Ooh, catfight...I lige måde, må jeg si.Oj, så indignert.(...)Det var da voldomt.
Ooh, catfight...I lige måde, må jeg si.Oj, så indignert.(...)Det var da voldomt.
Der hvor det ikke finnes gode alternativer skulle det bare mangle at man reiser med fly. Problemet oppstår når man tar fly eller taxi der man oppfordrer andre til å ta tog eller t-bane. Dette oppleves sterkt som dobbelmoral fra et parti som baserer sin politikk på moral og personlig ansvar.Politikerforakt er gitt og det er vanskelig å se hvordan den kan bli særlig større (verre).
Grepet er velkjent - Gore ble i noen år angrepet fordi han ikke rodde over Atlanteren til møter i Europa, etter at han lanserte "An inconvenient truth". Ditto fremsettes kritikk mot at klimapolitikere og -forskere flyr til klimamøter. Her må man veie utfall mot virkemidler - i hvilken grad økes effektiviteten i forhold til måloppnåelsen?
Anderson, motdebattanten til Brendan i eksemplet over, nekter å fly til møter og har også tatt tog på tvers av Europa og Asia, fordi han mener det er moralsk uforsvarlig å fly. Men når fossilindustriens lobbyister, direktører og støttepolitikere tar privatjet til sine sammenkomster, kan det godt være at en økonomiklassebillett kjøpt med karbonkvote ikke er det som burde nøre opp om politikerforakt.
Leste du innlegget - eller har du bare en dårlig mage?Ikke at jeg stemmer mdg eller andre interesser dit hen, så tilsier dine logiske kortslutninger og manglende evner til å ha to tanker i hode på en gang, at det er praktisk umulig å drive miljøpolitikk
Å harelabbe over wiki gir et grunt utgangspunkt for egne meninger, RRR.Der hvor det ikke finnes gode alternativer skulle det bare mangle at man reiser med fly. Problemet oppstår når man tar fly eller taxi der man oppfordrer andre til å ta tog eller t-bane. Dette oppleves sterkt som dobbelmoral fra et parti som baserer sin politikk på moral og personlig ansvar.Politikerforakt er gitt og det er vanskelig å se hvordan den kan bli særlig større (verre).
Grepet er velkjent - Gore ble i noen år angrepet fordi han ikke rodde over Atlanteren til møter i Europa, etter at han lanserte "An inconvenient truth". Ditto fremsettes kritikk mot at klimapolitikere og -forskere flyr til klimamøter. Her må man veie utfall mot virkemidler - i hvilken grad økes effektiviteten i forhold til måloppnåelsen?
Anderson, motdebattanten til Brendan i eksemplet over, nekter å fly til møter og har også tatt tog på tvers av Europa og Asia, fordi han mener det er moralsk uforsvarlig å fly. Men når fossilindustriens lobbyister, direktører og støttepolitikere tar privatjet til sine sammenkomster, kan det godt være at en økonomiklassebillett kjøpt med karbonkvote ikke er det som burde nøre opp om politikerforakt.
"The problem of dirty hands" er sterkt beslektet med uttrykket "målet helliger midlet". Dette kjenner vi godt fra Machiavellis litteratur som legger til grunn at mennesket er korrupt i sitt sinn og trenger en sterk leder som bruker makt for å holde deres drifter i sjakk. Bruk av vold er angivelig det eneste egentlige midlet som en sterk leder har - og kan derfor rettferdiggjøre bruken av dette. Den personlige moral må være plettfri, mens den offentlige moral kan sidesettes etter behov.
Problemstillingen er også gjennomgående i "Forbrytelser og Straff" der Raskolinikov tar livet av den onde pantelåneren for å bruke pengene hennes på gode gjerninger. Å rettferdiggjøre drap for en god gjerning er svært problematisk moralsk.
For å sette det på spissen: "Vi dreper deg for ditt eget beste". Den beste medisin for å fjerne arbeidsløshet, fattigdom og terrorisme - og ikke minst en løsning på global oppvarming.
Ja, det hjelper ikke for ditt rasjonale som allerede påpektNå har jeg til og med lest det en gang til.. fremdeles like håpløst![]()
Jeg kan meg trygghet forvisse deg om at jeg har gode kunnskaper om Machiavelli. Det at du forsøker å selge ned mine argumenter med påstander om wikipedia og harelabb velger jeg å ta som et komplement. Dette blir vikarierende argumenter etter mitt syn - og de er heller ikke begrunnet av deg. Da kan jeg heller ikke besvare dem. Alternativet er å bruke samme mynt tilbake og spekulere om deg og dine kunnskaper - som har liten hensikt.Å harelabbe over wiki gir et grunt utgangspunkt for egne meninger, RRR.Der hvor det ikke finnes gode alternativer skulle det bare mangle at man reiser med fly. Problemet oppstår når man tar fly eller taxi der man oppfordrer andre til å ta tog eller t-bane. Dette oppleves sterkt som dobbelmoral fra et parti som baserer sin politikk på moral og personlig ansvar.Politikerforakt er gitt og det er vanskelig å se hvordan den kan bli særlig større (verre).
Grepet er velkjent - Gore ble i noen år angrepet fordi han ikke rodde over Atlanteren til møter i Europa, etter at han lanserte "An inconvenient truth". Ditto fremsettes kritikk mot at klimapolitikere og -forskere flyr til klimamøter. Her må man veie utfall mot virkemidler - i hvilken grad økes effektiviteten i forhold til måloppnåelsen?
Anderson, motdebattanten til Brendan i eksemplet over, nekter å fly til møter og har også tatt tog på tvers av Europa og Asia, fordi han mener det er moralsk uforsvarlig å fly. Men når fossilindustriens lobbyister, direktører og støttepolitikere tar privatjet til sine sammenkomster, kan det godt være at en økonomiklassebillett kjøpt med karbonkvote ikke er det som burde nøre opp om politikerforakt.
"The problem of dirty hands" er sterkt beslektet med uttrykket "målet helliger midlet". Dette kjenner vi godt fra Machiavellis litteratur som legger til grunn at mennesket er korrupt i sitt sinn og trenger en sterk leder som bruker makt for å holde deres drifter i sjakk. Bruk av vold er angivelig det eneste egentlige midlet som en sterk leder har - og kan derfor rettferdiggjøre bruken av dette. Den personlige moral må være plettfri, mens den offentlige moral kan sidesettes etter behov.
Problemstillingen er også gjennomgående i "Forbrytelser og Straff" der Raskolinikov tar livet av den onde pantelåneren for å bruke pengene hennes på gode gjerninger. Å rettferdiggjøre drap for en god gjerning er svært problematisk moralsk.
For å sette det på spissen: "Vi dreper deg for ditt eget beste". Den beste medisin for å fjerne arbeidsløshet, fattigdom og terrorisme - og ikke minst en løsning på global oppvarming.
Det er litt vanskelig å forstå hva du egentlig ønsker å formulere? Innen moralfilosofi er nok "Dirty Hands" større enn både Machiavelli og "målet helliger middelet" -- et mål kan være forfeilet, det kan bygge på antakelser fremfor realiteter. F.eks. kan man si at politikere som fornekter menneskeskapte klimaendringer er i strid med overveldende vitenskapelig belegg for det de kjemper mot. Disse politikernes mål, å beskytte olje/gassnæringene, er i direkte strid med "dirty hands", fordi målet er moralsk og etisk forfeilet.
Din harelabb over Machiavelli bør egentlig forbigås, det kan være klokt å dykke litt dypere i hva han egentlig skrev før du uttaler deg for bastant.
Men det er uvesentlig i forhold til hva du har angrepet, og som du tydeligvis selv ikke har forstått:
Der hvor det ikke finnes gode alternativer skulle det bare mangle at man reiser med fly. Problemet oppstår når man tar fly eller taxi der man oppfordrer andre til å ta tog eller t-bane. Dette oppleves sterkt som dobbelmoral fra et parti som baserer sin politikk på moral og personlig ansvar.
La oss begynns litt forsiktig.
Du ønsker å isolere valg av transportmiddel fra formålet med partiaktiviteten, og flytte valget over i en moralsk dimensjon, utfra en stråmann du har laget deg om at MDG baserer sin "politikk på moral og personlig ansvar". (Det kan være at du tenker på KrF, men jeg får ta deg på ditt ord.)
Denne kanskje bevisst feilaktige påstanden brukes så til å kritisere transportvalg, og tillater deg å avfeie alt annet som måtte komme fra partiet. Her står vi nok overfor ditt behov for å ikke gå dypere inn i stoffet, siden du da kanskje måtte vie sakskomplekset såpass studium at du fikk dine egne fordommer utfordret. Da er det langt enklere å lage seg en stråmann som gjør at man kan ignorere det som kunne bli for utfordrende.
Jeg vil forsøke å holde svaret kort, og setter derfor opp en liten lignelse her:
Skal en MDGer som arbeider i ambulansetjenesten sykle til en ulykke, for at du skal være fornøyd med samsvar mellom liv og lære? Eller stå og vente på neste buss og gå fra holdeplassen til ulykken?
MDG er et parti som mener at vi er i ferd med å utsette planetens biosfære for irreversibel skade og at ekstrem omlegging av økonomien er påkrevd for å begrense denne. Mange fornekter at så er tilfelle, men er det moralsk forsvarlig å ikke bruke mest effektive transport- og kommunikasjonsmidler i arbeidet, dersom man mener det er av såpass kritisk art?
For Frp, som fornekter menneskeskapt klimaendring og som må trekkes etter nesen inn i tiltak mot samme, er det selvsagt nyttig å forsøke å hemme eller paralysere MDGs effektivitet. Etter at MDG reorganiserte seg er det blitt tungen på vektskålen i den politiske klimadebatten i Norge, siden de andre partiene kun lefler med emnet -- derfor er det også viktig for motkrefter å forsøke å nøytralisere MDG.
Men det hadde vært å foretrekke at grunnlaget var litt mer gjennomtenkt enn noen harelabbfloskler.
Du inviteres til å lese prinsipprogrammet:
https://www.mdg.no/content/uploads/2013/06/MDG_Prinsipprogram_web.pdf
Nei, rett skal være rett! Hun tok taxi fra NRK/Marienlyst til utestedet Asylet på Grønland, etter å ha vært med og diskutert bl.a. et bilfritt Oslo sentrum i et NRK-program.Tilsvarende når det gjelder Solvik Olsens raljering med at byråden for transport tok taxi til Rådhuset fra Marienlyst. Han vet selvsagt meget godt at hans utspill er bare tøys, men han vet også at det vil ta oppmerksomhet, fordi folk ikke skiller mellom kategoriene: effektiv utøving av en folkevalgt samfunnsfunksjon:moralsk påbud om ineffektiv transport.
Nei, det gjør den ikke. Det satt et publikum og ventet på Asylet, noe Solvik Olsen også harsellerte med, som "dårlig unnskyldning". Jeg har vært mye på NRK og det er ikke en kort spasertur derfra til Majorstua, noe Solvik Olsen også påstod, i denne for riket så viktige saken.I den konkrete omtalte taxi-saken blir det vel feil fordi det fremstilles som om byråd for miljø og samferdsel var på vei til Rådhuset i embeds medfør, mens hun i realiteten var på vei til private forlystelser på et utested. T-banen går omtrent like raskt som taxi på den omtalte strekning.
Her er eksempel på tullete politikkutøvelse i forbindelse med styremøtet. Kan umulig føre til noe godt.Når politikkutøvelsen og velgerfrieriet ikke bare handler om å gjøre rede for hva som skal stå i lovverket, om hvordan skatter og avgifter skal brukes fiskalt og som styringsverktøy, og om hvordan pengene skal fordeles så er det påregnelig og fortjent at MDG latterliggjøres når de med vilje legger Landsmøtet til Narvik og flyr dit i nesten samlet flokk. Forbanna tullinger.
Det er uansett en grei vane å ikke blø neseblod...
privatbilismen er ikke på vei til å bli stillegående. Støyen fra biler kommer fra dekk og vind, ikke motorduren. Man kjører ikke rundt i 20-30 km/t.
Støv fra asfalt har ikke noe med hvordan kjøretøyets fremdrift er. Det er jo selvfølgeligheter.Og elbil forurenser lokalt med svevestøv også. Dekkslitasje, asfaltslitasje, oppvirvling av støv. Du slipper bare ikke ut NOx og sotpartiklene fra forbrenningsmotoren. Ja, det er en meget solid forbedring, men elbiler er ikke forurensingfrie. Og CO2 også selvsagt, men CO2 er ikke lokal forurensing.
Ja.Bilfrie soner i byene er velkommen! byer er til for mennesker, ikke metallbur på hjul som opptar all plass og jager folk vekk.
Enda bedre. Dropp bybanen mot Åsane og Fyllingen, og sats heller på elektriske busser. Bybanen var en fin tanke, men den er befengt med tekniske problemer og tiden har løpt fra konseptet.Legg bybanen på bryggen i Bergen. Steng området innenfor ring1 for bilistene i Oslo. .
Det er vel tre faktorer som bidrar til trafikkstøy. Motordur, dekk og areodynamikk/drag. Summen av dette blir til støy.Så flott. Da har du fått med deg at en bil i høy hastighet støyer høyere enn en bil i lav hastighet. Og det er ikke turtallet på motoren du hører. Er du i fortsatt tvil, bytt dekk på bilen og hør virkelig forskjellen. Vinterdekk kontra sommerdekk f.eks.
Ikke hvis man bruker pengene på å bygge egne kjørebaner eller felt til bussene. Bybanen i Bergen er trivelig nok den, men det er uhyre sårbart. Hvis en vogn får problemer så stanser alt opp i begge retninger, ofte i timesvis. Dette skjer ofte i Bergen. Så det er en upålitelig og svært saktegående transport. Å reise fra sentrum til Flesland vil vel ta en time eller så, hvis man er heldig nok til at den går.Droppe bybanen mot åsane og fyllingen... Like god ide som byplanleggingen på 60-tallet med bilen i fokus, hvor vi ennå sliter med å rette opp fadesene. Elektriske busser - vil bare stå og stampe i veibanen.
Det får være greit nok med den strekningen som er bygget nå. Det vil være et groteskt og unødvendig pengesluk å bygge i nye retninger nå. Buss med egne trasseer er en mye mye bedre og mer fleksibel løsning. Blir det problemer med en buss så får ikke det følger for alle andre busser som kjører samme strekningen.Erstatt dieselbussene med elektriske busser og kjør på med bybaneutbygging. Elektriske busser fremfor bybanen er tull og tøys og jævla lite effektivt. Den mest energieffektive transporten går på skinner. Og komforten er overlegen. Byene i Norge trenger bybaner slik at folk slipper å kjøre fra ene siden av byen til den andre for å komme på jobb. Bare bosette seg langs linjen og ta banen noen km til arbeidsplassen som også er langs linjen.
Det får jeg ikke til å rime. Tenk deg at man bruke den samme trasseen som skinnene nå går på, men i stedet bare bygget asfalt etter vanlig veistandard, med en kjørebane i hver retning. Et lukket system stengt for all annen trafikk, men med lommer der busser med problemer kan flyttes til uten at det stanser all trafikk.bybanen:
Egne kjørebaner til busser er mer kostbart, krever mer vedlikehold og er mindre energieffektivt enn skinnegående trafikk. Men kanskje like greit å stoppe denne avsporingen av debatten (feil tråd).
Jeg vil jo tro at friksjonen er lavere på skinner med metall mot metall. Det vil derfor gå bort mer energi i spinning og sluring på skinner enn på veg. Energikostnaden med å trille 100 tonn med bybane (eller hva den nå veier) med 10 passasjerer er jo heller ikke spesielt genialt. problemene og vedlikeholdskostnadene med Bybanan så langt har vært astronomiske. Det er knapt en uke uten alvorlige problemer.Det krever ganske enkelt mer energi å forflytte en buss på dekk enn enn buss på skinner. Friksjonen er av en annen liga. Så når du har en fast rute du skal kjøre, sier det seg selv at man velger verktøyet med lavest kostnad. Og det er skinnegående.
Slitasjen på underlaget øker nesten logaritmisk med økt tyngde. Du kan kjøre 10.000 biler på et tonn for hver lastebil på 20 tonn. Det krever også at dimensjoneringen er ekstremt mye større for underlag som skal tåle enheter med mange titalls tonn fremfor flere, mindre og lettere enheter.Vedlikeholdskostnadene er av en annen liga også. Skinner som er lagt i jorda krever lite vedlikehold. Asfalt og veier mer.
På en vanlig vei er det mye drit som virvles opp, partikkeutslipp fra forbrenningmotorer og opprasping av veibanen fra dekk. Piggdekk er de aller aller verste her. 3 timer etter at piggdekksesongen er i gang ser bilen ut som en askeladd på en rallybane.For ikke å nevne forurensning. Skinnegående trafikk forurenser ikke da metallet ikke blir slitt i filler og luftbåren. Asfalt slites vekk og blir til små partikler som folk puster inn og legger seg som et fint støvlag overalt. Prøv å bo inntil 100m fra en hovedvei og la et vindu stå på gløtt bak en gardin og la være å tørke støv. Etter noen måneder vil du finne et lag av finfint svart støv bak gardinen.
Jo .. jeg gir deg den. Gress er pent og grønt.Også kan man plante gress mellom skinnegangene. Det holder på vannet også i motsetning til asfalt, ikke uvesentlig i regntunge Bergen.
Med et slikt lukket system med små "busser" behøver man ikke en gang førere. Det er like unødvendig i dag som heisførere.Skinner går rett frem. Så føreren kan ikke tilfeldigvis kjøre av veien i et uoppmerksomt øyeblikk. Færre ting som kan gå galt, men ja, når det går galt så stopper det gjerne opp. Det er ulempen.
Kjøper ikke helt den.Skinner tillater større vogner som gjør at folk effektivt kan komme seg på og av ved holdeplassen. Busser bruker mye, mye lenger tid. Reisetiden vil gå opp.
Tradisjonelle busser på det vanlige veinettet er ikke ideelt. Men mindre og mer fleksible enheter i lukkede trasseer vil være mye bedre enn tunge trege mastodonter som tog og baner. I alle fall slik det har blitt med bybanen. Undergrunnsbaner er en helt annen historie.Så å bruke busser er å gå baklengs inn i fremtiden. De har ganske enkelt ikke kapasiteten.
Tog er bra for langdistansetransport og er none helt annet enn Bybanen i Bergen. Jeg tar gjerne bybanen om jeg skal noen få stopp, men utover det er det bare bortkastet tid.PS!
Prøv å ta buss for tog - og finn ut hvor lite praktisk buss er ift skinnegående transport.
Hva er det egentlig du prøver å forsvare med alt dette fjaset?Rullemotstand, Gjestemedlem. https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance
Jernbane er vesentlig mer effektivt enn buss. punktum. De trenger mye mindre energi på å komme opp i fart og opprettholde farten.
Å komme seg av en full bybane / t-bane / tog er en lek kontra å komme seg av en full buss. Hvis du tror noe annet har du ganske enkelt ikke pendlet nok til å vite forskjellen.
Jeg vet hva du sikter til og nettsiden forteller at det kan bli billigere under visse forutsetninger som f.eks. billige dieselbusser og at de må gå i dagen. Å prioritere asfalt er å gå baklengs inn i fremtiden. Nøyaktig hva de gjorde på 1960-tallet og som Bergensinnbyggerne føler på kroppen den dag i dag med forurensing.
Nå må du ikke få denne Larson til å RØDme...Hva er det egentlig du prøver å forsvare med alt dette fjaset?Rullemotstand, Gjestemedlem. https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance
Jernbane er vesentlig mer effektivt enn buss. punktum. De trenger mye mindre energi på å komme opp i fart og opprettholde farten.
Å komme seg av en full bybane / t-bane / tog er en lek kontra å komme seg av en full buss. Hvis du tror noe annet har du ganske enkelt ikke pendlet nok til å vite forskjellen.
Jeg vet hva du sikter til og nettsiden forteller at det kan bli billigere under visse forutsetninger som f.eks. billige dieselbusser og at de må gå i dagen. Å prioritere asfalt er å gå baklengs inn i fremtiden. Nøyaktig hva de gjorde på 1960-tallet og som Bergensinnbyggerne føler på kroppen den dag i dag med forurensing.
Det var et svar til alt fjaset ditt over... bussjåføren er like nyttig som heisføreren, du liksom. Jeg registrerer av svaret ditt at det er intet nytt å melde.Hva er det egentlig du prøver å forsvare med alt dette fjaset?Rullemotstand, Gjestemedlem. https://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance
Jernbane er vesentlig mer effektivt enn buss. punktum. De trenger mye mindre energi på å komme opp i fart og opprettholde farten.
Å komme seg av en full bybane / t-bane / tog er en lek kontra å komme seg av en full buss. Hvis du tror noe annet har du ganske enkelt ikke pendlet nok til å vite forskjellen.
Jeg vet hva du sikter til og nettsiden forteller at det kan bli billigere under visse forutsetninger som f.eks. billige dieselbusser og at de må gå i dagen. Å prioritere asfalt er å gå baklengs inn i fremtiden. Nøyaktig hva de gjorde på 1960-tallet og som Bergensinnbyggerne føler på kroppen den dag i dag med forurensing.
I dag er det vanlig, men det skiftet er ikke så langt unna som du kanskje tror.Det var et svar til alt fjaset ditt over... bussjåføren er like nyttig som heisføreren, du liksom.
Skyld heller på de som stemte på Knut Arild.De blå-blå tar 29000 kr fra barn av uføre og gir 7500 måneden for at friske foreldre skal være hjemme. Det viktigste vi kan gjøre for å redusere forskjeller er å få folk i jobb, sier Erna og øker kontantstøtten for å holde folk hjemme.