Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.683
    Antall liker
    8.376
    Sted
    Oslo
    Spiller det noen rolle? Det er arbeidsplassene som tilfører verdi til samfunnet.
    Har du ikke fulgt meg i timen?
    Det er de rike som både skaper arbeidsplasser og verdier.
    Vi andre er bare arbeidsmaur som snylter på deres verdiskapning
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    13.486
    Spiller det noen rolle? Det er arbeidsplassene som tilfører verdi til samfunnet.
    Det har åpenbart en viss sentimental verdi for en del. Som vi vel var innom i strømpristråden ved et par anledninger så er det også mye som er sett på som veldg norsk men som ikke er spesielt norsk på eiersiden, og i de tilfellene det er en stor norsk eier er det typisk staten (Equinor, Telenor, DNB, Hydro, Yara). Norge har ikke allverdens pirvat kapital tilgjengelig og de som har mye - type pensjonskasser - invisterer i betydelig grad i utenlandske verdipapirer til liks med oljefondet. Det er i det hele ikke så veldig lett å se hvem norske eiere eventuelt skulle være i prosesser hvor det kreves stadig mer kapital for å vokse seg store og fete.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    13.486
    Edit: For å holde oss til NVidia så er største indivinduelle eier grunnleggeren Jen-Hsun Huang. Aksjeposten han er verdt småfrekke 90 milliarder dollar, men den utgjør kun 3,68% av aksjene i selskapet. Bortsett fra han er alle de andre eierene av betydning institusjonelle, altså kapitalforvaltere / fond / etc. Så etter den målestokken det gjerne legges opp til i slike diskusjoner i Norge så er ikke NVidia spesielt "amerikansk" - det er ingen synlig borger av nasjonen som eier store deler av selskapet. Det samme mønsteret finner man for øvrig i de aller, aller fleste amerikanske børsnoterte selskaper. Eierbasen er i all hovedsak svært bred og insititusjonell. Tesla (Elon Musk eier 12.9%) Amazon (Jeff Bezos har 9%, ex-kona 2%) er eksempeler på unntak i så måte.

    Norges Bank er 10. største eier i NVidia for øvrig, de har 1,2% av aksjene.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Ellers ble jo Atmel nevnt, grunderne der er jo ikke kjempeimponert over dagens regjering, her er Bogen


    Har gitt opp Norge
    Han understreker at han ikke syter og klager for egen del.

    – Det er ikke synd på meg, jeg greier meg. For Norge er det imidlertid alvorlig at gründere ikke vil og ikke våger. For egen del har jeg rett og slett gitt opp Norge. Jeg skal fortsette i de investeringene og satsingene jeg deltar i, men det er helt uaktuelt å gå inn i nye prosjekter. Til det er den personlige risikoen for stor, sier Bogen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Edit: For å holde oss til NVidia så er største indivinduelle eier grunnleggeren Jen-Hsun Huang. Aksjeposten han er verdt småfrekke 90 milliarder dollar, men den utgjør kun 3,68% av aksjene i selskapet. Bortsett fra han er alle de andre eierene av betydning institusjonelle, altså kapitalforvaltere / fond / etc. Så etter den målestokken det gjerne legges opp til i slike diskusjoner i Norge så er ikke NVidia spesielt "amerikansk" - det er ingen synlig borger av nasjonen som eier store deler av selskapet. Det samme mønsteret finner man for øvrig i de aller, aller fleste amerikanske børsnoterte selskaper. Eierbasen er i all hovedsak svært bred og insititusjonell. Tesla (Elon Musk eier 12.9%) Amazon (Jeff Bezos har 9%, ex-kona 2%) er eksempeler på unntak i så måte.

    Norges Bank er 10. største eier i NVidia for øvrig, de har 1,2% av aksjene.
    Nei, eierskap i så store selskaper spiller jo relativt liten rolle, det som dog er viktig er at man klarer å skaffe kapitalen for å komme ut av startgropa, og de investeringen kommer jo stort sett lokalt.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.309
    Antall liker
    5.361
    Jepp, i motsetning til hva som er populært å tro så er mye som i Norge regnes som "godt betalt" ganske labert i internasjonal sammenheng. Det har jo sine fordeler og ulemper som det meste annet her i livet.
    Ja, det er ikke lønn som fremheves i norske stillingsannonser i teknologisektoren, men faktorer som work-life balance, generøs ferie, frihet til å innovere, jobbsikkerhet, generelle velferdstjenester og fordelene med å leve i et politisk stabilt samfunn med tilgang til naturen og alt det der. Og det ser ut til å fungere relativt greit; andelen utenlandsfødte er høyere jo mer utdannelse arbeidsstokken har.

    Fig3.png

    Mitt inntrykk er at det mest av alt er hvor enkelt/vanskelig det er å få jobbvisum som avgjør hvor attraktivt et land er for mobile arbeidstakere. Og språk, at man kan snakke engelsk over alt er utvilsomt et fortrinn. Og det de fleste jeg har snakket med sier trekker ned er heller ikke lønn, men en lite åpen/imøtekommende kultur og at det er vanskelig å bli integrert og kjent med lokalebefolkningen. Altså immatrielle faktorer som ikke kan fremforhandles eller vedtas politisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.911
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En av mine indiske kolleger holdt på å dø på seg da det var -25 i ukevis i vinter. Sånn er det ikke i Bangalore, forsto jeg. Har reist hjem nå.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.309
    Antall liker
    5.361
    Ellers ble jo Atmel nevnt, grunderne der er jo ikke kjempeimponert over dagens regjering, her er Bogen

    Bak betalmur, men overskriften "Umulig å bygge en teknologigigant i Trøndelag" er jo i grunn bare "stating the obvious". Det er det alt for lite folk til der oppe, og sysselsettingsgraden i teknologi-/elektronikksektoren i Trøndelag er vel allerede sånn ca 100%. Så om han hypotetisk sett skulle bygget en "teknologigigant" så ville det betinget kannibalisering av alle andre teknologiselskaper i regionen for å få nok kvalifisert arbeidskraft, som neppe ville vært særlig gustig hverken for de som jobber i bransjen eller for Trøndelag som sådan.

    Som arbeidstaker i halvlederbransjen så ønsker jeg definitivt ikke at vi ender opp i en situasjon hvor én "teknologigigant" har slukt opp alle andre og fått monopol på arbeidsmarkedet i sektoren. Det ville bare de allerede alt for rike investorene tjent på. Det er alt for mye konsolidering og giganter som kjøper opp konkurrentene i vår bransje som det er.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    13.486
    Det er fint med fagforeninger, i alle fall så lenge de mener noenlunde det samme som LO


    Våren 2016 opplevde Norge en liten revolusjon. Erna Solbergs regjering ga de statsansatte et tilbud som var fullstendig uspiselig for tre av de fire fagorganisasjonene.


    LO, YS og Unio oppfattet det som at markedskreftene skulle få fritt spillerom. I stedet for sentrale oppgjør med likestillingsprofil og lavlønnspotter skulle pengene fordeles gjennom lokale forhandlinger.

    Mens de tre organisasjonene gikk rett i streik, grep Akademikerne tilbudet med begge hender. Dette hadde de kjempet for siden de ble dannet. Deres høytlønnede medlemmer, som ingeniører, leger og jurister, tapte år etter år på det gamle systemet

    ...
    I 2022 så Unio at deres statsansatte medlemmer, først og fremst politi og forskere, ville være best tjent med Akademikernes modell. Derfor byttet de side.
    ...

    Akademikerne og Unio tar med seg denne pengepotten og forhandler med ledelsen på hver enkelt virksomhet om fordelingen. LO og YS holder seg til den gamle måten å gjøre ting på, der nesten alt fordeles sentralt.

    Men nå er det mye vanskeligere for LO å drive utjevningspolitikk av Robin Hood-typen. De har ikke lenger mange nok «rike å stjele fra» for å gi til de fattige.
    ...

    Vi kan regne med at arbeiderpartiledelsen og de ansvarlige statsrådene har fått noen klare beskjeder fra LO-ledelsen i forkant av oppgjøret.

    De statsansatte LO-medlemmene møtte forvaltningsminister Karianne Tung med to hovedkrav: reallønnsvekst for alle og tilbake til én avtale. Statens forhandlingsledelse begynte med å kreve at alle skal over på samme avtale.

    Derfor streiker ikke Akademikerne og Unio for mer lønn, men for å blokkere statens og LOs krav om å vende tilbake til alt slik det var før 2016.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Bak betalmur, men overskriften "Umulig å bygge en teknologigigant i Trøndelag" er jo i grunn bare "stating the obvious". Det er det alt for lite folk til der oppe, og sysselsettingsgraden i teknologi-/elektronikksektoren i Trøndelag er vel allerede sånn ca 100%. Så om han hypotetisk sett skulle bygget en "teknologigigant" så ville det betinget kannibalisering av alle andre teknologiselskaper i regionen for å få nok kvalifisert arbeidskraft, som neppe ville vært særlig gustig hverken for de som jobber i bransjen eller for Trøndelag som sådan.

    Som arbeidstaker i halvlederbransjen så ønsker jeg definitivt ikke at vi ender opp i en situasjon hvor én "teknologigigant" har slukt opp alle andre og fått monopol på arbeidsmarkedet i sektoren. Det ville bare de allerede alt for rike investorene tjent på. Det er alt for mye konsolidering og giganter som kjøper opp konkurrentene i vår bransje som det er.
    Så hvertfall ut som du elegant hoppet bukk over sitatet fra artikkelen, men det passa kanskje ikke inn?
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.902
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Portugal
    DN
    Professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og professor II ved Forsvarets Høgskole

    Anerkjennelsen av en stat som ikke eksisterer er ingen god idé, for å si det mildt. Det mente også regjeringen for noen få måneder siden. Men nå har altså Norge, sammen med kun to andre land, gått til dette skrittet midt i krigen. Dette er ikke bare overraskende, men risikabelt på svært mange måter. Det er et slag i luften, men skaper storm:

    Men nå har vi altså bundet oss til masten med en prematur anerkjennelse av en ikke-eksisterende stat, fått et ekstremt dårlig forhold til Israel som vi mener vi kan presse (!), ekspedert oss selv ut av enhver fasilitator-rolle i Midtøsten og distansert oss fra alle allierte som teller.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.683
    Antall liker
    8.376
    Sted
    Oslo
    DN
    Professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og professor II ved Forsvarets Høgskole

    Anerkjennelsen av en stat som ikke eksisterer er ingen god idé, for å si det mildt. Det mente også regjeringen for noen få måneder siden. Men nå har altså Norge, sammen med kun to andre land, gått til dette skrittet midt i krigen. Dette er ikke bare overraskende, men risikabelt på svært mange måter. Det er et slag i luften, men skaper storm:

    Men nå har vi altså bundet oss til masten med en prematur anerkjennelse av en ikke-eksisterende stat, fått et ekstremt dårlig forhold til Israel som vi mener vi kan presse (!), ekspedert oss selv ut av enhver fasilitator-rolle i Midtøsten og distansert oss fra alle allierte som teller.
    Pluss 143 andre land før oss, og itillegg er det jo rørende hvordan Israel har hørt på oss før, huff Huff nå frykter jeg at Oslo avtalen er død
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.165
    Antall liker
    20.017
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Norge har anerkjent grensene fra før 1967. Det var sannelig på tide at vi gjorde. Det må for alltid være slutt på at Israel kan gjøre hva enn de vil mot palestinerne, uten at hverken Norge eller det internasjonale samfunnet reagerer akkurat like hardt som det gjør mot Russland. Staten Palestina eksisterer, ved grensene før 1967.

    Derfor er det også en sann fryd at domstolen i Haag varsler arrestert mot Netanyahu, for krigsforbrytelser og folkerettsbrudd. Det var sannelig på tide! Det er ingen forskjell på Putin og Netanyahu, og endelig er det anerkjent.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.683
    Antall liker
    8.376
    Sted
    Oslo
    DN
    Professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og professor II ved Forsvarets Høgskole

    Anerkjennelsen av en stat som ikke eksisterer er ingen god idé, for å si det mildt. Det mente også regjeringen for noen få måneder siden. Men nå har altså Norge, sammen med kun to andre land, gått til dette skrittet midt i krigen. Dette er ikke bare overraskende, men risikabelt på svært mange måter. Det er et slag i luften, men skaper storm:

    Men nå har vi altså bundet oss til masten med en prematur anerkjennelse av en ikke-eksisterende stat, fått et ekstremt dårlig forhold til Israel som vi mener vi kan presse (!), ekspedert oss selv ut av enhver fasilitator-rolle i Midtøsten og distansert oss fra alle allierte som teller.
    Når jeg tenker på Janne Haaland Matlary, så tenker jeg oftere og oftere på Marjorie Taylor Greene
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.309
    Antall liker
    5.361
    Så hvertfall ut som du elegant hoppet bukk over sitatet fra artikkelen, men det passa kanskje ikke inn?
    Som jeg poengterte får jeg ikke lest den fordi den er bak betalmur. Jeg ser kun overskriften som jeg siterte og la til grunn for det jeg skrev. Og hovedpoenget (mitt) var at en teknologigigant som dominerer et allerede mettet arbeidsmarked neppe er spesielt ønskelig.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.600
    Antall liker
    3.498
    Torget vurderinger
    1
    Pipa fått en annen lyd?

    Etter at Ernas Høyre tidligere hadde 3-doblet Formuesskatten, slo de Rød-Grønne i 2021 til med ytterligere en dobling.
    Da hadde Formuesskatten ca 6-doblet seg på 7 år.
    Hvilket utløste masseflukten av norske investorer.
    SV skjønner jo ikke en dritt av alvoret i dette, men mulig det siger inn hos Ap?
    Ryk og reis.jpg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.655
    Antall liker
    10.217
    Sted
    Interiore Simplicitate
    – Staten har vunnet frem med at Stortingets lovvedtak om grunnrenteskatt på oppdrett ikke kan prøves på generelt grunnlag, noe Mowi nå aksepterer. Det er en viktig prinsipiell avklaring, sier regjeringsadvokat Fredrik Sejersted i en uttalelse til E24.

    Seier til Vedum og regjeringen der.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    13.486


    Regjeringen og daværende næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) sendte i desember 2022 ut retningslinjer om lønn og bonus til selskaper der staten er eier. Her ble det formulert «forventninger» om at bonuser til ledere ikke kan overstige 25 prosent av fastlønn, og at man passet på at lønnsøkning for ledere helst skulle være det samme i kroner som for vanlige ansatte, og ikke i prosent. Som kjent er det styrene i bedrifter, også de med statlig eierskap, som formelt bestemmer lønn og bonus, men signalene fra regjeringen er tydelige.

    Equinor og Telenor løste utfordringen ved å øke fastlønnen til sine toppledere kraftig, mens bonusandelen ble redusert. Totalsummen for lederne ble dermed den samme. Dette fikse grepet sa det meste om realiteten i regjeringens «forventninger».

    ...

    I Kongsberggruppen har man sett bort fra regjeringens henstilling. Styreleder Eivind Reiten sier til E24 at han ikke ser noen grunn til å redusere bonusandelen, som kan gå helt opp til 50 prosent av ledernes grunnlønn. Reiten og Kongsberg-styret vil heller ikke erstatte prosenttillegget i ledernes fastlønn med det langt mindre gunstige kronetillegget som regjeringen oppfordrer til. Å redusere bonus eller ledelsens lønnsutvikling vi ikke tjene selskapet, mener Reiten og varsler at han og styret ikke har noen planer om å innfri «forventningene» fra regjeringen.

    Det er noe befriende med en styreleder som på denne måten demonstrerer at han har forstått hvor uavhengig et styre bør opptre. Særlig i møte med en regjering som ser ut til å ville føre en langt mer «aktiv» og inngripende statlig eierskapspolitikk enn de to forrige. Vestres forsøk på å forventningsstyre lederlønningene fortjener åpen og real motstand. Reitens metode er mer ærlig enn Equinors og Telenors subtile latterliggjøring av regjeringens beskjed.

    Ifølge E24 har Næringsdepartementet godtatt at Kongsberggruppen beholdt sine bonusordninger i år. Men godkjennelsen kom med en ny «forventning» om at man innrettet seg til neste år. Eivind Reiten sier det ikke er noen planer om det. Det gjør han rett i. Styrer i viktige norske bedrifter bør ikke fatte avgjørelser for at politikere i regjering skal se bra ut hos sine velgere. De bør tenke på hva som er best for bedriften.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    2.386
    "Hææ", var min første tanke !

    En framtidens mann ? Man kan jo lure, men egentlig ikke - forklaringen er vel kanskje at han er Støres mann. Og med samme bakgrunn økonomisk/sosialt. Kan vanskelig tenke meg at han skal svinge AP til store høyder igjen. En partileder skal ha flere kvaliteter. Evne til kommunisere - snakke MED folk, ikke TIL folk. Han skal kunne røre noe innerst i oss, få pulsen og begeistringen opp.

    Vestre.... . Litt bortkommen og med utstråling som et offentlig arkivskap. "Follow me, against the trenches!" Ikke min første tanke.

    Men det sier også noe om hvem de andre er - som støtter ham. Velgerne eller Folke` er IKKE spurt. Er ikke sikker på at resultatet hadde blitt likt.

    "Et stort flertall av folkevalgte i Arbeiderpartiet peker på Jan Christian Vestre som favoritt til å ta over partiet den dagen Jonas Gahr Støre går av."

    1717237817583.png

    Vestre er storfavoritt til å ta over Arbeiderpartiet | ABC Nyheter
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.911
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er vel ganske logisk. Jurist og bedriftseier, økonomisk forsynt så han greier seg, selv tidligere adm.dir. i familiebedriften. Familien har også utnevnt Sylvia Brustad til styremedlem, ser jeg, så da er vel alt på stell. Passer rett inn som AP-leder. For nå er det vanlige folks tur.


    Steike, de gjør det lett å drive valgkamp mot dem.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.571
    Antall liker
    9.648
    Det er jo litt betenkelig at hverken H eller AP har noen klare kronprinser/kronprinsesser som er klare til og overta styringa, det er ingen der som utmerker seg med tyngde synes jeg. Mye internt tull i AP og et H som har gjort hva de kan for å holde folk borte og aktuelle til posisjonen ved å beholde samme leder i nesten et kvart århundre, det er dårlig partistyring.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det ulmer i AP, partiet har gjort sitt dårligste valg på nesten 100 år. Støre og Stenseng får mye av skylden for dette, og med arrogante Brenna, juksemaker Kjerkol, og Vestre på laget så er det duket for et spennende landsmøte om et år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.911
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo litt betenkelig at hverken H eller AP har noen klare kronprinser/kronprinsesser som er klare til og overta styringa, det er ingen der som utmerker seg med tyngde synes jeg. Mye internt tull i AP og et H som har gjort hva de kan for å holde folk borte og aktuelle til posisjonen ved å beholde samme leder i nesten et kvart århundre, det er dårlig partistyring.
    Fra samme artikkel:
    I samme undersøkelse har man også spurt norske lokalpolitikere om hvem de ser på som den naturlige arvtakeren etter Erna Solberg, den dagen hun går av som Høyre-leder. Her scorer tidligere utenriksminister Ine Eriksen Søreide skyhøyt.

    Blant Høyres lokalpolitikere svarer 57 prosent at Søreide bør ta over. Bak henne finner vi nestleder Henrik Asheim (25 prosent) og Tina Bru (7 prosent).
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.683
    Antall liker
    8.376
    Sted
    Oslo
    Det er jo litt betenkelig at hverken H eller AP har noen klare kronprinser/kronprinsesser som er klare til og overta styringa, det er ingen der som utmerker seg med tyngde synes jeg. Mye internt tull i AP og et H som har gjort hva de kan for å holde folk borte og aktuelle til posisjonen ved å beholde samme leder i nesten et kvart århundre, det er dårlig partistyring.
    Uten å være parti sosiolog, det ser ut til at partiledere kvitter seg med folk som kan true deres posisjon og omgir seg med et sjersjantlag av yngre folk som har alt å takke lederen for sine posisjoner.
    Som en hær med en general og unge sjersjanter uten kvalitets offiserer.
    Siden alt tyder på at AP sikkert går på et smell ved neste valg, tviler jeg sterkt på at noen vil utfordre ham på neste landsmøte
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.571
    Antall liker
    9.648
    Siden alt tyder på at AP sikkert går på et smell ved neste valg, tviler jeg sterkt på at noen vil utfordre ham på neste landsmøte
    Av en eller annen grunn så tror jeg at vi på et eller annet tidspunkt vil se en leder fra Utøya 2011 generasjonen, det ligger liksom i kortene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    9.692
    ^ Det er vel ganske logisk. Jurist og bedriftseier, økonomisk forsynt så han greier seg, selv tidligere adm.dir. i familiebedriften. Familien har også utnevnt Sylvia Brustad til styremedlem, ser jeg, så da er vel alt på stell. Passer rett inn som AP-leder. For nå er det vanlige folks tur.


    Steike, de gjør det lett å drive valgkamp mot dem.
    Selvfølgelig, har man formue må man holde seg unna AP. Hva mener du grensen bør være før en ikke er kvalifisert til verv i AP?
    Merkelig at Erna er godtatt i Høyre, hun er jo en fattiglus.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.087
    Antall liker
    2.386
    ^ Det er vel ganske logisk. Jurist og bedriftseier, økonomisk forsynt så han greier seg, selv tidligere adm.dir. i familiebedriften. Familien har også utnevnt Sylvia Brustad til styremedlem, ser jeg, så da er vel alt på stell. Passer rett inn som AP-leder. For nå er det vanlige folks tur.


    Steike, de gjør det lett å drive valgkamp mot dem.
    Ligger bra an i NM i selvskudd !
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig, har man formue må man holde seg unna AP. Hva mener du grensen bør være før en ikke er kvalifisert til verv i AP?
    Merkelig at Erna er godtatt i Høyre, hun er jo en fattiglus.
    Det må man jo ikke, men det er jo noe spesielt med at ekte kapitalister leder Arbeiderpartiet. Det er jo åpenbart at man vil slite med kommunikasjonen til gutta på gulvet. Prosjektet et vel heller ikke akkurat vellykket, selv om det ikke er et bevis på at man ikke kan fungere selv om man er rik.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.683
    Antall liker
    8.376
    Sted
    Oslo
    Selvfølgelig, har man formue må man holde seg unna AP. Hva mener du grensen bør være før en ikke er kvalifisert til verv i AP?
    Merkelig at Erna er godtatt i Høyre, hun er jo en fattiglus.
    Om ikke annet så kan de ikke beskyldes for å føre en politikk som fremmer deres private interesser.
    Dagens melodi er jo at regjeringen gjør det umulig for rike å bo i riket.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    9.692
    Det må man jo ikke, men det er jo noe spesielt med at ekte kapitalister leder Arbeiderpartiet. Det er jo åpenbart at man vil slite med kommunikasjonen til gutta på gulvet. Prosjektet et vel heller ikke akkurat vellykket, selv om det ikke er et bevis på at man ikke kan fungere selv om man er rik.
    Nå er vel både Støres og Vestres formuer arvepenger. De burde jo selvsagt sagt nei til arven for å ikke bli klassifisert som kapitalister. Rart at Erna kan kommunisere med gutta oppover i etasjene, hun kommer jo fra trange kår.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.106
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har overhode ikke noe imot at folk har penger og har aldri tenkt at man skal frasi seg arv eller liknende. Det er jo allikevel merkelig at man ikke finner personer med med normal bakgrunn til å lede AP. Hvordan ville det klinge med Kjell Inge Røkke som ny leder av Rødt? Selv om argumentasjonen kunne vært korrekt, ville jo dette være et umulig budskap. Støre har det dessverre litt på samme måte.

    Selv om jeg ikke stemmer AP, tror jeg det ville vært bedre med et sterkere AP enn det man ser i dag. Det ville uten tvil være en fordel om AP var et reelt alternativ uten å samtidig måtte være avhengig av støtte fra de mer radikale SV og SP.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    9.692
    ^Men da mener du jo at man må justere sitt politiske ståsted ut fra størrelsen på bankkontoen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    13.486
    Nå er vel både Støres og Vestres formuer arvepenger. De burde jo selvsagt sagt nei til arven for å ikke bli klassifisert som kapitalister. Rart at Erna kan kommunisere med gutta oppover i etasjene, hun kommer jo fra trange kår.
    Man skal ha paretiboka særdeles i orden for ikke å se komikken i at Støre og Vestre stemmer i på internasjonalen på landsmøtet til AP. Det er - mest sannsynelig - et ganske seriøst problem at det er en avgrunn mellom de som partiet mener å skulle representere og de som mener å representere. Dissonansen er, om mulig, enda større i LO der pampene fortsatt oppfører seg om APs forlengende arm selv om medlemsmassen i det store og hele speiler hele befolkningen. Det er vel knapt noen igjen i partitoppen som noensinne har gjort noe som minner om det de pleier å definere som "ærlig arbeide".

    Når en muslimsk kvinnlig jurist er av de fremste i arbeiderbevegelsen så burde det kanskje være på tide å innse at verden har endret seg? Det er ikke noe galt med at hun er muslim, kvinne eller jurist men romansen om gode gamle dager har unektelig et skjær av komikk over seg. Komikk finnes forsåvidt i alle partier, men sjeldent så tydelig som i AP. Eneste unntaktet må kanskje være Rødt der det ser ut til å være et slags krav å ha rundt 100 vekttall eller tilsvarende fra myke fag på universitetet for ikke å være i stand til å se hvilket ideologisk konkursbo det faktisk er.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn