Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg antar at årsaken til at hun ble plassert i Selje er at det ikke var plass på den i Nordfjordeid? Do the maths........

    Dette er nok hverdagen mange steder, uansett. Og jo flere rådmenn som skal lønnes, jo mindre penger til sykehjemsplasser-.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Tror nok at ektemannen har "done the maths" flere ganger for hvordan han skal klare å få besøke sin syke ektefelle 60km unna.
    Dette er resultat av at kommuner som ikke grenser til hverandre slås sammen, da blir det større avstander innad i kommunen.
    Skulle ikke kommune sammenslåing gi færre rådmenn og mer effektiv drift da....??
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jo det skulle det. Penga bestemmer og kommunene har store utfordringer i møte med eldrebølgen, uansett struktur.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hensikten med sammensåling av både kommuner og fylker var spae penger, ekkeftivisere drift, - og merkelig no; styrke lokaldemokratiet. På samtlige punkter skjedde det motsatte, - både rådmenn og alle mellomeldere måtte selvsagt ha mer i lønn, - tildels mye mer, - da det plutgeselig ble "større enheter og mer ansvar". Nå som det kan ligge an til en oppsplitting av både fylker og kommuner diskuteres det over en lav sko om alle disse lederne faktisk kan settes ned i lønn igjen.. til der de var...... Dusteforbundet ble dessverre avviklet for lenge siden, men galskapen har eskalert betydelig siden dengang da...
    Selvsagt ligger hovedgrunnen i en tildels dramatisk dårligere kommuneøkonomi ute i distriktene, - i stor grad et resultat av de blågrås omlegging av tilskudd til bare å følge folketall, - ikke basert på det enkle faktum at det faktisk koster noe mer å drive små distritskommuner, - men en stor del av bakgrunnen var jo at det var så dundrende urettferdig at Oslo fikk mindre pr. hode sammenlignet med Berlevåg. Oslo har faktisk alene rundt 30% av landets statlige arbiedsplasser, og de fire største byene har tilsammen innpå 50%. Gitt at svært mye av dette også er relativt høytlønte arbeidsplasser, så er det jo skrekkelig synd på de da....
    Så får man forvente at våre folkevalgte bestemmer seg for om vi skal ta vare på levevilkårene ute i distriktene, eller om man skal fortsette å kjøre for en kraftig sentralisering, men man må vel i stor grad tro på Julenissen hvis man innbiller seg at en storstilt sentralisering blir billigere enn å ta vare på folk og arbeidsplassser ute i distriktene... Primærnæringer foregår faktisk ikke fra Aker Brygge, - selv om det faktisk er mange som innbiller seg det... I vInter var det vel et nyhetsoppslag om at Bærum (?) nå var blitt landets tredje største fiskerikommune.... tro det eller ei...
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.227
    Antall liker
    5.181
    Oslo har faktisk alene rundt 30% av landets statlige arbiedsplasser, og de fire største byene har tilsammen innpå 50%.
    Hard cherry picking, Oslo har naturlig nok en høy andel av de statlige ansatte siden det er statens hovedstad, men den totale andelen ansatte i offentlig forvaltning er lavere i Oslo enn i noen andre fylker i Norge.



    offentligforvaltning.png
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.227
    Antall liker
    5.181
    Primærnæringer foregår faktisk ikke fra Aker Brygge, - selv om det faktisk er mange som innbiller seg det...
    Primærnæringene er heller ikke det vi lever av i moderne samfunn, selv det faktisk er mange som innbiller seg det. Ser vi bort fra oljen utgjør primærnæringene kun 2% av verdiskapningen i Norge.

    naeringer.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    HVordan får du det til, når feks fiskeeksport alene utgjør over 100 mrd, - eller over 1/4 av all eksport utenom olje.... Rett nok bidrar hårklipp og latte til skatteintekter, men null i bidrag til eksportbalansen som er en betydelig del av inflasjonsbasen...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.719
    Torget vurderinger
    2
    Eksport. Fastlandseksport utenom olje og gass er større enn olje og gass. Der inngår trevareprodukter, som er primærnæringsvarer. Mateksport er vi dårlige på fra landbruket, pga misforstått proteksjonisme, men det eksporteres fisk i bøtter og tønner og store flylaster.

    Skjermbilde 2021-09-28 kl. 17.16.47.jpg
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    HVordan får du det til, når feks fiskeeksport alene utgjør over 100 mrd, - eller over 1/4 av all eksport utenom olje.... Rett nok bidrar hårklipp og latte til skatteintekter, men null i bidrag til eksportbalansen som er en betydelig del av inflasjonsbasen...
    Fiskeoppdrett sorterer nasjonalregnskapsmessig under industri og ikke primærnæringene siden varen er bearbeidet. Fiskebåter o.l. er primær.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Fiskeeksport sorteres under ett.... uansett er det i alle fall ikke oppdrett i Oslofjorden.... og heller ikke rundt de andre større byene, for ingen vil ha de der... :cool:
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.227
    Antall liker
    5.181
    «Osloregionen står alene bak 150 milliarder eller 23 prosent av norsk eksport. Det er verdt å nevne at arbeidsmarkedsregionen går på tvers av fylkesgrensene og Oslo-regionen dermed inkluderer store områder utenfor Oslo-fylke. Eksporten fra Oslo er i større grad enn resten av Norge orientert mot tjenester. Over 75 prosent av eksporten fra denne regionen er eksport av tjenester.»

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Og Lng anlegget i Hammerfest har tapt over 30 milliarder på ett år siden man skulle spare på myggnetting og vedlikehold og fikk en brann som stanser anlegget i over ett år . Ikke veldig imponert
    Har lite med politikk å gjøre men er allikevel en konsekvens av blårusstenkning
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og Lng anlegget i Hammerfest har tapt over 30 milliarder på ett år siden man skulle spare på myggnetting og vedlikehold og fikk en brann som stanser anlegget i over ett år . Ikke veldig imponert
    Har lite med politikk å gjøre men er allikevel en konsekvens av blårusstenkning
    Nå er vel det meste som genererer penger i vårt samfunn en konsekvens av blårusstenkning. Er det noe sted i verden hvor blårussen ikke har innflytelse (og det ikke skjer ulykker).

    Stort sett så skyldes alle ulykker at noe ikke er gjort riktig, og man kan selvsagt alltid peke på at det å gjøre det riktig hadde kostet penger.

    Men det er litt kjedelig med samme regla hver gang. Kostet noen kroner, men olja er vel en av de tryggeste arbeidsplassene vi har. Du får heller jamre deg over bøndene - der spares det mye penger (der er det mye blåsrusstankegang iht din logikk).
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.130
    Antall liker
    7.761
    Sted
    Oslo
    Nå er vel det meste som genererer penger i vårt samfunn en konsekvens av blårusstenkning. Er det noe sted i verden hvor blårussen ikke har innflytelse (og det ikke skjer ulykker).

    Stort sett så skyldes alle ulykker at noe ikke er gjort riktig, og man kan selvsagt alltid peke på at det å gjøre det riktig hadde kostet penger.

    Men det er litt kjedelig med samme regla hver gang. Kostet noen kroner, men olja er vel en av de tryggeste arbeidsplassene vi har. Du får heller jamre deg over bøndene - der spares det mye penger (der er det mye blåsrusstankegang iht din logikk).
    For bønda er det alltid uår!
    Enten er avlingene så store at prisene blir lave
    Eller så små at inntekten blir liten.
    Her i Spania demonstrerte bønda mot lave priser.
    Har aldri sett en så stor samling av de største MasseyFerguson og John Deere traktorer
    Om de ikke tjener penger, hvordan finansieres landbruksutstyr i million+ klassen?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Sånn behandler vi mange syke mennesker i Norge.

    Sender dem bevisst inn i en situasjon der de får seriøse tanker om å ta livet av seg.





    utdrag:
    Sykepleieren ble rammet av sykdom for fire år siden. Etter ett år med sykepenger, som tilsvarer full lønn, fikk hun innvilget arbeidsavklaringspenger. Tre år er tida syke og skadde vanligvis får til å vente i helsekø, til å bli utredet og behandlet i helsevesenet, og til å prøve ut jobb hos private bedrifter Nav hyrer, mens de får arbeidsavklaringspenger. Da skal man helst være ferdig. Stønaden er bare 66 prosent av lønna man hadde før man ble syk.

    De tre åra har «Emilie» brukt opp. Men hun er fortsatt syk og klarer ikke å jobbe.

    – Jeg har ikke klart å kombinere behandling og tiltak og har heller ikke har hatt noen arbeidsutprøving ennå, forteller hun.

    Får ikke svar

    Nav-veilederen hennes på det lokale Nav-kontoret mener hun trenger mer tid enn tre år, og søkte om å forlenge arbeidsavklaringspengene.

    Men dette er det en annen Nav-enhet som bestemmer, Nav Arbeid og Ytelser, og ikke det lokale Nav-kontoret som kjenner dem som trenger hjelp.

    Søknaden om forlengelse av arbeidsavklaringspengene ble sendt i juni i år. Hun purret på Nav for å få svar gjentatte ganger uten å lykkes, forteller hun.

    Nav opplyser at i begynnelsen av oktober har rundt 3900 mennesker fått arbeidsavklaringspenger i tre år, som er den vanlige maksperioden. Nav opplyser videre til FriFagbevegelse at «Nav prioriterer avklaringen av makstidssakene høyt, og jobber hardt for at alle får avklart sin situasjon før ytelsen opphører».


    De tyngste dagene

    – Nå er det en drøy uke igjen til karensår hvor mange av oss fortsatt ikke har fått svar på hva som skjer, sier «Emilie» når vi først er i kontakt med henne. «Karensåret» er ett helt år uten inntekt man må gjennom når Nav avslår å forlenge arbeidsavklaringspengene.

    Hun beskriver ventetida og usikkerheten som en «utrolig hard belastning».

    – Det har gjort meg enda sykere, sier hun.

    I en e-post til FriFagbevegelse skriver hun hvor tungt det kan være:

    «På de tyngste dagene nå mens vi venter på karensåret har jeg tenkt at det ville bli bedre for sønnen min om jeg tar livet av meg i stedet for at han må leve i fattigdom med meg som forelder».

    Hun er redd for at noen derfor melder fra til barnevernet og at hun kan miste sønnen sin.

    – Sønnen min betyr alt for meg. Mister jeg ham, har jeg ingenting igjen å leve for, sier hun.

    Innsikt: Hva skjer når Nav-pengene blir satt på pause?

    «Emilie» har folk rundt seg

    – Jeg har heldigvis en støttende familie og en fantastisk bra behandler, forteller «Emilie».

    – Nav-veilederen min er også et flott menneske som gjør så godt han kan, selv om Nav har sine føringer de må følge, forteller «Emilie».

    AAP-aksjonens Facebook-side betyr svært mye for henne, den er «gull», sier hun. Gruppas leder Elisabeth Thoresen er «fantastisk», sier hun.

    «Emilie» sier flere ganger at hun ønsker at FriFagbevegelse skriver om de aller mørkeste tankene hun har hatt.

    – Dersom du frykter at jeg skal få mer problemer og tunge tanker av at du publiserer artikkelen, så er det helt motsatt! Kanskje kan det hjelpe oss alle. Nå er det bare åtte dager igjen, sier hun.

    – Jeg er ikke alene om å ha det sånn. Dere må fortelle om dette, på vegne av oss alle, sier «Emilie».

    Trenger du noen å snakke med om vonde tanker og følelser? Be om hjelp!

    Ring en venn, snakk med familien din, eller gå til fastlegen. Du kan også ringe ulike hjelpetelefoner, som har åpent døgnet rundt. Du kan være anonym og de du får snakke med har taushetsplikt. Mental Helse: 116 123 og Kirkens SOS: 2240 0040

    Endelig løste det seg

    Fem dager igjen til 30. september. Det var lørdag ettermiddag og «Emilie» sto og lagde middag. Da kom brevet fra Nav. Hun klarte ikke åpne det med en gang, selv om hun hadde ventet på dette brevet i tre måneder. Hun fryktet innholdet. Hun ble så kvalm at hun endte på toalettet og kastet opp, forteller hun. Så åpnet hun det.

    Tårene rant i strie strømmer nedover ansiktet. Alt kom ut. For en lettelse. Hun fikk forlenget retten til arbeidsavklaringspenger. Hun får ett år til med en trygg inntekt for å bruke dagene sine til å få behandling for sykdom og finne ut om hun kan jobbe igjen.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.998
    Antall liker
    6.219

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.998
    Antall liker
    6.219
    Du fikk altså ikke med deg den menneskelige belastningen denne situasjonen skapte. Kan ikke si at jeg er overrasket.
    Jo, det fikk jeg med meg. Men ikke overrasket over at du trodde det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jo, det fikk jeg med meg. Men ikke overrasket over at du trodde det.
    Du valgte å bagatellisere den menneskelige belastningen: "Hun søkte AAP-forlengelse og fikk det innvilget".
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et særdeles godt og betimelig innlegg som skisserer forskjellen på borgerlig og liberalistisk politikk, og hvor bl.a. Høyre kjørte seg i grøfta.

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.998
    Antall liker
    6.219
    Du valgte å bagatellisere den menneskelige belastningen: "Hun søkte AAP-forlengelse og fikk det innvilget".
    Jeg valgte å ikke kommentere det, men i stedet forholde meg til realitetene. Det er noe annet enn å bagatellisere. Den menneskelige belastningen rundt dette vet jeg dessverre mer om enn de fleste.

    Denne saken viser bare igjen at man får forlenget AAP når man ikke er avklart ennå etter 3 år. Har sett mange eksempler på det. Det som naturligvis ikke er bra er den lange saksbehandlingstiden.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.998
    Antall liker
    6.219
    Et særdeles godt og betimelig innlegg som skisserer forskjellen på borgerlig og liberalistisk politikk, og hvor bl.a. Høyre kjørte seg i grøfta.

    Enig
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.168
    For bønda er det alltid uår!
    Enten er avlingene så store at prisene blir lave
    Eller så små at inntekten blir liten.
    Her i Spania demonstrerte bønda mot lave priser.
    Har aldri sett en så stor samling av de største MasseyFerguson og John Deere traktorer
    Om de ikke tjener penger, hvordan finansieres landbruksutstyr i million+ klassen?
    Hva med å jobbe litt på en bondegård, så du finner ut av det....?
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.168
    Antall liker
    693
    Torget vurderinger
    1
    Et særdeles godt og betimelig innlegg som skisserer forskjellen på borgerlig og liberalistisk politikk, og hvor bl.a. Høyre kjørte seg i grøfta.

    Helt enig. Men Punch line i innlegget er et forsvar for kapitalismen men ikke kapitalistene.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.927
    Antall liker
    11.336
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har vi levd med "nordisk kapitalisme" i snart hundre år, - og levd godt med det... Det er ingen særskilt grunn til å forvare de som først og fremst lever etter prinsippet "Mye vil ha mer - og Fanden vil ha fler...."
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Døs PoPoa der antagelig men nå er det nå engang er slik at de rike/ste blir rikere og rikere av forskjellige grunner, uten jeg ser at "de vanlige" blir fattigere - ? - skal man legge NOK.ferister i veien for de rikere helt slik uten videre ? Veien er knapt lang ut av norge for de rikere og deres kapital/avkastning - ?

    La oss en gang for alle begrave misunnelse som drivkraft. Den har jo tidligere vært sterk blant de LO/AP, eh, arbeidende horder med de beste sosiale støtteordninger verden har sett....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    de vanlige blir ikke fattigere, sier WA...

    med 8 år med Erna ved roret, hun som fordeler godene til de aller rikeste, så har 30 % med lavest lønn ikke hatt reallønnsvekst. De har faktisk fått dårligere råd.


    Det er 1 av 3 personer.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    En av tre alle eller en av tre "fattige"?. Mulig at disse du tenker på er særlig ressurssvake men det har vært nokså lite mediestøy om dette i de siste 5-ish-6 årene eller watt? Mulig jeg kun gikk på skolen i friminuttene men,....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    De 30 % med lavest lønn i Norge har fått mindre å rutte med under blå-blått herredømme.

    jeg tror ikke noe på at 1 av 3 personer i Norge er særlig ressurssvake.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.998
    Antall liker
    6.219
    De 30 % med lavest lønn i Norge har fått mindre å rutte med under blå-blått herredømme.

    jeg tror ikke noe på at 1 av 3 personer i Norge er særlig ressurssvake.
    Dette er fortsatt ikke sant, selv om du gjentar det til det kjedsommelige. Du viste til en 4 år gammel sak, og da var det sant, og skyltes oljeprisfallet. Men nå har alle desiler i pluss.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Moroklumpen. artikkelen i faktisk var fra 2019. Du må gjerne tro at de lavtlønnede har vært lønnsvinnere gjennom halvannet år med koronatiltak.


    Her kan du lese litt om regjeringens tanker fra senhøsten 2020 om 2021. reallønnsnedgang på 1,3 %.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn