Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vanskelig å skjønne om du er så uvitende eller bare kverrer men det får være så.

    Imidlertid skal denne godkjennes av Stortinget så får vi se om SV kameratene dine får spader allerede i første sving. De går på en smell uansett.

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Omm Ikkje anna: Artig lesestoff:


    Ikke bare vil en ny helseminister slite med å innfri egne skyhøye forventninger. Aksjonister fra Bunadsgeriljaen, Ullevål sykehus, fastlegene og en egen stortingsrepresentant fra Alta i Finnmark er blant de mange som har høylytte krav.

    I Klassekampen krever eksempelvis sykehusaktivister at Sps Kjersti Toppe blir helseminister. De frykter at en helseminister fra Ap vil «videreføre høyrepolitikken».

    Det er nok en klam omfavnelse til Toppe. I alle fall sett med Ap-øyne. For er det et fagområde hvor det er en fare for å måtte ty til formuleringen «du aner ikke hva du snakker om», så er det i helsepolitikken. Det er overhengende muligheter for å møte seg selv i døren.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest

    Jeg er positivt overrasket da jeg virkelig trodde at SV var regjeringskåte nok til å svelge det mest, så lenge det pakkes pent inn.

    Men, med et "grønt" Frp i Sp, som utelukkende er på sosialistisk side fordi de har bygget en "suksesshistorie" i protest mot "sentraliseringspolitikken", så er det ikke rart at avstanden er stor. Sp i dag er ikke Sp under Stoltenberg. Mye ligger til rette for en lyserød, grønn, lyseblå politikk her.

    Med tanke på at det var svært vanskelig med 4 nye år med de blå-grønne, så er dette det minst skadelige alternativet for norsk økonomi. Egentlig en god dag for alle.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt å se hvordan de blå guttene virrer rundt som hodeløse høns og finner alle de "bevis" de kan som bekrefter deres tro på at alt går ad undas de neste fire årene.
    Neida. Sliper bare litt kniver for innlegg her de neste fire årene. :)

    Der trakk SV seg, gitt. Så man står igjen med forhandlinger om en mindretallsregjering bestående av Støres «Høyre light» og Vedums «FrP light», i en situasjon hvor H, FrP og SP har flertall på Stortinget.

    Fra min synsvinkel er det ikke noen grunn til å tro at alt går ad undas de neste fire årene heller, men det kan jo bli litt underholdning på veien når folk møter sin egen retorikk i døren med lydelige klask.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Neida. Sliper bare litt kniver for innlegg her de neste fire årene. :)

    Der trakk SV seg, gitt. Så man står igjen med forhandlinger om en mindretallsregjering bestående av Støres «Høyre light» og Vedums «FrP light», i en situasjon hvor H, FrP og SP har flertall på Stortinget.

    Fra min synsvinkel er det ikke noen grunn til å tro at alt går ad undas de neste fire årene heller, men det kan jo bli litt underholdning på veien når folk møter sin egen retorikk i døren med lydelige klask.
    Det beste med et samleie er situasjonen før det skjer.
    Det beste med en valgkamp er hvordan hanene(strengt tatt heter det vel henene nå)
    ter seg etterpå!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    4
    Syntes vel dette var litt amatørmessig ifra SV men de om det. Kan jo bli bedre ved at de gå gå til begge sider.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    M.a.o. slik det alltid har vært, uansett side. Men underholdningsverdien er som regel god den, også uansett.
    Plus ça change, plus c'est la même chose, sa franskmannen. Støre er god på fransk.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Syntes vel dette var litt amatørmessig ifra SV men de om det. Kan jo bli bedre ved at de gå gå til begge sider.
    SV kan ikke. Aner ikke hvordan de tenkte å få bedre gjennomslag utenfor regjering. Det må i så fall være ved å posere som et «tydelig opposisjonsparti» i fire år, bli nedstemt sammen med MDG og V i miljøsaker, bli nedstemt sammen med R i utjevningssaker, og håpe på et annet valgresultat om fire år. Å posere på sidelinjen fungerte jo så bra for FrP. :rolleyes:

    Vedum gråter nok ingen tårer over at SV gikk. Dette er hans foretrukne scenarie.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    4
    SV kan ikke. Aner ikke hvordan de tenkte å få bedre gjennomslag utenfor regjering. Det må i så fall være ved å posere som et «tydelig opposisjonsparti» i fire år, bli nedstemt sammen med MDG og V i miljøsaker, bli nedstemt sammen med R i utjevningssaker, og håpe på et annet valgresultat om fire år. Å posere på sidelinjen fungerte jo så bra for FrP. :rolleyes:

    Vedum gråter nok ingen tårer over at SV gikk. Dette er hans foretrukne scenarie.
    Ja litt uklart av meg. Vi er enige om SV jeg mente at for AP/SP er dette kanskje den beste løsningen med slalomkjøring :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Der sprakk i hvertall Støres Masterplan/drømmeregjering. Hen (Støretass) er nok heller ikke kapabel til å ri 3 hester som drar i hver sin retning tid om annen…..

    Han er jo ikke akkurat utspekulerte Gro ....
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Blir spennende å følge med på AP nå. Nå som de ikke har SV i regjering til å holde de i ørene, hvor langt til høyre våger de å bevege seg.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    4
    Ja hvordan SV kan tro de skal få igjennom mer utenfor enn innenfor en regjering er ett mysterium :)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Sant, men får de ikke bra nok gjennomslag, så er det bedre å markere det ved å gå ut.

    Det er ingen grunn for SV å sitte i en regjering for å bare videreføre høyrepolitikk.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    SV må bare huske å alltid bruke utestemme slik at deres hjernevaskede og lettlurte følgere tror de får sakene igjennom, for SVingende.

    Bare se hvordan Trump fortsatt forer menigheten med løgner til vill jubel.

    Sånn Ca,... "Ja så vant vi Georgia etter reopptellingen" (eller Arizona ? siste happening etter at Ninjatallene var lagt frem) likevel" og la så fram en slående strategi videre. First We Take Manhattan And Then We Take Berlin,,,, (mellomvalg / presidentvalg)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    VG setter fingeren på det:
    1632926545387.jpeg

    Spørsmålet er vel helst om AP nå sier «til h..e med det» og vil danne regjering alene når de først må være en mindretallsregjering på stortingsflertallets nåde.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0


    Jonas Gahr Støre, som blir Norges neste statsminister, gikk langt i å antyde at olje- og klimapolitikk var årsaken bak bruddet, da han sa «sånn er politikken - noen ganger må du konstatere at avstanden på et nøkkelområde ble for stor».

    Han ble spurt om dette noen minutter senere. Da hadde han glemt at han sa det, og trakk kommentaren.

    – Sa jeg det? Da trekker jeg det tilbake, fordi det er en helhet, svarte Støre om forsnakkelsen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, jeg tenker nok at de som betaler formueskatt rammes knallhardt av økt formueskatt samtidig som at boligrenten økes. Jeg må gråte en tåre for disse altså.



    Vi kan lese at særlig pensjonistene vil rammes knallhardt av formueskattøkningen. Gjennomsnittlig økning vil være 13000 kr per person. Jeg lurer på hvor median ligger. 1000 kr?

    stakkars formuende pensjonister altså.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    De som er/blir pensjonister nå kom gjerne inn på boligmarkedet den gang lånerenten var på 15-18%. I tillegg er formuen stort sett bundet opp i en primærbolig som ikke gir avkastning, så den formueskatten svir ekstra mye. Sitat fra artikkelen:

    "Pensjonistene sitter ofte med formuen bundet i fast eiendom. Det betyr at formueskatten vil påføre høyere utgifter, uten at man har en tilsvarende økning i inntektene.

    Ved skatt på inntekt og gevinster derimot, frigjøres kapital til å betale skatten med.

    – Men på formue så skattlegges det å ha formue, uten at formuen nødvendigvis gir inntekter eller avkastning til å betale formueskatten, sier Hegdahl."

    Man snakker så mye om at det er så ille for dagens ungdom som skal ta over etter "dessertgenerasjonen". Litt av en dessert. Mine foreldre fikk sin første egne leilighet da de var passert 50 og hadde ikke egne møbler før de var 45. Jeg kom inn på boligmarkedet (eget hus) da jeg var nærmere 40 og hadde 120% jobb og tok ekstrautdanning samtidig med at vi hadde 2 barn. Min kone hadde ikke fast jobb, men hoppet fra vikariat til vikariat. Og nå klages det over at det har blitt så dyrt å ha en leilighet midt i sentrum og det er så fælt at lånerenten nærmer seg 2%. Min personlige (og sanne) versjon av 4 welshmen (eller hva sketchen het).

    PS: Nå er det selvfølgelig mulig at fribeløpet settes så høyt at det ikke vil påvirke de som sitter med en nedbetalt leilighet/enebolig.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    De hadde da helt rett i AP. Dette valgløftet skal de klare å holde: "Nå er det vanlige folks tur" (til å betale seg ihjel)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ja, jeg tenker nok at de som betaler formueskatt rammes knallhardt av økt formueskatt samtidig som at boligrenten økes. Jeg må gråte en tåre for disse altså.



    Vi kan lese at særlig pensjonistene vil rammes knallhardt av formueskattøkningen. Gjennomsnittlig økning vil være 13000 kr per person. Jeg lurer på hvor median ligger. 1000 kr?

    stakkars formuende pensjonister altså.
    Støre er opptatt av at næringslivet har forutsigbarhet og handlingsrom etter pandemien, slik at samlet skatte- og avgiftsnivå blir nok ikke veldig mye endret de første 2 årene. Risikoen for dette ble også redusert med SV ut av regjering. Det er gode nyheter for Norge. For tett samarbeid med sosialistene vil også skade Sp, slik at slalomkjøring i Stortinget blir nok den nye trenden framover.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Blir trist å ikke ha Lysbakken i regjeringen.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Som en av våre profilerte rikinger en gang sa :
    Det er tross alt bedre å være formuende og betale sin skatt,
    enn å være fattig og slippe skatten.
    Eller Warren Buffet som sa at det er meningsløst at han som en av klodens rikeste betaler +/- 10% I skatt.
    mens hans sekretær på lønn betaler 35 %
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Som en av våre profilerte rikinger en gang sa :
    Det er tross alt bedre å være formuende og betale sin skatt,
    enn å være fattig og slippe skatten.
    Eller Warren Buffet som sa at det er meningsløst at han som en av klodens rikeste betaler +/- 10% I skatt.
    mens hans sekretær på lønn betaler 35 %
    Enig med Warren Buffet i dette. Problemet i Norge er at man betaler skatt på ting som ikke genererer inntekt, slik at man tapper bedrifter for kapital, som igjen hindrer ansettelser, innovasjon eller ekspandering til utlandet. De kunne ha dratt inn like mye skatt som i dag, men ved å tilpasse det for det grønne skiftet - dvs. flere grønne arbeidsplasser som faktisk skaper inntekter til Norge på veien til å gjøre seg mindre oljeavhengig. Så lenge bedrifter betaler skatt på faktisk generert inntekt så blir dette enklere. "Straffeskatter" i regi av jantelov eller allergi mot privat sektor gir mindre mening med tanke på framtiden vi møter nå. Når det er sagt, så bør vi ha råd til å støtte bedre de som trenger bistand. Å symbolsk fjerne støtte til briller etc. var ikke et veldig godt sjakktrekk av de blåblå.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Enig med Warren Buffet i dette. Problemet i Norge er at man betaler skatt på ting som ikke genererer inntekt, slik at man tapper bedrifter for kapital, som igjen hindrer ansettelser, innovasjon eller ekspandering til utlandet. De kunne ha dratt inn like mye skatt som i dag, men ved å tilpasse det for det grønne skiftet - dvs. flere grønne arbeidsplasser som faktisk skaper inntekter til Norge på veien til å gjøre seg mindre oljeavhengig. Så lenge bedrifter betaler skatt på faktisk generert inntekt så blir dette enklere. "Straffeskatter" i regi av jantelov eller allergi mot privat sektor gir mindre mening med tanke på framtiden vi møter nå. Når det er sagt, så bør vi ha råd til å støtte bedre de som trenger bistand. Å symbolsk fjerne støtte til briller etc. var ikke et veldig godt sjakktrekk av de blåblå.
    RuneRasken, tror egentlig det ikke er mye som skiller oss.
    Ingen, bortsett fra noen få på en ytterkant ønsker amerikanske tilstander.
    (igjen et kolonialistisk begrep, vi sier amerika, og mener USA)
    Og ingen, bortsett fra noen enda færre på en annen ytterkant
    ønsker oss NordKorea.
    Samfunnets infrastruktur i vid forstand bør være offentlig og gratis, eller til kost pris.
    Om jeg ønsker meg en pickup til 100k, og dealer'n min tar en grov køtt så okei.
    Men utdannelse (igjen vi trenger mere dannelse-ikke UTdannelse), helse, sosialtjenester samferdsel strøm
    "you name it"
    bør være tilgjengelig for alle, og alle med arbeid fortjener verdige forhold.
    Norge er et klasse samfunn og vår velferd er ikke vunnet en gang for alle.
    God bok anmeldelse i Dagsavisen.no idag.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Arveavgift som slår inn når beløpet overstiger noen millioner og formueskatt på store formuer er viktig. At noen egoister skyver de stakkars pensjonistene foran seg når det snakkes om formueskatt som vil ramme noen få av gamlingene blir jeg dårlig av.

    Bl.a.
    Ny forskning viser at en av fem kroner går til den rikeste ene prosenten i Norge. Dette er likt som i USA, og kan legge press på demokratiet, advarer SSB-forsker.
    Han påpeker at denne ene prosenten vil få veldig stor makt og innflytelse, men at deres innflytelse ikke er forankret i demokratiske institusjoner. Når barna deres overtar og arver alle pengene og makten så har vi noe som minner om slik det var langt tilbake i fortiden.

    – Dette vil være en utfordring for de demokratiske institusjonene, forteller han.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Arveavgift som slår inn når beløpet overstiger noen millioner og formueskatt på store formuer er viktig. At noen egoister skyver de stakkars pensjonistene foran seg når det snakkes om formueskatt som vil ramme noen få av gamlingene blir jeg dårlig av.

    Bl.a.
    Ny forskning viser at en av fem kroner går til den rikeste ene prosenten i Norge. Dette er likt som i USA, og kan legge press på demokratiet, advarer SSB-forsker.
    Han påpeker at denne ene prosenten vil få veldig stor makt og innflytelse, men at deres innflytelse ikke er forankret i demokratiske institusjoner. Når barna deres overtar og arver alle pengene og makten så har vi noe som minner om slik det var langt tilbake i fortiden.

    – Dette vil være en utfordring for de demokratiske institusjonene, forteller han.
    Min morsarv blir rundt 5mill, om jeg må betale noe i arveavgift, og kanskje drøye kjøpet av en Koetsu, det kan jeg leve med. Hun er 87 år, og egentlig ønsker jeg at dattera mi kan få mesteparten for ikke å være gjeldslave i årevis.
    Men d burde ikke være slik at vanlige unge folk må være avhengige av gamle far for å få seg et krypinn
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Min morsarv blir rundt 5mill, om jeg må betale noe i arveavgift, og kanskje drøye kjøpet av en Koetsu, det kan jeg leve med. Hun er 87 år, og egentlig ønsker jeg at dattera mi kan få mesteparten for ikke å være gjeldslave i årevis
    Du kan gi bort en god slump til dattera di uten at dette medfører skatt for noen av partene. (Min stesønn fikk 1, 4 millioner av sin mor i fjor slik at han greide å komme seg inn i boligmarkedet)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn