Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.561
    Antall liker
    10.114
    Enig, og det blir spesielt snodig i en situasjon hvor skattenivå og -profil ser ut til å være viktigste tema i pågående regjeringsforhandlinger. Da kunne jo noen som har "skatt dem!" som sitt motto muligens tenkes å ha et synspunkt, men tydeligvis ikke. Resten av venstresiden diskuterer ihvertfall så busta fyker.
    Registrerer til min forundring at jeg faktisk er mer radikal enn den diffuse venstreside på skattepolitikk... Min kone er ikke veldig glad når jeg sier jeg helst ser at folk med inntektsnivå som meg selv bør betale noen få tusen mer i skatt pr. mnd., så jeg er litt diskret med det synspunktet for å beholde husfreden... :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.501
    Antall liker
    7.837
    Torget vurderinger
    0
    Registrerer til min forundring at jeg faktisk er mer radikal enn den diffuse venstreside på skattepolitikk... Min kone er ikke veldig glad når jeg sier jeg helst ser at folk med inntektsnivå som meg selv bør betale noen få tusen mer i skatt pr. mnd., så jeg er litt diskret med det synspunktet for å beholde husfreden... :)
    Og du forstår ikke hvorfor din kone ikke ønsker betale mere skatt? :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.159
    Antall liker
    688
    Torget vurderinger
    1
    Verdt å lese

    Jepp, vi heier på Støre som viderefører kapitalismen uten fordeler for kapitalistene også kan SV og Rødt stå på plenen utfor Stortinget og rope så mye de vil de neste 4 åra!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.501
    Antall liker
    7.837
    Torget vurderinger
    0
    Og da mener NRK at Vedum har forlatt sin EØS motstand! Mon tro hvordan det vil virke inn på velgerne hans?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.980
    Antall liker
    6.200
    Between a rokk and a hard place....

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.746
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fordeling og sånt, ja. Var ikke der likegyldig hvilken regjering man hadde?


    – Vi slår fast i den nye regjeringserklæringen at vi ønsker å halvere fergeprisene i Norge. I øysamfunn uten annen forbindelse enn ferge - blir overfarten gratis. I tillegg blir det gratis ferge på strekninger der det er færre enn 100.000 passasjerer årlig, sier Trygve Slagsvold Vedum til VG.

    Han mener priskuttet på ferger er et stort og betydelig grep for å binde Norge bedre sammen, samt hjelpe mennesker med ekstra store transportkostnader.


    De halverte ferjeprisene vil komme i tillegg den avtroppende regjeringens planer om kutt i ferjeprisene i revidert nasjonalbudsjett i mai.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.746
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er altså en sann glede å få kastet Høyre og deres forskjellspolitikk på hodet ut av regjeringskontorene. Måtte de slå seg kraftig når de lander!
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.928
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror aldri på noen som sier at de selv vil betale mer skatt fordi det beviselig ikke er noen som gjør det selv om muligheten finnes.Selv ikke stortingsrepresentantene til Rødt gjør det - de har ekstra "partiskatt" der en viss andel av lønna skal betales inn til partiet. Men ikke i skatt. Den ble lansert av Siv Jensen(!) i 2017 og det kommer inn ca ingen penger på den ordningen, det samme ser man for øvrig over alt hvor denne muligheten finnes. Jeg tar det også som en selvfølge at alle benytter seg av de fradragsmulighetene som finnes, selv når de ikke er dukker opp automagisk på selvangivelsen men må legges til manuelt. Man får jo fradrag for rekke ting som renteutgifter, fagforeningskontingent, utgifter til pass av barn osv.

    Jeg synes heller det ikke endrer spesielt mye på det prinsipielle at man heller vil støtte ymse formål man liker selv fremfor å betale inn ekstra til fellesskapet. I begge tilfeller koker det ned til selv å bestemme over en størst mulig andel av ens disponible inntekt og sånn sett er det ikke så viktig om man vil gi bort til UNICEF, Redd Barna, Leger uten grenser eller kjøpe seg litt fetere HiFi istedenfor.

    Nå kan man selvsagt innvende at om en tilfeldig privatperson betaler inn noen hundre- eller tusenlapper ekstra utover det pålagte så endrer det ingen verdens ting og det ikke betyr noe i praksis før allle andre i noenlunde samme økonomiske situasjon blir pålagt det gjennom endringer i satser og innslagspunkt for de ulike komponentene i skattesystemet, men jeg tror altså fortsatt ikke på noen som gjerne vil betale mer skatt. For det er det ingen som gjør.
    Klart eg kunne betalt mer skatt ....om lønna hadde vore eit par kundretusen meir i året, sånn som andre folk med tilsvarande utdanning.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    929
    De som ønsker det har mulighet ti å betale mer skatt til fellesskapet, men svært få gjør det.
    Jeg har en annen strategi for personlig giverglede til noen jeg kjenner og som ikke har karret til seg like mye som meg,
    Jeg har hatt en fot i en leir med gamle venner som ikke har klart seg så veldig bra og en annen fot blant svært vellykkede, og jeg liker best den første gruppen og der bistår jeg rett som det er, men snart er jeg pensjonist og da blir det mindre å gi bort.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    929
    Det er altså en sann glede å få kastet Høyre og deres forskjellspolitikk på hodet ut av regjeringskontorene. Måtte de slå seg kraftig når de lander!

    Vil du prøve å poste her om 1 år at nå er forskjells-politikken over med ny regjering og forskjellen på folk og lønn også er blitt mindre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.901
    Antall liker
    19.746
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vil du prøve å poste her om 1 år at nå er forskjells-politikken over med ny regjering og forskjellen på folk og lønn også er blitt mindre.
    Distriktspolitikk, der man sørger for at de som faktisk er avhengig av feks ferger får dette gratis, er også fordelingspolitikk. Dersom de gjør noe med bompenger i distriktene også, begynner det virkelig å monne.

    Så vil man nok også se både skatteskjerpelser i øvre del og lettelser i nedre del. Det høyresiden liker å kalle "symbolpolitikk".

    Ja takk til mer "symbolpolitikk", innen fordelingspolitikken!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Er gnåling et eget fag på lærerskolen?
    Støttefag er manglende forståelse for at folk med tilsvarende lang (som er hva som faktisk menes) utdanning stort sett gjør en eller annen form for karriere.

    Tilsvarende ville være ca som om noen som gikk ut fra ingeniørhøgskolen sutrer over at de tjener betydellig mindre enn noen med samme utdannelse og snart 40 års erfaring som vel er ca der hvor AA ligger. Ikke veldig mange yrker man kan ha studert i tre-fire-fem år for og så knapt ha muligheter til å gjøre en karriere og hvor man formelt makser ut lønnsstigen etter 16 år. Etter det betales det, rimelig nok kunne man innvede, ikke noe ekstra for ansiennitet.

    Man kunne jo bytte jobb, men når man er i 40-årene og erfaringen er 16 år i grunnskolen så stiller man vel neppe spesielt sterkt på arbeidsmarkedet sammenlgnet med andre som har studert like lenge og har 16 års arbeidserfaring. Om man mener seg seriøst underbetalt så er de vel bare å slutte men jeg tviler på at mulighetene i det mer lukrative dlene arbeidslivet er enorme om man er adjuknt med norsk og sammfunsfag eller noe i den duren.

    "Lik lønn for lik utdannelse" og varianter av det samme må være noe av det mest åndssvake som er produsert av tankegods.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.517
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    1
    Støttefag er manglende forståelse for at folk med tilsvarende lang (som er hva som faktisk menes) utdanning stort sett gjør en eller annen form for karriere.

    Tilsvarende ville være ca som om noen som gikk ut fra ingeniørhøgskolen sutrer over at de tjener betydellig mindre enn noen med samme utdannelse og snart 40 års erfaring som vel er ca der hvor AA ligger. Ikke veldig mange yrker man kan ha studert i tre-fire-fem år for og så knapt ha muligheter til å gjøre en karriere og hvor man formelt makser ut lønnsstigen etter 16 år. Etter det betales det, rimelig nok kunne man innvede, ikke noe ekstra for ansiennitet.

    Man kunne jo bytte jobb, men når man er i 40-årene og erfaringen er 16 år i grunnskolen så stiller man vel neppe spesielt sterkt på arbeidsmarkedet sammenlgnet med andre som har studert like lenge og har 16 års arbeidserfaring. Om man mener seg seriøst underbetalt så er de vel bare å slutte men jeg tviler på at mulighetene i det mer lukrative dlene arbeidslivet er enorme om man er adjuknt med norsk og sammfunsfag eller noe i den duren.

    "Lik lønn for lik utdannelse" og varianter av det samme må være noe av det mest åndssvake som er produsert av tankegods.
    Om ein av gutungene seier at han vurderer å verta lærar kjem eg til å fortelja han at då kan han gløyma å få ei skikkeleg løn. Vil du verta lærar kan du ikkje forventa seriøs løn, so enkelt er det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om ein av gutungene seier at han vurderer å verta lærar kjem eg til å fortelja han at då kan han gløyma å få ei skikkeleg løn. Vil du verta lærar kan du ikkje forventa seriøs løn, so enkelt er det.
    Jeg synes vel læreryrket absolutt er en fin karriere - hvis man liker å jobbe med barn/ungdom. Man får faktisk greit betalt, 8 uker sommerferie, juleferie, høstferie og påskeferie. Trygg jobb har man også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Jeg synes vel læreryrket absolutt er en fin karriere - hvis man liker å jobbe med barn/ungdom. Man får faktisk greit betalt, 8 uker sommerferie, juleferie, høstferie og påskeferie. Trygg jobb har man også.
    Jeg har en liten håndfull lærere i min utvidede omgangskrets og det er svært mye klaging. Ikke først og fremst på lønn, men på alt det andre stort sett og det virker som å være ganske likt uansett hvilken kant av landet det undervises på.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Om ein av gutungene seier at han vurderer å verta lærar kjem eg til å fortelja han at då kan han gløyma å få ei skikkeleg løn. Vil du verta lærar kan du ikkje forventa seriøs løn, so enkelt er det.
    Ungene mine fikk råd om å finne et yrke de trives med, uavhengig av lønn. Både lastebilsjåføren, salgsingeniøren og IT-konsulenten trives godt i jobbene sine.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Ofte noe vanskelig å vite når man er 18 hva man kommer til å trives med. Stort sett vet man ikke allverden om hva innholdet i et tårn av jobber faktisk er. Og det som eventuelt gjør at man ikke trives er fort noe annet hva kjernen av jobben består i. De nevnte lærere jeg kjenner klager på selve systemet, ikke på det å undervise i seg selv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    lastebilsjåføren
    Kan få 800.000 i året + en signeringsbonus på ca 25k om han er villig til å kjøre på feil side av veien i en om dagen lett mislykket stat.

    Vel og merke om de i det hele får diesel på vogntoget.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.398
    Kan få 800.000 i året + en signeringsbonus på ca 25k om han er villig til å kjøre på feil side av veien i en om dagen lett mislykket stat.

    Vel og merke om de i det hele får diesel på vogntoget.
    Tror ikke han har lyst til å dra til Kølaholmen. :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Knaker i sammenføyningene allerede


    De viktigste sakene mandag:
    Den rødgrønne idyllen kan sprekke på tirsdag. Rødt presser Ap om EUs omstridte jernbanepakke.(Aftenposten)
    Rødt fremmer forslag om å reversere tilslutningen til jernbanepakken. Hva svarer Støre og Vedum? Les mer
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.419
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Knaker i sammenføyningene allerede

    Ja, denne er jo litt søt:
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.561
    Antall liker
    10.114
    ^^ Vet ikke om "søt" er det begrepet jeg finner mest dekkende i den saken...

    Men enig med MDG i at han bør selge seg ut ASAP, dersom han har ambisjoner for mer politisk makt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Med ansettelsen av Nicolai Tangen som sjef for Oljefondet friskt i minnet er det å forvente at ingen i regjeringen har aksjer eller andre økonomiske interesser som overhodet på noen måte kan sette deres habilitet i tvil.
    Støre har vel allerede gjort grep for å holde avstand til familieformuen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.501
    Antall liker
    7.837
    Torget vurderinger
    0
    "Lik lønn for lik utdannelse" og varianter av det samme må være noe av det mest åndssvake som er produsert av tankegods.
    Du tar totalt feil min venn! Det er helt genialt hvis du ønsker at folk skal være sure og misfornøyde!

    I et Norge der de fleste som er i "normalt - gammeldags - arbeids liv" ( Ikke det moderne "hipp hurra slavelivet" med timekontrakter uten minste antall timer etc" ) har det rimelig greit må man jo finne på noe for å holde misnøyen ved like!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.501
    Antall liker
    7.837
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes vel læreryrket absolutt er en fin karriere - hvis man liker å jobbe med barn/ungdom. Man får faktisk greit betalt, 8 uker sommerferie, juleferie, høstferie og påskeferie. Trygg jobb har man også.
    Nå har ikke lærere 8 uker ferie da!
    De har den samme ferien som resten av landet, men de avspaserer den arbeidstiden de har ellers i året som faktisk er lengre enn "normalarbeidstid"
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.314
    Antall liker
    3.471
    Torget vurderinger
    4
    Joda men de er ekstremt heldige som kan ta ut 8 uker om sommeren. Vi andre har vel krav på 3 uker sammenhengene. Er nok mange som gjerne skulle jobbet inn en 8 ukers ferie hvis det var mulig
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.838
    Antall liker
    8.810
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå har ikke lærere 8 uker ferie da!
    De har den samme ferien som resten av landet, men de avspaserer den arbeidstiden de har ellers i året som faktisk er lengre enn "normalarbeidstid"
    Joda, er kjent med at det ligger en teknisk greie bak der, men jeg tenker vel at en relativt oppegående lærer greier å komme seg gjennom skoleåret uten å bygge seg opp så veldig mye mertid gjennom skoleåret. Og det er de vel forunt!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.889
    Antall liker
    11.280
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det varierer nok litt.... eldre og erfarne lærere kan nok flyte på opparbeidet praksis og kompetanse, - inntil politikerne finner på nye krumspring...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.353
    Antall liker
    102.244
    Torget vurderinger
    23


    Levninger etter MDG's forsøk på å fri til beboere på Vålerenga....


    mdg enga.png
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Eneste positive med Rørebøttenes (StrørÆss "regjering") er at man glede seg over hver dag som går frem til den forsvinner i Diket....
    Bare sitt rolig Røre du får hjelp....


    Noen som forsøkte å påstå at MoxAss er smart?

    OgSåLanDa... ikke prøv deg Røre.... piper det fra utposter,


    Skjermbilde 2021-10-12 kl. 13.00.47.png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.561
    Antall liker
    10.114
    ^Å, de greier seg nok skal du se. Tross alt har de samlet sett en enorm breddekompetanse...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn