Nordost og prislogikk!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • RAHifi

    Medlem
    Ble medlem
    27.12.2006
    Innlegg
    12
    Antall liker
    4
    Sted
    Ski
    Et annen ting å tenke på i denne sammenheng:

    På produksjonen til Nordost av Odin/Valhalla er det ekstrem nøyaktighet og kvalitetskontroll. Det tar ca 1 time å produsere 5-7 meter med kabel så kommer terminering,kontroll og utvikling/forskning i tillegg.

    Så det er klart at dette blir dyre saker, men verdt hver krone etter min mening.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Kva er det som tar ein time å produsere? Sjølve kabelen? Behandler de rå-kobberen sjølv?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.434
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Hvilke andre dyre kabler har du prøvd, hva fikk du ekstra med Odin? Alltid interessant å høre andres erfaringer..
    Kabeloppgraderinger kan minne om komponentoppgraderinger ja. Men har du noen som helst tro på at en EQ kunne gjort det samme med lyden som dine kabler?
    EQ og kabler er 2 forskjellige ting.
    Riktige kabler korrigerer for en feil som oppstår med selve signalet, en forsinkelse eller et etterslep i lyden.
    EQ korrigerer for feil med lytterommet hvis man får for mye eller for lite av en frekvens som følge av utfasning o.l.
    Husk at signalhastigheten i en kabel er 50-80 % av lysets hastighet, sånn at 3 m høyttalerkabel går unna på 15 nanosekunder, sånn omtrent. Det tilsvarer en akustisk refleksjon fra noe som befinner seg 4 mikrometer unna høyttaleren eller øret. Øret "integrerer" lydsignaler over en periode i størrelsesorden 10 millisekunder før det sender signalet videre til hjernen, altså nesten en million ganger lenger enn tiden signalet trenger for å komme seg ut av kabelen. Det betyr at lydsignalet kan "forsinkes" noen hundre tusen ganger før øret er ferdig med å prosessere første bølgefront. Effekten av alt dette tilsvarer omtrent refleksjonene fra hårstrå som vokser helt innerst i øregangen.

    Samtidig har typiske høyttalere tidsvariasjon (group delay) i størrelsesorden noen titalls millisekunder ved forskjellige frekvenser, en million ganger lenger enn tiden det tar å få signalet gjennom kabelaturen, og det er ikke helt enkelt å høre det heller.

    EDIT: Det kan også være verdt å minne om hvordan øret fungerer. I prinsippet er det en spektrumanalysator med mekanisk overføring fra trommehinnen til sneglehuset, som er et lukket rør med avtagende tverrsnitt og med flimmerhår koblet til nerveceller langs hele røret. Lydbølgene som overføres til sneglehuset setter opp stående bølger ved forskjellige avstander innover i røret. Disse stående bølgene plukkes opp av flimmerhår og nerveceller på det punktet. Helt bokstavelig, det som overføres til hjernen er en grafisk representasjon av spektrumet som er mottatt i hvert øre, altså hvilken amplitude ved hvilken frekvens på hvilket tidspunkt. Det som skjer i tids- og frekvensdomenet er to måter å se samme fysiske virkelighet på. I tidsdomenet kan du tegne en sinuskurve med en eller annen frekvens, og i frekvensdomenet blir den til en impuls ved den ene frekvensen. Det er den konverteringen som gjøres i sneglehuset mellom bølgeformen i tidsdomenet som mottas ved trommehinnen til spektrumet i frekvensdomenet som sendes videre til hjernen via hørselsnervene. Det er ikke så mye annen informasjon som kan formidles gjennom øret enn nettopp dette.

    NB: Jeg tviler ikke på at du hører forskjell, men forklaringen henger ikke på greip. Du trenger både en alternativ elektronisk kretsteori og en alternativ oppbygning av øret for å få den forklaringsmodellen til å fungere.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Får Nordost den levert fra ein underlevrandør? OEM-type fabrikk i Østen for eksempel?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.328
    Torget vurderinger
    1
    R.A. skrev:
    Et annen ting å tenke på i denne sammenheng:

    På produksjonen til Nordost av Odin/Valhalla er det ekstrem nøyaktighet og kvalitetskontroll. Det tar ca 1 time å produsere 5-7 meter med kabel så kommer terminering,kontroll og utvikling/forskning i tillegg.

    Så det er klart at dette blir dyre saker, men verdt hver krone etter min mening.
    Nordost som de fleste andre i den «kategorien» er en levereandør av «boutique kabler» til «boutique priser», hvor det eneste formålet er å stimulere den «audiofile» sitt «vellvære» og «selvfølelse». Hele mytologien/historie fortellingen bygges opp om det. Til syvende og siste hendler det ikke om kabler, lydreproduksjon eller musikkglede el. Det hele er bare et skalkeskjul for å «rettferdiggjøre» høy prissetting og produktets «eksklusivitet», foruten å utnytte «prisdynamikken»: 1) noen skal alltid ha «det beste» (dvs det dyreste) og 2) jo dyrere «topp of the line» produktet er jo mer eksklusivt framstår varemerket og jo billigere framstår «volum» produktene midt på treet. 2 cent på at neste generasjon «topp of the line» fra Nordost blir nesten dobbelt så dyr som Odin, og da framstår Valhalla nesten som et «entry level» budsjettprodukt, dvs fabelaktig «value».

    mvh
    KJ
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Asbjørn skrev:
    Husk at signalhastigheten i en kabel er 50-80 % av lysets hastighet, sånn at 3 m høyttalerkabel går unna på 15 nanosekunder, sånn omtrent. Det tilsvarer en akustisk refleksjon fra noe som befinner seg 4 mikrometer unna høyttaleren eller øret. Øret "integrerer" lydsignaler over en periode i størrelsesorden 10 millisekunder før det sender signalet videre til hjernen, altså nesten en million ganger lenger enn tiden signalet trenger for å komme seg ut av kabelen. Det betyr at lydsignalet kan "forsinkes" noen hundre tusen ganger før øret er ferdig med å prosessere første bølgefront. Effekten av alt dette tilsvarer omtrent refleksjonene fra hårstrå som vokser helt innerst i øregangen.
    Det er ikke selve signalet som er problemet, det er denne "ekko-effekten" som Duelund kaller det, som kommer etterpå som følge av at signalet har gått gjennom lederen.
    En effekt som f.eks. oppstår ved bruk av paramagnetiske materialer.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Asbjørn skrev:
    Husk at signalhastigheten i en kabel er 50-80 % av lysets hastighet, sånn at 3 m høyttalerkabel går unna på 15 nanosekunder, sånn omtrent. Det tilsvarer en akustisk refleksjon fra noe som befinner seg 4 mikrometer unna høyttaleren eller øret. Øret "integrerer" lydsignaler over en periode i størrelsesorden 10 millisekunder før det sender signalet videre til hjernen, altså nesten en million ganger lenger enn tiden signalet trenger for å komme seg ut av kabelen. Det betyr at lydsignalet kan "forsinkes" noen hundre tusen ganger før øret er ferdig med å prosessere første bølgefront. Effekten av alt dette tilsvarer omtrent refleksjonene fra hårstrå som vokser helt innerst i øregangen.
    Det kan vel ikke stemme? Da vil man ikke høre frekvenser over 1/10ms = 100Hz. Integrasjonstiden må vel være nærmere 1/20kHz = 50us.

    Tar jeg veldig feil nå?

    Edit: Jeg glemte Nyquist. Integrasjonstiden skulle vært 25us..
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.328
    Torget vurderinger
    1
    OAlex skrev:
    ...
    Det kan vel ikke stemme? Da vil man ikke høre frekvenser over 1/10ms = 100Hz. Integrasjonstiden må vel være nærmere 1/20kHz = 50us.

    Tar jeg veldig feil nå?
    Det er to forskjellige ting. Integrasjonstiden det er snakk om gjelder med hensyn til å kunne separere lyder (primært mht «klang»), ikke mht frekvens. Noe av det som er litt forunderlig mht hørsel er at det både integrering og differensiering inne i bildet. Foruten at øret er tildels svært ulinært >> du kan mest sannsynlig ikke høre hverken 23 KHz eller 24 KHz, men dersom disse spilles samtidig, med separate kilder for å unngå IMD og tilstrekkelig nivå, kan det hende du hører 1 KHz.

    mvh
    KJ
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    KJ skrev:
    OAlex skrev:
    ...
    Det kan vel ikke stemme? Da vil man ikke høre frekvenser over 1/10ms = 100Hz. Integrasjonstiden må vel være nærmere 1/20kHz = 50us.

    Tar jeg veldig feil nå?
    Det er to forskjellige ting. Integrasjonstiden det er snakk om gjelder med hensyn til å kunne separere lyder (primært mht «klang»), ikke mht frekvens. Noe av det som er litt forunderlig mht hørsel er at det både integrering og differensiering inne i bildet. Foruten at øret er tildels svært ulinært >> du kan mest sannsynlig ikke høre hverken 23 KHz eller 24 KHz, men dersom disse spilles samtidig, med separate kilder for å unngå IMD og tilstrekkelig nivå, kan det hende du hører 1 KHz.

    mvh
    KJ
    Så øret vil generere IMD-komponenter pga ulinearitet? Det tilsier at frekvenser over 20kHz er "hørbare"?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.434
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OAlex skrev:
    Asbjørn skrev:
    Husk at signalhastigheten i en kabel er 50-80 % av lysets hastighet, sånn at 3 m høyttalerkabel går unna på 15 nanosekunder, sånn omtrent. Det tilsvarer en akustisk refleksjon fra noe som befinner seg 4 mikrometer unna høyttaleren eller øret. Øret "integrerer" lydsignaler over en periode i størrelsesorden 10 millisekunder før det sender signalet videre til hjernen, altså nesten en million ganger lenger enn tiden signalet trenger for å komme seg ut av kabelen. Det betyr at lydsignalet kan "forsinkes" noen hundre tusen ganger før øret er ferdig med å prosessere første bølgefront. Effekten av alt dette tilsvarer omtrent refleksjonene fra hårstrå som vokser helt innerst i øregangen.
    Det kan vel ikke stemme? Da vil man ikke høre frekvenser over 1/10ms = 100Hz. Integrasjonstiden må vel være nærmere 1/20kHz = 50us.

    Tar jeg veldig feil nå?

    Edit: Jeg glemte Nyquist. Integrasjonstiden skulle vært 25us..
    Nei, men integrasjonstiden er frekvensavhengig og henger sammen med oppløsningen i frekvensdomenet. Jfr at det er vanskelig å høre smale suckouts i frekvensgangen. Jeg har skissert oppløsningen i antall Hz ved ulike frekvenser i vedlegget. ("Critical bandwidth") Tallet 10 ms er nokså grovt ("størrelsesorden"), fordi jeg ikke tok bryderiet med å google eller regne frem eksakte verdier akkurat nå. Jeg tror det er tilnærmet riktig for frekvenser rundt 500 Hz. Oppløsningen i tidsdomenet øker med frekvens (kortere integrasjonstid), mens oppløsningen i frekvensdomenet avtar med frekvens (bredere frekvensbånd).
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.328
    Torget vurderinger
    1
    OAlex skrev:
    ...
    Så øret vil generere IMD-komponenter pga ulinearitet? Det tilsier at frekvenser over 20kHz er "hørbare"?
    Ting kan tyde på det. Det er uklart for meg hvilke følsomhetsgrader det evt er snakk om. Ift en slik modulering er det også en viss flerdimensjonalitet ute og går - absolutt og relativ frekvens ift nivå. Jeg vil i utgangspunktet anta at det skal relativt høye lydnivåer til før det er direkte hørbart. På den andre siden kan det muligens være et bidrag til «klangstruktur» også på noe lavere nivåer.

    mvh
    KJ
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Jeg har fundert på om en forsterker med forvrengning kan gi IMD-komponenter i det hørbare området hvis den mates fra en kilde med frekvenskomponenter over 20kHz, og at dette kan være grunnen til at feks platespillere høres "bedre" ut enn CD.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.434
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    KJ skrev:
    OAlex skrev:
    ...
    Så øret vil generere IMD-komponenter pga ulinearitet? Det tilsier at frekvenser over 20kHz er "hørbare"?
    Ting kan tyde på det. Det er uklart for meg hvilke følsomhetsgrader det evt er snakk om. Ift en slik modulering er det også en viss flerdimensjonalitet ute og går - absolutt og relativ frekvens ift nivå. Jeg vil i utgangspunktet anta at det skal relativt høye lydnivåer til før det er direkte hørbart. På den andre siden kan det muligens være et bidrag til «klangstruktur» også på noe lavere nivåer.

    mvh
    KJ
    Det er høyttalerløsninger som baserer seg på intermodulasjon mellom to ultrasoniske frekvenser for å skape en hørbar "virtuell lydkilde" ved differansefrekvensene. Fordelen med denne løsningen er at ultralyden er retningsbestemt, slik at den hørbare lyden kan begrenses til en liten sone.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Asbjørn skrev:
    KJ skrev:
    OAlex skrev:
    ...
    Så øret vil generere IMD-komponenter pga ulinearitet? Det tilsier at frekvenser over 20kHz er "hørbare"?
    Ting kan tyde på det. Det er uklart for meg hvilke følsomhetsgrader det evt er snakk om. Ift en slik modulering er det også en viss flerdimensjonalitet ute og går - absolutt og relativ frekvens ift nivå. Jeg vil i utgangspunktet anta at det skal relativt høye lydnivåer til før det er direkte hørbart. På den andre siden kan det muligens være et bidrag til «klangstruktur» også på noe lavere nivåer.

    mvh
    KJ
    Det er høyttalerløsninger som baserer seg på intermodulasjon mellom to ultrasoniske frekvenser for å skape en hørbar "virtuell lydkilde" ved differansefrekvensene. Fordelen med denne løsningen er at ultralyden er retningsbestemt, slik at den hørbare lyden kan begrenses til en liten sone.
    Snedig
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    I går knakk en bananstikk på Red Dawn høyttalerkabel.
    Fa.. drit, tenkte jeg. 3000,- i dass. Må jeg til Soundgarden og re-terminere? Til hvilken pris?
    Jeg tok med kabel og ny banan for lodding på jobben, tenkte jeg skulle dra av krympestrømpe og se hvordan det så ut.
    Ikke imponerende håndtverk! Hvis alle loddinger er slik er jeg fristet til å reterminere alt sjøl.
    Det tok meg 10 min å lodde av, rense og sølvlodde på ny banan og krympestrømpe. I dag spiller den som aldri før..

    Har kabelen blitt dårligere eller bedre? Verditap ved evt. salg?
    Jeg ville forventet bedre kvalitet under krympestrømpe enn dette. Håper virkelig de dyre kablene er av bedre kvalitet, eller er det trykken på krympestrømpene som kkoster?

    Stein
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    sinep skrev:
    Så for å gå opp 4 awg i dimensjon på lederne sine, skal nordost ha ca 200.000 laken ekstra?
    Dersom de faktisk gikk opp 4 AWG i dimensjon, så ville de kanskje ikke vært verdt 200.000 ekstra, men de ville hvertfall vært sykt store!

    4 AWG = 25 mm2

    http://www.palonn.com/sommer_cable/awg_mm.htm
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    SteinLarsen skrev:
    I går knakk en bananstikk på Red Dawn høyttalerkabel.
    Fa.. drit, tenkte jeg. 3000,- i dass. Må jeg til Soundgarden og re-terminere? Til hvilken pris?
    Jeg tok med kabel og ny banan for lodding på jobben, tenkte jeg skulle dra av krympestrømpe og se hvordan det så ut.
    Ikke imponerende håndtverk! Hvis alle loddinger er slik er jeg fristet til å reterminere alt sjøl.
    Det tok meg 10 min å lodde av, rense og sølvlodde på ny banan og krympestrømpe. I dag spiller den som aldri før..

    Har kabelen blitt dårligere eller bedre? Verditap ved evt. salg?
    Jeg ville forventet bedre kvalitet under krympestrømpe enn dette. Håper virkelig de dyre kablene er av bedre kvalitet, eller er det trykken på krympestrømpene som kkoster?

    Stein
    I min tid i denne bransje gjorde vi denne termineringsjobben i butikken dersom kundene ønsket spesielle løsninger (ukurante lengder, triwire el). Det ble da selvfølgelig fortalt kunden at vi hadde "spesialutstyr" og gjorde like god terminering som originalt. Vi hadde da også originale plugger og strømper (disse ble også solgt i løsvekt), men brukte en helt standard sølvlegering i loddingen. Altså ingen hokus pokus. Sannsynigvis akkurat samme måte som disse termineres fra fabrikk og du gjør det sikkert like bra selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.434
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    saschagabor skrev:
    sinep skrev:
    Så for å gå opp 4 awg i dimensjon på lederne sine, skal nordost ha ca 200.000 laken ekstra?
    Dersom de faktisk gikk opp 4 AWG i dimensjon, så ville de kanskje ikke vært verdt 200.000 ekstra, men de ville hvertfall vært sykt store!

    4 AWG = 25 mm2

    http://www.palonn.com/sommer_cable/awg_mm.htm
    Det er ikke sånn den skalaen fungerer. Det er visst forhold mellom en størrelse og den neste. Ett AWG-steg opp eller ned endrer tverrsnittet med ca 26 %, sånn at å gå opp 4 AWG-trinn (altså til mindre tall) øker tverrsnittet med 2,5 ganger. Derfor er 0 AWG 2,5 ganger tykkere enn 4 AWG igjen. 4 AWG er forresten 21,15 mm2, og formelen for å regne om fra AWG til mm diameter er D = 0,127*92^((36-AWG)/39).
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har hørt Nordost i forskjellige konstelasjoner.

    Strømdistribusjon gjort på en riktig måte er helt Nordost kabler skal låte optimalt. Odins strømkabel er det aller viktigste produktet til Nordost. ca 100 000 spenn pluss Qbase og strømrenser. Deretter kan man kjøre Leif Red Dawn og få et kanonresultat som kan brukes i high-end anlegg til opp mot 200 000.- kronersklassen. Sortkones og et skikkelig rack løfter lyden ytterligere.

    Total pris kr. 114 000.- for strøm signal og høyttalerkabel. Regnestykkene oppgitt i denne tråden er utrolig morsomme og det er også oppgitt feil informasjon om kablene.
    Hva med monofilament?

    Hva med Leif red dawn hele veien og Valhalla strømkabel. Det holder for de aller fleste. Da sliper man unna med 34 000 spenn.
    Nordost oppsett trenger ikke bli så fordømt dyrt.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Kjendis skrev:
    Hva med Leif red dawn hele veien og Valhalla strømkabel. Det holder for de aller fleste. Da sliper man unna med 34 000 spenn.
    Nordost oppsett trenger ikke bli så fordømt dyrt.
    He-he.
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Cappuccino skrev:
    Jeg har selv noen Odin kabler (strøm og signal). Det er vanvittig gode kabler, de kan løfte et anlegg til høyder man ikke trodde var mulig, men synes også de er priset for høyt selv om man kan akseptere at de utgjør oppgradering nærmest på lik linke som andre komponenter.

    Høyttalerkablene er altfor dyre (burde minst ha vært halvert i pris), mens signalkablene og strømkablene er en god del for dyre.
    Hvilke andre dyre kabler har du prøvd, hva fikk du ekstra med Odin? Alltid interessant å høre andres erfaringer..
    Kabeloppgraderinger kan minne om komponentoppgraderinger ja. Men har du noen som helst tro på at en EQ kunne gjort det samme med lyden som dine kabler?
    Generelt, og litt overdrevet, kan man si at enten har kabler tradisjonelt levert varme og sjel i musiikken med masse "kropp" og fylde, men manglet det siste innen luft og oppløsning eller så har de hatt det siste, men da fort blitt litt for harde/pågående osv.

    Med Odin er disse kompromissene fullstendig blåst vekk. Den har alt av det beste slik jeg ser det og banker rett og slett alt annet av kabler jeg har hørt sønder og sammen. Men da skal jeg skynde meg å si at jeg naturligvis ikke har hørt alt, og særlig ikke andre konkurrerende kabler i tilsvarende prisleie, så jeg betviler ikke at det også finnes andre kabler med tilsvarende kvaliteter.

    Der vi forbrukere som oftest må "kompromisse" er i det å teste ut alt. Det er bare ikke oppnåelig for de fleste av oss.
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Kjendis skrev:
    Er det noen som har hørt Nordost i forskjellige konstelasjoner.

    Strømdistribusjon gjort på en riktig måte er helt Nordost kabler skal låte optimalt. Odins strømkabel er det aller viktigste produktet til Nordost. ca 100 000 spenn pluss Qbase og strømrenser. Deretter kan man kjøre Leif Red Dawn og få et kanonresultat som kan brukes i high-end anlegg til opp mot 200 000.- kronersklassen. Sortkones og et skikkelig rack løfter lyden ytterligere.

    Total pris kr. 114 000.- for strøm signal og høyttalerkabel. Regnestykkene oppgitt i denne tråden er utrolig morsomme og det er også oppgitt feil informasjon om kablene.
    Hva med monofilament?

    Hva med Leif red dawn hele veien og Valhalla strømkabel. Det holder for de aller fleste. Da sliper man unna med 34 000 spenn.
    Nordost oppsett trenger ikke bli så fordømt dyrt.
    Ja, du er inne på noe her. Jeg har faktisk testet ut noe av dette, f.eks. med Odin inn til min Burmester 948 og så bare noen rimelige nettkabler av diverse typer/merker videre i kjeden. Det kan i det minste helt klart konkurrere og jeg er tilbøyelig til å si låte bedre enn "kun" Brahma/Valhalla hele veien i kjeden!!

    Jeg har testet ut følgende scenarioer med nettkabler til mine monoblokker:
    1) Odin-strømfordeler-2 stk rimelige Audioquest nettkabler til hver monoblokk
    2) Valhalla-strømfordeler-Valhalla til hver monoblokk.

    Prisen her blir temmelig lik. Jeg foretrakk 1 med klar margin! Nå er ikke jeg ute etter å hype Odin. Valhalla er en veldig god kabel så forstå det den som kan! I alternativ 1 har jeg til og med brutt med Nordost sin "regel" om å ha Nordost hele veien!

    Og om jeg bytter ut Odin med ennå en Audioquest i alternativ 1 foretrekker jeg alternativ 2 uten tvil!
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Du Cappuccino du får prøve å få hørt slike kabler jeg har en gang.

    De er ansvarlig for MYE av godlyden jeg hører, tar et aldri så lite forbehold for at visse kabeleffekter jeg har hørt kan skyldes høyere relativt nivå for de frekvensene der forbedringene er hørt. Det er jo noen som er veldig opptatt av volummatching når de sammenligner to komponenter for eksempel. Tror ikke spesielt på denne frekvensteorien selv, men vil ikke helt avvise den. Uansett vet jeg ikke om jeg vil gidde å prøve å finne ut av dette med det første. Med kabelbytter og skru på bass og diskant og herjing...heller nyte lyden...

    Ser det er mange med kostbare anlegg her som har kabler av type som jeg har. Kanskje de kunne komme med noen inntrykk? Hvorfor de valgte som de gjorde?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Kule-Trygve skrev:
    Odin er som formel1, teknologien er svinedyr til å begynne med på grunn av forskning, men blir siden billigere. Det er slikt som får verden til å gå framover.

    En kunne jo ha stoppet all forskning og sagt at dette er bra nok, jeg er iallefall glad det ikke skjedde i år 1700, eller år 300 etc.

    mvh
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Skink_123 skrev:
    Odin er som formel1, teknologien er svinedyr til å begynne med på grunn av forskning, men blir siden billigere. Det er slikt som får verden til å gå framover.

    En kunne jo ha stoppet all forskning og sagt at dette er bra nok, jeg er iallefall glad det ikke skjedde i år 1700, eller år 300 etc.
    Mener du virkelig at teknologien når det gjelder kabler for tiden er på et slikt nivå at det er svinedyrt å lage en kabel som kan bære et elektrisk signal uten nevneverdig tap? Hvis dette hadde vært tilfelle, hvordan er det da mulig å lage noe så komplisert som en CD-spiller eller forsterker og få lyd i det hele tatt? Hvilken forskning er det som har ingått her? Hvilke resultater har man fått som tydeligvis ingen andre med billigere kabler har tatt hensyn til?
    Såvidt meg bekjent har det vært ingen gjennombrudd på kabelfronten på lange tider;
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.110
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Da tør jeg påstå at våre sertifiserte loddere og montører, lodder bedre enn mange ansatte i lokale hi-fi sjapper.
    MML skrev:
    SteinLarsen skrev:
    I går knakk en bananstikk på Red Dawn høyttalerkabel.
    Fa.. drit, tenkte jeg. 3000,- i dass. Må jeg til Soundgarden og re-terminere? Til hvilken pris?
    Jeg tok med kabel og ny banan for lodding på jobben, tenkte jeg skulle dra av krympestrømpe og se hvordan det så ut.
    Ikke imponerende håndtverk! Hvis alle loddinger er slik er jeg fristet til å reterminere alt sjøl.
    Det tok meg 10 min å lodde av, rense og sølvlodde på ny banan og krympestrømpe. I dag spiller den som aldri før..

    Har kabelen blitt dårligere eller bedre? Verditap ved evt. salg?
    Jeg ville forventet bedre kvalitet under krympestrømpe enn dette. Håper virkelig de dyre kablene er av bedre kvalitet, eller er det trykken på krympestrømpene som kkoster?

    Stein
    I min tid i denne bransje gjorde vi denne termineringsjobben i butikken dersom kundene ønsket spesielle løsninger (ukurante lengder, triwire el). Det ble da selvfølgelig fortalt kunden at vi hadde "spesialutstyr" og gjorde like god terminering som originalt. Vi hadde da også originale plugger og strømper (disse ble også solgt i løsvekt), men brukte en helt standard sølvlegering i loddingen. Altså ingen hokus pokus. Sannsynigvis akkurat samme måte som disse termineres fra fabrikk og du gjør det sikkert like bra selv.
     
    N

    nb

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    Odin er som formel1, teknologien er svinedyr til å begynne med på grunn av forskning, men blir siden billigere. Det er slikt som får verden til å gå framover.

    En kunne jo ha stoppet all forskning og sagt at dette er bra nok, jeg er iallefall glad det ikke skjedde i år 1700, eller år 300 etc.
    I den virkelige verden ble man nok ferdig med "overføring av 20-20kHz over ca 1 meter" for rundt 100 år siden eller deromkring. Søk litt rundt i akademiske publikasjonsdatabaser for å se hvor mye "forskning" som kommer fra HaiFai-produsenter generelt og kabelprodusenter spesielt. Et greit estimat på forskningen som foregår i slike firma er: Føkk all.

    I den virkelige verden er det også slik at man konvergerer mot et (lite) antall fungerende løsninger, men når det gjelder den uhyrlig kompliserte oppgaven "overføring av 20-20kHz over ca 1 meter" så finnes det tydligvis omtrent uendelig mange måter å løse den på. Det i seg selv tilsier at ingen av de som lager slike assessoarer driver med særlig seriøs aktivitet utover å dikte opp en eller annen story.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Skink_123 skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Odin er som formel1, teknologien er svinedyr til å begynne med på grunn av forskning, men blir siden billigere. Det er slikt som får verden til å gå framover.

    En kunne jo ha stoppet all forskning og sagt at dette er bra nok, jeg er iallefall glad det ikke skjedde i år 1700, eller år 300 etc.

    mvh
    Det er ingen forskning i slike firmaer, det er bitte små bedrifter med en omsetning på rundt 20 millioner kr. årlig. Hvor i alhverden skulle de få midler til å drive forskning?
     
    N

    nb

    Gjest
    uob skrev:
    Det er ingen forskning i slike firmaer, det er bitte små bedrifter med en omsetning på rundt 20 millioner kr. årlig. Hvor i alhverden skulle de få midler til å drive forskning?
    Fra egenreklamen skulle man jo tro at de hadde sine egne partikkelakselleratorer.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dyr forskning hos hifi-kabelprodusenter? Du mener Diktningsavdelingen, ikke sant? Godt mulig det er dyrt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    For enkelte kabelprodukter er det nok slik. Kabler som skal ligge 30 år på bunn i Nordsjøen og skal tåle endel strekk, strøm, trykk etc. Men på hifi siden? Endel empirisk forskning og på det visuelle kanskje?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Skink_123 nevnte ein gang noko om eit vakum eller trykk i Nordostkabler som blei ødelagt om de omtermineres.
    Kva går dette ut på? Om de blir terminert i butikk så blir de vel "ødelagt" om det er slik Skink skriver?

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,47380.msg876917.html#msg876917

    MML skrev:
    I min tid i denne bransje gjorde vi denne termineringsjobben i butikken dersom kundene ønsket spesielle løsninger (ukurante lengder, triwire el). Det ble da selvfølgelig fortalt kunden at vi hadde "spesialutstyr" og gjorde like god terminering som originalt. Vi hadde da også originale plugger og strømper (disse ble også solgt i løsvekt), men brukte en helt standard sølvlegering i loddingen. Altså ingen hokus pokus. Sannsynigvis akkurat samme måte som disse termineres fra fabrikk og du gjør det sikkert like bra selv.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Det er naturligvis mye forskning på hifikabler, men det er ikke ensbetydende med at forskningen er kostbar. Mesteparten av denne eksperimenteringen kan jo strengt talt utføres på gutterommet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tar man utgangspunkt i forskningen eierne av slike kabler utfører kan man ihvertfall enes om at de gir veldig avvikende resultater.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Skink_123 skrev:
    Odin er som formel1, teknologien er svinedyr til å begynne med på grunn av forskning, men blir siden billigere. Det er slikt som får verden til å gå framover.

    En kunne jo ha stoppet all forskning og sagt at dette er bra nok, jeg er iallefall glad det ikke skjedde i år 1700, eller år 300 etc.
    I den virkelige verden ble man nok ferdig med "overføring av 20-20kHz over ca 1 meter" for rundt 100 år siden eller deromkring. Søk litt rundt i akademiske publikasjonsdatabaser for å se hvor mye "forskning" som kommer fra HaiFai-produsenter generelt og kabelprodusenter spesielt. Et greit estimat på forskningen som foregår i slike firma er: Føkk all.

    I den virkelige verden er det også slik at man konvergerer mot et (lite) antall fungerende løsninger, men når det gjelder den uhyrlig kompliserte oppgaven "overføring av 20-20kHz over ca 1 meter" så finnes det tydligvis omtrent uendelig mange måter å løse den på. Det i seg selv tilsier at ingen av de som lager slike assessoarer driver med særlig seriøs aktivitet utover å dikte opp en eller annen story.
    20Hz-20KHz er ikke bra nok i disse dager.
     

    Eivind E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    295
    Antall liker
    3
    Høyttalerkabel 2x1.5mm fra Clas Olsson fås på rull til 69 kroner for 10 meter.
    Høyttalerkabel 2x2.5mm fra Clas Olsson fås på rull til 89 kroner for 10 meter.

    Pris per meter 2x1.5mm er 6kr og 90 øre, pris per meter for 2.5mm er 8 kroner og 90 øre.
    Pris per meter Nordost Odin 4666.66kr.
    Pris per meter Nordost Frey 6666.66kr.
    Pris per meter Nordost Valhalla 70000kr.

    Jeg har aldri før vært klar over at intelligens kunne måles i kroner og kroner per meter.
    Jeg trodde alltid at man brukte begrepet IQ til å måle intelligens.
    Jeg tok likevel feil. Det viser seg nemlig at jeg er:
    -4657.76 kroner per meter smartere enn de som kjøper Nordost Odin
    -6657.76 kroner per meter smartere enn de som kjøper Nordost Frey
    -69991.1 kroner per meter smartere enn de som kjøper Nordost Valhalla

    Dersom jeg og en Nordost Valhalla kunde begge kjøper 5 meter høyttalerkabel, er jeg altså 349955.50 kroner smartere enn han.

    Hifisentralen - man lærer nye ting hver dag.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Skink_123 skrev:
    nb skrev:
    Skink_123 skrev:
    Odin er som formel1, teknologien er svinedyr til å begynne med på grunn av forskning, men blir siden billigere. Det er slikt som får verden til å gå framover.

    En kunne jo ha stoppet all forskning og sagt at dette er bra nok, jeg er iallefall glad det ikke skjedde i år 1700, eller år 300 etc.
    I den virkelige verden ble man nok ferdig med "overføring av 20-20kHz over ca 1 meter" for rundt 100 år siden eller deromkring. Søk litt rundt i akademiske publikasjonsdatabaser for å se hvor mye "forskning" som kommer fra HaiFai-produsenter generelt og kabelprodusenter spesielt. Et greit estimat på forskningen som foregår i slike firma er: Føkk all.

    I den virkelige verden er det også slik at man konvergerer mot et (lite) antall fungerende løsninger, men når det gjelder den uhyrlig kompliserte oppgaven "overføring av 20-20kHz over ca 1 meter" så finnes det tydligvis omtrent uendelig mange måter å løse den på. Det i seg selv tilsier at ingen av de som lager slike assessoarer driver med særlig seriøs aktivitet utover å dikte opp en eller annen story.
    20Hz-20KHz er ikke bra nok i disse dager.
    Ikke det?
    For min del (52 år) blir det ganske så stilt etter 15 kHz. Så da tror jeg nok at at 20- 20.000 klarer seg.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    xerxes skrev:
    Skink_123 skrev:
    nb skrev:
    Skink_123 skrev:
    Odin er som formel1, teknologien er svinedyr til å begynne med på grunn av forskning, men blir siden billigere. Det er slikt som får verden til å gå framover.

    En kunne jo ha stoppet all forskning og sagt at dette er bra nok, jeg er iallefall glad det ikke skjedde i år 1700, eller år 300 etc.
    I den virkelige verden ble man nok ferdig med "overføring av 20-20kHz over ca 1 meter" for rundt 100 år siden eller deromkring. Søk litt rundt i akademiske publikasjonsdatabaser for å se hvor mye "forskning" som kommer fra HaiFai-produsenter generelt og kabelprodusenter spesielt. Et greit estimat på forskningen som foregår i slike firma er: Føkk all.

    I den virkelige verden er det også slik at man konvergerer mot et (lite) antall fungerende løsninger, men når det gjelder den uhyrlig kompliserte oppgaven "overføring av 20-20kHz over ca 1 meter" så finnes det tydligvis omtrent uendelig mange måter å løse den på. Det i seg selv tilsier at ingen av de som lager slike assessoarer driver med særlig seriøs aktivitet utover å dikte opp en eller annen story.
    20Hz-20KHz er ikke bra nok i disse dager.
    Ikke det?
    For min del (52 år) blir det ganske så stilt etter 15 kHz. Så da tror jeg nok at at 20- 20.000 klarer seg.
    Ta å se på hva som skjer med et signal når det kuttes i fra 20-20.000Hz Ikke bra. Kalles komprimert lyd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn