Nok et vinylvaskprosjekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Fantastico, sier jeg! Kanskje ikke et helt korrekt italiensk?
    Jeg tror imidlertid at det holder vann....

    Frakten er oppgitt til 40 Euro, for de tre jeg bestilte. Hvordan det ender med moms og slikt + /- aner jeg ikke.
    --
    Ellers får jeg nok en gang beklage fravær av bilder og illustrasjoner.
    Jeg har pt så mange baller i lufta samtidig hva dette prosjektet angår, at jeg nesten har mistet forkus hva fotografering angår.
    I dag har jeg stort sett jobbet med produksjon av lagerspindler, hjørnebeslag, og litt "regning og tegning" hva utveksligsforhold og overføringer fra motor til platespindel angår.
    Og faktisk så ser det ut til at jeg kan klare meg med en diameter lik en CD, altså 12cm!
    Det kanskje aller største fordelen med det, er at jeg slipper å produsere selve drivskiva.
    CD-skiver har man jo gjerne mer enn nok av...
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Noen dager har gått siden sist, så da er det vel på tide med en liten sit-rapp?
    Har fått produsert endel materiale, fortrinnsvis for overføring mellom motor og platespindel.
    Og ikke å forglemme - nå er motor og overføring til mellomspindel på plass!

    Her er motoren på plass, på innsiden av en av platene for kabinettet. Legg også merke til lageret for mellomspindelen øverst i bildet:

    oringoverf.JPG

    Jeg bruker en passende "O"-ring som kraftoverføring mellom motor og mellomhjul - her er også mellomhjulet på plass:

    motor pulley.JPG


    utsiden av kabinettet, blir det seende slik ut:

    pulley cd.JPG

    Her med CD'n provisorisk plassert. Jeg har limt sammen tre stk av disse, slik at de forhåpentligvis tåler en støyt.
    Hastigheten på spindelen med LP'er blir via denne utvekslingen på ca 4,5 R / min, og det kan vel passe?

    Til slutt et bilde av forgagne helgs produksjon, og en liten beskrivelse av delene:

    prod.JPG


    Helt til venstre sees mellomhjul, deretter hjul for overføring til CD, og helt til høyre sees navene for CD-montering.
    Materialet som er brukt er Corian, som er et meget godt alternativ til plexi. Mye lettere å bearbeide, og minst like sterkt!

    Hjulene for kraftoverføring til CD / LP-spindel, fortjener kanskje en litt nærmere beskrivelse?
    Som friksjonsmateriale mellom hjul og CD, har jeg benyttet noen deler fra papirmatingen i en kopimaskin. Gummivalsene som er benyttet, består av en kjerne av skumgummi, omsluttet av et gummilag med god friksjon.
    Dette sørger for en uproblematisk og meget holdbar kraftoverføring mellom hjul og CD.
    Jeg grublet litt en stund på akkurat den detaljen, men så: Voila!
    Ting løser seg som regel til slutt....
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Artig løsning du har Scrooge:). Tror det bor en liten Petter Smart i deg gitt! Blir uhyrlig interessant å følge deg videre i tråden her.

    mvh
    Lars
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jotakk, hyggelig at du likte den! :)
    Det ligger en aldri så liten utfordring i dette, ved at man i utgangspunktet har 16mm eikeplate å forholde seg til.
    Plassen mellom øverste del av karet og den utenpåliggende eikeplata, er ganske beskjeden; ca 5mm.
    Dette betinger at det store mellomhjulet må forsenkes et par mm ned i plata, for å få klaring nok.
    Plata må også inneholde en opplagring for akselen for mellomhjul og hjulet som ligger an mot CD-platene. Lagre krever også litt plass i bredden; i dette tilfellet 10mm, med 2x5mm lagre.

    Da er altså 12 av 16mm "brukt opp".
    Det innebygde "tørkestativet" / opplagringen for platespindelen i 8mm plexiplate, (se bilde nr 6 i innlegg#28), må også freses ned i plata, utvendig.
    Og riktig gjettet, den freses akkurat 4mm ned i eikeplata!
    Da får man en stødig føring for tørkestativet, eller avdryppingsstativet om man vil, som etter vask, løftes 9-10cm opp fra badet.
    Begge sider av karet må selvsagt utstyres på samme måte, hva plexiplaten angår. Plexiplatene skal holdes på plass med en form for automatisk låsing, som enkelt løses ut for å senke uvaskede plater ned i vaskeposisjon igjen.
    Detaljer omkring denne løsningen, kommer senere.

    Som du helt sikkert skjønner, så er det tidvis ganske små marginer jeg har å jobbe med. Det blir derfor litt prøving og feiling, før tingene faller på plass!
    Petter Smart? Hehe, har vel hørt den omtalen ved "et par" anledninger oppigjennom årene? :rolleyes:

    I ettermiddag fikk jeg forøvrig hentelapp for de tre vaskerne som jeg bestilte fra Tyskland for noen dager siden.
    Og for å si det rett ut: Jeg har gamblet litt på at samme løsning i stort og smått, også kan benyttes på de tre vaskerne jeg har kjøpt!
    Det finner jeg nok ut i løpet at morgendagen....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hmm. Spennende prosjekt dette. Sikler jo selv på en slik vasker - men de foreløpige konstruksjonene har jo ikke direkte falt i smak. Men, du er jo inne på noe mer "spiselig":).

    Et spm - vedr. selve karet. Slik jeg forstår så er det bare "balja" igjen - og separat elektronikk? Er det sånn sett en mulighet å lage selve karet selv i mer "skreddersøm" av syrefast plate? Eller....?


    Er ferdig med ferie til helgen:(, så vi får vel gjøre alvor av den "avtalte" turen min oppom med Stax`n, samtidig som jeg kan snoke litt i det pågående prosjektet:)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Morsomt at min "konstruksjon" og min(e) løsning(er) kanskje fremstår som litt fristende?
    Jeg innbiller meg i alle fall at oljet / polért messingbeslått eik, sannsynligvis blir litt mer "eyecandy" enn originalen?

    Og ja - det er bare balja og elektronikken igjen; den som befinner seg i bunnen av vaskeren, + betjeningspanelet.

    Det bør ellers være fullt mulig å lage en mer "skreddersydd" løsning, men da forutsatt at man beholder bunnen i eksisterende kar.
    De tre transducerne ser ut til å være urokkelig montert, ved at disse er skrudd fast med noen solide unbracoskruer, samtidig som de også er limt godt fast med et sannsynligvis meget sterkt tokomponentlim.
    Men sveiser man med nennsom hånd, samtidig som man passer på at temperaturen ikke blir for høy mot limet, bør det jo gå bra?
    Samtidig stusser jeg bittelitt over spørsmålet.
    Ultralydbad fåes jo i en rekke fasonger og utførelser, så hvorfor "skreddersømmen"?

    Ser ellers frem til en runde med Stax, jeg vet jo fra før av at de låter utrolig bra! Litt forbasket at de er såpass dyre som de er, ellers hadde jeg nok hatt et headsett på plass allerede.....
    Gi meg en pling eller PM før du kommer da, slik at jeg får gjort "Sponstua" litt mer presentabel enn den er akkurat nå - full av spon og støv i nær sagt alle kategorier! :p
    --
    Hentet forresten tre stk Eumax-vaskere på posten i dag.
    Hadde jo visse forhåpninger om at disse var identiske til sclalars vasker mht mål / bredde på karet, men der ble jeg snytt!
    Derimot viste det seg at disse var til 100% like i forhold til vaskeren til Dr Dong, på godt og vondt.
    "Vondt" fordi jeg hadde håpet på 4-5mm ekstra bredde på karet, "godt" fordi det da forenkler produksjonen av flere vaskere. :rolleyes:
    Toll / moms beløp seg ellers til ca 1800,- flis, så dermed lander kostnaden for selve vaskeren på ca 2600,- sådanne.

    Så får vi etterhvert se hva selvkost lander på?
    Jeg har ikke tenkt å "flå" noen hva salg av disse angår, men litt forventer jeg jo å få igjen for timer og "research" i sponstua?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Som vanlig en kreativitet utover det vanlige, Jan :) Ikke for å foregripe annledningen eller være for mye OT, men det neste prosjektet ditt bør jo gå i retning av en liten CNC som du får plass til i bua!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takk Chris! :)
    En liten CNC-fres i bua er jo en god ide! Det er jo en på AV-forumet som hadde et DIY-prosjekt på en sådan, kanskje jeg skulle grave litt etter den tråden?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Nå begynner det så smått å nærme seg noe.....

    Kvelder og inneværende uke's helg har vært flittig brukt hva platevaskeren angår, så nå aner jeg målflagget i det fjerne! :cool: I alle fall for vaskeren til Dr Dong.
    Skjønt; det står nok fortsatt noen detaljer igjen. Hva låsing at "tørkestativet" angår, tror jeg nå at jeg har funnet en grei løsning på.
    Den synes riktignok ikke på bildene, og dårlig nok i virkeligheten! Men når man vet hvordan, så bør det være en grei skuring.
    Kaanskje det blir en debut / prøvekjøring neste helg?

    Her er et "exploded wiew" av vaskeren.
    Det ser kanskje enkelt ut når det meste er laget ferdig? Men tro meg - det ligger endel jobb og en god del tenking bak disse bildene, for å si det pent:

    assy.JPG

    Det er fortsatt noe "småtteri" som ikke vises på bildet. Detaljene kan man jo ta etterhvert, for den som måtte være ekstra nyskjerrig.

    Klemte til med en prøveoppstilling, slik at man kan få en god ide om hvordan det hele blir seende ut til slutt:

    mont.JPG

    Her vises "baksiden", ettersom betjeningspanelet på motsatt side ennå ikke er montert.
    Så spørs det da Dr Dong?
    Den bør vel ikke bli så alt for skjemmende i stua di?
    Jeg lovte deg jo en "stuemodell" av en ultralydvasker, og formodentlig ligger ikke denne så langt unna? :rolleyes:
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.945
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja. Super jobb.
    Nå fikk jeg virkelig lysst på en slik ;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Siden du har plukket den helt fra hverandre fant du kanskje årsaken til den mye omtalte støyen?
    Selve transducer frekvensen er ikke hørbar, men den mekaniske skranglelyden er det noen som har bemerket.
    Flott arbeid Jan!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mildt sagt imponert, Jan! Jeg stiller meg pent i kø for en rev. 1.1 eller hva den neste blir.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nå begynner det så smått å nærme seg noe.....
    Henimot en engelsk understatement, vil jeg tro. Forunderlig flott, dette.

    Her vises "baksiden", ettersom betjeningspanelet på motsatt side ennå ikke er montert.
    Så spørs det da Dr Dong?
    Den bør vel ikke bli så alt for skjemmende i stua di?
    Jeg lovte deg jo en "stuemodell" av en ultralydvasker, og formodentlig ligger ikke denne så langt unna? :rolleyes:
    Har satt igang oppussing av stua; det blir ny belysning - Fosse skal hjelpe til der -, nytt alteroppsett og vegghylle for to jævler av platespillere (VPI HR-X og Luxman 444), så nå gjenstår bare å slå ned en vegg så jeg får plass til vaskern også. (he-he).

    Storveis!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takker så mye for hyggelige tilbakemeldinger!
    Dr Dong: håper du slipper å banke ned en vegg for vaskeren! Hva med å lage en liten nisje i stedet, med en passende effektbelysning? Den fortjener vel såpass? :p
    Den godeste Fosse, kan helt sikkert komme med noen innspill der...

    Zomby: Vi får nå se da, hvor lang køen blir? Cash.se la jo frem et godt forslag om å prioritere OVK'ere, og det tar jeg selvsagt til etterretning.
    Emoticon: U know what to do......
    Jeg har i alle fall to stk for salg når den tid kommer, så får vi håpe at prisen ikke blir alt for avskrekkende?
    Holdt opp imot hva som ellers finnes av vaskere i sjangeren, tror jeg faktisk at jeg kan lande på en ganske edruelig pris?
    Om den er noenlunde spiselig for allmenheten, kan det meget vel hende at jeg tar imot bestillinger på flere.....

    Audiomix: Takk Hans! :)
    Du bringer samtidig på banen et betimelig spørsmål; støy.
    Jeg har ikke funnet en opplagt årsak til denne, i all hovedsak fordi jeg ikke har hatt anledning til å "forske" så mye omkring denne.
    Men alt som jeg antar har sammenheng med problemet, (transducerne), sitter urokkelig fast!
    Jeg gjetter på at årsaken ligger i "underharmoniske" (går det an å si det?), frekvenser fra transducerne, ved at selve karet svinger med i en lavere / hørbar frekvens.
    Muligens også "innpakningen" i rustfritt stål? Sistnevnte mulighet er i alle fall eliminert...
    Samtidig har jeg visse forhåpninger om at støyen i ganske stor grad vil reduseres, når karet fylles helt opp av væske og LP-plater?
    Det gjenstår jo å se, men jeg kommer i alle fall ikke til å slippe taket i akkurat den detaljen. Som for egen del, har vært mitt største ankepunkt hva USC-vaskere angår.
    Lydløs blir den nok aldri. Men som sagt; temaet er ikke glemt!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.714
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har sett litt av vad du fått til tidl, også denne gangen inn i minste detalj genomtenkt:) Har noen plater (4st)som jeg gjerne vill ha en demo av en gang fremover, sk "problem barn" hade vært morro og sett om ultralyd metoden får disse i orden! Min VPI har fjernet noe av problemet men ikke allt:p
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Selvsagt, demo skal du få!
    Når det blir er imidlertid litt usikkert, det er jo fortsatt endel småplukk før vaskeren er klar.
    Mesteparten av uka er "blåst" med andre aktiviteter for min del, og dermed ser det ut til at det kan spøke med en antatt ferdigstillelse til helgen.
    Men spennende skal det i alle fall bli, å testvaske dine "problembarn"!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    følger spent med på prosjektet. Liker når folk er kreative, nevenyttige og får ting til å se ut som noe mer enn bare rasket sammen av ren plikt på sløyden

    her er mitt problembarn ;)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Uproblematisk gromlåt fra "forna da'r" det der! ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Takker for i går. Det var unektelig interessant å se dette prosjektet live fremfor kun på bilder. Ikke minst også å se den i drift - og se (så langt jeg kunne spore) gullenes rene plater:). Høy WAF også > upåklagelig finish på både detaljer og løsninger.
    Håper, men regner egentlig med at du finner både årsak til- og løsning på å dempe støyen, for den var faktisk mer påtakelig enn jeg hadde forestilt meg:(.

    Interessant igjen også med en ny lytt på anlegget ditt, denne gang med noe mer kjent materiale - og det låter BRA!

    BTW > Dual´n ble riktig fin den også, og spiller sikkert like bra som den ser ut, selvom jeg "glemte" å få lyttet til den.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg spurte Branson om årsaken til den "grusomme" lyden fra disse vaskemaskinene.

    Dear Hans
    The noise is generated by:

    • Sound (sub-harmonics)
    • Cavitation implosions
    • Vibration of the sheet metal.
    When I remember correctly you are using a 40 kHz Bransonic. These units do not produce a sound pressure higher than 70 dBA, but I know that a lot of people who have nothing to do with the unit, are annoyed by the tone of the sound.
     
    Best regards
    Wim van der Wal
    Sales & Marketing Manager Commercial Products
    Europe, Africa & Middle East
    Emerson Industrial Automation
    BRANSON
    Ultrasonics BV
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takk i like måte, det var jo svært så trivelig med besøk fra deg, ptb! :)
    Svært så spennende var det også å låne ørene til dine STAX elektrostater, utrolig luftig og flott lyd fra et par hodetelefoner!
    Hyggelig at du likte lyden fra anlegget mitt. Når du skriver "bra" med store bokstraver, så tar jeg det som et kvalitetstegn. Du har jo ikke for vane å slenge rundt deg med store ord i tide og utide, så det var hyggelig å lese!
    -
    Og ja - du er førstemann som fikk se vaskeren i drift! Selv om den var provisorisk oppsatt, så fungerer den jo svært så bra!
    Det kan jeg si, etter å ha spilt gjennom det 9-8 platene som ble vasket.
    Det var nesten ikke til å tro, men de 20-30 års gamle platene låt jo som nye! Vel var jeg ganske sikker på et bra resultat, men dette overgikk altså mine forventninger med klar margin!
    Støyen fra vaskeren er og blir en utfordring.
    Som jeg fortalte, har jeg foreløpig ikke hatt så stor fokus på dette, det har jo hittil vært nok av andre prøvelser omkring bygging av vaskeren.
    Men vi får nå se, hva jeg kan finne ut.
    Støyfri vil jeg nok aldri få den, men forhåpentligvis vil jeg klare å få redusert endel av støyen?
    Det vil jo tiden vise.......
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jeg spurte Branson om årsaken til den "grusomme" lyden fra disse vaskemaskinene.

    Dear Hans
    The noise is generated by:

    • Sound (sub-harmonics)
    • Cavitation implosions
    • Vibration of the sheet metal.
    When I remember correctly you are using a 40 kHz Bransonic. These units do not produce a sound pressure higher than 70 dBA, but I know that a lot of people who have nothing to do with the unit, are annoyed by the tone of the sound.
     
    Best regards
    Wim van der Wal
    Sales & Marketing Manager Commercial Products
    Europe, Africa & Middle East
    Emerson Industrial Automation
    BRANSON
    Ultrasonics BV
    Interessante opplysninger!
    Jeg har jo allerede vært inne på dette med "sub-harmonics", altså underharmoniske vibrasjoner.
    Ellers stemmer det jo også bra mht støynivået - målte jeg ikke noe rundt 70-80dB sjøl?
    Får scrolle tilbake for å sjekke.
    Kommer nok også til å forske litt rundt dette med vibrasjoner fra blikket i vaskeren, men som nevnt over - jeg har først og fremst konsentrert meg om bygginga.
    Så får vi se hva jeg får gjort med støyen etterhvert.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg lever godt med denne støyen når jeg kan spille plater som er helt støyfrie:)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Utvilsomt!
    Men ingen vil vel sette seg ned og grine, om støyen fra vaskeren ble redusert?

    Ellers er jeg enig med deg hva støyfrie plater angår: Forbløffende bra resultat!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Branson.jpg
    Av ren nyskjerrighet har jeg nå vært inne på versktedet og fyret opp den vaskeren de har der - Branson 2510. Det er en litt mindre vasker m/plastskrog. Støynivået på den er på et heeelt annet nivå. Type støy er tilsvarende, men den er jevnt pulserende og på et så lavt nivå at det hadde vært fullt ut akseptabelt å ha den stående på, selv i stua.

    Kanskje du først skulle prøve med selvklebende Bitumen matte. Det burde jo dempe resonanser, og er lett tilgjengelig og billig.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Vis vedlegget 214581 Av ren nyskjerrighet har jeg nå vært inne på versktedet og fyret opp den vaskeren de har der - Branson 2510. Det er en litt mindre vasker m/plastskrog. Støynivået på den er på et heeelt annet nivå. Type støy er tilsvarende, men den er jevnt pulserende og på et så lavt nivå at det hadde vært fullt ut akseptabelt å ha den stående på, selv i stua.

    Kanskje du først skulle prøve med selvklebende Bitumen matte. Det burde jo dempe resonanser, og er lett tilgjengelig og billig.
    Spennende!
    Det betyr jo litt enkelt sagt at en slik innretning ikke MÅ støye, for å fungere! Bitumen skal prøves!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Apropos demping.
    Ut fra det Branson forklarer er jeg redd at for mye demping vil gå ut over effektiviteten.
    Den støyen som oppstår i selve stålbeholderen tror jeg må være der.
    Hva med å isolere slik at støyen ikke slipper ut?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Joda, jeg har ingen problemer med å "se" den.
    Om veggene i karet ble bragt til "fullstendig taushet", så ville nok også effekten falle dramatisk, eller opphøre.
    Å isolere, ser jeg for meg som en ganske vanskelig oppgave?
    Lyden kommer jo i hovedsak fra innsiden i selve karet. I så fall må man evnt lage en ganske solid kasse for å tre over det hele, og det er jo lite praktisk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har nå vært i kontakt med den norske importøren av Eumax og Tierra Tech. Primært for å høre om hvor mye Eumax-modellene støyer. Og - jo han kan bekrefte at de støyer +/- likt med den modellen som brukes i ditt prosjekt. Men, han kunne samtidig forklare litt for ukyndige (som meg) om effekt osv:
    a) Støyen øker med antall transducere
    b) Antall transducere, og dermed effekten er kun avhengig av væskemengden. Dvs - jo mindre væske, jo mindre effekt - og dermed antall transducere behøves for å opprettholde renseeffekten.
    c) Frekvensen bestemmer "boblestørrelsen". Jo høyere frekvens, jo mindre bobler som igjen gir bedre inntrenging og mer skånsom rens. Han mente at frekvens på 70hz eller høyere kanskje var å foretrekke til dette formålet. Jo høyere frekvensen er, jo mindre vil den samtidig støye.

    Forøvrig hadde han hørt om noen av disse prosjektene som flere av dere holder på med - og han lurte rett og slett på om han skulle forespørre Tierra Tech om de så et potensielt marked i dette.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Fantastisk, ptb!
    Meget interessante opplysninger, som skal tas godt vare på!
    Ellers var det nok 70kHz han mente, ettersom eksisterende transducere svinger med 40kHz...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Men dette da:
    c) Frekvensen bestemmer "boblestørrelsen". Jo høyere frekvens, jo mindre bobler som igjen gir bedre inntrenging og mer skånsom rens. Han mente at frekvens på 70hz eller høyere kanskje var å foretrekke til dette formålet. Jo høyere frekvensen er, jo mindre vil den samtidig støye.

    Det er eksitasjonsfrekvensen (40kHz) som bestemmer "boblestørrelsen" og bruksområdet.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ja, og høyere frekvens = mindre bobler?

    Skjønt; de er tydeligvis små nok allerede, ettersom resultatet blir så bra som det gjør?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fantastisk, ptb!
    Meget interessante opplysninger, som skal tas godt vare på!
    Ellers var det nok 70kHz han mente, ettersom eksisterende transducere svinger med 40kHz...
    Ja, selvfølgelig khz. At en liten detalj som en manglende "k" kan utgjøre så mye:cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men dette da:....
    .
    Jeg har som nevnt begrenset kunnskap om dette, og må forholde meg til det han (forenklet gjengitt) fortalte. Essensen var: jo høyere frekvens (i khz) jo mindre bobler - ergo mindre "eksplosjoner" (som han forklarte det til) og mer skånsom prosess.
    Men - nå er det jo lite/intet som tyder på at 40khz skaper noen problemer/ har konsekvenser.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Svært så spennende var det også å låne ørene til dine STAX elektrostater, utrolig luftig og flott lyd fra et par hodetelefoner!
    Litt OT, men evt. salg av Transrotor´n din vil jo en god bit på veien finanseere en slik combo;)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Men dette da:....
    .
    Jeg har som nevnt begrenset kunnskap om dette, og må forholde meg til det han (forenklet gjengitt) fortalte. Essensen var: jo høyere frekvens (i khz) jo mindre bobler - ergo mindre "eksplosjoner" (som han forklarte det til) og mer skånsom prosess.
    Men - nå er det jo lite/intet som tyder på at 40khz skaper noen problemer/ har konsekvenser.
    Jeg trodde han var helt på jordet, men bommet bare med en faktor på 1000:)
    Da jeg gjorde forsøk med dette for mange år siden, var det en Branson med 40kHz eksiteringsfrekvens jeg hadde. Resultatet var så bra at jeg ikke sjekket hva som kunne oppnås med lavere eller høyere frekvens.
    Svar på hva som vil være best til vinyl tror jeg finnes på sidene til Branson.
    Vinyl er nok ikke nevnt, men teorien om hvordan dette virker vil sikkert kunne overføres til effektiv rens av vinylriller.
    Det er fort gjort å snuble over noe skremselspropaganda. Hopp over slikt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn