Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Hva med egne meninger? Skal du merkelappe meg som en Trump supporter (fake News) bare fordi vi er av ulike oppfatninger her?
    Om du synes det er greit at en middelaldrende politiker groomer en skole elev, tar henne med rundt på Stortinget, kjører henne i statsrådsbil og lokker med sommerjobb på Stortinget i bytte mot seksuelle tjenester, så må du gjerne det.
    For meg er dette misbruk av posisjon og stilling, nettopp hva metoo handler om!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Om du synes det er greit at en middelaldrende politiker groomer en skole elev, tar henne med rundt på Stortinget, kjører henne i statsrådsbil og lokker med sommerjobb på Stortinget i bytte mot seksuelle tjenester, så må du gjerne det.
    For meg er dette misbruk av posisjon og stilling, nettopp hva metoo handler om!
    I denne saken tipper jeg det faktisk er sekundært (selv om ingen kommer til å si det høyt da det ikke er nødvendig ift norsk offentlighet). Det de har spurt seg om er hva Enoksen ville være villig til å oppgi av informasjon under trussel av at denne saken kom ut i offentligheten siden han har løyet om den i utgangspunktet. Dette er ikke kun en meetoo-sak, og min første tanke da dette begynte å sive ut med de mer harmløse sakene først (garderoben osv) var at timingen neppe var tilfeldig gitt hva som skjer i verden i dag.

    Hvem er det som har noe å tjene på at dette kommer ut akkurat nå?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Flere klikk på VG og mer reklame inntekter…
    Det er selvsagt en mulig forklaring, men spørsmålet er fortsatt når og hvordan denne saken egentlig kom ut, det ligger ganske langt bak i tid til liks med de andre og mindre flaue sakene for Enoksen.

    Kanskje Vedum blir forsvarsminister så kan han bli reddet fra maks ukofmort i rollen som finansminister som åpenbart kler han svært dårlig og hvor inkompetansen lyser lang vei og endatil score noen distriktspolitiske seiere når Norge ruster opp forsvaret i Nord-Norge. Vedum som finansminister er noe av det flauste jeg har sett på lenge. Selv drevne populister som Siv Jensen og Kristin Halvorsen klarte jo det hamskiftet rimlelig greit (riktig nok under enklere omstendigheter). Vedum er bare flaut å se på.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Om du synes det er greit at en middelaldrende politiker groomer en skole elev, tar henne med rundt på Stortinget, kjører henne i statsrådsbil og lokker med sommerjobb på Stortinget i bytte mot seksuelle tjenester, så må du gjerne det.
    For meg er dette misbruk av posisjon og stilling, nettopp hva metoo handler om!
    Dette er en god oppsummering av hvordan saken framstilles. En gammel fant som tvinger seg på en skoleelev. Likefullt - begge voksne mennesker, og fortsatt i en situasjon der Enoksen ikke hadde makt over henne i partiet.

    Å kjøre med henne i statsråd-bil og introdusere henne til andre statsråder er dårlig dømmekraft, helt enig. Men dette er åpenbart noe flere viste om, og til slutt fratrådte han sin stilling i 2007 mht argumentet om å bruke mer tid med familien. Plutselig er dette noe helt ukjent for Støre og Vedum, til tross for at han kjørte med henne og introduserte henne.

    Metoo begrepet er skummelt fordi det kan brukes på alle saker med hjemmel i sin egen moral og ikke lov. Mannfolk bruker sin posisjon, innflytelse etc hver dag til å tiltrekke seg det motsatte kjønn. Når er det metoo og når er det ok? Er det opp til rødstrømpene i Dagbladet?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Dette er en god oppsummering av hvordan saken framstilles. En gammel fant som tvinger seg på en skoleelev. Likefullt - begge voksne mennesker, og fortsatt i en situasjon der Enoksen ikke hadde makt over henne i partiet.

    Å kjøre med henne i statsråd-bil og introdusere henne til andre statsråder er dårlig dømmekraft, helt enig. Men dette er åpenbart noe flere viste om, og til slutt fratrådte han sin stilling i 2007 mht argumentet om å bruke mer tid med familien. Plutselig er dette noe helt ukjent for Støre og Vedum, til tross for at han kjørte med henne og introduserte henne.

    Timingen er derfor interessant.
    Jeg har sikkert ikke holdt min sti ren, men jeg er ganske uinteressant.
    At kjøterne i pressen sitter på saker som publiseres når det er opportunt er jeg ikke i tvil om.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Metoo begrepet er skummelt fordi det kan brukes på alle saker med hjemmel i sin egen moral og ikke lov. Mannfolk bruker sin posisjon, innflytelse etc hver dag til å tiltrekke seg det motsatte kjønn. Når er det metoo og når er det ok? Er det opp til rødstrømpene i Dagbladet?
    Tiltrekningskraft gjennom posisjon og innflytelse er ikke det samme som uønsket seksuell oppmerksomhet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Metoo begrepet er skummelt fordi det kan brukes på alle saker med hjemmel i sin egen moral og ikke lov. Mannfolk bruker sin posisjon, innflytelse etc hver dag til å tiltrekke seg det motsatte kjønn. Når er det metoo og når er det ok? Er det opp til rødstrømpene i Dagbladet?
    Igjen, det er ikke det som er kjerneproblemet her. Det kunne nok tilgis etter noe tid og behørige botsøvelser. Det utilgivelige er å fortie det og rent ut lyve om det. Når det kommer for en dag er tilliten brutt, og finito. Man kan ikke fortsette som statsråd da.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.456
    Problemet er at det ikke er gammel vs pen, men faktisk mennesker bak. Det er misforstått å snakke om så unge mennesker som «fristerinner» eller «forførere».

    Jenta er sannsynligvis helt vanlig, sterkt interessert i politikk, skulle finne ut av ting i livet, med komplekser og problemer i livet, det er ikke alt som er fasttømret i livet som 18-åring, hva?
    .... eller at pikebarnet var en skikkelig gold-digger og Enoksen litt naiv?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tiltrekningskraft gjennom posisjon og innflytelse er ikke det samme som uønsket seksuell oppmerksomhet.
    Veldig enig!

    Sak 1 med Enoksen er av en slik karakter og er opplagt en metoo-sak (men ikke alvorlig nok til at han måtte trekke seg)

    Sak 2 er ikke like opplagt en metoo-sak. Hun oppsøkte ham og trivdes i hans selskap (i den grad at de holdte kontakten over tid). Han hadde ikke makt over henne organisatorisk.

    Flere metoo saker handler like mye om unge jenter som blir skuffet når de blir dumpet, enn om uønsket seksuell oppmerksomhet. Da kan flere ufortjent få et stempel på seg å bli cancelled ut fra et moralske syn, uten hjemmel i lovverket. Det er skummelt. Da får vi en alternativ domstol bestående av type Martine Aurdal og Marie Simonsen, som dømmer på sitt eget moralske kompass og politiske ideologi.

    Det er dette «moralske kompasset» som gjør sak-2 til Enoksen til et problem. Det har ingen hjemmel i norsk lov, men er dyneløfting inn i folks private liv. Det er en skuffet jente ja, men har fint lite med hans evner som statsråd å gjøre. Å ikke gi innsikt i private forhold er ikke det samme som å lyve til Støre.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har ingen interesse av å unnskylde Enoksens manglende snabelkontroll, hverken hans eller andres - men i denne og flere av sakene rundt politikere i de senere år... Hvordan vet vi at oppmerksomheten var uønsket? En ellers normal reaksjon på uønsket oppmerksomhet er vel å trekke seg unna?
    Jeg har levd lenge nok og sett nok av situasjoner hvor makt og posisjon i forskjellige former utløser kvinnelig begjær i stort monn......
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    .... eller at pikebarnet var en skikkelig gold-digger og Enoksen litt naiv?
    Kan tenke meg at Enoksen har vært selvsentrert.

    Kvinnen har gitt godt uttrykk for sin opplevelse av situasjonen i et omfattende kildemateriale. Dette har VG fått tilgang til.

    Det er verdt å merke seg at det ikke handler om voldsomme, enkeltstående overgrep, men en følelse av å være i et forhold man ikke har forutsetninger for å håndtere, nettopp på grunn av ung alder og asymmetrisk maktforhold.

    At dette skulle være en golddiggersak faller for egen urimelighet.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    men det er da forskjell på ivrig snabel og løgnen!
    det første angår «det er ikke helt bra gutten min», mens det andre angår statens sikkerhet.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Sak 2 er ikke like opplagt en metoo-sak. Hun oppsøkte ham og trivdes i hans selskap (i den grad at de holdte kontakten over tid). Han hadde ikke makt over henne organisatorisk.
    Tror ikke en 18-åring skiller bevisst på om man blir utsatt for organisatorisk makt, eller annen type makt.

    Om trivsel i Odd Rogers selskap sier hun følgende til VG:
    I helsejournaler fra den gang beskrives et forhold som ble svært krevende for den unge kvinnen å håndtere. Til slutt valgte hun å oppsøke helsehjelp.

    – Jeg følte meg spesiell. Jeg følte meg utvalgt. Men så pushet han hele tiden mine grenser, sier kvinnen til VG i dag.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Noe skurrer i mitt hode, - men det er meg... Hvis en 18-åring føler seg "lammet" av et forhold til en 50-åring... hvorfor i svarte helv.. tar ikke jenta trusa si og går??

    Og nei, Pink . mine opplevelser er om norske ledere/sjefer/framstående og norske kvinner i "alle aldre"....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.240
    Det virker definitivt som at Enoksen skjønte at han gikk over grensa:

    – Hun oppgir at dere på forhånd hadde snakket om at dere ikke skulle ha samleie, og at det var der du hadde satt grensa. Det er en grense dere hadde?

    – Ja. Det var det nok, ja, sier Enoksen.

    – Selvfølgelig beklaget jeg, når hun følte at jeg hadde gått over en grense. Jeg så på ansiktet hennes at dette ville hun ikke, og avsluttet det. Og ja, det var over grensa. Og ja, det beklager jeg.

     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Noe skurrer i mitt hode, - men det er meg... Hvis en 18-åring føler seg "lammet" av et forhold til en 50-åring... hvorfor i svarte helv.. tar ikke jenta trusa si og går??

    Og nei, Pink . mine opplevelser er om norske ledere/sjefer/framstående og norske kvinner i "alle aldre"....
    Fordi det handler ikke bare om sex, som mange ser ut til å tro! Relasjoner kan være skadelige, avhengighetsskapende, og til sist, vanskelig å komme seg ut av.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Tror ikke en 18-åring skiller bevisst på om man blir utsatt for organisatorisk makt, eller annen type makt.

    Om trivsel i Odd Rogers selskap sier hun følgende til VG:
    I helsejournaler fra den gang beskrives et forhold som ble svært krevende for den unge kvinnen å håndtere. Til slutt valgte hun å oppsøke helsehjelp.

    – Jeg følte meg spesiell. Jeg følte meg utvalgt. Men så pushet han hele tiden mine grenser, sier kvinnen til VG i dag.
    Det er ikke helt uvanlig at det er ulike maktforhold i forhold / relasjoner. Noen tåler brudd veldig dårlig og oppsøker hjelp. Videre, dette er heller ikke en sak der noen har misbrukt sin stilling ovenfor en ansatt / medlem. Det er derimot et forhold som ikke er akseptert iht vårt felles moralske kompass, og fyren dømmes ut fra dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Forsåvidt enig - i alle fall tildels, - men hvem sitter da med ansvaret for at forholdet fortsetter? Har ikke begge parter like stort ansvar for å avslutte? Det blir for enkelt å bare unnskylde den såkalte "svakeste part" som ikke makter å forlate et slikt forhold..
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke helt uvanlig at det er ulike maktforhold i forhold / relasjoner. Noen tåler brudd veldig dårlig og oppsøker hjelp. Videre, dette er heller ikke en sak der noen har misbrukt sin stilling ovenfor en ansatt / medlem. Det er derimot et forhold som ikke er akseptert iht vårt felles moralske kompass, og fyren dømmes ut fra dette.
    Problemet var ikke bruddet, men å komme ut av forholdet, i følge VG artikkelen.

    Enig i at det ikke er uvanlig med noe ulikheter i forhold. Alle er vi jo forskjellige 🙂

    Men cven til Odd Roger sommeren 2006 var nok mer utfyllende enn for en jente som gikk i 2/3. klasse på vgs.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Nå ble dette litt mer interessant.. har VG hat tilgang til helsejournalene til "jenta"...??
    Saken er basert på dagbøker, kalendre, smser fra jenta. Odd Roger har vel ikke utfordret påstandene så langt, bare beklager.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Medlemmer av regjeringen Stoltenberg viste om dette allerede i 2006, det samme med SP. Jenta ble introdusert og satte på i bilen hans. Han gikk av sannsynligvis på vikarierende årsaker - da dette ble for drøyt den gang. Spørsmålet er da hvorfor han ble gjeninnsatt i dag, og hvorfor Støre og Vedum skufler alt over på Enoksen grunnet press fra media nå. Dårlig vurderingsevne og dårlig lederskap.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Forsåvidt enig - i alle fall tildels, - men hvem sitter da med ansvaret for at forholdet fortsetter? Har ikke begge parter like stort ansvar for å avslutte? Det blir for enkelt å bare unnskylde den såkalte "svakeste part" som ikke makter å forlate et slikt forhold..
    Det var vel bare en av partene her som risikerte(hvertfall opplevd) å ikke få seg jobb på Stortinget om man gikk ut av forholdet. Menn eller damer i fremskutt offentlige posisjoner bør ikke dingle denne typer goder over svært unge personer samtidig som man innleder en seksuell relasjon. Eller hva tenker du kan være den alternative grunnen til at han valgte å gjentatte ganger involvere jenta på sin arbeidsplass? Og hvilket miljø er det egentlig man har på Stortinget når ingen hever et øyenbryn over at gamlinger kommer rekene med ungjenter i møter på arbeidsplassen?
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Forsåvidt enig - i alle fall tildels, - men hvem sitter da med ansvaret for at forholdet fortsetter? Har ikke begge parter like stort ansvar for å avslutte? Det blir for enkelt å bare unnskylde den såkalte "svakeste part" som ikke makter å forlate et slikt forhold..
    Det har jeg ikke noe entydig svar på. Men Odd Roger sier han hadde ansvaret for situasjonen, at han prøvde å avslutte det, men at hun ikke ville gi slipp.

    Det tok han som et tegn på at hun var interessert i «han».
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Det var vel bare en av partene her som risikerte(hvertfall opplevd) å ikke få seg jobb på Stortinget om man gikk ut av forholdet. Menn eller damer i fremskutt offentlige posisjoner bør ikke dingle denne typer goder over svært unge personer samtidig som man innleder en seksuell relasjon. Eller hva tenker du kan være den alternative grunnen til at han valgte å gjentatte ganger involvere jenta på sin arbeidsplass? Og hvilket miljø er det egentlig man har på Stortinget når ingen hever et øyenbryn over at gamlinger kommer rekene med ungjenter i møter på arbeidsplassen?
    Det er jo interessant at dette er i tida før Me2. Vi kan bare gjette på at dette var mer utbredt enn vi liker å tenke på, og at ingen dermed så noen grunn til å reagere...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Medlemmer av regjeringen Stoltenberg viste om dette allerede i 2006, det samme med SP. Jenta ble introdusert og satte på i bilen hans. Han gikk av sannsynligvis på vikarierende årsaker - da dette ble for drøyt den gang. Spørsmålet er da hvorfor han ble gjeninnsatt i dag, og hvorfor Støre og Vedum skufler alt over på Enoksen grunnet press fra media nå. Dårlig vurderingsevne og dårlig lederskap.
    Vi vet jo ikke grunnlaget for forrige avgang, denne saken som verserer nå ble fortalt av jenta for første gang nå.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som offentlig person der og da, er det da rimelig avklart at han er den som sitter med ansvaret, - men hva om dama ikke vil godta at "dette må ta slutt"...??

    Forøvrig - jeg så Kveldsnytt i stad.. mulig jeg var litt for opptatt med HFS akkurat der og da. - men det jeg oppfattet var at Støre bekreftet at de kjente til denne saken fra tidligere.... hvis det er riktig, har jo ikke Enoksen løyet om forholdet, - som VG og NRK smører ut med krigstyper...??
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo interessant at dette er i tida før Me2. Vi kan bare gjette på at dette var mer utbredt enn vi liker å tenke på, og at ingen dermed så noen grunn til å reagere...
    Dette er, - på godt og ondt - utrolig mye mer utbredt enn de fleste muligens innbiller seg....
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    De kjente ikke til denne konkrete saken, bare at han hadde informert om at han hadde utroskap på samvittigheten. Omstendighetene rundt ble ikke fortalt.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    806
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    2
    Som offentlig person der og da, er det da rimelig avklart at han er den som sitter med ansvaret, - men hva om dama ikke vil godta at "dette må ta slutt"...??
    Det er jo en merkelig situasjon hvis Odd Roger føler seg nødt til å fortsette?

    Fordi hun er så interessert i «han». Dette får jeg bare til å stemme ved at han er tilstrekkelig selvsentrert.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå unnlater jeg nokså bevisst å lese alt spy som kastes opp i denne saken, - den er faktisk mest en tragedie for de involverte, enn for hyenene i presse og HFS som har enda et kjøttnbein å glefse om.... men over til facts. - hvor står det at jenta deltok i møter som hans "protegé" ??
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Nå unnlater jeg nokså bevisst å lese alt spy som kastes opp i denne saken, - den er faktisk mest en tragedie for de involverte, enn for hyenene i presse og HFS som har enda et kjøttnbein å glefse om.... men over til facts. - hvor står det at jenta deltok i møter som hans "protegé" ??
    Det er vel ganske åpenbart at eneste grunn til at han har fått stukket sin eregerte pikk inni henne (om enn bare mentalt basert på det som er offentlig kjent) er at han var toppolitiker med alt det medfører. Kanskje var hun kynisk og så det som en vei inn for noen ligg eller ikke, det er uansett irrelevant i disse tider. Han har løyet om det i den (tydeligvis ganske sløve) prosessen før utnenvnelse og da er det game over og avskjed på grått papir med kuken i en noe slappere tilstand. Det var sikkert gøy så lenge det varte for han, nå er det ikke fullt så gøy lengre.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn