Politikk, religion og samfunn Norge hva nå ? Forsvar. Beredskap. Sikkerhet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Briljant skrevet!! Legg også til at vedlikeholdsarbeid og mindre enkelprosjekter nå må utføres av innleide og høytlønte håndtverkere ( selv om de sender en lærling) til mangedobbelpris av et-eller-annet siden både far og bestefar Fix ikke lenger en en del av organisasjonen... de ble oppsagt eller gikk ut på dato, uten fornyet kontrakt..

    UPS --- Jeg ber ærbødigst om å få "låne" denne beskrivelsen... til allmen vederkvegelse...
    Korrekt det ja. Det var vaktmestre som passet på før. Når disse forsvant så f.eks å skifte et lysrør på kontoret . Vel da måtte man melde inn vha et eget dataverktøy man aldri hadde brukt før og med et brukergrensesnitt fra helvete og ord og betegnelser langt utenfor vanlig norsk. Hva f... er bygningsnummeret på huset. Hva f.. er regnskapsnummmeret. Hva f.... er romnummeret. Ikke det som står på døra

    Så etter noen timer. Trykk send... puh. Den gikk til Forsvarsbygg. De skriver så en rekvisisjon til et elfirma i byen. De kommer så etter 5 dager. Jeg sitter nå der i tussmørket i januar...... .

    Jeg veit om flere som ikke orket styret, men faktisk kjøpte lysrør sjøl og bytta de. Det ble foreslått å ha et lite plukklager på huset. Nei, det er jo død kapital og ikke iht moderne prinsipp.

    EDIT; Det er enda mer kronglete enn jeg visste om !!!! Hvor mange nordmenn må til for å skifte ei lyspære? | FriFagbevegelse
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    UPS --- Jeg ber ærbødigst om å få "låne" denne beskrivelsen... til allmen vederkvegelse...
    Det er ikke jeg som er forfatteren, og han jeg har fått den fra har nok "stjålet" den han også. Så med faren for helerianklager hengende over ditt hode står det
    deg fritt å bruke teksten som du ønsker. Jeg har en "liten" mistanke om at den er skrevet for å spres videst mulig så del av hjertens lyst.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Sette kona på anbud foreslås det. Tja mon om det er så smart. Jeg bruker å dra følgende eksempel når noen prøver å forklare meg hvorfor
    anbud og "utkontraktering" ( norsk for "outsorching" ) er så smart.

    Rent økonomisk kan det isolert sett synes smart å sette husvasken ut på anbud. Kona vil ha 500,- pr uke for jobben mens nabokona bare forlanger 450,-.
    Økonomene vil selvsagt si at da må man la nabokona gjøre jobben. Mitt argument da er at min kone bruker de 500,- til å kjøpe biff og rødvin som vi
    koser oss med på lørdagskvelden. Nabokona bruker også de 450,- for å kjøpe biff og en ikke fullt så dyr rødvin. Men denne maten og vinen er det hun og
    nabogubben som koser seg med! Så hva er egnetlig smartest? Jeg vet hvordan jeg vil prioritere.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg bruker å dra følgende eksempel når noen prøver å forklare meg hvorfor anbud og "utkontraktering" ( norsk for "outsorching" ) er så smart.
    Det er når kapitalens djerve riddar argumenterer mot heilt enkel og grei økonomistyring at eg byrjar lura på kvar verda er på veg.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Er det meg du omtaler som en "djerv ridder"? I så fall takk for omtanken! :giggle:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Blir det direktør for flybasespredning da?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    For Forsvarets flybasespreiingsprogram (FFSP), tenkjer eg.

    Men, seriøst, det handlar vel om litt meir enn at dei kan landa på kortbaner og utvalde stader på E6. Det bør jo vera stader der dei kan etterfylla drivstoff, våpen og kanskje byta kupéfilter og sjå over forgassaren innimellom slaga. Korleis vi skal få til det, når vi knapt nok greier å utdanna nok bakkepersonell til å drifta F-35 frå ein base, ville iallfall ikkje eg vore direktør for.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje vi klarer å få det i orden? Tenk om? Jeg mener: vi klarte jo å gjøre det ordentlig da de fant olje f. eks.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da vi fant oljå hadde vi politikere som så hva som var best for landet.. nå har vi politikere som først og fremst vurderer hva som er best for dem selv og dernest venner og bekjente, og til slutt partiet... det virker i alle fall i stor grad å være slik...
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.370
    Antall liker
    11.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    En lang og god artikkel om forholdene i nabolandet. Jeg tror mye av det kan overføres til norske forhold.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Lengre intervju med Kristoffersen.


    Ikkje banebrytande nytt, men eg tykkjer det er ganske klar tale (og ja, eg tykkjer media og Stortinget kan leggja den temmeleg uinteressante saka om medaljen vekk; eg opplever det som ei temmeleg uinteressant avsporing i forsvarsdebatten).
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.370
    Antall liker
    11.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke % av BNP som er viktig, men at vi oppfyller paragraf 3 i NATO pakten; at vi har en god nok beredskap og forsvarsevne.

    Article 3
    In order more effectively to achieve the objectives of this Treaty, the Parties, separately and jointly, by means of continuous and effective self-help and mutual aid, will maintain and develop their individual and collective capacity to resist armed attack.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Litt mer fra Einar Sørensen
    Kan se ut til at noen av (de mer eller mindre faste) artikkelkommentatorene kanskje begynner å få nok, information overload? angst for økt skatt? eller putinangst så man vil ikke ha fakta aka trumpismen? eller all of the above
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.370
    Antall liker
    11.028
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg finner det interessant at presisjonen til svenske Excalibur granater (som sammen med Archer utgjør et av verdens beste artillerisystem) har falt med 90% fra 70 til 6% i Ukraina, på grunn av russernes telestrid og gps jamming. Spissteknologi ser ut til å kunne gå ut på dato raskt i det våpenlabratoriet som krigen i Ukraina er. Dette i følge Cornucopia.se
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Kan legge inn dette her også:


    Skjermbilde 2024-03-22 kl. 09.21.00.png

    Brist på utsäde inför odlingssäsongen 2024
    Förra årets extrema väder har gjort att tillgången på utsäde inför odlingssäsongen är dålig för många lantbruksarter. Bristen på certifierat utsäde är omfattande och Jordbruksverket har sedan i höstas fört en dialog med branschen och andra EU-länder om hur vi kan säkra tillgången. EU-kommissionen har även beviljat oss att ge dispenser från kravet på grobarhet.

    Trots att företagen har köpt in allt de har haft möjlighet att köpa från andra EU-länder är bristen fortfarande påtaglig. Inför vårsådden råder det främst brist på utsäde för havre, vissa sorter av vårvete och vårkorn, samt ärtor.

    Du som ännu inte planerat din sådd eller har svårt att få tag på utsäde kan behöva använda eget utsäde eller köpa utsäde för eget bruk från andra länder.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.815
    Antall liker
    2.807
    Torget vurderinger
    1
    Svenskene er alt for ambisiøse. De burde slippe seg ned på 40% selvforsyning som Norge så slapp de stresset med det såkornet. Hvorfor bale med det å lage brød når man kan importere kake?
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.219
    Antall liker
    3.737
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Mener bestemt at vi trenger en ny forsvarssjef. Mitt inntrykk er at han ikke har integriteten som skal til.
    Hva kan forsvaret gjøre for meg....
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Mener bestemt at vi trenger en ny forsvarssjef. Mitt inntrykk er at han ikke har integriteten som skal til.
    Hva kan forsvaret gjøre for meg....
    Hmm
    Vet ikke helt, tipper den informasjonen er gradert utenfor Norge og da er delt fint lite FMin eller regjeringen kan gjøre
    Og det er vel ikke en sak som avgjør om FSJ er kapabel eller ei. Beste kandidat får jobben så hva vet vi om de andre kandidatene på det tidspunktet nåværende FSJ ble valgt
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Svenskene er alt for ambisiøse. De burde slippe seg ned på 40% selvforsyning som Norge så slapp de stresset med det såkornet. Hvorfor bale med det å lage brød når man kan importere kake?
    Ikke noe problem, Norge må bare overby EU og håpe at EU-land ikke pålegges å prioritere EU-land. Etter tørken i 2018 skjedde julebaksten med mel fra Kazakhstan, så det finnes alltid en løsning.

    Her kan man sjekke stoda i steinrøysa.

     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    Sats på nordnorsk sikringskost: sild & poteter
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ønsker meg 4 nye ubåter.med kryssermissiler a la de 4 som Nederland nettopp har bestillt. Bør kunne gjøre vei i vellinga utenfor Kola og Svalbard om russerne finner på noe dumt.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.219
    Antall liker
    3.737
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Hmm
    Vet ikke helt, tipper den informasjonen er gradert utenfor Norge og da er delt fint lite FMin eller regjeringen kan gjøre
    Og det er vel ikke en sak som avgjør om FSJ er kapabel eller ei. Beste kandidat får jobben så hva vet vi om de andre kandidatene på det tidspunktet nåværende FSJ ble valgt
    Det var vel en sak om en pendlerbolig også. Sier vil kanskje mest han som person. Han virker på meg som en svak, servil forsvarssjef som bare sier "ja vel" mens han meler sin egen kake.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Mener bestemt at vi trenger en ny forsvarssjef. Mitt inntrykk er at han ikke har integriteten som skal til.
    Hva kan forsvaret gjøre for meg....
    Eg har, for å vera ærleg, ikkje forstått kvifor media, og Stortinget, har gnåla om dette i det som snart må vera eit år.

    På meg verkar dette som ein stø person som er tydeleg i å arbeida for dei behova forsvaret har. Han har også bidrege til å gje forsvaret eit sympatisk andlet utetter, og det er neppe heilt dumt heller. Vesentleg sympatisk enn han ubåt-mannen som var der før, som verka meir som ein typisk offiser.

    Herregud. «Tillit til forsvarssjefen er mitt program». Tenk at eg skulle skriva noko i den retninga eingong.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Bergen
    ja, verden er ikke helt som vi var vant til.. dessverre
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Jeg ønsker meg 4 nye ubåter.med kryssermissiler a la de 4 som Nederland nettopp har bestillt. Bør kunne gjøre vei i vellinga utenfor Kola og Svalbard om russerne finner på noe dumt.
    Jeg tar gjerne 4 slike jeg også.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.219
    Antall liker
    3.737
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Eg har, for å vera ærleg, ikkje forstått kvifor media, og Stortinget, har gnåla om dette i det som snart må vera eit år.

    På meg verkar dette som ein stø person som er tydeleg i å arbeida for dei behova forsvaret har. Han har også bidrege til å gje forsvaret eit sympatisk andlet utetter, og det er neppe heilt dumt heller. Vesentleg sympatisk enn han ubåt-mannen som var der før, som verka meir som ein typisk offiser.

    Herregud. «Tillit til forsvarssjefen er mitt program». Tenk at eg skulle skriva noko i den retninga eingong.
    Da blir vel spørsmålet hva trenger vi i dagens situasjon: Et sympatisk ansikt utad, eller noen som legger press på depatrementet for å få ting til å skje?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Da blir vel spørsmålet hva trenger vi i dagens situasjon: Et sympatisk ansikt utad, eller noen som legger press på depatrementet for å få ting til å skje?
    Dette gjekk han ut med for eit par veker sidan:


    … og eg reknar vel med at han har sagt klart ifrå om dette til Gram også. Eg trur uansett ikkje, same kven det er, at vi er tent med at Forsvarssjefen går offentleg ut i media og hoiar og skrik. Han skal presentera klare råd, og gjera så godt han kan med dei løyvingane han får.

    Men, det skadar ikkje at han verkar som ein type som det er mogleg å snakka med, heller.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn