Facebook er en individbasert preferansehøster som skal tilrettelegge for effektiv kommersiell kommunikasjon med brukerne, på vegne av betalende annonsører.
For å få rikest mulig verdi på innhøstingen av preferanser fra enkeltmedlemmer, er det bygd inn et sosialt brukerlag (skin) som skal utløse preferanseavslørende adferd. For facebook er det ytterst viktig å kunne luke i dette laget, slik at det ikke blir en pøl som jager vekk brukere. Som kommersielt medium er facebook utrolig, nesten like bra som googles produkter, som også bygger på global preferanseinnhøsting.
Mediet er vanedannende og nærmest avhengighetsskapende pga den positive forsterkningen det gir brukerne. Det gir en unik mulighet til å "følge med" på områder du er interessert i, og gjennom din adferd i forhold til feed, grupper, apps, spill og henvendelser beriker du hva facebook vet om deg - dette gjør det mulig å nå deg med skreddersydd kommersiell kommunikasjon. Dersom Aftenposten var facebook, ville avisen vært fylt med artikler om emner som interesserer deg, stoff om dine venner og bekjente, samt annonser kun om ting du liker eller er i markedet for å kjøpe. Og hver avis ville vært unik.
Schibsted prøver å bygge en tilsvarende plattform. Gruppen har 4-5% av sine inntekter fra papiraviser og tjener vilt på sine globale digitale rubrikkannonseløsninger. Nå ønsker de å bygge et eget preferansebasert innholdsleveransesystem, som er i konkurranse med facebook (om slikt er gjennomførbart). Brukerpreferanser styrer allerede hva du ser på OsloBy, for eksempel.
Utfra hva jeg har erfart om det facebook som ligger under det brukerlaget de fleste forholder seg til, kan jeg gjette på at kun en liten brøkdel av selskapets fleksible, ikke-programmerte ressurser er avsatt til brukerlaget. Om du derimot ønsker å kjøpe annonser eller selge produkter gjennom facebook vil du oppdage et storsamfunn av dedikerte og målrettede tjenester som har "the sky is the limit" holdning til å bistå annonsører/produsenter, som ønsker å bruke plattformen for å bygge og utvikle merke-/kjøpspreferanser, for til slutt å veksle disse inn i gunstigst mulig salgskontakt med potensielle kjøpere. (Jeg betaler premium for det "jeg bare må ha").
Nå må facebook avsette litt mer ressurser til brukerlaget. Zuckerberg ligger ikke søvnløs.