- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.882
Ser ikke ut til at det blir noe av den ønskede ulvemassakren heller.
|
Jeg er ikke 82 altså. Det bare virker sånn.
Har ulven tatt dem?En skam, det er nesten ikke barn i skolepliktig alder igjen på Hedmarken.
Enig! Per Sandberg er ikke faglig kompetent til jobben, han har hverken erfaring fra diplomatiet eller den utdannelsen som en slik stilling normalt krever hvis det skal rekrutteres fra utenfor diplomatiet. Uganda er et av Norges hovedsamarbeidsland, deler hovedsamarbeidspartner-rollen for Uganda sammen med USA og UK, og et viktig økonomisk og politisk sentrum i Øst-Afrika. Det er Afrikas "tigerøkonomi" og det eneste land som har internasjonalt anerkjente universitet (Makarere) sammen med Tanzania (Dar-es-Salaam) utenfor Sør-Afrika på kontinentet. Kun Nairobi er viktigere enn Kampala politisk og økonomisk i den regionen.Langtvekkistan hadde vært mye bedre.....Det jøkke meg noe om Per Sandberg ender opp som Norges ambassadør til Uganda.
Det er det jo allerede. Jeg oppdaget til min overraskelse at der var fradrag for utgifter til pass av barn.https://www.nrk.no/norge/frp-foreslar-a-fjerne-barnetrygd-for-mange-1.13308967
Kjekt med slike klare grenser. En familie med tre barn og samlet inntekt på 924.999.- vil med dette forslaget få kr. 35.000.- høyere nettoinntekt enn samme familie med samlet inntekt på 925.000.-
Egentlig så er jeg litt mot barnetrygd, det hadde vært bedre å innføre skattefradrag for barnefamilier.
Tror det. Og så skal den visstnok ta de som er igjen også slik jeg har forstått det. Den lusker slikkende rundt de fleste barnehager og skoler på hele Hedmarken...Har ulven tatt dem?En skam, det er nesten ikke barn i skolepliktig alder igjen på Hedmarken.
Barn har behov enten de er barn av rike eller fattige.I de tilfellene der barnetrygden går rett inn på konto, for å stå der og gjære til krapylet er 18, så er det pokker ikke behov. Da er det bedre at det blir ei ordning der de som trenger det får mere, og de som er godt stilt får ingen ting.
Johan-Kr
Barnetrygd er ikke, som navnet kanskje skulle få en til å tro, en trygd til barn. Det er en støtte til foreldre. Foreldre med svært god økonomi har råd til å ha barn uten ytterligere pengegaver fra felleskassen. Det er ikke slik at dette skal gå på en sparekonto slik at barna skal ha en startpakke når de er ferdig med skolen. Dette er bare en ordning noen velstående familier har laget for seg selv. Trygden er kun en pengestøtte til foreldrene slik at de skal sikres å ha til det nødvendige i det daglige i barnas oppvekst.Barn har behov enten de er barn av rike eller fattige.
Jeg klarer ikke å se det negative i at barnetrygden er utløsende faktor for oppsparing av startkapital til avkommets voksenliv.
De blå-blå liker byråkrati. Det skal de ha.
Her er snakker vi forbi hverandre. Barnet disponerer ikke barnetrygden, men det er likefullt støtte til å sikre at alle barn har til minimums livsopphold.Barnetrygd er ikke, som navnet kanskje skulle få en til å tro, en trygd til barn. Det er en støtte til foreldre.
Irrelevant. Se til helsevesenet. Staten tar regningen for sykehusopphold uansett inntekt. Alle får refundert utgifter til offentlig legehjelp, blå resept. osv.Foreldre med svært god økonomi har råd til å ha barn uten ytterligere pengegaver fra felleskassen.
Pengene går selvsagt ikke til en startpakke til voksenlivet. Pengene går til innkjøp av klær, mat og alt barnet trenger i dagliglivet. De går til livsopphold. Deretter har noen velstående tenkt at siden de har god råd kan de spare tilsvarende beløp. Hvorfor tilsvarende beløp. Fordi psykologi.Det er ikke slik at dette skal gå på en sparekonto slik at barna skal ha en startpakke når de er ferdig med skolen. Dette er bare en ordning noen velstående familier har laget for seg selv. Trygden er kun en pengestøtte til foreldrene slik at de skal sikres å ha til det nødvendige i det daglige i barnas oppvekst.
Hvis man er villig til å kaste bort andeler av potten på byråkrati, så joda. Alternativet er å øke barnetrygden for alle og de som har god råd kan se på dette som målrettet skattelette som treffer bedre enn f.eks siste 4 års formueskatteletter.Det vil være mye mer hensiktsmessig å fordele barnetrygden på en måte som tilgodeser de barnefamiliene som lever med en anstrengt økonomi enn dem som har mye mer enn de har bruk for uansett.
Det er ditt postulat.Barnetrygden som den fungerer i dag gir lite mening.
Eller vi kan øke potten, eller bruke flere virkemidler enn barnetrygd for å løfte de fattigste opp. Mer byråkrati og undergraving av barnetrygdsordningen er ikke løsningen.Hadde man brukt den samme poten men fordelt ressursene til dem med lavest inntekt og formue så ville det ført til en bedre oppvekst for mange barn som vokser opp under fattige kår.
10 G er over 900.000,- og det må jo være en god inntekt.....derfor er det viktig at barnetrygden ikke undergraves. Bruk andre virkemidler for å få disse familiene opp av fattigdom.
PS!
Du er ikke rik eller har god inntekt hvis husstanden din har 10G i samlet inntekt.
10 G er såvidt over 900.000,- ja. En husholdning består av 2 voksne personer. Er årslønn på 450.000,- en god lønn? Gjennomsnittlig lønn ligger 100k over dette.10 G er over 900.000,- og det må jo være en god inntekt.....derfor er det viktig at barnetrygden ikke undergraves. Bruk andre virkemidler for å få disse familiene opp av fattigdom.
PS!
Du er ikke rik eller har god inntekt hvis husstanden din har 10G i samlet inntekt.
Eller er vi virkelig så bortskjemte at vi synes det er dårlig?
Omtrent det jeg tjener. Jeg bor i en temmelig nøktern leilighet i et av byens rimeligste strøk, kjøpt da den kosta halvparten. Jeg greier meg, og sutrer så lite jeg klarer. Men fri og bevare meg for å måtte etablere meg i dagens boligmarked. Unger måtte jeg satt bort.En aleneforelder med tre barn og en inntekt på 500.000 har ofte ikke nok til det nødvendigste i Oslo.
Det er vel nettopp det som det handler om for mange. De fleste her inne har etablert seg for lenge siden, men tanken på å finansiere sin første bolig (enslig og med barn på slep) til en prislapp på tre til fire millioner hvis du er heldig er dunkel.Omtrent det jeg tjener. Jeg bor i en temmelig nøktern leilighet i et av byens rimeligste strøk, kjøpt da den kosta halvparten. Jeg greier meg, og sutrer så lite jeg klarer. Men fri og bevare meg for å måtte etablere meg i dagens boligmarked. Unger måtte jeg satt bort.En aleneforelder med tre barn og en inntekt på 500.000 har ofte ikke nok til det nødvendigste i Oslo.
Mener du at folk med inntekt over 500.000 skal dekke det de måtte ta ut av helsetjenester selv også da?Tjener man 500.000,- i året så kan man ikke forvente å få støtte fra det offentlige. Det er noe de aller fleste land ikke har råd til å gjøre.
Norge har råd til dette nå, men det vinduet kommer til å lukke seg. Vi er derfor nødt til å se på overføringer av alle slag.
Og jeg sliter virkelig med å forstå at erklærte sosialister/sosialdemokrater forsvarer at staten skal gi barnetrygd til barna til f.eks. Trygve Hegnar og Rimi Hagen. Og det er ikke nødvendig å komme med utsagn om at barnetrygden er til barna og ikke foreldrene. I praksis så går pengene til familier som til de grader ikke trenger midler fra det offentlige og de skal derfor heller ikke få en krone.
Du skjønner du er gammel når...Det er vel nettopp det som det handler om for mange. De fleste her inne har etablert seg for lenge siden, men tanken på å finansiere sin første bolig (enslig og med barn på slep) til en prislapp på tre til fire millioner hvis du er heldig er dunkel.Omtrent det jeg tjener. Jeg bor i en temmelig nøktern leilighet i et av byens rimeligste strøk, kjøpt da den kosta halvparten. Jeg greier meg, og sutrer så lite jeg klarer. Men fri og bevare meg for å måtte etablere meg i dagens boligmarked. Unger måtte jeg satt bort.En aleneforelder med tre barn og en inntekt på 500.000 har ofte ikke nok til det nødvendigste i Oslo.
Selvfølgelig mener jeg ikke det. Jeg tenker på støtteordninger av ymse slag. Et bra offentlig helsevesen er en forutsetning for at samfunnet skal forbli fredelig fremover. Men når inntektene fra olje og gass går nedover så må vi tørre å ta noen tøffe beslutninger.Mener du at folk med inntekt over 500.000 skal dekke det de måtte ta ut av helsetjenester selv også da?Tjener man 500.000,- i året så kan man ikke forvente å få støtte fra det offentlige. Det er noe de aller fleste land ikke har råd til å gjøre.
Norge har råd til dette nå, men det vinduet kommer til å lukke seg. Vi er derfor nødt til å se på overføringer av alle slag.
Og jeg sliter virkelig med å forstå at erklærte sosialister/sosialdemokrater forsvarer at staten skal gi barnetrygd til barna til f.eks. Trygve Hegnar og Rimi Hagen. Og det er ikke nødvendig å komme med utsagn om at barnetrygden er til barna og ikke foreldrene. I praksis så går pengene til familier som til de grader ikke trenger midler fra det offentlige og de skal derfor heller ikke få en krone.