R
Roysen
Gjest
Eierglede har nok mye å si for enkelte, men ikke alle. De nevnte testerne i de ulike magasinene har nok ikke eierglede som en årsak til sine synspunkter.
Mvh
Roysen
Mvh
Roysen
|
Vel, her er Stereophile sin avslutningskommentar til Yterkablene:Roysen skrev:Eierglede har nok mye å si for enkelte, men ikke alle. De nevnte testerne i de ulike magasinene har nok ikke eierglede som en årsak til sine synspunkter.
Mvh
Roysen
Det er nok korrekt. Han har imidlertid ingen eierglede av de selv og beskriver nok derfor en eventuell eierglide andre måtte kunne følge. Det virker derfor litt underlig dersom det skulle påvirke hans syn på kabelens lydgjengivelse.Distinctive skrev:Vel, her er Stereophile sin avslutningskommentar til Yterkablene:Roysen skrev:Eierglede har nok mye å si for enkelte, men ikke alle. De nevnte testerne i de ulike magasinene har nok ikke eierglede som en årsak til sine synspunkter.
Mvh
Roysen
<I almost forgot the chic part: The Yter wires come supplied in utterly
gorgeous, black leather portfolios that are so Italian it hurts. The best
surprise of all emerged from a third, tiny wallet: a set of Yter's fabulous
silver banana-to-spade converters, which come with a special tool for
spreading the banana's socket end if it's too loose *. They've thought of
everything. I guess we have to look on the Yter wires as the Armani suit of
the cable world.>
Ken Kessler snakker litt om Eierglede her, slik jeg oppfatter det 8)
Det har de nok ikke i særlig grad, grunnen til min skepsis til slike publikasjoner kommer mer avRoysen skrev:Eierglede har nok mye å si for enkelte, men ikke alle. De nevnte testerne i de ulike magasinene har nok ikke eierglede som en årsak til sine synspunkter.
Mvh
Roysen
Jeg skjønner nå hvilke holdninger du har og jeg har egentlig ikke særlig interesse av å diskutere slike ting med en person som ikke stoler på andre enn seg selv. Man kommer ikke langt i verden på en slik måte......nb skrev:Det har de nok ikke i særlig grad, grunnen til min skepsis til slike publikasjoner kommer mer av
- De har en temmelig opplagt interesse i å i alle fall gi intrykket av at det skjer en viss utvikling i denne bransjen, noe jeg mener skjer i relativt begrenset grad med noen unntak, samt at forskjellene på produkt A og B kanskje ikke er så store som det kan gis inntrykk av.
- De har en gjeng annonsører, som de i alle fall ikke har noen interesse av å gjøre sure
- De har ingen interesse av å drive "folkeopplysning", en ganske betydelig del av eksistensgrunnlaget til ymse deler av HiFi-bransjen mener jeg er ignorante forbrukere, samt HiFi-verdenens noe spesielle "verdensanskuelse" der tilsynelatende alt er mulig så lenge det skjer i et stereoanlegg.
- De har, i alle fall tilsynelatende, temmelig ofte begrenset innsikt i hva de skriver om på et rent teknisk grunnlag. Til tider ser artikler ut til å være avskrift fra propagandamateriellet til produsentene.
TAS har jeg ikke lest, så det har jeg ikke noen formening om. Men det er en grunn til at jeg sa opp abonnementet mitt på Fidelity, for å si det slik.
Lydgjengivelsen er bortimot alt, men du har også praktiske forhold (stiv kabel, terminering, osv.). Du kjøper ikke en Ferrari bare for den går fort. Her er det totalfølelsen og signaleffekt som gjelder.Det er nok korrekt. Han har imidlertid ingen eierglede av de selv og beskriver nok derfor en eventuell eierglide andre måtte kunne følge. Det virker derfor litt underlig dersom det skulle påvirke hans syn på kabelens lydgjengivelse.
Mvh
Roysen
At en del som står i slike blader er direkte feil er vel ikke veldig kontroversielt?Roysen skrev:Jeg skjønner nå hvilke holdninger du har og jeg har egentlig ikke særlig interesse av å diskutere slike ting med en person som ikke stoler på andre enn seg selv. Man kommer ikke langt i verden på en slik måte......nb skrev:Det har de nok ikke i særlig grad, grunnen til min skepsis til slike publikasjoner kommer mer av
- De har en temmelig opplagt interesse i å i alle fall gi intrykket av at det skjer en viss utvikling i denne bransjen, noe jeg mener skjer i relativt begrenset grad med noen unntak, samt at forskjellene på produkt A og B kanskje ikke er så store som det kan gis inntrykk av.
- De har en gjeng annonsører, som de i alle fall ikke har noen interesse av å gjøre sure
- De har ingen interesse av å drive "folkeopplysning", en ganske betydelig del av eksistensgrunnlaget til ymse deler av HiFi-bransjen mener jeg er ignorante forbrukere, samt HiFi-verdenens noe spesielle "verdensanskuelse" der tilsynelatende alt er mulig så lenge det skjer i et stereoanlegg.
- De har, i alle fall tilsynelatende, temmelig ofte begrenset innsikt i hva de skriver om på et rent teknisk grunnlag. Til tider ser artikler ut til å være avskrift fra propagandamateriellet til produsentene.
TAS har jeg ikke lest, så det har jeg ikke noen formening om. Men det er en grunn til at jeg sa opp abonnementet mitt på Fidelity, for å si det slik.
Mvh
Roysen
Ja, det overrasker meg at der ikke er en jordingsskrue ved høyttalertermineringene på sluttrinnet.erato skrev:Støy - både inn- og utstråling - er definritvt ett område hvor det lett lar seg forklare at det er forskjell på kabler og hvor det er rimelig sannsynlig at effekten er/kan være hørbar.
En kabel kan godt påvirke avsendere i kjeden til å avgi unoter (stabilitetsproblemer og selvsving), hvor vidt det er kabelen eller avsenderen som i tilfelle er feilkilden er muligens et filosofisk spørsmål. Kabler kan også fungere som antenner (avhenging av bl.a. terminering, skjerming m.v.) og er mer eller mindre egnet til å skjerme for innstråling av støy. I tilfelle høyttalerkabler, så vil de også i perverse tilfeller kunne påvirke koblingen mellom effekttrinn og høyttaler i negativ grad.Roysen skrev:...
En kabel kan uansett ikke tilføre noe til signalet som ikke oppsto i signalkilden.
...
For tilfeldig støy er nok blidet litt mer uklart enn som så. Tilfeldig støy (dvs støy som ikke er periodisk/systematisk) kan godt bidra til å maskere feil (typpisk forvregning o.l.) andre steder i systemet (jf. f.eks. dither). Ved maskering av feil andre steder i systemet så kan resultatet godt bli høyere oppløsning og mindre farging/høyere transparens. Systematisk støy (brum, «pilot-toner» o.l.) er en annen skål, og er innenfor det hørbare området stort sett negativt (dvs et ørlite forbehold om at svake periodiske/systematiske støykomponenter, som ikke umiddelbart er hørbare, kan bidra til farving som er i samsvar med subjektive preferanser....
Den kan imidlertid avgi mindre støy og dermed farge lyden mindre.
...
Svært få kabler produsere egenstøy av betydning. Godt skjermede signalkabler skaffes enkelt til en løpemetrpris under 50 kr.Roysen skrev:Det er mulig jeg formulerte meg litt upresist. Det jeg forsøkte å uttrykke var at kabelen kan uansett ikke tilføre signalet noe annet enn støy. Den kan imidlertid skjerme signalet fra ekstern støy og avgi lite støy selv. Dette vil oppfattes som en lydforbedring i forhold til andre kabler som ikke gjøre dette på like god måte.
Mvh
Roysen
Vil også anta at støy er greit definert (og målbart) og ikke noen audiofil synseparameter.KJ skrev:Svært få kabler produsere egenstøy av betydning. Godt skjermede signalkabler skaffes enkelt til en løpemetrpris under 50 kr.Roysen skrev:Det er mulig jeg formulerte meg litt upresist. Det jeg forsøkte å uttrykke var at kabelen kan uansett ikke tilføre signalet noe annet enn støy. Den kan imidlertid skjerme signalet fra ekstern støy og avgi lite støy selv. Dette vil oppfattes som en lydforbedring i forhold til andre kabler som ikke gjøre dette på like god måte.
Mvh
Roysen
mvh
KJ
En leder kan ikke overføre signalet helt perfekt. Ergo må det enten være signaltap eller støy.KJ skrev:Svært få kabler produsere egenstøy av betydning. Godt skjermede signalkabler skaffes enkelt til en løpemetrpris under 50 kr.
En leder kan ikke overføre signalet helt perfekt. Ergo må det enten være signaltap eller støy.Roysen skrev:Svært få kabler produsere egenstøy av betydning. Godt skjermede signalkabler skaffes enkelt til en løpemetrpris under 50 kr.
Signaltap i seg selv er ikke en kilde til bekymring, så lenge tapet er uniformt over den aktuelle båndbredden. En helt alminnelig attenuator er som kjent designet med dette som formål. Feilkildene i kabelaturet (dvs. forutsatt rimelig fornuftig dimensjonering og terminering) sammenliknet med resten av husalteret er fullstendig bagatellmessig.Roysen skrev:...
En leder kan ikke overføre signalet helt perfekt. Ergo må det enten være signaltap eller støy.
...
Jeg skylder muligens å opplyse om at dette ikke er faget mitt ... jeg er faktisk helt uskolert på området ... 8)Distinctive skrev:Mange som kan faget sitt her, gitt![]()
hvis man måtte ha noe veldig med kunnskaper for å få låv til å si noe på dette forumet, hadde det vel kansje vært lite diskusjon her.. ( nei jeg sier ikke at mange her på forumet har lite kunnskap om det de prater om)KJ skrev:Jeg skylder muligens å opplyse om at dette ikke er faget mitt ... jeg er faktisk helt uskolert på området ... 8)Distinctive skrev:Mange som kan faget sitt her, gitt![]()
Det forhindrer meg selvfølgelig ikke å forsøksvis følge med på hva som skjer, samt gruble litt på hvordan ting virker og henger sammen.
mvh
KJ
O.t.J.Finvaag skrev:...
hvis man måtte ha noe veldig med kunnskaper for å få låv til å si noe på dette forumet, hadde det vel kansje vært lite diskusjon her.. ( nei jeg sier ikke at mange her på forumet har lite kunnskap om det de prater om)
Nå var ikke dette gjengitt som quote og jeg skrev "mange"KJ skrev:Jeg skylder muligens å opplyse om at dette ikke er faget mitt ... jeg er faktisk helt uskolert på området ... 8)Distinctive skrev:Mange som kan faget sitt her, gitt![]()
Det forhindrer meg selvfølgelig ikke å forsøksvis følge med på hva som skjer, samt gruble litt på hvordan ting virker og henger sammen.
mvh
KJ
Av en eller annen grunn er dette en svært forventningsrett avslutning fra din side ... og da står vi fortsatt på stedet hvil, med kun en mulig konklusjon vedr. haifai-kabler - enten så tror man på dem eller så gjør man det ikke ... jeg er fortsatt ikke spesielt overrasket.Roysen skrev:Dette emnet er ikke interessant for mitt vedkommende lenger. Jeg hører godt forskjell på relativt dyre kabler (har ikke hørt Odin) i mitt anlegg. Da er det egentlig helt irrelevant hva faglig skolerte mener de kan bevise og hva ikke faglig skolerte har sterke meninger om. Jeg vet nemlig at de tar feil fordi jeg lett kan høre det.
Mvh
Roysen
Som du sikkert har skjønt er jeg ikke skolert på området. Jeg kan derfor ikke påberope meg å kunne bevise noe. Det er vel det eneste som kan overbevise deg.KJ skrev:Av en eller annen grunn er dette en svært forventningsrett avslutning fra din side ... og da står vi fortsatt på stedet hvil, med kun en mulig konklusjon vedr. haifai-kabler - enten så tror man på dem eller så gjør man det ikke ... jeg er fortsatt ikke spesielt overrasket.
For min del behøver du ikke bevise noe som helst. Det sterkeste «beviset» for min egen del har vært min egen eksperimentering med kabler, særlig DIY-kabler av vidt forskjellig konfigurasjon, men også ulike kjøpekabler av forskjellig kaliber - når jeg har byttet kabler en hel kveld og hvert bytte har gitt en «forbedring», da hører jeg ikke lengre på musikken ... og forbedringene er allt annet enn reelle ... og etter langt om lenge har jeg tatt konsekvensen av dette og sluttet med å bytte på kabler.Roysen skrev:...
Som du sikkert har skjønt er jeg ikke skolert på området. Jeg kan derfor ikke påberope meg å kunne bevise noe. Det er vel det eneste som kan overbevise deg.
...
Hva man tror på, hva man tror man vet, og hva man tror man hører, er etter min ringe erfaring svært nært beslektet, og slett ikke irrelevant. Jeg er forøvrig helt enig at det viktigste er at man er fornøyd med låten i heimen....
I mine øyne er det du mener er den eneste konklusjonen irrelevant. Hva man tror og hva man tror man vet er vel egentlig temmelig lite interessant. Det er vel hva man hører og om man er fornøyd med dette som virkelig teller noe.
...
Den støvtørken blir helt overkomelig for min del 8) Spill musikk!...
Teoribøkene kan gjerne støve ned i hylla for min del. Bruker man for mye tid i de blir de lite tid til å spille musikk. Kan vi i det minste være enige om det?
...
Kanskje moderatorene der ønsker at forumet skal være fritt fra teoriprat fra folk som ikke tilber den gyldne kabel, det er nok enkelte som ønsker det skulle være slik her også, det gjør det ikke riktig av den grunn. Du kan jo prøve å gå på et forum for pro-audio og påstå at platene til gutta der hadde hatt SÅ mye bedre lyd om de hadde investert i fjongere ledninger i studioene sine, tror ikke folk hadde tatt deg veldig seriøst.Roysen skrev:Dette emnet er ikke interessant for mitt vedkommende lenger. Jeg hører godt forskjell på relativt dyre kabler (har ikke hørt Odin) i mitt anlegg. Da er det egentlig helt irrelevant hva faglig skolerte mener de kan bevise og hva ikke faglig skolerte har sterke meninger om. Jeg vet nemlig at de tar feil fordi jeg lett kan høre det.
Dere kan jo forsøke dere med denne argumentasjonen på kabeltråden på www.audioasylum.com. Så lite sannsynlig synes moderatorene at det er hold i slike påstander at tråder som hevder slikt vil bli ansett som det reneste tøv og slettet. I den tråden er det et uttall av vel skolerte audiofile medlemmer. Det er jo litt typisk at nisselue mentaliteten råder i Norge.
Mvh
Roysen
Så vidt meg bekjent er det da flere temmelig velkjente platestudioer som benytter high-end hi-fi kabler både fra Transparent Audio og Shunyata Research i hvert fall.nb skrev:Kanskje moderatorene der ønsker at forumet skal være fritt fra teoriprat fra folk som ikke tilber den gyldne kabel, det er nok enkelte som ønsker det skulle være slik her også, det gjør det ikke riktig av den grunn. Du kan jo prøve å gå på et forum for pro-audio og påstå at platene til gutta der hadde hatt SÅ mye bedre lyd om de hadde investert i fjongere ledninger i studioene sine, tror ikke folk hadde tatt deg veldig seriøst.
Tresko (om du husker han) forklarte dette fenomenet relativt greit: Sponsing. Om noen hadde tilbudt han ørten meter kabel gratis eller så godt som gratis til studioet sitt, hadde gladelig tatt i mot de. Synes du det er noen sammenheng mellom hvilke ledninger studioer bruker og lyden på platene de lager? Jeg liker å tro at det er godt håndverk i studio (herunder valg av micer, preamper osv) og mastering som er og blir det som betyr noe.Roysen skrev:Så vidt meg bekjent er det da flere temmelig velkjente platestudioer som benytter high-end hi-fi kabler både fra Transparent Audio og Shunyata Research i hvert fall.nb skrev:Kanskje moderatorene der ønsker at forumet skal være fritt fra teoriprat fra folk som ikke tilber den gyldne kabel, det er nok enkelte som ønsker det skulle være slik her også, det gjør det ikke riktig av den grunn. Du kan jo prøve å gå på et forum for pro-audio og påstå at platene til gutta der hadde hatt SÅ mye bedre lyd om de hadde investert i fjongere ledninger i studioene sine, tror ikke folk hadde tatt deg veldig seriøst.
Mvh
Roysen
Jeg må nesten som deg be om dokumentasjon på dette. Uten dok. blir dette bare idiotiske påstander.nb skrev:Tresko (om du husker han) forklarte dette fenomenet relativt greit: Sponsing. Om noen hadde tilbudt han ørten meter kabel gratis eller så godt som gratis til studioet sitt, hadde gladelig tatt i mot de. Synes du det er noen sammenheng mellom hvilke ledninger studioer bruker og lyden på platene de lager? Jeg liker å tro at det er godt håndverk i studio (herunder valg av micer, preamper osv) og mastering som er og blir det som betyr noe.
Gjelder ikke det også din tidligere påstand? Har du dokumentasjon? Eller står vi nå bare overfor valget mellom to idiotiske påstander?Roysen skrev:Jeg må nesten som deg be om dokumentasjon på dette. Uten dok. blir dette bare idiotiske påstander.nb skrev:Tresko (om du husker han) forklarte dette fenomenet relativt greit: Sponsing. Om noen hadde tilbudt han ørten meter kabel gratis eller så godt som gratis til studioet sitt, hadde gladelig tatt i mot de. Synes du det er noen sammenheng mellom hvilke ledninger studioer bruker og lyden på platene de lager? Jeg liker å tro at det er godt håndverk i studio (herunder valg av micer, preamper osv) og mastering som er og blir det som betyr noe.
Det kan godt være tilfelle. Nå vet jeg ikke hvilken påstand du sikter til.Parelius skrev:Gjelder ikke det også din tidligere påstand? Har du dokumentasjon? Eller står vi nå bare overfor valget mellom to idiotiske påstander?
Tillegg: Steve Hoffman er vel en profesjonell som påstår at kabler gjør en forskjell (ut over normaliteten). Så kan en selvfølgelig lure på om ikke SH er involvert i mer enn mastering.
Kan dette leses på så mange andre måter enn at dette skal være et belegg fra din side for at kabler gjør en forskjell?Roysen skrev:Så vidt meg bekjent er det da flere temmelig velkjente platestudioer som benytter high-end hi-fi kabler både fra Transparent Audio og Shunyata Research i hvert fall.
Dersom du sjekker nettsidene til Shunyata Research, så har de customer testemonials from en rekke platestudioer. Når det gjelder Transparent Audio husker jeg ikke i farten navnet på studioet, men det stod referert i Stereophile. Det var en meget kjent produsent. De benyttet blant annet Eggleston Works Ivy høytalere i studioet sitt og innehaveren hadde en Rockport Technologies System III Sirius hjemme. Jeg skal se om jeg finner artikelen.Parelius skrev:Kan dette leses på så mange andre måter enn at dette skal være et belegg fra din side for at kabler gjør en forskjell?Roysen skrev:Så vidt meg bekjent er det da flere temmelig velkjente platestudioer som benytter high-end hi-fi kabler både fra Transparent Audio og Shunyata Research i hvert fall.
(Tviler sterkt på at noen av disse studioene kjøper kabler til 100.000 meteren. Men det er jo også bare en idiotisk påstand, skjønt den har litt gjennomsnittsfornuft på sin side, vil jeg våge å anta.)
Jeg sier ikke at dette er bevisførsel for at det er forskjell på kabler. Tvert i mot har jeg skrevet at jeg ikke kan påvise det. Jeg ønsket på poengtere at det ikke bare er naive audiofile som lare seg lure av markedsføringen som mener å høre forskjell på kabler. Det gjør til og med folk i bransjen som burde ha nok av inside informasjon til å vite om kabel produsentene kun bedriver villedende reklame.Parelius skrev:Jeg tviler ikke på det, Roysen, men jeg stiller meg tvilende til om det kan brukes som belegg for at kabler gjør slik en forskjell. Det er problemet. Det kan godt være tilfellet det du sier, samtidig som nb (Tresko) har helt rett. Ingen motsetning her.