Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.778
    Antall liker
    7.698
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du skal ikke så langt utfor Løkka, før husprisene er noe helt annet. Hvis du måler avstander i Finnmarksmålestokk, så er jo boliger i Sør-Sverige billige...

    Dette med årstemperatur og slikt, der er jo en av de tingene som blir håpløst med med å skulle kjøre one size fits all-politikk på miljøting. Du kan ikke forvente samme CO2-avtrykk på boligoppvarming i Sør-Frankrike som i Karasjokk...

    Jeg kjøpte ut familiehytta fra brødrene mine for noen få år siden - takst på hele greia var 290'. Nå er dette en liten hytte på 30kvm, uten innlagt vann, strøm eller kloakk, men jeg lurer på hva den hadde kostet om den hadde vært 30m fra vannkanten i Oslofjorden...

    På den annen side, så er det ikke akkurat samme inntektene i Finnmark som i Oslo.

    Johan-Kr
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.841
    Antall liker
    17.898
    Sted
    Østfold
    Jeg hørte en radiodebatt for en tid tilbake. Det var snakk om elbilens rolle i samfunnet. En spesialist fortalte at dersom vi elektrifiserte hele bilparken 100% så ville det medføre en økning i det nasjonale strømforbruket på mindre enn 5%. Allikevel er 90% av miljøfokuset på biltrafikk.

    For en tid siden leste jeg en artikkel om politikere, lovbrudd og deres partitilhørighet. Det var VG som stod bak artikkelen. FRP toppet denne "statistikken" til gangs. Imidlertid fantes det et avsnitt lenger ute i artikkelen som tok for seg hva disse lovbruddene faktisk var, og hvem som hadde gjort dem. På de fleste partiene fremkom det vold, overgrep, underslag, drap, grov narkotikakriminalitet og liknende. Lovbruddene som var listet opp under FRP var fartsoverskridelser, offentlig urinering, besittelse av hasj osv. Jeg husker spesielt en sak som var beskrevet inngående. Det var en komunerepresentant en eller annen plass som hadde sittet på i en bil, uten sikkerhetsbelte. Jeg synes dette sier ubehagelig mye om både hvor i artikkelen VG velger å legge informasjonen for å være trygg på at ikke så mange finleser det, og ikke minst hvilket fokus de har.

    Hareide har de siste dagene flere ganger uttalt at regjeringen kan komme til å måtte stille kabinettspørsmål, og valgt å fremstille seg som en slags uskyldig part. Dette er samme mann som kjempet med nebb og klør for å få endret navnet på religionsfaget slik at ordet "kristendom" kom med. Regjeringen har måttet forhandle med denne mannen for å få i havn et budsjett.

    Regjeringspartiene ble i dag beskyldt for å finansiere sportsbiler for de rikeste. Hele innlegget handlet om en spesifikk bilmodell fra Audi. Den som velger å kjøpe denne bilen skal allikevel betale 613 266kr i avgift til staten, bare for å få lov til å ha norske skilter på bilen. Representanten hadde ikke noe forslag til hva man burde gjort. Ei heller hadde hun innspill til kjernen i budsjettforliket. Dette er en av de få norske politikerne som er sentrale nok til å få ytre seg på stortinget.

    Arbeiderpartiet har i dag benyttet sjansen til å kritisere bruk av penger fra oljefondet. På sett og vis kan man være enig, men bruken av oljepenger er allikevel lavere enn det de selv har lagt opp til. Arbeiderpartiet er flinke til å presentere alternative budsjetter som er "snillere" på områder de liker å rette sin kritikk mot. Imidlertid får vi aldri se slike budsjetter når de er i regjering. De brukte også tid til å kritisere hvordan regjeringspartiene legger opp til å stimulere til sysselsetting, og håndteringen av generasjonsregnskapet. Det var Arbeiderpartiet som igangsatte en voldsom mengde offentlige byggeprosjekter for å stimulere sysselsettingen og økonomien. Ikke overraskende hadde dette en langvarig effekt på boligprisene. Slike tiltak har selvsagt ingen varig effekt, både fordi det kun stimulerer en enkelt bransje og de tilknyttede leverandørbransjene, og fordi man på sikt går tom for prosjekter man kan fremskynde. Imidlertid har det også en negativ effekt på eksportindustrien siden den naturlige valutakorreksjonen midlertidig uteblir. Dette er ett av mange eksempler på hva som ligger bak AP sin forståelse av økonomipolitikk.

    På stortinget i dag handler det for det aller meste om flisespikkeri. Dette skyldes kanskje at de som åpner kjeften rett og slett ikke har peiling på økonomi?

    I programmet "folkeopplysningen" ble en partirepresentant konfrontert med opplysninger om hvordan skadevirkningene av de ulike rusmidlene fordeler seg. Representanten henviste til den forskningen han selv hadde tilgang på. Etter intervjuet fikk programlederen tilgang på disse kildene. Det var snakk om et par avisartikler, en sak jeg ikke husker hva var, og en upublisert eksamensoppgave. Det er selvsagt rått parti når en med vitenskaplig bakgrunn, som vet hvordan forskning foregår og hvorfor den foregår på nettopp denne måten, møter en tilfeldig fyr som har forvillet seg inn i et flott bygg i Oslo.



    Bør vi ikke spørre oss hva slags parlamentariske system vi ønsker, heller enn hvem vi ønsker å putte i det fullstendig feilslåtte systemet vi allerede har?
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    På mine ulike møter i MDG-forbindelse har jeg til gode å treffe folk fra media som er MDGere, partiet er kanskje for ungt og uten tyngde på "kjøttvekta" til at journalister finner noen fordel i å identifisere seg som MDGere.
    Du tar feil.

    Journalistene partivalg 2016.JPG
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.082
    Antall liker
    2.129
    I programmet "folkeopplysningen" ble en partirepresentant konfrontert med opplysninger om hvordan skadevirkningene av de ulike rusmidlene fordeler seg. Representanten henviste til den forskningen han selv hadde tilgang på. Etter intervjuet fikk programlederen tilgang på disse kildene. Det var snakk om et par avisartikler, en sak jeg ikke husker hva var, og en upublisert eksamensoppgave. Det er selvsagt rått parti når en med vitenskaplig bakgrunn, som vet hvordan forskning foregår og hvorfor den foregår på nettopp denne måten, møter en tilfeldig fyr som har forvillet seg inn i et flott bygg i Oslo.
    Han du omtaler som "en tilfeldig fyr som har forvillet seg inn i et flott bygg i Oslo" var justisminister Anders Anundsen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.690
    Antall liker
    13.965
    Bør vi ikke spørre oss hva slags parlamentariske system vi ønsker, heller enn hvem vi ønsker å putte i det fullstendig feilslåtte systemet vi allerede har?
    Frustrasjonen er forståelig, men konklusjonen din er jo helt på viddene. Pek på ett eneste system som fungerer bedre.

    Disqutabel
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^
    Hvor plasserer du MDG i det politiske landskapet?
    De er vel temmelig store blant de som kaller seg journalister.
    Du må kanskje legge ned litt tid på å forstå din egen statistikk. Alternativt har jeg en annen forståelse enn deg av hva uttrykket "temmelig store" betyr.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Når de har større oppslutning enn Rødt blant journalistene er de mer enn temmelig store... '
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    21.019
    Antall liker
    13.099
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bør vi ikke spørre oss hva slags parlamentariske system vi ønsker, heller enn hvem vi ønsker å putte i det fullstendig feilslåtte systemet vi allerede har?
    Frustrasjonen er forståelig, men konklusjonen din er jo helt på viddene. Pek på ett eneste system som fungerer bedre.

    Disqutabel
    Det som er helt klart er at et system hvor enhver regjering er avhengig av en rekke småpartier for å få flertall, er en dårlig løsning når det skal spares. Flertall kjøpes ved liberal bruk av andres penger, så også i dette tilfellet. Litt til en særinteresse her, litt til en annen der, osv ad infinitum, og vips har vi flertall. Funker når landet flyter av melk og honning, men er kanskje ikke optimalt når det må beinhard prioritering til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.014
    Antall liker
    15.893
    Jeg hørte en radiodebatt for en tid tilbake. Det var snakk om elbilens rolle i samfunnet. En spesialist fortalte at dersom vi elektrifiserte hele bilparken 100% så ville det medføre en økning i det nasjonale strømforbruket på mindre enn 5%. Allikevel er 90% av miljøfokuset på biltrafikk.
    Det stemmer sånn noenlunde for privatbilparken. Hva tallet faktisk er kan diskuteres, men et sted rundt 5-6-7% er nok riktig. Husk på at Norge allerede har en usedvanlig stor andel elektrisk energi i energimiksen. Boliger varmes nesten uten unntak opp med elektrisk energi, for eksempel. Det ville vært regnet som fullstendig galskap de fleste andre steder i verden siden det er dyrt og strøm kan brukes til mye som er mer fornuftig enn direktevarme, De største forbrukere av energi i Norge bruker også elektrisk energi - Hydro på Sunndalsøra er Norges største enkeltforbruker og drar vel kontinuerlig noe slikt som 500MW - eller tilsvarende en 60-70.000 eneboliger vinterstid.

    Av ting som bruker fossile brensler i Norge så er det i tilegg til olje/offshore stort sett ymse former for transport - privatbilisme, nyttetransport, skipsfart og flytrafikk. Utslipp fra industri har et stort element av prosessutslipp i seg. Av disse er det privatbilismen som er suverent enklest å gjøre noe med siden det faktisk finnes alternativer i form av fullt fungerende elbiler og det ventes stadig nye og rimeligere modeller med god rekkevidde. Det er langt mer krevende å elektrifisere annen transport og å redusere mengden transport dramatisk vil medføre såpass omfattende endringer i mye at det er svært vanskelig gjennomførbart i praksis og ville møtt stor motbør i befolkningen.

    Å elektrifisere privatbilparken i størst mulig grad er lavthengende frukt. Derfor fokuseres det på den.
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    ^
    Hvor plasserer du MDG i det politiske landskapet?
    De er vel temmelig store blant de som kaller seg journalister.
    Du må kanskje legge ned litt tid på å forstå din egen statistikk. Alternativt har jeg en annen forståelse enn deg av hva uttrykket "temmelig store" betyr.
    Ja, det er sikkert slik det henger sammen, bortsett fra at jeg må få lov til å avkrefte at det er min statistikk.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.841
    Antall liker
    17.898
    Sted
    Østfold
    Jeg hørte en radiodebatt for en tid tilbake. Det var snakk om elbilens rolle i samfunnet. En spesialist fortalte at dersom vi elektrifiserte hele bilparken 100% så ville det medføre en økning i det nasjonale strømforbruket på mindre enn 5%. Allikevel er 90% av miljøfokuset på biltrafikk.
    Det stemmer sånn noenlunde for privatbilparken. Hva tallet faktisk er kan diskuteres, men et sted rundt 5-6-7% er nok riktig. Husk på at Norge allerede har en usedvanlig stor andel elektrisk energi i energimiksen. Boliger varmes nesten uten unntak opp med elektrisk energi, for eksempel. Det ville vært regnet som fullstendig galskap de fleste andre steder i verden siden det er dyrt og strøm kan brukes til mye som er mer fornuftig enn direktevarme, De største forbrukere av energi i Norge bruker også elektrisk energi - Hydro på Sunndalsøra er Norges største enkeltforbruker og drar vel kontinuerlig noe slikt som 500MW - eller tilsvarende en 60-70.000 eneboliger vinterstid.

    Av ting som bruker fossile brensler i Norge så er det i tilegg til olje/offshore stort sett ymse former for transport - privatbilisme, nyttetransport, skipsfart og flytrafikk. Utslipp fra industri har et stort element av prosessutslipp i seg. Av disse er det privatbilismen som er suverent enklest å gjøre noe med siden det faktisk finnes alternativer i form av fullt fungerende elbiler og det ventes stadig nye og rimeligere modeller med god rekkevidde. Det er langt mer krevende å elektrifisere annen transport og å redusere mengden transport dramatisk vil medføre såpass omfattende endringer i mye at det er svært vanskelig gjennomførbart i praksis og ville møtt stor motbør i befolkningen.

    Å elektrifisere privatbilparken i størst mulig grad er lavthengende frukt. Derfor fokuseres det på den.
    Det fokuseres nesten utelukkende på den. Det er det som er problemet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.690
    Antall liker
    13.965
    Bør vi ikke spørre oss hva slags parlamentariske system vi ønsker, heller enn hvem vi ønsker å putte i det fullstendig feilslåtte systemet vi allerede har?
    Frustrasjonen er forståelig, men konklusjonen din er jo helt på viddene. Pek på ett eneste system som fungerer bedre.

    Disqutabel
    Det som er helt klart er at et system hvor enhver regjering er avhengig av en rekke småpartier for å få flertall, er en dårlig løsning når det skal spares. Flertall kjøpes ved liberal bruk av andres penger, så også i dette tilfellet. Litt til en særinteresse her, litt til en annen der, osv ad infinitum, og vips har vi flertall. Funker når landet flyter av melk og honning, men er kanskje ikke optimalt når det må beinhard prioritering til.
    Ja, det er nok en del av virkeligheten i et demokrati.
    Parlamentarismen er (heldigvis) ikke perfekt. Skal det beinharde prioriteringer til, er diktaturet langt mer effektivt. Bivirkningene er ikke til å leve med, dessverre.

    Disqutabel
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.841
    Antall liker
    17.898
    Sted
    Østfold
    Bør vi ikke spørre oss hva slags parlamentariske system vi ønsker, heller enn hvem vi ønsker å putte i det fullstendig feilslåtte systemet vi allerede har?
    Frustrasjonen er forståelig, men konklusjonen din er jo helt på viddene. Pek på ett eneste system som fungerer bedre.

    Disqutabel
    Folk ser ned på kommunisme, og ler ofte høyt av kinesere. Et stort entreprenørselskap la inn anbud på terminal 4 på Heathrow Airport. De fikk ikke jobben. Ett år senere la de inn anbud på HK Intl Airport (totalombygging og bygging av helt ny hovedterminal). De fikk jobben. Etter at de var ferdige var terminalen i drift i 4 år før terminal 4 på Heathrow var ferdig bygget. Dette er symptomatisk for byråkratiet i den vestlige verden.

    Her i kommunen er det nå diskusjoner rundt om man skal stryke et nytt bygg for kulturskolen fra budsjettet. Dersom dette skjer vil man ikke rekke å beramme dette innenfor perioden til det sittende kommunestyret. Det er ikke snakk om et stort bygg, men det er bare ikke rom for å tenke en gang bittelitt langsiktig.

    De har nå nylig åpnet en etappe til av E18. Det betyr at de er snart halvferdig med E18 øst for Oslo. På 80-tallet var diskusjonen i full gang og man forventet snarlig byggestart. Mange av disse vurderingene har vært oppe til behandling i mer enn 50 (FEMTI) ulike kommunestyrer. Det stilles ikke spørsmål ved tidsbruken. Det stilles heller ikke spørsmål ved den samfunnsøkonomiske kostnaden ved ikkefungerende infrastruktur. Så langt har denne veien vært bygget i 9 etapper. Så vidt jeg vet har ingen av disse etappene vært bygget under en regjering og ett kommunestyre i den aktuelle kommunen. Det tar eventyrlig lang tid og bakgrunnen er evige diskusjoner, politiske drakamper, endringer på endringer, og enden på visa er at selve utbyggingen vil ta godt over 20 år. Når prosjektet er ferdig er deler av veien å regne som utdatert i forhold til trafikknivået.

