Nordost

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ceroxol skrev:
    Skink_123 skrev:
    Når vi snakker om nyheter. Jeg har sett på enkelte nettbutikker at de selger valhalla tonearmskabel og! Ikke bare opp til Tyr som de fører her i norge.

    http://www.highendcable.co.uk/Nordost ValhallaTonearm Cable.htm
    Hvorfor ikke gå for Odin tonearmskabel? ;D

    En viss fyr på OHFC måtte ha Odin tonearmskabel da jeg skulle ha Valhalla ;D

    Må og legge til at Quantum, den nye strømpadda, og silvershadow og Odin digitalkabel imponerte stort.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Den største oppgraderingen i anlegget mitt var magus strømkabler. De feita opp den lyden skilletrafoen gjorde klar, men litt tynn.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Red Dawns venn

    Vurderer å kjøpe et sett R.D. Rev.2, 2x4m singlewire m/banan brukt, hva kan noe sånt være verdt? Har et sett på hånden i utlandet.. ;)

    Har allerede ett sett R.D. Rev.2 og er meget fornøyd med dette! Vurderer ett sett til så jeg kan biwire ved å kjøre dobbelt kabelsett.. 8)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Red Dawns venn

    Steinar_Lund skrev:
    Ett års pappapermisjon?? Si meg, hvor mange unger fikk dere egentlig? ???
    He he.. Fikk kun en velskapt gutt, så da er vel et år akkurat passe. 8) Neida, saken er at dama (og jeg) er student(er) og hun går ett semester etter meg, hun holder i tillegg et semester fri, dvs. at jeg måtte vente ett år før hun ble ferdig.. Vi studerer medisin og skal ha en såkalt parplass til turnus, derfor er det best å vente. Jeg har også en underviserstilling på universitetet og kunne derfor holde fri, da det gikk økonomisk. ;)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Erfaringer med Brahma kontra Valhalla strømkabler?
     

    ToffenGunnufsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    149
    Antall liker
    7
    Hi!

    Har hatt Tyr en stund både som interconnect og høyttalerkabler. Jeg har tidligere kjørt Quattro, men den ble for fremfusende. Lånte hjem Quantum Qx4 forrige uke, og det ble bedre. Men her kom det frem at strømkablene må byttes ut. Kjører med Nordost Thor og Brahma i veggen. Idag testet jeg Valhall interconnect balansert, og det var som å få himmelen på besøk. Så nå skal det handles Valhall. Skal teste Valhall høyttalerkabler til uka... ::)

    Har testet Valhall tidligere, men de forrige høyttalerne satte nok begrensningene her (dynaBel Euforia - gode høyttalere til prisen dog). Men Sophia 2 likte komboen, og har jo en høyere opplsøningen fra bunn til topp. Så dette var moro ;D

    MVH, Toffen G
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Kjører Tyr signal, Heimdall høytaler, Eldorado i veggen samt optix digital og video.

    Strålende fornøyd med oppsettet. Blir neppe endret noe på kabelsiden med det første.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ønsker bare å advare mot å kjøpe kabler på nettet, jeg har faktisk 2 ganger måtte returnert såkalte Nordostkabler som selger sa var ekte. Det viste seg med nærmere inspeksjon at de var fake.

    Husk å be om historikk!
     

    karlswe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Innlegg
    126
    Antall liker
    11
    Anser denne tråden som Nordosts venner og melder meg herved inn. Har bare ode erfaringer med Nordost. Følgende kabeloppsett har jeg per dags dato, er stadig under revurdering:
    - Høgtaler valhalla med nordosts jumper i begge ender, skal være tett opp til odin.
    -
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ceroxol skrev:
    To nyheter fra München messen: QB4 og QB8



    Hentet fra www.euphonia-audioforum.se
    Quantum QBase är en ren nätlist med stjärnjord. Impedansen i alla uttag utom det som märkts "PRIMARY EARTH" är något lite förhöjd vilket gör att man dirigerar signaljord till stjärnan. Systemets komponenter skall därför kopplas in med utgångspunkt från detta uttag. Som syns på bilderna går det även att ansluta apparatjordkablar till samma stjärnjord.

    Nordost har nu alltså ett system där man delar strömförsörjning och strömrening - QBase och QX.
    Noen som har noe mer info om disse?
    Har du fått prøvd disse nå?
     

    karlswe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Innlegg
    126
    Antall liker
    11
    Dette gikk vist for fort.
    - til bånddiskantene bruker jeg Frey med jumpers
    - til subbene bruker jeg red dawn med jumpers
    - signalkabler er noen spesial valhalla og noen vanlige valhalla
    - har nettop skiftet til qbase 8 og quantum 4 med magus kabler + Brahma til forsyning, dette gav et løft som jeg ikke trodde var mulig, må bare opppleves. Har hele tiden vært skeptisk til dyre nettkabler, det er jeg ikke lenger, leve nordost!!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Samme opplevelse som meg med de Qb8 og Brahma greiene. Jeg må få meg Quantum selv!

    Moro!
     

    Titleist

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2008
    Innlegg
    136
    Antall liker
    0
    prøv sort kone bronze+ceramic under all elektronikk !

    8)
     

    karlswe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2005
    Innlegg
    126
    Antall liker
    11
    Titleist skrev:
    prøv sort kone bronze+ceramic under all elektronikk !

    Det har jeg gjort med og det satte ting på plass, bokstavlig talt. I tillegg har jeg satt cones under høgtalerne, noe som gav et formidabelt løft, hadde spikes før. Dette anbefales på det sterkeste, spesielt syntes jeg bronze utgaven gav best resultat relatert til pris. Skulle gjerne hatt titan men det koster for meget når en trenger ca 40 stykker............
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Test av Odin kabler i The Audio Beat:
    http://www.theaudiobeat.com/equipment/nordost_odin.htm

    Grei konklusjon:
    Things like this are not supposed to happen, but it was impossible to deny what my ears were telling me about a system I knew as intimately as any I have ever used. Recording venues and recorded soundstages were immediately and drastically larger, with every detail of placement and spatial relation between instruments refined to almost shocking effect. Bass was appreciably deeper and defined with tremendous spatial volume and exactitude of pitch. The midrange, especially voices, had added body and verisimilitude, and the Sashas’ highs took on new purity and extension. Most notable, even above all of this, were an unmistakable sense of enhanced speed from top to bottom and a vivid uptick in overall dynamic range.
    ...
    I have spent much of the last fifteen years reviewing audio components. In that time, Odin stands as one of the five most important and game-changing products I have heard.
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Jeg er en Nordost venn. Har ikke Nordost nå, men fra før har jeg hatt:

    - Noen gamle Nordost høyttaler kabler jeg ikke husker navnet på. Var noe billig 75kr meteren greier.
    - Nordost Super Flatline bi-wire
    - Nordost Heimdall bi-wire

    - Nordost Heimdall XLR

    - Nordost Shiva (strømkabler)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Må vel støtte litt her også.

    Har i huset i dag:
    3x2m Heimdall Shotgun
    3x1m Heimdall XLR
    1x2m Heimdall RCA
    2x1m Blue Heaven RCA
    2x3m Blue Heaven Shotgun
    2x3m Super Flatline
    2x1m Spellbinder RCA
    1x5m Optix Digital
    3x Wyrewizard HDMI
    2x Vishnu
    4x Magus

    Geir Arne
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    har litt erfaring med Nordost, og er ett merke jeg regner som meget spennende. Fortståelig er det en masse folk som gir dem en masse pes pga prissetting.
    Tror dette er relatert til at de bruker endel prosesser som man kanskje ikke finner hos andre produsenter?

    Iallefall Har jeg hørt at de har endel flisete og kjølig lydkarakteristikk, og det samfaller veldig med mine erfaringer.
    så mener at flatline, blue heaven og red dawn bør matches omhuelig, som feks. rørbasert anlegg som trenger litt mere "lys" eller kanskje B&W basert som låter litt kjedelig. Er jo selvfølgelig begrenset hva en kabel kan fikse da...

    Heimdall er vel den eneste jeg har hørt av de dyrere seriene? Har vært borti Quantum(???) før, men føler jeg ikke har noe grunnlag for å sammenlikne denne siden jeg ikke hadde noen referanse i så måte.
    Førstnevnte liker jeg veldig godt og er vel den av de "rimeligere" som er mest nøytral?? ..men spørs om den passer like godt i mitt rørbaserte system enn feks. Red Dawn?
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    ansepe74 skrev:
    ...
    Iallefall Har jeg hørt at de har endel flisete og kjølig lydkarakteristikk, og det samfaller veldig med mine erfaringer.
    så mener at flatline, blue heaven og red dawn bør matches omhuelig,...
    ...
    Det er stor forskjell på eldre serie med modeller som solar wind, blue heaven og red dawn sammenlignet med nyere serie med Heimdall, Frey, Try osv. Den gamle serien likte jeg aldri særlig, den gangen da bare den fantes var jeg faktisk iherdig kritiker av Nordost. Den nyere serien derimot har gjort at jeg har snudd helt rundt! Noe som bare stemmer med de, slik jeg opplever det.
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    ansepe74 skrev:
    har litt erfaring med Nordost, og er ett merke jeg regner som meget spennende. Fortståelig er det en masse folk som gir dem en masse pes pga prissetting.
    Tror dette er relatert til at de bruker endel prosesser som man kanskje ikke finner hos andre produsenter?
    Jeg skjønner ikke helt de negative holdningene til Nordost kabler. Det kan virke som at Nordost har blitt ett "offer" for kabelkritikere, og folk som mener at kabler ikke har noen innvirkning på lyden i ett system. Se på Transparent f,eks, de har også rå dyre kabler, på samme prisnivå som Nordost. De blir sjeldent eller aldri nevnt i kabeldiskusjoner. AudioQuest, Kimber å Jorma bare for å nevne noen er heller ikke billig.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    KentOve skrev:
    ansepe74 skrev:
    har litt erfaring med Nordost, og er ett merke jeg regner som meget spennende. Fortståelig er det en masse folk som gir dem en masse pes pga prissetting.
    Tror dette er relatert til at de bruker endel prosesser som man kanskje ikke finner hos andre produsenter?
    Jeg skjønner ikke helt de negative holdningene til Nordost kabler. Det kan virke som at Nordost har blitt ett "offer" for kabelkritikerere, og folk som mener at kabler ikke har noen innvirkning på lyden i ett system. Se på Transparent f,eks, de har også rå dyre kabler, på samme prisnivå som Nordost. De blir sjeldent eller aldri nevnt i kabeldiskusjoner. AudioQuest, Kimber å Jorma bare for å nevne noen er heller ikke billig.
    Er vel sammenhengen med dårlig erfaring og tilgjengelighet?
    De fleste som er interessert i Hi-fi kjenner til merket, så lett å bruke dem som "syndebukk"?
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Som nevnt har jeg hatt Nordost Heimdall, både bi-wire og XLR. Mulig det blir Nordost igjen, og vurderer Tyr. Ser ingen vits med å bare ta ett skritt til Frey. Flere privat personer og selgere på Soundgarden jeg har snakket med, mener at forskjellene fra Baldur til Heimdall og til Frey ikke er så store.

    Derfor lurer jeg på hva jeg kan vente meg med å ta steget opp til Tyr? Valhalla er drømmen, men lommeboka tillater meg ikke å klatre så høyt på Nordost stigen ennå.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Mener at kablene må være proposjonale til resten av anlegget.
    Jeg ville ikke brukt penger på kabler som var like dyre som en komponent... Da ville jeg heller ha gått for en rimeligere kabel og gjort en oppgradering i selve anlegget?
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    ansepe74 skrev:
    Er vel sammenhengen med dårlig erfaring og tilgjengelighet? De fleste som er interessert i Hi-fi kjenner til merket, så lett å bruke dem som "syndebukk"?
    Det er sant, jeg tror ikke det er mange som ikke kjenner til Nordost. Men, du har nok rett i det du sier her. Nordost er nok det største kabel merket i verden, om kanskje ikke størst, så hvertfall det merket som får mest blest rundt seg. Da er det fort gjort at det automatisk blir en syndebukk i kabeldiskusjoner. Når det skal være sagt, kan jeg/vi ikke greie alle under en kam. Det er jo flere som har gitt Nordost mange sjanser i sine systemer, men som bare ikke får det til å fungere, og det er jo helt greit.

    Det er også mange som er veldig positive, og lystne på å få prøve ut Nordost. For rundt ett år siden solgte jeg alt jeg hadde av Nordost kabler, ja jeg solgte faktisk hele anlegget. Jeg solgte to par 1m Heimdall XLR, ett sett 2x3m Heimdall Bi-wire og tre sett med 2m lange Nordost Shiva. Responsen var helt syk. Neste dag, når jeg kom fra jobb hadde jeg hele innboksen full med mail, alle kablene røyk på to dager. Det kaller jeg imponerende, når vi er i denne prisklassen på kabler.
     

    torhaavard

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    197
    Antall liker
    0
    KentOve.

    hadde også Heimdal interlink samt ht kabel. Vurderte å bytte til Frey hele veien, men etter å ha testa dette samt testa hva Tyr interlink og Heimdal ht kabel hørtes ut, ente jeg opp med og bare bytta interlink til Tyr. Dette ble mye bedre enn Heimdal hele veien. Bytte av interlink gir ofte større lydoppgradering enn bytta av ht kabel.

    Mvh
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    torhaavard skrev:
    KentOve.

    hadde også Heimdal interlink samt ht kabel. Vurderte å bytte til Frey hele veien, men etter å ha testa dette samt testa hva Tyr interlink og Heimdal ht kabel hørtes ut, ente jeg opp med og bare bytta interlink til Tyr. Dette ble mye bedre enn Heimdal hele veien. Bytte av interlink gir ofte større lydoppgradering enn bytta av ht kabel.

    Mvh
    Takk for dine erfaringer.

    Jeg har en liten "plan" om å kjøre Tyr som signal, og Transparent som høyttalerkabel.
     

    torhaavard

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    197
    Antall liker
    0
    Høres bra ut KentOve.

    Om du ikke har, så anbefales det å gi kablene en uke i Nordost Vidar hos Oslo Hifi Center.

    Mvh
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    ansepe74 skrev:
    Mener at kablene må være proposjonale til resten av anlegget.
    Jeg ville ikke brukt penger på kabler som var like dyre som en komponent... Da ville jeg heller ha gått for en rimeligere kabel og gjort en oppgradering i selve anlegget?
    Her er vi enige. Skulle jeg brukt like mye penger på kabler som jeg har brukt på for å effektforsterker kunne det blitt farlig dyrt. Men, ved å gå for Nordost Tyr er jeg langt i fra disse summene. Jeg kan også strekke meg til Nordost Valhalla å fremdeles være flere titusen kroner fra både for å effektforsterker i pris.
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    torhaavard skrev:
    Høres bra ut KentOve.

    Om du ikke har, så anbefales det å gi kablene en uke i Nordost Vidar hos Oslo Hifi Center.

    Mvh
    Tilfører dette en ekstra kostnad?

    Holder til på Karmøy, så nærmeste Nordost forhandler blir Soundgarden i Haugesund for meg.
     

    torhaavard

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    197
    Antall liker
    0
    Tror det ligger på 998.- for paret med kabler. Er vel ikke alle butikker som har Vidar, men er jo bare å høre.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    KentOve skrev:
    torhaavard skrev:
    Høres bra ut KentOve.

    Om du ikke har, så anbefales det å gi kablene en uke i Nordost Vidar hos Oslo Hifi Center.

    Mvh
    Tilfører dette en ekstra kostnad?

    Holder til på Karmøy, så nærmeste Nordost forhandler blir Soundgarden i Haugesund for meg.
    Tror de har på Forus?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Noen som kan beskrive hva man får av forbedring ved å kjøpe f.eks. Shiva strømkabel istedet for Magus?
    Har to stk. Magus i anlegget fra før og er meget fornøyd med de, brukes på pre- og power amp, men skal ha strømkabel til en AN dac og vurdere å gå for Shiva istedet for Magus (AN dac skal jo være litt nøye på strømkabel), derfor spm.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Milenko skrev:
    Noen som kan beskrive hva man får av forbedring ved å kjøpe f.eks. Shiva strømkabel istedet for Magus?
    Har to stk. Magus i anlegget fra før og er meget fornøyd med de, brukes på pre- og power amp, men skal ha strømkabel til en AN dac og vurdere å gå for Shiva istedet for Magus (AN dac skal jo være litt nøye på strømkabel), derfor spm.
    Jeg ville ha sett på Vishnu om du skal ha en bedre strømkabel enn magus. Magus er ca 60% av Vishnu. Fordelen med Shiva kontra magus er solidcore, men jeg tror ikke jeg hadde byttet. Det du heller skulle ha hatt var en ekstra magus til din AN dac og så kjøre en Nordost QBase 4/8 med en Vishnu eller Brahma inn i den.

    Jeg kjører selv med Brahma inn i en QBase 8 med magus ut til apparatene. Da har jeg "Brahma" på alle boksene mine, ikke Magus. Det er kabelen inn i QBase 4/8 som avgjør kvaliteten i anlegget.

    Mvh
    Øystein
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn