Nok et vinylvaskprosjekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Joda, mange av dere har lest om vinylvask etter USC-metoden før.

    Og de aller fleste, inklusive meg selv, er vel overbevist om at en USC-løsning gir det aller beste resultatet?
    Den som kjenner prinsippet - og det er jo en del, kan jo bevitne dette.
    Det er jo bare å lese litt i trådene til eksempelvis sclalars og Audiomix, så blir man vel overbevist?
    Før jeg for min del har prøvet dette, er jeg ikke i tvil. Takket være bruk av slike bad, dog i en helt annen sammenheng.
    MIN eventuelle skepsis i denne sammenheng, er støy, og tildels også ikke alltid like "snertne" løsninger hva design og utførelse angår.
    Ha meg unnskyldt, den / de som måtte føle seg truffet.
    Ovennevnte herremenn m.fl, har uansett gitt meg en smule inspirasjon i retning av å bygge en ultralydvasker.
    Ikke bare på grunn av prinsippet, men også fordi jeg ønsker å gi en slik løsning et litt mer "stuerent" design. Ikke bare utseendemessig, men også hva tekniske / praktiske løsninger angår.
    Med all respekt for hva som hittil er vist - jeg drister meg til å overprøve disse. Så får vi se hvordan det etterhvert ender?
    Hva slags løsninger, og hvordan, vil jeg foreløpig ikke røpe....

    Tidligere i år lovet jeg Dr Dong her på forumet, å lage en USC-vasker som takk for hans donasjon av et par gebrekkelige DUAL701-spillere. Og de som som har fulgt med litt, har sett at dette har endt opp i en (etter egen mening), en ganske potent vinylspiller!
    Ovennevnte herremann hadde forlengst gått til innkjøp av en ultralydvasker, og som ble overlevert undertegnede tidligere i sommer.
    Og som i denne tråden, vil være den det handler om.
    Beklageligvis viser det seg at karet's innvendige mål og form ikke er optimale, spesielt hva lengden angår. Dette er jo av relativ vital betydning, mht hvor dypt LP'ene kan senkes i karet. Alternativet er jo å fylle på mer vann / rensevæske for å dekke alle riller.
    Ulempen er at et breddfullt kar, kan bli litt "kilent" å håndtere når man fra tid til annen, ønsker å tømme dette.
    Vaskeren som sclalars / Audiomix har benyttet er i så måte adskillig mer egnet, ved at den har de nødvendige ekstra millimetrene på plass, i lengderetningen!
    Nok babbel, her kommer de første bildene:

    bad.JPG

    Altså vaskeren til Dr Dong, før "slakt".
    For slakt blir det, definitivt! Ikke bare pga et "skrekkelig" utseende, men også for å bli kvitt litt "skrammel" omkring det som egentlig er selve vaskeren.

    "Skalpell", takk!
    kutting2.JPG


    Elektronikken for styring av tid og temperatur sitter jo i "skrammelet", og derfor må man jo ta med seg en passende porsjon av dette over i prosjektet.
    Og som etter inngrepet med "skalpellen", ble seende slik ut:

    skalp.JPG


    Elektronikken på baksiden ble behørig innpakket, før "skalpellen" ble tatt i bruk:

    kutting1.JPG


    Elektronikk som senere skal "pakkes inn" i et forhåpentligvis litt mer delikat utseende?
    Her er i alle fall en liten forsmak på hvordan:

    innpakning.JPG


    Før man kommer så langt, må imidlertid karet løsnes fra sin opprinnelige innpakning.
    En ikke så enkel oppgave, medmindre man kjenner til et triks eller to.
    Så hvordan få silikonlim til å slippe? Vet DU det?:p

    Her er i alle fall karet adskilt fra innpakningen.

    silikon1.JPG


    Det ble løsnet / skrapt løs en ikke ubetydelig mengde silikon!

    silikon2.JPG


    I bakgrunnen ser man karet, relativt godt renset for silikon.

    Når man flekker i filler en slik enhet, ser man jo også at den inneholder en smule elektronikk:

    merking.JPG


    En del kabler må jo naturlig nok løsnes, og da er det greit å merke disse:

    merking.JPG


    I tillegg behøves naturlig nok noen ekstra remedier.
    Noen kan kjøpes, og noe kan man selv lage. I påvente av elektromotor(er) og annet snask fra utlandet, har det surret og gått en stund i dreiebenken.
    Aksling i messing, med eksakte spindelmål; 7,15mm, supplert med distanseskiver i acryl.
    En lettvint friksjonslåsing av stabelen med plater / skiver er en "selvfølge". Detaljene omkring dette kommer jeg tilbake til, i likhet med de små svarte skivene til venstre i bildet:

    skiver.JPG


    Nok for i kveld!
    Formodentlig vil løsningene / designet som etterhvert dukker opp, være tiltalende for en og annen?
    Er interessen stor nok, kan det godt hende at jeg svarer positivt på henvendelser omkring produksjon av flere.
    Det vil jo tiden vise! :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er du i slekt med både Peter Smart og Reodor Felgen?
    Blir spennende å følge dette.
    Du nevnte motor et sted.
    Hva har du funnet?
    For å slippe gir går tankene stadig i retning stepper motor.
    Jeg har for lite peiling på hvordan disse fungerer. Noen som tar den ballen?
    Med en stepper motor kan en sette opp hvor store stepp og hvor ofte. Da er giret overflødig.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Er du i slekt med både Peter Smart og Reodor Felgen?
    Blir spennende å følge dette.
    Du nevnte motor et sted.
    Hva har du funnet?
    For å slippe gir går tankene stadig i retning stepper motor.
    Jeg har for lite peiling på hvordan disse fungerer. Noen som tar den ballen?
    Med en stepper motor kan en sette opp hvor store stepp og hvor ofte. Da er giret overflødig.
    Hehe, kanskje en slags klone av begge? :rolleyes:
    Jeg fryder meg i alle fall stort når ideene renner på, og så får vi se hva det ender i.
    Ja, jeg har funnet en motor som jeg tror kan fungere bra. Men jeg slipper nok ikke unna et gear, jeg heller! Den går med tre omdr / min ved 12v, så derfor.

    En steppermotor hadde jo så avgjort vært et interessant alternativ! Men fortsatt må man vel ha en eller annen form for gear? Jeg ser i alle fall for meg at det vil være litt upraktisk med motoren montert direkte på spindelen?
    Hvordan disse motorene fungerer kan jeg fint lite om, men de styres vel av en eller annen form for pulsgenerator?
    Det betyr straks litt mer elektronikk, som sikkert kan mekkes til for den som kan noe om saken.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Du får kjøpt motorer i forskjellige størrelser fra helt små og til noen kW. Komplett med styring.
    Likevel er jeg ganske på jordet mht å få dette til å fungere.
    Hvis du får satt opp en slik motor med styring til å gå en grad eller to om gangen og med passe intervall slik at den bruker 3-5 minutter på en runde så slipper du gir.
    Slipper i hvert fall utveksling. En eller annen kobling må nok til.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Imponerende postgang fra China! :)

    I dag fikk jeg overraskende nok, levert en pakke på døra:

    kinapakke.JPG


    Overraskende, i den forstand som at jeg tross alt bestilte denne for tre dager siden, og ikke minst at den ble levert direkte!
    Og innholdet?

    motorer.JPG


    Fire stk 12v motorer, som ja - selvfølgelig er dedikert tilsvarende antall USC-vaskere. Og om ikke annet, så har jeg i alle fall to motorer i reserve, for vaskeren til Dr Dong, og min egen. Når jeg etterhvert kommer så langt.
    I overkant nysgjerrig som jeg er, kan jeg selvsagt ikke la være å ta en kikk på innsiden av gearkassa, som skryter av et dreiemoment på 50kg/cm!
    Noe man i denne sammenheng slett ikke har bruk for, ettersom belastningen er nær sagt minimal
    Men likevel:

    gear.JPG


    Jeg våger å påstå at gearet vil holde for drift av vinylvaskeren inntil man ikke lenger er i stand til å høre noe som helst......
    Motoren trekker forøvrig skarve 140mA ubelastet, og kan derfor utmerket godt drives av en lader for en mobiltelefon.
    Disse leverer jo greit med spenning / strøm; gjerne rundt 9V og 500 til 1000mA.
    Ved 9V går utgående aksel med 2,4 RPM, og det er jo slett ingen ulempe mtp ytterligere nedgearing!
    For den må naturligvis på plass.
    Man ønsker seg gjerne 4-5 minutter pr omdreining for vinylskivene? Så har jeg i alle fall lest meg til, og lytter ærbødig til slike erfaringer.
    Så da gjelder det bare å regne seg frem til en passende diameter for selve drivskiva som betjener spindelen for vinylen.

    Og med all respekt å melde for sclarlars og Audiomix's kreasjoner, som i praksis helt sikkert fungerer alldeles utmerket, har jeg en viss fokus på det estetiske omkring prosjektet:
    Motor og nedgearing skal plasseres på innsiden av vaskeren. Drivskiva for spindelen skal også fremstå som noe nettere enn den (mer enn?) halvmeterstore utgaven som er brukt i ovennevnte herrer's kreasjon, og som jeg ser for meg som en smule upraktisk?
    Håper dere ikke tar det ille opp, Lars og Hans, men det er i alle fall et par ankepunkt fra min side.

    Jeg lovte jo den godeste Dr Dong en "stuemodell", og det skal jeg gjøre mitt beste for å få til!
    Tiden vil jo vise om det hele faller i smak....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har du noen formening om hva disse kommer på til slutt? Går det an å bestille en Scroogomatic 3000?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Vel, så langt har jeg ingen formening om hva den / de vil koste, men så forskrekkelig dyre blir de nok ikke!

    Hehe; "Scroogomatic 3000"? Kanskje det kan være et gøyalt navn på kreasjonen? :cool:
    Og ja, jeg har visse planer om evnt å motta bestilling(er) på slike, etterhvert. Men foreløpig må jeg se det litt an, mtp byggetid og materialkostnader.
    Kommer tilbake til saken, hva produksjon av flere angår.

    Jeg har ellers ikke fått til å bestille min egen vasker fra tyske eBay, ettersom det er noe knot med en kode som skal oppgis før handel?
    Det kan godt tenkes at jeg bestiller to-tre vaskere når jeg kommer så langt, og da ligger det jo i kortene at jeg høyst sannsynlig kommer til å produsere flere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det ene prosjektet er knapt nok ferdigstilt, før du igjen går på en ny og spennende sak:)
    Jeg ser frem til å følge med i den videre utviklingen her.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.000
    Antall liker
    32.034
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Veldig spent her også.
    Hadde først et lite håp om å kunne bli kopist.
    Men motet svikta umiddelbart, nå er det nok heller ønsket om å kunne få være så heldig å få kjøpe en Scroogemaskin som regjerer.:cool:

    Kanskje en prototype som blir for stygg for hovedpersonene?:)

    Uansett en morotråd.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vel, så langt har jeg ingen formening om hva den / de vil koste, men så forskrekkelig dyre blir de nok ikke!

    Hehe; "Scroogomatic 3000"? Kanskje det kan være et gøyalt navn på kreasjonen? :cool:
    Og ja, jeg har visse planer om evnt å motta bestilling(er) på slike, etterhvert. Men foreløpig må jeg se det litt an, mtp byggetid og materialkostnader.
    Kommer tilbake til saken, hva produksjon av flere angår.

    Jeg har ellers ikke fått til å bestille min egen vasker fra tyske eBay, ettersom det er noe knot med en kode som skal oppgis før handel?
    Det kan godt tenkes at jeg bestiller to-tre vaskere når jeg kommer så langt, og da ligger det jo i kortene at jeg høyst sannsynlig kommer til å produsere flere.
    Her er det vel isf førtur til ovk'er
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Selv om jeg ikke er spesielt bevandret i vinylens verden er det morro å følge med på dine prosjekter. Ikke alle forunt å besitte slike kvaliteter i både hode og hendene. Bøyer meg ydmykt.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Vel, så langt har jeg ingen formening om hva den / de vil koste, men så forskrekkelig dyre blir de nok ikke!

    Hehe; "Scroogomatic 3000"? Kanskje det kan være et gøyalt navn på kreasjonen? :cool:
    Og ja, jeg har visse planer om evnt å motta bestilling(er) på slike, etterhvert. Men foreløpig må jeg se det litt an, mtp byggetid og materialkostnader.
    Kommer tilbake til saken, hva produksjon av flere angår.

    Jeg har ellers ikke fått til å bestille min egen vasker fra tyske eBay, ettersom det er noe knot med en kode som skal oppgis før handel?
    Det kan godt tenkes at jeg bestiller to-tre vaskere når jeg kommer så langt, og da ligger det jo i kortene at jeg høyst sannsynlig kommer til å produsere flere.
    Her er det vel isf førtur til ovk'er
    Selvsagt! :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Selv om jeg ikke er spesielt bevandret i vinylens verden er det morro å følge med på dine prosjekter. Ikke alle forunt å besitte slike kvaliteter i både hode og hendene. Bøyer meg ydmykt.
    Takk for hyggelige ord, 8X12!
    Spesielt fra en mann som sjøl besitter de samme kvaliteter!
    For det skal du vite - jeg tror ikke det er svært mange som "tar deg" på dine felt!
    -
    Ellers blir det ikke noen billedoppdateringer i kveld. Har selvsagt jobbet en del med prosjektet, og nær sagt som vanlig dukker det alltid opp noen skjær i sjøen.
    Så da gjelder det bare å styre klar! :cool:
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    764
    Antall liker
    388
    Jobber litt med å prøve å konstruere en selv og har lurt litt på tanken om å ikke ha driften på akselen, men heller bruke en egen aksel med en gummislange på som platene står på og blir drevet direkte på kanten, da slipper man jo problemet med gir og det blir lettere å løfte stabelen av og på.
    noen som har noe tanker om dette?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ja!
    Utfordringen vil jo være å få akslingen på plass i en stabil posisjon nede i vaskeren, samtidig som man fortsatt får en liten utfordring omkring driften av akslingen.
    Men i prinsippet er det "riktig" tenkt, og ideen er ganske nærme min egen løsning hva drift av akselen og håndtering av platestabelen angår!

    Detaljene vil jeg ikke røpe enda, men det kommer nok noen bilder av løsningen etterhvert......
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    MIN eventuelle skepsis i denne sammenheng, er støy, og tildels også ikke alltid like "snertne" løsninger hva design og utførelse angår.
    Ha meg unnskyldt, den / de som måtte føle seg truffet.
    Ovennevnte herremenn m.fl, har uansett gitt meg en smule inspirasjon i retning av å bygge en ultralydvasker.
    Ikke bare på grunn av prinsippet, men også fordi jeg ønsker å gi en slik løsning et litt mer "stuerent" design. Ikke bare utseendemessig, men også hva tekniske / praktiske løsninger angår.
    Med all respekt for hva som hittil er vist - jeg drister meg til å overprøve disse. Så får vi se hvordan det etterhvert ender?

    HÆ, liker du ikke "vindmølla" mi?? ;);)

    Dette gleder jeg meg virkelig til å følge med på. Utrolig interessant løsning du har funnet på. Håper det er lov til å "kopiere" etter hvert? Kan vel i grunn si meg enig med at min kreasjon er litt vel enorm :)
    Men, det var det jeg kom på da jeg skulle lage den. Prototype vettu

    mvh
    Lars
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    MIN eventuelle skepsis i denne sammenheng, er støy, og tildels også ikke alltid like "snertne" løsninger hva design og utførelse angår.
    Ha meg unnskyldt, den / de som måtte føle seg truffet.
    Ovennevnte herremenn m.fl, har uansett gitt meg en smule inspirasjon i retning av å bygge en ultralydvasker.
    Ikke bare på grunn av prinsippet, men også fordi jeg ønsker å gi en slik løsning et litt mer "stuerent" design. Ikke bare utseendemessig, men også hva tekniske / praktiske løsninger angår.
    Med all respekt for hva som hittil er vist - jeg drister meg til å overprøve disse. Så får vi se hvordan det etterhvert ender?

    HÆ, liker du ikke "vindmølla" mi?? ;);)

    Dette gleder jeg meg virkelig til å følge med på. Utrolig interessant løsning du har funnet på. Håper det er lov til å "kopiere" etter hvert? Kan vel i grunn si meg enig med at min kreasjon er litt vel enorm :)
    Men, det var det jeg kom på da jeg skulle lage den. Prototype vettu

    mvh
    Lars
    fidelity redaktøren likte designet ditt Lars.
    Ellers skjønte han ikke stort av hva dette skulle være godt for.
    En skal ha ganske redusert hørsel om en ikke hører forskjell på rene og møkkete plater.
    Som å lytte til en panelovn kontra peis med furukubber.
     

    EFP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Innlegg
    82
    Antall liker
    29
    MIN eventuelle skepsis i denne sammenheng, er støy, og tildels også ikke alltid like "snertne" løsninger hva design og utførelse angår.
    Ha meg unnskyldt, den / de som måtte føle seg truffet.
    Ovennevnte herremenn m.fl, har uansett gitt meg en smule inspirasjon i retning av å bygge en ultralydvasker.
    Ikke bare på grunn av prinsippet, men også fordi jeg ønsker å gi en slik løsning et litt mer "stuerent" design. Ikke bare utseendemessig, men også hva tekniske / praktiske løsninger angår.
    Med all respekt for hva som hittil er vist - jeg drister meg til å overprøve disse. Så får vi se hvordan det etterhvert ender?

    HÆ, liker du ikke "vindmølla" mi?? ;);)

    Dette gleder jeg meg virkelig til å følge med på. Utrolig interessant løsning du har funnet på. Håper det er lov til å "kopiere" etter hvert? Kan vel i grunn si meg enig med at min kreasjon er litt vel enorm :)
    Men, det var det jeg kom på da jeg skulle lage den. Prototype vettu

    mvh
    Lars
    fidelity redaktøren likte designet ditt Lars.
    Ellers skjønte han ikke stort av hva dette skulle være godt for.
    En skal ha ganske redusert hørsel om en ikke hører forskjell på rene og møkkete plater.
    Som å lytte til en panelovn kontra peis med furukubber.

    De er da forskjell på en peis fyrt med furukubber (tyri ved) og en peis fyrt med TØRR bjørkeved...
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Selv om vi så smått nærmer oss fyringssesongen, så tror jeg vi lar furu og bjørk ligge, enn så lenge! :p
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    HÆ, liker du ikke "vindmølla" mi?? ;);)

    Dette gleder jeg meg virkelig til å følge med på. Utrolig interessant løsning du har funnet på. Håper det er lov til å "kopiere" etter hvert? Kan vel i grunn si meg enig med at min kreasjon er litt vel enorm :)
    Men, det var det jeg kom på da jeg skulle lage den. Prototype vettu

    mvh
    Lars
    "Vindmølla"? Kongekommentar! ;)
    Det er bare så forbasket bra når folk besitter litt selvironi! :)
    Nå vet du vel ikke så mye omkring detaljene hva de forskjellige løsningene angår ennå, men det er i alle fall morsomt å se at du følger med!
    Husk; det var tråden din og Audiomix, som ga meg inspirasjon!
    Selvfølgelig skal du få lov til å kopiere, når det hele etterhvert står ferdig!
    Jeg har noen tanker om å produsere fler enn den jeg holder på med etterhvert, men har selvsagt ikke noe "copyright" på greiene.
    Jeg har laget diverse tegninger, som du sikkert også kan få, når den tid kommer.....

    Og ja - din kreasjon er vel litt "enorm", spesielt hva drivskiva angår! Og som jeg tidligere har nevnt; også kanskje litt upraktisk?
    Prototyper er gull verdt!
    De gir som regel et godt grunnlag for forbedringer hist og pist, så takk for prototypen Lars!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    fidelity redaktøren likte designet ditt Lars.
    Ellers skjønte han ikke stort av hva dette skulle være godt for.
    En skal ha ganske redusert hørsel om en ikke hører forskjell på rene og møkkete plater.
    Som å lytte til en panelovn kontra peis med furukubber.
    Det er vel ikke alltid at "fidelityredaktører" er helt på nett?
    Men at han likte designet, må jo bare stå som et pluss!

    Folk flest likte jo den første T-Forden også, men det har jo skjedd "litt" siden da?

    Så også med ultralydvaskere, selv om endring og utvikling ikke er fullt så dramatisk.....
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Selv om vi så smått nærmer oss fyringssesongen, så tror jeg vi lar furu og bjørk ligge, enn så lenge! :p
    Det er detaljene som til syvende og sist som er viktige :rolleyes:
    Granted!
    Og i dette tilfelle; ikke treverk som har stått på rot. Helst skal det fokuseres i en litt annen retning, hva denne tråden angår!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Problemene som nevnt i innlegg #16, er forøvrig løst.
    Det dreide seg i denne omgang om å finne plass til motor og gear på innsiden av kabinettet, men bekymringen viste seg ubegrunnet!
    Her er det faktisk opptil en centimeter's klaring å boltre seg med, så dermed kan jeg sove godt i natt! :p
    Noen bilder blir det imidlertid ikke i denne omgang, ettersom batteriene i kameraet sa takk for seg....

    Ellers kan jeg røpe at vaskeren vil få et lettbetjent integrert avdrypp- / tørkestativ, og tillike også en løsning hva stabling av plater på spindelen angår, når man ønsker å montere / demontere plater etter vask. Gjett gjerne på hvordan! :cool:

    Har forkastet løsningen med å bruke mobilladere som PSU for motoren.
    Selv om den trekker latterlige 140mA i tomgangsdrift, og dermed neppe vil være noen utfordring for ladere hva strømtrekk angår, har jeg funnet et meget godt alternativ hva strømforsyning angår.
    For når man tidvis leser om branntilløp i slike mobilladere, har jeg av sikkerhetsmessige årsaker, latt den løsningen fare..
    Innledningsvis hadde jeg visse forhåpninger om å finne et 12V likestrømsmulighet i eksisterende elektronikk i vaskeren, men det var ikke så enkelt.

    Alternativet til mobilladerløsningen er en fortsatt ganske smekker løsning hva PSU angår. En switchmode sak, hvor man vha eksterne jumpere, kan regulere spenningen i 1V step, fra 5 til 12V. Og når den endatil kan levere opptil 5,2A, så føler jeg meg ganske trygg omkring hva sikkerhet og overbelastning angår!
    Også denne vil finne plass inne i kabinettet.
    Bilder av ditt og datt kommer som nevnt etterhvert, når jeg får slått kloa i noen nye AA-batterier....
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Stillheten har av flere årsaker preget denne tråden en stund, så da er det vel på tide å vekke den til live igjen?
    Nye batterier er i alle fall på plass i kameraet, so here it goes.....

    Helgens utskeielser dreide seg om helt andre sysler enn platevaskere:

    helgejobb.JPG

    Feriestedet krever sitt, og det tar jo sin tid å klippe 4-5 mål med gress!

    Vel tilbake i "mekkebua", har jeg omsider fått gjort litt mer hva platevaskere angår, og "lekker" noen detaljer omkring denne:

    lagring.JPG

    Opplagring av platespindelen.
    Kloke hoder kan vel nå ane konturene av hvilken vei dette bærer?

    "Forsiden" av opplagringen:

    lagring2.JPG

    Her med en foreløpig spindel på plass.

    Innkassingen av selve vaskeren blir jo noe langt annet enn kinablikket som omgir denne.
    Her er det "eikeplank" som gjelder!
    Og som "selvfølgelig" skal rammes inn med messingvinkler i hjørnene. Ikke noe elokserte greier - messing tvers igjennom!

    beslag.JPG

    Jeg har jo lovet at dette skal bli en "stuemodell".....

    Et par detaljer til:

    topp.JPG

    Lagringen sett ovenifra.

    Neste bilde sladrer vel litt om "masseproduksjon?

    produksjon.JPG

    Av og til ønsker man seg jo en CNC-maskin! Men når man ikke har en slik, blir det håndarbeid i stedet....

    I morgen regner jeg med å få montert motoren som skal drive det hele rundt, og kanskje også en og annen detalj i tillegg.
    Flere bilder kommer!
     
    Sist redigert:

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hei Scrooge.
    Jeg prøver å svare deg på din PM, men jeg mistenker at den ikke kommer frem til deg? I såfall, kan vi diskutere/kommunisere videre på mail?
    min mail er: lschrode alfakrøll gmail.no
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hei igjen!
    Ja, det er en eller annen pussighet ute å går?
    Jeg forsøkte også å sende deg en PM fra jobben i går ettermiddag, som tydeligvis heller ikke kom frem?

    Jaja, det går jo greit med mail også.
    Du hører fra meg via mail ila kvelden! :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ettersom jeg tidvis har lovet bilder av både det ene og det andre, legger jeg under tvil et bilde av en meget foreløpig oppstilling av vaskeren.
    Det begynner jo så smått å dra seg til hva innkassingen angår, selv om det fortsatt er et godt stykke igjen til finish:

    oppstilling.JPG


    Ett av mine (mange) mål for min konstruksjon, var å få ned diameteren på skiva som skal drive platestabelen rundt.
    Jeg er ikke heeelt sikker på om jeg (av praktiske / tekniske årsaker) får det til, men jeg tror at jeg kanskje kan klare å komme ned på "CD-nivå", altså ca 12cm.
    Det rektangulære hullet bak plasten er foreløpig ikke noe å bry seg om - det skal selvsagt gis en annen plassering i forhold til denne.

    "There's more to come"!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    heftig prosjekt du har på gang der. Tør jeg spørre når du gir deg i kast med 7"/singelversjonen? :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takk! :)

    Tror faktisk at det skal gå ganske greit å vaske 7" singler også, i eksisterende vasker!
    Antakelig må væskenivået i tanken heves en cm eller to, og for de singlene som evnt har store senterhull, kan det ganske greit lages et adapter.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hei Scrooge.
    Jeg prøver å svare deg på din PM, men jeg mistenker at den ikke kommer frem til deg? I såfall, kan vi diskutere/kommunisere videre på mail?
    min mail er: lschrode alfakrøll gmail.no
    Og så gikk ikke det heller!? :mad:
    Fikk mailen i retur, etter to forsøk. Du får nok heller ringe, eller sende SMS til 908 47 102.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Når en begynner å se skjønnheten i en platevasker, så forstår en at en på rett vei. Du har en deilig blanding av teknisk funksjon og estetisk sans i det du gjør, Scrooge.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Tusen takk, Dr Dong! :)
    Dine ord blir satt meget stor pris på.....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Så nå er det vel bare å ta platebunken og komme på besøk - tar du betalt pr vaske eller pr time :):)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hahaha!

    Etter jeg er ferdig med fire stk vaskere, så kommer jeg neppe til å tåle synet av hverken vaskere eller vinylplater, på en stund? ;)
    Så du får nok i alle fall drøye litt med besøket!

    Jeg skriver fire, ettersom det omsider er tre stk vaskere på vei, i tillegg til den det jobbes med:

    EUMAX digit. Ultraschallreiniger 6,0l kompl. Edelstahl | eBay

    Ikke ble stk-prisen så hakkende gal heller? De lander foreløpig på drøye 2000 flis. Så får vi se hva tollen etterhvert rasker til seg....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hahaha!

    Etter jeg er ferdig med fire stk vaskere, så kommer jeg neppe til å tåle synet av hverken vaskere eller vinylplater, på en stund? ;)
    Så du får nok i alle fall drøye litt med besøket!

    Jeg skriver fire, ettersom det omsider er tre stk vaskere på vei, i tillegg til den det jobbes med:

    EUMAX digit. Ultraschallreiniger 6,0l kompl. Edelstahl | eBay

    Ikke ble stk-prisen så hakkende gal heller? De lander foreløpig på drøye 2000 flis. Så får vi se hva tollen etterhvert rasker til seg....
    Fantastic! som de sier i Italia:)

    EUR 249,- minus tysk mva + frakt + norsk mva?
    Hva ble det i frakt sånn ca?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn