HC skrev:
Audiofi skrev:
Jeg mener det er temmlig naivt og mene at Norge både skal endre på laget slik at underholdende ferdigheter får prege måten Norge spiller på samtidig som det forventes at Norge skal hevde seg internasjonalt og være med å kjempe om plasser i mesterskap. Her må vi innse realitetene. Den typen ferdigheter har ikke Norge på internasjonalt toppnivå. Dersom en slik linje følges blir vi rundspilt. Vi er nødt til å satse på de kvalitetene vi har som gjør oss i stand til å vinne kamper. Dersom man mener at det er viktigere å underholde enn å vinne så blir situasjonen en annen, men der er jeg ikke så sikker på at de som hevder dette egentlig er av en slik oppfattning.
For det første så klarer vi jo ikke å kvalifisere oss med kynisk organisering heller så vi har lite å tape. Jeg synes forøvrig det er trist at de fleste mener vi aldri kan klare å spille teknisk god og attraktiv fotball. Hvorfor kan ikke vi bli like gode individuelt som danskene? Jeg mener norsk fotball bør moderniseres og det kan like godt starte fra toppen.
Her er vi nok ikke så enige. At vi tapte hadde lite med taktikken å gjøre. Det hadde i mye større grad med agressivitet, motivasjon og dedikasjon til å gjøre sin arbeidsoppgave i kollektivet.
Ingen mener vel at vi aldri skal kunne klare å spille teknisk god og attraktiv fotball, men det er ikke noe poeng å forsøke på noe man ikke behersker og i øyeblikket er ikke kvalitetene til stede for å kunne gjennomføre noe slikt på høyt internasjonalt nivå.
Man kan da selvsagt ikke starte fra toppen. De som befinner seg på toppen har gått gjennom en skole som ikke har hatt nok fokus på det du etterlyser. De har ganske enkelt ikke ferdighetene. Man må starte tidelig for å kunne mestre teknikk på dette nivået vi snakker om her og da må man trene mye fra veldig ung alder. Dagens breddeidrett for små er ikke veien å gå for å få til dette. Ser man på land som har spillere med gode tekniske ferdigheter her oppe i Nord-Europa med dårlige trengingsforhold store deler av sesongen vil du nok finne et større alvor og finsliping av detaljer langt ned i barnestadiet. Sjekk Ajax-skolen f.eks. Holdningen til at idrett handler om å vinne og ikke å delta må i mye større grad inn dersom vi skal nå dit du ønsker.
Forøvrig tar du feil når det gjelder dribling, triksing, tuneller etc. Dette bedrives i stor grad, men ikke de få timene man driver organisert trening som kanskje er 2-3-4 ganger i uka. Dribling, triksing, tuneller er noe man må trene på individuellt på gata, i hagen, på løkka etc. Det er slett ikke nok å trene 2-3-4 ganger i uka dersom du både skal lære å mestre de taktiske og tekniske sidene ved fotballen. Det har blitt for stort fokus på allsidighet i tillegg til at det er bredden som teller. Da blir det ikke nok tid og fokus til å dyrke og finslipe detaljene med den dedikasjonen og målbevissheten som må til for å gjøre de små til gode tekniske fotballspillere.