Aegis, komboen kan, på lik med dagens fregatter, bli kraftfull ift. fremtidens trusler. Lovnad om tilgang til den komboen tror jeg vil vekte tungt i amerikansk favør gitt at amerikanerne fremdeles er gira på etterretningssamarbeid
Som jo er Norges beste kort ift å få amerikansk hjelp i nøden
Men samtidig, utrolig mye britisk norsk sikkerhetssaker i disse tider. Nesten ikke en uke uten stedet skjer noe forsvars eller urix relaterte nyheter…
Aegis er intet nytt neida, vi har en nedskalert versjon på Nansen klassen. En liknende nederlandsk versjon av type
Phased Array radar var også med på en eller flere av konkurrentene til den spanske fregatten som vi valgte. På enkelte områder var ytelsene bedre på denne, den var nyutviklet på det tidspunktet. Mens Lockheed Martin sin AN/SPY-1F som var en krympa AN/SPY - 1E , var svært moden teknologi.
Bl.a er AN/SPY -1 en
Blue Water radar som er optimalisert for det åpne hav. Vi operer mye i kystnære farvann s.k.
Littoral Waters/Green Waters og det stiller helt andre krav til slik radarutrustning.
US definisjonen på
Littoral Waters er nærmere kysten enn 200 nautiske mil (ca 360 km) !
AN/SPY -6 (v)3 som er på
Constellation-klassen er nyutviklet og har forbedrede ytelser på alle punkter, rekkevidde, sensitivitet, tracking (antall mål) etc. Men jeg tror (!) at den også har redusert ytelse i kystnære farvann. Hvorvidt den er overlegen de europeiske alernativene har jeg ingen formening om pr d.d.
Men fregattvalget har fremdeles intet å gjøre med den radaren du først henspeilte på.