Nok et vinylvaskprosjekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Svært så spennende var det også å låne ørene til dine STAX elektrostater, utrolig luftig og flott lyd fra et par hodetelefoner!
    Litt OT, men evt. salg av Transrotor´n din vil jo en god bit på veien finanseere en slik combo;)
    Hehe, joda!
    Du skal ikke se bort ifra at det kan ende med noe slikt? Men jeg trenger jo et godt RIAA-trinn også, så får vi se hvor mye det blir igjen...
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Ellers har jeg i kveld, "forsket" litt rundt støyproblematikken.

    Vaskeren er utstyrt med tre transducere, koblet til tilsvarende antall elektronikkenheter.
    En av disse fremstår som et slags hovedkort, hvor også strømforsyningen befinner seg. ettersom de to andre elektronikkenhetene henter spenning derfra, var det en enkel sak å koble vekk en, og deretter to transducere.
    Badet ble kjørt på "tomgang" under eksperimentet, nevnt fordi det er ganske stor forskjell på lydnivået uten og med 8-10 LP'er i badet.
    Først ble kun den midterste koblet vekk, uten åpenbare forbedringer.
    Deretter ble to av transducerne koblet ut, ei heller da ble lydnivået påtakelig lavere? Egentlig ganske overraskende, ettersom det strider litt imot uttalelsene fra den norske importøren av Eumax / Tierra Tech. (Se innlegg #73).

    Dette avslører vel på sett og vis at det er selve vaskeprosessen som skaper støyen, ved at badet / karet settes i underharmoniske svingninger ift de 40kHz det opereres med, i kombinasjon med implosjonene som tilhører prosessen.
    Dermed tror jeg en tilfredsstillende demping (definer gjerne tilfredsstillende), kan bli en ganske stor utfordring, alt avhengig av hva den enkelte kan tåle av "støy" ved vask av sitt sorte gull.
    Nå gjenstår det riktignok å dempe utsiden av karet med bitumenplater, noe som nok vil ha en viss effekt.

    Men holdt opp imot hva jeg foreløpig har opplevd hva vaskeresultater angår, er jeg overhodet ikke i tvil om at USC-vask gir det beste resultatet!
    Og bare så det er nevnt;
    Dette har absolutt ingenting med promotering av fremtidige salg for de to (og kanskje flere?) ekstra vaskerne jeg er igang med å bygge.

    Derimot bør metoden være av en viss interesse, for den / de som ønsker seg et uovertruffent vaskeresultat, også hva nye plater angår!
    Ikke sjelden, inneholder også de noe "rusk og rask", som effektivt fjernes i ultralydbadet.

    I forhold til resultatet av noen minutters støy fra prosessen, er jeg i alle fall ikke i tvil....
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Neste spørsmål.
    Støv og dritt er en ting, men hva med såkalt "whitening" på enkelte vinylplater. Hvitt belegg som ikke lar seg tørke av, et resultat fra reaksjon mellom vinyl og enkelte PVC-omslag. Gjelder i hovedsak singler uten picturesleeves, hvor vinylen bare ligger i enkel papirlomme med åpning/luft til vinylen.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    nye bilder, kom så med det
    Jada, flere bilder kommer! :)
    I kveld har jeg stort sett jobbet litt omkring støydempingsproblematikken, og dermed har det ikke vært så mye å ta bilder av.
    Men jeg lover å legge ut flere bilder, og samtidig forklare litt omkring detaljer og utfordringer omkring byggeprosessen.
    Så du får holde ut, det er ikke så altfor lenge til det skjer!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Neste spørsmål.
    Støv og dritt er en ting, men hva med såkalt "whitening" på enkelte vinylplater. Hvitt belegg som ikke lar seg tørke av, et resultat fra reaksjon mellom vinyl og enkelte PVC-omslag. Gjelder i hovedsak singler uten picturesleeves, hvor vinylen bare ligger i enkel papirlomme med åpning/luft til vinylen.
    Den var interessant!
    "Whitening" har jeg faktisk aldri hørt om, eller erfart.
    Spørsmål herfra: Er "Whitening" et hørbart fenomen?
    Og uten å bli for bombastisk; jeg vedder en ganske stor knapp på at en ultralydvask er istand til å fjerne dette?
    Det blir riktignok bare en gjetning, men prosessen er ganske "skarp" hva gjelder utenpåliggende rusk og rask.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Neste spørsmål.
    Støv og dritt er en ting, men hva med såkalt "whitening" på enkelte vinylplater. Hvitt belegg som ikke lar seg tørke av, et resultat fra reaksjon mellom vinyl og enkelte PVC-omslag. Gjelder i hovedsak singler uten picturesleeves, hvor vinylen bare ligger i enkel papirlomme med åpning/luft til vinylen.
    Den var interessant!
    "Whitening" har jeg faktisk aldri hørt om, eller erfart. S
    pørsmål herfra: Er "Whitening" et hørbart fenomen?
    Og uten å bli for bombastisk; jeg vedder en ganske stor knapp på at en ultralydvask er istand til å fjerne dette?
    Det blir riktignok bare en gjetning, men prosessen er ganske "skarp" hva gjelder utenpåliggende rusk og rask.
    dette er noe som har begynt å røre seg i samlekretser spesielt i de siste 2-3 årene. Skal finne frem en singel som er angrepet, veldig tydelig!.
    Noen påstår det pårvirker lyden, foreløpig er jeg bekymret for det kosmetiske.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Interessant!
    Om / når det kan være aktuelt, kan vi gjerne gjennomføre en vask, for å se om denne kan ha noen effekt?
    Du holder jo til i Oslo, så veien behøver jo ikke være så altfor lang.

    Så lenge problemet kun er av kosmetisk karakter, kan vel det være å leve med?
    Muligens vil dette se litt "skurvete" ut ved avspilling, men som sagt; så lenge det ikke påvirker lyden.....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ellers har jeg i kveld, "forsket" litt rundt støyproblematikken.......

    ..........Deretter ble to av transducerne koblet ut, ei heller da ble lydnivået påtakelig lavere? Egentlig ganske overraskende, ettersom det strider litt imot uttalelsene fra den norske importøren av Eumax / Tierra Tech. (Se innlegg #73).
    Itreressant erfaring - og nei, det samsvarer jo ikke med hans opplysninger, om da ikke dette har mer direkte sammenheng med karets størrelse da. Effekten, og da antall transducere øker jo med størrelsen, slik at det kanskje ikke nødvendigvis hjelper å koble ut én eller to på samme karstørrelse?

    Eumax importøren har neppe forsket på dette, men forholder seg sikkert til støynivået på et mer generelt grunnlag, hvilket trolig innebærer > mindre vasker = mindre støy.
    Ref forøvrig også den Branson vaskeren jeg testet i går på vårt verksted, som støyer vesentlig mindre. Den har mindre kar (24x10x14 cm) oppgitt til 2,8 ltr væskekapasitet, er på 40kHz, men jeg finner ingen info om effekt.

    Nå er det jo 2 ulike segmenter også da mellom de "typiske" rimelige/billige China-produserte modellene, og de produsenter/fabrikater av vesentlig dyrere vaskere (eks Branson) som med sine mindre modeller henvender seg mer mot det proffe markedet type labratorier, gullsmeder, tannleger osv. Det kan jo hende at de som markedsfører seg mot denne målgruppen har satt mer spesifikke krav til avgitt støy enn produsentene av de rimelige China-modellene.

    Selvom det helt klart ikke er noen ulempe med lavest mulig støy, så vil det vel neppe være det som "velter" prosjektet og potensielle brukere av USC-vasker. Normalt sett så er det jo en prosess man ikke kontinuerlig og/eller over lang tid av gangen holder på med. Slik sett er det jo til å leve med.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Du berører jo det mest essensielle her; målet er jo renest mulige plater!

    Og det tør jeg påstå at USC-metoden gir, selv etter relativt kort erfaring med dette alternativet.
    Og for å drodle litt omkring temaet:
    En platerille er jo svært liten, og uten å kjenne det eksakte gjennomsnittlige målet, vil jeg påstå at eksempelvis alternativet med børster og vacuumsug, neppe er i stand til å bokstavelig talt gå i dybden som USC-metoden gjør.
    Da jeg i sin tid bygde min VPI-klone, gjorde jeg faktisk en ganske inngående "research" omkring rillebredde / -dybde, i forhold til hva som ble brukt av originale (VPI) børster.
    For å billedliggjøre dette; det ble omtrent som å forsøke å tre en spiker gjennom et nåløye!
    Etter å ha skåret en plate i to, og sammenliknet riller og dimensjon på børstetråder under en kraftig lupe, er det rett og slett en umulighet at trådene noengang skal klare å nå ned i bunnen av rillene.
    Av den grunn eksperimenterte jeg endel med å lage en passende børste av finhårede pensler, men måtte gi opp.
    Vacuumsuget som fjerner vann / rensevæske / skitt fra platene vil i noen grad kunne demme opp for dette, men neppe til 100% i forhold til hva USC-metoden klarer.
    Med sin imploderende effekt, helt ned i rillene, og dermed "løsrivelse" av selv det miste rusk, er det for min del helt åpenbart hva som fungerer best!

    Så får det være opptil enhver å vurdere og akseptere støyen som ultralydvasking medfører, holdt opp imot resultatet. Som i mine, og mange andres øyne (og ører), er uovertruffet.

    Målet mitt i dette prosjektet, er å lage en vasker som ser litt mer "delikat" ut, og kanskje også litt mer betjeningsvennlig og praktisk enn hva som hittil er presentert i forskjellige foraer rundt omkring i verden.
    For tro meg; jeg har lest mye, og sett de merkeligste løsninger omkring USC-vaskere, nær sagt "world-wide"!
    Felles for de fleste, er at kreasjonene ikke akkurat kvalifiserer til "DIY-of-the-year", i den grad en slik betegnelse måtte finnes?

    Ei heller skal jeg være frekk nok til å påstå at min løsning på noen måte fungerer bedre hva resultatet angår, i forhold til hva som ellers er presentert!
    All den tid og stund man får rotert vinylen i et ultralydbad, så blir jo effekten den samme.

    Måten dette gjennomføres på, og løsningene deromkring, kan derimot være gjenstand for diskusjon?

    Jeg har (nær sagt som vanlig), lagt sjela mi i å finne alternative løsninger omkring både metode, praktiske løsninger og design, i forhold til hva som hittil er presentert.
    Så får det være opp til den enkelte, å vurdere verdien av dette?
    Jeg er i alle fall ubeskjeden nok til å si at det ferdige resultatet, neppe vil skjemme noen's inventar......
    -
    Det vil etterhvert legges ut flere bilder, men neppe før over helgen.
    Jeg har som det kanskje kan synes, mange jern i ilden!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Med et slikt innlegg er det en fare for at all diskusjon omkring denne vaskemetoden opphører:)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Diskusjonen omkring de respektive metodene vil nok ganske sikkert dukke opp, med jevne mellomrom.

    Og bare for å ha nevnt det med det samme: Alternativene til USC-vask er jo flere, og det var ikke min mening å dømme disse nord og ned, om noen skulle oppfatte det slik.
    De fungerer meget bra disse også, bare så det er sagt.
    Men hva som egentlig fungerer best er det liten tvil om, i alle fall hos meg.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Neste spørsmål.
    Støv og dritt er en ting, men hva med såkalt "whitening" på enkelte vinylplater. Hvitt belegg som ikke lar seg tørke av, et resultat fra reaksjon mellom vinyl og enkelte PVC-omslag. Gjelder i hovedsak singler uten picturesleeves, hvor vinylen bare ligger i enkel papirlomme med åpning/luft til vinylen.
    Jeg har forsøkt et par plater som er som du beskriver. Min USC-vasker tok det ikke. Det kan se ut som om det er "i vinylen" litt enkelt sagt.
    mvh
    Tore
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hva slags vasker har du?
    Er det en DIY-utgave, eller er det noe du har kjøpt ferdig?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Det fikk jeg visst ikke noe svar på??
    Nok om det.

    Midt oppe i valgvake og halleluja og tårer fra både kreti og pleti, finner jeg rom for et par bildeoppdateringer.
    Så hva er nå dette, og hva skal det brukes til? Altså en aluminiumshylse fylt med smeltelim?
    Stable1.JPG


    En av "utfordringene" ved bruk av et ultralydbad, er jo å få stablet LP'er og distanseskiver lag på lag på en aksel, uten å håndtere dette på en altfor klønete måte.
    Så hvorfor ikke bruke den innebygde "dingsen" på bildet?

    Voila! En platestabler montert på vaskeren! ;)
    Stable2.JPG


    Det er vel ingen dårlig ide?
    Enden på akslingen stikkes ned i aluminiumshylsa / smeltelimet, som i kald tilstand er fast nok til å holde godt på enden av akslingen, uten å slite på denne. Det er selvsagt boret hull i limet for formålet.
    En vertikal "fastmontert" spindel / aksling er jo lett å forholde seg til, mtp at prosedyren og håndteringen av platene, blir omtrent identisk til den man benytter for platespilleren. Jo enklere jo bedre?
    Det er dreiet passelige riller i begge ender på akslingen, slik at den mest ihuga sofasliter med "null" saft i klypene, allikevel lett kan løfte aksel med 8-10 Lp'er ut av holderen, for deretter å plassere den i lagringene, med påfølgende vask.
    Grep.JPG


    Beklager den elendig makrofotograferingen, det er ikke alltid slikt klaffer...
    Etter vask, og tørk i (det også implementerte) tørkestativet, settes stabelen igjen på plass i holderen, og platene kan i tur og orden legges tilbake i coverne sine, på samme skånsomme måte.
    Det er i alle fall slik jeg har tenkt det, og jeg har trua på at det er fler enn meg som synes det kan være en grei løsning?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Smart løsning. Utfra bilde nr 2 ser det ut til at du benytter det samme avanserte tegneprogrammet som meg:)

    PS - takk for linken - motor er bestilt.
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Hva slags vasker har du?
    Er det en DIY-utgave, eller er det noe du har kjøpt ferdig?
    Hei
    Beklager sent svar. Ikke hver dag jeg er innom.
    Det er en DIY-utgave.
    Innlegg #470 i tråden vinylvask etter usc-metoden.
    Endret nick etterpå.
    Har vasket nærmere 600 skiver og er strålende fornøyd.
    Det har forresten dukket opp en ny produsent på markedet:

    Klaudio LP Vinyl Record 200W Ultrasonic Cleaner with Dryer (KD-CLN-LP200) - YouTube

    For egen det synes jeg det er digg å hive 12 plater oppi dunken å kjøre på.
    Blir litt pusete med en og en synes jeg.
    Tore
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takk!
    Jadagitt, her går det i manuelle DAK-tegninger så blekket spruter! :p

    Men det er jo endel av det hele, og en konsekvens av at mange av ideene og løsningene dukker opp under marsjen. Og da er det jo penn og papir som gjelder, der og da!
    "Skissen" gjelder forøvrig låsemekanismen for tørkestativet, som du fikk tatt en titt på....
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hva slags vasker har du?
    Er det en DIY-utgave, eller er det noe du har kjøpt ferdig?
    Hei
    Beklager sent svar. Ikke hver dag jeg er innom.
    Det er en DIY-utgave.
    Innlegg #470 i tråden vinylvask etter usc-metoden.
    Endret nick etterpå.
    Har vasket nærmere 600 skiver og er strålende fornøyd.
    Det har forresten dukket opp en ny produsent på markedet:

    Klaudio LP Vinyl Record 200W Ultrasonic Cleaner with Dryer (KD-CLN-LP200) - YouTube

    For egen det synes jeg det er digg å hive 12 plater oppi dunken å kjøre på.
    Blir litt pusete med en og en synes jeg.
    Tore
    No prob.

    Smart og fremfor alt en enkel og vel fungerende løsning du har laget!
    Ellers er jeg ikke så veldig imponert av de vaskerne som håndterer en og en plate. Da er det bedre å gjøre som du sier; hive oppi 12 plater av gangen, og kjøre på! :)
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En "liten" sak som brått slo meg. Du har sikkert tenkt på det, og allerede testet, men.....
    I og med at messingprofilene bygger over de nedsenkede hellekantene i hjørnene, vil dette by på noe problematisk tømming av karet?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    De som lager vaskere basert på ultralyd for "single plater" (bare en plate) kan umulig ha forstått hvordan dette virker. Når de i tillegg bruker børster, blir jeg nesten stum. Men ikke mer enn at jeg påpeker at dette er lite gjennomtenkt og lite effektivt.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    En "liten" sak som brått slo meg. Du har sikkert tenkt på det, og allerede testet, men.....
    I og med at messingprofilene bygger over de nedsenkede hellekantene i hjørnene, vil dette by på noe problematisk tømming av karet?
    Jo, jeg har tenkt på det, men ikke testet!
    "Hellekantene" i hjørnene er i utgangspunktet forsenkninger for den medfølgende trådkurven, men kan selvsagt, i originalshick, brukes som hellekanter.
    Ellers har du helt rett i at det vil bli problematisk å bruke disse, iom at messinbeslagene blir liggende over kanten på karet.

    Nå skal jo ikke karet tømmes i hytt og gevær, men likefullt;
    Alternativet blir en slik:
    hevert.jpg

    Kr.29,- på Clas Olsson, jeg spanderer! ;)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    De som lager vaskere basert på ultralyd for "single plater" (bare en plate) kan umulig ha forstått hvordan dette virker. Når de i tillegg bruker børster, blir jeg nesten stum. Men ikke mer enn at jeg påpeker at dette er lite gjennomtenkt og lite effektivt.
    Enig!
    Det er helt utrolig at det kan gjøres en slik "bommert", i den forstand som at løsningen er mindre effektiv, forsiktig sagt.
    Om man i det hele tatt skal trekke frem noe positivt, så må det vel være den automatiske tørkeprosessen?
    Og holdt opp imot pris og ikke minst kapasitet i forhold til "multivaskere", så tror jeg neppe folk løper beina av seg for å kjøpe en slik?
    Den utgaven jeg har sett koster vel rundt 16000,- om jeg ikke tar feil....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Noen har nok løpt etter en slik ja.
    Tar seg jo godt ut med en slik prislapp.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.496
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Herlig prosjekt Scrooge ...bokstavelig talt. Og ja, jeg kan kjenne helt hit hvor mye dette gleder deg å holde på med!!!!

    Jeg har skummet ulike fora verden over siden tidlig 2009, men har ikke kommet over eksakt forholdene mellom hvilke frekvenser og wattbruk som fører til skader på strukturen i vinylen når ultralyden hamrer løs, eller når eksplosjonene forårsaker luftbobler i vinylen. Mange tror noe og har opplevd eller hørt om, men finnes det noe eksakt viten om dette?

    For meg vil slikt være interresant å vite før jeg skal bombe vinylen, men forstår alle som synes at det er greit sålenge det tilsynelatende funker når vaskern kjører på 40-45kHz og et maks antall watt om sistnevnte har noen helst betydning.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takk Grumpy! :)
    Og du er vel bortimot "spot on" hva gjelder både glede og utfordringer! Sistnevnte begrep har riktignok omfattet noen utfordringer - både forutsette og uforutsette, og som til syvende og sist utløser glede når disse løses.
    Men nå er det meste av "research" ryddet av veien, og dermed kan jeg i større grad konsentrere meg på bygging og tilvirking av nødvendige deler for de neste tre vaskerne.
    Og er interessen stor nok, og prisen spiselig for allmenheten, så kan det jo hende jeg lager flere.....:rolleyes:
    Jeg har faktisk et par bestillinger allerede, og disse er ikke fra OVK's medlemmer....
    --
    Ellers tror jeg at du temmelig sikkert engster deg unødig hva skader angår.
    Nå har jeg selvsagt ikke noe eksakt tall på dette, men vil tro at det er vasket tusenvis av plater i ultralydbad omkring i verden?
    Om det hadde vist seg å være et uttalt problem omkring denne prosessen i form av skader på struktur, så tror jeg ganske sikkert at dette hadde kommet for dagen!

    Joda, jeg vet at det innimellom heves en advarende pekefinger fra en og annen skeptiker, men de er vel i hovedsak relatert til teoretiske betraktninger omkring prosessen, og hvordan den fungerer.
    Jeg har i alle fall fortsatt tilgode å lese om konkrete tilfelle hvor skade på vinylen har oppstått gjennom vaskeprosessen.
    "Audiomix" her på HFS, og som vel på mange måter kan kalles ultralydvaskerens far hva vask av vinyl angår her på berget, har jo gjennomført noen solide eksperimenter omkring dette, ved å "langtidsvaske" vinyl. Uten å avdekke noe negativt, også vurdert gjennom mikroskop.

    "Eksplosjonene", eller rettere sagt implosjonene, forårsaker IKKE luftbobler i vinylen!
    En implosjon er det motsatte av en eksplosjon, og skaper ikke noe trykk mot mediet / vinylen.
    Det som i stedet skjer, er at det skapes et undertrykk i flatene som eksponeres for ultralydbølgene. Undertrykket er svært godt egnet til å fjerne smuss og støv, ved at dette bokstavelig talt løfter smuss og skitt vekk fra flatene.
    Implosjonene / undertrykket fra de bittesmå luftboblene som oppstår, sørger for dette. Og selvsagt; om denne effekten blir kraftig nok, så kan man i verste fall oppleve en kavitasjon / erosjon av flatene, ved at partikler fra flatene rives løs.

    Dette gjelder i særlig grad for harde materialer som eksempelvis båtpropeller, eller såkalt "våte" sylinderforinger. Sistnevnte spesielt for dieselmotorer, hvor forbrenningstrykket er langt høyere og mer momentant enn hva tilfellet er for bensinmotorer. (Ja, jeg kan litt om dette, og har erfart det).

    En pussighet, og som definitivt taler til "vår" fordel i denne sammenheng, er at myke(re) materialer (som vinyl), er mye mer motstandsdyktige mot prosessen.
    Første gang jeg benyttet et ultralydbad var i begynnelsen av 70-tallet, og jeg var ikke sen om å eksperimentere med litt av hvert hva den innretningen angikk.
    Av den grunn tør jeg si det, selv om vinylvask ikke var inkludert i mine eksperimenter......

    Hva effekt og frekvens angår, så tror jeg heller ikke at man skal engste seg i unødig grad.
    det finnes ultralydbad som opererer med forskjellig frekvens, alt fra 25 og opptil langt over de 45kHz som "våre" bad bruker, endatil finnes det løsninger med variable frekvenser i prosessen. Jo høyere frekvens, jo mindre "bobler".
    Hva som er best egnet tør jeg ikke si noe om, men i allmenhet opererer de fleste vaskere med 45kHz.
    Antakelig har dette sammenheng med vannet's / væskens viskositet?
    Bruker man andre typer væske, så kan det godt hende at en annen frekvens enn "standard", kan vise seg mer effektiv.

    Summa summarum: Jeg tror neppe du behøver å engste deg, selv ved vask av dine dyrebare japanpressinger! Det tør jeg rett og slett vedde på!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    De fleste av de rimeligere vaskerne opererer med 40khz. Noen få har 45khz. Enkelte har også 35khz eller 28khz varianter. Produsenter av de "dyrere" merkevarer kan også levere vaskere som opererer med høyere frekvens og/eller justerbar frekvens og/eller sweeperfunksjon. Jeg har ikke funnet noen med høyere enn 45khz blandt de rimeligere modeller.

    Jeg har vært i tlf.kontakt med 4 leverandører av ulike vaskere i inn- og utland, og alle har ment at det til "vårt" formål ikke er noen ulempe med en vasker som opererer med høyere frekvens (70-100 khz har vært nevnt). Dette gir, som @Scrooge er inne på, mindre bobler (som gir bedre inntrenging) og en mer skånsom prosess for mer skjøre materialer.

    De 2 komersielle vaskerne som er på markedet (AudioDesk og KLAUDIO) har jeg kun funnet ut at førstnevnte skal være 40khz.

    Men, det er vel sålangt intet som tyder på at gjentatte vask med 40khz skader vinylen. Jeg har ikke funnet noen advarsler ved å bruke en 40khz vasker - kun anbefaling om vaskere med høyere frekvens. Dog - jeg har foreløpig kún sett étt måleresultat som grafisk fremstiller plate før/etter en runde i badet (har ikke søkt mye). Her var ikke vaskerens frekvens angitt, men det var intet som tydet på at platerillene hadde tatt skade ihvertfall:)
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ....For meg vil slikt være interresant å vite før jeg skal bombe vinylen......
    Om du er noe engstlig og lite prisfølsom, så kan/vil jo Elmasonic P60H være et alternativ. På den kan man velge mellom 37khz og 80khz. Den har også sweeperfunksjon - dvs varierer frekvensen noe khz for å motvirke stående bølger. Dette skal visstnok gi noe bedre renseeffekt.
    Så langt jeg har funnet ut, så er dette en av de rimligste vaskerne med høy(ere)frekvens. Et noe rimeligere alternativ er Sonix IV som opererer på 60khz.

    Som jeg skrev litt om i USC-tråden forrige dagen, så er det nok noen kvalitetsforskjeller (konstruksjons- og komponentmessige) mellom de anerkjente produsentene av vaskere kontra "no-brand" kina-vaskere. Om disse kvalitetsaspektene (som ikke direkte går på vaskeeffekten) har noen betydning for vårt bruk, og således forsvarer en høyere pris, er jo noe hver enkelt for avgjøre.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Da kan jeg med dårlig skjult stolthet, presentere bilder av min ferdige USC-vasker, i alle fall visuelt sett!
    Det gjenstår fortsatt litt jobb her og der, men nå klarer jeg ikke å dy meg lenger.

    Vaskeren har altså tre innebygde "funksjoner", noe jeg anser som ganske praktisk!
    Før selve vaskingen tar til må platene nødvendigvis tres inn på spindelen, og det foregår slik:

    Stable.JPG


    Holderen på siden av vaskeren sørger for at spindelen står støtt og godt, slik at man i ro og mak kan stable på plass sine dyrebare LP'er.

    Av en eller annen merkelig grunn får jeg ikke lagt inn mer enn ett bilde pr innlegg?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Etter at den er ferdig, må platene tørkes.
    Holderne løftes / slides opp i utsparingene, og låses automatisk i øvre stilling, hvor platene henger til avdrypping / tørk over vannbadet:

    Tørke.JPG
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Her vises låsemekanismen:

    Panel.JPG


    Den lille messingstiften nede til høyre under plexiplaten er fjærbelastet, og spretter ut i låseposisjon når plexiplaten løftes opp.
    Bryteren til høyre for betjeningspanelet er for start / stopp av motor.

    Ellers må jeg bare beklage at jeg ble nødt til å legge inn bildene i fire omganger.
    Det er tydeligvis en slags sperre for dette, på maskinen jeg nå sitter ved?
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Nydelig!!!!! Nesten finere enn dekkslipern du lagde.
     

    laidback

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    38
    Dette ble virkelig lekkert! og juleplatene er nyvasket!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Takker så mye!
    @ laidback: Jada, juleplatene er nyvasket! ;) De henger ikke så høyt i kurs her, så derfor ble de brukt som "prøvekaniner"
    @ POB: Du har jo muligheten til å skaffe deg en slik du også? :rolleyes: Jeg skal jo bygge fler....
    @ Paulsen: Så du husker dekksliper'n ja! :) Det var vel Norges første, og kanskje en av verdens første semiautomatiske dekkslipere? Jeg har den ennå....
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    32.427
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, rett og slett en imponerende jobb det der.
    Det virker som om den også er praktisk i bruk, at den ikke bare spiller på utseendet sitt.:)

    Så det blir nok jul i år også, de viktigste platene ble vel vaska først.:cool:
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tar en!

    Fint å splitte opp i fire innlegg, forresten. Flere 'likes' på den måten, frekt som f***, men vel fortjent. :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn