Norge -Danmark

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
HC skrev:
BT skrev:
Jeg syntes at spillerne virket litt daffe mot Danmark.
At de hadde vørt på byen var ingen stor overraskelse. De skal visstnok ha vært ute til kl 0400, men ønsket å fortsette privat etterpå.
Man bygger ikke akkurat opp overskudd til en viktig kamp på denne måten.
Skuffende.
Tja, det var jo fire dager før kampen så det skulle være mulig å hente seg inn 100%. De er også voksne mennesker og bør vel ikke behandles som tenåringer med leggetid og alkoholforbud på fritiden.
De avsluttet som sagt dagen etter så det blir tre dager. De hadde garantert ytet bedre om de begrenset seg.

R

Roysen

Gjest
BT skrev:
HC skrev:
BT skrev:
At de hadde vørt på byen var ingen stor overraskelse. De skal visstnok ha vært ute til kl 0400, men ønsket å fortsette privat etterpå.
Skuffende.
Tja, det var jo fire dager før kampen så det skulle være mulig å hente seg inn 100%. De er også voksne mennesker og bør vel ikke behandles som tenåringer med leggetid og alkoholforbud på fritiden.
De hadde garantert ytet bedre om de begrenset seg.
Det er jeg ikke så sikker på.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
jokris skrev:
nb skrev:
Hva er vitsen med at et lass av landets ungdommer skal kaste bort mye tid på å bli relativt middelmådige fotballspillere? Noen spesiell grunn til at akkurat fotball skal ha en stor målrettet satsing?
jeg ser ingen hindringer for at norsk ungdom ikke skal kunne bli i europeisk toppklasse, går på målretta proff satsing og beinhard jobbing
Hindringen ligger i at vi ikke tilbyr dem gode nok trenere fra de er små. Der har vi mye å lære av spanioler og nederlendere.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Audiofi skrev:
BT skrev:
HC skrev:
BT skrev:
Skuffende.
Det er jeg. Har prøvd noen ganger. Man blir restituert, men man får ikke det samme overskuddet.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
BT skrev:
jokris skrev:
nb skrev:
Hva er vitsen med at et lass av landets ungdommer skal kaste bort mye tid på å bli relativt middelmådige fotballspillere? Noen spesiell grunn til at akkurat fotball skal ha en stor målrettet satsing?
jeg ser ingen hindringer for at norsk ungdom ikke skal kunne bli i europeisk toppklasse, går på målretta proff satsing og beinhard jobbing
Hindringen ligger i at vi ikke tilbyr dem gode nok trenere fra de er små. Der har vi mye å lære av spanioler og nederlendere.
enig, la det under proff satsing jeg

R

Roysen

Gjest
HC skrev:
Audiofi skrev:
Mener du at man skulle lagt opp til en taktikk mot Danmark som man visste at ville favorisere danskene fordi en slik taktikk ville foert til seier mot Island og Kypros og at siden man uansett ville tapt med den vanlige taktikken (noe treneren ikke trodde). Det er jo naermest slik du argumenterer - at man mot Danmark burde velge den taktikken som underholder mest mot Island og Kypros fordi Danmark slaar vi ikke likevel. Det ville i saa fall vaert en noksaa uprofesjonell holdning av en norsk landslagssjef.
Jeg mener Norge bør spille annerledes, er det så vanskelig å akseptere? Dette mener jeg som fotball fan da jeg synes det ofte er drepende kjedelig å se Norge spille, jeg ønsker underholdning. Jeg mener også at måten Norge spiller på ikke er egnet til å gjøre det virkelig bra i mesterskap. Det er ekstremt krevende å spille slik som Drillo legger opp til og det har jo vist seg at mot de beste lagene i de viktigste kampene har vi ikke greid det. Man får være så begeistret man vil over ett måls seire mot Kypros og Island og ballbesittelses prosent på 30 tallet både hjemme og borte mot de fleste motstandere men jeg reserverer meg.
Ja, det er vanskelig å akseptere. Spesiellt dersom du trenger et lag på ungdsomsnivå, står for prinsippene bak breddeidrett og ikke ser at dette er en av årsakene til at Norge ikke har spillere med bedre individuelle ferdigheter samtidig som du roper etter mer underholdende fotball. Det blir litt patetisk spør du meg. Når man kommer opp på landslagsnivå må du vel innse at målet først og fremst ikke er å delta og ha det gøy, men å vinne og at da må man benytte den taktikken og den spillestilen som er best for det spillermatrialet man har til rådighet. Å drømme om Messi og Zidane fra Norge vokst opp fra breddeidretten kan vel alle gjøre, men man blir nødt til å se realiteten i øynene. Hvilke land kommer de spillerne med best individuelle ferdigheter fra? Bedriver de først og fremst breddeidrett på barne- og ungdoms- stadiet der? Hvilke land bedriver først og fremst breddeidrett på barne- og ungdoms- stadiet? Finner man spillere med individuelle ferdigheter i verdensklasse der? Dersom man ikke skjønner at de barna/ungdommene som ønsker å bli så god som mulig og som har konkurranse instinktet i blodet ikke blir så gode som de kan gjennom breddeidretten slik den gjennomførees i Norge i dag, er det lite håp for norsk fotball. De som kan bli enerne vil kjede seg og slutte fra en slik breddedrevet fotballkultur. De får ikke utløp for vinnerinstinktet sitt som hos mange allerede finnes fra fødselen. Jeg sier ikke at vi skal ha Kina-tendenser der barn skal presses av foreldrene og trenerne, men en fotball der barn og ungdom har det gøy med å konkurrere og trene målrettet og mye dersom de ønsker. Treningen må gjerne først og fremsts være på tekniske detaljer fremfor taktiske ferdigheter når man er så ung som vi snakker om her, men dagens breddeidrett gir for lite plass og tid til de som virkelig kan bli gode for å pleie med de nest beste så de ikke skal føle seg utenfor eller mobbet. Dette går ut over talentene.

R

Roysen

Gjest
BT skrev:
jokris skrev:
nb skrev:
Tja, jeg vil vel heller si at fokuset fra de er små ikke nødvendigvis er at de skal bli best mulig men at alle skal ha det like gøy. Det er viktigere å delta enn å vinne. Det er ikke like viktig å utvikle ferdigheter og forbedre svakheter som det er å passe på at ingen føler seg dårlig eller utenfor. Alle skal få spille like mye. I en slik setting hvor mødre og fedre får lov å utøve makt for å beskytte sin sønn/datter blir det lite vits i å få inn profesjonelle trenere. Da må det i så fall bli på individuellt nivå.

R

Roysen

Gjest
BT skrev:
Audiofi skrev:
BT skrev:
HC skrev:
BT skrev:
Skuffende.
Det er jeg. Har prøvd noen ganger. Man blir restituert, men man får ikke det samme overskuddet.
Jeg har også prøvd. Dettte er veldig individuellt og det bør hver enkelt få lov å bedømme selv. Man kjenner sin egen kropp best selv og på dette nivået vet de garantert selv hvor grernsene går etter år med erfaring.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.347
Torget vurderinger
18
orso skrev:
At breddefotball er ødeleggende for talentutvikling er det ingen tvil om. Når talenter ikke får skikkelig matching, god trening, nok treningstimer før de kommer i 15-16 årsalderen så sier det seg selv at man blir liggende langt etter.
Dette er feil etter min mening. Norge driver ikke 'barnefabrikker' i noen grener likevel er vi i toppen i mange forskjellige idretter. Man bør selvfølgelig ha gode muligheter til å trene mye hvis man ønsker og også ha trenere som vet hva de driver med men å begynne å dyrke talenter i 10 års alderen har jeg ingen tro på. Allsidighet tror jeg gir mye bedre resultater enn spesialisering i denne alderen.

orso skrev:
Breddefotball er flott, men det må være mulig å kombinere med mer talentsatsing. Det er ganske frusterende å se unge norske gutter spille mot braslianske lag i Norway Cup/Dana Cup. De ligger så langt etter i teknisk ferdigheter at det ser ut som om man driver ulike idretter.
Hadde de beste norske lagene stilt med sine beste spillere i Norway cup hadde de feid de fleste av de utenlandske lagene av banen. Ingen topper laget på potetjordene oppe på Ekeberg.

orso skrev:
I Nederland så er f.eks mentaliteten helt annerledes. Jeg tror vi med fordel kunne ha tenkt litt mer i de baner, samtidig som vi prøver å beholde bredden. Alle trenere som skal trene lag i alderen 10 år og oppover burde f.eks ha litt kursing enten fra lokalkubben eller at man har gjennomgått B-kurs.
Alle trenere i barnefotballen har tilbud og muligheter til kursing i regi av NFF. Skal man kreve B-kurs fra 10 år og oppover kan du like gjerne legge ned barnefotballen, vi snakker om frivillige mennesker med fulltids jobber her, ikke betalte trenere.

R

Roysen

Gjest
HC skrev:
orso skrev:
At breddefotball er ødeleggende for talentutvikling er det ingen tvil om. Når talenter ikke får skikkelig matching, god trening, nok treningstimer før de kommer i 15-16 årsalderen så sier det seg selv at man blir liggende langt etter.
Dette er feil etter min mening. Norge driver ikke 'barnefabrikker' i noen grener likevel er vi i toppen i mange forskjellige idretter. Man bør selvfølgelig ha gode muligheter til å trene mye hvis man ønsker og også ha trenere som vet hva de driver med men å begynne å dyrke talenter i 10 års alderen har jeg ingen tro på. Allsidighet tror jeg gir mye bedre resultater enn spesialisering i denne alderen.
Dette er problemet i et nøtteskall. Så lenge det sitter trenere og ledere med disse holdningene og har innflytelse rundt omkring på lokalplan så kommer ikke norsk fotball noen vei.

R

Roysen

Gjest
HC skrev:
Alle trenere i barnefotballen har tilbud og muligheter til kursing i regi av NFF. Skal man kreve B-kurs fra 10 år og oppover kan du like gjerne legge ned barnefotballen, vi snakker om frivillige mennesker med fulltids jobber her, ikke betalte trenere.
For noe tøys. I den lokalklubben jeg ble flasket opp hadde vi kun trengere med B og C kurs helt fra det som het miniputt-nivå den gangen (7 år). For det andre tar du også feil med hensyn på Norway Cup. De brasilianske lagene som vinner Norway Cup gang på gang vinner fordi de har bedre ferdigheter enn de norske lagene på samme alder. Mange norske klubber topper lagene sine til Norway Cup. Det gjelder spesiellt lagene fra junioravdelingene som har seniorlaget høyt opp i divisjonene.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.347
Torget vurderinger
18
Audiofi skrev:
Ja, det er vanskelig å akseptere. Spesiellt dersom du trenger et lag på ungdsomsnivå, står for prinsippene bak breddeidrett og ikke ser at dette er en av årsakene til at Norge ikke har spillere med bedre individuelle ferdigheter samtidig som du roper etter mer underholdende fotball.
Det er måten det spilles på som jeg ikke liker. Jon Arne Riise er god nok til å spille og å vinne CL finale for Liverpool man han er ikke god nok til å slå en to tre pasninger på landslaget? Give me a break. Vi har like mange talenter i Norge som det danskene har, så hvorfor kan vi ikke spille som de gjør? Selvfølgelig kan vi det men man har låst seg fast i at vi ikke kan annet enn kynisk organisering, forsvarsspill og en kontring i ny og ne. Det er en holdning jeg ser gjennom hele fotballnorge fra barnefotballen og opp.

Audiofi skrev:
Det blir litt patetisk spør du meg. Når man kommer opp på landslagsnivå må du vel innse at målet først og fremst ikke er å delta og ha det gøy, men å vinne og at da må man benytte den taktikken og den spillestilen som er best for det spillermatrialet man har til rådighet.
Målet med profesjonell idrett er å underholde, jeg trodde det var noe de fleste var klar over. Det selvfølgelig underholdende å vinne men hadde vi vunnet og spilt attraktiv fotball i tillegg så hadde markedsverdien økt ytterligere.

Audiofi skrev:
Å drømme om Messi og Zidane fra Norge vokst opp fra breddeidretten kan vel alle gjøre, men man blir nødt til å se realiteten i øynene. Hvilke land kommer de spillerne med best individuelle ferdigheter fra? Bedriver de først og fremst breddeidrett på barne- og ungdoms- stadiet der? Hvilke land bedriver først og fremst breddeidrett på barne- og ungdoms- stadiet? Finner man spillere med individuelle ferdigheter i verdensklasse der?
You tell me? Norge er i verdenstoppen i en rekke idretter og vi gjør det mye bedre enn folketallet skulle tilsi, alt gjennomført med samme fokus på breddeidrett. Dessuten tror du vel ikke at land som Spania, Italia, Tyskland, England etc. ikke har breddeidrett?[/quote]

Audiofi skrev:
Dersom man ikke skjønner at de barna/ungdommene som ønsker å bli så god som mulig og som har konkurranse instinktet i blodet ikke blir så gode som de kan gjennom breddeidretten slik den gjennomførees i Norge i dag, er det lite håp for norsk fotball. De som kan bli enerne vil kjede seg og slutte fra en slik breddedrevet fotballkultur. De får ikke utløp for vinnerinstinktet sitt som hos mange allerede finnes fra fødselen. Jeg sier ikke at vi skal ha Kina-tendenser der barn skal presses av foreldrene og trenerne, men en fotball der barn og ungdom har det gøy med å konkurrere og trene målrettet og mye dersom de ønsker. Treningen må gjerne først og fremsts være på tekniske detaljer fremfor taktiske ferdigheter når man er så ung som vi snakker om her, men dagens breddeidrett gir for lite plass og tid til de som virkelig kan bli gode for å pleie med de nest beste så de ikke skal føle seg utenfor eller mobbet. Dette går ut over talentene.
Jeg føler meg sikker på at du aldri har forsøkt å trene 8-10 åringer. Jeg er klar over at du har hatt en aktiv karriere selv og sikkert har masse erfaring den veien. Det har jeg også. Jeg har spilt organisert fotball siden jeg var 7 år gammel og har hatt en mengde trenere gjennom årene, både norske og utenlandske. Jeg trodde det skulle være enkelt å trene 8-åringer basert på mine erfaringer fra banen men det kan virke som jeg ikke helt husket hvordan det var å spille fotball som 8 åring. Å trene barn i den alderen er helt annerledes enn å trene 15-16 åringer og skulle man fulgt den filosofien du og flere her mener ville ha skaffet oss toppspillere på løpende bånd så hadde halve laget sluttet etter 2 uker. Barn utvikler seg svært forskjellig og i rykk og napp. Vi har spillere som har gått fra å være blant de minst til å bli de største på 3 år. Man må for all del ikke miste disse før de nærmest får begynt. Jeg skal gi deg rett i at man har attt vekk for mye av konkurranseelementet i barnefotballen gjennom å ikke ha reelt serie og cup spill. Mange av ungene har sterkt konkurranseinstinkt og det kan de godt få bedre utløp for. Når det gjelder matching er det i hvertfall mulig på Østlandet å melde på i mer krevende serier helt fra 9 år og oppover, noe vi har benyttet oss av.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
HC skrev:
orso skrev:
Vi snakker om fotball. Andre idretter og da spesielt inviduelle idretter driver langt mer målrettet og profesjonelt. Ta f.eks svømming. Her trener man ca. 5 dager i uken fra de er ganske unge. Og det kan være beinhard trening. Og tilsvarende er det med mange andre idretter.

Med fotball derimot så er det som oftest rot og lek frem til de ungdommer. Og da er toget godt. Det er stort sett foreldre som trener som ikke har peiling. Og en del kjører hovedsakelig kondisjonstrening framfor trening med ball. Treningstilbudet er svært dårlig. Mange har ikke mer enn en trening i uken. Hvis du tror at slikt vil føre til toppspillere og teknisk glad fotball på A-landslaget, så tror jeg du er litt ute å kjøre.

Allsidighet kan man gjerne drive med, men man må et skikkelig treningstilbud og relativt tidlig må de beste få et ekstra tilbud.

N

nb

Gjest
Var en morsom sak i A-magasinet her forleden. Innen idrett gjøres den banale tabben at det ofte satses på de som er best i aldersbestemte klasser. Det er nesten alltid, av naturlige årsaker, de som er født tidlig på året. Av og til kan man lure på hvor dumme det er mulig å bli når de ikke en gang klarer å ta hensyn til noe så elementært at det er ganske stor fysisk forskjell på en guttepjokk født i Januar og en som er født i November.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
95% av de som trene aldersbestemte lag er fedre som selv har mislykkes som fotballspiller og vil leve ut drømmen som proff via sønnen.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.347
Torget vurderinger
18
Pink_Panther skrev:
95% av de som trene aldersbestemte lag er fedre som selv har mislykkes som fotballspiller og vil leve ut drømmen som proff via sønnen.
Sprøyt, det er fedre og mødre som trener fordi det ikke er andre alternativer. Hvis du innbiller deg at andre land, som for eksempel det ofte nevnte Nederland, baserer seg på profesjonelle trenere i barnefotballen så må du tro om igjen. Det er et fåtall betalte barne-trenere, resten er frivillighet som ikke er motivert av annet enn at ungene skal få spille fotball.

R

Roysen

Gjest
HC skrev:
Pink_Panther skrev:
Sprøyt, det er fedre og mødre som trener fordi det ikke er andre alternativer. Hvis du innbiller deg at andre land, som for eksempel det ofte nevnte Nederland, baserer seg på profesjonelle trenere i barnefotballen så må du tro om igjen. Det er et fåtall betalte barne-trenere, resten er frivillighet som ikke er motivert av annet enn at ungene skal få spille fotball.
Det gjør ikke sitasjonen noe bedre at det er mødre og fedre som trenger fordi det ikke er andre alternativer. Dette er uansett ingen god løsning. Forskjellen mellom Norge og f.eks. Nederland er at de talentfulle unge får lov å prøve seg sammen med andre talentfulle unge i litt større klubber hvor de har profesjonelle trenere. Dette fordi i dette landet ser man at de talentfulle har andre behov enn resten og forsøker å dekke behovet de har behov for. De som ikke har dette behovet blir behandlet gjennom breddeidretten som eksisterer ved siden av. Dette er forskjellen på organiseringen av norsk fotball. Her tvinges alle gjennom breddeidretten fordi det ikke er noe alternativ som tar vare på talentene.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.347
Torget vurderinger
18
orso skrev:
HC skrev:
orso skrev:
Vi snakker om fotball. Andre idretter og da spesielt inviduelle idretter driver langt mer målrettet og profesjonelt. Ta f.eks svømming. Her trener man ca. 5 dager i uken fra de er ganske unge. Og det kan være beinhard trening. Og tilsvarende er det med mange andre idretter.
Jeg kjenner ikke til svømming men jeg tviler på at 8 åringene driver mengdetrening 5 ganger i uka. Det skjer i hvert fall ikke i langrenn og der er vi jo forholdsvis gode.

orso skrev:
Med fotball derimot så er det som oftest rot og lek frem til de ungdommer. Og da er toget godt.
Lek frem til de er ungdommer er ikke min erfaring og toget har ikke gått for en 15 åring hvis talentet og viljen er i orden. Det er plenty med eksempler på toppspillere som har spilt på meget moderat nivå helt til de er 17-18-19 år gamle, ref. Beckham.

orso skrev:
Det er stort sett foreldre som trener som ikke har peiling. Og en del kjører hovedsakelig kondisjonstrening framfor trening med ball. Treningstilbudet er svært dårlig. Mange har ikke mer enn en trening i uken. Hvis du tror at slikt vil føre til toppspillere og teknisk glad fotball på A-landslaget, så tror jeg du er litt ute å kjøre.
Dette er overhode ikke min erfaring, hvor har du dette fra? Jeg kjenner ingen som kjører særlig kondistrening for 10-12 åringer , vi gjør det aldri. Dette var noe som skjedde da jeg var barn på 70-80 tallet. Fysisk form er forresten et problem for mange barn så kanskje kondistrening ikke er så dumt, det er mye fedme blant unger i dag som jeg aldri så da jeg var barn.

Hva er forresten alternativet ditt til foreldre som trenere? Er du klar over at mange av disse foreldrene har tatt kurs i hvordan trene barn? Når det gjelder treningstilbudet så er det godt. De fleste klubbene jeg kjenner til har muligheter til trening året rundt, det florerer i tilbud fra fotballskoler og jeg får sikker 50 tilbud om cup spill pr. sesong.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.347
Torget vurderinger
18
Audiofi skrev:
HC skrev:
Pink_Panther skrev:
Det gjør ikke sitasjonen noe bedre at det er mødre og fedre som trenger fordi det ikke er andre alternativer. Dette er uansett ingen god løsning. Forskjellen mellom Norge og f.eks. Nederland er at de talentfulle unge får lov å prøve seg sammen med andre talentfulle unge i litt større klubber hvor de har profesjonelle trenere. Dette fordi i dette landet ser man at de talentfulle har andre behov enn resten og forsøker å dekke behovet de har behov for.
Dette skjer da også i Norge. De større klubbene (Adecco og Tippeligaen) er i praksis farmerlag for mindre lokale klubber. Ofte er samarbeidet formalisert. Jeg sier ikke at vi ikke kan lære noe av Nederland når det gjelder talentutvikling, det kan vi så avgjort, men å fremstille det som om de fleste norske talentene råtner vekk i middelmådig breddefotball blir feil.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.347
Torget vurderinger
18
Audiofi skrev:
HC skrev:
For noe tøys. I den lokalklubben jeg ble flasket opp hadde vi kun trengere med B og C kurs helt fra det som het miniputt-nivå den gangen (7 år). For det andre tar du også feil med hensyn på Norway Cup. De brasilianske lagene som vinner Norway Cup gang på gang vinner fordi de har bedre ferdigheter enn de norske lagene på samme alder. Mange norske klubber topper lagene sine til Norway Cup. Det gjelder spesiellt lagene fra junioravdelingene som har seniorlaget høyt opp i divisjonene.
De beste norske junior lagene stiller IKKE med sine beste mannskap i Norway cup, det er 100% sikkert.

R

Roysen

Gjest
HC skrev:
Audiofi skrev:
Ja, det er vanskelig å akseptere. Spesiellt dersom du trenger et lag på ungdsomsnivå, står for prinsippene bak breddeidrett og ikke ser at dette er en av årsakene til at Norge ikke har spillere med bedre individuelle ferdigheter samtidig som du roper etter mer underholdende fotball.
Det er måten det spilles på som jeg ikke liker. Jon Arne Riise er god nok til å spille og å vinne CL finale for Liverpool man han er ikke god nok til å slå en to tre pasninger på landslaget? Give me a break. Vi har like mange talenter i Norge som det danskene har, så hvorfor kan vi ikke spille som de gjør? Selvfølgelig kan vi det men man har låst seg fast i at vi ikke kan annet enn kynisk organisering, forsvarsspill og en kontring i ny og ne. Det er en holdning jeg ser gjennom hele fotballnorge fra barnefotballen og opp.
John Arne Riise er ikke noe bedre for Liverpool enn for Norge. Han mangler i stor grad de ferdighetene man trenger for å kunne spille den fotballen du ønsker deg. Dersom du stilte et lag med en keeper og 10 Riise kopier ville du ikke kunne legge opp til en fintspillende taktikk og regne med å hevde deg internasjonalt. Det er spillerne Riise har rundt seg som gjør at han kan fungere i et fintspillende felleskap hvor Riise selv i mindre grad er delaktig i finspillet og underholdningen. Vi har ikke like mange talenter i Norge som i f.eks. Danmark og det må man bare innse. At fokuset ligger på kynisk organisering, forsvarsspill og en kontring i ny og ne på barnestadiet er nok en sannhet med modifikasjoner. Der det drives profesjonellt er man opptatt av mer enn dette. Det er der hvor mødre og foreldre for lov å styre og kunnskapen er mangelfull disse tendensene får størst oppmerksomhet fordi der tar de etter landslaget. Her har trenerne behov for å vise hvor flinke taktikkere de er fremfor å gi barna en sjanse til å utvikle seg. Det må dog legges til at dersom barna ikke har basisferdighetene i orden fordi det ikke har blitt drevet ordentlig trening tidligere blir det vanskelig å innføre seriøs fintspillende fotball når man ønsker at breddeidretten skal sluttte og satsingen skal begynne.

HC skrev:
Audiofi skrev:
Det blir litt patetisk spør du meg. Når man kommer opp på landslagsnivå må du vel innse at målet først og fremst ikke er å delta og ha det gøy, men å vinne og at da må man benytte den taktikken og den spillestilen som er best for det spillermatrialet man har til rådighet.
Målet med profesjonell idrett er å underholde, jeg trodde det var noe de fleste var klar over. Det selvfølgelig underholdende å vinne men hadde vi vunnet og spilt attraktiv fotball i tillegg så hadde markedsverdien økt ytterligere.
Det er en fatal misforståelse. Målet er å vinne for enhver pris. Årsaken er stort sett at det er i seier pengene finnes. Det er meget enkelt å se i dagens toppidrett spiller det ingen rolle om man fusker, doper seg, lar være å underholde og mangler generell sportsmanship så lenge man vinner. Dette er det altoverhengende og overhengende målet for alle som driver toppidrett eller for å være mer presis å komme så nære seier som realistisk mulig. Noen forstår at de ikke kan vinne og justerer målsettingen deretter. Alle toppidrettsutøvere jobber etter målsettinger og de har intet med å underholde å gjøre. Kun en mann jeg vet om skapte en slik målsetting for laget sitt. Det var Åge Hareide og du kan jo se hvordan det gikk.

Audiofi skrev:
Audiofi skrev:
Å drømme om Messi og Zidane fra Norge vokst opp fra breddeidretten kan vel alle gjøre, men man blir nødt til å se realiteten i øynene. Hvilke land kommer de spillerne med best individuelle ferdigheter fra? Bedriver de først og fremst breddeidrett på barne- og ungdoms- stadiet der? Hvilke land bedriver først og fremst breddeidrett på barne- og ungdoms- stadiet? Finner man spillere med individuelle ferdigheter i verdensklasse der?
You tell me? Norge er i verdenstoppen i en rekke idretter og vi gjør det mye bedre enn folketallet skulle tilsi, alt gjennomført med samme fokus på breddeidrett. Dessuten tror du vel ikke at land som Spania, Italia, Tyskland, England etc. ikke har breddeidrett?
Nå må du ikke blande fotball med andre idretter. Det er forskjellige krav til toppidrettsutøver innen fotball og andre idrettsgrener. Å bli god i langrenn eller hopp krever stiller helt andre ting enn for å bli god i fotball. Dersom det ikke hadde vært slik kunne vi vel sluppet utpå 10 Nordtuger og vunnet VM lett. Folketallet spiller ingen rolle når du krever at vi skal hevde oss mot land som har mange flere innbyggere. De landende du nevner har nok breddeidrett, men de har også muligheer for barn/unge til å satse på sitt talent. Det mangler i fotball Norge.

Audiofi skrev:
Audiofi skrev:
Dersom man ikke skjønner at de barna/ungdommene som ønsker å bli så god som mulig og som har konkurranse instinktet i blodet ikke blir så gode som de kan gjennom breddeidretten slik den gjennomførees i Norge i dag, er det lite håp for norsk fotball. De som kan bli enerne vil kjede seg og slutte fra en slik breddedrevet fotballkultur. De får ikke utløp for vinnerinstinktet sitt som hos mange allerede finnes fra fødselen. Jeg sier ikke at vi skal ha Kina-tendenser der barn skal presses av foreldrene og trenerne, men en fotball der barn og ungdom har det gøy med å konkurrere og trene målrettet og mye dersom de ønsker. Treningen må gjerne først og fremsts være på tekniske detaljer fremfor taktiske ferdigheter når man er så ung som vi snakker om her, men dagens breddeidrett gir for lite plass og tid til de som virkelig kan bli gode for å pleie med de nest beste så de ikke skal føle seg utenfor eller mobbet. Dette går ut over talentene.
Jeg føler meg sikker på at du aldri har forsøkt å trene 8-10 åringer. Jeg er klar over at du har hatt en aktiv karriere selv og sikkert har masse erfaring den veien. Det har jeg også. Jeg har spilt organisert fotball siden jeg var 7 år gammel og har hatt en mengde trenere gjennom årene, både norske og utenlandske. Jeg trodde det skulle være enkelt å trene 8-åringer basert på mine erfaringer fra banen men det kan virke som jeg ikke helt husket hvordan det var å spille fotball som 8 åring. Å trene barn i den alderen er helt annerledes enn å trene 15-16 åringer og skulle man fulgt den filosofien du og flere her mener ville ha skaffet oss toppspillere på løpende bånd så hadde halve laget sluttet etter 2 uker. Barn utvikler seg svært forskjellig og i rykk og napp. Vi har spillere som har gått fra å være blant de minst til å bli de største på 3 år. Man må for all del ikke miste disse før de nærmest får begynt. Jeg skal gi deg rett i at man har attt vekk for mye av konkurranseelementet i barnefotballen gjennom å ikke ha reelt serie og cup spill. Mange av ungene har sterkt konkurranseinstinkt og det kan de godt få bedre utløp for. Når det gjelder matching er det i hvertfall mulig på Østlandet å melde på i mer krevende serier helt fra 9 år og oppover, noe vi har benyttet oss av.
Jeg har ikke direkte hatt treneransvar for barn i den aldersgruppen nei. Men jeg har vært med og støttet opp om lag i den alderen. Det vi fokuserte på var at de som mest var interessert i å ha det gøy og leke fikk lov til det, mens de som hadde større talent, større konkurranseinstinkt fikk lov til å være med på en mer seriøs satsing. Vi skapte nærmest to lag. Så byttet vi mellom disse når motivasjonen og ferdighetene utviklet seg. Vi drev også selvsagt aktiv motivasjon ved å gi mye ros og veileding til hvordan de som satset kunne bli gode og hvordan de også kunne trene hjemme på egen hånd (noe mange gjorde). I mange klubber blir det et problem å drive slik fordi foreldrene verner om sine barn og ønsker ikke at det skal skapes et klasseskille, men vi var veldig tydelige på at det var barna selv som skulle få bestemme på hvilket nivå de ønsket å satse og ikke foreldrene. Samtidig oppmuntret vi selvsagt de vi mente trengte et ekstra løft for å føle seg motivert og ha nok selvtillitt til å være med de beste.

R

Roysen

Gjest
HC skrev:
Audiofi skrev:
HC skrev:
De beste norske junior lagene stiller IKKE med sine beste mannskap i Norway cup, det er 100% sikkert.
Jeg snakker ikke om juniorlag. Jeg nakker om junioravdeling (smågutte, gutte lag).

R

Roysen

Gjest
HC skrev:
Audiofi skrev:
HC skrev:
Pink_Panther skrev:
Det gjør ikke sitasjonen noe bedre at det er mødre og fedre som trenger fordi det ikke er andre alternativer. Dette er uansett ingen god løsning. Forskjellen mellom Norge og f.eks. Nederland er at de talentfulle unge får lov å prøve seg sammen med andre talentfulle unge i litt større klubber hvor de har profesjonelle trenere. Dette fordi i dette landet ser man at de talentfulle har andre behov enn resten og forsøker å dekke behovet de har behov for.
Dette skjer da også i Norge. De større klubbene (Adecco og Tippeligaen) er i praksis farmerlag for mindre lokale klubber. Ofte er samarbeidet formalisert. Jeg sier ikke at vi ikke kan lære noe av Nederland når det gjelder talentutvikling, det kan vi så avgjort, men å fremstille det som om de fleste norske talentene råtner vekk i middelmådig breddefotball blir feil.
Dette gjøres ikke i Norge før du kommer opp i 15-16 års alderen. Da er det vanskeligere å gjøre noe med de individuelle ferdighetene. Man kan begynne tidligere ved å legge inn idrett som valgfag på skolen hvor man har egne skoler som spesialiserer seg på sine idretter. Så kan det hyres inne profesjonelle trenere. Dette kan starte allerde fra 10-års alderen. Så får man inn et par timers trening hver dag i tillegg til treningen med klubblaget. Dette kan organiseres i samarbeid mellom kommunene og idrettskretsene. På den måten kan man også komme tidlig inn og motivere der det trengs. Her trenger man ikke å stille opp og organisere lag mot hverandre. Teknisk trening kan fint foregå en og en eller to og to. Gjerne med hjemmelekse også. Ungene vil garantert like denne typen lekser best.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.347
Torget vurderinger
18
Audiofi skrev:
HC skrev:
Audiofi skrev:
HC skrev:
Pink_Panther skrev:
Dette gjøres ikke i Norge før du kommer opp i 15-16 års alderen. Da er det vanskeligere å gjøre noe med de individuelle ferdighetene. Man kan begynne tidligere ved å legge inn idrett som valgfag på skolen hvor man har egne skoler som spesialiserer seg på sine idretter. Så kan det hyres inne profesjonelle trenere. Dette kan starte allerde fra 10-års alderen. Så får man inn et par timers trening hver dag i tillegg til treningen med klubblaget. Dette kan organiseres i samarbeid mellom kommunene og idrettskretsene. På den måten kan man også komme tidlig inn og motivere der det trengs. Her trenger man ikke å stille opp og organisere lag mot hverandre. Teknisk trening kan fint foregå en og en eller to og to. Gjerne med hjemmelekse også. Ungene vil garantert like denne typen lekser best.
Dette er gode forslag som ikke nødvendigvis går på bekostning av breddekonseptet. Det er også ting som allerede skjer flere steder. Vi har feks fotballskole SFO med kvalifiserte trenere.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Snakket med en dansk hi-fi produsent i går. Thomas Sillensen sjef for Densen. Han sa med et lurt smil at det var ikke Danmark som spilte bra, men det var Norge som skuffet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kjendis skrev:
Snakket med en dansk hi-fi produsent i går. Thomas Sillensen sjef for Densen. Han sa med et lurt smil at det var ikke Danmark som spilte bra, men det var Norge som skuffet.
Og det er jeg heilt enig med Thomas Sillesen i. Det er lenge siden jeg har sett noe så tafatt som det norske landslaget i denne kampen. Og kampen mot islendingene var slett ikke bedre. Hadde det ikke vært for at Karew klarte å "snuble ut" den islandske målvakten, og fikk straffe, ville landskampen i beste fall endt uavgjort.

Det norske fotball-landslaget er desverre ikke bedre for tiden. Jeg synes det mangler på vilje til å ville vinne. Det er liksom noe halvhjerta over innsatsen for tida, men jeg har ingen tro på at det skyldes Drillo. Våre spillere er ikke bedre. Enkelt sagt.

Og jeg er også helt enig med de som påpeker at dette ikke lenger dreier seg om sportslige prestasjoner. Det dreier seg om penger, stoore penger - både for spillere og Norges Fotballforbund. Det sportslige har dette spillet lagt bak seg for lenge siden.

Topp Bunn