Audiofi skrev:
Ja, det er vanskelig å akseptere. Spesiellt dersom du trenger et lag på ungdsomsnivå, står for prinsippene bak breddeidrett og ikke ser at dette er en av årsakene til at Norge ikke har spillere med bedre individuelle ferdigheter samtidig som du roper etter mer underholdende fotball.
Det er måten det spilles på som jeg ikke liker. Jon Arne Riise er god nok til å spille og å vinne CL finale for Liverpool man han er ikke god nok til å slå en to tre pasninger på landslaget? Give me a break. Vi har like mange talenter i Norge som det danskene har, så hvorfor kan vi ikke spille som de gjør? Selvfølgelig kan vi det men man har låst seg fast i at vi ikke kan annet enn kynisk organisering, forsvarsspill og en kontring i ny og ne. Det er en holdning jeg ser gjennom hele fotballnorge fra barnefotballen og opp.
Audiofi skrev:
Det blir litt patetisk spør du meg. Når man kommer opp på landslagsnivå må du vel innse at målet først og fremst ikke er å delta og ha det gøy, men å vinne og at da må man benytte den taktikken og den spillestilen som er best for det spillermatrialet man har til rådighet.
Målet med profesjonell idrett er å underholde, jeg trodde det var noe de fleste var klar over. Det selvfølgelig underholdende å vinne men hadde vi vunnet og spilt attraktiv fotball i tillegg så hadde markedsverdien økt ytterligere.
Audiofi skrev:
Å drømme om Messi og Zidane fra Norge vokst opp fra breddeidretten kan vel alle gjøre, men man blir nødt til å se realiteten i øynene. Hvilke land kommer de spillerne med best individuelle ferdigheter fra? Bedriver de først og fremst breddeidrett på barne- og ungdoms- stadiet der? Hvilke land bedriver først og fremst breddeidrett på barne- og ungdoms- stadiet? Finner man spillere med individuelle ferdigheter i verdensklasse der?
You tell me? Norge er i verdenstoppen i en rekke idretter og vi gjør det mye bedre enn folketallet skulle tilsi, alt gjennomført med samme fokus på breddeidrett. Dessuten tror du vel ikke at land som Spania, Italia, Tyskland, England etc. ikke har breddeidrett?[/quote]
Audiofi skrev:
Dersom man ikke skjønner at de barna/ungdommene som ønsker å bli så god som mulig og som har konkurranse instinktet i blodet ikke blir så gode som de kan gjennom breddeidretten slik den gjennomførees i Norge i dag, er det lite håp for norsk fotball. De som kan bli enerne vil kjede seg og slutte fra en slik breddedrevet fotballkultur. De får ikke utløp for vinnerinstinktet sitt som hos mange allerede finnes fra fødselen. Jeg sier ikke at vi skal ha Kina-tendenser der barn skal presses av foreldrene og trenerne, men en fotball der barn og ungdom har det gøy med å konkurrere og trene målrettet og mye dersom de ønsker. Treningen må gjerne først og fremsts være på tekniske detaljer fremfor taktiske ferdigheter når man er så ung som vi snakker om her, men dagens breddeidrett gir for lite plass og tid til de som virkelig kan bli gode for å pleie med de nest beste så de ikke skal føle seg utenfor eller mobbet. Dette går ut over talentene.
Jeg føler meg sikker på at du aldri har forsøkt å trene 8-10 åringer. Jeg er klar over at du har hatt en aktiv karriere selv og sikkert har masse erfaring den veien. Det har jeg også. Jeg har spilt organisert fotball siden jeg var 7 år gammel og har hatt en mengde trenere gjennom årene, både norske og utenlandske. Jeg trodde det skulle være enkelt å trene 8-åringer basert på mine erfaringer fra banen men det kan virke som jeg ikke helt husket hvordan det var å spille fotball som 8 åring. Å trene barn i den alderen er helt annerledes enn å trene 15-16 åringer og skulle man fulgt den filosofien du og flere her mener ville ha skaffet oss toppspillere på løpende bånd så hadde halve laget sluttet etter 2 uker. Barn utvikler seg svært forskjellig og i rykk og napp. Vi har spillere som har gått fra å være blant de minst til å bli de største på 3 år. Man må for all del ikke miste disse før de nærmest får begynt. Jeg skal gi deg rett i at man har attt vekk for mye av konkurranseelementet i barnefotballen gjennom å ikke ha reelt serie og cup spill. Mange av ungene har sterkt konkurranseinstinkt og det kan de godt få bedre utløp for. Når det gjelder matching er det i hvertfall mulig på Østlandet å melde på i mer krevende serier helt fra 9 år og oppover, noe vi har benyttet oss av.