Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi får se hvilken vei det går i neste regjeringsperiode. Høyre og Frp vil ganske sikkert endre markedsreguleringsordningen, evt deregulere. Det aller enkleste for forbrukere og butikkjeder er selvfølgelig å bare bruke ekstra godt mål på alt og la bøndene selv bære kostnadene med å produsere for mye. Det går sikkert helt fint.

    Eller kanskje de tar en Donald og bare klager på systemet uten å gjøre noe med det?
    Vi får se, noe må nok gjøres. Jeg trodde ellers Vedum hadde tatt patent på å jatte med all misnøye før valget og gjøre noe annet etter, slik at ingen andre har lov til å kopiere det kunststykket hans.

    Men hvis sentralstyringen og reguleringen egentlig er til for at de stakkars forbrukerne ikke skal oppleve prissvingninger har jeg et annet forslag: Disse stadige kampanjene med Grandiosa til 29,90 er en uting. Prisene spretter opp og ned, vanskelig for forbrukeren å følge med. Dessuten skaper det ujevn etterspørsel for Nortura og Tine. Passer ikke i deres prognoser. Kan ikke ha det slik. Orkla er største aktør i frossenpizzabransjen. Da er det vel naturlig å gi dem ansvaret for å regulere frysedisken, med faste priser og myndighet til å bestemme produksjons- og importkvoter. Import er jo en uting, så det tillater man bare hvis egen fabrikk står. Og hvis det blir tomt i disken er det noen annens feil. Alltid.

    Ville ikke det vært en god plan av hensyn til de stakkars forbrukerne?
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Ok, så hva gjorde de med det? Det ble stuet vekk på lager i hvert fall, til sterk kritikk fra bl.a. Landbruksdept.

    Utsagnet ditt om at Tine raidet alle butikkene og fjernet importsmøret må du nesten dokumentere. Jeg synes det hørtes vel heftig ut.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Vi får se, noe må nok gjøres. Jeg trodde ellers Vedum hadde tatt patent på å jatte med all misnøye før valget og gjøre noe annet etter, slik at ingen andre har lov til å kopiere det kunststykket hans.

    Men hvis sentralstyringen og reguleringen egentlig er til for at de stakkars forbrukerne ikke skal oppleve prissvingninger har jeg et annet forslag: Disse stadige kampanjene med Grandiosa til 29,90 er en uting. Prisene spretter opp og ned, vanskelig for forbrukeren å følge med. Desuten skaper det ujevn etterspørsel for Nortura og Tine. Passer ikke i deres prognoser. Kan ikke ha det slik. Orkla er største aktør i frossenpizzabransjen. Da er det vel naturlig å gi dem ansvaret for å regulere frysedisken, med faste priser og myndighet til å bestemme produksjons- og importkvoter. Import er jo en uting, så det tillater man bare hvis egen fabrikk står. Og hvis det blir tomt i disken er det noen annens feil. Alltid.

    Ville ikke det vært en god plan av hensyn til de stakkars forbrukerne?
    Pris i butikk settes av kjedene. Hvis du synes synd på forbrukerne må du ta det med dem som setter prisene.

    Mitt anliggende er hva som skal til for at heltidsbøndene (med eller uten tilleggsjobber) skal få en økonomi som gjør at de har et greit økonomisk utkomme, kan delta i samfunnet på tilnærmet lik linje med alle andre og har en rimelig avkastning på innskutt kapital i bedriften sin for å sikre bærekraftig utvikling av den.

    Omtrent som ellers i samfunnet med andre ord.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du begrunnet reguleringsregimet for egg med hensynet til forbrukerpris. Hvorfor er egg annerledes enn frossenpizza?

    Ingen andre selvstendige næringsdrivende har noen garanti for noe av det der. Går det bra tjener man penger, går det dårlig går man konk. Statsgarantert kapitalavkastnng for selvstendig næringsdrivende kan du bare glemme.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    563
    Antall liker
    672
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du begrunnet reguleringsregimet for egg med hensynet tll forbrukerpris. Hvorfor er egg annerledes enn frossenpizza?

    Ingen andre selvstendige næringsdrivende har noen garanti for noe av det der. Går det bra tjener man penger, går det dårlig går man konk. Statsgarantert kapitalavkastnng for selvstendig næringsdrivende kan du bare glemme.
    Lever ikke dagens boligmarked under den vurderingen? Samtidig blir boligprisene høyere og høyere…
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok, så hva gjorde de med det? Det ble stuet vekk på lager i hvert fall, til sterk kritikk fra bl.a. Landbruksdept.

    Godt eksempel på hva som skjer når en av flere kommersielle aktører får delegert rollen som “markedsregulator” i tillegg. Fristes over evne til å misbruke makten på konkurrentenes bekostning. En uting.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.181
    Antall liker
    2.603
    Utsagnet ditt om at Tine raidet alle butikkene og fjernet importsmøret må du nesten dokumentere. Jeg synes det hørtes vel heftig ut.
    Her har Tine stuet vekk konkurrenten sitt smør Etter smørmangelen fikk Tine fjernet konkurrentens importerte smør fra butikkene. Nå ligger alt smøret på Tines lager på Klepp i Rogaland.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.185
    Antall liker
    6.907
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes ikke noe argument i verden for at dette er greit i Norge 2024. Slik så eggekjøleren på min lokale Meny ut i dag. Her er det normalt 3 hyllemetre med egg. Det er ikke noen spesiell høysesong og har ikke vært hamstring. Det er faen ikke greit!
    IMG_1080.jpeg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.094
    Antall liker
    8.420
    Torget vurderinger
    1
    Her jeg bor er det rikelig med egg i alle butikker. Er vi selvforsynte nordpå?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her har Tine stuet vekk konkurrenten sitt smør Etter smørmangelen fikk Tine fjernet konkurrentens importerte smør fra butikkene. Nå ligger alt smøret på Tines lager på Klepp i Rogaland.
    Deretter skrudde Tine opp prisene på smør, siden de ikke hadde konkurrenter i det segmentet lenger.
    1714846076773.jpeg
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.279
    Antall liker
    5.296
    Godt eksempel på hva som skjer når en av flere kommersielle aktører får delegert rollen som “markedsregulator” i tillegg. Fristes over evne til å misbruke makten på konkurrentenes bekostning. En uting.
    Ja, det er litt merkelig at funksjonen som markedsregulator skal utøves av den største aktøren i markedet. Litt som om PFU skulle vært en avdeling i VG.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.088
    Antall liker
    11.539
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo litt morsomt med de opptil flere som forsvarer matkjedenes priser og nærmest forsøker å unnskylde at de tjener penger, for de har jo omtrent ingen avanse... I 1985 fikk bonden 2,71 og utsalgsprisen var 5,79.... i dag får bonden 5,62 og utsalgsprisen er over 25kr..
    Det samme påståes å være utviklingen på kjøttpriser.... jeg ser jo ved selvsyn i butikken at mange matvarer har gått opp 30-50% siden årsskiftet 2022/2023 og ikke 10% som staatistikken påstår.... så når hverken bonden, kjedene eller matbaronene tjener penger, så blir det jo regelrett mystisk hvor pengene blir av...

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Jeg har aldri hatt problemer med å få egg i Oslo. Ofte tomt hos kjedene men min go-to innvandrersjappe har alltid dagsferske brett med 30 egg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Det er jo litt morsomt med de opptil flere som forsvarer matkjedenes priser og nærmest forsøker å unnskylde at de tjener penger, for de har jo omtrent ingen avanse... I 1985 fikk bonden 2,71 og utsalgsprisen var 5,79.... i dag får bonden 5,62 og utsalgsprisen er over 25kr..
    Det samme påståes å være utviklingen på kjøttpriser.... jeg ser jo ved selvsyn i butikken at mange matvarer har gått opp 30-50% siden årsskiftet 2022/2023 og ikke 10% som staatistikken påstår.... så når hverken bonden, kjedene eller matbaronene tjener penger, så blir det jo regelrett mystisk hvor pengene blir av...

    De tjener 3-4%, kjedene altså. Hva var poenget ditt?

    regnskapene er offentlige og ligger på nettsidene deres. Det er bare å lese om du vil bli opplyst. Men det vil du kanskje ikke?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    J
    De tjener 3-4%, kjedene altså. Hva var poenget ditt?

    regnskapene er offentlige og ligger på nettsidene deres. Det er bare å lese om du vil bli opplyst. Men det vil du kanskje ikke?
    Ja, det tallet stemmer sikkert, men de er mer og mer vertikalt integrert og eier snart alt mellom bondens fjøs og butikkhylla. Noe steds på veien må nå pengene bli av.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    J

    Ja, det tallet stemmer sikkert, men de er mer og mer vertikalt integrert og eier snart alt mellom bondens fjøs og butikkhylla. Noe steds på veien må nå pengene bli av.
    Ja men alt dukker jo opp i konsernregnskapet. Vår store landbruksviter tror åpenbart at Tine driver ren veldedighet og er overbevist om at det ikke er der prisen på en liter melk spretter opp - da uten den fjerneste anelse om hva en liter melk ut fra Tine koster.

    Hvorfor tror du kjedene konkurrerer kun på pris og volum? Det er det siste man vil konkurrere på om man kan velge.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.181
    Antall liker
    2.603
    J

    Ja, det tallet stemmer sikkert, men de er mer og mer vertikalt integrert og eier snart alt mellom bondens fjøs og butikkhylla. Noe steds på veien må nå pengene bli av.
    Men når det gjelder melk som ble tatt opp her kontrollerer bonden produktet helt frem til butikkhylla. Så hvor blir pengene av?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    Til dere to over; jeg undrer meg bare på hvor de pengene blir av. Bonden har mindre betalt nå enn på åttitallet. Selv kjenner jeg til minst et par gårdsbruk som har blitt drevet meget seriøst og nøkternt siden bestefars tid. Nå er de ikke drivverdige lenger. Tror de driver dem mest av gammel vane og av sentimentale årsaker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Til dere to over; jeg undrer meg bare på hvor de pengene blir av. Bonden har mindre betalt nå enn på åttitallet. Selv kjenner jeg til minst et par gårdsbruk som har blitt drevet meget seriøst og nøkternt siden bestefars tid. Nå er de ikke drivverdige lenger. Tror de driver dem mest av gammel vane og av sentimentale årsaker.
    De blir vel borte i de ymse leddene i verdikjeden, må man anta. Sisteleddet tjener 3-4-5% i snitt, garantert mye mer på enkelte varer mens noen varer selges med tap men som Rema sier - det er sluttsummen på kassalappen som teller. Europris som er sett på som billige har betydelig høyere marginer. Dagligvare er fremfor alt volumvirksomhet, det er jo ikke uten grunn at det knives om markedsandeler og at kjedene er villige til å sponse butikker som går med tap for å opprettholde volum. Normalt innen næringsvirksomhet er det ikke noe mål i seg selv å bli størst mulig, det er mye hyggeligere å kunne drive med store marginer innefor en eller annen nisje.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.433
    Antall liker
    8.097
    Sted
    Oslo
    De blir vel borte i de ymse leddene i verdikjeden, må man anta. Sisteleddet tjener 3-4-5% i snitt, garantert mye mer på enkelte varer mens noen varer selges med tap men som Rema sier - det er sluttsummen på kassalappen som teller. Europris som er sett på som billige har betydelig høyere marginer. Dagligvare er fremfor alt volumvirksomhet, det er jo ikke uten grunn at det knives om markedsandeler og at kjedene er villige til å sponse butikker som går med tap for å opprettholde volum. Normalt innen næringsvirksomhet er det ikke noe mål i seg selv å bli størst mulig, det er mye hyggeligere å kunne drive med store marginer innefor en eller annen nisje.
    Skulle ønske min lokale hifipusher, eller ståle krapyl. hadde hatt 3% kalkyle over innpris, men kanskje Ståle hadde gått dunken da, og det ønsker jeg ikke
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nøkkelen til hvordan dagligvarebransjen er veldig god butikk, selv med lave marginer, er omsetningshastighet. Eksempel: Si at du har 100 MNOK investert i butikker og varelager. Si også at du omsetter for 1000 MNOK i året, altså 10x kapitalomsetning pr år. La oss også si at du har 1 % nettomargin og sitter igjen med 10 MNOK fortjeneste. Det er småpene 10 % kapitalavkastning pr år. Om man greier å tyne ut 2 % nettomargin begynner dette å bli veldig god business.

    Norgesgruppen snurrer ikke kapitalen riktig så fort, men de får til 14,5 % kapitalavkastning fra 3,1 % resultatmargin. De 14,5 % er et godt stykke over risikofri rente, for å si det slik.

    Hvor det blir av pengene på veien fra bonden til konsumenten? Tja, se på transportavstander og lønnsnivå i alle ledd. Resultatmarginen er nå en ting, men det er veldig mange andre kostnader enn råvarekostnad. I foredlingsleddet kan egne produksjonskostnader være på størrelse med halve varekostnaden eller så, dvs 50 % økning uten et øre i fortjeneste. Transport fra alle gårder via meierier, fabrikker, lagre og til alle butikker er heller ikke gratis. Norsk geografi og norsk lønnsnivå er dyrt i drift. Noen får til slutt regningen.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Nøkkelen til hvordan dagligvarebransjen er veldig god butikk, selv med lave marginer, er omsetningshastighet. Eksempel: Si at du har 100 MNOK investert i butikker og varelager. Si også at du omsetter for 1000 MNOK i året, altså 10x kapitalomsetning pr år. La oss også si at du har 1 % nettomargin og sitter igjen med 10 MNOK fortjeneste. Det er småpene 10 % kapitalavkastning pr år. Om man greier å tyne ut 2 % nettomargin begynner dette å bli veldig god business.

    Norgesgruppen snurrer ikke kapitalen riktig så fort, men de får til 14,5 % kapitalavkastning fra 3,1 % resultatmargin. De 14,5 % er et godt stykke over risikofri rente, for å si det slik.

    Hvor det blir av pengene på veien fra bonden til konsumenten? Tja, se på transportavstander og lønnsnivå i alle ledd. Resultatmarginen er nå en ting, men det er veldig mange andre kostnader enn råvarekostnad. I foredlingsleddet kan egne produksjonskostnader være på størrelse med halve varekostnaden eller så, dvs 50 % økning uten et øre i fortjeneste. Transport fra alle gårder via meierier, fabrikker, lagre og til alle butikker er heller ikke gratis. Norsk geografi og norsk lønnsnivå er dyrt i drift. Noen får til slutt regningen.
    Vi kan jo ta et annet enkelt eksempel:

    Et standard dobbeltstikk for montering på vegg fra Elko koster 71 kroner inkl kva på Megaflis, man må anta de tjener penger på det. 2.5 kvadrat kabel koster 169 kroner for 25 meter på Biltema. Hva koster det å få en elektriker til å montere et stikk hjemme? Kanskje en tusenlapp. Fyren (for det er gjerne en fyr) som gjør jobben har kanskje 300 kroner timen og bruker 5-10 minutter på jobben. Hvor blir pengene av?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.433
    Antall liker
    8.097
    Sted
    Oslo
    Vi kan jo ta et annet enkelt eksempel:

    Et standard dobbeltstikk for montering på vegg fra Elko koster 71 kroner inkl kva på Megaflis, man må anta de tjener penger på det. 2.5 kvadrat kabel koster 169 kroner for 25 meter på Biltema. Hva koster det å få en elektriker til å montere et stikk hjemme? Kanskje en tusenlapp. Fyren (for det er gjerne en fyr) som gjør jobben har kanskje 300 kroner timen og bruker 5-10 minutter på jobben. Hvor blir pengene av?
    Elektrikeren har kanske 300 kr eller litt mer, firmaet med sine kostnader må ofte fakturere dobbelt, + mva da er du på 750.-
    5-10 min på jobben tilsvarer ofte en time med tid fram og tilbake+ 250 for varer, en tusenlapp er da for f... ikke ublu
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Elektrikeren har kanske 300 kr eller litt mer, firmaet med sine kostnader må ofte fakturere dobbelt, + mva da er du på 750.-
    5-10 min på jobben tilsvarer ofte en time med tid fram og tilbake+ 250 for varer, en tusenlapp er da for f... ikke ublu
    Jeg sa aldri at det var ublu. Det er bare mye penger som "blir borte på veien". Nå er det (heldigvis) mange år siden jeg var i oppussingsbransjen men jeg husker det var en fyr som sa at et typisk installasjonsfirma går ca i null på arbeid og har all avanse på materiell hvor alle kan se at de tar seg særdels godt betalt relativt til hva akkurat det samme koster over disk.

    Når jeg får gjort noe småting av et lokalt elfirma så tar de 300 kroner for å kjøre servicebil. Distansen er litt under 1 kilometer. Jeg skjønner jo at det er noen jobber som er kort å kjøre til og andre er lengre osv men når man får en svært spesifisert faktura så ser man også hvor de faktisk tar seg betalt. Jeg klager ikke altså, de skal leve de også, men jobber på regning ser merkelige ut om man faktisk sjekker "line items" som det heter i utlandet,

    Da vi drev stort med renovering så sa ene trikkeren at han manglet et par stikk så han skulle dra til grossisten for å hente. Da sa jeg at det kan du drite i, du fortsetter med hva du gjør og så stikker jeg til Clas Ohlson og kjøper noen stikk, han sa "ok" og fortsatte. Han gav uansett faen, han hadde lønna si uansett.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Du begrunnet reguleringsregimet for egg med hensynet til forbrukerpris. Hvorfor er egg annerledes enn frossenpizza?

    Ingen andre selvstendige næringsdrivende har noen garanti for noe av det der. Går det bra tjener man penger, går det dårlig går man konk. Statsgarantert kapitalavkastnng for selvstendig næringsdrivende kan du bare glemme.
    Jeg skal ta det en gang til:
    Egg er en biologisk produksjon, i motsetning til frossenpizza som er samlebånd. Biologiske prosesser med levende dyr involvert krever en litt annen tenkemåte enn død frossenmat.

    En bonde har i utgangspunktet to inntektskilder pr idag.

    1.) Det han får for produktene han selger fra gården. Det har blitt stadig vanskeligere å få det som trengs på den måten. Hadde melkeprisen fulgt KPI i stedet for å være framforhandlet i de årlige forhandlingene hadde den vært på rundt 8,50, ca 3 kroner mer enn nå. Det skulle vel vært mulig, men da måtte man begynt med det for 20-30 år siden. Nå er det for sent.

    2.) Statstilskudd, for areal og husdyr. Denne posten har økt stødig og er nå såpass høy at man har nådd smerteterskelen tverrpolitisk, jfr Pollestads krumspring den siste måneden. Posten er faktisk såpass høy at det er lønnsomt å bli lissombonde og lure systemet med ekstensiv drift på store arealer, med minimal innsats og liten til ingen matproduksjon. Den diskusjonen er det ingen politikere som vil ta, merkelig nok. For den intensive, matproduserende delen av norsk landbruk er likevel ikke tilskuddene nok til å demme opp for likviditetsproblemer og elendig (negativ) avkastning på innskutt kapital. Eller den stadig økende arbeidsmengden. Tilskuddene her brukes nemlig i drifta. De går ikke inn på lønnskonto og blir der. Norsk landbruk har erstattet arbeidsinnsats med maskiner og stor driftsbygninger i takt med nedbemanning i næringa. Denne kapitalinnsatsen har pr i dag negativ avkastning. Det er ikke bærekraftig, samme hva dere sier.

    Så hvorfor skal noen fortsette å være matproduserende bønder? Jeg ser ingen framtid for dette lenger. For egen regning håper jeg det blir igjen noen de siste ti årene før jeg pensjonerer meg, men jeg vet da faen. Det blir ikke mange.

    Og til dere som stort sett vet prisen på alt og knapt verdien av noe: Gratulerer med seieren. Håper det smaker.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.433
    Antall liker
    8.097
    Sted
    Oslo
    Tja... her i området får du ikke mange håndtverkere som snakker norsk for mye under 1000 pr time.....
    Når skjærunger på fiskefeltet kan dra inn 1.2millioner iløpet av 3 måneder er ikke det rart, og det er heller ikke rart at fersk torsk koster 339.- her i butikken
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Elektrikeren har kanske 300 kr eller litt mer, firmaet med sine kostnader må ofte fakturere dobbelt, + mva da er du på 750.-
    5-10 min på jobben tilsvarer ofte en time med tid fram og tilbake+ 250 for varer, en tusenlapp er da for f... ikke ublu
    Nei, men hvordan kan det da ha seg at en stikkontakt som koster en femkroning å produsere i Kina plutselig koster en tusenlapp når den står på veggen hos deg? Behøver kanskje ikke bety at det finnes noen elektrikerfirmaeierbaroner som driver med ågerprising.

    Gammel tommelfingerregel fra konsulentbransjen er forøvrig tregangeren. Dvs at hvis man starter eget firma og skal bestemme timepris, begynner man med ønsket årsinntekt og antall timer man har tenkt å jobbe. La oss si 1 MNOK og 1500 timer pr år. Det blir 667 kr/time. Så ganger man det med tre for å få timeprisen til kunde, dvs 2000 kr/time. En tredjedel er egen lønn, en tredjedel er sosiale kostnader og admin, og den siste tredjedelen risikopremie for tomgang.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.433
    Antall liker
    8.097
    Sted
    Oslo
    Jeg sa aldri at det var ublu. Det er bare mye penger som "blir borte på veien". Nå er det (heldigvis) mange år siden jeg var i oppussingsbransjen men jeg husker det var en fyr som sa at et typisk installasjonsfirma går ca i null på arbeid og har all avanse på materiell hvor alle kan se at de tar seg særdels godt betalt relativt til hva akkurat det samme koster over disk.

    Når jeg får gjort noe småting av et lokalt elfirma så tar de 300 kroner for å kjøre servicebil. Distansen er litt under 1 kilometer. Jeg skjønner jo at det er noen jobber som er kort å kjøre til og andre er lengre osv men når man får en svært spesifisert faktura så ser man også hvor de faktisk tar seg betalt. Jeg klager ikke altså, de skal leve de også, men jobber på regning ser merkelige ut om man faktisk sjekker "line items" som det heter i utlandet,

    Da vi drev stort med renovering så sa ene trikkeren at han manglet et par stikk så han skulle dra til grossisten for å hente. Da sa jeg at det kan du drite i, du fortsetter med hva du gjør og så stikker jeg til Clas Ohlson og kjøper noen stikk, han sa "ok" og fortsatte. Han gav uansett faen, han hadde lønna si uansett.
    Kjenner også en elektriker som fakturerte 200.- metern for kabel som kosta 3.90
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Posten er faktisk såpass høy at det er lønnsomt å bli lissombonde og lure systemet med ekstensiv drift på store arealer, med minimal innsats og liten til ingen matproduksjon
    Riktig nok mange år siden, men det ble meg en gang fortalt fra noen som var litt "på innsiden" at dersom man skulle melke systemet maksimalt for minimalt innsats så skulle man drive med sau og lam. Relativt lite arbeide som fint kunne kombineres med dens ordentlige jobb og utløste ganske omfattende utbetalinger. Er det (eller var det) noe i dette?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ta det en gang til:
    Egg er en biologisk produksjon, i motsetning til frossenpizza som er samlebånd. Biologiske prosesser med levende dyr involvert krever en litt annen tenkemåte enn død frossenmat.
    Hvorfor det? Frossenpizzaen består av mel, ost og kjøtt, norske landbruksprodukter. Hvis argumentet for prisregulering og en «markedsregulator» virkelig er å unngå prisvariasjon til forbruker skulle man vel tro at det var like viktig å opprettholde reguleringen også med ett foredlingstrinn mer i kjeden. Ost og kjøtt er da like biologiske produkter om de ligger oppå en pizza som når de selges separat, og hvis prisvariasjon er et problem for konsumenten i eggedisken må det vel også være det ved frysedisken. Så hvorfor ikke utnevne Orkla til markedsregulator med myndighet til å sette produksjons- og importkvoter for konkurrentene, gjerne slik at Dr Oetker bare får lov til å importere pizza i perioder hvor Orkla har produksjonsproblemer på sin egen fabrikk? Samme opplegget, er det ikke?

    Og, ja, både weld77 og jeg forstår veldig godt at negativ kapitalavkastning over tid ikke er bærekraftig. Det er hva man kaller «rapid value destruction» på konsulentspråket.

    Det du også skriver om arealtilskuddet her, at det er lønnsomt med minimal innsats på visse typer bruk, bekrefter vel også det jeg skrev tidligere om at beregningen av årsverk er nokså ubegripelig. Det kan fort bli et antall årsverk ved siden av full jobb, og så mange timer er det ikke i året for en kornbonde heller.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Weld: Det var ikke noe du hørte fra innsiden, det var jeg som skrev det her på forumet. Det er 4500 utegangersau (villsau) her i kommunen. De produserer ca 8 kg ubrukbart slakt pr mordyr/søye pr år. Slaktene er alt for små til at de brukes til noe fornuftig, det meste går vel i kjøttdeig eller noe. Her finner du fiffen i bygda, oljemiljonærene, lakseoppdretterne, pensjonistene, lærerne og en drøss andre som ser hvor lukrativt dette er. Men når det søkes tilskudd er de alle bønder må vite. Stort sett har denne gjengen ikke spesielt peiling på hva de holder på med, du kan bare glemme noe så bondsk som å kultivere jorda med drenering, kalking og tilsåing enn si gjødsling. Ingen kapitalutlegg uten at du har lyst til det. Du må gjerne ha en traktor men bare hvis du liker å kjøre rundt i en.. det du må ha er sau, masse sau. det holder. Av de 30 millionene som tilfaller min hjemkommune i tilskudd antar jeg denne gjengen forsyner seg med langt over det halve.

    Dette er vinnerne, de kan fortsette lenge etter at idiotene som produserer ordentlige lam (Altså over 40 kg pr søye) , melk og storfekjøtt har gitt seg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.088
    Antall liker
    11.539
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når skjærunger på fiskefeltet kan dra inn 1.2millioner iløpet av 3 måneder er ikke det rart, og det er heller ikke rart at fersk torsk koster 339.- her i butikken
    Der er vi igjen..... fiskeren får ca 50kr for torsken.... før påske kjøpte jeg en god slump torsk på et av de lokale mottaken.. 100kr kiloen...
    For fisk som skal til søringene er selvsagt fisk lettbedervelig og et ikke ubetydelig svinn, samt fraktkostnader...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Weld: Det var ikke noe du hørte fra innsiden, det var jeg som skrev det her på forumet. Det er 4500 utegangersau (villsau) her i kommunen. De produserer ca 8 kg ubrukbart slakt pr mordyr/søye pr år. Slaktene er alt for små til at de brukes til noe fornuftig, det meste går vel i kjøttdeig eller noe. Her finner du fiffen i bygda, oljemiljonærene, lakseoppdretterne, pensjonistene, lærerne og en drøss andre som ser hvor lukrativt dette er. Men når det søkes tilskudd er de alle bønder må vite. Stort sett har denne gjengen ikke spesielt peiling på hva de holder på med, du kan bare glemme noe så bondsk som å kultivere jorda med drenering, kalking og tilsåing enn si gjødsling. Ingen kapitalutlegg uten at du har lyst til det. Du må gjerne ha en traktor men bare hvis du liker å kjøre rundt i en.. det du må ha er sau, masse sau. det holder. Av de 30 millionene som tilfaller min hjemkommune i tilskudd antar jeg denne gjengen forsyner seg med langt over det halve.

    Dette er vinnerne, de kan fortsette lenge etter at idiotene som produserer ordentlige lam (Altså over 40 kg pr søye) , melk og storfekjøtt har gitt seg.
    Nei, jeg hørte det fra en kompis som jobbet litt i sfæen. De hadde et eget begrep for det, tror det var "subsidieryttere" eller noe slikt. Mye akademikere som drev med denslags om jeg husker riktig, altså folk som hadde brukt sin statssposede utdannelse til å skjønne hvordan de skulle skru systemet, altså maksimere støtte for minimalt med innsats.

    Jeg har litt erfaring med sauehold selv siden pappa var hobbybonde på vestlandet, det var ikke fryktelig mye arbeid. Men jeg spiste til gjengjeld veldig mye pinnekjøtt og veldig mye fenalår i min barndom.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.727
    Antall liker
    35.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Weld: Det var ikke noe du hørte fra innsiden, det var jeg som skrev det her på forumet. Det er 4500 utegangersau (villsau) her i kommunen. De produserer ca 8 kg ubrukbart slakt pr mordyr/søye pr år. Slaktene er alt for små til at de brukes til noe fornuftig, det meste går vel i kjøttdeig eller noe. Her finner du fiffen i bygda, oljemiljonærene, lakseoppdretterne, pensjonistene, lærerne og en drøss andre som ser hvor lukrativt dette er. Men når det søkes tilskudd er de alle bønder må vite. Stort sett har denne gjengen ikke spesielt peiling på hva de holder på med, du kan bare glemme noe så bondsk som å kultivere jorda med drenering, kalking og tilsåing enn si gjødsling. Ingen kapitalutlegg uten at du har lyst til det. Du må gjerne ha en traktor men bare hvis du liker å kjøre rundt i en.. det du må ha er sau, masse sau. det holder. Av de 30 millionene som tilfaller min hjemkommune i tilskudd antar jeg denne gjengen forsyner seg med langt over det halve.

    Dette er vinnerne, de kan fortsette lenge etter at idiotene som produserer ordentlige lam (Altså over 40 kg pr søye) , melk og storfekjøtt har gitt seg.
    Men da ser vi plutselig ut til å være helt enige likevel, om at beregningen av antall årsverk kan fremstå som nokså ubegripelig. Man kan også komme opp i ett årsverk med 150 kaniner, ser jeg, eller rett under 100 sauer.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan tror dere man kan holde på med husdyrproduksjon basert på elendig økonomi, inkl negativ kapitalavkastning i særlig lang tid uten å ha en formening om 1.) hvorvidt man får solgt produktet (egg/melk/slakt) når den tid kommer. 2.) hvilken pris man kan beregne å få for produktene.

    Det tar rundt ni og en halv måned fra ei ku insemineres til det fødes en kalv. Er det en oksekalv tar det 15-18 måneder før den slaktes og gir inntekt. Før det er det bare arbeid og utelegg på den oksen. Er det en kvigekalv tar det to år før den selv kalver og gir inntekt i form av melk. Alt forut er utlegg og arbeid. At dere ikke ser at disse forholdene utløser et krav om forutsigbarhet for en bonde - det skjønner jeg bare ikke. Et moderne melkefjøs i dag koster fra 12 millioner og oppover. Hva skal til for at dere selv vurderer det som greit og bygger fjøs? For dere vil vel gjerne ha norsk mat - eller ikke?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.088
    Antall liker
    11.539
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vel... siden kjedene har optimalisert sin egen inntjening gjennom å eie omtrent alle mellomledd, og tildels også enkelte produsenter ( feks Rema og kyllingkrigen i Trøndelag), så blir jo dette en umulighet. Mens det for 40 år siden var en noe over tofaktor mellom bonde og utsalg, så er den jo nå femfaktoren for melk...
    Hvordan skal en da sørge for at bøndene får en akseptabel pris...???
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Den sauedrifta jeg skisserer over har ikke noe med matproduksjon å gjøre. Kulturlandskapspleie til nød. Burde vært finansiert over budsjettet for reiselivsnæringa.

    Forøvrig er timetallet et forsøk på å normere arbeidsforbruket i landbruket og gjøre det sammenlignbart med andre yrker. Det er ikke ment å være helt likt for alle bruk innen en driftsgren, men er brukt på sektornivå. Villsauholdet er en egen greie som tiltrekker folk utafor det tradisjonelle jordbruksmiljøet. Masse gode høyrefolk der faktisk. Hvem skulle trodd det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn