Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.911
    Kontantstøtte er billigere enn barnehage for det offentlige gitt at den hjemmeværende uansett ikke ville jobbet og bidratt med skatteinntekter. Kontantstøtte har mange andre negative bieffekter, men kostnaden løpende er ikke en av de. En barnehageplass er subsidiert med ca 10000 PR mnd (i alle fall i Oslo). Økonomien i kontantstøtte er kun kurant for folk med svært lav inntekt (og som følgelig nesten ikke betaler skatt uansett).

Vi hadde kontantstøtte ett år siden samboeren var frivillig hjemme ett år ekstra med hvert av barna, sånn sett var det fint for oss - men like fullt synest jeg ordningen er stupdum.

Husk også at en del blir ufrivillig hjemme med barn en stund siden det kan være vanskelig å få barnehage dersom ungene er født sent på året. ikke alle mottar støtten fordi de har så lyst - det er langt gunstigere for de å jobbe.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De blå-blå tar 29000 kr fra barn av uføre og gir 7500 måneden for at friske foreldre skal være hjemme. Det viktigste vi kan gjøre for å redusere forskjeller er å få folk i jobb, sier Erna og øker kontantstøtten for å holde folk hjemme.
    Kontantstøtten er stupdum. Og uten KfrFs renkespill hadde den vært borte.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    De blå-blå tar 29000 kr fra barn av uføre og gir 7500 måneden for at friske foreldre skal være hjemme. Det viktigste vi kan gjøre for å redusere forskjeller er å få folk i jobb, sier Erna og øker kontantstøtten for å holde folk hjemme.
    Kontantstøtten er stupdum. Og uten KfrFs renkespill hadde den vært borte.
    Enig i det, men har vi barnehageplasser og jobber til alle disse ?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Venter på en rødblå regjering. Støre på topp.
    Jeg og. Skillet mellom H og Ap er mer historisk bestemt enn av realpolitikk, selv om det selvsagt er åpenbare forskjeller i syn på feks skattepolitikk ser det ikke ut som om forskjellen er større enn mellom noen av de og partier de ellers er positive til å samarbeide med. De blåblå har est opp offentlig sektor mer enn Ap noen sinne klarte.......

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.708
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I norsk politikk er de praktiske skillelinjene utrolig små. Støre og Erna går høyt opp på banen, men det er veldig lite forskjell. Det er litt mere forskjell ut til KrF, FrP, Sp og V. Det to outsiderne er SV og MdG. SV måtte spise en god del kameler i Regjering, og det regner jeg med MdG evnt ville måtte gjort.

Forskjellen er stor til USA, der det etter hvert er blitt slik at det er bedre å drive obstruksjonistpolitikk, slik at landet går til helvete, enn å hestehandle om de mindre viktige tingene, så man får igjennom hjertesakene. Det som bekymrer meg, er at vi ser tendensene til "My way or the Highway" her også.

Johan-Kr

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Kontantstøtte er billigere enn barnehage for det offentlige gitt at den hjemmeværende uansett ikke ville jobbet og bidratt med skatteinntekter.
    ....

Husk også at en del blir ufrivillig hjemme med barn en stund siden det kan være vanskelig å få barnehage dersom ungene er født sent på året. ikke alle mottar støtten fordi de har så lyst - det er langt gunstigere for de å jobbe.
    Forutsetningen du setter i første setning er feil. se din siste setning. Hovedmengden er de som venter på barnehageplass. Så nylig en graf som viste måned og kontantstøttemottaker. Steg jevnt og trutt frem til barnehageopptak og alle forsvant utenom 1/5. Skjer hvert år.

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    ^Om MDG ligger mitt hjerte nærmest. Det er det eneste partiet som tydelig tar stilling i forhold til vår tids største trussel: klimaendringene. Men denne trusselen er "usynlig" og foreløpig lett å neglisjere, noe vår regjering tydelig har demonstrert. Var Venstre-velger i årtier, men det kunne man ikke fortsette med, partiet har mistet all troverdighet når det gjelder klima.
    MDG, med Rasmus Hansson i spissen, gjorde en god jobb til å få oppmerksomheten på global oppvarming og lokal forurensing. De har nok mye av æren for at Venstre og Krf føler seg presset i disse sakene og utfordrer regjeringen i økende grad. Jeg håper de klarer å forvalte denne nye oppmerksomheten rundt klima på en bedre måte framover.

Din oppsummering av hva Machiavelli mente er ikke i pakt med hva Machiavelli mente, så den får du ta til deg. Din kunnskap om "Fyrsten" er ikke demonstrert; uansett er det ikke dette "Dirty Hands" handler om.
    Det har i flere århundrer vært flere meninger rundt hva Machiavelli egentlig mente med Fyrsten / Om Fyrster; Om han egentlig mente det han skrev eller om boken var til skrekk og advarsel (som eksempel). Jeg betviler derfor at du sitter på fasiten på hva Machiavelli egentlig mente om boken. Boken tolkes gjerne ut fra samtiden - og får gjerne ekstra oppmerksomhet i krisetider. Boken er kanskje derfor av ekstra interesse i vår egent tid, med klimakrise og fall av den veletablerte politiske eliten i den vestlige verdenen med Breixt og Trump som eksempler.

Jeg synes Jon Bingen sitt forord i den norske oversettelsen er av interesse vedrørende vårt tema: Fysisk vold er all makts definitive opphav. Den politiske realismen beskriver vold som statsgrunnleggerens eneste våpen for å tvinge sin vilje igjennom - der vold er ensbetydende med handlingsevne.

Videre, Machiavelli har alltid vært diskuter i den klassiske debatten om "målenes helligelse av midlene". Det kan derimot virke som at Machiavelli selv ikke stilte dette spørsmålet selv - ettersom menneskets natur er korrupt og må styres med makt og vold.

Dette realpolitiske synet er noe du selv demonstrerer med sitat og utsagn:

Skal man lykkes med kampanjen bruker man de beste verktøy som til enhver tid er til rådighet - å forlange noe annet er tåpelig, enkelt å gjennomskue og tyder på en umodenhet i forhold til realpolitikk som sørger for at man bør nøye seg med å være potetskreller om man skulle komme i militæret.

Sånn sett kan man se på realpolitikk som en matematisk beskrivelse av naturlige fenomener ut fra elementære prinsipper og lover; Man må bruke de verktøy som er tilgjengelige for å oppnå målene. å blande inn moral er tåpelig og umodent. Sånn sett er jeg umoden og tåpelig - fordi jeg tror på moral og det å leve etter sine egne prinsipper og lære. Det er derfor jeg genuint blir oppgitt når MDG bruker mer taxi og fly enn meg selv, selv om de har en jobb som burde gjøre det enklere å unngå disse transportmidlene.

Jeg synes ovennevnte problemstilling er sterkt beslektet med "The problem og Dirty hands": "Should political leaders violate the deepest constraints of morality in order to achieve great goods or avoid disasters for their communities?". Etter min mening er dette et farlig, nærmest stalinistisk, tankegods. Hvem kan egentlig være en endelige dommer på hva som er de gode målene?

Av ren nysgjerrighet så skulle jeg gjerne ha fått din versjon av hva Machiavelli egentlig mente med boken "Om Fyrster". Dette er et interessant tema.

NB! Du må gjerne argumentere for at jeg ikke forstår ting og tang - men hvis jeg kan velge - gå gjerne etter mine argumenter for forklar hvorfor du mener noe annet. Jeg har ingen "giftig stolthet" i dette :)

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Meningsmåling gjort 6. - 7. desember for nationen sender Venstre godt under sperregrensen (2,7% fra 6.0% på forrige). En passelig belønning for å på nytt garantere for høyrepopulister i regjering. Måtte det vedvare. AP går frem til 38,7 % og er større enn H (21,6%) og FrP (14,1%) tilsammen.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^Tviler på at dette vedvarer. Det har vært mye negativt fokus på regjeringen og støttepartiene under forhandlingene. Mye kan snu utover våren når man ser bedre effekten av deres politiske plattform - som er mer framtidsrettet og moderne enn Ap med Sp og Sv på slep. Jeg synes det er merkelig at noen virkelig ønsker seg et nytt rødgrønt styre med handlingslammelse i nye 8 år. Jeg skulle gjerne ha sett en god begrunnelse for dette. De har åpenbart en dårligere klimapolitikk enn hva V og Krf klarer å få til med de blåblå - og de har åpenbart en dårligere politikk for å sikre vekst i næringslivet for å få til en bærekraftig privat sektor som på sikt kan ta over for oil & gass.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Og virkeligheten viser seg å være det stikk motsatte av hva du nettopp beskrev, RRR.

- Rødgrønt var styringsdyktig, Såpass styringsdyktig at stortingspolitikere ble frustrert over lite jobb.
    - AP's alternative budsjett er grønnere enn vedtatte budsjettforlik.
    - De blå-blå nye arbeidsplasser, de få det er, kommer i det offentlige, stikk imot Høyres lovnader.
    - Blå-blås politikk er ikke bærekraftig da de tapper landet for ressurser. Det har gått så langt at Siv Jensen selv har sagt at det ikke er penger igjen til neste Storting og de må stramme inn.

Regjeringen bruker penger som fulle høyrefolk og regjeringen leverer på gaver til sine rike onkler. Resten av Norge går på hvileskjær etter hvileskjær.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.700
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det kan vere god grunn til å krype godt under dyna. Sjølv har eg vore lite imponert over norsk politikk sidan eg vart godt vaksen. Altså politikk i kraft av korleis vi skal fordele og prioritere. Tykkjer det er vanskeleg å sjå skilnaden på blått, grønt og raudt. Det er mest gusjegrå nyansar over alt sånt, tykkjer eg. Som Zappa seier på introen til "Bobby Brown goes down": We have to come up with some new shit". Stoda er ikkje noko vidare.

I 1985 kom nytt inntektssystem til kommunene. Det gamle var tungrodd og veldig detaljstyrt, så ei endring måtte til. Willoch sytte for at det ikkje kom mindre til kommunene i fyrstninga.

Etter kvart kom politikarane på å sette ned eit utval som hadde til mandat å omfordele ressursane, slik at distrikta fekk mindre, dvs "et enklere og mer rettferdig fordelingssystem for kommuner og fylkeskommuner".

Dette, i tillegg til andre neoliberalistiske idear, har ført til at vi kronesett alt frå kommunetenester til ambulanser og sjukehus. Vi er på full fart til eit system der vi alle skal bu i byar/tettstadar og livnære oss av parkeringsgebyr, advokatsalær frisering og internettenester. Mat skal vi importere frå land som er meir kostnadseffektive enn oss. Fisken vår skal sendast rund til Kina, der han skal sløyast og pakkast, for så og sendast attende til norske frysediskar. For det løner seg.

Anna verdiskaping får vi ved å auke bustadsprisane. For det er vanskeleg å tene pengar på anna vis. Dersom du ikkje sit i ei av dei tre sterke kjedene som bestemmer vareutvalet.

Det løner seg ikkje å ha sauer her i landet, for det vert billegare å sende sauekjøt frå New Zealand. Og all industri skal sentaliserast til Kina. Samstundes får vi migrasjonsutfordringar, som tenkjast løyst ved hjelp av radikale tiltak og rabiate, sterke menn, i takt med at trua på demokrati er sterkt dalande i land som USA, Austerrike, Nederland, Frankrike, og ikkje minst Tyrkia.

Lokalt løyser vi miljøproblema ved å på individuelt initiativ velje bort det som ikkje er berekraftig, dvs kjøpe slikt som har nøkkelmerket, eller CO2-kvotar, litiumbatteridrevne bilar og kollektivtransport der vi har råd til sånt.

Glad eg bur i ei lita bygd, har robåt og så mykje plen at eg kan få ein fornuftig potetåker ut av det. Doomsday prepping er løysinga. Kvar kan eg få tak i ein god revolvar, tru?

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hørte i radio den grulige kulturministeren vår som utnevnte nok en sterk kvinne (og vennine) fra nææææringslivet som styreleder for Nasjonalmuseet. Lars Roar Langslet vi trenger deg. Erfaring fra Tusenfryd og norsk tipping veier tungt hos en kulturminister som mener Beethoven er blant våre mest folkekjære komponister og som personlig har Kygo som favorittartist. Kunst og kultur er i følge disse to åndspersonene den nye olja. Lykke til med det.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dirty hands har noe med at en ikke kan bedrive politisk utøvelse/styring, og samtidig forbli jomfru. (En blir ikke stalinist av den grunn, trippel-R!)

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Victor Normann; eneste høyremann med gangsyn pr i dag. De andre vaser rundt i blinde pga ideologiske skylapper som har fått strammet seg ordentlig til i kraft av nyliberalismen som rår overalt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.101
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hørte i radio den grulige kulturministeren vår som utnevnte nok en sterk kvinne (og vennine) fra nææææringslivet som styreleder for Nasjonalmuseet. Lars Roar Langslet vi trenger deg. Erfaring fra Tusenfryd og norsk tipping veier tungt hos en kulturminister som mener Beethoven er blant våre mest folkekjære komponister og som personlig har Kygo som favorittartist. Kunst og kultur er i følge disse to åndspersonene den nye olja. Lykke til med det.
    Nå må det vel i sannhet innrømmes at Åse Kleveland også var innom Tusenfryd uten på noen måte å bli ødelagt av det.....

Men tror vi at det er nok å ha ledererfaring for å bli en god leder? Føler meg ikke så sikker på det.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Helt oppriktig synes jeg det er veldig rart at sånne som disse to får posisjoner som det ikke burde være vanskelig å finne normalt begavede mennesker til å ta på seg. At slike navn blir stående igjen når alle andre tenkelige kandidater er strøket er vanskelig å skjønne at går an. Noen som kan forklare?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.911
    Tviler på at statsrådpost står spesielt høyt på ønskelisten hos noen som faktisk kan noe om saker og ting og ikke bare kan politikk.

Husker da Kåre Valebrokk stort sett alltid omtalte Restad som "lensmann" og ikke finansminister i lederartiklene i DN.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    10.871
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    For mye bruspulver og en absurd ide om at alt kan drives med kortsiktig profitt, enten det er kreftbehandling, veivedlikehold eller, nå også, kultur. Hvis det er den nye olja er det bare å grave opp Mausern for middelmådige smørerier fra en av europas åndsfattigste, overtroiske og minst intelektuelle nasjonalstater er omtrent like interessante som eksportverdien av matretter som ender på "ball". Sett i en sentral- og sydeuropeisk sammenheng burde strengt tatt dette gjemmes bort på loftet, men det gleder jo oss som ikke vet bedre.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.960
    Torget vurderinger
    4
    - Rødgrønt var styringsdyktig, Såpass styringsdyktig at stortingspolitikere ble frustrert over lite jobb.
    De rødgrønne var styringsdyktige, tross vesentlig mer tumulter og omrokkeringer enn de blåblå, fordi de hadde en sterk leder. Mye kan sies og har blitt sagt om såpa Jens Stoltenberg, bl.a. at han var konfliktsky. Sannheten er heller at han er en politisk taktiker av rang slik at han styrte sterkt, men samtidig sørget for at konfliktene i liten grad heftet ved og svekket han selv.

Tåkefyrsten Jonas er et heeelt annet kapittel i Arbeiderpartiets historie. Det virker egentlig som om han ikke egentlig noen gang har ønsket seg lederjobben, men heller ville fortsatt som omreisende festtalende utenriksminister til evig tid. Når han kritiserer Erna Solberg sitt lederskap virker det ikke annet enn forferdelig hult.

Det tror jeg også de fleste trofaste rødgrønne velgere ser, slik at den enorme mediastormen mot den blåblå "budsjettkrisen" er nettopp det, altså mediaskapt. De fleste vanlige velgere bryr seg lite. Norge, Stortinget og det bunnsolide norske byråkratiet er i realiteten ganske uberørt av denne lille politiske krusningen i et ellers dørgende kjedelig, forutsigbart og trygt politisk landskap, noe svært mange andre land burde misunne oss.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja, det kan vere god grunn til å krype godt under dyna. Sjølv har eg vore lite imponert over norsk politikk sidan eg vart godt vaksen. Altså politikk i kraft av korleis vi skal fordele og prioritere. Tykkjer det er vanskeleg å sjå skilnaden på blått, grønt og raudt. Det er mest gusjegrå nyansar over alt sånt, tykkjer eg. Som Zappa seier på introen til "Bobby Brown goes down": We have to come up with some new shit". Stoda er ikkje noko vidare.

I 1985 kom nytt inntektssystem til kommunene. Det gamle var tungrodd og veldig detaljstyrt, så ei endring måtte til. Willoch sytte for at det ikkje kom mindre til kommunene i fyrstninga.

Etter kvart kom politikarane på å sette ned eit utval som hadde til mandat å omfordele ressursane, slik at distrikta fekk mindre, dvs "et enklere og mer rettferdig fordelingssystem for kommuner og fylkeskommuner".

Dette, i tillegg til andre neoliberalistiske idear, har ført til at vi kronesett alt frå kommunetenester til ambulanser og sjukehus. Vi er på full fart til eit system der vi alle skal bu i byar/tettstadar og livnære oss av parkeringsgebyr, advokatsalær frisering og internettenester. Mat skal vi importere frå land som er meir kostnadseffektive enn oss. Fisken vår skal sendast rund til Kina, der han skal sløyast og pakkast, for så og sendast attende til norske frysediskar. For det løner seg.

Anna verdiskaping får vi ved å auke bustadsprisane. For det er vanskeleg å tene pengar på anna vis. Dersom du ikkje sit i ei av dei tre sterke kjedene som bestemmer vareutvalet.

Det løner seg ikkje å ha sauer her i landet, for det vert billegare å sende sauekjøt frå New Zealand. Og all industri skal sentaliserast til Kina. Samstundes får vi migrasjonsutfordringar, som tenkjast løyst ved hjelp av radikale tiltak og rabiate, sterke menn, i takt med at trua på demokrati er sterkt dalande i land som USA, Austerrike, Nederland, Frankrike, og ikkje minst Tyrkia.

Lokalt løyser vi miljøproblema ved å på individuelt initiativ velje bort det som ikkje er berekraftig, dvs kjøpe slikt som har nøkkelmerket, eller CO2-kvotar, litiumbatteridrevne bilar og kollektivtransport der vi har råd til sånt.

Glad eg bur i ei lita bygd, har robåt og så mykje plen at eg kan få ein fornuftig potetåker ut av det. Doomsday prepping er løysinga. Kvar kan eg få tak i ein god revolvar, tru?
    Denne er litt til deg.. :)

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    budsjettkrisen mediaskapt? Ja, da ser du hva du ønsker å se. Den blå-blå mindretallsregjeringen startet forhandlingene med å stille ultimatum, et ultimatum som brøt samarbeidsavtalen og fjorårets budsjettenighet. Deretter satte og brøt de frister. Saksbehandlingen var en total farse. Og det hele endte opp med å stikke fingrene inn i oljefondet, for indekningen uteblir. Sentrale venstre-politikere tok avstand før det hele ble vedtatt i Stortinget.

Erna som leder? Hun gjemmer seg bak skapet og lar populistene få fritt spillerom. Politikk handler om å prioritere, og dagens regjering er den svakeste vi har hatt på manns minne.

G

Gjestemedlem

Gjest
    budsjettkrisen mediaskapt?
    Ja det hele handlet og forhandlinger. Krisemaksimering var bare tullball. Som forventet ble det enighet. Klart det blir ærlig og hard kamp når det er en mindretallsregjering.

Ja, da ser du hva du ønsker å se. Den blå-blå mindretallsregjeringen startet forhandlingene med å stille ultimatum, et ultimatum som brøt samarbeidsavtalen og fjorårets budsjettenighet. Deretter satte og brøt de frister. Saksbehandlingen var en total farse. Og det hele endte opp med å stikke fingrene inn i oljefondet, for indekningen uteblir. Sentrale venstre-politikere tok avstand før det hele ble vedtatt i Stortinget.
    Fjas og panikkflagring.

Erna som leder? Hun gjemmer seg bak skapet og lar populistene få fritt spillerom. Politikk handler om å prioritere, og dagens regjering er den svakeste vi har hatt på manns minne.
    Hva legger du i svakhet og styrke da?

Ettpartistyre som du drømmer om er sikkert sterkt nok.. men er det ønskelig? Er det ikke bedre med kraftige uenigheter og forhandlingsresultater tross alt, selv om det uansett hvem som styre medfører edelt tåpelige og unngåelige utfall?

Drøm gjerne om røde diktatorer. De som bare kan bestemme at alt skal bli som du fabulerer om, hva nå enn det egentlig måtte være.

Jeg er mer fornøyd med uenighet, krangel og hestehandler når det kommer til praktisk politikk.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Der kom den gamle velkjente Gjestemedlem tilbake. Han som tillegger deg meninger du slett ikke har. Jeg drømmer ikke om noe ettpartistyre eller diktatur. God kveld!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Der kom den gamle velkjente Gjestemedlem tilbake. Han som tillegger deg meninger du slett ikke har. Jeg drømmer ikke om noe ettpartistyre eller diktatur. God kveld!
    Ja det var dumt og unødvendig sagt det der, stråmann så det rekker. Beklager. Jeg tror jo ikke egentlig at det er noe slikt du ønsker.

Jeg skulle nok mye heller ha skrevet flertallsregjering med ett sterkt parti i en lederrolle enn ettpartistyre.

Røde diktatorer var enda dummere sagt.

U

Utgatt24668

Gjest
    Og virkeligheten viser seg å være det stikk motsatte av hva du nettopp beskrev, RRR.

- AP's alternative budsjett er grønnere enn vedtatte budsjettforlik.
    - De blå-blå nye arbeidsplasser, de få det er, kommer i det offentlige, stikk imot Høyres lovnader.
    - Blå-blås politikk er ikke bærekraftig da de tapper landet for ressurser. Det har gått så langt at Siv Jensen selv har sagt at det ikke er penger igjen til neste Storting og de må stramme inn.

Regjeringen bruker penger som fulle høyrefolk og regjeringen leverer på gaver til sine rike onkler. Resten av Norge går på hvileskjær etter hvileskjær.
    Stortingspolitikerne ble frustrert over at alle avgjørelser ble tatt utenfor Stortinget. Dette er en konsekvens av en flertallsregjering men ikke en indikator på hvor gode disse beslutningene til syvende og sist var.

Aps alternative budsjett tar urealistisk mye penger fra skatter og avgifter som kan betale for grønne tiltak. Med Sp sin innflytelse ville de i realiteten ikke vært i nærheten av dagens budsjett. Grønt skifte i privat sektor er det ikke snakk om - heller en nedgang av hele sektoren grunnet skattene.

Regjeringen ligger etter på avbyråkratisering og gevinstrealisering i det offentlige. Dette er tunge prosesser som tar tid. Det er synd men på samme tid så har vi tross alt hatt 8 år med helt motsatt politikk og vårrengjøringen er vanskelig etter denne fyllefesten.

Regjeringen bruker mer penger i nedgangstiden helt i henhold til handlingsregelen. De gjør alt de kan for å unngå å tappe selskaper som skal stå for verdiskaping og sysselsetting fram i tid. Det er på dette området Ap er mest skadelig. Ap bruker for øvrig nesten like mye oljepenger i sitt budsjett.

U

Utgatt24668

Gjest
    De rødgrønne var styringsdyktige, tross vesentlig mer tumulter og omrokkeringer enn de blåblå, fordi de hadde en sterk leder. Mye kan sies og har blitt sagt om såpa Jens Stoltenberg, bl.a. at han var konfliktsky. Sannheten er heller at han er en politisk taktiker av rang slik at han styrte sterkt, men samtidig sørget for at konfliktene i liten grad heftet ved og svekket han selv..
    Interessant å se noen omtale Jens Stoltenberg som en sterk leder. Det er sagt mye positivt og negativt om ham - men sterk er et helt nytt ord i denne sammenheng :) Når det er sagt så fikk han SV til å svelge så mange kameler at partiet ligger nede med brukket rygg selv den dag i dag - så det er muligens noe i det.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Sigve Brekke? Der har du en skikkelig luring. Han får meg til å brekke meg. Blir spennende å se om Monica Mæland tør å spille kortet sitt nå da.

H

Hardingfele

Gjest
    Minerva syns ikke stort om at den blåblå regjeringens budsjett er det rødeste noensinne:

https://www.minervanett.no/kaos-er-dyrt/

Og, nei, det skyldes ikke oljeprisen:

Regjeringen har vært uheldig med oljeprisen, som både gir lavere aktivitet i økonomien, høyere utgifter til arbeidsledighet og behov for motkonjunkturpolitikk. Spør du noen i Høyre, er det forklaringen som vil bli gitt på den økende offentlige pengebruken. Men innretningen på mange av utgiftsøkningene bærer ikke preg av motkonjunkturpolitikk. Samferdselsinvesteringene som har drevet mye av veksten, er langsiktige, og kommer til å prege budsjettene i flere år fremover. Offentlige utgifter til lønn og vareinnsats begynte å stige under blåblått styre allerede før fallet i oljeprisene. Og når statssekretær Tore Vamraak (H) ved Finansdepartementet sier til Minerva at overføringer som «pensjoner og barnetrygd [ikke] øker statens størrelse», presenterer han et syn på både tvungen sparing og omfordeling som i hvert fall ikke er det tradisjonelle borgerlige synet.
    Én del av det problemet, som i for liten grad er erkjent, er borgerlig kaos.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Støre nekter å dø før han kan føre opp Statsminister på C.V'en. Men han gjør det jo ikke lett for seg selv. #snukappaettervinden

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Stakkars Fabian da (som egentlig er en snill gutt), men lønna er sikkert helt grei.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Skulle vært posta i den andre tråden, men politikken har gjort meg fargeblind :)
    Hos Støre får du sikkert den fargen du ønsker deg uansett. Og skifter du mening skifter han nok farge.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn