Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.895
    Antall liker
    36.098
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det vel hele grunntanken bak det sosialdemokratiske styret i etterkrigstida å nettopp bygge opp et egalitært samfunn, siden man både husket hvordan det var før og at muligheten nå var tilstede.... Bare så synd at politikere og agitatorer på flere sider i politikken nå ser ut til å gjøre det de kan for å rive dette i stykker..
    Tja, som @weld77 har vært inne på noen ganger: Du kan forsøke å regne på hvilke satser for utbytteskatt, arveavgift og formuesskatt som må til for å unngå at rikdom akkumuleres fra generasjon til generasjon, bare i kraft av rentesrente-effekten. Å skulle bestemme politisk at man vil ha et egalitært samfunn er nokså dødfødt, spørsmålet er vel snarere hvor mye friksjon man velger å legge inn i velstandsoppbygging, hvor mye symbolpolitikk og floskler man slenger rundt seg med for å gi inntrykk av at man «gjør noe», og hvilke bivirkninger man er villig til å ta underveis. Noen regimer har vært villige til å gå veldig langt.

    «Flå de rike» - gennialt, Egon.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.661
    Antall liker
    1.398
    DN har sjølvsagt rett i at skatt reduserer privat forbruk, også av tenester. Så vidt eg har skjøna er det poenget med rentepolitikken for tida, også.

    Men eg trur det (altså: "kvifor vi pussar opp og gjer reint sjølv"), i tillegg til a) høg skatt og b) liten lønsskilnad mellom oss og handverkaren/reinhaldaren også har med c) kulturelle føringar å gjera.

    Eg er iallfall oppvaksen med at veldig mykje i det daglege er slikt vi løyser utan å kjøpa hjelp til det, og at det å gjera husarbeid, både innom- og utomhus, er ein del av livet og fritida mi. Det er ikkje slik at eg tykkjer det er veldig gøy å gjera reint, laga middag, baka kake til somaravslutning i barnehagen, stryka bunadsskjortene før 17. mai, eller leggja om til sommardekk, men det er slik ein gjer.
    Veldig enig i det siste her. Det satt voldsomt langt inne for min del at vi ikke skulle vaske selv, samtidig er det kanskje den avgjørelsen som har hatt mest å si for hverdagstrivselen min. Men så er det kanskje også det å vaske hus det absolutt kjedeligste jeg kan gjøre. Alt annet forefallende og vedlikehold vi gjør fordi det er "feil å sette vekk det man får til sjøl" oppleves mye mer givende.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.678
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja, som @weld77 har vært inne på noen ganger: Du kan forsøke å regne på hvilke satser for utbytteskatt, arveavgift og formuesskatt som må til for å unngå at rikdom akkumuleres fra generasjon til generasjon, bare i kraft av rentesrente-effekten. Å skulle bestemme politisk at man vil ha et egalitært samfunn er nokså dødfødt, spørsmålet er vel snarere hvor mye friksjon man velger å legge inn i velstandsoppbygging, hvor mye symbolpolitikk og floskler man slenger rundt seg med for å gi inntrykk av at man «gjør noe», og hvilke bivirkninger man er villig til å ta underveis. Noen regimer har vært villige til å gå veldig langt.

    «Flå de rike» - gennialt, Egon.
    Det tror jeg ikke var i noens tanker hverken på slutten av 40-tallet eller på 70-tallet..... At vi nå har kommet dithen at nasjonen har så mye penger at store deler av landet sakte men sikkert råtner på rot, er nåtidens problem....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.590
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Billigst mulig stuepiker var heller ikke poenget med artikkelen ;)
    Nei selvfølgelig ikke! Men det viser litt av hvilket samfunn vi hadde den gangen da overlegen leide inn arbeidshjelp til jobber han i dag gjør selv.
    Og jeg har av en mystisk årsak en liten mistanke om at det ikke var skattetrykket, eller mangel på sådant, som gjorde at han valgte å la fagfolk gjøre jobben.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    3.913
    Sted
    Sunnmøre
    Det er lite som er mer effektivt enn en verdenskrig + en dash hyperinflasjon om man ønsker å «utjevne sosiale forskjeller». Bivirkningene kan være betydelige.
    Det er sant, men den generelle norske deflasjonspolitikken (etter det eg hugsar særeige for Noreg og Danmark) på 20-talet var heller ikkje heilt utan biverknader.

    Men du meiner at ca 25 år med reint Ap-fleirtal etter krigen ikkje hadde særleg utjamnande effekt, berre midlertidig begrensande på ulikheit? Det kan godt vera, men saman med den enorme produktivitetsauken vart jo effekten rimeleg utjamnande, då.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.895
    Antall liker
    36.098
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos ulikhet: SP gjør så godt de kan for å gjøre fattige fattigere og rike rikere.
    Ta penger fra Oslo og beskytte rike kraftkommuner. Og gjenopprette domstolen i Hardanger, selvsagt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.931
    Antall liker
    8.946
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Poenget er ikke mer eller midre enn at det norske skatte- og lønnsystemet gir betydelige effektivitetstap.
    Jeg skjønner jo at det er relativt oppegående folk som har gjort denne en studie her, men jeg får liksom ikke kartet til å stemme helt med terrenget her.

    Jeg tror vel leger, advokater, ledere, senior konsulenter og andre med veldig god inntekt jobber nok. Så allerede der faller hele argumentet bort om at vi har et "effektivitetstap" hvor de kunne jobbe mer.

    Tar en slik undersøkelse høyde for at:
    Å jobbe mye utover normal arbeidstid øker risiko for sykdom og å måtte tre ut av arbeidslivet tidligere.
    Jeg har litt innsikt i hva folk sykemelder seg for hos oss - og "noen gjør ting de ikke kan" er ikke helt borte på den listen. Så selv om kirurg-Larsen kan spare noen kroner på å male huset selv - så er det ikke åpenbart at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt når Larsen faller ned fra stigen.

    Det klassiske eksempelet på effektivitetstap ved skatt er når man innfører bompenger og noen velger å kjøre rundt bommen. Da får staten ingen penger og forbrukeren må kjøre lengre enn nødvendig. Effektivitetstapet er grunnen til at staten ønsker et bredt skattegrunnlag og så lave satser som mulig. Da bli insentivene til å lure seg unna så lave som mulig.

    Om advokater og kirurger tar seg ulønnet permisjon for å male huset har vi et problem - om de velger å male huset på fritiden sin istedenfor å ta en ekstravakt - så tenker jeg ting er omtrent slik de skal være. De fleste liker jo å gjøre ting selv - selv om de ikke teller kroner og ører på alt.

    Føler i grunn en slik regnemåte blir litt som disse "bli effektivbøkene" - jada, du kan pugge nytt språk når du driter, høre på lydbok i bilen, brette klær mens du ser fotballkamp osv - men det er jo ingen som gidder det uansett. Har man et godt liv - vil jeg tro de fleste heller vil male huset en sommerkveld enn å ta en ekstravakt på jobben.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    11.678
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det vel nokså vanlig i privat sektor, at "Her er lønna - gjør jobben!" - uansett hvor mange timer som trengs.......
    Forresten er det mitt inntrykk at stadig flere ikke gidder å male selv.. om det er for tungt, vanskelig, får-ikke-til eller noe annet... vet jeg ikke...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Solgte huset og kjøpte leilighet, beste investeringa vi har gjort. Har fått våren tilbake igen og kan bruke tid på ungene og andre ting. Sikkert noen som syns det er kos å pussle rundt husveggene, for mange av oss, not so much
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    3.913
    Sted
    Sunnmøre
    Nå er det vel nokså vanlig i privat sektor, at "Her er lønna - gjør jobben!" - uansett hvor mange timer som trengs.......
    Eg trur at på det abstraksjonsnivået vi er her at det er irrelevant, det ville bety å byta jobb for å få moglegheit til å arbeida meir for meir pengar.

    Men “normalarbeidsdagen” har nok ein sterk normativ effekt på båe sider av bordet, ikkje berre skattemessig. Det meste i systemet er rett og slett rigga for at folk skal arbeida ca 7,5 t/dag.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.931
    Antall liker
    8.946
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Solgte huset og kjøpte leilighet, beste investeringa vi har gjort. Har fått våren tilbake igen og kan bruke tid på ungene og andre ting. Sikkert noen som syns det er kos å pussle rundt husveggene, for mange av oss, not so much
    Vel - jeg har jo fått med meg at du lager litt mat - hvorfor jobber du ikke noen timer overtid og spiser på restaurant istedet - er det pga effektivitetstapet fra skattenivået - eller kan det være at det er mer interessant å gjøre ting selv, i eget tempo og at man generelt føler at man sitter nok timer på jobb.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis en kokk lager mat til seg selv hjemme etter endt arbeidstid, jobber han ulønnet overtid da?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Si ikke det
    Det er avgjørende at arbeidet faktisk utføres på fritiden. Med fritidsarbeid menes arbeid som utføres etter normal arbeidstid og på vanlige fri- og feriedager.

    så de med hjemmekontor bør trå forsiktig. Slår du inn en spiker i arbeidstiden må du skatte av fordelen :)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    3.913
    Sted
    Sunnmøre
    så de med hjemmekontor bør trå forsiktig. Slår du inn en spiker i arbeidstiden må du skatte av fordelen :)
    Ha! Den der skal eg hugsa på dersom kona lurer på om eg kan setja på ein klevask sidan eg likevel skal ha heimekontor.

    (Spøk til sides: Eg tykkjer det verkar som om veldig mange av desse reglane hovudsakleg rettar seg mot typiske handverkaryrke).
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det gjør nok det, men skatteetaten kan være firkantet hvis de vil.
    Videre syns jeg det får være måter på hva de skal blande seg inn i. Hvis man har en jobb som gjør at man kan gjøre private ting i arbeidstiden som gir "gevinst" burde det vel være greit.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.590
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Har ( hadde jeg jobber jo ikke lenger ) en kollega som ved siden av sin "vanlige" jobb drev med turisme. Dette turistanlegget hans ble meget skadet i et av de mange forblåste uværene som tidvis rammer Mørekysten. Han kastet seg rundt for å minimere skadene og reparerte tak etc da det ikke var lett å få tak i håndverkere, de var jo alle sammen opptatt med andre ødelagte bygninger. Skattekontoret beregnet verdien av det arbeidet han hadde utført og han måtte betale inntektskatt av beløpet!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Vel - jeg har jo fått med meg at du lager litt mat - hvorfor jobber du ikke noen timer overtid og spiser på restaurant istedet - er det pga effektivitetstapet fra skattenivået - eller kan det være at det er mer interessant å gjøre ting selv, i eget tempo og at man generelt føler at man sitter nok timer på jobb.
    Nå jobber ikke jeg noe særlig med mat lenger, omskolerte meg for noen år siden, var vel heller ikke i særlig marginalskatt posisjon i den tiden. Nå er derimot ting anderledes. Jeg er også nå i posisjon hvor jeg kan jobbe tilnærmet ubegrenset overtid og kan ta på meg bakvakter og slikt. Jobben er også såpass givende at jeg heller kunne tenke meg å jobbe overtid kontra å gjøre ting som er enten dørgende kjedelig eller som jeg er dårlig på.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.895
    Antall liker
    36.098
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Studien ligger på github for de som vil lese, er en del empiriske data i den studien.
    Interessant artikkel, kobler empiriske data om både lotto-vinnere og adferdsendring etter skatteendringer med de teoretiske modellene. Lotto-vinnere med lav inntekt er mer tilbøyelige til å si opp jobben enn de med høy inntekt, kanskje ut fra hvilken tilfredsstillelse vedkommende finner i jobben som sådan, mens de høytlønnede lotto-vinnerne reduserer arbeidsmengden. Det sier en del om hvordan nordmenn verdsetter penger vs jobb-innhold vs fritid.

    Skattenivået som maksimerer inntekter til stat og kommune er ser ut til å være en god del høyere enn dagens, og hvis man ser det som et mål i seg selv å «flå de rike», uansett ringvirkninger, går det nok an å argumentere for enda høyere skattesatser på «de rike». Deres forbruk vil gå ned med enda mye mer enn bare de pengene som inndras til statskassen. Effektivitetstapet i form av redusert disponibel inntekt for «de rike» er en feature, ikke en bug. Hvilket selvsagt vil få «de rike» til å emigrere i hopetall til land hvor de er mer velkomne.

    1715766510079.png

    1715766371691.png
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    3.913
    Sted
    Sunnmøre
    Eg tykkjer det verkar som om veldig mange av desse reglane hovudsakleg rettar seg mot typiske handverkaryrke
    Men det er kanskje ikkje så rart når ein ser kva innlegg som dukka opp i Facebook-feeden min i dag (lett anonymisert ved parafrase/omskriving):

    Er det noen som kjenner frisører som kan klippe på fritiden før fredag?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.590
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Frisør på fritiden er jo bare genialt!
    Her et år jeg var stresset og opptatt med å fikse bilen så bi kunne dra på ferie konstaterte Husvaranen at jeg ikke rakk å stikke innom
    frisøren før vi skule dra så hun snakket med nabokona som var frisør og hun kom innom hos oss og jeg ble klippet på kjøkkenet!
    En genial løsning! Spesiellt fordi hun ikke skulle h betalt for jobben. Så en nabo som er frisør synes å være verd sin vekt i gull!
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.401
    Antall liker
    2.614
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Frisør på fritiden er jo bare genialt!
    Her et år jeg var stresset og opptatt med å fikse bilen så bi kunne dra på ferie konstaterte Husvaranen at jeg ikke rakk å stikke innom
    frisøren før vi skule dra så hun snakket med nabokona som var frisør og hun kom innom hos oss og jeg ble klippet på kjøkkenet!
    En genial løsning! Spesiellt fordi hun ikke skulle h betalt for jobben. Så en nabo som er frisør synes å være verd sin vekt i gull!
    Jeepp !!!
    Når omgangskretsen stort sett består av økonomer, ingeniører, lærere osv og det er ingen snekker, rørlegger eller elektriker å se, DA er det tungt å være huseier...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.789
    Antall liker
    3.913
    Sted
    Sunnmøre
    Når omgangskretsen stort sett består av økonomer, ingeniører, lærere osv og det er ingen snekker, rørlegger eller elektriker å se, DA er det tungt å være huseier...
    Det er vel grunnen til at desse yrka er såpass tungt regulerte.

    (Det er derimot ingen som, så langt, har skattlagt meg for å halda improviserte førelesingar over utvalde emne. På hi sida er det ikkje sikkert desse har særleg marknadsverdi, sidan tilhøyrarane helst bed meg om å halda kjeft.)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.895
    Antall liker
    36.098
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    «Flå de rike!», og i særdeleshet ved å beskatte sekundærboliger til utleie. Sånne utleiehaier vil vi ikke ha. Tenke seg, det fører til færre utleieboliger og høyere husleire. Så rart.
    Han påpeker at boligproduksjonen også er svært lav, og sier deres erfaring er at leieboliger som blir solgt, kjøpes av unge mennesker som har finansiering fra «foreldrebanken».

    – Det blir så sosialt urettferdig som du kan tenke deg.

    – Vi kaster ut 20 leietagere for å selge leieboligene, og så kommer det 20 unge folk med foreldre som kjøper leilighetene og flytter inn. De 20 vi har kastet på gaten, de har ikke noe sted å bo. Leieprisene stiger og boligmarkedet stiger. Det kommer ikke noe godt ut av det, sier han.
    Eiendomsmegler Langtind anslår at tusenvis av leiligheter vil legges ut for salg, og at dette vil presse leieprisen kraftig opp.

    – Jeg er trygg på at de stiger pluss/minus 30 prosent. Det må de gjøre for å unngå at besitterne skal selge alt sammen, sier han.
    Regjeringen lanserte i desember det de kaller Boligdugnaden, der de ber de som kan om å leie ut boliger, fordi det er et «stort behov for utleieboliger til flyktninger, studenter og andre».

    – Det er lite sannsynlig at et slikt tiltak vil oppveie for det faktum at utleie av bolig aldri har vært mindre lønnsomt enn det er i dag, sier administrerende direktør i Norges Eiendomsmeglerforbund Carl O. Geving.
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    780
    Torget vurderinger
    1
    Politikerne: Vi skal leve av kunnskap etter oljealderen, men skatt først!

    NTNU-rapport:
    Nvidia ville ikke overlevd i Norge. Dagens skattesatser ville redusert reinvesteringsevnen til Nvidia med opptil 70 prosent dersom selskapet ble startet i Norge. – Vi kan ikke forvente å få til et Nvidia her.

     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.597
    Antall liker
    3.495
    Torget vurderinger
    1
    NTNU-rapport:
    Nvidia ville ikke overlevd i Norge. Dagens skattesatser ville redusert reinvesteringsevnen til Nvidia med opptil 70 prosent dersom selskapet ble startet i Norge. – Vi kan ikke forvente å få til et Nvidia her.

    NVidia er nå mer verdt enn Tesla og Amazon til sammen. Det er også verdt mer enn hele det tyske aksjemarkedet, samt mer enn det italienske + det australske aksjemarkedet.
    Det er bra at Norges formuesskatt gjør at slike suksessbedrifter ikke lengre kan etableres i Norge. Gründere og investorer kunne risikert å tjene en god slump penger, og det vil vi jo ikke ha noe av i Norge. #Sosialistlogikk
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.895
    Antall liker
    36.098
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, som kjent: Hvis noe ser ut til å være i ferd med å lykkes vil vi heller at de norske eierne selger andelene til utenlandske eiere, for så enten å kjøpe gigantisk hus og «hytte» for pengene (men ikke leie det ut til noen andre) eller selv å flytte utenlands også. Behøver ikke slike folk eller firmaene deres i Norge. Sånn er det bare.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.597
    Antall liker
    3.495
    Torget vurderinger
    1
    Nei, som kjent: Hvis noe ser ut til å være i ferd med å lykkes vil vi heller at de norske eierne selger andelene til utenlandske eiere, for så enten å kjøpe gigantisk hus og «hytte» for pengene (men ikke leie det ut til noen andre) eller selv å flytte utenlands også. Behøver ikke slike folk eller firmaene deres i Norge. Sånn er det bare.
    Nettopp. Og dette har vært en villet politikk siden 2021.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.993
    Antall liker
    13.482
    Og Asker skulle bli Tech Valley
    Husker også Norsk Data og Opticom.
    Neppe dagens regjering som dro de ned i dragsuget
    Det er ingen mangel på tech-bedrifter som går over ende i Silicon Valley heller, det ligger litt i sakens natur at bare noen få blir dundrende suksesser. Det er en relativt lang liste over grunner til at Norge ikke akkurat er førstevalg for slike virksomheter og jeg tviler på at forumeskatt er øverst på den listen akkurat. Norge er ikke akkurat noen magnet på verdens skarpeste tech-hoder og det er begrenset hvor mange veldig smarte, sultne og risikovillige folk det finnes i en ganske sedat befolkning på ca 5.4 millioner innbyggere for å nevne det mest opplagte.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.358
    Sted
    Oslo
    Det er ingen mangel på tech-bedrifter som går over ende i Silicon Valley heller, det ligger litt i sakens natur at bare noen få blir dundrende suksesser. Det er en relativt lang liste over grunner til at Norge ikke akkurat er førstevalg for slike virksomheter og jeg tviler på at forumeskatt er øverst på den listen akkurat. Norge er ikke akkurat noen magnet på verdens skarpeste tech-hoder og det er begrenset hvor mange veldig smarte, sultne og risikovillige folk det finnes i en ganske sedat befolkning på ca 5.4 millioner innbyggere for å nevne det mest opplagte.
    Og mange tech-hoder suges inn i olje og offshore bransjen.
    Der er vi faktisk ganske verdensledende
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.993
    Antall liker
    13.482
    Norges kanskje største forspillte mulighet var i mobiltelefoniens tidlige dager. Det fantes en norsk produsent jeg har glemt navnet på som var fullt på høyde med Ericsson og Nokia. Sentale deler av GSM er også utviklet i Norge faktisk.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.993
    Antall liker
    13.482
    Og mange tech-hoder suges inn i olje og offshore bransjen.
    Der er vi faktisk ganske verdensledende
    Det florerer ikke akkurat med tech-giganter i EU heller til tross for at de ikke har formueskatt. Nærmeste man kommer er kanskje nederlandske ASML (omtalt som verdens viktigste selskap ingen har hørt om).
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    8.358
    Sted
    Oslo
    Norsk tankegang er jo ofte at det som er norskt og fungerende og tradisjonsrikt skal ikke køddes med.
    Jamfør treski på søttitallet og v-stil i hopp på åttitallet.
    Forøvrig var Kodak langt framme med digi-foto på søttitallet, men forkasta det og tviholdt på film til de gikk dukken
    (Norsk Data trodde ikke på Pc'er og tviholdt på stormaskiner)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.248
    Antall liker
    4.565
    Torget vurderinger
    1
    Det florerer ikke akkurat med tech-giganter i EU heller til tross for at de ikke har formueskatt. Nærmeste man kommer er kanskje nederlandske ASML (omtalt som verdens viktigste selskap ingen har hørt om).
    ASML kanskje
    Siden Taiwan Semiconductor Manufacturing Company holder til i nettopp Taiwan.

    Mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn