Godalive skrev:
Mennesket lever best innenfor trygge omgivelser og rammer.
Det er ingen naturlov jeg har hørt om. Naturen er ikke innrettet slik, er sjimpanser og orangutanger monogame? Er noen dyr monogame? "Parforholdet" er et resultat av sosial kognitiv tilvenning, det er intet naturgitt over det. Om det er det rette
for deg kan du og bare du bestemme, ingen andre kan bestemme det for deg og du kan ikke bestemme det for noen andre.
....det er vel ikke for ingenting ar såkalt "fri barneoppdragelse" er gitt "på båten" for lenge siden.
Jeg kan ikke med min beste evne begripe hvorfor folk i det hele tatt vil sette barn til verden slik verden er i dag. Den blir jo dømt til å gå under i hvert nytt nummer av Dagbladet. Er det ikke klimakrise så er det kulturkollisjoner, "clash of civilizations", krig, tørke, jordskjelv, meteoritter som smadrer oss eller gammastråler fra stjerner som eksploderer tusenvis av lysår unna. Hver dag dukker det opp en ny trussel mot menneskeheten som betinger nye forbud, nye reguleringer, nye skatter og avgifter og nytt byråkrati. Og mens byråkratiet eser ut så eldes befolkningen, forbruksmønsteret er ikke bærekraftig, snart er det tre pensjonister per produktiv arbeider, innovasjonen går til helvete og økonomien er sprekkeferdig.
Er det én ting folk fra venstre såvel som høyre er enige om, så er det at menneskene kjører verden og samfunnet i grøfta. Da er det jo direkte uansvarlig å skulle sette unger til livs for å lide i den slik den blir.