Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.752
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er også godt å se at Flyktninghjelpens midler kommer målgruppa til gode.

    Flyktninghjelpen er en norsk humanitær organisasjon som hjelper mennesker på flukt over hele verden. Akkurat nå er vi til stede i 35 land.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.005
    Antall liker
    6.233
    Det koster tydeligvis å prøve å overbevise folk flest om at de har fått det så meget bedre om dagen

    Arbeiderpartiet har betalt mest av alle partier for Facebook-annonser – Dagsavisen


    På et drøyt år har Arbeiderpartiet sentralt samt partiets lokallag og profilsider brukt til sammen minst 6,7 millioner kroner på Facebook-annonser, ifølge Facebooks egen oversikt, skriver Journalisten.

    Det til tross for at partiets egen kulturminister Anette Trettebergstuen gjentatte ganger har gått hardt ut mot selskaper som Facebook, og sagt at de bør tvinges til mer åpenhet, reguleres strengere og betale nasjonal skatt på sine skyhøye inntekter.

    ..

    Fremskrittspartiet inntar andreplassen i pengebruk blant partiene på Facebook-annonser, med totalt 3,9 millioner kroner. Høyre har brukt 2 millioner kroner.
    Det hadde jo vært kjekt med streng skattlegging, så kan hun få tilbake en stor del av de annonsepengene hun bruker, for så å kjøpe enda mer annonser der.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det koster tydeligvis å prøve å overbevise folk flest om at de har fått det så meget bedre om dagen

    Arbeiderpartiet har betalt mest av alle partier for Facebook-annonser – Dagsavisen


    På et drøyt år har Arbeiderpartiet sentralt samt partiets lokallag og profilsider brukt til sammen minst 6,7 millioner kroner på Facebook-annonser, ifølge Facebooks egen oversikt, skriver Journalisten.

    Det til tross for at partiets egen kulturminister Anette Trettebergstuen gjentatte ganger har gått hardt ut mot selskaper som Facebook, og sagt at de bør tvinges til mer åpenhet, reguleres strengere og betale nasjonal skatt på sine skyhøye inntekter.

    ..

    Fremskrittspartiet inntar andreplassen i pengebruk blant partiene på Facebook-annonser, med totalt 3,9 millioner kroner. Høyre har brukt 2 millioner kroner.
    Da er det jo bra at jeg har blokkert min Facebook-konto for alle politiske partier
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg tror antallet er begrenet av hvor mange Steinar Holden har tid til å sitte i samtidg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.341
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - eller Rattsø, - hvis han ikke har pensjonert seg... noen anser seg selv som absolutt allvitende, om de faktisk har peiling eller ikke er helt uvesentlig..
    På den annen side har vi det gamle ordtaket om at "Når fanden ville intet skulle skje, - nedsatte han en komitte..." Utvalg og utredninger er uten tivl den beste måten å parkere saker , - uti evigheten eller bare til forglemmelsens favntak...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.024
    Antall liker
    8.218
    Torget vurderinger
    1
    Det er derfor konservative gjerne foretrekker inkrementelle endringer for å fikse det som evt ikke fungerer, heller enn radikale grep av type «skrot hele systemet og start på nytt!»

    Har mer inntrykk av at de foretrekker å gjøre endringer på det som fungerer, men som på tross av det ikke passer inn i deres ideologi....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Støre gjør ihvertfall noen endringer nå:
    Stay tuned for at elektrifisering av sokkelen (der det ikke er bygges intasllasjoner påtenkt el i utgangspunktet) blir utsatt på "ubestemt tid, men med et mål innen 2030". Den fortsatt hellige kua er akkurat like hellig som Hurdalsplattformen. Det er en selvpåført forpliktelse med lav effekt og det kommer til å bli ekstremt upoplært og vil være en pedagogisk umulig oppgave å forklare hvorfor en må gjøre.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    9.115
    Stay tuned for at elektrifisering av sokkelen (der det ikke er bygges intasllasjoner påtenkt el i utgangspunktet) blir utsatt på "ubestemt tid, men med et mål innen 2030". Den fortsatt hellige kua er akkurat like hellig som Hurdalsplattformen. Det er en selvpåført forpliktelse med lav effekt og det kommer til å bli ekstremt upoplært og vil være en pedagogisk umulig oppgave å forklare hvorfor en må gjøre.
    Men de har tung støtte...

     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sjokkerende nok er ikke Listhaug veldig imponert over regjeringen. Hun hadde med to A4-ark med punkter hun synes de er dårlige på.

    Listhaugs «slakt-liste»: - Synes synd på Jonas (dagbladet.no)

    - Jeg får nesten gjenta det første jeg sa: Jeg kunne faktisk skrevet mange flere feil regjeringen har gjort. For det er så mange av dem.
    Tja - Uansett hvor lite fan jeg er av Støre og Vedum, så har jeg en følelse av at verken Erna eller Listhaug hadde hatt noen bedre løsninger på problemene. SV og Rødt har diskvalifisert seg for lenge siden.

    Johan-Kr
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.752
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Sjokkerende nok er ikke Listhaug veldig imponert over regjeringen. Hun hadde med to A4-ark med punkter hun synes de er dårlige på.

    Listhaugs «slakt-liste»: - Synes synd på Jonas (dagbladet.no)

    - Jeg får nesten gjenta det første jeg sa: Jeg kunne faktisk skrevet mange flere feil regjeringen har gjort. For det er så mange av dem.
    Sylvi og Frp tilbake der de trives best, i opposisjon hvor man kan skyte fra hofta uten å ta ansvar. Tipper Vedum lengter tilbake dit han også.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Tja - Uansett hvor lite fan jeg er av Støre og Vedum, så har jeg en følelse av at verken Erna eller Listhaug hadde hatt noen bedre løsninger på problemene. SV og Rødt har diskvalifisert seg for lenge siden.

    Johan-Kr
    Jeg er egentlig overrasket over at ikke alle ser at de store linjene er fullstendig ute av nasjonal politisk kontroll. Det er opplagt at ingen regjering kunne gjort noe som hadde hatt spesielt stor betydning for disse problemene som tårner seg opp. Rett skal være rett: Er ikke noe fan av sittende regjering, men kan umulig se for meg at annen regjering ville hatt mindre problemer.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nasjonal kontroll var hovedargumentet til EU - motstanderne. De fikk rett. Selv stemte jeg for.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    9.115
    Jeg er egentlig overrasket over at ikke alle ser at de store linjene er fullstendig ute av nasjonal politisk kontroll. Det er opplagt at ingen regjering kunne gjort noe som hadde hatt spesielt stor betydning for disse problemene som tårner seg opp. Rett skal være rett: Er ikke noe fan av sittende regjering, men kan umulig se for meg at annen regjering ville hatt mindre problemer.
    Det er nok riktig men det passer flere veldig godt akkurat nå at Vedum har vakta.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er egentlig overrasket over at ikke alle ser at de store linjene er fullstendig ute av nasjonal politisk kontroll. Det er opplagt at ingen regjering kunne gjort noe som hadde hatt spesielt stor betydning for disse problemene som tårner seg opp. Rett skal være rett: Er ikke noe fan av sittende regjering, men kan umulig se for meg at annen regjering ville hatt mindre problemer.
    makspris ville hjulpet…

    når en snakker om å avstå nasjonal kontroll:
    AC7EA130-8578-491B-872E-3498F679BD02_1_105_c.jpeg
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    makspris ville hjulpet…

    når en snakker om å avstå nasjonal kontroll:
    Vis vedlegget 845189
    Nå tenkte jeg ikke spesifikt på strømprisen, men også her er det en logisk brist. Dette systemet har alle vært svært så fornøyd med i mange år. Da kan man egentlig ikke klage den gangen vi får ulemper av samme. Så ingen som ivret for makspris på feks 2 kr for 10 år siden? Og det er jo opplagt at bakgrunnen for krisen er velkjent: krigsutbrudd med påfølgende energikrise.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.682
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det har nå vært storstilte demonstrasjoner mot utenlandskabler og Acer så alle har vel ikke vært helt fornøyde.
    Jeg kjenner vel egentlig ingen som har vært veldig fornøyd med strømopplegget her til lands. Der vi betaler massevis av avgifter for å sikre oss utenlandspriser.
    Dette er ikke noe nytt
    Forresten kan man ikke skylde på krig i Ukraina, det har faktisk ingenting med dette å gjøre.
    Derimot kan man skylde på sanksjonene vi ha påført Russland, ganske naivt å tro at ikke de vil strupe gassleveranser som motsvar.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    Det har nå vært storstilte demonstrasjoner mot utenlandskabler og Acer så alle har vel ikke vært helt fornøyde.
    Jeg kjenner vel egentlig ingen som har vært veldig fornøyd med strømopplegget her til lands. Der vi betaler massevis av avgifter for å sikre oss utenlandspriser.
    Dette er ikke noe nytt
    Forresten kan man ikke skylde på krig i Ukraina, det har faktisk ingenting med dette å gjøre.
    Derimot kan man skylde på sanksjonene vi ha påført Russland, ganske naivt å tro at ikke de vil strupe gassleveranser som motsvar.
    Javelnei?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.682
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva er dette for no svar?
    Hva er feil ?
    Har det ikke vært stor mostand mot utenlandskabler eller acer?
    Har folk vært strålende fornøyd med å betale nærmere 1kr kwt bare i avgifter?
    Er det ikke sanksjoner mot Russland, og har ikke de rett til å strupe gassleveransene som motsvar?

    Er kanskje krigen jeg tok feil av da,kan vel heller kalle det en intervensjon
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nå tenkte jeg ikke spesifikt på strømprisen, men også her er det en logisk brist. Dette systemet har alle vært svært så fornøyd med i mange år. Da kan man egentlig ikke klage den gangen vi får ulemper av samme. Så ingen som ivret for makspris på feks 2 kr for 10 år siden? Og det er jo opplagt at bakgrunnen for krisen er velkjent: krigsutbrudd med påfølgende energikrise.
    hvorfor skulle vi ikke kunne klage når vi ser hva konsekvensene kan bli? det er da et merkelig argument. (noen logisk brist er det i hvertfall ikke.) når et system viser seg dysfunksjonelt, så går vi inn og gjør endringer. (problemene viste seg før krigen.)
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    Hva er dette for no svar?
    Hva er feil ?
    Har det ikke vært stor mostand mot utenlandskabler eller acer?
    Har folk vært strålende fornøyd med å betale nærmere 1kr kwt bare i avgifter?
    Er det ikke sanksjoner mot Russland, og har ikke de rett til å strupe gassleveransene som motsvar?

    Er kanskje krigen jeg tok feil av da,kan vel heller kalle det en intervensjon
    Ja, du ser ikkje sanksjonane som ei direkte fylgje av krigen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    9.752
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg er egentlig overrasket over at ikke alle ser at de store linjene er fullstendig ute av nasjonal politisk kontroll. Det er opplagt at ingen regjering kunne gjort noe som hadde hatt spesielt stor betydning for disse problemene som tårner seg opp. Rett skal være rett: Er ikke noe fan av sittende regjering, men kan umulig se for meg at annen regjering ville hatt mindre problemer.
    Sant, men jeg tviler på at noen annen regjering ville fulgt like nøye med. 😏
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.682
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja, du ser ikkje sanksjonane som ei direkte fylgje av krigen?
    Har jeg sagt noe om det? Jeg sa at Russland struper kraft som motsvar.
    Sanksjonene har forresten failet og det er vi som får svi for det.

    Kanskje vi (eu) får passe på sin egne innbyggere, er vel derfor det er ulogiske landegrenser og samarbeid, ikke for at man skal leke verdenspoliti å la sine egne innbyggere sulte.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå tenkte jeg ikke spesifikt på strømprisen, men også her er det en logisk brist. Dette systemet har alle vært svært så fornøyd med i mange år. Da kan man egentlig ikke klage den gangen vi får ulemper av samme. Så ingen som ivret for makspris på feks 2 kr for 10 år siden? Og det er jo opplagt at bakgrunnen for krisen er velkjent: krigsutbrudd med påfølgende energikrise.
    Strømpriskrisen skyldes ikke krigsutbruddet. Prisene begynte sin galopp omtrent på denne tiden i fjor. Putin kan beskyldes, med rette, for svært mye- men han har altså intet ansvar for at prisene sør for Sognefjorden er fullstendig sinnsvake, mens den samme varen koster en slikk og ingenting nord for samme fjord. Årsaken til det ligger i troen på markedets religion.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Strømpriskrisen skyldes ikke krigsutbruddet. Prisene begynte sin galopp omtrent på denne tiden i fjor. Putin kan beskyldes, med rette, for svært mye- men han har altså intet ansvar for at prisene sør for Sognefjorden er fullstendig sinnsvake, mens den samme varen koster en slikk og ingenting nord for samme fjord. Årsaken til det ligger i troen på markedets religion.
    Nei. I lite vann i sør-Norge, marginslprising og
    prisen på gass som det marginale brensel. Gass har vært skitbillig og er nå skitdyrt. EU prøver nå å frikoble strømpriser fra gasspriser. Om de klarer det så vil norske strømpriser falle som en tung sten.

    prisen på strøm kan omtrent i sin helhet forklares med gassprisen. R^2 er høyt på 90-tallet. Det spiller ingen rolle hva som gjør gassprisen høy så lenge den er høy. En stund var det rekyl etter pandemi så ble det krig. Gassprisen er det uansett.

    jeg antar du ikke vet hva «R^2 høyt på 90-tallet» betyr men den er mye høyere enn R^2 i forhold til «markedsbasert prising» som vi har hatt i 30 år.

    det er før nå knapt noen utenfor bransjen som har visst hva som setter prisen på kraft i Norge men det har vært det samme i årevis. Det er ikke noe nytt og det er ikke noen nye kabler.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lite vann, ja, men grunnen til tapping av magasinene er eksport- i stedet for å sørge for egen forsyning først og fremst.

    En annen ting; det snakkes nå temmelig høyt i Europa om den umulige makspris. Bla statsminister i Østerrike. Det skulle ikke forundre meg om det umulige snart blir det eneste mulige.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Joda, man solgte vannet ifjor høst, men kan ikke huske du protesterte når det skjedde, eller at motvind var på befaring.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Joda, man solgte vannet ifjor høst, men kan ikke huske du protesterte når det skjedde, eller at motvind var på befaring.
    Elendig argument. Norske politikere har ansvar for å både sette krav om minstevannstand og å sikre framtidig forsyning. Det er også sterkt å forlange og forvente at priser til norske forbrukere ene og alene bestemmes av nettopp norske politikere- totalt uavhengig av både gasspris, EU og markedsaktører.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.682
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ganske ulogisk at man skylder på lav vannstand for at prisen er høy. Det er jo likegyldig for strømmen jeg kjøper i dag.
    Kjøp melk for 1000% markup i dag, for jeg vet ikke om det er nok melk om 5mnder
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    […]Gass har vært skitbillig og er nå skitdyrt. EU prøver nå å frikoble strømpriser fra gasspriser. Om de klarer det så vil norske strømpriser falle som en tung sten.
    […]
    det ville jo vært et mirakels, gitt det ikke-eksisterende handlingsrom mange av de fremste blant oss (aka politikere) har valgt å gi seg selv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    det ville jo vært et mirakels, gitt det ikke-eksisterende handlingsrom mange av de fremste blant oss (aka politikere) har valgt å gi seg selv.
    Om det går i den retningen i EU (det er langtfra sikkert de får det til bare for å presisere det) så blir det spennende å se hva den norske holdningen blir. Det vil, alt annet like, sende verdien av norsk vannkraft kraftig nedover. Man kan se for seg noe ala at produsentene får en eller annen margin over sin produksjonskostnad og den er som kjent omtrent null i Norge og også helt stabil siden "brenselet" er gratis. I dag får man i praksis betalt 2x gassprisen for vann eller vind eller sol som det ikke koster noe å produsre fra.

    Norge er jo ikke spesielt interessert i å bidra med rimeligere gass for å sende snittprisen på gass i EU nedover for eksempel. Ikke at jeg sier at vi burde eller at det vil endre særlig mye, men det illusterer i det minste problemstillingen. Spesielt siden gass er nesten helt irrelevant for innenlands bruk, i alle fall for de som har stemmeseddel.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.005
    Antall liker
    6.233
    Vi burde takke ja til å sende masse billig gass til Belgia.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.502
    Antall liker
    35.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vakkert. Vemodig vakkert. SP og V jevnstore. Gi det en måned eller to til, og SP er under sperregrensen, mindre enn både KrF og MDG. Skulle nesten tro at vanlige folk ikke liker å bli flirt av.
    1662409731090.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.341
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel ikke vanskeligere enn at denne regjeringen må være det mest tafatte vi har hatt siden Nygaardsvold, med en tilnærmet verdensrekord i brutte valgløfter, helt på linje med en rekke bananrepublikker. Rett nok har de fått en rekke problemer i fanget som jeg tviler sterkt på at en annen regjering hadde håndtert så veldig mye bedre, men det er da grenser for tafatthet også, - om man følger aldri så nøye med....Det går jo ikke akkurat på skinner for AP heller, og der gjærer det godt i undergrunnen... så det er spennende tider..
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.791
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Når sittende regjering ikke forstår at forskjellen mellom høyre og venstre side av politikken dreier seg om fordeling og totalt ulikt syn på markedsliberalisme, er den dømt til å feile. Enten er man for et bortimot totalt fritt marked, eller så ser man at det frie marked er ødeleggende for fordelingspolitikk. Og derfor må underlegges politisk styring.

    Når politikken er lik, uansett om Høyre eller Arbeiderpartiet styrer, er det noe som er fundamentalt galt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn