Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    At det er beslutningsnøytralt å skattlegge lik del av inntekten er grunnleggende økonomisk teori og lære om incitament.
    hva nå dette skulle bety. hvorfor første del gjelder (beslutningsnøytralt; betyr?) og det siste er hva teorie angår ofte luftslott (trickle-down teori, til dømes) hvis det er uten empirisk belegg.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Skal det lønne seg å jobbe må man gi folk anstendig lønn. Dvs ingen sosial dumping. Ærlige og flinke mennesker finnes i alle yrker uavhengig av lønn.
    "Anstendig lønn" igjen et relativt begrep.
    Heller gjøre det mulig å utnytte evner i et arbeidsmarked som er balansert dvs. at makt er fordelt. Konkurranse mellom bedrifter og konkurranse mellom arbeidstakere. Det gjør at inntekt og overskudd fordeles mer naturlig.
    Sosial dumping begrepet er innført av arbeidstaker organisasjon for kun å tenke særinteresser og ikke samfunnet som helhet etter' bare jeg får mest, driter jeg i de andre'
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    hva nå dette skulle bety. hvorfor første del gjelder (beslutningsnøytralt; betyr?) og det siste er hva teorie angår ofte luftslott (trickle-down teori, til dømes) hvis det er uten empirisk belegg.
    Se svar fra weld. Ovenfor. Burde ikke være så vanskelig å forstå
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    "Anstendig lønn" igjen et relativt begrep.
    Heller gjøre det mulig å utnytte evner i et arbeidsmarked som er balansert dvs. at makt er fordelt. Konkurranse mellom bedrifter og konkurranse mellom arbeidstakere. Det gjør at inntekt og overskudd fordeles mer naturlig.
    Sosial dumping begrepet er innført av arbeidstaker organisasjon for kun å tenke særinteresser og ikke samfunnet som helhet etter' bare jeg får mest, driter jeg i de andre'

    Det vil bety at lønna vår, uansett hvem vi er, settes på anbud hver dag. Det har vært prøvd før. Da fantes de ikke høylønnte arbeidstakere.....
    Jeg kan f.eks ikke ta en telefon til Equinor å tilby min arbeidskraft for 400 000kr lavere årslønn enn de normalt betaler for min kompetanse, og forvente at de slår til. Det skal vi være glade for....
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    "Anstendig lønn" igjen et relativt begrep.
    Heller gjøre det mulig å utnytte evner i et arbeidsmarked som er balansert dvs. at makt er fordelt. Konkurranse mellom bedrifter og konkurranse mellom arbeidstakere. Det gjør at inntekt og overskudd fordeles mer naturlig.
    Sosial dumping begrepet er innført av arbeidstaker organisasjon for kun å tenke særinteresser og ikke samfunnet som helhet etter' bare jeg får mest, driter jeg i de andre'
    her er både politisk lyrikk og falskneri; lyrikken sier seg selv i første del, falskneriet gjør seg gjeldende i siste del; som om det er pålagt arbeidstagerorganisasjoner å være talerør for fellesskapet (ingen særinteresser) mens det samme kravet ikke stilles til andre - aka motparten (de må tenke på sin egen bunnlinje).

    har en så en enkel økonomisk teori som sier at hvis arbeidgivere tenker på seg selv, så fordeles alt på naturlig måte, og arbeidstagere som tenker på seg selv er sand i dette velsmurte maskineri.

    du prediker ikke teori, men ideologi. det er ingen harmoni når interesser står mot hverandre. det kalles klassekamp.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Politiske partier bør ikke være talerør for særinteresser. Det tjener ikke fellesskapet over tid. Begrensning av makt tjener folket. Derfor har vi demokrati. Så mye som mulig. Derfor skal vi ha konkurranse. Så mye som mulig. Og rammebetingelser som hindrer maktovergrep, hvor det lønner seg å jobbe og vi utnytter evner og har et sikkerhetsnett. Rimelig klar tale burde dette være.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Se svar fra weld. Ovenfor. Burde ikke være så vanskelig å forstå
    At det betales like mye skatt for hver ekstra krone tjent? Det burde være opplagt at lysten til å jobbe mer synker jo mer det skattes av hver ny krone som skal jobbes for. Da blir det nok heller avspasering for mange. Da blir ikke kaka større
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Politiske partier bør ikke være talerør for særinteresser. Det tjener ikke fellesskapet over tid. Begrensning av makt tjener folket. Derfor har vi demokrati. Så mye som mulig. Derfor skal vi ha konkurranse. Så mye som mulig. Og rammebetingelser som hindrer maktovergrep, hvor det lønner seg å jobbe og vi utnytter evner og har et sikkerhetsnett. Rimelig klar tale burde dette være.

    det er klar tale fordi det vel er babbel som enhver kan si seg enig i, unntatt at politiske partier ikke skulle være talerør for særinteresser. det er jo en selvmotsigelse. det er det samme som å si at vi ikke trenger partier.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Først meg selv og så meg selv, - og resten driter jeg i.... er et dessverre stadig mer utbredt tankesett blant folket, - særlig blant de som tjener mer enn gjennomsnittet. Norsk velstand og det samfunnet vi kjenner er faktisk bygd opp på klassekamp, selv om oljå så absolutt har gjort sitt i rundt 50 år.
    Mye av dette er nå sakte i ferd med å forvitre nettopp på grunn av importert lavlønt arbeidskraft. At utlendinger aksepterer å arbeide for 100kr/t og bo på dårlige hybler, siden 100kr/t er ei stor lønn i deres hjemland, slik at de likevel kan sende penger hjem, er ikke forenlig med norsk standard for lønn og boforhold. Når det er sagt, så er norsk "middelklasse" for å bruke et slikt uttrykk, såpass velsituert, at det i seg selv skaper et økende skille for de som har minst. Det er faktisk ikke slik at alle arbeidsledige er late og råtne.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis du mener dessertgeneasjonen som de som er 30-40-og litt til, som har nytt godt av det samfunnet tildels vi litt eldre men først og fremst vår foreldregenerasjon har skapt, så er jeg enig.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.155
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Problemet for vest Europa nå, er at polakker tjener like godt hjemme som hos oss.
    Britene får faen meg ikke kjørt ut pints til sine barer nå.
    Som Joe Biden visket, om at bedrifter ikke fikk fatt ifolk, gi de mere lønn!
    Men akk: sådan ær kapitalismen, som Fred Åkerstrøm sjunger
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    ->Aurora

    Dessertgenerasjonen er de som dro med seg alt av fordeler som "samfunnet" ga de den gang - Gro Harlem Brundtlands gen, men deres avkommere fikk naturligvis en solid base å surfe videre på samt at de som du antyder vel er 2, gen etter det. Først meg selv, så meg selv og så meg selv etter det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Motivasjonen faller rimelig nok med økt skattesats.
    Ja, og grunnen til er jo at man sitter igjen med mindre selv.

    Men folk flest har jo ikke dette valget - skattesystemet er fast, og man må tilpasse seg. Og for meg er det ikke åpenbart at skattesystemet slik det foreligger i dag - hindrer flinke folk i å jobbe ekstra fordi toppskatten er for høy. De som tjener godt sitter jo uansett igjen med mye mer netto pr time ekstra, enn de på normallønn.

    Som sagt så er mitt inntrykk at folk som tjener godt gjerne jobber minst like mye som de som har vanlig inntekt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg er nok litt eldre enn gjennomsnittet her, men foruten at jeg med hjelp av det utdanningsssystemet som kom på plass ila 60-tallet skaffet meg en utdannelse, så kan jeg ikke si at jeg opplevde mye dessert utover det jeg sjøl har opparbeid... Desserten kom for våre barn, som feks ikke kan fatte at det gikk an å vokse opp uten TV..... og dagens yngre som ikke makter å fatte at telefonen satt fast i huset...:cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Som sagt så er mitt inntrykk at folk som tjener godt gjerne jobber minst like mye som de som har vanlig inntekt.
    Om man ser på f.eks den høyeste prosenten lønnsinntekt i Norge (tror det er på ca 2 mill og oppover) så gjelder stort sett en eller begge av følgende
    - det er i praksis ikke mulig med redusert arbeidstid for samme "timelønn"
    - de jobber allerede langt mer enn et normalt arbeidsår og har uansett ikke overtidsbetalt
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    det er klar tale fordi det vel er babbel som enhver kan si seg enig i, unntatt at politiske partier ikke skulle være talerør for særinteresser. det er jo en selvmotsigelse. det er det samme som å si at vi ikke trenger partier.
    Hvis alle var enig i dette, hade veldig mye vært annerledes... forsvar av særinteresser skaper maktkonsentrasjon, glad noen partier forstår det.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvis alle var enig i dette, hade veldig mye vært annerledes... forsvar av særinteresser skaper maktkonsentrasjon, glad noen partier forstår det.
    du har, ikke bare i den økonomiske teorien forlatt empirien, men også i antropologien forlatt virkeligheten.

    hvilket parti(er) tenke du på, forresten? (hvorfor er de mange?)
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du vil ha "flat skatt" så er det bare å starte ett eget AS og jobbe som konsulent. Så tar du minimalt ut i lønn og resten som utbytte. Da kan du jobbe så mye "overtid" du vil og ha samme skatteprosent
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om man ser på f.eks den høyeste prosenten lønnsinntekt i Norge (tror det er på ca 2 mill og oppover) så gjelder stort sett en eller begge av følgende
    - det er i praksis ikke mulig med redusert arbeidstid for samme "timelønn"
    - de jobber allerede langt mer enn et normalt arbeidsår og har uansett ikke overtidsbetalt
    Ja, og som sagt - diskusjonene begynte med en påstand den progressive inntektsskatten skulle virke demotiverende for de med høyere inntekt, og det synes jeg er vanskelig å se i det virkelige liv - det også uten å måtte trekke det så langt som høyeste 1%. Leger/tannleger, advokater, arkitekter, ledere i ulike bransjer - jeg kan vel ikke se noen tegn på at de jobber mindre pga progressiv beskatning (Og da holder vi oss til dagens system og ikke Moxnes)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.362
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel egentlig så enkelt som at majoriteten her til lands har fått det så godt at man ikke lenger føler noe fellesskap med de mindre bra stilte....
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    du har, ikke bare i den økonomiske teorien forlatt empirien, men også i antropologien forlatt virkeligheten.
    Nå taler du i tunger synes jeg. Skal vi fortsette bør du bli mer konkret og kutte adjektiver uten innhold i beskrivelse
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hvis du vil ha "flat skatt" så er det bare å starte ett eget AS og jobbe som konsulent. Så tar du minimalt ut i lønn og resten som utbytte. Da kan du jobbe så mye "overtid" du vil og ha samme skatteprosent
    Stemmer ikke. Effektiv skatt av inntekt i selskap og utbytte er ca. 47%
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Det er vel egentlig så enkelt som at majoriteten her til lands har fått det så godt at man ikke lenger føler noe fellesskap med de mindre bra stilte....
    Pussig det da, vi har vel sannsynligvis et av verdens beste sikkerhetsnett, og selv om det kan og må sees på løpende for forbedringer, så skal altså majoriteten av folket beskyldes for å ikke bry seg?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    -> Aurora

    Kompleks problemstilling, med halvparten av landets potensielt yrkesaktive på trygd mv så ... holder vel de heller kjeft....
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Høires nytale er at forskjellene i Norge Ikke har økt.
    Fjern dine skjell fra dine øyne og prøv å se klart.
    Har ikke behov for å forsvare høyre. Det wr ikke det jeg snakker om. Forskjeller blir mindre med å redusere maktkonsontrasjon og øke konkurranse
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Har ikke behov for å forsvare høyre. Det wr ikke det jeg snakker om. Forskjeller blir mindre med å redusere maktkonsontrasjon og øke konkurranse
    så hvordan nøyaktig reduseres maktkonsentrasjon ved å gjøre de rike enda rikere? Hvordan reduseres maktkonstrasjon ved å kutte lønningene til de med lavest lønninger? Hvordan reduseres maktkonsentrasjon ved å fjerne arveavgift og å senke formueskatt? Hvordan reduseres maktkonsentrasjonen ved å sakse sikkerhetsnettet til ordinære folk?

    Fortell.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    så hvordan nøyaktig reduseres maktkonsentrasjon ved å gjøre de rike enda rikere? Hvordan reduseres maktkonstrasjon ved å kutte lønningene til de med lavest lønninger? Hvordan reduseres maktkonsentrasjon ved å fjerne arveavgift og å senke formueskatt? Hvordan reduseres maktkonsentrasjonen ved å sakse sikkerhetsnettet til ordinære folk?

    Fortell.
    De rike blir mindre rikere hvis det er nok konkurranse. Fravær av konkurranse gjør at kapitalisme kan utnytte posisjon og ta høyere priser, tilby lavere lønninger osv. Det er maktkonsentrasjon som gjør at lønn ev. Blir lavere! Fravær av konkurranseregler og oppfølging, korrupsjon og lign. Gir maktkonsentrasjon. Binding til fagorganisasjoner enten det er arb.givwr eller arb taler gir maktkonsentrasjon. Fravær av arveavgift har da ingenting med maktkonsentrasjon å gjøre. Dette gavner alle. Penger er beskattet før. Sakse sikkerhetsnettet til vanlige folk?? Lett å kritisere dem som betaler matfatet? Det er faktisk størst i verden, og vi har sannsynligvis også lavest forskjeller - tross alt
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    De rike blir mindre rikere hvis det er nok konkurranse. Fravær av konkurranse gjør at kapitalisme kan utnytte posisjon og ta høyere priser, tilby lavere lønninger osv. Det er maktkonsentrasjon som gjør at lønn ev. Blir lavere! Fravær av konkurranseregler og oppfølging, korrupsjon og lign. Gir maktkonsentrasjon. Binding til fagorganisasjoner enten det er arb.givwr eller arb taler gir maktkonsentrasjon. Fravær av arveavgift har da ingenting med maktkonsentrasjon å gjøre. Dette gavner alle. Penger er beskattet før. Sakse sikkerhetsnettet til vanlige folk?? Lett å kritisere dem som betaler matfatet? Det er faktisk størst i verden, og vi har sannsynligvis også lavest forskjeller - tross alt
    Ren dogmatikk. Finnes nok av dokumentasjon på at en god, solid fordelingspolitikk skaper et samfunn med betydelig færre problemer på de aller fleste felter.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Ha ha, veldig saklig,
    At det betales like mye skatt for hver ekstra krone tjent? Det burde være opplagt at lysten til å jobbe mer synker jo mer det skattes av hver ny krone som skal jobbes for. Da blir det nok heller avspasering for mange. Da blir ikke kaka større
    Som sagt det skattes ikke mer av hver krone man tjener utover ca 650k hvis du vil. Man kan selvfølgelig mene at man skatter for mye med 47% men skatten er ikke progressiv. Jeg syntes det er greit iallefall. Har dagrate eller timerate men får ikke overtid men har i praksis flat skatt når jeg jobber helger & ekstra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn