Nordost

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 3e1

    Medlem
    Ble medlem
    13.01.2008
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Starter en tråd om Nordost kabler, kjører selv Nordost kabler over hele linja.
    Erfaringer?
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Kjører Nordost Spellbinder høyttalerkabler. Sparer opp til noen strømkabler høyere i linja, Heimdall muligens. Og etter det blir det signalkabler og så ht-kabel av samme serie. :)
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et par Blue Heaven på 2x3m. De er for øyeblikket frakoblet både i den ene og den andre enden. Vi får se om de kan brukes på MonoPulse.



     

    TOK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2007
    Innlegg
    53
    Antall liker
    0
    Jeg har Heimdal Ht kabel, og Dream kaster signal kabel, denne skal da oppgraderes til Heimdal, men vet enda ikke om jeg skal ha RCA eller Xlr.

    Høytaler kablene har jeg fått innbrennt på Vidar. Dette anbefales.
    Fikk et mye mer oppløst lydbilde.
     

    bogron

    Medlem
    Ble medlem
    12.09.2003
    Innlegg
    48
    Antall liker
    1
    Jeg har oppgradert høytalerkablene fra Red Dawn II til Valhalla - og forskjellen var ikke enorm. Det låter noe mer "organisk" med Valhalla, men kunne godt fortsatt å leve med Red Dawn - prisen tatt i betraktning framstår disse nå som et svært godt kjøp. Jeg kjøpte mine før prisen ble redusert med nærmere 50%.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Jeg bruker Red Dawn HT og bla SPM ref IC og ganske så fornøyd. Har hatt disse lenge og flere ganger vurdert oppgradering til dyrere kabling fra Nordost og andre, men synes forløpig det har blitt for lite å hente ift kost/ytelse....vi får se om det dukker opp noe interessant etterhvert ;D

    mvh
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Sitter på Heimdall 2x2m Bi-wire + 1m XLR. Testet Red Dawn mot disse og opplever stor forskjell i bass og diskant. Mer luftig og kontrollert. Absolutt verdt det. Likevel velger jeg ikke vurdere noe dyrere. Godt fornøyd. Det jeg lurer på er strømkabler. Hvordan er Nordost på det kontra Isotek etc osv.

    Ellers liker jeg god Super Flatline mk2. God kabel i forhold til prisen.

    Føler litt elsk/hat vibber mot Nordost. Selv velger jeg å tro at deres utvikling i samarbeid med NASA, det amerikanske forsvaret,sykehusindustrien smitter over på deres Hi-Fi virksomhet. Nå også samarbeid med Quantum. Så stor fabrikk med så mange ingeniører burde vite hva de driver med.
     

    sims

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Innlegg
    195
    Antall liker
    127
    Sted
    Trondheim
    Noen som har testet frey opp mot heimdall signalkabler? Har heimdall på lån no og liker godt va de gjør med lyden i anlegget.Prisforskjellen på frey og heimdall er jo ikke veldig stor på signalkablene så frey virker interessant.
     

    Commander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    51
    Antall liker
    0
    Prøvde ikke så veldig mange kabler fra Nordost før jeg kjøpte det oppsettet jeg har nå. Kjørte en stund med Super Flatline HT og Spellbinder signalkabel. Det eneste som skal gjøres nå er å skifte ut en signalkabel til min senter og bakhøyttaleren da disse er av tvilsom kvalitet :). Bruker Super Flatline til senter høyttaleren for å resilkulere den. Og så skal jeg bruke noe Nordost Wyrewizard Spellbinder til bakhøyttalerene. Må vel bli bra det.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Wyrewizard Spellbinder og de ser veldig bra ut 8)



     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Benytter Frey til høytalere og er strålende fornøyd ;D

    Mosm
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har efaring med å sette inn nordost strømkabel til forsterkeren når alle de andre kablene i anlegget er nordost?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nordost SPM reference, hvordan låter de? Er de så gode som de en gang var?
     

    Commander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    51
    Antall liker
    0
    Skink_123 skrev:
    Noen som har efaring med å sette inn nordost strømkabel til forsterkeren når alle de andre kablene i anlegget er nordost?
    Ja det har jeg. Kjører med Shiva på min SP31, CD21 og DVD26.

    Ble mer dybde i bassen. Litt mer oppløst i toppen. Var verdt investeringen.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Commander skrev:
    Skink_123 skrev:
    Noen som har efaring med å sette inn nordost strømkabel til forsterkeren når alle de andre kablene i anlegget er nordost?
    Ja det har jeg. Kjører med Shiva på min SP31, CD21 og DVD26.

    Ble mer dybde i bassen. Litt mer oppløst i toppen. Var verdt investeringen.
    Hva det kostet totalt?
     

    Commander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    51
    Antall liker
    0
    Skink_123 skrev:
    Commander skrev:
    Skink_123 skrev:
    Noen som har efaring med å sette inn nordost strømkabel til forsterkeren når alle de andre kablene i anlegget er nordost?
    Ja det har jeg. Kjører med Shiva på min SP31, CD21 og DVD26.

    Ble mer dybde i bassen. Litt mer oppløst i toppen. Var verdt investeringen.
    Hva det kostet totalt?
    Mener du hele anlegget mitt? Eller bare Shiva kablene? Shiva får du på Soundgarden til 2,195 pr stk.
     

    Eugen

    Medlem
    Ble medlem
    13.05.2007
    Innlegg
    20
    Antall liker
    0
    Bruker Valhalla og Valkyrja balanserte signalsnaller og heimdall tilhøyttalerne, alt selvfølgelig innbrent i Vidar. ;D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hei, jeg er i kjøpsposisjon på noen valkyrja(1m) og spm reference(0,5) RCA kabler, hvor mye burde jeg ut med?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Ikke svar på det du spør etter, men jeg ville anbefale deg å bruke pengene på en ny platespiller istedet ;)
    NAD platespiller og Valhalla HT kabler............

    mvh
    FZ
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    FZ skrev:
    Ikke svar på det du spør etter, men jeg ville anbefale deg å bruke pengene på en ny platespiller istedet ;)
    NAD platespiller og Valhalla HT kabler............

    mvh
    FZ
    Jeg har sett meg ut hvilken platespiller jeg skal ha, men butikken har de ikke på lager enda.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Skink_123 skrev:
    Jeg har sett meg ut hvilken platespiller jeg skal ha, men butikken har de ikke på lager enda.
    Det høres bra ut, det blir aldri bedre enn det kilden leverer......

    Valkyrja forsvant fort ut av sortimentet til Nordost. Har du noen peiling på hvorfor? Mange av kablene er i produksjon i maaange år.

    Ut fra andre priser jeg har sett er det vel mulig å få disse kablene til 30-40% av nypris.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    FZ skrev:
    Skink_123 skrev:
    Jeg har sett meg ut hvilken platespiller jeg skal ha, men butikken har de ikke på lager enda.
    Det høres bra ut, det blir aldri bedre enn det kilden leverer......

    Valkyrja forsvant fort ut av sortimentet til Nordost. Har du noen peiling på hvorfor? Mange av kablene er i produksjon i maaange år.

    Ut fra andre priser jeg har sett er det vel mulig å få disse kablene til 30-40% av nypris.
    Aner ikke faktisk, eneste jeg vet er at jeg prøver å plukke opp ting brukt. Og må si at lyden ble sinnsykt forbedret da jeg putta inn nordost kabler i det forige oppsettet mitt.

    Men på platespiller vil jeg gjerne være førstemann som skal ha den, siden det er et så fintfølende element.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Valkyrja skiftet navn til Frey, that is all. (pluss at prisen gikk ned til ca halvparten)
     

    ohorne

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    26
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har en primare dvd30 som kilde. Den ble kjøpt fordi jeg ønsket god lyd på både musikk (klar 1.prioritet) og film i en boks, og hadde lest en del om at denne skulle være meget god som cd-spiller også. Jeg har imidlertid ikke vært spesielt fornøyd med den som cd-spiller (prisen tatt i betraktning), inntil nå nylig...Da jeg byttet ut den originale strømkabelen med en Nordost Shiva ble det en sjokkerende stor forskjell. Faktisk en av de største oppgraderinger jeg har hørt.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ohorne skrev:
    Jeg har en primare dvd30 som kilde. Den ble kjøpt fordi jeg ønsket god lyd på både musikk (klar 1.prioritet) og film i en boks, og hadde lest en del om at denne skulle være meget god som cd-spiller også. Jeg har imidlertid ikke vært spesielt fornøyd med den som cd-spiller (prisen tatt i betraktning), inntil nå nylig...Da jeg byttet ut den originale strømkabelen med en Nordost Shiva ble det en sjokkerende stor forskjell. Faktisk en av de største oppgraderinger jeg har hørt.
    Moro!
     

    Commander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    51
    Antall liker
    0
    ohorne skrev:
    Jeg har en primare dvd30 som kilde. Den ble kjøpt fordi jeg ønsket god lyd på både musikk (klar 1.prioritet) og film i en boks, og hadde lest en del om at denne skulle være meget god som cd-spiller også. Jeg har imidlertid ikke vært spesielt fornøyd med den som cd-spiller (prisen tatt i betraktning), inntil nå nylig...Da jeg byttet ut den originale strømkabelen med en Nordost Shiva ble det en sjokkerende stor forskjell. Faktisk en av de største oppgraderinger jeg har hørt.
    Tror jeg med hånden på hjertet kan si at alle småsignalenheter tjener på å få skiftet ut orginalkabelen med noe bedre. Har selv 3 stk Shiva.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Red Dawns venn

    Jeg holder meg til entall foreløpig, for jeg vet ikke hvor mange vi er ;) Men altså: Jeg fant nylig en 0,5 m Flatline Red Dawn signalkabel (ubalansert) i mine gjemmer. Idag koblet jeg den til mellom cd-spiller og forsterker for å høre hvordan den sto seg mot WW Gold Eclipse III+ (XLR). Jeg har ikke rukket å høre så mye ennå, men førsteinntrykket er at de iallfall ikke låt noe dårligere enn WW. Det var ingen dramatisk forskjell, men bassen ble litt mer tydelig, uten at det har gått ut over de andre frekvensområdene. Stereoperspektivet ble kanskje litt "trangere", men igjen er det snakk om nyanser. Jeg tenkte anlegget skulle få surre og gå litt, og så kan jeg ta en nærmere lytt senere.
    I mellomtiden: Et annet sted her på forumet leste jeg for en tid siden at kabler som har ligget ubrukt en stund, burde spilles inn på nytt. I dette tilfellet er det snakk om ca 10 år, kanskje mer. Har denne teorien noe for seg? Og vær så snill; ikke la denne tråden skli ut i enda en ørkesløs debatt og krangel om forskjell/ikke forskjell på kabler. Vi har jo et eget hjørne for den slags her på forumet, har vi ikke :-\?
    Og én ting til: Er det ikke slik at Flatline av en eller annen grunn har merket kablene med pil i den enden som skal inn i signalkilden, dvs. motsatt av de fleste andre produsenter? Eller husker jeg feil?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Red Dawns venn

    Steinar_Lund skrev:
    Og én ting til: Er det ikke slik at Flatline av en eller annen grunn har merket kablene med pil i den enden som skal inn i signalkilden, dvs. motsatt av de fleste andre produsenter? Eller husker jeg feil?
    Du husker nok riktig, men jeg tror ikke det har noe å si hvilken vei en velger når de er nye. Poenget med pilen er at når de er innspilt "en vei" skal man holde på denne retningen.
    Uansett, litt forvirrende at de satte pilen motsatt vei av alle andre...........
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Red Dawns venn

    FZ skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Og én ting til: Er det ikke slik at Flatline av en eller annen grunn har merket kablene med pil i den enden som skal inn i signalkilden, dvs. motsatt av de fleste andre produsenter? Eller husker jeg feil?
    Du husker nok riktig, men jeg tror ikke det har noe å si hvilken vei en velger når de er nye. Poenget med pilen er at når de er innspilt "en vei" skal man holde på denne retningen.
    Uansett, litt forvirrende at de satte pilen motsatt vei av alle andre...........
    Takk! Denne kabelen er ekstremt godt innspilt - og vel så det ;). Men det er lenge siden. Som sagt, nå surrer den og går så får vi se (les: høre) om en stund.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Red Dawns venn

    Hei steinar.....Da må du nok spille den inn på nytt....( det hevder Tor i allefall) ;D

    Lykke til med red dawn innspillingen ,
     

    Zed

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    642
    Antall liker
    3
    Red Dawns venn

    Jeg husker godt den kabelen, ja ;D Det var en hel del år siden, ::)....Red Dawn er tydelig bedre kabelen enn Blue Heaven, det er ingen tvil om det, nei. Men jeg solgte Red Dawn, fordi den var "tørr", ;D....ja veldig "tørr". Jeg hadde nesten tørr følelse i halsen av kabelen. Det var kanskje årsak at jeg brukte mye penger på pils, i den perioden ;D
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Red Dawns venn

    Når det snakkes om Nordost s kabler , har vel de allerede en egen vennetråd her på forumet.

    Mvh Espen
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Red Dawns venn

    zed skrev:
    Jeg husker godt den kabelen, ja ;D Det var en hel del år siden, ::)....Red Dawn er tydelig bedre kabelen enn Blue Heaven, det er ingen tvil om det, nei. Men jeg solgte Red Dawn, fordi den var "tørr", ;D....ja veldig "tørr". Jeg hadde nesten tørr følelse i halsen av kabelen. Det var kanskje årsak at jeg brukte mye penger på pils, i den perioden ;D
    ;D
    For mange år siden hadde jeg Red Dawn rund baut; signal- og høyttalerkabler. Pluss Nordost digitalkabel (var det Moon Glow den het?). Mener å huske at det var "hurtige" kabler, i den forstand at bassen var kjapp og bra definert. Nøytrale var de sikkert ikke, men det var moro å høre musikk. Jeg opplevde dem ikke som "tørre", selv om jeg også hadde et ekspansivt pilsbudsjett på den tiden ;D. Kunne være artig å høre hvordan det ville låte med Red Dawn høyttalerkabler i tillegg; det er jo slett ikke sikkert at komboen RD signalkabler og WW høyttalerkabler er den ideelle, men den tiden da jeg var villig til å punge ut for et sett RD høyttalerkabler bare for å finne det ut, er definitivt forbi.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Red Dawns venn

    En skjelden gang går de på Børsen Steinar , bare å sitte på gjerdet,.,,, ;D

    Mvh Espen
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    To nyheter fra München messen: QB4 og QB8



    Hentet fra www.euphonia-audioforum.se
    Quantum QBase är en ren nätlist med stjärnjord. Impedansen i alla uttag utom det som märkts "PRIMARY EARTH" är något lite förhöjd vilket gör att man dirigerar signaljord till stjärnan. Systemets komponenter skall därför kopplas in med utgångspunkt från detta uttag. Som syns på bilderna går det även att ansluta apparatjordkablar till samma stjärnjord.

    Nordost har nu alltså ett system där man delar strömförsörjning och strömrening - QBase och QX.
    Noen som har noe mer info om disse?
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn