Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Åjoda, er det noe vi har fått tutet ørene fulle av siden barneskolen, så er det avstandene oppe i nord. Alle vet at det er dobbelt så langt fra Kirkenes til Alta som fra Oslo til Nairobi, og det går knapt en dag uten at vi blir minnet på det.

    Og vi vet meget vel at Norges geografiske midtpunkt er langt nord for der sola har gått ned for vinteren, mens det antakeligvis er ganske mye færre som vet at Norges demografiske midtpunkt er i nærheten av Lommedalen i Bærum kommune.
    Dessuten har vi ustanselig blitt forklart at vi søringer ikkje fette kan kjøre bil når det snør.
    Men da glemmer man vel det enkle faktum at det finnes flere biler i et helt vanlig nabolag innafor Ring 3, enn det samlede antall i de tre største bygdene i Finnmark.
    ;)

    Spøk til side; det er en del andre utfordringer i grisgrente strøk, og min erfaring etter å ha jobbet med servicefolk over hele landet, er at evne og vilje til å fikse ting sjøl, øker med avstanden fra Oslo. Finnmarkinger (innflyttede eller urinnvånere), har et helt annet syn på avstander, enn en som har nærmeste elektriker, rørlegger eller bilverksted i omtrent samme avstand som sin egen mobiltelefon.
    Jeg pratet en dag med en servicekontakt jeg hadde i Finnmark, da hadde han kjørt 80 mil en vei, for å utføre en relativt enkel reparasjon for meg. Og han skulle ikke overnatte på hotell, han skulle kjøre tilbake samme vei.
    Det er forskjell på folk.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Lar de fette kjøre bil når det snør.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke de stusser veldig mye. Hadde det eneste hensynet vært inflasjonsmålet hadde de nok satt opp renta mer, men for rask økning av styringsrenta gir andre utfordringer, som man også ønsker å ta hensyn til. Disse bryr ikke professoren seg så mye om.
    Det er i grunnen poenget mitt; altså at teori som ikke kan settes ut i praksis pga hensynet til totalbildet, egentlig er verdiløst. Avisene er vel mest opptatt av klikk. Overskriften i DN lyder;

    "Økonomiprofessor vil ha dobling av styringsrenten: – Sentralbanken er ikke villig til å gå høyt nok"
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det er heller ikke spesielt mye innenfor økonomi der man ikke kan finne en professor som er uenig i noe. Det er et temmelig ideologisk fag fordekt som realfag siden det involverer mye tall og modeller.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er heller ikke spesielt mye innenfor økonomi der man ikke kan finne en professor som er uenig i noe. Det er et temmelig ideologisk fag fordekt som realfag siden det involverer mye tall og modeller.
    ...tall, basert på modeller, som igjen er basert på historiske hendelser. Dermed mangler modeller i det det oppstår forhold man mangler erfaring med, som for eksempel covid...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Åjoda, er det noe vi har fått tutet ørene fulle av siden barneskolen, så er det avstandene oppe i nord. Alle vet at det er dobbelt så langt fra Kirkenes til Alta som fra Oslo til Nairobi, og det går knapt en dag uten at vi blir minnet på det.
    Dette hadde vært MYE bedre dersom vi hadde sluppet den rødgrønne regjeringen !
    Vi hadde fått veeesentlig mer konservative avstander med en blå regjering.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan kan slike ungførkjer i det hele tatt ende opp med slike tunge verv?? Er kassa bunnskrapt for relevante erfarne voksne med noe fartstid?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    BTW... Snublefot... glimrende beskrivelse, Elmer! Særlig for oss som er gamle nok til å kjenne/huske den figuren.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan slike ungførkjer i det hele tatt ende opp med slike tunge verv?? Er kassa bunnskrapt for relevante erfarne voksne med noe fartstid?
    ja!

    men hun er autentisk der i nakenheten.

    (og støre trenger spinndoktor fra kin-etter-eller-annet. det er som deler av det politiske miljø er gått inn i et vakuum.)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Når jeg tenker meg om er det vel egentlig kun en person jeg kan huske som gjorde et godt inntrykk/god figur som justisminister i sin tid. Sjekk CV'n og lista over verv.....

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Ja, husker han som en sindig og sympatisk fyr. Tror jammen han fikk utmerkelsen Bypatrioten her i Oslo også - selv om han selvsagt var ødelagt av oppveksten i Trondheim 🤭
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    BTW... Snublefot... glimrende beskrivelse, Elmer! Særlig for oss som er gamle nok til å kjenne/huske den figuren.
    I samme sporet har vi jo Løytnant Futt.... AKA Giske AKA Kark :cool:

    Hårek; - Kark, du hev ein IQ på 14!
    Kark; - E det mykje???
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg tenker meg om er det vel egentlig kun en person jeg kan huske som gjorde et godt inntrykk/god figur som justisminister i sin tid. Sjekk CV'n og lista over verv.....

    Stortingsstenografenes mareritt, snakket på innpust og utpust. Klokket til 300 ord pr minutt i sine glansdager. Men trivelig fyr, absolutt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    Tjaaa... jeg lurer vel mer på om det burde vært mer snakk om hvordan og ikke bare hva regjeringen Jonas vaser med.

    I regjering er SP det nye Frp med bøttevis av ubegripelige bøtteknotter, men også uten Vedum, Gjelsvik og Pollestad framstår de som svært ubehjelpelige.
    Tik-Tok dep vil jeg se an litt til siden jeg vagt kan erindre at forrige bordsetning ikke hadde mye å skryte av de heller.
    Anundsen og Amundsen og whatnot? Fytti! 🤔

    Edit: siterer weld av bekvemmelighet men artikkelen er linket til av flere
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Altså, unge frøken Mehl er jo en gave til landets unge og gamle mannsgriser!

    Jeg kan ikke huske at Norge har hatt en fagrere justisminister.

    At hun muligens aldri burde blitt tilsatt som justisminister er jo en helt annen sak. Men skal man først ansette
    en ukyndig justismisnister så tror jeg at jeg foretrekker unge føken Mehl framfor FrPs bidrag til saken!
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Norsk politikk, Nett på sak | Regjeringen evner ikke å skaffe nordmenn billig egenprodusert strøm (nettavisen.no)

    Det farlige med dagens situasjon er politikerforakten som skapes av den totale mangelen på handlekraft. Verken vanlige folk eller uvanlige folk i Norge ønsker at norsk strøm, produsert ved norske kraftressurser for 12 øre per kilowattime, skal selges til egne innbyggere og arbeidsplassene med enorm offentlig profitt.
    Helt klart, kraft er folkets penger. At staten skal sitte med fulle lommer som de selv velger hva de skal bruke det på, mens folk flest betaler skyhøye strømpriser og bedrifter går over ende og arbeidsplasser går tapt er hårreisende. Ser ut som de som styrer synes det er bedre at folk er Navere enn har jobb hos private og at det er greit å ikke ha råd til strømregningen og heller må be på kne til det offentlige om penger.
    Så kan vi mene mye om hvordan det skal skje at folket får tilbake verdien av energi ressursene, her er det mange meninger, jeg mener vi skal selge så dyrt vi kan til utlandet, gi næringslivet i norge konkurransedyktige og forutsigbare priser og gi overskuddet i kraftselskapene tilbake til innbyggerne.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Flott oneliner også fra Nettavisen:

    Vis vedlegget 876706

    Dr.E
    Ap, som en gang var opptatt av at det var arbeidsplasser til alle i landet, vet ikke lengre hva som er forutsetningen for det. Politikken som føres er næringsfiendlig og de som er i ledelsen lytter ikke, forstår eller vil ikke forstå. Ledelse i krisetid finnes ikke
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Derfor den potensielle interessekonflikten ved at Helse Sør-Øst står på Thoners klientliste.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Jeg tipper Støre gjør som han pleier: snur kappa etter vinden, og thoner kommunikasjonssjefen ut.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Snart ikke noe vind igjen å snu kappa etter...
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    Nå slipes både kniver og rotisserie-spyd.

    Vis vedlegget 876745
    Takk for at du la ut Slagstads innlegg.

    Muligens tegn på egen alder, men jeg undres faktisk litt over hva en 35-åring kan tilby av kompetanse og erfaring som ikke NHO, Telenor og Schibsted alt har, for ikke å snakke om statsministerens kontor.

    Forøvrig helt enig i Slagstads poeng om behovet for en ny maktutredning 25 år etter forrige, og ikke bare begrenset til McKinsey. På mange måter har offentlig forvaltning og politikk endret seg mer siden den forrige utredningen enn det gjorde fra Brattelis første.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Muligens tegn på egen alder, men jeg undres faktisk litt over hva en 35-åring kan tilby av kompetanse og erfaring som ikke NHO, Telenor og Schibsted alt har, for ikke å snakke om statsministerens kontor.
    Det er ikke det et firma som McKinsey tilbyr, men mer analytiske hestekrefter til å gi et begrunnet svar på et spørsmål. De selger ikke kunnskap og erfaring, men snarere en metode. «Skill, not knowledge» som en McK-direktør oppsummerte det med en gang. En gang for lenge siden beskrev firmaets grunnlegger, Marvin Bower, arbeidsområdet som «management engineering», lenge før ordet «consulting» ble oppfunnet. (Obskurt fakta: James O McKinsey jobbet aldri i McKinsey & Co.)

    Firmaets suksessfaktor er å ansette smarte, unge mennesker som er villige til å jobbe seriøst mye. Som 35-åring har man allerede vært der en stund. Thoner var Associate Principal, juniorpartner med ansvar for to-tre prosjekter, på vei mot «opp eller ut» punktet for valg til fullverdig partner. Alt jeg ser og hører om fyren tyder på at han er lynende smart og sikkert hardtarbeidende. Passet sikkert helt utmerket i McKinsey.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    samsvarer dette med deres rolle i den omtalte sykehusgreia?

    tviler på at slagstad vil kjenne igjen firmaet på den omtalen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ikke sagt at de regner seg frem til riktig svar, eller at noen med relevant erfaring ikke ville sett den fatale antagelsen som gjorde hele regnestykket eksakt feil, alle analytiske hestekrefter til tross. :)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er litt som vitenskap; den skiftet fokus fra gjenstanden til metode – for å låne et godt uttrykk fra nietzsche –, men ingen tror at at en vitenskapsfilosof med ekspertise på metode vil finne ut noe som helst. det blir sofistikk i 2. potens. det er alltid en gjenstand der…

    men dette er vel ganske generelt; en trengte ikke folk med innsikt i hva bedriften bedrev; det var nok å vite hvordan en skulle lede, om det var horeri, politikk eller sjukehus.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    At Det Norske Arbeiderparti tydeligvis må hente en spinndoktor med bakgrunn fra konsulentvirksomhet og noe innen media forteller vel ganske mye om hvor mye politikken har endret seg på et par tiår og hvor mye AP har endret seg. Thoner har riktig nok jobbet for Støre tidligere, men ansettelsen - utover den spektakulært dårlige dømmekraften som har resultet i svært forutsigbart bråk - sender et ganske tydelig signal om at man mener at det ikke finnes personer med tilstrekkelig evne til å spinne internt i partiet, og som en forlengelse av det hvor viktig det menes å være å kunne spinne slike man spinne skal. Og at det å kunne spinne har blitt et eget fag.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Støres danske kollega beveger seg i motsatt retning.


    Tirsdag kveld var det klart. Danmark får en ny lilla flertallsregjering av Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne. Statsminister Mette Frederiksen blir sittende. Politikken – knesatt gjennom et 60 siders dokument – dreies mot høyre.

    Danskene kan vente skattelettelser, både med nye fradrag for enslige forsørgere og ved at toppskatten for inntekter over 750.000 danske kroner kuttes med 7,5 prosentpoeng. Samtidig innføres det en «topptoppskatt» på fem prosentpoeng for årsinntekter over 2,5 millioner danske kroner.

    ...

    Skatteomleggingene har skapt mest oppmerksomhet. Mens den norske regjeringen økte toppskatten for inntekter over 750.000 kroner i året, går Frederiksen motsatt vei. De norske rødgrønnes jakt på den urbane middelklassens lommebøker er brukt som en av forklaringene på at mange velgere rømmer fra Arbeiderpartiet til Høyre. Hvordan velgerne i Danmark vil reagere på den nye regjeringen er særdeles uklart. Dette er politisk mark som ikke er pløyd i Danmark på mer enn 40 år.

    Mette Frederiksen gikk til valg 1. november med løfte om å søke en regjering «over midten», etter å ha regjert de siste årene med støtte fra den røde blokken i dansk politikk. Årsaken, sa hun, var krisene som truer: inflasjon, energi, klima og den sikkerhetspolitiske situasjonen, men også behov for grunnleggende reformer innen helse, undervisning og arbeidsliv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn