Roysen skrev:
nb skrev:
Eh.... min holdning er så langt jeg kan skjønne bra i tråd med rådende fysikk- og elektroteori, samt i mine øyne sunn fornuft. Det er de som deler din oppfatning som implisitt sier at denne teorien inneholder gigantiske hull. Ganske mange på dette forum burde være heite kandidater til nobelprisen i fysikk om det de hevder hadde vært riktig, følgelig synes jeg det er "den andre siden" som burde dokumentere sine påstander, da det er den som utfordrer rådende oppfatning. Jeg tror ikke man vet alt her i verden, men jeg holder ikke akkurat pusten mens jeg venter på at elektronikkens grunnvoller blir rokket basert på oppdagelser ymse HiFi-dudes har gjort hjemme i stuen sin.
Som Ivar Løkken en gang sa: Ingen forsker på HiFi-kabler, for det er ingen ting å forske på.
Hvordan forholder du deg til den rimelig opplagte logiske bristen i at man klarer å lage ekstremt komplekse elektroniske kretser med syltynne toleranser og hundrevis av millioner av komponenter om man ikke har koll på noe såpass banalt som basebånd signaloverføring?
Vi snakker her om en meningsutveksling. Jeg har sagt at jeg ikke er faglig skolert om emnet. Jeg har imidlertid ører. Du har også innrømmet at du ikke er faglig skolert om emnet. Likevel er det faglig argumenter du legger til grunn for at du mener at alle andre burde mene det samme som deg. Ser du hvordan dette kanskje kan virke noe arrogant og ikke så lite irriterende?
Det er greit at du har din mening, men kom ikke å fortell hva andre skal mene!
Mvh
Roysen
Jeg har vært ganske klar på at folk må få lov til å synes akkurat hva de vil, og bruke så mye penger de bare vil på nøyaktig hva de måtte ønske. Men jeg reagerer på følgende uttalelser som i en eller annen form er ganske så vanlige
1) At jeg skal være døv, dum, blakk og ha sekunda vare i hjemmet som ikke hører alt dette det prates om
2) "Tekniske" forklaringer som etter alle landemerker ikke er i nærheten av å henge på greip.
3) At det gjelder helt andre regler for elektronikk som tilfeldigvis befinner seg i et stereoanlegg enn hva som er tilfelle for all annen elektronikk.
Det er ingen vits i å diskutere om du/noen andre synes noe låter forskjellig, er verdt prisen eller hva det nå måtte være, det er jo helt og holdent opp til vedkommende.
Jeg har betydelig mindre tillit til egen (og andres) hørsel enn hva som kanskje er rådende innen HiFi-verdenen, og jeg mener at det lille som finnes av empiri støtter mitt syn på den saken, men det er selvsagt fint mulig å være uenig i mitt syn. De få testene som har vært offentliggjort på dette forum tyder på at det kan være ganske vanskelig å høre det ene og det andre, jeg slutter av det at det kan være vanskelig å høre det ene og det andre, mens andre kan slutte "javel, men JEG hører uansett stor forskjell". Greit nok, men jeg er ikke enig i slutningnen. Jeg tror folk som driver med lyd eller teknikk profesjonelt har betydelig større innsikt og forutsetninger for å uttale seg enn noen som har HiFi som hobby eller skal selge/markedsføre noe, følgelig veier uttalelser fra førstnevnte gruppe betydelig tyngre for meg enn hva f.eks ting i HiFi-blader eller "brukerrapporter" fra egne innkjøp, eller fullstendig sprikende uttalelser om produkt X fra ulike brukere.
Det har vært lagt ut en del tester på dette forum hvor alle gullører som ønsker har hatt fin anledning til å dokumentere sine store lytteevner, sånn rent objektivt burde disse testene være latterlig enkle når man ser hva som ellers diskuteres og kan høres her. De har stort sett scoret ganske dårlig, eller ikke giddet å delta. Grunnene til det kan jo selvsagt være flere, men man skulle jo tro det var fristende for noen av de mest ihuga debattantene og vise blant annet meg at de faktisk hører så mye som de hevder de gjør?