Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Norsk politikk, Uføretrygd | Moxnes raser mot Høyre-topp: - Finn deg en ny jobb! (nettavisen.no)

    Moxnes skal med andre ord sørge for at uføre skal kunne få mer trygd enn de hadde i lønn.
    Om trygda + barnetillegg er 95%+ av tidligere lønn da er trygda di lav da.
    Man kunne omskrive ironikeren Randy Newman's låt Short people : poor people have no reason to live
    Og dette forslaget kommer fra folk som har halvannen mill. i året + gratis bolig.
    Det er rart med det, innstramminger og formaninger om måtehold kommer stort sett fra høytlønte og rettes mot de som har minst.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    6 igjen…
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.555
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ropstads manøvrer for å sikre valgutfallet i Rogaland går vel ikke klar av de syv. Begjær fikk ham til å kjøre litt fusk i demokratimaskineriet og han er god på øvelsen vrede, når han vil.
    Vi må tilgi, han er jo bare et menneske.

    "I de to leirene er det stor uenighet om hvem som svek hvem."

    For ordens skyld. Stortingets administrasjon er nok til tider litt for ydmyk overfor representantene.

    Skjermbilde 2021-09-08 kl. 18.24.40.png
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Ropstad: – Jeg er lei meg for denne saken – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

    Bekrefter årlig dialog

    Marianne Andreassen er direktør for Stortingets administrasjon.
    FOTO: TORSTEIN BOE / TORSTEIN BOE
    Stortingets direktør, Marianne Andreassen, bekrefter at Ropstads bosituasjon har vært et tema fra år til år.

    – Han har søkt og fått en pendlerbolig, og så har han vært en del av den årlig bekreftelsen, som er en aktiv bekreftelse fra representantene om at de bor på sitt hjemsted, sier hun til NRK.

    – Så han har aktivt bekreftet at han bor på gutterommet i Agder?

    – At han der har sin folkeregistrerte adresse, ja.
    Ropstad har altså hvert år bekreftet at han ikke bor på samme folkeregistrerte adresse som sin kone.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.555
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Leste en utrolig underholdende bok om prester i Valdres, fra 1600-tallet til sent 1800-tall.
    Mildt sagt enorm avstand mellom liv og lære. De stjal eiendommer, bedrev utenomekteskapelig befolkningsvekst og sørget for å komme i så mange testamenter som mulig. Ropstad har nok en karrieremulighet som tv-prest etter dette.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Leste en utrolig underholdende bok om prester i Valdres, fra 1600-tallet til sent 1800-tall.
    Mildt sagt enorm avstand mellom liv og lære. De stjal eiendommer, bedrev utenomekteskapelig befolkningsvekst og sørget for å komme i så mange testamenter som mulig. Ropstad har nok en karrieremulighet som tv-prest etter dette.
    Det var også en del barnedrap på den tiden. Kvinnen fødte ute i skogen, ofte alene og drepte barnet like etter. Senere ble hun dømt til døden, kanskje av barnets far.
    Jeg har ikke referanser her jeg sitter nå men det er litt å finne om barnedrap i gamle dager og relatert til presteskap og lensmann, og fattigdom selvsagt.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Det var også en del barnedrap på den tiden. Kvinnen fødte ute i skogen, ofte alene og drepte barnet like etter. Senere ble hun dømt til døden, kanskje av barnets far.
    Jeg har ikke referanser her jeg sitter nå men det er litt å finne om barnedrap i gamle dager og relatert til presteskap og lensmann, og fattigdom selvsagt.
    Oki, men DET har jaffal ikke de blåblå skylda for !?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.555
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    Ropstad brøt loven. Hva får det av konsekvenser?

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    .
    Ropstad brøt loven. Hva får det av konsekvenser?

    På generelt grunnlag så betyr ikke at en advokat, kronikkforfatter eller jusprofessor måtte mene at noen har brutt en lov at vedkommende faktisk har gjort det. Det blir eventuelt til slutt opp til en domstol å bestemme om det skulle bli aktuelt. En relativt stor andel av innlegg som skrives av jurister i pressen bør ses på som godt eller dårlig skjult partsinnlegg for en klient eller som markering av arbeidsgiver for å tiltrekke seg kunder ved å vise at man kan mye om ett eller annet saksfelt innen jussen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    veldig interessant at stortingsdirektøren går ut og sier at 1 av de 3 som har vært i media brøt loven, og det er AP-mannen. De har vært ute og sagt at KrF og Venstre-folka ikke brøt loven. I dag viser det seg at direktøren går tilbake på sine ord. AP-mannen brøt ikke loven allikevel.

    AP-mannen har i det minste utgifter på sitt hjemsted, noe Ropstad aldri har hatt.


    Ropstad har verken hatt utgifter hjemme, og han har heller ikke skattet av fordelen av å få pendlerboligen. Hadde dette vært en normal bruker, f.eks. via NAV, så hadde det vært trygdesvindel og sekundært skattesvindel.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Helt sikkert, men hun har fortsatt noen veldig gode poenger.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Om trygda + barnetillegg er 95%+ av tidligere lønn da er trygda di lav da.
    Man kunne omskrive ironikeren Randy Newman's låt Short people : poor people have no reason to live
    Og dette forslaget kommer fra folk som har halvannen mill. i året + gratis bolig.
    Det er rart med det, innstramminger og formaninger om måtehold kommer stort sett fra høytlønte og rettes mot de som har minst.
    Det der er bare tull. Jeg har 5 barn, og la oss si at jeg tjente 6 G, som tilsvarer 638k i årslønn, som er godt over snittet.

    Om jeg hadde blitt ufør ville jeg fått 2/3 av 6 = 4 G, pluss 0,4 G per barn i barnetillegg, dvs. 2 G, altså like mye i uføretrygd som jeg hadde i lønn. I tillegg kommer utbetalingen fra pensjonsordningen som arbeidsgiver har prakket på oss.

    En med 5 barn og mindre enn 6 G i årslønn vil da tjene på å bli ufør, hvis Moxnes får det som han vil. Det samme er tilfelle om man har 4 barn og tjener under 5G, eller har 3 barn og tjener under 3,5 G.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Det der er bare tull. Jeg har 5 barn, og la oss si at jeg tjente 6 G, som tilsvarer 638k i årslønn, som er godt over snittet.

    Om jeg hadde blitt ufør ville jeg fått 2/3 av 6 = 4 G, pluss 0,4 G per barn i barnetillegg, dvs. 2 G, altså like mye i uføretrygd som jeg hadde i lønn. I tillegg kommer utbetalingen fra pensjonsordningen som arbeidsgiver har prakket på oss.

    En med 5 barn og mindre enn 6 G i årslønn vil da tjene på å bli ufør, hvis Moxnes får det som han vil. Det samme er tilfelle om man har 4 barn og tjener under 5G, eller har 3 barn og tjener under 3,5 G.
    Bare SÅ enig, eru trygda så bør du ha dårlig råd, og unga dine skal ijafall ikke ha råd til å gå på fotballtrening
    (siden alle ikke skjønner, så er dette ironi)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Bare SÅ enig, eru trygda så bør du ha dårlig råd, og unga dine skal ijafall ikke ha råd til å gå på fotballtrening
    (siden alle ikke skjønner, så er dette ironi)
    bare en regelrett dust vil si at en person vil tjene på å bli ufør. Det finnes ingen verden hvor du som kronisk syk har det bedre enn en som er frisk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Poenget til Høyre, Larson, er jo at man er ufør pga vond vilje- ikke fordi man er for syk til å jobbe. Med et slikt tankesett i bunn, kan man jo selvsagt ikke belønne de.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Poenget til Høyre, Larson, er jo at man er ufør pga vond vilje- ikke fordi man er for syk til å jobbe. Med et slikt tankesett i bunn, kan man jo selvsagt ikke belønne de.
    Det er bred politsk enighet om arbeidslinja i norsk politikk og den har fint lite med Høire å gjøre, den har ligget fast i flere tiår. I det prinsippet ligger at det skal være mer lønnsomt å jobbe, samt at ytelsene man mottar er avhengig av hva man har tjent før man eventuelt mottar en ytelse.

    Dette prinsippet kommer ikke til å endre seg fordi det blir regjeringsskifte ved dette valget og det kommer fortsatt til å være et mål og få flest mulig ut av ytelser og over i arbeid og også at færrest mulig skal ut av arbeid og over på ytelser. Det kommer også til å være et tårn av folk som klager på ytelsene de mottar og som er misfornøyde med NAV av en eller annen grunn.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Joda, arbeidslinja står fast. For de fleste er den også riktig, men langt i fra for alle. Men det er en grunnleggende forskjell i synet på mennesker mellom Høyre sin måte å tenke på og venstresiden. Denne forskjellen går selvsagt på at den ene straffer, mens den andre mener at man uansett skal ha nok til å kunne leve et liv der man ikke blir sykere av dårlig økonomi.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er bred politsk enighet om arbeidslinja i norsk politikk og den har fint lite med Høire å gjøre, den har ligget fast i flere tiår. I det prinsippet ligger at det skal være mer lønnsomt å jobbe, samt at ytelsene man mottar er avhengig av hva man har tjent før man eventuelt mottar en ytelse.

    Dette prinsippet kommer ikke til å endre seg fordi det blir regjeringsskifte ved dette valget og det kommer fortsatt til å være et mål og få flest mulig ut av ytelser og over i arbeid og også at færrest mulig skal ut av arbeid og over på ytelser. Det kommer også til å være et tårn av folk som klager på ytelsene de mottar og som er misfornøyde med NAV av en eller annen grunn.
    Nå er dette med å være i arbeid noe mye mer enn bare pengene, det er veldig viktig å være til nytte. Men det vil alltid være noen som rett og slett er for syke/skada til at de kan jobbe og de trenger ikke å få slengt (for)dommer etter seg fra de friske og raske. Selv synes jeg at det er mer enn betenkelig at det er så mange unge som blir uføre, det er ikke bra i det hele tatt, på så mange måter.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^ og da er løsningen å pese arbeidsgivere og på den måten gi de muligheter fremfor å knekke ungdommen ytterligere.

    (Er du syk, har skade og/eller lyte og er under 25 år så skal du leve på 130k i året (før skatt), hilsen Høyre).
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ og da er løsningen å pese arbeidsgivere og på den måten gi de muligheter fremfor å knekke ungdommen ytterligere.
    Selvsagt. Det er jo alltid viljen det står på. Nok et eksempel på at høyresiden ikke er i stand til å tenke mer enn én tanke om gangen. Felles regler, like grunner, vond vilje hos alle. Ingen nyanser.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ikke se deg i speilet nå.
    Det er mangelen på disse nyansene jeg har kritisert hele veien, dersom du tenker på corona. Mangelen på å se at alt er ikke likt overalt. Typisk for Høyre. Så speilet kan jeg svært trygt se i. Dog ikke om morgenen.

    Men dette er ingen tråd om corona, selv om man ser at Høyre har akkurat samme innfallsvinkel til alt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg brukte akkurat det eksempelet, da jeg for mange år siden overbeviste en mangeårig høyre- mann om å stemme et parti på venstresiden. Gikk litt lengre dog; Høyre "dette er mitt epletre, du får ikke noen".
    Ap "dette er vårt epletre, alle får like høye stiger" Sv "dette er vårt epletre, stiger gis etter hvor høy du er, slik at alle når opp".
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Rene ord for pengene fra etikk og retorikk ekspertene..

    – Det er eit «pudding-argument», for å seie det på godt norsk. Det er ein appell til skattebetalarane si kjensle, av typen «det er ikkje enkelt å vere meg», seier Ringdal.


     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Maks en uke igjen som KrF leder er mitt tips.
    Slik det er nå så er han en skam for partiet
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ja det skal bli interessant å se hva som skjer hvis de endelig havner under denne sperregrensen og kommer i en posisjon på tinget med få repper og der de da ikke vil bety noe.
     
    Sist redigert av en moderator:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Maks en uke igjen som KrF leder er mitt tips.
    Slik det er nå så er han en skam for partiet
    Ropstad og den blå siden vant maktkampen. Derfor blir han neppe presset ut. Tvert imot vil de slå ring om ham.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ropstad og den blå siden vant maktkampen. Derfor blir han neppe presset ut. Tvert imot vil de slå ring om ham.
    Kanskje han står på valgvaken og sier at dette elendige resultatet bare trigger av en sterk vilje til å kjempe seg tilbake, og får trampeklapp?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje han står på valgvaken og sier at dette elendige resultatet bare trigger av en sterk vilje til å kjempe seg tilbake, og får trampeklapp?
    Der traff du nok spikeren på hodet med et kraftig smell.

    Man ser en økning i oppslutning for KrF etter fadesen, så her vil forhåndsstemmer ganske sikkert bli svært avgjørende. Det gjelder jo for de andre partiene også, siden godt over 1 million har forhåndsstemt. Her vil Høyre kunne tjene mye, men siden deres velgere er konservative kan også regne med at de fleste avlegger stemme valgdagen. Sannsynligvis vil Sp tape, siden de først nå er på vei opp igjen, etter en lang nedoverbakke. Det samme vil kunne ramme Ap.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Som sagt; hos Høyre finnes ingen nyanser. Og det gjelder på alle områder; coronahåndteringen, arbeidslivet, uføre, syke, karakterkrav hos lærere, skatt osv. Alt gjenomsyres av ideologi og kalkulator.

    Man ser det jo her inne også; tall òg grafer i hytt og gevær, men knapt en egen, selvstendig tanke og refleksjon.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn