Om Larson har rett i at en naturalisert nordmann har blitt fratatt statsborgerskapet kun på bakgrunn av løse rykter så er det ille.
De har i beste fall rykter som årsak.
Det blir jo bare tullete spekulasjoner. All den tid UDI selvsagt ikke kan gå ut med informasjon i saken, så er det tydeligvis opp til kreative skribenter å sette ut rykter og slenge rundt seg med påstander i pressen om hvor vilkårlig og urettferdig UDI er.
Kan være fra konservative muslimer som misliker hans integrering siden han er ung somalier. Når det kommer til genetikken så stiller det seg vanskelig for dem å bevise at han kommer fra det ene eller andre landet på Afrikas horn. De vil slite med å få en genetikkargumentasjon til å gå gjennom i rettssystemet, så her ser jeg en framtidig rettsskandale for Listhaug og hennes byråkrater. Dessuten, kan en dømmes for noe en har gjort før man ble strafferettslig tilregnelig på grunn av alder?
Man skal ha bodd i Norge i endel år før man kan få statsboprgerskap, så mannen har nok vært langt over strafferettslik aldrsminimun når han søkte på og fikk innvilget statsborgerskap. Hvis dette var basert på svindel bør han selvsagt fratas det og miste alle rettigheter som en norsk statsborger har.
Jeg tviler sterkt på at det kan bevises at han er fra Djibouti. Han er også født i den tiden da Somalia var totalt statsløs, så det vil bli vanskelig å oppdrive noen som helst papirer som kan bevise at han ikke er somalisk. Eneste måten de kan bevise det på er å finne faktiske familiemedlemmer av ham i Djibouti, noe jeg tviler sterkt på at de noengang kan finne.
Hva hvis mannen f.eks. i årevis har sendt penger hjem til familie, klan eller stammen i Djirbouti da? Eller at smuglernettverket som brakte man til landet og deres klienter er avslørt? Det er mange slike ting som kan ligge til grunn for et såpass alvorlig vedtak.
Og da må vi som velgere stille oss spørsmål med om vi synes det er grei ressursbruk å svi av titalls millioner for å muligens bevise at en person som kom her som barn som er en ressurs for Norge ikke er somalisk likevel.
Det vesentlige er om oppholdstillatelse, støtte, utdanning og statsborgerskap ble gitt på bakgrunn av uærlighet og svindel, ikke hvor godt vedkommende har kommet ut av det, eller hvor flik han har vært til å bruke av norske midler for å komme seg opp og frem. Hvor sympatisk han måtte virke er ikke et kriterium i en saklig saksbehandling, selv om slikt er mat for sentimentalitetspressen og den profesjonelle godhetsmafiaen.
Siden han åpenbart ikke har søkt familiegjenforening med noen som helst så blir det rett og slett å lete etter den berømte nålen i høystakken, en svært liten nål i en ekstremt stor høystakk. Rettsak blir det nok, en rettsak jeg er ganske sikker departementet taper, og regningen sitter vi skattebetalere igjen med. Pluss tapet all den tid han ikke har fått bidra i samfunnet vårt og har mottatt en eller annen form for støtte i mellomtiden.
Det at slik svindel blir avdekket kan jo også hindre enorme fremtidig utgifter til tilsvarende bedragere siden det er litt mindre sannsynlig at de prøver seg i Norge når de vet at de kan bli sendt hjem om de blir avslørt. Den langsiktige økonomien er mye viktigere enn denne enkeltsaken.
[/QUOTE]
Det er nok heller ikke sikkert at det er verdens undergang for mannen å måtte reise hjem til Djirbouti. De har sikkert bruk for folk med en slik utdannelse der også, så han vil nok finne seg arbeid. Det er også fullt mulig for utlendinger å søke om å få arbeide i Norge, og det får man gjerne hvis man har en fast stilling å gå til som er tilstrekkelig godt betalt. (Som jeg regner med mannen nå har). Men han må nok søke hjemmefra.
Men greit nok om retten ser på denne saken. Det vil jo i så fall belyse tydelig om UDI foretar vedtak på godt nok grunnlag eller ikke, og da vil nok også mye mer informasjon komme på bordet i stedet for kun spekulasjoner fra tårepressen.