Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blågulgrønne!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den som i fullt alvor påstår at Drumpfen er en berikelse for vestlige demoktratier må nok bedømmes å ha varig svekkede sjelsevner.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Den som i fullt alvor påstår at Drumpfen er en berikelse for vestlige demoktratier må nok bedømmes å ha varig svekkede sjelsevner.
    Jeg vil hevde at Trump er en stor vekker. Hvis man beveger seg for langt unna sine velgere og folk lider så vil populistene komme til makten. Trump er en fuck you drittpakke til Washington. Vi ser også populistiske krefter i Europa som vinner fram. Styringspartiene taper terreng.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har den amerikanske politikker blitt stadig mer FUP-ed i de seinere år, men med Mr-D som the ultimate fucker upper, så ser man jo virkelig galskapen . Om det er dette du mener med en stor vekker, - så kan det jo hende vi er enige, til en avveksling...:cool:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Larson,

    Bare til info og generell folkeopplysning: Suleimani har aldri vært statsoverhode i Iran. General og leder for en terroristgjeng ja, men aldri statsoverhode!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Larson,

    Bare til info og generell folkeopplysning: Suleimani har aldri vært statsoverhode i Iran. General og leder for en terroristgjeng ja, men aldri statsoverhode!
    Du tar feil.

    Den eneste personen som var over Suleimani var den religiøse lederen. Han var statsoverhode. Vi kan sammenlikne han med Dick Cheney under Bush.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    At husets kommunister hyller det Iranske skrekkregimet er vel fordi det ligner alt for mye på deres egne anti-demokratiske, anti-vestlige fantasier om et diktatur for oss også er både skremmende og forventet. Kommunisme, nazisme og islamisme har svært mye til felles og det er ikke uten grunn til at tilhengerne omsvermer hverandre.

    --

    Et land som straffer, piner og plager sine egne innbyggere om de begår den grusomme forbrytelsen å vise noe av sitt hår under et utenlandsopphold, og ikke har noen kvaler med å ville pålegge alle regionenes kvinner samme ufrihet. Ikke så veldig ulikt Islamstatens regler, selv om uniformen deres var enda litt mer helhetlig.

    --

    Gøymde ikkje håret godt nok – no vågar ikkje sjakkdommaren å reise heim til Iran
    Dette biletet ser heilt normalt ut for dei fleste. Men det er direkte årsak til at ein av dei fremste kvinnelege sjakkdommarane i verda ikkje torer å reise tilbake til heimlandet.

    https://www.nrk.no/sport/goymde-ikk...jakkdommaren-a-reise-heim-til-iran-1.14867712

    At Larson ikke bare har lagt sin elsk på fascisten Putin og den tidligere sovjetstaten, hater alt det vestlige og demokratiske, men også logrer underdanig for de islamistiske diktaturene sier egentlig alt man bør vite om det menneskesynet, verdensbildet og politiske agenda til denne figuren.

    Nazister, kommunister, og islamister er tre brødre av samme sinn.

    --

    Sjefterroristen Soleimani gjorde alt i sin makt for å spre den islamistiske og revolusjonen ut over Midt Østen og verden, og det at vi endelig har noen som er villig til å stoppe dette ved å hugge et hode av udyret er en gledelig nyhet for alle som bor i regionen og for fredelige og frihetssøkende mennesker kloden over.

    Det at arkitekten for de mange veibombene, som har drept og lemleste svært mange mennesker, i Irak selv ble eksplodert under en biltur på de samme veiene er bare et herlig eksempel på poetic justice.
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvem har hyllet Iran? Finnes det andre farger enn svart og hvitt på Askøy?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Larson har en ganske, la oss si ukonvensjonell, forståelse av verdenspolitikken. Bla tilbake til tråden om invasjonen av Ukraina for eksempel.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Å være motstander av likvidering per drone er nå å logre for diktatur, ifølge Gjestemedlem. Gjestemedlem trenger et kurs i logikk.

    Mer er ikke å si om innlegget hans.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Larson har en ganske, la oss si ukonvensjonell, forståelse av verdenspolitikken. Bla tilbake til tråden om invasjonen av Ukraina for eksempel.
    Svart og hvitt vs hvitt og svart blir begge litt galt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Å være motstander av likvidering per drone er nå å logre for diktatur, ifølge Gjestemedlem. Gjestemedlem trenger et kurs i logikk.

    Mer er ikke å si om innlegget hans.
    Joda, ekte blodrøde anti-demokratiske dhimmier foretrekker jo som kjent heisekraner. En henrettelse etter Soleimanis hjerte. :/

    allahakbar.jpg
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.329
    Antall liker
    3.514
    Torget vurderinger
    4
    Henging er lov i flere stater i USA

    Rettelse: As of 2019, New Hampshire remains the only U.S. state to allow hanging as a secondary method of execution.[19]
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Henging er lov i flere stater i USA
    Det er ikke noe galt med henging i seg selv. Det er en straff gi gjerne kunne innført for folk som Anders Breivik og Sumaira Ghafoor. Det som ikke er greit er at Iran bruker det på politiske fanger og alle som våger å opponere mot regimet. Det er sogar en tilskuersport.

    .. men de har jo enda mer tradisjonelle metoder å ta av, der tilgangen på nymotens teknologi er for strevsomt.

    De har en litt annen kultur enn vi er vant med. En kultur jeg har litt vansker for å se hvorfor våre hjemlige venstrevridde har lagt sin elsk på.
    the_stoning_of_soraya_m.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Larson,

    Bare til info og generell folkeopplysning: Suleimani har aldri vært statsoverhode i Iran. General og leder for en terroristgjeng ja, men aldri statsoverhode!
    Du tar feil.

    Den eneste personen som var over Suleimani var den religiøse lederen. Han var statsoverhode. Vi kan sammenlikne han med Dick Cheney under Bush.
    Formelt sett var vel presidenten over generalen...... og ayatollaen på topp.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er ikke noe galt med henging i seg selv.
    Korleis tenkte du no?
    Jeg er tilhenger av dødsstraff hvis det brukes med omhu og er reservert de mest alvorlige forbrytelser. Og galgen er vel like bra som noe annet. Kjapp og human, i motsetning til steining, elektrisk stol og giftige sprøyter. Men man bør slippe de som skal dø ned slik at de faller og brekker nakken, og ikke heise dem sprellende opp i heisekraner slik iranerene er så begeistret for.

    Her kanskje et lite innblikk i hvordan man kan bruke slik straff på en god og riktig måte:

    https://www.japansociety.org/page/multimedia/articles/a_secret_theater

    Japan er et foregangsland i så henseende, og dette er milevis fra midt-østens barbariske skikker.

    If you ask someone who has been there to describe the death chamber in Japan, he might well say it is a surprisingly attractive place. A former prosecutor told me the room in the Nagoya Detention Center where convicted murderers are hanged is a spare, tastefully lighted space with a polished floor of Japanese cypress. "Like a noh theater," he said. During executions, a sound system pipes in the calming tones of a Buddhist sutra. An ex-member of the Diet who visited the Tokyo Detention Center's gallows told me he was struck by the reddish-purple floor covering--"like the carpet you see in the function rooms of a hotel," as he put it. A fellow visitor murmured to him: "It's nicer than I thought."

    At the press of a button, a trap door directly under the prisoner swings open, and he drops through a square hole in the cedar, or the carpet. The noose at the end of a slender beige rope tightens, the prisoner's neck snaps, and he stops moving. His body dangles in a separate room downstairs, until the time comes for a doctor to verify that he is dead. On this lower level, the environment is unadorned concrete. There is a drain in the middle of the floor. "The world of death," the ex-Diet member called it.

    .. en kan lese hele artikkelen om man følger linken.

    Vi har som samfunn mistet mye av viljen til å være streng med de aller verste forbryterne, og vi har mistet evnen og viljen til å skille mellom dem som skal rehabiliteres, dem som skal oppbevares og dem som skal dø. Det har med sentimentalitet og disneyfisering å gjøre tror jeg, dyrkingen av den veike handlingslammelse og uviljen mot å ta krevende beslutninger for landets beste.

    ... nå er vi litt på siden av denne tråden, men siden du spurte så pent så fortjener du et svar.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Larson,

    Bare til info og generell folkeopplysning: Suleimani har aldri vært statsoverhode i Iran. General og leder for en terroristgjeng ja, men aldri statsoverhode!
    Du tar feil.

    Den eneste personen som var over Suleimani var den religiøse lederen. Han var statsoverhode. Vi kan sammenlikne han med Dick Cheney under Bush.
    Formelt sett var vel presidenten over generalen...... og ayatollaen på topp.
    Må ikke plage Larson med slikt, han ser verden gjennom sine helt egne briller.

    I "Larsons Gale Verden" er HKH Kronprins Håkon Magnus Norges Statsoverhode!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    I prinsippet er jeg ganske enig med Deph når det kommer til dødsstraff. MEN dessverre i praksis er det såvidt ofte at uskyldige blir dømt at jeg er i mot.

    Sitter folk i fengsel kan man slippe dem ut og betale en smule erstattning i allefall, er døde er det på en måte jævlig lite man kan gjøre for å gjøre feilen god igjen!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Larson,

    Bare til info og generell folkeopplysning: Suleimani har aldri vært statsoverhode i Iran. General og leder for en terroristgjeng ja, men aldri statsoverhode!
    Du tar feil.

    Den eneste personen som var over Suleimani var den religiøse lederen. Han var statsoverhode. Vi kan sammenlikne han med Dick Cheney under Bush.
    Formelt sett var vel presidenten over generalen...... og ayatollaen på topp.
    Må ikke plage Larson med slikt, han ser verden gjennom sine helt egne briller.

    I "Larsons Gale Verden" er HKH Kronprins Håkon Magnus Norges Statsoverhode!
    Nå argumenterer du min sak.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I prinsippet er jeg ganske enig med Deph når det kommer til dødsstraff. MEN dessverre i praksis er det såvidt ofte at uskyldige blir dømt at jeg er i mot.

    Sitter folk i fengsel kan man slippe dem ut og betale en smule erstattning i allefall, er døde er det på en måte jævlig lite man kan gjøre for å gjøre feilen god igjen!
    Tja, er de døde så gjør det vel ikke så mye fra eller til uansett, og dø skal vi jo alle så det er jo kun snakk om å fremskynde begivenheten. Det må da uansett være bedre å være død enn å lide seg gjennom utallige år om man er fengslet på feil grunnlag. Men som sagt er det viktig at man ikke bruker det i saker hvor det er tvil om skyld.

    Et godt eksempel på det er jo Breivik. Det er vel ikke så mange som tror at han kan være uskyldig dømt, og i slike tilfeller det ingen grunn til å oppbevare folk til ingen nytte.

    --

    Vi har nok glemt litt av hva det betyr å være norsk. Kanskje på tide å legge fra seg salmeboken og Donald Duck og finne frem Heimskringla, om ikke annet enn for å bli påminnet om at vi er menn og ikke mus.

    I ditt eksempel er det jo tross alt det å være uskyldig dømt som er det som er ikke, og ikke hvilken eventuell straff som brukes. Råtner du i en celle kan ingen gi deg årene tilbake uansett, og det er nok mer som langsom tortur å regne. Bedre da med en rask kule og ferdig med det.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Henging er lov i flere stater i USA
    Det er ikke noe galt med henging i seg selv. Det er en straff gi gjerne kunne innført for folk som Anders Breivik og Sumaira Ghafoor. Det som ikke er greit er at Iran bruker det på politiske fanger og alle som våger å opponere mot regimet. Det er sogar en tilskuersport.

    .. men de har jo enda mer tradisjonelle metoder å ta av, der tilgangen på nymotens teknologi er for strevsomt.

    De har en litt annen kultur enn vi er vant med. En kultur jeg har litt vansker for å se hvorfor våre hjemlige venstrevridde har lagt sin elsk på.
    Vis vedlegget 568766
    Saudi Arabia er enda verre. gad vite hvorfor du ikke skriver en linje om det regimet. En drone i hodet på kronprinsen burde jo være i din beintøffe, blodtørstige sofaånd
     
    6

    65finger

    Gjest
    I prinsippet er jeg ganske enig med Deph når det kommer til dødsstraff. MEN dessverre i praksis er det såvidt ofte at uskyldige blir dømt at jeg er i mot.

    Sitter folk i fengsel kan man slippe dem ut og betale en smule erstattning i allefall, er døde er det på en måte jævlig lite man kan gjøre for å gjøre feilen god igjen!
    Tja, er de døde så gjør det vel ikke så mye fra eller til uansett, og dø skal vi jo alle så det er jo kun snakk om å fremskynde begivenheten. Det må da uansett være bedre å være død enn å lide seg gjennom utallige år om man er fengslet på feil grunnlag. Men som sagt er det viktig at man ikke bruker det i saker hvor det er tvil om skyld.

    Et godt eksempel på det er jo Breivik. Det er vel ikke så mange som tror at han kan være uskyldig dømt, og i slike tilfeller det ingen grunn til å oppbevare folk til ingen nytte.

    --

    Vi har nok glemt litt av hva det betyr å være norsk. Kanskje på tide å legge fra seg salmeboken og Donald Duck og finne frem Heimskringla, om ikke annet enn for å bli påminnet om at vi er menn og ikke mus.

    I ditt eksempel er det jo tross alt det å være uskyldig dømt som er det som er ikke, og ikke hvilken eventuell straff som brukes. Råtner du i en celle kan ingen gi deg årene tilbake uansett, og det er nok mer som langsom tortur å regne. Bedre da med en rask kule og ferdig med det.
    Sofatøffe løsninger. greit å væretøff i kjeften foran gryta på kjøkkenet
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Saudi Arabia er enda verre. gad vite hvorfor du ikke skriver en linje om det regimet. En drone i hodet på kronprinsen burde jo være i din beintøffe, blodtørstige sofaånd
    Jeg er absolutt for å behandle Saudi Arabia som verdens pariah, nekte borgere derfra visum til landet og nekte å handle med dem etc. Saudistøttede terroristledere må mer enn gjerne fjernes fra kloden om det er mulig. Bin Laden var jo en slik, og han ble jo tatt hånd om som seg hør og bør.

    Saudi Arabia og Iran er de to verste islamistiske rottereirene på kloden og begge fortjener å bli motarbeidet. At de strides seg i mellom er vel det eneste positive med situasjonen, bortsett i fra at de stort sett betaler andre for å krige for seg.

    ... men som folk og kultur om vi ser bort i fra det islamske forfallet, så liker jeg godt persere og landet i seg selv, og håper begge disse landene en gang klarer å frigjøre seg fra mullaher, imamer og ayatollaher og deres militære terroristledere.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Deph, du nevner ABB. Og du gir meg også argumentene for å IKKE avrette ham. Det må jo være verre for ham å sitte der år ut og år inn og vite at han aldri kommer ut enn å gi ham en "human" kule mellom øynene. ( Nå må det sies at jeg faktisk tror at han ikke kommer til å sitte så mye mer enn 25 -30 år, men det er en annen diskusjon. )

    Og før andre kommer løpende, JA jeg er tilhenger av at slike som ABB skal ha det riktig så utrivelig i fengsel! Han behøver, imho, ingen rehabilitering. Han bør bare sitte der og mistrives maksimalt!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Deph, du nevner ABB. Og du gir meg også argumentene for å IKKE avrette ham. Det må jo være verre for ham å sitte der år ut og år inn og vite at han aldri kommer ut enn å gi ham en "human" kule mellom øynene. ( Nå må det sies at jeg faktisk tror at han ikke kommer til å sitte så mye mer enn 25 -30 år, men det er en annen diskusjon. )

    Og før andre kommer løpende, JA jeg er tilhenger av at slike som ABB skal ha det riktig så utrivelig i fengsel! Han behøver, imho, ingen rehabilitering. Han bør bare sitte der og mistrives maksimalt!
    Det er et helt greit argument det, at man slipper for lett unna om man blir sendt i galgen. Men det går an å kombinere om man vil. De fleste som får en så streng straff blir sittende noen år i fengsel før straffen fullbyrdes. Det er en tid man kan bruke til å gjør det utrivelig for en fange om man så ønsker, men mer vanlig er nok den praksisen nettopp fordi man ved å ha litt tålmodighet så åpner man for at domen kan omgjøres om det skulle komme til helt nytt og uventet.

    Men som sagt, jeg etterlyser en vilje til å skille mellom fanger og den behandling og det tilbudet de får.

    For de aller fleste handler det om å sone en straff for et eller annet, og så være i best mulig stand til å leve lovlydig etterpå. Samfunnet er lite tjent med vanekriminelle og rehabilitering og opplæring er i de fleste tilfeller å foretrekke.

    Så har du dem som aldri bør slippes ut i samfunnet igjen fordi det de har gjort er utilgivelig. Da har det heller ingen hensikt å bruke penger på rehabilitering og undervisning etc. Da snakker vi om ren oppbevaring.

    Dette er viktig helt uavhengig om vi har et ekstra strengt ris bak speilet eller ikke. Men det er en tankegang som ikke har gehør i dagens politiske landskap. Dessverre vil jeg si, og jeg vil og si at det bunner i moralsk feighet og overdreven sentimentalitet, manglende vilje til å ta ubehagelige avgjørelser og uvilje til å ta kritikk fra de enda mer sentimentale og bløte. Det er resultatet av en langsom kastrering og domestisering av folket.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det var/er ei effektiv torturform å informere om dato for avrettinga, føre vedkomande til rettarstaden, for deretter å føre ein attende til cella. Dette gjerast nokre gonger.
    Les elles Jens Bjørneboe -triologien "Bestialitetens historie"...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I prinsippet er jeg ganske enig med Deph når det kommer til dødsstraff. MEN dessverre i praksis er det såvidt ofte at uskyldige blir dømt at jeg er i mot.

    Sitter folk i fengsel kan man slippe dem ut og betale en smule erstattning i allefall, er døde er det på en måte jævlig lite man kan gjøre for å gjøre feilen god igjen!
    Helt riktig og derfor bør dødsstraff avskaffes i alle demokratiske land ved 99,99% av alle tilfeller. Det eneste dilemmaet er ved ekstreme tilfelles type ABB eller andre terrorister - eller landsforræderi etc. Jeg er faktisk enig i at det bør vurderes i svært ekstreme tilfeller der gjerningsmannen kan knyttes direkte til en barbarisk handling.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I prinsippet er jeg ganske enig med Deph når det kommer til dødsstraff. MEN dessverre i praksis er det såvidt ofte at uskyldige blir dømt at jeg er i mot.

    Sitter folk i fengsel kan man slippe dem ut og betale en smule erstattning i allefall, er døde er det på en måte jævlig lite man kan gjøre for å gjøre feilen god igjen!
    Helt riktig og derfor bør dødsstraff avskaffes i alle demokratiske land ved 99,99% av alle tilfeller. Det eneste dilemmaet er ved ekstreme tilfelles type ABB eller andre terrorister - eller landsforræderi etc. Jeg er faktisk enig i at det bør vurderes i svært ekstreme tilfeller der gjerningsmannen kan knyttes direkte til en barbarisk handling.
    Ja dødsstraff bør brukes i de mest ekstreme tilfellene der det.

    1. Ikke er tvil om hvem som er gjerningsmannen

    2. Forbrytelsen er så grov at den ikke er tilgivelig.

    Og da er det helt på sin plass og den eneste riktige straff. Lystmord/massemord, terrorisme og høyforræderi er vel de mest aktuelle områdene.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    I prinsippet er jeg ganske enig med Deph når det kommer til dødsstraff. MEN dessverre i praksis er det såvidt ofte at uskyldige blir dømt at jeg er i mot.

    Sitter folk i fengsel kan man slippe dem ut og betale en smule erstattning i allefall, er døde er det på en måte jævlig lite man kan gjøre for å gjøre feilen god igjen!
    Helt riktig og derfor bør dødsstraff avskaffes i alle demokratiske land ved 99,99% av alle tilfeller. Det eneste dilemmaet er ved ekstreme tilfelles type ABB eller andre terrorister - eller landsforræderi etc. Jeg er faktisk enig i at det bør vurderes i svært ekstreme tilfeller der gjerningsmannen kan knyttes direkte til en barbarisk handling.
    Hva er de greiene med landsforræderi, egentlig? Hvorfor denne voldsomme, emosjonelle reaksjonen? En som spionerer for Norge mot Russland, er en helt. En som gjør det motsatte må drepes. Seriøst? Det er bare spillere i eksakt samme tåpelige spill. Dessuten er det håpløst å bevise hvor galt det eventuelt er. Treholt. Mange mener han bør myrdes, mange andre mener det ikke finnes bevis for noe som helst. Dødsstraff kan umulig utdeles i slike tilfeller.
    Det blir gjort betydelig større skade på det norske samfunn fra de som smugler inn og distribuerer heroin, enn de som leverer tegninger av norske kraftverk til en eller annen tufs i et fremmed land. Det ene dør folk av hver dag, det andre er stort sett et uforløst potensiale, og la oss håpe det fortsetter slik.

    Og please, ingen stråmann nå, der det hevdes at jeg mener spionasje er ok, for det mener jeg faktisk ikke.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Få dager etter at FrP er ute av regjering kommer det for dagen at regjeringen "har glemt" å ta med 5 milliarder kroner i renter som bilistene skal betale i bompenger. E18 blir bare galere og galere.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    I prinsippet er jeg ganske enig med Deph når det kommer til dødsstraff. MEN dessverre i praksis er det såvidt ofte at uskyldige blir dømt at jeg er i mot.

    Sitter folk i fengsel kan man slippe dem ut og betale en smule erstattning i allefall, er døde er det på en måte jævlig lite man kan gjøre for å gjøre feilen god igjen!
    Helt riktig og derfor bør dødsstraff avskaffes i alle demokratiske land ved 99,99% av alle tilfeller. Det eneste dilemmaet er ved ekstreme tilfelles type ABB eller andre terrorister - eller landsforræderi etc. Jeg er faktisk enig i at det bør vurderes i svært ekstreme tilfeller der gjerningsmannen kan knyttes direkte til en barbarisk handling.
    Hva er de greiene med landsforræderi, egentlig? Hvorfor denne voldsomme, emosjonelle reaksjonen? En som spionerer for Norge mot Russland, er en helt. En som gjør det motsatte må drepes. Seriøst? Det er bare spillere i eksakt samme tåpelige spill. Dessuten er det håpløst å bevise hvor galt det eventuelt er. Treholt. Mange mener han bør myrdes, mange andre mener det ikke finnes bevis for noe som helst. Dødsstraff kan umulig utdeles i slike tilfeller.
    Det blir gjort betydelig større skade på det norske samfunn fra de som smugler inn og distribuerer heroin, enn de som leverer tegninger av norske kraftverk til en eller annen tufs i et fremmed land. Det ene dør folk av hver dag, det andre er stort sett et uforløst potensiale, og la oss håpe det fortsetter slik.

    Og please, ingen stråmann nå, der det hevdes at jeg mener spionasje er ok, for det mener jeg faktisk ikke.
    Der er jeg noe uenlig med deg. jeg mener faktisk spioner er både nyttige og nødvendige. Jeg er også så pragmatisk at jeg ikke "hater" eller ønsker livet av Treholt et al.

    Det er gjerne avspennende om opponentene vet mest mulig om hverandre. Hva enten de de finner ut er at motparten ikke har onde hensikter eller at motparten er så sterk at det er lurt å la være!

    Misforståelser på dette området kan få tragiske følger.

    Og så er det viktig å huske på at man ikke tar livet av fremmed makts spioner, man bytter dem mot sine egne når det behøves. Når det gjelder Treholtene, dvs egen borgere som spionerer for

    fremmed makt, så har de liten bytteverdi. Jeg tror sovjeterne var glad til for at de slapp å måtte ta i mot Treholt. Men å ta livet av dem? Nei helt unødvendig, straff dem med lange fengsels-

    straffer og sørg for at de sitter så lenge at den kunnskap de har ikke kan gjøre noen ytteligere skade. Men det er prinsippielt viktig at de straffes hardt for avskrekkingen skyld.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    I prinsippet er jeg ganske enig med Deph når det kommer til dødsstraff. MEN dessverre i praksis er det såvidt ofte at uskyldige blir dømt at jeg er i mot.

    Sitter folk i fengsel kan man slippe dem ut og betale en smule erstattning i allefall, er døde er det på en måte jævlig lite man kan gjøre for å gjøre feilen god igjen!
    Helt riktig og derfor bør dødsstraff avskaffes i alle demokratiske land ved 99,99% av alle tilfeller. Det eneste dilemmaet er ved ekstreme tilfelles type ABB eller andre terrorister - eller landsforræderi etc. Jeg er faktisk enig i at det bør vurderes i svært ekstreme tilfeller der gjerningsmannen kan knyttes direkte til en barbarisk handling.
    Hva er de greiene med landsforræderi, egentlig? Hvorfor denne voldsomme, emosjonelle reaksjonen? En som spionerer for Norge mot Russland, er en helt. En som gjør det motsatte må drepes. Seriøst? Det er bare spillere i eksakt samme tåpelige spill. Dessuten er det håpløst å bevise hvor galt det eventuelt er. Treholt. Mange mener han bør myrdes, mange andre mener det ikke finnes bevis for noe som helst. Dødsstraff kan umulig utdeles i slike tilfeller.
    Det blir gjort betydelig større skade på det norske samfunn fra de som smugler inn og distribuerer heroin, enn de som leverer tegninger av norske kraftverk til en eller annen tufs i et fremmed land. Det ene dør folk av hver dag, det andre er stort sett et uforløst potensiale, og la oss håpe det fortsetter slik.

    Og please, ingen stråmann nå, der det hevdes at jeg mener spionasje er ok, for det mener jeg faktisk ikke.
    Jeg tenkte Quisling her - når man gjør seg skyldig og medvirkende til forbrytelse mot hele menneskeheten, og beviselig kan knyttes til det. Treholt saken er veldig søkt og etter hva jeg forstår egentlig ikke bevist og dømt på indisier. Vi må opp på ABB og Quisling nivå for å finne noe i nærheten av det ISIS driver med.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Les ein biografien om Quisling, ser ein at han var ein tulling med enorme ambisjonar. I kva grad han var personleg ansvarleg for krigshandlingar eller drap er eit spennande spørsmål. Om vi går inn på krigsoppgjeret, er det manga forbrytarar som heilt klart gjorde meir alvorlege brotsverk. Uansett, det er vanskeleg å anke etter at dødsstraff er fullbyrda.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    At en stat skal kunne ta livet av egne borgere er tilnærmet perverst. Det bør være et mål i seg selv å minimere bruken av straff (det stod faktisk i kriminalmeldingen fra 1978, før politikerne gikk bananas med war on drugs). At en stat utøver frihetsberøvelse ovenfor egne borgere er også svært, svært alvorlig, vi har bare blitt kondisjonert til å tenke at det er "normalt" fordi det alltid har vært sånn. Men det er det ikke, og det skal svært tungtveiende grunner til for at en stat utøver frihetsberøvelse ovenfor egne borgere, som feks. at de er en vesentlig fare for andre borgere. At man setter fredelige/ufarlige mennesker i fengsel er en uting, og dødstraff kan ikke under noen omstendighet som helst forsvares. Aldri.

    My five cents.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn