Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Det komiske er jo at Sp understreker at "Nesna er et langsiktig prosjekt for regjeringen", et studiested med noen dusin studieplasser, mens Senterpartiets Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe fant å måtte sparke hele styret for Forskningsrådet fordi de prioriterte langsiktig finansiering av forskningsprosjekter fremfor å forholde seg til de årlige tildelte budsjettene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt morsomt at man utlyser et antall nye direktørstillinger til et direktorat som er fratatt arbeidsoppgavene sine. Hvorfor? For å redusere konsulentbruken, selvsagt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Så de viste 19 kroner på bensinstasjonen nå da kan vel SP fortsette i regjering
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Tanka for 18.89 i går kveld og syntes jeg gjorde et skikkelig kupp. :unsure:
    Her er det fortsatt borti 24,- pr liter. Men det er muligens ikke urettferdig i følge en viss Stavangerordfører.
    Men at vi betaler 25-30 øre pr Kwh er skekkelig urettferdig?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Faen så klart at det er jævlig urettferdig at vi betaler 24kr literen her nord!!! Stortinget må kalles sammen øyeblikkelig!!!
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.164
    Antall liker
    8.924
    Dere har jo momsfritak på strømmen der oppe, rart at dere ikke har det på drivstoff også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    For den som evneult er interessert i å følge den faktiske bensinprisen på verdensmarkedet så er dette hva man stort sett ser på, det er en amerikansk kontrakt da det ikke finnes noen børhandlet bensinkontrakt i Eruopa men det er close enough. Ikke vits å henge seg så mye opp i selve prisen, den er i USD pr gallon levert ett eller annet sted i USA, men den viser i alle fall utviklingen

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Støtte for bortfall av momsfritak?
    Der jeg jobba hadde vi et ulempe tillegg, da ulempen forsvant, sørga faggforeninga for tillegg for bortfalt ulempe!
    Omtrent samme som avtalen britiske jernbane hadde etter at den ble elektrifisert. De hadde fyrbøter i mange år på el.lokene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg er rimelig sikker på at oppslutningen til enhver regjering ville gått rett i dass gitt hva denne har hatt å stri med. Nå kan man forsåvidt ha ett og annet å innvende mot hvordan de har stillt seg vel laglig til for hugg ved noen anledninger, man det må være lenge siden noen har hatt et så turbulent første år som dette. Det er også generelt mer slitsomt å være den som faktisk må forholde seg til verden fremfor å sitte i opposisjon å snakke med utestemme stort sett hele tiden. Ser for øvrig ikke ut som FrP har fått allverdens ut av den rollen så langt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er rimelig sikker på at oppslutningen til enhver regjering ville gått rett i dass gitt hva denne har hatt å stri med. Nå kan man forsåvidt ha ett og annet å innvende mot hvordan de har stillt seg vel laglig til for hugg ved noen anledninger, man det må være lenge siden noen har hatt et så turbulent første år som dette. Det er også generelt mer slitsomt å være den som faktisk må forholde seg til verden fremfor å sitte i opposisjon å snakke med utestemme stort sett hele tiden. Ser for øvrig ikke ut som FrP har fått allverdens ut av den rollen så langt.

    Det er vel de fleste enige i. Problemet er hvor tafatt denne regjeringen er i møte med problemene. Synes mer opptatt av å forsvare høyrepolitikk enn å føre sosialdemokratisk politikk som de tilsynelatende går til valg på....
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Fascinerende hvordan høyre alltid får skylda, selv når de ikke er i regjering.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er rimelig sikker på at oppslutningen til enhver regjering ville gått rett i dass gitt hva denne har hatt å stri med. Nå kan man forsåvidt ha ett og annet å innvende mot hvordan de har stillt seg vel laglig til for hugg ved noen anledninger, man det må være lenge siden noen har hatt et så turbulent første år som dette. Det er også generelt mer slitsomt å være den som faktisk må forholde seg til verden fremfor å sitte i opposisjon å snakke med utestemme stort sett hele tiden. Ser for øvrig ikke ut som FrP har fått allverdens ut av den rollen så langt.
    Nå hadde vel den forrige regjeringen også noe virusgreier å stri med husker jeg.
    Dagens regjering overtok jo bare halen av pandemien og kunne gjennom halvannet år se nettopp at daværende regjering måtte forholde seg til hvordan verden faktisk var, og ikke minst ta høyde for hvordan ting kunne utvikle seg, og hva all hverdens organisasjoner, institusjoner etc. måtte mene. Det var det tydeligvis noen, spesielt en, som ikke lærte noe av, men heller nettopp snakket seg høy og mørk med utestemme. I møte med virkeligheten er'n bare mutt & stuttjukk så jeg tillater meg å være en smule skadefro.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nå hadde vel den forrige regjeringen også noe virusgreier å stri med husker jeg.
    Nå sa jeg første år.

    Da corona kom så var det allerede overveiende sannsynelig at de blåblå ikke ville blitt gjenvalgt. I nyere tid er det vel også relativt sjelden at noen får mer enn to perioder. Oppslutningen til Høyre var fallt mye da pandemien kom. Så fikk den seg en boost, for så å falle tilbake til sånn ca der den var før.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.164
    Antall liker
    8.924
    Sikkert noen som tror at denne «strømkrisen» hadde blitt håndtert bedre av en Erna regjering, tipper det hadde blitt støtte til bedriftene og beskjed om å finne seg jobb no.2 til alle som mente at det ble altfor dyrt. Kanskje med noe kontantstøtte til de som falt helt til bunns.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.150
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert noen som tror at denne «strømkrisen» hadde blitt håndtert bedre av en Erna regjering, tipper det hadde blitt støtte til bedriftene og beskjed om å finne seg jobb no.2 til alle som mente at det ble altfor dyrt. Kanskje med noe kontantstøtte til de som falt helt til bunns.
    Erna hadde selvsagt sørget for å avslutte denne Ukraina-greia og fått strømprisene tilbake til gamle vante nesten ikkno. Verden hadde nok sett ganske annerledes ut, ingen tvil om det!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.666
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, strømprisene gikk jo ikke bananas lenge før krigen i Ukraina....

    Både Støre og Solberg kan prøve å skylde på krigen så mye de bare orker; det blir stadig blank løgn.

    Det er muligens på tide å flytte Ap til den geniale blå blå- tråden. Rød er de hvertfall ikke.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Sikkert noen som tror at denne «strømkrisen» hadde blitt håndtert bedre av en Erna regjering, tipper det hadde blitt støtte til bedriftene og beskjed om å finne seg jobb no.2 til alle som mente at det ble altfor dyrt. Kanskje med noe kontantstøtte til de som falt helt til bunns.
    Det får vi aldri vite, men å overføre enorme verdier fra bedrifter og husholdninger til stat og kommune har vel aldri vært høyrepolitikk.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.666
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    - Det veldig spesielle nå i august er at det er flere Ap-velgere som går til borgerlig side enn som setter seg på gjerdet. Den største gruppen som forlater Ap nå vil ikke ha radikal politikk. De er ikke i tvil. De vil regelrett stemme på den statsministeren som ble kastet for under ett år siden.

    Det er ekstra spesielt når Høyre verken i strømdebatten eller drivstoffdebatten har slått seg opp på tydelige eller enkle løsninger.

    .....
    Så lenge ikke Ap tilbyr et alternativ til Høyre, går velgerne til de som tilbyr mest høyrepolitikk. Ap vinner intet på å være Høyre light. Det må da snart sige inn hos ledelsen i Ap at det ikke er fra høyresiden de skal skaffe sine velgere.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    høyres fremgang er nesten ikke til å forstå. hvilket alternativ utgjør de i forhold til «gutta for vanlige folk», som jo er i fritt fall?
    Du er ikke den eneste som tenker i de baner

    Velgerne gir ikke noe svar (aftenposten.no)

    Erna Solberg får flertall. Men for å gjøre hva?
    ...
    Høyre henter nå velgere fra både Ap og Sp. I kraftpolitikken ligger Høyre svært nær Ap. Høyre vil ikke ha makspris. Partiet vil ikke trekke Norge tilbake fra energisamarbeidet med EU.

    Forskjellen er at Høyre vil at regjeringen skal jobbe «litt raskere» med strømstøtte til bedrifter, som partiets Nikolai Astrup sa det på et debattmøte under Arendalsuka tirsdag.

    Omtrent nøyaktig det samme ville Ap sagt om det var Ap som var i opposisjon. Da er noe av jobben å være utålmodig. Samtidig sa Astrup at han «vil advare mot hjemmesnekrede løsninger» i Stortinget. Også Høyre ser at det ikke er så lett å lage en strømstøtte til næringslivet som treffer de den bør treffe, og ikke for mange andre.
    ...

    Solberg ville dermed slitt med de samme rivningene internt som statsminister Jonas Gahr Støre baler med nå.

    Denne uenigheten på borgerlig side vil trolig vise seg frem i all sin prakt under partilederdebatten fra Arendal på NRK torsdag kveld.

    Men for Solberg er ikke det noen stor bekymring. Blir hun konfrontert med uenigheten på sin side, vil hun vifte det bort. Hun kan vise til at de fire partiene klarte å bli enige gjennom åtte år.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert noen som tror at denne «strømkrisen» hadde blitt håndtert bedre av en Erna regjering, tipper det hadde blitt støtte til bedriftene og beskjed om å finne seg jobb no.2 til alle som mente at det ble altfor dyrt. Kanskje med noe kontantstøtte til de som falt helt til bunns.
    Neida, så jævlig dumme kan man da ikke være!?
    Det ligger ganske klart i kortene at det IKKE vil bli bedre med Erna, tvert i mot er jeg redd.
    Det at folk i meningemålinger sier at de vil stemme H tror ( håper ) jeg kun er et signal til Støre og AP og at nå må de se til Helvete å ta seg sammen! Tror ( håper ) at valget vil gi et annet resultat. Ut fra program hadde jeg nok helst sett at INP kunne gjort et godt valg, men er redd for at de vil slite med å komme over sperregrensen.
    Hvis valget gir 30+% til H er min opprigtige mening at det er mange i Norge om dessverre er for dumme til at de bør ha stemmerett!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Faen så klart at det er jævlig urettferdig at vi betaler 24kr literen her nord!!! Stortinget må kalles sammen øyeblikkelig!!!
    Bare sånn til sammenligning så koster bensinen ca 10,- i Russland for tiden.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.847
    Antall liker
    19.666
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Neida, så jævlig dumme kan man da ikke være!?
    Det ligger ganske klart i kortene at det IKKE vil bli bedre med Erna, tvert i mot er jeg redd.
    Det at folk i meningemålinger sier at de vil stemme H tror ( håper ) jeg kun er et signal til Støre og AP og at nå må de se til Helvete å ta seg sammen! Tror ( håper ) at valget vil gi et annet resultat. Ut fra program hadde jeg nok helst sett at INP kunne gjort et godt valg, men er redd for at de vil slite med å komme over sperregrensen.
    Hvis valget gir 30+% til H er min opprigtige mening at det er mange i Norge om dessverre er for dumme til at de bør ha stemmerett!
    Så "jævlig dumme" blir velgerne, når de to store partiene fører lik politikk. Da blir selvsagt Ap et uhyre lett bytte for Høyre, og ord som "litt raskere" er nok til å få mange til å skifte side.

    Når uenighet mellom Høyre og Ap går på utforming og tempo på strømstøtte, i stedet for de reelle bakenforliggende årsaker, blir velgerne løpende i mellom- der de riktige ordvalg til en hver tid blir avgjørende.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Hvis valget gir 30+% til H er min opprigtige mening at det er mange i Norge om dessverre er for dumme til at de bør ha stemmerett!
    Tenk på hvor dum den gjennomsnittlige nordmann faktisk er, og halvparten er enda dummere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Neida, så jævlig dumme kan man da ikke være!?
    Det ligger ganske klart i kortene at det IKKE vil bli bedre med Erna, tvert i mot er jeg redd.
    Det at folk i meningemålinger sier at de vil stemme H tror ( håper ) jeg kun er et signal til Støre og AP og at nå må de se til Helvete å ta seg sammen! Tror ( håper ) at valget vil gi et annet resultat. Ut fra program hadde jeg nok helst sett at INP kunne gjort et godt valg, men er redd for at de vil slite med å komme over sperregrensen.
    Hvis valget gir 30+% til H er min opprigtige mening at det er mange i Norge om dessverre er for dumme til at de bør ha stemmerett!
    Da er det kanskje like gjerne et tydelig signal om at visse politikere bør slutte å jatte med alskens misnøye i opposisjon og late som om alt vil løse seg bare de selv får slippe til, «for nå er det vanlige folks tur», for så å løpe fra alt sammen i posisjon. Det straffer seg når de selv beviser så tydelig at det var tomt prat, alt sammen.

    Legg også merke til at Erna & co ikke har lovt noe som helst om å fikse alle problemer med et trylleslag. Det du ser er rett og slett at folk har mer tillit til hennes evne til å løse problemer enn dagens regjering. Det er et kjempeproblem for AP som styringsparti og for Støre som statsminister.

    Edit:
    Det veldig spesielle nå i august er at det er flere Ap-velgere som går til borgerlig side enn som setter seg på gjerdet. Den største gruppen som forlater Ap nå vil ikke ha radikal politikk. De er ikke i tvil. De vil regelrett stemme på den statsministeren som ble kastet for under ett år siden.

    Det er ekstra spesielt når Høyre verken i strømdebatten eller drivstoffdebatten har slått seg opp på tydelige eller enkle løsninger.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn