Nordost Odin!

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
nb skrev:
Tresko (om du husker han) forklarte dette fenomenet relativt greit: Sponsing. Om noen hadde tilbudt han ørten meter kabel gratis eller så godt som gratis til studioet sitt, hadde gladelig tatt i mot de. Synes du det er noen sammenheng mellom hvilke ledninger studioer bruker og lyden på platene de lager? Jeg liker å tro at det er godt håndverk i studio (herunder valg av micer, preamper osv) og mastering som er og blir det som betyr noe.
Jeg må nesten som deg be om dokumentasjon på dette. Uten dok. blir dette bare idiotiske påstander.

Mvh
Roysen
Jeg siterer en tidligere forumdeltaker som man skal legge svært mye vond vilje til for å mene noe annet en at vedkommende hadde bra koll på hvordan en plateinnspilling funker. Du står fritt til å mene at det er vås. Jeg synes både det virker rimelig og logisk. Tenk deg selv, hvor mange ekstra plater tror du de selger selv om de velger hundedyre kabler?

R

Roysen

Gjest
Parelius skrev:
Tillegg: Om jeg ikke husker feil så er det ikke så lenge siden vi hadde en link til en høyttalerprodusent(?) som sa at bruken av high end kabler mer var et spørsmål om markedsføring (av høyttalerne) enn lydmessige gevinster.
Du vil ikke finne det markedsført noe sted at Wilson Audio benytter Transparent Audio som internkabling. De er svært sparsommelige med den informasjonen. På direkte spørsmål oppgir de imidlertid dette. Dette er bare et eksempel. Jeg går ut i fra at de fleste er enige om at Wilson ikke bare driver med humbug?

Mvh
Roysen

P

Parelius

Gjest
Roysen skrev:
Jeg sier ikke at dette er bevisførsel for at det er forskjell på kabler. Tvert i mot har jeg skrevet at jeg ikke kan påvise det. Jeg ønsket på poengtere at det ikke bare er naive audiofile som lare seg lure av markedsføringen som mener å høre forskjell på kabler. Det gjør til og med folk i bransjen som burde ha nok av inside informasjon til å vite om kabel produsentene kun bedriver villedende reklame.
Trenger ikke ha noe med naivitet å gjøre. Gratis kabler og markedsføring er mer enn nok. (Dermed sier jeg ikke at det nødvenigvis er slik, men det er en like god mulighet som den du viser til.)

R

Roysen

Gjest
Jeg tror egentlig vi kan legge denne diskusjonen død. Vi kan ikke bevise hverken det ene eller det andre og da kommer vi vel aldri til enighet likevel. ;D

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Jeg tror egentlig vi kan legge denne diskusjonen død. Vi kan ikke bevise hverken det ene eller det andre og da kommer vi vel aldri til enighet likevel. ;D

Mvh
Roysen
Gi forumet et par-tre uker, så kommer den nok igjen, skal du se :)

P

Parelius

Gjest
Sant nok. Men kabler til 100.000 meteren er, vel …

(Har intet med misunnelse eller jante å gjøre, bare min lille normalfornuft. På den annen siden, mine venner finner mine investeringer i lydutstyr som … galskap. Lite har de forstått.)

R

Roysen

Gjest
Parelius skrev:

(Har intet med misunnelse eller jante å gjøre, bare min lille normalfornuft. På den annen siden, mine venner finner mine investeringer i lydutstyr som … galskap. Lite har de forstått.)
Tror vel ikke den ender opp i mitt lytterom heller - dersom jeg ikke får tak i et par brukte jumpere ;D
Mvh
Roysen

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
100.000,- for 1m kabel er jo helt meningsløst - man får jo en flaske anstendig Cognac for dette beløpet......

(Bare for å illustrere at det hele kommer an på prioriteringer. Det den ene synes er ekstremt for noe man ikke har interesse for gjelder også den andre, men ingen ser den gjensidige analogien. Jeg har respekt for en mann med en frimerkesamling til 1 mill, ref. min hobby - men fatter ikke hva som kan være interessant med en frimerkesamling. Jeg mener, jeg kan jo også sitte å nyte anlegget visuelt, selv om lyden jo er en grei bonus, da ;D )

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Distinctive skrev:
100.000,- for 1m kabel er jo helt meningsløst - man får jo en flaske anstendig Cognac for dette beløpet......

(Bare for å illustrere at det hele kommer an på prioriteringer. Det den ene synes er ekstremt for noe man ikke har interesse for gjelder også den andre, men ingen ser den gjensidige analogien. Jeg har respekt for en mann med en frimerkesamling til 1 mill, ref. min hobby - men fatter ikke hva som kan være interessant med en frimerkesamling. Jeg mener, jeg kan jo også sitte å nyte anlegget visuelt, selv om lyden jo er en grei bonus, da ;D )
For ikke å si en tønne vellagret malt, inkl 85 000 kr i norske avgifter ... pokker der blir jeg tørst igjen ... 8)

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Koster en tønne vellagret malt 85k omtrent? Takk for perspektivet, KJ.
Man blir her både tørst og musikalsk inspirert nu på morgenkvisten.
O.t. Sorry jeg ordla meg kanskje litt uklart. I mellomtid ser jeg at det har vært en liten prisvekst siden sist jeg var ute å handlet. En tønne Bruichladdic (barrel dvs 200 liter brutto) koster ny £ 1 100,-. Vellagret kan det fort bli £ 2 000,- eller mer. Norske alkoholavgifter utgjorde sist jeg regnet på det nesten 85 000,- kr på en tønne med netto 160 liter 60 % VOL.

mvh
KJ

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.168
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jamen gutta hos "the Laddie" lager jo opptil flere ting som så absolutt er egnet til menneskelig konsumpsjon... 85 kilokroner i avgifter? Jøss, det er jo verre svindel enn de verste tilfellene av kabel. Ikke at jeg på noe vis mistenker Nordost og desslike for svindel og blårkasting, neida, ingenlunde. Kabeldebatten vil jeg ikke delta i, så vennligst ikke les dette som noe som helst annet enn en betraktning over Direktoratet for Toll og Særavgifter eller våre politiske myndigheter og et absolutt OT- innlegg.

Bernt K

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Kabeldebatten vil jeg ikke delta i, så vennligst ikke les dette som noe som helst annet enn en betraktning over Direktoratet for Toll og Særavgifter eller våre politiske myndigheter og et absolutt OT- innlegg.

Bernt K
Antyder du at et bidrag fra deg her kan få verre konsekvenser enn Muhammed tegningene ? ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.010
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har dette blitt den nye "den hyggelige tråden" - tråden?

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.168
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Distinctive skrev:
Kabeldebatten vil jeg ikke delta i, så vennligst ikke les dette som noe som helst annet enn en betraktning over Direktoratet for Toll og Særavgifter eller våre politiske myndigheter og et absolutt OT- innlegg.

Bernt K
Antyder du at et bidrag fra deg her kan få verre konsekvenser enn Muhammed tegningene ? ;D
Neida, men jeg er for opphengt i musikken; ikke teknikken, og på ingen måte kompetent til kritisk lytting av kabler som koster mer enn jeg er villig til å bruke på en bil. 40-60.000 pistolskudd om året på sent 80-tall gjør at jeg stort sett er glad for å høre noe som helst over 8 kHz, og ha sluppet unna tinnitusen. Til tross for at jeg liker å krangle diskutere, vil jeg ikke uten litt faglig innsikt, særlig i et tema som dette der jeg føler eksistensen av skarpt opptrukne frontlinjer og alt saken tilhørende. Dessuten er det nok av dere som gjør dette til et underholdende tema, også uten min deltagelse. Single malt, derimot, føler jeg meg kompetent til å diskutere.

Bernt K

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Det kan selvsagt være at kabel fabrikanten faktisk har peiling og har klart å konstruere den ene korrekte kabelen, men gitt det store antallet forskjellige kabel konstruksjoner i markedet, virker det lite sannsynlig på meg. Hvis man hadde peiling på hva som er de signifikante variable, ville en ikke konvergere mot en felles konstruksjon og resultat, gitt at målet var korrekt gjengivelse av input?
På den annen side, ville jeg tro at hvis en kunne finne 2 kabler med ulik konstruksjon som lyder omtrent likt, så er det større sannsynlighet for fabrikantene har klart å treffe i nærheten av mål.
Eller hva?
Et interessant aspekt med sistnevnte er at Yterlab har inntatt et fundamentalt forskjellig ståsted sammenlignet med alle andre kabelleverandører. Der hvor andre tenker elektrisk karakteristikk, konsentrerer Yter seg om Metallurgi.

"Franco Serblin on YTER Audio Cables:
During my last challenging project, the Sonus faber "Stradivari homage", I felt the need to use an internal wiring conductor which was not another product derived from the telecommunication industry with solutions based in radio frequency theories, but a materials solution with properties designed to handle bandwidth frequencies and power levels.

So emerged a new conductor based in conceptual and structural terms, on the following premise: the transfer of the audio signal from amplifier to speaker, and in particular those at the micro signal level, depends more on the physical structure of the metal than on the absolute value of conductivity in the wire.

Solution:

To intervene at a metallurgic level to obtain order and homogeneity of the conductor's crystalline structure, thus providing greater compliance of the music signal within the signal path. Pairing Silver (Ag) and Palladium (Pd) using a new three-phase fusion process is the basic element of the alloy. The crystalline homogeneity of the special alloy is the basis for the metallurgic harmony found in our conductor, almost as if it were a metal "tune".

The result of this development is a speaker cable that ensures metallurgical coherence in the path from the amplifier to the drivers."

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Innlegget over bekrefter noe som jeg har ment tidligere også angående innspilling av kabler, de forandrer seg over tid! Metall strukturer er ikke like i kabler selv om de er av samme matrial! De påvirkes sikkert av strøm over tid og forandrer seg. Har drevet en felgproduksjon for noen år siden hvor jeg smidde(presset) og herdet felgbanene. Inn og utherding er en fremskynding av aldring, dvs. har du god tid vil aluminiumen herde seg selv! Dette har vi selvfølgelig ikke tid til og bruker derfor varme og avkjøling! Er ganske sikker på at om jeg hadde benyttet matrial fra felgene til kabling hadde det vært forskjell på lyd før og etter herding! Smiding,varme,kulde og strøm påvirker alle metaller og er nok sikkert derfor det blir forskjell på lyden, metallstrukturen forandrer seg. Kan hende det skjer lign. med plast også(isolasjon)?

N

nb

Gjest
SAL skrev:
Innlegget over bekrefter noe som jeg har ment tidligere også angående innspilling av kabler, de forandrer seg over tid! Metall strukturer er ikke like i kabler selv om de er av samme matrial! De påvirkes sikkert av strøm over tid og forandrer seg. Har drevet en felgproduksjon for noen år siden hvor jeg smidde(presset) og herdet felgbanene. Inn og utherding er en fremskynding av aldring, dvs. har du god tid vil aluminiumen herde seg selv! Dette har vi selvfølgelig ikke tid til og bruker derfor varme og avkjøling! Er ganske sikker på at om jeg hadde benyttet matrial fra felgene til kabling hadde det vært forskjell på lyd før og etter herding! Smiding,varme,kulde og strøm påvirker alle metaller og er nok sikkert derfor det blir forskjell på lyden, metallstrukturen forandrer seg. Kan hende det skjer lign. med plast også(isolasjon)?
Om så var tilfelle (for kobberledere) burde det finnes bøtter og spann med dokumentasjon på feneomenet, da det ville vært relevant for absolutt alt som går på strøm. Meg bekjent har ingen presentert en metallurgisk/fysisk forklaring på fenomenet "innspilling", og meg bekjent er det heller ikke et tema noe sted utenfor HiFi-andedammen. Dvs at etter all sannsynlighet er det et ikke-tema. Min påstand er bland annet om ledere drastisk endret karakterisktiska slik som det hevdes av HiFi-folket, ville det være komplett umulig å designe komplekse elektriske kretser, tenk deg selv, utstyr med små toleranser og tusenvis av ledninger som alle i betydelig grad endrer karakter etter 100 timer eller hva det nå er som er normen for "innbrenning".

Og hvorfor stabiliserer de seg? Og hvorfor er det slik at det alltid blir bedre, hvorfor ikke verre? All den tid det er et ikke-dokumentert fenomen, kan jo ikke de som designer kabler/kjøper de på rull fra Asia ta høyde for dette i "utviklingen".

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Glemte å legge til at jeg ikke har dokumentasjon for noe av det jeg skrev, kommer heller ikke til å prøve å skaffe det heller! Vet at det jeg hører er virkelig.........De som lager hi-fi utstyr har sikkert lyttet til sitt produkt over tid, kan hende at noen ganger gjør de korrigeringer pga. det ble verre? Å utvikle et produkt tar tid! Her har vel EnStein noen meninger.............

N

nb

Gjest
Distinctive skrev:
Meg bekjent har ingen presentert en metallurgisk/fysisk forklaring på fenomenet "innspilling"
Etter min forståelse så er innbrenning mer en prosess som skyldes endring i dielektrikum for isolasjonsmateriale, mer enn selve metallet i kabelen (se URL under).
http://www.anticables.com/technical.html
Tja, de endringene som beskrives på forum som dette burde jo se ut som et middels jordksjelv på et oscilloskop eller et annet dertil egnet instrument. Personling har jeg lite tro på X-faktoren, dvs ett eller annet ukjent, elektrisk fenomen som kun opptrer i (dyr) HiFi.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
nb skrev:
Distinctive skrev:
Meg bekjent har ingen presentert en metallurgisk/fysisk forklaring på fenomenet "innspilling"
Etter min forståelse så er innbrenning mer en prosess som skyldes endring i dielektrikum for isolasjonsmateriale, mer enn selve metallet i kabelen (se URL under).
Tja, de endringene som beskrives på forum som dette burde jo se ut som et middels jordksjelv på et oscilloskop eller et annet dertil egnet instrument. Personling har jeg lite tro på X-faktoren, dvs ett eller annet ukjent, elektrisk fenomen som kun opptrer i (dyr) HiFi.
Dette er jo ren barnelærdom. Endring i kapasitans utgjør en forskjell. Ingen hokus pokus, men for lite fokus rettet mot dette.

N

nb

Gjest
Distinctive skrev:
nb skrev:
Distinctive skrev:
Dette er jo ren barnelærdom. Endring i kapasitans utgjør en forskjell. Ingen hokus pokus, men for lite fokus rettet mot dette.
Ikke mitt fagfelt dette her.... I hvilken størrelsesorden snakker vi her om?

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
For en stund tilbake ble 90% av alle som passerte en fartskontroll tatt, de kjørte som gale ble det rapportert! Slik er det med oss som hører forskjell på kabler også.......GALE! :)

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
nb skrev:
Distinctive skrev:
nb skrev:
Distinctive skrev:
Ikke mitt fagfelt dette her.... I hvilken størrelsesorden snakker vi her om?
Vanskelig å si. Kapasitans måles i Fahrad (i dette tilfellet mikro, nano eller piko Fahrad).
Kapasitans kan 'motvirkes' av induktans (Henry; milliH). Hvis man tvinner ledningene så kan man 'kompensere' litt, for å si det voldsomt enkelt (mao. induktansen går ned og kapasitansen går opp). En ordinær platekondensator er 2 plater med et dielektrikum (væske) mellom. Når isolasjonen tørker, så endrer kapasitansen seg i kabelen når denne ikke ser stabil luft eller edelgass rundt seg. Kondensatorer har du bla. i en konvensjonell strømforsyning (lagrer energi og gir strøm 50 ganger i sekundet når nettet gir 0VAC, populært sagt).

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Selvsagt vil aldri en kabel være verdt 100000kr. Men...dersom en kabel er litt bedre enn en annen kabel, (eller en fotballspiller litt bedre enn en annen fotballspiller) er det folk som vil ha den. Og vi er opplært til å tro at vi får det vi betaler for.

Har man skrudd sammen en kabel som fungerer godt lydmessig, vil den dessverre ikke tas seriøst i markedet med mindre den er priset i forhold til antatt ytelse og ikke delepris på kobber og plast.

R

Roysen

Gjest
arefolk skrev:
Selvsagt vil aldri en kabel være verdt 100000kr. Men...dersom en kabel er litt bedre enn en annen kabel, (eller en fotballspiller litt bedre enn en annen fotballspiller) er det folk som vil ha den. Og vi er opplært til å tro at vi får det vi betaler for.

Har man skrudd sammen en kabel som fungerer godt lydmessig, vil den dessverre ikke tas seriøst i markedet med mindre den er priset i forhold til antatt ytelse og ikke delepris på kobber og plast.
Jeg skjønner hva du mener, men du glemmer at folk legger så forskjellig i ordet verdi. Snakker man da om verdi i form av råmatrialer og arbeidstid, i form av kunnskapen hos konstruktøren og tiden det tok å utvikle et anvansert produkt, i form av funksjonaliteten til kabelen objektivt sett (tekniske spesifikasjoner), i form av funksjonaliteten til kabelen subjektivt sett (lyden kabelen) og det den tilfører anlegget den er koblet opp i eller rett og slett i eierglede. Ut over det vil hver enkelt av oss ha ulik oppfatning av alle mulig måter å vurdere verdien på som inneholder det minste snev av subjektivitet. Videre er også verdi en høyst individuell faktor da det pr. definisjon relaterer til penger, personlig økonomi og økonmiske prioriteringer.

Jeg mener derfor at å diskutere verdi er svært komplekst og personlig relatert.

Forøvrig er det liten tvil om at fotballspillerene i mange tilfeller gir betydelig igjen i klubbkassen i form av økt inntekt ved supperter artikler, billettsalg, reklameinntekter, tv rettigheter og premiepenger. Klubbene hadde ikke lagt så mye penger i spillerene sine dersom de ikke hadde vært fornuftige investeringer. Fotball er en multimilliard industri. Jeg snakker da ikke om norske spillere og klubber (som kanskje har en vei å gå når det gjelder økonomistyring), men klubber som ligger i verdenstoppen og spillere som er ansett å være i verdenstoppen.

Mvh
Roysen

K

kbwh

Gjest
Det er interressant å meke seg hvilke kabelpriser som aksepteres i hifimarkedet sammeliknet med proffmarkedet.

Er det forresten noen som vet hva slags (relativt korte vet jeg) mikrofonkabler Deutsche Grammophon bruker i dette 4D-systemet sitt?

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Det er interressant å meke seg hvilke kabelpriser som aksepteres i hifimarkedet sammeliknet med proffmarkedet.
Det ligger vel mye i det faktum at aktører i proff markedet har dette som business - ergo skal man tjene penger. Man har derfor noen andre prioriteringer enn hva audiofile har og en annen holdning til hva som er "godt nok".

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Valentino skrev:
Det ligger vel mye i det faktum at aktører i proff markedet har dette som business - ergo skal man tjene penger. Man har derfor noen andre prioriteringer enn hva audiofile har og en annen holdning til hva som er "godt nok".

Mvh
Roysen
Eller kanskje en fundamentalt annen holdning til hva som faktisk betyr noe for god lyd? Tipper eksotiske kabler kommer på noe slikt som 542. - pass på prioriteringslisten. Det burde det også gjøre i heimen.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Eller kanskje en fundamentalt annen holdning til hva som faktisk betyr noe for god lyd? Tipper eksotiske kabler kommer på noe slikt som 542. - pass på prioriteringslisten. Det burde det også gjøre i heimen.
Greitt, jeg skjønner at du mener dette. Jeg synes imidlertid at du er alt for bastant i hva du mener andre bør synes. Du har da vitterlig ikke kunnet dokumentere dine påstander du heller.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
nb skrev:
Greitt, jeg skjønner at du mener dette. Jeg synes imidlertid at du er alt for bastant i hva du mener andre bør synes. Du har da vitterlig ikke kunnet dokumentere dine påstander du heller.

Mvh
Roysen
Eh.... min holdning er så langt jeg kan skjønne bra i tråd med rådende fysikk- og elektroteori, samt i mine øyne sunn fornuft. Det er de som deler din oppfatning som implisitt sier at denne teorien inneholder gigantiske hull. Ganske mange på dette forum burde være heite kandidater til nobelprisen i fysikk om det de hevder hadde vært riktig, følgelig synes jeg det er "den andre siden" som burde dokumentere sine påstander, da det er den som utfordrer rådende oppfatning. Jeg tror ikke man vet alt her i verden, men jeg holder ikke akkurat pusten mens jeg venter på at elektronikkens grunnvoller blir rokket basert på oppdagelser ymse HiFi-dudes har gjort hjemme i stuen sin.

Som Ivar Løkken en gang sa: Ingen forsker på HiFi-kabler, for det er ingen ting å forske på.

Hvordan forholder du deg til den rimelig opplagte logiske bristen i at man klarer å lage ekstremt komplekse elektroniske kretser med syltynne toleranser og hundrevis av millioner av komponenter om man ikke har koll på noe såpass banalt som basebånd signaloverføring?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Det pussige er at det for studiomarkedet er tildels svært høy betalingsvilje for høyttalere, effekttrinn, miksebord, opptaksløsninger, akustikktiltak, for ikke å si vintage mikrofoner ... jeg synes å erindre at det har vært sitert priser på klassiske Neumann mikrofoner som kan gå mange haifai-kabler en høy gang ...

mvh
KJ

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Eh.... min holdning er så langt jeg kan skjønne bra i tråd med rådende fysikk- og elektroteori, samt i mine øyne sunn fornuft. Det er de som deler din oppfatning som implisitt sier at denne teorien inneholder gigantiske hull. Ganske mange på dette forum burde være heite kandidater til nobelprisen i fysikk om det de hevder hadde vært riktig, følgelig synes jeg det er "den andre siden" som burde dokumentere sine påstander, da det er den som utfordrer rådende oppfatning. Jeg tror ikke man vet alt her i verden, men jeg holder ikke akkurat pusten mens jeg venter på at elektronikkens grunnvoller blir rokket basert på oppdagelser ymse HiFi-dudes har gjort hjemme i stuen sin.

Som Ivar Løkken en gang sa: Ingen forsker på HiFi-kabler, for det er ingen ting å forske på.

Hvordan forholder du deg til den rimelig opplagte logiske bristen i at man klarer å lage ekstremt komplekse elektroniske kretser med syltynne toleranser og hundrevis av millioner av komponenter om man ikke har koll på noe såpass banalt som basebånd signaloverføring?
Vi snakker her om en meningsutveksling. Jeg har sagt at jeg ikke er faglig skolert om emnet. Jeg har imidlertid ører. Du har også innrømmet at du ikke er faglig skolert om emnet. Likevel er det faglig argumenter du legger til grunn for at du mener at alle andre burde mene det samme som deg. Ser du hvordan dette kanskje kan virke noe arrogant og ikke så lite irriterende?

Det er greit at du har din mening, men kom ikke å fortell hva andre skal mene!

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
nb skrev:

Vi snakker her om en meningsutveksling. Jeg har sagt at jeg ikke er faglig skolert om emnet. Jeg har imidlertid ører. Du har også innrømmet at du ikke er faglig skolert om emnet. Likevel er det faglig argumenter du legger til grunn for at du mener at alle andre burde mene det samme som deg. Ser du hvordan dette kanskje kan virke noe arrogant og ikke så lite irriterende?

Det er greit at du har din mening, men kom ikke å fortell hva andre skal mene!

Mvh
Roysen
Jeg har vært ganske klar på at folk må få lov til å synes akkurat hva de vil, og bruke så mye penger de bare vil på nøyaktig hva de måtte ønske. Men jeg reagerer på følgende uttalelser som i en eller annen form er ganske så vanlige

1) At jeg skal være døv, dum, blakk og ha sekunda vare i hjemmet som ikke hører alt dette det prates om
2) "Tekniske" forklaringer som etter alle landemerker ikke er i nærheten av å henge på greip.
3) At det gjelder helt andre regler for elektronikk som tilfeldigvis befinner seg i et stereoanlegg enn hva som er tilfelle for all annen elektronikk.

Det er ingen vits i å diskutere om du/noen andre synes noe låter forskjellig, er verdt prisen eller hva det nå måtte være, det er jo helt og holdent opp til vedkommende.

Jeg har betydelig mindre tillit til egen (og andres) hørsel enn hva som kanskje er rådende innen HiFi-verdenen, og jeg mener at det lille som finnes av empiri støtter mitt syn på den saken, men det er selvsagt fint mulig å være uenig i mitt syn. De få testene som har vært offentliggjort på dette forum tyder på at det kan være ganske vanskelig å høre det ene og det andre, jeg slutter av det at det kan være vanskelig å høre det ene og det andre, mens andre kan slutte "javel, men JEG hører uansett stor forskjell". Greit nok, men jeg er ikke enig i slutningnen. Jeg tror folk som driver med lyd eller teknikk profesjonelt har betydelig større innsikt og forutsetninger for å uttale seg enn noen som har HiFi som hobby eller skal selge/markedsføre noe, følgelig veier uttalelser fra førstnevnte gruppe betydelig tyngre for meg enn hva f.eks ting i HiFi-blader eller "brukerrapporter" fra egne innkjøp, eller fullstendig sprikende uttalelser om produkt X fra ulike brukere.

Det har vært lagt ut en del tester på dette forum hvor alle gullører som ønsker har hatt fin anledning til å dokumentere sine store lytteevner, sånn rent objektivt burde disse testene være latterlig enkle når man ser hva som ellers diskuteres og kan høres her. De har stort sett scoret ganske dårlig, eller ikke giddet å delta. Grunnene til det kan jo selvsagt være flere, men man skulle jo tro det var fristende for noen av de mest ihuga debattantene og vise blant annet meg at de faktisk hører så mye som de hevder de gjør?

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Jeg har vært ganske klar på at folk må få lov til å synes akkurat hva de vil, og bruke så mye penger de bare vil på nøyaktig hva de måtte ønske. Men jeg reagerer på følgende uttalelser som i en eller annen form er ganske så vanlige

1) At jeg skal være døv, dum, blakk og ha sekunda vare i hjemmet som ikke hører alt dette det prates om
2) "Tekniske" forklaringer som etter alle landemerker ikke er i nærheten av å henge på greip.
3) At det gjelder helt andre regler for elektronikk som tilfeldigvis befinner seg i et stereoanlegg enn hva som er tilfelle for all annen elektronikk.

Det er ingen vits i å diskutere om du/noen andre synes noe låter forskjellig, er verdt prisen eller hva det nå måtte være, det er jo helt og holdent opp til vedkommende.

Jeg har betydelig mindre tillit til egen (og andres) hørsel enn hva som kanskje er rådende innen HiFi-verdenen, og jeg mener at det lille som finnes av empiri støtter mitt syn på den saken, men det er selvsagt fint mulig å være uenig i mitt syn. De få testene som har vært offentliggjort på dette forum tyder på at det kan være ganske vanskelig å høre det ene og det andre, jeg slutter av det at det kan være vanskelig å høre det ene og det andre, mens andre kan slutte "javel, men JEG hører uansett stor forskjell". Greit nok, men jeg er ikke enig i slutningnen. Jeg tror folk som driver med lyd eller teknikk profesjonelt har betydelig større innsikt og forutsetninger for å uttale seg enn noen som har HiFi som hobby eller skal selge/markedsføre noe, følgelig veier uttalelser fra førstnevnte gruppe betydelig tyngre for meg enn hva f.eks ting i HiFi-blader eller "brukerrapporter" fra egne innkjøp, eller fullstendig sprikende uttalelser om produkt X fra ulike brukere.

Det har vært lagt ut en del tester på dette forum hvor alle gullører som ønsker har hatt fin anledning til å dokumentere sine store lytteevner, sånn rent objektivt burde disse testene være latterlig enkle når man ser hva som ellers diskuteres og kan høres her. De har stort sett scoret ganske dårlig, eller ikke giddet å delta. Grunnene til det kan jo selvsagt være flere, men man skulle jo tro det var fristende for noen av de mest ihuga debattantene og vise blant annet meg at de faktisk hører så mye som de hevder de gjør?
Jeg har overhode ikke noe problem med ditt sin på kabler, deres pris, konstruksjon og lydgjengivelse. Det jeg reagerer på er hvordan du forteller hva andre skal mene. Din aggressive holdning er imidlertid ikke uvanlig blant de som deler ditt syn. Det kan kanskje være noe av grunnen til at vi som kan høre forskjell ikke bidrar så mye med våre lytteinntrykk. En annen årsak er at det ikke alltid er så lett å sette ord på det man hører. Jeg er ingen Hi-Fi journalist og er ikke trent i faget. Ref. Dynamikk vs. impulsrespons fra tidligere i denne tråden.

Så vidt jeg har lest, er det ingen som har skrevet at du er døv, dum, blakk eller har sekunda vare i hjemmet. Kabler er som så mye annet i vår hobby system avhengig. Det er kun dette som har vært poengtert.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
nb skrev:

Jeg har overhode ikke noe problem med ditt sin på kabler, deres pris, konstruksjon og lydgjengivelse. Det jeg reagerer på er hvordan du forteller hva andre skal mene. Din aggressive holdning er imidlertid ikke uvanlig blant de som deler ditt syn. Det kan kanskje være noe av grunnen til at vi som kan høre forskjell ikke bidrar så mye med våre lytteinntrykk. En annen årsak er at det ikke alltid er så lett å sette ord på det man hører. Jeg er ingen Hi-Fi journalist og er ikke trent i faget. Ref. Dynamikk vs. impulsrespons fra tidligere i denne tråden.

Så vidt jeg har lest, er det ingen som har skrevet at du er døv, dum, blakk eller har sekunda vare i hjemmet. Kabler er som så mye annet i vår hobby system avhengig. Det er kun dette som har vært poengtert.

Mvh
Roysen
Just for the record, ang punkt 1) så gjaldt det ikke denne tråden og overhodet ikke deg personlig. Jeg synes du er en høflig debattant, vi er uenige om en del, men akkurat det er neppe verdens undergang;) Men ja, jeg er hellig overbevist om at mange kunne hevet lydgjengivelsen i heimen flerfoldige hakk for mye mindre penger om flere hadde hatt fokus på hva som virkelig betyr noe og hva som høyst sannsynlig ikke gjør det eller i beste fall har helt marginale bidrag. For meg handler det litt om den relative beydningen av ting.

Ang testene jeg referete til, så var eneste krav at man skulle høre forskjell på to spor. Ikke nødvendig å beskrive noesomhelst, ellers enig med deg, å beskrive hvorfor man liker A fremfor B er ikke lett, det er bare slik, hvorfor er muligens av mindre interesse(?)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
nb.
Du gjentar til det kjedsommelige at vi kunne brukt pengene på ting som virkelig gir ett løft, som rom, komponenter osv..... VI GJØR DET, i tillegg! Men kabler gir også ett bra løft, ergo kjøper vi det også! Jeg bygger for f.... ikke en værsting bil uten de rette dekkene? Har du ikke råd er det en annen ting.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
En ting kan vi alle være enige om:
Tråder om kabler ender ALLTID med krangling, bekyldninger, og såre hårrøtter.

Skal vi fortsette å diskutere sak, eller skal vi avslutte tråden her?

Mvh.

Pelle Politibil
:)

Topp Bunn