Det er nok atskillig mer enn nostalgiske tanker ute og går. Det gjelder for eksempel gamle stridigheter hvor gjerne de litt strre kommunene som typisk vil bli senter i en ny storkommune, tidligere har jobbe svært aktivt for å grave til seg funksjoner på bekostning av mindre omkringliggende kommuner. Det handler om framtidig lokalisering av alt fra NAV-kontor, skattekontor, syke og aldershjem, skoler osv osv. Det handler også om praktisk og logisk avstand til kommunale funksjoner. Jeg ser greitt for med at svært mange østlandskommuner gjerne burde slåes sammen, - der hvor man bokstavelig talt kan kaste stein fra rådhus til rådhus. Jeg bor langt uti utkant-Noreg, og den foreslåtte storkommunen i vårt distrikt blir 200km fra yttepunkt til ytterpunkt. Kommunesentret blir ca i midten - med 1,5 t kjøring for å besøke et kommunalt kontor, - dvs i praksis en arbeidsdag ( hvis da ikke saksbehandleren har måttet forlate eller er blitt opptatt på annet vis). Jeg gjorde et eksperiment i fjor en gang, idet jeg tok kommunekartet og tegnet noen sirkler - med 100 km radius favnet jeg fra 20-30 kommuner nord og øst for Oslo, litt avhengig av senterpunktet.
At flere småkommuner sliter med økonomi er helt riktig, men det kommer primært av statens overføring av opgaver til kommunene, uten at det fulgte med tilstrekkelig økonomi, noe som begynte med HVPU reformen tidlig på 80-tallet. Det er med svært stor sannsynlighet julenissetenking at kommunesammenslåinger blir noe særlig billigere, hvilket også bekreftes av flere kjente økonomer. Offentlig byråkrati har sin egen mekanikk for å ese ut, og dette blir ikke noe unntak. Et av argumentene som også brukes er styrking av lokaldemokratiet, hvilket i seg selv er så tåpelig at det faller på egen urimelighet. Rett nok sparer man noen ordførere og rådmenn, men den besparelsen forsvinner som dugg for sola, nå de nye etatssjefer får større ansvar, og et nytt mellomnivå må innføres. Parkinsons lov er fortsatt gyldig.
Ja - det koster faktisk å drive distrikts-Norge, men da bør man også se på hvor verdiskapningen gjøres, og det er ikke i Oslo, og knapt nok i pressområdene på Østlandet. En sterkere sentralisering vil faktisk koste enda mer på sikt, for de som fabulerer om å legge ned distrikts-Norge, fordi det er for dyrt.......
Navlebeskuelse kalles sånt noe for......