    For noen år siden ble det utarbeidet et samfunnsøkonomisk regnestykke som er svært interessant. Man tok for seg de viktigste forestående samferdselsutbyggingene fra ca 10 år tilbake. Man beregnet kostnadene på utbyggingstidspunktet. Man tok så en tilsvarende sum fra oljefondet og vurderte hvor mye disse pengene hadde forrentet seg. Det man fant ut var at avkastningen på oljefondet hadde vært lavere enn økningen i kostnadene for å bygge ut disse prosjektene i løpet av denne 10-års perioden. I tillegg hadde vi fått to tilleggsgoder. Den ene var samfunnsverdien av bedre infrastruktur i samferdselen. Den andre var at vi ville fått et oppsving i bygg og anleggsbransjen på den tiden (rundt 2000-skiftet) med den sysselsetting.

    Vel, dette er noen av de tingene vi får på kjøpet når vi omfavner et system der man må hestehandle for å få gjennomført selv de mest åpenbare tingene, hvor man må spørre folket om lov til å gjøre ting folket ikke har forutsetninger for å mene noe om osv.

    For å vende spørsmålet ditt litt mot deg: Kan du se for deg en eneste bedrift som hadde overlevd med et parlamentarisk styre?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Det er ikke så stor forskjell. En bedrift har gjerne mange aksjonærer, som velger sine representanter i et styre, som skal finne en retning og en leder, som skal gjøre flertallet av aksjonærene fornøyde. De fleste overlever i en årrekke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.014
    Antall liker
    15.893
    Å elektrifisere privatbilparken i størst mulig grad er lavthengende frukt. Derfor fokuseres det på den.
    Det fokuseres nesten utelukkende på den. Det er det som er problemet.
    Tja, det er vedtatt å elektrifisere den norske sokkelen for å nevne noe annet. Det er riktig nok kontroversielt, men det vil redusere norske utslipp mye (olje/offshore står for ca 1/3 av norske utslipp). Det er kontroversielt siden det er diskutabelt om det har en effekt på global skala, men det er nå en gang vedtatt. Det blir også forbud mot oljefyring i Oslo i 2022 eller når det er. Det er også ønskelig å elektrifisere havner, men det er problematisk all den tid skipene som legger til ikke kan drives med strøm uten omfattende (og sikkert dyre) ombygginger.

    Tekniske forskrifter for bygninger setter stadig strenger krav til isolasjon for å minske energibruken (dog ville det stort sett være strøm som benyttes uansett). Folk flytter til byene og bor trangere (=mindre energi), trenger mindre transporttjenester osv.

    Nå er ikke dette speislet for de blåblå eller de rødgrønne, men det skjer da noe utover elbiler. At aviser ikke skriver om det daglig er ikke det samme som at det ikke skjer.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Er ikke fly ganske forurensende? Hvorfor har vi ikke fått el-fly ennå?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Men da er jo mye av probelemet løst.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.626
    Antall liker
    5.367
    Torget vurderinger
    1
    ...
    For å vende spørsmålet ditt litt mot deg: Kan du se for deg en eneste bedrift som hadde overlevd med et parlamentarisk styre?
    Det er noen små men ikke ubetydelige forskjell mellom poltikk og butikk, forretning og forvaltning : målbildet for politikk og forvaltning er ofte svært sprikende og flertydig. Politikk og forvaltning har svært sjeldent en entydig bunnlinje som rettferdiggjør prioriteringene. Som regel er det det slik at gevinstene av politikken/forvaltningen ikke er økonomiske eller ikke framkommer i et resultatregnskap. Derfor må det også lages politiske og byråkratiske prosedyrer som kan evne å vekte og veie ulike hensyn. Det må også være sikkerhetsventiler som gjør det mulig å omgjøre tidligere beslutninger som det ikke lengre er støtte for.

    Dersom staten og kommunene ukritisk skulle ha gjennomført alle «gode» tiltak, så hadde ikke «AS Norge» hatt tid til å gjøre annet, oljefondet hadde blitt brukt opp på «null komma null», og skattetrykket hadde raskt konvergert mot «100%».

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    MDG plasserer seg selv på en akse fra grått til grønt. Det er tidligere Høyrefolk i partiet, som Bente Marie Bakke, og det er tidligere SV-ere der, som Hilde Opoku. Partiet fanger dem som er utålmodige med etablerte partiers handlingslammelse når det gjelder klima og miljø.
    Partiet er blokkuavhengig - det ble det fnyst av fra Nettavis- og Høyrehold etter kommunevalget, men det viser seg at det har inngått samarbeid i kommuner på tvers av fløyer.
    Nylig vedtok sentralstyret at et regjeringssamarbeid med Frp er uaktuelt, så lenge Frp er partiet for fornekting av klimaendringer. Det rimer jo med MDGs program. Dersom konservative partier var forblitt bevarende i Burkes ånd og ikke blitt prostituerte tilretteleggere av predatorisk markedsliberalisme, ville det vært enklere å samarbeide med partiene på høyrefløyen.

    På mine ulike møter i MDG-forbindelse har jeg til gode å treffe folk fra media som er MDGere, partiet er kanskje for ungt og uten tyngde på "kjøttvekta" til at journalister finner noen fordel i å identifisere seg som MDGere.

    I august kom en valgforsker med denne klare konklusjonen, som nok går mot en del tåpelige fordommer:

    Valgforsker: - MDG er reelt blokkuavhengig - Aftenposten
    Dette var en interessant artikkel om MDG som også viser at de har en god del borgerlig politikk på en del viktige og vesentlige områder for et grønt skifte. Det er meget positivt.

    MDG er et nytt parti som trenger å få sette seg før man dømmer dem for hardt. Jeg har utfordringer å ta på alvor deres partileder Rasmus Hanson (RH) og ikke minst den mindre erfarne Nguyen i Oslo. Hvis nordmenn flest skulle ha samme karbon-fotavtrykk som RH så hadde vi vært ille ute i kampen mot global oppvarming. Han begrunner nok dette med at han viktigere enn andre og har et større reisebehov - men det samme kan egentlig alle andre mennesker som reiser mye med jobben hevde. Når Nguyen blir tatt med buksa nede i taxi der vi alle andre osloborgere tar T-bane (selv jeg som kjører taxi på regning av min arbeidsgiver) så blir jeg helt målløs - det samme gjelder når hun tok æren for E18-forhandlingene og resultatene av dette. Det er lite musikalsk.

    Så skal man gi nye og lovende politikere og partier en sjanse og være mindre grinebiter - jeg jobber med saken!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Når du klarer å bli målløs av en taxitur så er du ikke på særlig god vei til å være mindre grinebiter
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.485
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blodrøde er i alle fall ingen av de MDG-erene jeg kjenner, de ligger vel et sted rundt sentrum i praksis. Selv om mange journalister stemmer MDG så betyr ikke det at det synes på deres skriverier. MDG har jo fått mye tyn av media, og kan ikke påstås å ha hatt dem spesielt på sin side. Heller ikke SV, selv om også de scorer høyt når journalistene går til stemmeurnene. Ingen kan påstå at media har hatt et spesielt godt forhold til det partiet heller. Så kanskje journalister tilstreber seg mer nøytralitet enn man i utgangspunktet innbiller seg? Uansett så er det oppslag, opplag og penger som får siste ord i samtalen, også når desken foretar sine taktiske valg.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Det er ikke Taxi-turen i seg selv som er problemet - men holdningen som ligger bak som overrasker meg. Det har litt med hvordan jeg tenker selv. Jeg reiser en del mellom kunder i Oslo og legger alltid opp møter og tidsplan opp mot at jeg kan reise kollektivt. Jeg synes det er ille å ikke bruke Sporveien sitt tilbud; både fordi det er et godt tilbud - samt at jeg ønsker å støtte opp det kollektive. Taxi-turene blir unntaket.

    Jeg blir mildt sagt forundret når MDG på sin reiersrus velger å ta ta Taxi fra NRK til sentrum; på samme måte som at Rasmus Hanson flyr til Trondheim. Toget er på alle måter et alternativ her med litt planlegging - og det samme kan man si om bruk av T-bane og Trikk. Jeg blir målløs over at de mest sentrale politikerne i MDG ikke har samme holdning - som om at de egentlig ikke mener noe med sin egen politikk.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.177
    Antall liker
    8.660
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er temmelig uenig i MDG om mangt og mye, men de har unektelig et poeng i galskapen i at det er billigere å ta fly Gardermoen-Glasgow som å ta bussen Evenes-Narvik.

    Samtidig som at det koster lite og ingenting å ta flyet Oslo-London, så betaler finnmarkingene 9000 hver vei for å komme seg fra Hammerfest til Bergen...
    Finnmarkingene kan imidlertid kjøpe seg gigantiske eneboliger for brøkdelen av prisen til et litt forvokst garderobeskap på Løkka. Og når årstemperaturen snitter på førti minus så er CO2-avtrykket for det også ganske betydelig.
    Ikke som noen fast regel det nei! Visse "utkanter" er og har alltid vært billige å kjøpe hus i, både i nord og i sør. Men det er slett ikke noen hovedregel at hus er billigere jo lenger nord du kommer!

    Vi funderer, og har fundert i noen år på å flytte til Hamar når jeg blir pensjonist og har av den grunn fulgt med på huspriser i Mjøsregionen. Og det er ganske klart at jeg får flere kvadratmeter hus i Hamar by for de pengene jeg får for mitt hus i ei bygd en liten mils vei fra Kirkenes.

    Mulig du regner Hamar som "utkant" men fra ganske mange plasser i landet vil man nok regne Hamar som en del av det ganske så sentrale Østlandet. Byene i Finnmark, Alta, Kirkenes, Hammerfest og Vadsø har faktisk tidvis stive huspriser. Vardø derimot er en grei plass å kjøpe billig "hytte"/fritidsbolig.

    Å sammenligen med Oslo blir noe feil, nærmest uansett hvem du trekker inn i en slik sammenligning. Huspriser i Oslo er folkelig sagt "spinnville"!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.177
    Antall liker
    8.660
    Torget vurderinger
    0
    I programmet "folkeopplysningen" ble en partirepresentant konfrontert med opplysninger om hvordan skadevirkningene av de ulike rusmidlene fordeler seg. Representanten henviste til den forskningen han selv hadde tilgang på. Etter intervjuet fikk programlederen tilgang på disse kildene. Det var snakk om et par avisartikler, en sak jeg ikke husker hva var, og en upublisert eksamensoppgave. Det er selvsagt rått parti når en med vitenskaplig bakgrunn, som vet hvordan forskning foregår og hvorfor den foregår på nettopp denne måten, møter en tilfeldig fyr som har forvillet seg inn i et flott bygg i Oslo.
    Han du omtaler som "en tilfeldig fyr som har forvillet seg inn i et flott bygg i Oslo" var justisminister Anders Anundsen.

    Hva annet enn "en tilfeldig...... " kan du kalle ham??;)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ Det er ikke Taxi-turen i seg selv som er problemet - men holdningen som ligger bak som overrasker meg. Det har litt med hvordan jeg tenker selv. Jeg reiser en del mellom kunder i Oslo og legger alltid opp møter og tidsplan opp mot at jeg kan reise kollektivt. Jeg synes det er ille å ikke bruke Sporveien sitt tilbud; både fordi det er et godt tilbud - samt at jeg ønsker å støtte opp det kollektive. Taxi-turene blir unntaket.

    Jeg blir mildt sagt forundret når MDG på sin reiersrus velger å ta ta Taxi fra NRK til sentrum; på samme måte som at Rasmus Hanson flyr til Trondheim. Toget er på alle måter et alternativ her med litt planlegging - og det samme kan man si om bruk av T-bane og Trikk. Jeg blir målløs over at de mest sentrale politikerne i MDG ikke har samme holdning - som om at de egentlig ikke mener noe med sin egen politikk.
    Det er idioti å henge seg opp i slikt. Det handler om effektiv møtegjennomføring og det er absolutt ingen grunn til at et parti som har såpass radikale omveltninger på sin agenda, under tidspress, skal pålegges å hinke mellom møteposter. Å kritisere denslags handler utelukkende om å forsøke å hanke inn noen billige poeng - og det å terpe på det, godt over året etter, tyder på et tomt pilkogger.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Det er ikke Taxi-turen i seg selv som er problemet - men holdningen som ligger bak som overrasker meg. Det har litt med hvordan jeg tenker selv. Jeg reiser en del mellom kunder i Oslo og legger alltid opp møter og tidsplan opp mot at jeg kan reise kollektivt. Jeg synes det er ille å ikke bruke Sporveien sitt tilbud; både fordi det er et godt tilbud - samt at jeg ønsker å støtte opp det kollektive. Taxi-turene blir unntaket.

    Jeg blir mildt sagt forundret når MDG på sin reiersrus velger å ta ta Taxi fra NRK til sentrum; på samme måte som at Rasmus Hanson flyr til Trondheim. Toget er på alle måter et alternativ her med litt planlegging - og det samme kan man si om bruk av T-bane og Trikk. Jeg blir målløs over at de mest sentrale politikerne i MDG ikke har samme holdning - som om at de egentlig ikke mener noe med sin egen politikk.
    Det er idioti å henge seg opp i slikt. Det handler om effektiv møtegjennomføring og det er absolutt ingen grunn til at et parti som har såpass radikale omveltninger på sin agenda, under tidspress, skal pålegges å hinke mellom møteposter. Å kritisere denslags handler utelukkende om å forsøke å hanke inn noen billige poeng - og det å terpe på det, godt over året etter, tyder på et tomt pilkogger.
    Jeg er uenig i dette. RH sin reisevirksomhet kan lett gjøres mer grønn med liten innsats. Når travle konsulenter kan bruke Sporveien i en travel hverdag så kan miljøbevisste politikere gjøre det samme. De har bedre tid for å si det slik.

    Grønt skifte handler om vilje til å ta ansvar på et personlig plan. Hvorfor skal alle andre mennesker gidde å gjøre dette når sentrale politikere blir tatt på synde til de grader? Billige poenger er dette langt i fra!
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.736
    Antall liker
    30.726
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Grønt skifte handler om vilje til å ta ansvar på et personlig plan. Hvorfor skal alle andre mennesker gidde å gjøre dette når sentrale politikere blir tatt på synde til de grader?
    Fordi grønt skifte handler om vilje til å ta ansvar på et personlig plan.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    ^ Det er ikke Taxi-turen i seg selv som er problemet - men holdningen som ligger bak som overrasker meg. Det har litt med hvordan jeg tenker selv. Jeg reiser en del mellom kunder i Oslo og legger alltid opp møter og tidsplan opp mot at jeg kan reise kollektivt. Jeg synes det er ille å ikke bruke Sporveien sitt tilbud; både fordi det er et godt tilbud - samt at jeg ønsker å støtte opp det kollektive. Taxi-turene blir unntaket.

    Jeg blir mildt sagt forundret når MDG på sin reiersrus velger å ta ta Taxi fra NRK til sentrum; på samme måte som at Rasmus Hanson flyr til Trondheim. Toget er på alle måter et alternativ her med litt planlegging - og det samme kan man si om bruk av T-bane og Trikk. Jeg blir målløs over at de mest sentrale politikerne i MDG ikke har samme holdning - som om at de egentlig ikke mener noe med sin egen politikk.
    Det er idioti å henge seg opp i slikt. Det handler om effektiv møtegjennomføring og det er absolutt ingen grunn til at et parti som har såpass radikale omveltninger på sin agenda, under tidspress, skal pålegges å hinke mellom møteposter. Å kritisere denslags handler utelukkende om å forsøke å hanke inn noen billige poeng - og det å terpe på det, godt over året etter, tyder på et tomt pilkogger.
    Jeg er uenig i dette. RH sin reisevirksomhet kan lett gjøres mer grønn med liten innsats. Når travle konsulenter kan bruke Sporveien i en travel hverdag så kan miljøbevisste politikere gjøre det samme. De har bedre tid for å si det slik.

    Grønt skifte handler om vilje til å ta ansvar på et personlig plan. Hvorfor skal alle andre mennesker gidde å gjøre dette når sentrale politikere blir tatt på synde til de grader? Billige poenger er dette langt i fra!
    Jobber du for berg hansen og ruter eller baserer du disse antagelsene på enkelt tilfeller? Hva med å dele din innsikt disse personenes kalender og reisevirksomhet litt mer spesifikt?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    21.019
    Antall liker
    13.099
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bør vi ikke spørre oss hva slags parlamentariske system vi ønsker, heller enn hvem vi ønsker å putte i det fullstendig feilslåtte systemet vi allerede har?
    Frustrasjonen er forståelig, men konklusjonen din er jo helt på viddene. Pek på ett eneste system som fungerer bedre.

    Disqutabel
    Det som er helt klart er at et system hvor enhver regjering er avhengig av en rekke småpartier for å få flertall, er en dårlig løsning når det skal spares. Flertall kjøpes ved liberal bruk av andres penger, så også i dette tilfellet. Litt til en særinteresse her, litt til en annen der, osv ad infinitum, og vips har vi flertall. Funker når landet flyter av melk og honning, men er kanskje ikke optimalt når det må beinhard prioritering til.
    Ser at VG er helt enig med meg:

    Dette ble altfor dyrt - Solberg-regjeringen - VG

    WTF klarer menighetsflokken til KrF å heve beløpet på den meningsløse kontantstøtten ved hver eneste korsvei? Mitt eneste ønske for neste valg; at enten Ap eller Høyre får flertall - alene! Samme hvem. Forskjellen mellom de er langt mindre enn en skulle tro i realpolitikk- og vi trenger en håndfast regjering uten minipartier med balletak og uten skrupler for egne marginalsaker i årene som kommer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.150
    Antall liker
    10.225
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Vi havner kanskje i OT men jeg tar sjansen.
    Jeg vil:
    - ha bort kontantstøtten
    - øke flyseteavgiften betydelig
    - bygge ut jernbanen mellom de største byene slik at hastigheten blir ca. 200 km/t i snitt.
    - fortsette sentraliseringen
    - innføre borgerlønn
    - senke de høyeste pensjonene, ev lik pensjon til alle fra det offentlige.
    - få Norge ut av EØS og Schengen

    Hvilket parti skal jeg velge :confused:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Vi havner kanskje i OT men jeg tar sjansen.
    Jeg vil:
    1- ha bort kontantstøtten
    2- øke flyseteavgiften betydelig
    3- bygge ut jernbanen mellom de største byene slik at hastigheten blir ca. 200 km/t i snitt.
    4- fortsette sentraliseringen
    5- innføre borgerlønn
    6- senke de høyeste pensjonene, ev lik pensjon til alle fra det offentlige.
    7- få Norge ut av EØS og Schengen

    Hvilket parti skal jeg velge :confused:
    1 - SV og AP, men AP kan finne på å samarbeide med KrF.
    2 - MDG - sekundært V, SV.
    3 - miljøpartiene igjen. De som ikke samarbeider med bil-partiene (hovedsaklig FrP) vil få mest gjennomslag.
    4 - Høyre og AP, kanskje FrP.
    5 - Venstre.
    6 - Høyre - alle skal være sin egen lykkes smed. Utjevning -> AP, SV.
    7 - SP, sekundært SV. Alle andre er for.

    Du får melde deg inn i et av partiene og jobbe for å få de i retningen du ønsker.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ Det er ikke Taxi-turen i seg selv som er problemet - men holdningen som ligger bak som overrasker meg. Det har litt med hvordan jeg tenker selv. Jeg reiser en del mellom kunder i Oslo og legger alltid opp møter og tidsplan opp mot at jeg kan reise kollektivt. Jeg synes det er ille å ikke bruke Sporveien sitt tilbud; både fordi det er et godt tilbud - samt at jeg ønsker å støtte opp det kollektive. Taxi-turene blir unntaket.

    Jeg blir mildt sagt forundret når MDG på sin reiersrus velger å ta ta Taxi fra NRK til sentrum; på samme måte som at Rasmus Hanson flyr til Trondheim. Toget er på alle måter et alternativ her med litt planlegging - og det samme kan man si om bruk av T-bane og Trikk. Jeg blir målløs over at de mest sentrale politikerne i MDG ikke har samme holdning - som om at de egentlig ikke mener noe med sin egen politikk.
    Det er idioti å henge seg opp i slikt. Det handler om effektiv møtegjennomføring og det er absolutt ingen grunn til at et parti som har såpass radikale omveltninger på sin agenda, under tidspress, skal pålegges å hinke mellom møteposter. Å kritisere denslags handler utelukkende om å forsøke å hanke inn noen billige poeng - og det å terpe på det, godt over året etter, tyder på et tomt pilkogger.
    Jeg er uenig i dette. RH sin reisevirksomhet kan lett gjøres mer grønn med liten innsats. Når travle konsulenter kan bruke Sporveien i en travel hverdag så kan miljøbevisste politikere gjøre det samme. De har bedre tid for å si det slik.

    Grønt skifte handler om vilje til å ta ansvar på et personlig plan. Hvorfor skal alle andre mennesker gidde å gjøre dette når sentrale politikere blir tatt på synde til de grader? Billige poenger er dette langt i fra!
    Jobber du for berg hansen og ruter eller baserer du disse antagelsene på enkelt tilfeller? Hva med å dele din innsikt disse personenes kalender og reisevirksomhet litt mer spesifikt?
    Reisevirksomheten til RH er tilgjengelig på Stortingets sider. Sjekk mot andre så ser man en trend. Jeg skal ikke henge ham mer ut her men savner det genuine fra MDG. Jeg kan finne data etter jobb hvis ønskelig.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Grønt skifte handler om vilje til å ta ansvar på et personlig plan. Hvorfor skal alle andre mennesker gidde å gjøre dette når sentrale politikere blir tatt på synde til de grader?
    Fordi grønt skifte handler om vilje til å ta ansvar på et personlig plan.
    Men samtidig synes jeg faktisk at RRR har et poeng. Ledelse på saker som dette, som i bunn og grunn handler om forsakelse, er et spørsmål å være et eksempel til etterfølgelse.

    Jeg leder i så måte på en aldeles eksemplarisk måte. Ingen bil, sykler når jeg gidder og er frisk, tar toget ellers. Følg meg, jeg går for en gangs skyld foran og i riktig retning.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.778
    Antall liker
    7.698
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det nå en gang slik at RH som stortingspolitiker nødvendigvis er nødt til å reise en del.

    Det jeg er litt mindre imponert over er hans personlige valg på bilfronten, men jeg skal ikke snakke så høyt der, siden jeg kjører gammel diesel-suv selv...

    Johan-Kr
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Skjermbilde 2016-12-06 kl. 00.49.35.png
    Denne oversikten er til og med mars i år. Flere av flyreisene er på strekninger der tog er et alternativ. Det skurrer for meg når avstanden er såpass stor mellom liv og lære. Alle andre som reiser med Taxi og Fly i disse mengder kan begrunne det med at jobben er viktig. Hansson kan ligge godt an til SAS gullkort i år. Det er mulig å redusere antall fly-reiser ved bruk av skype + tog - og i Oslo er det meget enkelt ved litt planlegging å unngå taxi - selv med et tett program.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    En politiker måles ikke på overenstemmelse mellom liv og lære, men hva han/hun makter å få gjennomslag for i sine politiske handlinger. Det var en gang at politikken var unndratt moralen. Så begynte en å måle politikken opp mot moralen. Så ville en gjøre moralen til politikkens målestokk. Nå er vi i siste stadium; privatmoralen blir politikkens målestokk.

    Politikk er ikke overenstemmelse mellom liv og lære. Det er evnen til å få gjennomført politikk vi mener er rett. Så kan en storligen dø som en privat drittsekkk. Det første er viktig og storartet, det siste er for småligheten å kose seg med.

    Trippel-R er tydeligvis ikke politisk orientert, men omdømmeekspert.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    53 flyreiser er da vitterlig ikke stort over 2 år som stortingsrepresentant og medlem i 4 komiteer. Man har tross alt endel forpliktelser. Det er heller ikke slik at hver enkelt representant planlegger sine egne komitereiser og program, dette gjøres av administrasjonen. 1 taxitur omtrent hver 4-5 dag isnitt kan vel heller ikke være spesielt klandreverdig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Jeg har aldri skjønt at å ta taxi er så problematisk. hva er det som gjør taxi så fy-fy? Er det at det er en yrkessjåfør som kjører? Og at man da tar seg råd til å betale en "tjener" til å gjøre jobben?

    For taxi er jo bildelering satt i system. Og bildeleringer liker vi, gjør vi ikke?

    Å ha egen bil må da være verre enn å bruke taxi. Egen bil står godt parkert store deler av tiden - En lite effektivt benyttet ressurs som bare opptar andre begrensede knapphetsressurser - fysisk plass i byene (og på veiene).

    Tog + buss og supplering med taxi når avgangene ikke passer er et vesentlig mer miljøvennlig alternativ til bil.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    von Clausewitz: Krig er fortsettelsen av politikk, med andre midler.

    Naturligvis kan motstandere forsøke å båndlegge hva man bruker av virkemidler, for å forsøke å svekke ens evne til innsats. Det gjøres også i krig. Skal man lykkes med kampanjen bruker man de beste verktøy som til enhver tid er til rådighet - å forlange noe annet er tåpelig, enkelt å gjennomskue og tyder på en umodenhet i forhold til realpolitikk som sørger for at man bør nøye seg med å være potetskreller om man skulle komme i militæret.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn