Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.678
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Problemet med Høyre er at de styres av ideologi; passer ikke kartet med terrenget må terrenget vike...
    Samtidig kan man si at problemet med AP er at de absolutt ikke styres av ideologi.

    Ideologi er en bra ting; da vet man hvor man har et parti.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    581
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Hva der regjeringsalternativet? har ikke troen på et sterkt SP sammen med et svekket AP og 2 ultrabane hipsterpartier (MDG og Rødt) og sosionomakademikertanta (SV,)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Problemet med Høyre er at de styres av ideologi; passer ikke kartet med terrenget må terrenget vike...
    Ja, de lider av for mye ideologi og for lite praktisk erfaring på en rekke omårder. Der er vi enige. Om venstresiden hadde løst akkurat denne problemstillingen på en bedre måte er derimot uklart. Jeg synes at Høyre er spesielt dårlig på fordelingsplitikken, der alle kommer tapende ut. Både felleskassen, bedriftene og den enkelte arbeidstaker - med noen få unntak.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva der regjeringsalternativet? har ikke troen på et sterkt SP sammen med et svekket AP og 2 ultrabane hipsterpartier (MDG og Rødt) og sosionomakademikertanta (SV,)
    Godt spørsmål. Jeg er spent på å se dem bli enige om ulv. Kan ta litt tid. Dessuten ser jeg at Vedum lover å holde skattene på dagens nivå, alle partiene har utgiftsøkninger de vil gjennomføre, og Støre (og vår egen Larson) kritiserer regjeringen for uansvarlig pengebruk. Her må det strammes inn! OK, vis oss.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Hollandsk syke i sakte kino.
    Men hva gjør vel det
    etter oss kommer syndfloden, eller er det klima krisen.
    Med Hasse å Tage,: låt oss hoppas att barnen endå får ett glas öl
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Årsaken til at statlige eide selskap justerer lønningene er at de konkurrerer med private selskap om de samme hodene. For å unngå å bli tappet for kompetanse på kritisk kompetanse (ikke bare ledelse, men også en rekke andre funksjoner) så blir dette gjort.
    Så en naturlig konsekvens av privatisering (bedre tilbud av godt betalte jobber) har som naturlig konsekvens at lønningene i offentlig sektor vil øke?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lønningene i offentlig sektor et par nivåer under direktører og nedover, har nok ikke økt så mye. Det har derimot antall direktører, underdirektører, og under-under-direktører, stort sett ikke-produktive stillinger som skal passe på stillingene under seg selv, - disse har gått helt av skaftet...
    Se på undervisningssektoren i hovedstaden, Vy, Helseforetakene, Forsvarsbygg... lista er nærmest uendelig...
    Men handtverkere som driver vedlikehold, renholdere, pleiere osv osb.... enkelte steder må man faktisk lete for å finne de....
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Lønningene i offentlig sektor et par nivåer under direktører og nedover, har nok ikke økt så mye. Det har derimot antall direktører, underdirektører, og under-under-direktører, stort sett ikke-produktive stillinger som skal passe på stillingene under seg selv, - disse har gått helt av skaftet...
    Se på undervisningssektoren i hovedstaden, Vy, Helseforetakene, Forsvarsbygg... lista er nærmest uendelig...
    Men handtverkere som driver vedlikehold, renholdere, pleiere osv osb.... enkelte steder må man faktisk lete for å finne de....
    Bestiller - leverandør. NPM gone wild.

    direktør-stillingene formerer seg som kaniner i det offentlige, samtidig som man skal kjøpe tjenester hvor tjenesteleverandørene helst skal ha underleverandører fra Romania.

    Fet lønn til de som kjenner de rette folka. sosial dumping på resten.

    Høyre kjører dette med en hastighet på 10x. AP med en hastighet på 1x

    Jeg velger glatt AP av disse to alternativene. Aller helst velger jeg kjøre i -y x, så det at det høyreorienterte AP svekkes er helt i orden for meg.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fet lønn til de som kjenner de rette folka. sosial dumping på resten.

    Høyre kjører dette med en hastighet på 10x. AP med en hastighet på 1x
    Hvor vil du plassere SV? 100x?
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ikke overraskende. SV er et interesseparti for høylønnte offentlig ansatte. Gjerne folk med inderlig forrrakt for bermen, som de synes er er dumme og ikke vet sitt eget beste.
    De er rause med andre penger så lenge denne rausheten kan fremstille dem i et godt lys. Regninga sender de til bermen...
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nuvel, SVs stortingsrepresentanter betaler selvbestemt skatt på 10 %. De stemmer alltid nei til lønnsøkningene som resten av partiene gir seg selv.

    Du får ta noen runder med Karin Andersen, Asbjørn, for å oppdage hvor flesteparten av SV står.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Lønningene i offentlig sektor et par nivåer under direktører og nedover, har nok ikke økt så mye. Det har derimot antall direktører, underdirektører, og under-under-direktører, stort sett ikke-produktive stillinger som skal passe på stillingene under seg selv, - disse har gått helt av skaftet...
    Se på undervisningssektoren i hovedstaden, Vy, Helseforetakene, Forsvarsbygg... lista er nærmest uendelig...
    Men handtverkere som driver vedlikehold, renholdere, pleiere osv osb.... enkelte steder må man faktisk lete for å finne de....
    Det er å dra det langt at lederstillinger ikke er produktive men jeg forstår hva du mener.

    Jeg er kjent med flere omstillingstiltak der man nettopp jobber med å få ned byråkratiet til å overføre pengene til vedlikehold og produksjon i statlig sektor. Så flere jobber i denne retningen - heldigvis.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Så en naturlig konsekvens av privatisering (bedre tilbud av godt betalte jobber) har som naturlig konsekvens at lønningene i offentlig sektor vil øke?
    Både ja og nei vil jeg si. Det som er mest drivende for jobber med høye lønninger i privat sektor er spesialisering. Dette påvirker også offentlig sektor.

    Økosystemet av løsninger blir mer og mer spesialisert og krever leverandører/kompetanse fra både i Norge og fra utlandet. Det er ikke økonomisk forsvarlig å bygge all denne kompetansen intern i alle offentlige foretak. Derfor ser vi en utvikling der offentlig sektor spesialiserer seg mot å bestille tjenester etter behov.

    Lønnsøkningene i seg selv er en tilbud/etterspørsel greie - og i større byer er antall jobber og gjerne mangel på kompetanse en sterk driver til lønnsøkningene. Hvis jeg ikke husker feil er det en global trend på forholdet mellom størrelse på byen og lønnsøkninger.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Lønnsøkningene i seg selv er en tilbud/etterspørsel greie - og i større byer er antall jobber og gjerne mangel på kompetanse en sterk driver til lønnsøkningene. Hvis jeg ikke husker feil er det en global trend på forholdet mellom størrelse på byen og lønnsøkninger.
    ja, det er jo forklaringen på lønnsøkningen ved utdanningsetaten i oslo!

    det er å anta at jo høyere opp i lønnshierarkiet, dess mindre rolle spiller den «loven»… (skutt fra hofta)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Lønningene i offentlig sektor et par nivåer under direktører og nedover, har nok ikke økt så mye. Det har derimot antall direktører, underdirektører, og under-under-direktører, stort sett ikke-produktive stillinger som skal passe på stillingene under seg selv, - disse har gått helt av skaftet...
    Se på undervisningssektoren i hovedstaden, Vy, Helseforetakene, Forsvarsbygg... lista er nærmest uendelig...
    Men handtverkere som driver vedlikehold, renholdere, pleiere osv osb.... enkelte steder må man faktisk lete for å finne de....
    Det er flere eksempler på at lønninger til nyansatte har gått opp i offentlig sektor - slik at dette ikke er kun for direktører. Tanken er å ha færre ansatte med mer spisset kompetanse over tid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nuvel, SVs stortingsrepresentanter betaler selvbestemt skatt på 10 %. De stemmer alltid nei til lønnsøkningene som resten av partiene gir seg selv.

    Du får ta noen runder med Karin Andersen, Asbjørn, for å oppdage hvor flesteparten av SV står.
    Nå ser jeg på hva de faktisk gjør når de får makten. Ansetter ukvalifiserte ledere med gode familieforbindelser, leier inn amerikanske konsulentfirmaer som sprer buzzwords om ledelse, ansetter hopetall av direktører til millionlønn mens de utøvende lærerne står på stedet hvil. Og når de får kritikk for det ansetter de noen direktører til.

    Så kanskje det hadde vært kledelig å være noen knepp mindre krass i sjikanen, Larson?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette med behov for stadig økende spisskompetanse er delvis en myte. Hvis man drar den litt lenger ender man med en hel gjeng spisskompetente for å gjøre en persons jobb... minner meg litt om en dårlig vits om definisjonen på en spesialist, - en som kan stadig mer om stadig mindre slik at til slutt kan vedkommende absolut alt om...... nesten ingenting....

    Apropos amerikanske personal og ledelseskonsulenter.... jeg var utsatt for en slik en på 90-tallet.. 90% vrøvl om hvordan koreanerne og japanerne jobbet seg tildels i hjel, og om vesten ville konkurrere, måtte vi gjøre det samme....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Lønnsøkningene i seg selv er en tilbud/etterspørsel greie - og i større byer er antall jobber og gjerne mangel på kompetanse en sterk driver til lønnsøkningene. Hvis jeg ikke husker feil er det en global trend på forholdet mellom størrelse på byen og lønnsøkninger.
    Dette stemmer ikke. Det er overskudd på folk som kan besette høyere stillinger. Bare spør NAV. Kompetanse er ikke mangelvare Det er lavlønnte man importerer til landet....
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er flere eksempler på at lønninger til nyansatte har gått opp i offentlig sektor - slik at dette ikke er kun for direktører. Tanken er å ha færre ansatte med mer spisset kompetanse over tid.

    Den "spissede kompetansen" er ganske enkelt en funksjon av det politiske ønsket om å utdanne flest mulig på kortest mulig tid. Svaret på dette har vært reduksjon av kravene i høyere utdannelse (omgjøre hovedfag til en semesteroppgave f,eks - gjøre alle landets universiteter om til høyskoler). For å si det enkelt: Før lærte man et fag- Nå lærer man en flik av et fag.
    Når slik smal kompetanse er tilgjengelig, etterspør bedriftene gjerne det i stedet for en ukes intern opplæring som de gjorde før. Da fikk man til gjengjeld også folk som var langt mer anvendelige....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.817
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos amerikanske personal og ledelseskonsulenter.... jeg var utsatt for en slik en på 90-tallet.. 90% vrøvl om hvordan koreanerne og japanerne jobbet seg tildels i hjel, og om vesten ville konkurrere, måtte vi gjøre det samme....
    Når jeg holder kurs om effektivisering i Norge bruker jeg å vise data fra ILO om hvor mange timer hver ansatt jobber pr år i Norge vs andre land, og hvor høy gjennomsnittlig timelønn er i Norge vs andre land. Jeg viser også en billedmontasje om hvordan levestandarden har utviklet seg med ca 5-års intervaller fra 1948 til nå, både i Norge og Sverige. Deretter sier jeg at dette er veldig bra, og spør hvorfor det er slik og hva vi behøver å gjøre for å kunne fortsette med det. Det funker.

    Jeg viser ikke de bildene i USA. Der er det så viktig å vise at man "gjør noe" hele tiden, jobber mange timer og ikke tar ferie at hele poenget vil forsvinne. Ikke har levestandarden rikket seg på mange år heller.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dette stemmer ikke. Det er overskudd på folk som kan besette høyere stillinger. Bare spør NAV. Kompetanse er ikke mangelvare Det er lavlønnte man importerer til landet....
    Hehe javel - men da lever du i en helt annen virkelighet enn meg. Jeg ser effekten av denne problemstillingen hver dag.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.792
    Torget vurderinger
    0
    Dette stemmer ikke. Det er overskudd på folk som kan besette høyere stillinger. Bare spør NAV. Kompetanse er ikke mangelvare Det er lavlønnte man importerer til landet....

    Dette kan også skyldes Norges "flate" lønns-struktur. Toppjobber i Norge har tradisjonellt vært mye dårligere betalt enn tilsvarende i utlandet, samtidig som lavtlønnsyrker/manuelle yrker og tradisjonelle håndverkeryrker har vært mye bedre betalt i Norge enn i utlandet. Da lønner det seg å importere "gutta på gølvet" og ikke de med hvit skjorte, slips og Armanidress.

    Posten/Bring henter sjåfører fra Romania og ikke direktører!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dette kan også skyldes Norges "flate" lønns-struktur. Toppjobber i Norge har tradisjonellt vært mye dårligere betalt enn tilsvarende i utlandet, samtidig som lavtlønnsyrker/manuelle yrker og tradisjonelle håndverkeryrker har vært mye bedre betalt i Norge enn i utlandet. Da lønner det seg å importere "gutta på gølvet" og ikke de med hvit skjorte, slips og Armanidress.

    Posten/Bring henter sjåfører fra Romania og ikke direktører!
    Problemet er at dette ikke stemmer. Det er overhodet ikke et overskudd av denne kompetansen, som også forklarer lønnsøkningene som de samme klager over.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Nå ser jeg på hva de faktisk gjør når de får makten. Ansetter ukvalifiserte ledere med gode familieforbindelser, leier inn amerikanske konsulentfirmaer som sprer buzzwords om ledelse, ansetter hopetall av direktører til millionlønn mens de utøvende lærerne står på stedet hvil. Og når de får kritikk for det ansetter de noen direktører til.

    Så kanskje det hadde vært kledelig å være noen knepp mindre krass i sjikanen, Larson?
    Nå generaliserer du ut fra det som skjer i Oslo. Det du beskriver er ikke en trend for politikere fra SV.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Nå generaliserer du ut fra det som skjer i Oslo. Det du beskriver er ikke en trend for politikere fra SV.
    Det viser at makt korrumperer og penga rår uavhengig om man er medlem av SV eller ei.....
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er at dette ikke stemmer. Det er overhodet ikke et overskudd av denne kompetansen, som også forklarer lønnsøkningene som de samme klager over.
    Hvilken kompetanse?-

    Det er et skapt problem av høyresidas ideologi at vi trenger så mange ledere. Vi trenger overhodet ikke ledere (ihvertfall ikke mange) for å produsere det vi trenger i samfunnet.

    Men når Høyre (og AP) er ideologisk forblindet til å privatisere, liberaliserer, anbudsutsetter, osv - så får vi et kunstig behov for ledere. Men INGEN av disse gjør noe produktivt. Det produktive er det arbeiderne på gulvet som står for.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    ....og jeg kan tilføye at det overhode ikke mangler folk med kompetanse på ledelse......

    Det er også verdt å merke at det er blant de på gulvet, altså de som faktisk gjør jobben, at man skal spare...
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    ....og jeg kan tilføye at det overhode ikke mangler folk med kompetanse på ledelse......

    Det er også verdt å merke at det er blant de på gulvet, altså de som faktisk gjør jobben, at man skal spare...

    Nettopp, det ser ut til at det aldri er grenser for hvor mye topplederne kan unne seg.

    Da Statens Vegvesen delte ut 5000,- i julebonus til sine ansatte, så reagerte Høyres Christine Kvam instinktivt og sa: "Det er i beste fall umusikalsk. I verste fall undergraver det tilliten vi i offentlig sektor er avhengig av, at vi bruker skattebetalernes penger til alles beste"

    Mens lønnsøkningen til statlige ledere har vært på over 60 000 i gjennomsnitt i 2019 bryr hun seg ikke om. Men det er slik Høyre er, om de ikke selv er fra den upropduktive overklassen, så smisker de kvalmende med den.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.287
    Antall liker
    3.439
    Torget vurderinger
    4
    For mange ledere er jo ofte problemet i privat sektor også. I selskapet jeg jobber nå så er vel det mest positive med nedbemanningen pga Corona og lav oljepris at de har sett på Manager - worker ratio og funnet ut at den er for høy. De skal kutte 15% av ansatte i konsernet men store deler av kuttet kommer i middle management. Det så vi her i norge også hvor ledelsen ble redusert med 30%. 1 Måtte gå og 2 ble ikke erstattet.
     

    Kvakksalver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Innlegg
    211
    Antall liker
    152
    Torget vurderinger
    1
    Ideologi er en bra ting; da vet man hvor man har et parti.

    Ja, til dels. Men da må de jo være ærlige om at det er ideologiske årsaker som ligger til grunn for politikken, og ikke "kunnskap". Det er jo sistnevnte Høyre promoterer seg på, men det er jo en rød tråd i deres politikk å handle i strid med kunnskap. Det er derfor alle reformene er mislykka og skattepolitikken ikke kan vise til noen flere arbeidsplasser eller økt vekst.

    Så dersom Høyre begynner å promotere seg som partiet som kjemper for særinteressene til overklassen, så er det selvsagt helt greit og et framskritt for en etterrettelig samfunnsdebatt.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Det viser at makt korrumperer og penga rår uavhengig om man er medlem av SV eller ei.....
    Mao at ideologisk overbevisning ikke betyr noe når politikerne kopmmer nær pengesekken? Der er vi uenig. Dette landet hadee vært annerledes om f.eks etterkrigstidens samfunnsbyggere hadde vært mer opptatt av egen vinning enn folkets beste. Samfunnsdebatten var helt annerledes da, preget av moral og omtanke for alle. Lov om folketrygd gikk igjennom Stortinget i 1967 med et samlet Storting bak seg, unntatt Høyre, som stemte blankt for ikke å lage krise. Nå er det det individualismen som rår, høyrepolitikk, med de skader det påfører det samfunnet de bygde.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mao at ideologisk overbevisning ikke betyr noe når politikerne kopmmer nær pengesekken? Der er vi uenig. Dette landet hadee vært annerledes om f.eks etterkrigstidens samfunnsbyggere hadde vært mer opptatt av egen vinning enn folkets beste. Samfunnsdebatten var helt annerledes da, preget av moral og omtanke for alle. Lov om folketrygd gikk igjennom Stortinget i 1967 med et samlet Storting bak seg, unntatt Høyre, som stemte blankt for ikke å lage krise. Nå er det det individualismen som rår, høyrepolitikk, med de skader det påfører det samfunnet de bygde.

    Men hvor ble det av den ideologiske overbevisningen? Einar gerhardsen ville vridd seg i grava om han hadde sett dagens AP politikere....

    Jeg gir AP/Arbeiderbevegelsen mye skylda for at vi har havnet der vi er. De var "moralens" voktere; og har sviktet totalt. Ikke så lenge siden de jamret over ublu lederlønninger og fallskjermer. Så begynte de å forsyne seg selv grovt - det var en blankofullmakt til alle andre å gjøre det samme....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Så dersom Høyre begynner å promotere seg som partiet som kjemper for særinteressene til overklassen, så er det selvsagt helt greit og et framskritt for en etterrettelig samfunnsdebatt.
    Joda, men for Høyres del er dette så tydelig at man skal være bra nedsnødd for å ikke se det....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvilken kompetanse?-

    Det er et skapt problem av høyresidas ideologi at vi trenger så mange ledere. Vi trenger overhodet ikke ledere (ihvertfall ikke mange) for å produsere det vi trenger i samfunnet.

    Men når Høyre (og AP) er ideologisk forblindet til å privatisere, liberaliserer, anbudsutsetter, osv - så får vi et kunstig behov for ledere. Men INGEN av disse gjør noe produktivt. Det produktive er det arbeiderne på gulvet som står for.
    Dette med fokus på ledere er svært overdrevet. Det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om behov for spisskompetanse på etterhver mer og mer spesialiserte tjenester. Dette er gjerne høyt utdannet folk med relevant erfaring. Å få tak i riktige personer til å løse en del problemstillinger er svært vanskelig i et presset marked på kompetanse - det kan jeg skrive under på. Voff kan voffe så mye han vil her, men dette er noe jeg lever med hver dag.

    Vedrørende teamet "for mange ledere" så er det en såpass forenklet problemstilling - at dere mister vesentlige detaljer på vegen. Men ja, det er nok for mye byråkrati, spesielt i offentlig forvaltning idag. Men, nei - ikke alle ledere er dødt kjøtt - mange jobber svært hardt for å effektivisere og tiltrekke seg riktig kompetanse. Noen av de mest flittife og disiplinerte ledere jeg har møtt er innen det offentlige - og det trengs.

    Når media kjører fram saker som Vy, så konkluderer man for raskt at slik er det også andre steder - men det er ikke nødvendigvis slik. Jeg er enig i at det virker rart at et selskap som tilsynelatende sliter skal ha såpass høye lederlønninger.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Dette med fokus på ledere er svært overdrevet. Det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om behov for spisskompetanse på etterhver mer og mer spesialiserte tjenester. Dette er gjerne høyt utdannet folk med relevant erfaring. Å få tak i riktige personer til å løse en del problemstillinger er svært vanskelig i et presset marked på kompetanse - det kan jeg skrive under på. Voff kan voffe så mye han vil her, men dette er noe jeg lever med hver dag.
    Hvilken bransje er det vanskelig å finne (høykompetent) kompetanse? NAV har ikke hørt om det.
    Det kan godt være at finnes noen smale segmenter der kompetansen mangler, men det er ikke vanlig. Mitt inntrykk etter å vært ansatt på to Universiteter og en forskningsinstitusjon, er selv den mest smale kompetanse er overflodsgode for arbeidsgiverne i en slik grad at ansettelseskriteriene går primært på kjønn og alder.
    Sist jeg søkte på en smal høykompetansestilling var jeg en av 671 søkere, og det var tre dager før fristens utløp.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Prøv å få tak i en flink snekker, han har tid om 4-6-8 måneder. Det samme gjelder også andre håndverkere. Det er et stort misforhold i utdannelse og hva slags arbeidskraft markedet etterspør. Er det foreldrene som har for store ambisjoner for sine foresatte, eller er det samfunnet som har ambisjonene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn