Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Giske griper muligheten såklart. Jeg er temmelig sikker på at både Giske og Stoltenberg, for å nevne to, ville håndtert dette langt bedre enn Støre. Det virker ikke som Jonas helt skjønner partiet han leder, han har ikke fått inn dette med morsmelka som mange andre.

    Utredninger i Institut d'études politiques de Paris-stil lander nok ikke helt hos kjernevelgeren, uansett hvor mye rett de måtte inneholde.

    Ikke rart det Giskes.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Dersom man legger bort fordommene så er Giske en meget dyktig politiker. Dessuten så tror jeg han er en meget redelig politiker. Et slikt "grassrotopprør" er nok det som skal til for å rydde litt opp i APs kameratgjeng og kaste ut de som sitter på vervene på grunn av bekjentskaper.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Dersom man legger bort fordommene så er Giske en meget dyktig politiker. Dessuten så tror jeg han er en meget redelig politiker. Et slikt "grassrotopprør" er nok det som skal til for å rydde litt opp i APs kameratgjeng og kaste ut de som sitter på vervene på grunn av bekjentskaper.
    Giske er dyktig og rederlig kun på vegne av egne ambisjoner.
    Utover det er ikke rederlig et ord jeg finner det naturlig å beskrive han med.
    Jeg ville ikke stolt på han lenger enn det tar å snu ryggen til.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er viktig å lytte til råd, men det er ikke det samme som at vi skal følge de
    De «folkevalgte» vet som vanlig best :rolleyes:
    Nok et godt eksempel på dette kom frem under Debatten forrige dagen, der temaet var de nye bøtesatsene som har økt med 30%.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Giske er dyktig og rederlig kun på vegne av egne ambisjoner.
    Utover det er ikke rederlig et ord jeg finner det naturlig å beskrive han med.
    Jeg ville ikke stolt på han lenger enn det tar å snu ryggen til.
    Nå har jeg ikke kjennskap til Giske annet enn fra media, skulle gjerne sett den filmen som er laget om ham for å komme ham litt nærmere inn på livet, men siden du fremlegger det som du gjør, går jeg ut fra at du kjenner ham litt mer enn jeg gjør.
    Hva er årsakene til at du ser ham på den måten du gjør?

    For ordens skyld, jeg har intet spesielt for eller mot Giske, med unntak av at jeg synes han fremsto i et lite flatterende lys i forbindelse med disse kvinnehistoriene...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Altfor mange politikere er både fulle av seg sjøl og nedlatende, ettersom de lever i villfarelsen om at de, og kun de, vet best. Det er gammelt nytt at mange politikere anser seg hevet over kunnskapen til folk flest. At Giske har spilt på seg selv som maktpolitiker er vel nokså klart, - om han i tillegg har dårlig snabelkontroll er vel faktisk ikke bevist.. å gå rundt å klapse kvinnfolk på rumpa er faktisk ikke helt det samme..... og det selv om jeg slett ikke har noe tilovers for fyren....
    At han nå får mange følgere er vel heller nok et bevis på ledelsen i AP har fjernet seg radikalt fra partiets grunntanker og grunnleggende politiske ideer, noe som vel vises klokkeklart på partiets oppslutning blant velgerne....
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.455
    Antall liker
    9.748
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Altfor mange politikere er både fulle av seg sjøl og nedlatende, ettersom de lever i villfarelsen om at de, og kun de, vet best. Det er gammelt nytt at mange politikere anser seg hevet over kunnskapen til folk flest. At Giske har spilt på seg selv som maktpolitiker er vel nokså klart, - om han i tillegg har dårlig snabelkontroll er vel faktisk ikke bevist.. å gå rundt å klapse kvinnfolk på rumpa er faktisk ikke helt det samme..... og det selv om jeg slett ikke har noe tilovers for fyren....
    At han nå får mange følgere er vel heller nok et bevis på ledelsen i AP har fjernet seg radikalt fra partiets grunntanker og grunnleggende politiske ideer, noe som vel vises klokkeklart på partiets oppslutning blant velgerne....
    De beste trenerne befinner seg på tribunen. :) Jeg tror det ville vært en aha-opplevelse for de fleste av oss om vi plutselig befant oss i f.eks. en Stortingspolitikers sko. Det er lett å la seg provosere av dem, men virkeligheten er nok langt mer kompleks enn vi ser for oss.

    Jeg ville i alle fall aldri i livet ha nærmet meg en sånn oppgave.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg ikke kjennskap til Giske annet enn fra media, skulle gjerne sett den filmen som er laget om ham for å komme ham litt nærmere inn på livet, men siden du fremlegger det som du gjør, går jeg ut fra at du kjenner ham litt mer enn jeg gjør.
    Hva er årsakene til at du ser ham på den måten du gjør?

    For ordens skyld, jeg har intet spesielt for eller mot Giske, med unntak av at jeg synes han fremsto i et lite flatterende lys i forbindelse med disse kvinnehistoriene...
    Jeg kjenner Giske fra media som de fleste andre og alle hans episoder gjennom 30 år eller så i media er etter mitt syn mer enn tilstrekkelig til min beskrivelse av han.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner Giske fra media som de fleste andre og alle hans episoder gjennom 30 år eller så i media er etter mitt syn mer enn tilstrekkelig til min beskrivelse av han.
    Det er en skikkelig Pandoras eske med Giske-historier som ennå ikke er åpnet. De er noen år gamle, men tiden leger ingen sår for en som ham.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Jeg kjenner Giske fra media som de fleste andre og alle hans episoder gjennom 30 år eller så i media er etter mitt syn mer enn tilstrekkelig til min beskrivelse av han.
    Bare et spørsmål om tolkning, da, eventuelt hukommelse, selvsagt.

    Kan ikke uten videre se hvorfor han skulle være verre eller bedre enn et hvert annet menneske, med unntak for nevnte kvinnehistorier, som ikke har vært like fornuftige hver gang. Feilfrie politikere har vi ikke bruk for.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.769
    Sted
    Oslo
    For å omskrive en vits fra humor tråden

    How would you like your steak Støre?
    Like winning an argument with Giske.
    Rare it is!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Nei, ikke ennå. Tiden er ennå ikke helt inne og det må avklares med de som opplevde Giske i fri dressur.
    Jada, finnes alltid noen over alt som vet et eller annet, men som ikke kan si det.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    En bekjent av en kamerat har hørt noen si at xxxxxxx...... Helt sant, altså, kameraten lyver ikke.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Husker Giske klapsa meg på rumpa, skulle gjerne fortalt det, men jeg kan ikke si noe
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En bekjent av en kamerat har hørt noen si at xxxxxxx...... Helt sant, altså, kameraten lyver ikke.
    Jeg kødder ikke her. Mine kilder er litt tilbakeholdne og har lite lyst til å eksponere seg offentlig.

    Vi som kommer fra Trondheim er for øvrig velkjent med oppførselen til Giske.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.672
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Trenger jo ikke å ta bilde og skrive fullt navn på vedkommende, bare å fortelle vel.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    De beste trenerne befinner seg på tribunen. :) Jeg tror det ville vært en aha-opplevelse for de fleste av oss om vi plutselig befant oss i f.eks. en Stortingspolitikers sko. Det er lett å la seg provosere av dem, men virkeligheten er nok langt mer kompleks enn vi ser for oss.

    Jeg ville i alle fall aldri i livet ha nærmet meg en sånn oppgave.
    Før i tiden (lenge før Sophie Elise var født)) sa man; "... våre beste politikere er frisører og drosjesjåfører..."

    Dr.E
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    når er tiden, for all uretten som ble begått i tiden før?

    kvalm gjeng, slik dette fremstilles.
    Overhodet ikke. De synes hele greia er pinlig og har vel mest lyst til å legge hele fyren bak seg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om SPs omsorg for lokalt selvstyre, men bare hvis lokale myndigheter gjør som SP har bestemt seg for på forhånd, selvsagt:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Overhodet ikke. De synes hele greia er pinlig og har vel mest lyst til å legge hele fyren bak seg.
    Ved å sette ut rykter om noe som skjedde for x antall år siden....? Eller,... heller servere en påstand om en ukjent historie som skjedde for ukjent tid siden, med ukjent promille, og som har ukjent mengde sprengstoff i seg.

    Foreldelsestid er også et begrep som kan vurderes i sammenhengen. Alternativt politianmeldelse, dersom det er relevant.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Partiet for vanlige folk bør skaffe seg en elite (+) | DN

    I en nylig utgitt bok om Statoil-gründer og tidligere industriminister Finn Lied, gjengir forfatter Tore Li en samtale med Lied fra sommeren 2010. Lied sukker over kvaliteten på landets ledere, og mente den var langt høyere i de første etterkrigsårene, da han selv hadde en sentral plass i nye generasjonen som med Einar Gerhardsen i spissen bygget opp det nye Norge.

    ...

    I dagens debatt om Ap trekker flere frem Gerhardsen-epoken som partiets storhetstid. Noe som går igjen er påstanden om at Gerhardsen og hans ledelse lente seg tungt på «vanlige menneskers» bekymringer og meninger. I en kritisk kommentar om Støres partiledelse skriver for eksempel Nordlys politiske redaktør Skjalg Fjellheim «Han virker ikke interessert i Arbeiderpartiets gamle dreiebok. Den som handlet om å fange strømningene i den norske folkepulsen og produsere politikk av den.»

    Støres utdannelse og borgerlige bakgrunn trekkes ofte frem, gjerne som en kontrast til Gerhardsen og Brattelis arbeiderklasseoppvekst. At dagens Ap er i utakt med mange av sine velgere er tydelig på meningsmålingene. At klassebakgrunnen og lyttepostene er de viktigste årsakene er mer tvilsomt. Det er i hvert fall vanskelig å finne historisk belegg for det.


    Når man leser i boken om Finn Lied er det slående hvordan fortidens Ap holdt seg med en høyt utdannet elite som hadde en helt sentral rolle i å bygge det samfunnet arbeiderklassens ledere mente var det beste. Partiet tilbød maktposisjoner, den teknokratiske eliten tilbød kunnskap om hvordan man bygget et samfunn.

    Arven fra denne modellen overlevde langt inn i Stoltenbergs regjeringsperioder. Spesielt den første Stoltenberg-regjeringen holdt seg med et intellektuelt og faglig sterkt bakland av unge eksperter som brant etter å lage et nytt Norge. Stoltenberg selv hadde også klare teknokratiske trekk. Kunnskap, fakta og faglig innsikt lå hans hjerte og hjerne nærmere enn flagg, faner og ideologi. Man ante at Stoltenbergs grunnleggende spørsmål var om politikk virket, ikke om hvor den kom fra eller hvem som laget den.


    Dagens Ap virker på en lumsk måte å ha en slags akademikerforakt. På en meningsmåling Respons har gjort for Akademikerne svarer bare 14, 5 prosent av de med lang utdannelse at de vil stemme på Arbeiderpartiet. Tidligere var mange av partiets sentrale rådgivere og bakmenn og -kvinner høyt utdannede eksperter innen samfunnsvitenskap, jus og økonomi. Ingeniører som Finn Lied var det færre av, men partiet brukte mye tid på å ha en solid faglig forankring i ekspertmiljøer når politikken skulle utformes i praksis. De lyttet nok også til «strømninger i folkepulsen», men ikke kun til de

    ...


    En av regjeringens problemer er at flere statsråder virker som om de ikke kan nok om sakene de skal presentere. Det mangler en kvalitetssikring. Politikken virker utformet på et rent politisk eller ideologisk grunnlag. I møte med så store og grunnleggende utfordringer som eldrebølgen. kapasitetsproblemer i helsevesenet eller for den saks skyld hvordan et moderne forsvar skal utformes, så gjør dette at tilliten til statsrådenes og regjeringens faglige dyktighet forvitrer.

    Skal Ap være partiet med høyest troverdighet for hvordan fremtidens Norge skal se ut, trenger det flere fagfolk. Et styringsparti trenger en egen elite.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Nå har jeg ikke kjennskap til Giske annet enn fra media, skulle gjerne sett den filmen som er laget om ham for å komme ham litt nærmere inn på livet,
    1 time og 40 minutter med Trond Giske i hovedrollen som Trond Giske :cool:
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    ^ er den jeg tenkte på, ja. Skal forsøke å sette av tid til den en dag.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Dersom man legger bort fordommene så er Giske en meget dyktig politiker. Dessuten så tror jeg han er en meget redelig politiker. Et slikt "grassrotopprør" er nok det som skal til for å rydde litt opp i APs kameratgjeng og kaste ut de som sitter på vervene på grunn av bekjentskaper.
    Liker vel egentlig ikke å si det men jeg tror du har helt rett.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjenner Giske fra media som de fleste andre og alle hans episoder gjennom 30 år eller så i media er etter mitt syn mer enn tilstrekkelig til min beskrivelse av han.
    Der har du nok helt rett, MEN som det heter: "I nøden spiser Fanden fluer"
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Partiet for vanlige folk bør skaffe seg en elite (+) | DN

    I en nylig utgitt bok om Statoil-gründer og tidligere industriminister Finn Lied, gjengir forfatter Tore Li en samtale med Lied fra sommeren 2010. Lied sukker over kvaliteten på landets ledere, og mente den var langt høyere i de første etterkrigsårene, da han selv hadde en sentral plass i nye generasjonen som med Einar Gerhardsen i spissen bygget opp det nye Norge.

    ...

    I dagens debatt om Ap trekker flere frem Gerhardsen-epoken som partiets storhetstid. Noe som går igjen er påstanden om at Gerhardsen og hans ledelse lente seg tungt på «vanlige menneskers» bekymringer og meninger. I en kritisk kommentar om Støres partiledelse skriver for eksempel Nordlys politiske redaktør Skjalg Fjellheim «Han virker ikke interessert i Arbeiderpartiets gamle dreiebok. Den som handlet om å fange strømningene i den norske folkepulsen og produsere politikk av den.»

    Støres utdannelse og borgerlige bakgrunn trekkes ofte frem, gjerne som en kontrast til Gerhardsen og Brattelis arbeiderklasseoppvekst. At dagens Ap er i utakt med mange av sine velgere er tydelig på meningsmålingene. At klassebakgrunnen og lyttepostene er de viktigste årsakene er mer tvilsomt. Det er i hvert fall vanskelig å finne historisk belegg for det.


    Når man leser i boken om Finn Lied er det slående hvordan fortidens Ap holdt seg med en høyt utdannet elite som hadde en helt sentral rolle i å bygge det samfunnet arbeiderklassens ledere mente var det beste. Partiet tilbød maktposisjoner, den teknokratiske eliten tilbød kunnskap om hvordan man bygget et samfunn.

    Arven fra denne modellen overlevde langt inn i Stoltenbergs regjeringsperioder. Spesielt den første Stoltenberg-regjeringen holdt seg med et intellektuelt og faglig sterkt bakland av unge eksperter som brant etter å lage et nytt Norge. Stoltenberg selv hadde også klare teknokratiske trekk. Kunnskap, fakta og faglig innsikt lå hans hjerte og hjerne nærmere enn flagg, faner og ideologi. Man ante at Stoltenbergs grunnleggende spørsmål var om politikk virket, ikke om hvor den kom fra eller hvem som laget den.


    Dagens Ap virker på en lumsk måte å ha en slags akademikerforakt. På en meningsmåling Respons har gjort for Akademikerne svarer bare 14, 5 prosent av de med lang utdannelse at de vil stemme på Arbeiderpartiet. Tidligere var mange av partiets sentrale rådgivere og bakmenn og -kvinner høyt utdannede eksperter innen samfunnsvitenskap, jus og økonomi. Ingeniører som Finn Lied var det færre av, men partiet brukte mye tid på å ha en solid faglig forankring i ekspertmiljøer når politikken skulle utformes i praksis. De lyttet nok også til «strømninger i folkepulsen», men ikke kun til de

    ...


    En av regjeringens problemer er at flere statsråder virker som om de ikke kan nok om sakene de skal presentere. Det mangler en kvalitetssikring. Politikken virker utformet på et rent politisk eller ideologisk grunnlag. I møte med så store og grunnleggende utfordringer som eldrebølgen. kapasitetsproblemer i helsevesenet eller for den saks skyld hvordan et moderne forsvar skal utformes, så gjør dette at tilliten til statsrådenes og regjeringens faglige dyktighet forvitrer.

    Skal Ap være partiet med høyest troverdighet for hvordan fremtidens Norge skal se ut, trenger det flere fagfolk. Et styringsparti trenger en egen elite.
    Jeg synes i grunn dette er en god beskrivelses av problemet, og det er på ingen måte spesifikt til AP.

    Her må mediene ta en stor del av skylden som i alle mulige tilfeller blåser opp enkelthistorier uten kritisk blikk og gjør det tilnærmet umulig å gjennomføre politikk hvor det finnes noen enkelte mennesker som kommer dårligere ut. På toppen av dette sprer både medier og politikere et budskap om at det er ubegrenset med ressurser - alle som trenger det skal få beste behandling, individuell oppfølging og økonomisk støtte så livet er like bra uansett hva som skjer. Og er du ikke fornøyd - så kan du klage, klage, anke og klage igjen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn