Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.272
    Antall liker
    9.114
    Det der har jeg planlagt ganske greit mener jeg selv. Det jeg ikke har planlagt enda er hva som skal feile meg om noen år, usikker på om jeg vil ha noe heftige greier eller kun noe trivielt og koselig. Vi får se.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig i at statsråden ofte bommer litt på kommunikasjonsformen. Allikevel er dette er viktig debatt. Jeg så på Debatten og her klarte man på elegant vis å totalt bomme på det grunnleggende problemet. Man gjentar det åpenbare i at dette "ikke er verdig", "slik skal det ikke være" og de forskjellige blokkene. har hver sin tilnærming som uansett ikke vil ha praktisk betydning (statens som garantist vil uansett ikke ha tilgang på plasser eller personell som ikke finnes). Det er opplagt at med stadig flere eldre, vil det være et stadig større behov for sykehjemsplasser og pleietjenester. Dette behovet vil være så enormt med eldrebølgen, at det er åpenbart at det ikke er praktisk mulig. Det er et høyst reelt problem som ikke kan løses uten at en stor del av arbeidsstyrken jobber i pleie og omsorg. Behovet vil være så stort at dette verken er praktisk mulig eller samfunnsøkonomisk bærekraftig. Så hvordan man vil løse dette er en svært aktuell diskusjon.

    Jeg satt nylig i et utvalg som kom med medisinske innspill på en politisk langtidsplan mot 2040 for løsninger på dette. De er like virkelighetsfjerne som man nok vil anta: Økt digitalisering og mer effektive pleiere. Man glemmer glatt at digitalisering sjelden øker effektiviteten i helsevesenet da oppgavemengden har en lei tendens til å øke mer enn effektiviseringen, men hovedproblemet er at disse elder ofte har et så lavt funksjonsnivå at mange ikke engang klarer å betjene en trygghetsalarm (en armbånd med en stor knapp som man trykker på for å oppnå kontakt med hjemmesykepleien). Så ser altså politikerne for seg at de skal koble seg til et selvbetjent blodtrykksapparat, termometer, betjene medisinroboter osv. Planene mangler totalt bakkekontakt.

    Det er åpenbart ikke realistisk at det vil bygges ut sykehjemsplasser slik at kapasiteten dobles eller tredobles. Det vil heller ikke bli nødvendige antall hender. Så får hver enkelt vurdere hvordan man best mulig skal tilpasse seg dette de neste årene. For meg er det åpenbart at familien i mye større grad må ta vare på sine egne. For egen del vil heldigvis demografien være helt annerledes når det blir min tur og det er jeg glad for.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    En kan jo begynne med veldig høye egenandeler på f.eks kreftbehandling for de, la oss si 72 pluss.
    Det er mye veldig unødvendig behandling som gies til de eldste som hverken gagner dem selv eller samfunnet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Nei, men som MML så fint viser til i sitt innlegg så vil vi få et gigantisk problem i eldreomsorgen om få år som er mer eller mindre uløselig. Da gir det for meg ingen mening å gi gamle folk livsforlengende behandling(på statens regning) , som både er svært belastende for den det gjelder og for samfunnet. En av de store bidragsyterne til det er at vi blir jævlig gamle. Det bør ikke være et mål i seg selv at vi blir så gamle som mulig, hvor de siste årene råtnes vekk på institusjon
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.848
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det har utviklet seg en holdning i Norge at man har krav på offentlig støtte/hjelp til alle former for ubehag. Det er det ikke ressurser til, men fortsatt later alle som om det er nok til alle. Og da har vi viklet oss inn i et system hvor lover/regler/festtaler beskriver et idealsamfunn, men virkeligheten ikke stemmer med kartet:
    *Ber du om tiltak for et barn som sliter sosialt på ungdomsskolen
    *Et helhetstilbud til rusmisbrukere hvor både rus, diagnoser og aktivitetstiltak blir samkjørt
    *Eldreomsorgen er jo godt beskrevet

    Osv

    Jeg er superfornøyd med velferdsstaten, men jeg synes vi må begynne å være ærlig om at vi ikke kan fikse alt for alle.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Eldrebølgen er en bølge. Det vil toppe seg og gå ned igjen. Med vår velstand må det da gå an å organisere et helsevesen som kan tåle noen (ti)år med høyere belastning enn det vi trenger før og etter.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Hvis du er 80 da, så kan du jo betale 50-80% egenandel, det vil sortere vekk de aller fleste fra slik behandling.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    At 22 p av unge er uføre er merkelig. Man skal være forsiktig, men nå er d populært med diagnose, de skal fortelle deg hvor vondt du har det
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    En kan jo begynne med veldig høye egenandeler på f.eks kreftbehandling for de, la oss si 72 pluss.
    Det er mye veldig unødvendig behandling som gies til de eldste som hverken gagner dem selv eller samfunnet.
    Et ex som kan høre hjemme her.
    For noen år siden ble det publisert en artikkel hvor det fremgikk at det ble gitt meget ubehagelig cellegiftbehandling til ca. 20 % av pasienter de siste 3 leve-måneder.
    Konklusjonen var at dette ikke var "lege artis" uansett om pasient eller ofte pårørende ba om slik behandling.
    Akkurat egenandel ble ikke nevnt den gang, men kun fokus på medisinsk indikasjon og nytte og en viss form for livskvalitet på slutten.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Men ok, d er helt sykt når man ser bleien tung som ett skip, ja sånn er d ikke, men hos hun er d d
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men som MML så fint viser til i sitt innlegg så vil vi få et gigantisk problem i eldreomsorgen om få år som er mer eller mindre uløselig. Da gir det for meg ingen mening å gi gamle folk livsforlengende behandling(på statens regning) , som både er svært belastende for den det gjelder og for samfunnet. En av de store bidragsyterne til det er at vi blir jævlig gamle. Det bør ikke være et mål i seg selv at vi blir så gamle som mulig, hvor de siste årene råtnes vekk på institusjon

    Fint menneskesyn dette, blir du syk uten å ha plenty av penger på bok så er det best du bare dauer, fin takk det etter et langt og slitsomt yrkesliv, Canada er vel ledestjernen her

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Da kommer arvingene til å reagere. Sløse vekk barnas arv på den måten!
    Etter ganske mange år i Overformynderiet kan jeg fortelle deg at dette ikke er en vits!
    Det er en blodig realitet for svært mange arvinger!

    "Faen mor behøver da ikke besøk av frisør på pleiehjemmet, hun sitter jo der i morgenkåpe hele dagen like vel!"

    "Er det virkelig nødvendig at mor skal betale for fotpleie, hun går jo nesten ikke i det hele tatt!"

    Sønn og arving: "Hvorfor i all verden skal vi sette av "SÅ MYE" penger på mors konto når vi selger huset hennes. Hun behøver da ikke penger når hun bor på pleiehjem!"
    Skrekkelig slem overformynder: "Jo hvis legen hennes sier at hun har behov for en masasje stol så skal hun faktisk kunne kjøpe en, for
    pleiehjemmet har ikke penger til slikt!"
    Sønn og arving: "Men, men, men, ARVEN MIN DA!??!! Det blir jo ikke noe igjen til meg!"
    Skrekkelig slem overformynder, med dårlig skjult skadefryd: "Arven din er da i behold, du arver jo masasjestolen!"
    Sønn og arving: "Satans jævel! Du er en sånn som liker å ødelegge for folk du!"
    Skrekkelig slem overformynder: "Tror ikke din mor er helt enig med deg der du."

    Alle eksemplene ovenfor er selvopplevde! Men du dyre så godt det var å svare "Sønn og arving"! :LOL::LOL:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    ^^^ Godt skrevet, Spirre...... Når man leser hva enkelte her presterer å rive av seg, kunne man jo nesten falle for å ønske at det var nettopp de som ikke når å bli pensjonister.....
    Det er nesten merkelig å lese hvor mange som i fullt alvor innbiller seg at alle pensjonister har ræva og madrassen full av penger... En majoritet av privatansatte, selvstendig næringsdrivende osv, - dvs alle som ikke var/er ansatte i offentlige eller store bedrifter med gode pensjonsordninger, hadde ingen pensjonsordning før siste reformen kom for 10-12 år siden. Alle uten kollektive pensjonsordniinger blir i dag lovmessig trekt 2% til pensjonsordning..... Hvor mye utgjør det? 2% av feks 450.000 er 9000 i året, så etter 10 år er den "gigantiske" tilleggspensjonen din blitt til fantastiske 90.000 kr..... Legg så til de folkevalgtes kroniske vrangvilje mot å prioritere grunnbeløpet foran egne lønnsøkninger og ordnnger....

    Jeg tror mange av de 40-50 åringene i dag bør ta seg et dypdykk i egne ordninger, selv om man er medlem av gode kollektive ordninger... Jeg tror svært mange ligger an til noen stygge overraskelser....

    Helse-Norge sliter, og eldreomsorgen i særdeleshet. Årsakene ligger i en svært uoversiktlig graut av sinnsyke administrasjoner og politisk påtrykte orodninger som gjør hele systemet omtrent like ineffektivt som kommuniststater vi helst ikke vil bli påminnet om. Kombiner det det med en gjeng stadig mer virkelighetsfjerne politikere og byråkrater som er mest opptatt av hybris egen lønn og stortingspensjon, så er vi der vi er i dag... og det blir stadig verre..

    Forresten, - så lenge mor og /eller far er i live, har ikke arvinger krav på en dritt, - selv om vi stadig ser eksempler på det motsatte....
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Jeg skal bruke opp alt, jeg vil at etter meg skal det være ekte sorg.
    Meget god idé. Det skal ikke være mange kronestykkene det står om før det tar av. Helst bør det være igjen en slump gjeld. (Selvopplevd)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men som MML så fint viser til i sitt innlegg så vil vi få et gigantisk problem i eldreomsorgen om få år som er mer eller mindre uløselig. Da gir det for meg ingen mening å gi gamle folk livsforlengende behandling(på statens regning) , som både er svært belastende for den det gjelder og for samfunnet. En av de store bidragsyterne til det er at vi blir jævlig gamle. Det bør ikke være et mål i seg selv at vi blir så gamle som mulig, hvor de siste årene råtnes vekk på institusjon

    Ja, vi bør heller bare skyte jævelskapet....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Nå er vel det en måte å fremlegge det på, men det er vel ikke 100% sikkert at dette er hele sannheten, da.
    Meget mulig at du har rett i det, men vi bør nok passe på så det ikke går den veien. Både H og AP synes å være tent på
    "kosteffektive" løsninger, så man bør ikke bli overasket. Og jeg blir heller ikke overasket om avdankede politikere blir untatt
    fra disse "kosteffektive" løsningene, på grunn av sin "store innsats" for landet!
    Samtidig vet vi jo at det omtrent daglig kommer effektiv medisin mot de mest utrolige sykdommer. Og denne medisinen har det
    til felles at de koster "det hvite ut av øya"!
    Ser bare den kreftmedisinen jeg får som det første året koste 65K kr, for en måneds forbruk. Den jeg får no har halve styrken og koster fortsatt 56K. I tillegg får jeg også infusjoner med "lurium" og hver gang koster bare medisinen 33K. Legg så på kostnaden med å ha en slik sykehusavdeling og det koster nok det offentlige en rund mill pluss/minus hvert år. men jeg har ikke dårlig samvittighet for enn så lenge har jeg betalt så mye i skatt gjenom mitt yrkesaktive liv at jeg får tilbake skatt for to år for hvert år med behandling. :giggle:
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.280
    Antall liker
    2.522
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vel det en måte å fremlegge det på, men det er vel ikke 100% sikkert at dette er hele sannheten, da.

    Nei det er det sikkert ikke, men alle er ikke som deg som kun fremlegger uomtvistelig fakta.

    Canada har jo en del politikere som er like kokko som de svenske, like liberale og moralsk overlegen bare du er verdig, om ikke så er de svært så totalitær.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Alt for mange unge blir uføretrygdet, noe som er nevnt tidligere her i tråden.
    La dem heller jobbe for trygda i eldreomsorg, pleiehjem, etc. De kan helt sikkert bidra med hjelp både til enkle forefallende oppgaver og ellers etter evne.
    Ingen unge har godt av å sitte på ræva og motta trygd med unntak av dem som det virkelig feiler noe.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Alt for mange unge blir uføretrygdet, noe som er nevnt tidligere her i tråden.
    La dem heller jobbe for trygda i eldreomsorg, pleiehjem, etc. De kan helt sikkert bidra med hjelp både til enkle forefallende oppgaver og ellers etter evne.
    Ingen unge har godt av å sitte på ræva og motta trygd med unntak av dem som det virkelig feiler noe.
    Eller så må arbeidsgivere senke kravene slik at det ikke er behov for en tre-årig utdannelse for å vaske gulv. Nå bør man være under 25 år, ha minimum bachelor og 15 års erfaring for å kunne få seg en jobb.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    393
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Eller så må arbeidsgivere senke kravene slik at det ikke er behov for en tre-årig utdannelse for å vaske gulv. Nå bør man være under 25 år, ha minimum bachelor og 15 års erfaring for å kunne få seg en jobb.
    Ja, det kan jeg saktens være enig i. Men det fins også jobber som unge kan få uten master eller bachelor. Det er fullt mulig å få jobb på Rema/Kiwi, etc. med fullført videregående og gjerne uten også.
    Og dessverre er det mange unge (eller i alle fall en del) som ikke vil jobbe og går for en eller annen diagnose og uføretrygd. Det er disse jeg mener det bør stilles krav til med f.eks. jobb for trygd. De kan da f.eks. avlaste helsevesenet med å ta enkle rutinejobber som ikke krever noe kompetanse. Ellers kunne jo unge sterke personer utstyres med spade og hakke og settes til å bygge veier. Det går jo selvsagt ikke i dag men da skal jeg garantere at de fleste hadde blitt friske ganske raskt.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det kan jeg saktens være enig i. Men det fins også jobber som unge kan få uten master eller bachelor. Det er fullt mulig å få jobb på Rema/Kiwi, etc. med fullført videregående og gjerne uten også.
    Og dessverre er det mange unge (eller i alle fall en del) som ikke vil jobbe og går for en eller annen diagnose og uføretrygd. Det er disse jeg mener det bør stilles krav til med f.eks. jobb for trygd. De kan da f.eks. avlaste helsevesenet med å ta enkle rutinejobber som ikke krever noe kompetanse. Ellers kunne jo unge sterke personer utstyres med spade og hakke og settes til å bygge veier. Det går jo selvsagt ikke i dag men da skal jeg garantere at de fleste hadde blitt friske ganske raskt.
    Effektiv måte å få ned lønnspresset på, ja.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn