Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blågulgrønne!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Regjeringen har tross alt skiftet litt farge de siste årene.

    Det skal bli interessant å se hvor lang tid FrP nå trenger på å felle en ny regjering.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    På innsiden ses dette som en grei redningsmanøver for et regjeringsprosjekt som etterhvert lignet på et fylleslag.

    Frp kan stå på utsiden og protestere. Erna slipper å skulle bygge bro mellom Frp og V og de to småpartiene får anledning til å skinne litt ved flere ministerposter, samtidig som H blir mer synlige. Om Frp kaster regjeringen vil det gå på bekostning av partiets fremtidige muligheter til å inngå koalisjoner. Da blir Frp et evig protestparti, om det er et mål.

    Om en regjering som har "solgt Norge til kapitalen" klarer å gjøre seg tiltrekkende frem til valget gjenstår å se. Sp må da ha en hemmelig bankkonto i utlandet som de styrer penger til, som Sanner kan hente når han vil. Mannen har gjort formidabelt mye for å sikre at H er avgått ved døden i distriktene og at Sp har fått rakettvekst.

    Eneste håp er vel å satse på at nordmenn har veldig, veldig kort hukommelse.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og om de tør. Og hvilke kompromisser Erna er villig til å gi mot Sentrum. Problemet er vel at Støre har solgt sin sjel til "vil ikke, vil ikke, vil ikke" Vedum. Det mest positive med et regjeringsskifte om et par år er at Sp kommer til å implodere under umuligheten av å innfri egne løfter. Så får vi se om populistene gir seg ut på en ny ørkenvandring mot FrP.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    S

    Slubbert

    Gjest
    At FrP kunne samarbeide i regjering med Venstre og KrF var usannsynlig fra børjan og viste seg å ikke gå, det burde ikke være noe stort sjokk. Det vil aldri bli et regjeringssamarbeid mellom FrP og Venstre eller KrF igjen. En ny Høyre/FrP-regjering er nok på den annen side ikke utenkelig, en gang gallupene igjen svinger den veien (og KrF og Venstre blir utradert fra Stortinget som fort kan skje). Det rene Høyre/FrP-samarbeidet gikk relativt greit, det var da Venstre og KrF skulle inn i folden at det ble bråk. Ernas visjon om å samle hele den "ikkesosialistiske" siden var ambisiøs, noen vil nok si urealistisk, og den holdt ikke.

    Om den nye regjeringen blir mer eller mindre styringsdyktig gjenstår å se, FrP vil nok ikke gjøre det enkelt for dem. Og forhåpentligvis vil de ikke føle seg bundet til KrFs Talibanholdninger i feks. bioteknologi, ruspolitikk og andre verdispørsmål. Jeg har egentlig et lite håp om at regjeringen blir mindre styringsdyktig og at det blir mer kaos, så min drøm om å se KrF utradert fra Stortinget kan gå i oppfyllelse. Og at Venstre da kan finne mer tilbake til sine sosialliberale grunnholdninger.
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Det skal uansett et lite mirakel til for at det ikke blir rødgrønt eller rødt styre etter 2021. Men de vil fort kunne få store problemer når de må innføre og forsvare kutt i sosiale ordninger og velferdsytelser på grunn av nedgang i oljeinntektene. Det kan ramme en kommende rød eller rødgrønn regjering mye hardere enn det ville rammet en Høyreregjering.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det skal uansett et lite mirakel til for at det ikke blir rødgrønt eller rødt styre etter 2021. Men de vil fort kunne få store problemer når de må innføre og forsvare kutt i sosiale ordninger og velferdsytelser på grunn av nedgang i oljeinntektene. Det kan ramme en kommende rød eller rødgrønn regjering mye hardere enn det ville rammet en Høyreregjering.
    Kan man forestille seg en velgermasse med situasjonsforståelse? Jeg tviler. Jeg tror de fleste vil stemme etter overbevisning og lommebok, ikke etter faktabasert kunnskap om hva samfunnet som helhet bør og/eller må gjennomføre, med de utfordringene vi har foran oss på miljø, økonomi, kulturkollisjoner, matsikkerhet, folkevandringer, velferd og en masse annet.

    Jeg har til gode å høre en politiker, norsk eller utenlandsk, komme med et "blood, sweat & tears"-utsagn. Men tiden er inne, noen må faktisk tørre. Jeg tror ikke det blir verken, Trump, Johnson eller Solberg, for å si det sånn. Ei heller Støre.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Vet ikke om det er noe mirakel. De blå pleier å få vind i seilene så snart Støre og Tajik viser seg i vakgkampen. Skjønt nå er jo Giske borte, så selv det er ikke nok til å gi Erna enda 4 år til.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Har et lite håp om at FrP feller Solberg slik at Støre må ta over. Da vil vi å se hvor mye han mente med å oppløse tvangssammenslåtte fylker som ønsker skilsmisse.

    Og da må Støre/AP tone flagg før neste Stortingsvalg. DET tror jeg vil gjøre veldig vondt for et AP som alltid har vært et sentraliseringsparti.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Trenger vi en tredje tråd å diskutere dette i ?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Vet ikke om det er noe mirakel. De blå pleier å få vind i seilene så snart Støre og Tajik viser seg i vakgkampen. Skjønt nå er jo Giske borte, så selv det er ikke nok til å gi Erna enda 4 år til.
    Jokeren er SP, det er de som har tatt grunnfjellet til FrP; naustegubbene som på autopilot er i mot alt som er nytt. Om FrP kan ta tilbake disse er et åpent spørsmål. Det har jo med årene blitt en mer eller mindre tverrpolitisk forståelse av at vi ikke kan ha en innvandringspolitikk med ukontrollert tilstrømming fra den tredje verden. Tidligere var det FrP sitt hegemoni og en avgjørende grunn til at naustegubbene samlet seg omkring dem. Nå er skillelinjene mer mellom urban kontra rural og der er SP mer troverdige i sin bakstreberskhet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, trane, over år blir det mange gilde fargar i trådtitlene på OT.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Har et lite håp om at FrP feller Solberg slik at Støre må ta over. Da vil vi å se hvor mye han mente med å oppløse tvangssammenslåtte fylker som ønsker skilsmisse.

    Og da må Støre/AP tone flagg før neste Stortingsvalg. DET tror jeg vil gjøre veldig vondt for et AP som alltid har vært et sentraliseringsparti.
    Det er ingen grunn for AP å danne regjering dersom Solberg & co blir felt av FrP (mfl). Det er som kjent ikke parlamentarisk grunnlag for en regjering med AP & co. Jeg tipper AP er så lite lysten på å gå inn i regjeringskontorene med dagens Storting, at de heller kan finne på å støtte Solberg & co, selv om de ev skulle være «litt» i mot regjeringens forslag. Mer sannsynlig er det at det i aktuelle stridssaker blir forhandlet fram et kompromiss på Stortinget.

    mvh
    KJ
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Regjeringen har tross alt skiftet litt farge de siste årene.

    Det skal bli interessant å se hvor lang tid FrP nå trenger på å felle en ny regjering.
    KRf er ikke gul lenger - men mørke-menn-ish. Kan vi kalle tråden:

    "HVA GJØR DE BLÅ-SVART-GRØNNE NÅ?"
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Venstre er ikke grønt. De er et mørkeblått hav med litt grønne giftalger på toppen.

    Så blåblå-tråden duger i massevis
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har et lite håp om at FrP feller Solberg slik at Støre må ta over. Da vil vi å se hvor mye han mente med å oppløse tvangssammenslåtte fylker som ønsker skilsmisse.

    Og da må Støre/AP tone flagg før neste Stortingsvalg. DET tror jeg vil gjøre veldig vondt for et AP som alltid har vært et sentraliseringsparti.
    No trur eg Erna & co har sentralisert såpass kraftig at AP er fornøgd, og dermed kan gå med på SP sine ynskjemål, iallfall til ein viss grad. Vi får nok sjå....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Høyre, Venstre og KrF sier de skal fortsette å styre etter Granavolden. Dette når det 4. partiet som vedtok Granavolden har sagt klart og tydelig at det er uaktuelt.

    Kan Erna bli veigere?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sp kommer heldigvis til å implodere gjennom 4 år med regjeringsmakt når de skal finansiere alle sine løfter. Og forøvrig; Erna drømte om en samlet, borgerlig regjering, og glemte at FrP ikke er et borgerlig parti.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sp kommer heldigvis til å implodere gjennom 4 år med regjeringsmakt når de skal finansiere alle sine løfter. Og forøvrig; Erna drømte om en samlet, borgerlig regjering, og glemte at FrP ikke er et borgerlig parti.
    Tja, SP har da sittet i regjering før uten at de fikk varige men av det, og løfter i politikken ses jo uansett mest på som gode intensjoner og vyer og alle løfter kan bortforklares med at man ikke har rent flertall alene. Alle partier gjør dette og det er inneforstått.

    Når det gjelder hvem som er borgerlige eller ikke er jo det en diskusjon, men Frp er da et ikke-sosialistisk parti og det er en hedersbetegnelse god som noen. SP er vel strengt tatt ikke sosialister heller. Bønder har jo tradisjonelt sett vært borgerlige landeiere. Det er vel bare i de siste årene de har satset på å omdefinere seg som statlige leilendinger som mer og mer satser på å leve av statelige overføringer og ikke hva de produserer. Slik sett passer de best inn i den sosialistiske blokken der målet ser ut til i stor grad å gjøre flest mulig enten til offentlig ansatte eller trygdede, med de overlapp det medfører.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    SP er vel strengt tatt ikke sosialister heller. Bønder har jo tradisjonelt sett vært borgerlige landeiere. Det er vel bare i de siste årene de har satset på å omdefinere seg som statlige leilendinger som mer og mer satser på å leve av statelige overføringer og ikke hva de produserer.
    Hehe, her skal du få en godbit i så måte, leserinnlegg fra én som klager sin nød over at det finnes andre produsenter enn samvirkeprodusentene:

    Solidaritet med bøndene i Gudbrandsdalen starter ved at folk velger varer fra samvirkebedriftene. - GD.no

    Et lite utdrag:

    Still spørsmålet om hvem som kontrollerer sisteleddet mot forbrukerne! Svaret ligger hos for tiden tre kjeder som styrer hvilke varer som kommer i butikkhyllene. Det har for dem vært strategisk og langsiktig viktig å benytte enhver anledning til å skvise bondesamvirket, dels med å kreve store rabatter, dels med å plassere inn konkurrerende varer. (...) Vel framme ved pølser, spekemat og pålegg – hva ser jeg der? Jo, merkevarer fra private slakterier, Finsbråten, Stranda, Fatland, danske Tulip, italienske Serranoskinker og andre, – Gilde-produkter henges i utkanten og er fåtallige – sist en enslig skogsbacon mot over én løpemeter med andre. Om jeg av og til drister meg til å spørre etter spesialiteter som fleskepølse fra Gilde – nei, det føres ikke. Og kundene, også kjøttprodusenter, plukker private merker som henger i front. (...) Solidariteten med bøndene på Otta og ellers i Gudbrandsdalen starter ved at folk velger varer fra samvirkebedriftene – det er her som ellers forbrukermakten som rår, og den er det eneste språket de tre monopolistiske matvarekjedene forstår.

    Problemet med kjedene er altså at de fører varer fra ulike produsenter. Husk også at dette er i samme område hvor bønder ble frosset ut av lokalmiljøet når de begynte å levere til Q-meieriene. Både vennskap og familiebånd ble revet i stykker på grunn av det.

    Dette er Senterparti-ånden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    SP er vel strengt tatt ikke sosialister heller. Bønder har jo tradisjonelt sett vært borgerlige landeiere. Det er vel bare i de siste årene de har satset på å omdefinere seg som statlige leilendinger som mer og mer satser på å leve av statelige overføringer og ikke hva de produserer.
    Hehe, her skal du få en godbit i så måte, leserinnlegg fra én som klager sin nød over at det finnes andre produsenter enn samvirkeprodusentene:

    Solidaritet med bøndene i Gudbrandsdalen starter ved at folk velger varer fra samvirkebedriftene. - GD.no

    Et lite utdrag:

    Still spørsmålet om hvem som kontrollerer sisteleddet mot forbrukerne! Svaret ligger hos for tiden tre kjeder som styrer hvilke varer som kommer i butikkhyllene. Det har for dem vært strategisk og langsiktig viktig å benytte enhver anledning til å skvise bondesamvirket, dels med å kreve store rabatter, dels med å plassere inn konkurrerende varer. (...) Vel framme ved pølser, spekemat og pålegg – hva ser jeg der? Jo, merkevarer fra private slakterier, Finsbråten, Stranda, Fatland, danske Tulip, italienske Serranoskinker og andre, – Gilde-produkter henges i utkanten og er fåtallige – sist en enslig skogsbacon mot over én løpemeter med andre. Om jeg av og til drister meg til å spørre etter spesialiteter som fleskepølse fra Gilde – nei, det føres ikke. Og kundene, også kjøttprodusenter, plukker private merker som henger i front. (...) Solidariteten med bøndene på Otta og ellers i Gudbrandsdalen starter ved at folk velger varer fra samvirkebedriftene – det er her som ellers forbrukermakten som rår, og den er det eneste språket de tre monopolistiske matvarekjedene forstår.

    Problemet med kjedene er altså at de fører varer fra ulike produsenter. Husk også at dette er i samme område hvor bønder ble frosset ut av lokalmiljøet når de begynte å levere til Q-meieriene. Både vennskap og familiebånd ble revet i stykker på grunn av det.

    Dette er Senterparti-ånden.
    Samtidig peker den på noe interessant:

    '"Alle vil ha trygge arbeidsplasser, men mest mulig konkurranse om de produkter de selv konsumerer".

    "Alle vil ha god lønn, men billigst mulig pris på tjenester og varer de selv konsumerer".

    Selvfølgeligheter kanskje, men heri ligger jo kimen til mange av konfliktene som rir samfunnet. Sagt på en annen måte, våre egne små valg i det daglige er også politikk.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Inntekten din er jo bare et tall, det som har noe å si er hva du får for den.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda. Du får mer når det blir billigere, samtidig som konkurransen i mange tilfeller driver ned din egen lønn. Det er jo det som er dilemmaet. Hvorfor blir det for eksempel stadig færre nordmenn som vil bli håndverkere, men heller dårlige akademikere? Lokalbefolkning som vil ha skinke fra Italia driver ned næringsgrunnlaget i eget distrikt, osv.

    Jeg synes dette er reelle dilemmaer både for samfunnet og for (i hvert fall en god del) konsumenter/arbeidstagere. Vi urbane akademikere er nok i noe grad skjermet for dette siden det ikke er her konkurransen er sterkest.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    SP er vel strengt tatt ikke sosialister heller. Bønder har jo tradisjonelt sett vært borgerlige landeiere. Det er vel bare i de siste årene de har satset på å omdefinere seg som statlige leilendinger som mer og mer satser på å leve av statelige overføringer og ikke hva de produserer.
    Hehe, her skal du få en godbit i så måte, leserinnlegg fra én som klager sin nød over at det finnes andre produsenter enn samvirkeprodusentene:

    Solidaritet med bøndene i Gudbrandsdalen starter ved at folk velger varer fra samvirkebedriftene. - GD.no

    Et lite utdrag:

    Still spørsmålet om hvem som kontrollerer sisteleddet mot forbrukerne! Svaret ligger hos for tiden tre kjeder som styrer hvilke varer som kommer i butikkhyllene. Det har for dem vært strategisk og langsiktig viktig å benytte enhver anledning til å skvise bondesamvirket, dels med å kreve store rabatter, dels med å plassere inn konkurrerende varer. (...) Vel framme ved pølser, spekemat og pålegg – hva ser jeg der? Jo, merkevarer fra private slakterier, Finsbråten, Stranda, Fatland, danske Tulip, italienske Serranoskinker og andre, – Gilde-produkter henges i utkanten og er fåtallige – sist en enslig skogsbacon mot over én løpemeter med andre. Om jeg av og til drister meg til å spørre etter spesialiteter som fleskepølse fra Gilde – nei, det føres ikke. Og kundene, også kjøttprodusenter, plukker private merker som henger i front. (...) Solidariteten med bøndene på Otta og ellers i Gudbrandsdalen starter ved at folk velger varer fra samvirkebedriftene – det er her som ellers forbrukermakten som rår, og den er det eneste språket de tre monopolistiske matvarekjedene forstår.

    Problemet med kjedene er altså at de fører varer fra ulike produsenter. Husk også at dette er i samme område hvor bønder ble frosset ut av lokalmiljøet når de begynte å levere til Q-meieriene. Både vennskap og familiebånd ble revet i stykker på grunn av det.

    Dette er Senterparti-ånden.
    Samtidig peker den på noe interessant:

    '"Alle vil ha trygge arbeidsplasser, men mest mulig konkurranse om de produkter de selv konsumerer".

    "Alle vil ha god lønn, men billigst mulig pris på tjenester og varer de selv konsumerer".

    Selvfølgeligheter kanskje, men heri ligger jo kimen til mange av konfliktene som rir samfunnet. Sagt på en annen måte, våre egne små valg i det daglige er også politikk.
    Artig den det og jeg måtte sjekke for å se at det ikke var et satirenettsted som trykket den. Den forklarer i stor grad hvorfor SP har endt opp i den røde leiren.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Vi urbane akademikere er nok i noe grad skjermet for dette siden det ikke er her konkurransen er sterkest.
    Konkurransen i min bransje kommer i dag først og fremst fra Kina og India. Og skal vi eksportere noe annet enn olje/råvarer må vi innstille oss på at det blir fremtiden.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Åpenbart, det var derfor jeg skrev i noen grad skjermet. Jeg har lang erfaring med outsourcing av IT tjenester og vet en del om hva som beveger seg i dette markedet. Kluet er å plassere seg der i kjeden der den viktigste verdiskapningen foregår.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Blir det ikke feil å si vi har blågulgrønn regjering når regjeringen skal styre etter granavolden som er bestemt av de blåeste av alle?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Skal det være et visst håp om et minimum av stabilitet bør man nok fortsette å styre etter Granavolden, ja.

    Enkelte tror visst at FrP har gått ut av stortinget også.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Skal det være et visst håp om et minimum av stabilitet bør man nok fortsette å styre etter Granavolden, ja.

    Enkelte tror visst at FrP har gått ut av stortinget også.
    Hva slags stabilitet? FrP har jo gått ut og sagt at de ikke respekterer Granavolden.

    Regjeringen har nå bestemt seg for å føre FrP-politikk, og FrP har bestemt seg for å gjøre omkamp på ikke-frp-politikken i Granavolden. Gir jo ingen mening at Erna ikke følger opp FrPs exit med å dra regjeringen mot sentrum. Sånn hvis man tror på at en persons/partis handlinger får konsekvenser da.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Siv Jensen ble visst overrasket over å se at plassene deres ble overtatt av folk fra Venstre og FrP etter at de stakk av.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Siv Jensen ble visst overrasket over å se at plassene deres ble overtatt av folk fra Venstre og FrP etter at de stakk av.
    Eller Venstre og KrF som vi andre kaller dem!

    Men det verste er nok at du er inne på noe!;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn