Sted
    Market Snodsbury
    Gjenkjøpsavtaler har nokså innlysende stor verdi for norsk industri, i stedet for å sende alle pengene rett ut av landet... er vel ingenting galt med det, så lenge sluttresultatet er som forventet...
    Ikkje noko gale, og kanskje særleg viktig for å få opp dampen i norsk forsvarsindustri.

Berre at det, saman med strategisk samarbeid, kunne forklara kvifor regjeringa gjekk for dei britiske heller enn dei franske, sjølv om kjendis-ekspertar (Tor Ivar Strømmen) har gått høgt ut og slått fast at dei franske var betre reint teknisk.

Som sagt: eg har full forståing for at dette ikkje er spørsmål regjeringa ikkje kan diskutera ope. Kva for tekniske finessar som er naudsynte, og kva som er kjekt å ha, vil jo koma an på kva for ulike scenario ein har vurdert, og korleis dei er vekta, og det er jo ikkje akkurat nødvendig å publisera. @Elmer har elles argumentert ganske godt for den britiske her i tråden.

1756813024076.png vs. 1756813054766.png

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.418
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Guttungen er vernepliktig på Skjold-klasse nå. Det lille han forteller (som garantert er mindre enn det han har lov til å fortelle) er tillitvekkende.

• Liker
    Reaksjoner: JMM
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn