Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hvis Venstre hadde villet kunne de vært med i regjeringen og sørget for et mye større fokus på viktige miljøsaker. De kunne fått gjennomslag for mye om de hadde gitt slipp på Krf. Forhandlingen forut viste jo at både Høyre og Frp var villig til å gi ganske mye. I stedet prioriterte venstre kristendom og anti-liberale krefter i et nostalgisk ønske om å være Sentrum.
    Helt enig. Det må være litt av et tankekors for Venstre å ha bundet seg så sterkt til masten med KrF, og er litt av et tankekors for meg som sterkt vurderte å stemme V for å demme opp for FrP i en blå regjering. Det er åpenbart at det ville jeg fått uhyre lite igjen for og i det hele tatt, det er vanskelig å se annet enn at V har malt seg solid inn i hjørnet her som garantist for en regjering som bryter med flere av partiets hjertesaker og i en uhellig allianse med KrF som bryter med enda flere av de.
    Jepp. Det var kanskje prislappen for å stille seg utenfor. Fikk litt, men kunne fått mye mer ved å være med. Kan det muligens tenkes at det ligger en krystallklar invitasjon her til Venstre om å banke på døren og kreve miljøvernministeren i en flertallsregjering med en reforhandlet plattform om et år eller to? Ikke undervurdér Erna som strateg. Hun vet hva hun vil, og hun gir seg ikke med det første.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ja, hvis Venstre hadde villet kunne de vært med i regjeringen og sørget for et mye større fokus på viktige miljøsaker. De kunne fått gjennomslag for mye om de hadde gitt slipp på Krf. Forhandlingen forut viste jo at både Høyre og Frp var villig til å gi ganske mye. I stedet prioriterte venstre kristendom og anti-liberale krefter i et nostalgisk ønske om å være Sentrum.
    Helt enig. Det må være litt av et tankekors for Venstre å ha bundet seg så sterkt til masten med KrF, og er litt av et tankekors for meg som sterkt vurderte å stemme V for å demme opp for FrP i en blå regjering. Det er åpenbart at det ville jeg fått uhyre lite igjen for og i det hele tatt, det er vanskelig å se annet enn at V har malt seg solid inn i hjørnet her som garantist for en regjering som bryter med flere av partiets hjertesaker og i en uhellig allianse med KrF som bryter med enda flere av de.
    Jepp. Det var kanskje prislappen for å stille seg utenfor. Fikk litt, men kunne fått mye mer ved å være med. Kan det muligens tenkes at det ligger en krystallklar invitasjon her til Venstre om å banke på døren og kreve miljøvernministeren i en flertallsregjering med en reforhandlet plattform om et år eller to? Ikke undervurdér Erna som strateg. Hun vet hva hun vil, og hun gir seg ikke med det første.
    Ja, det ville vært dårlig strategi om V og KrF fikk alt de ønsket seg, utenfor regjering. Men det er også unødvendig å direkte provosere, i forhold til samarbeidsgrunnlaget de snekret sammen i Nydalen. Regjeringserklæringen inneholder vel en seks-syv store momenter som det vil bli hurlumhei i Stortinget på, om de skal drives gjennom.

    Det blir engasjerende og underholdende å følge med på dette.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    De eneste som har noe å tape her tror jeg er KRF og Venstre.


    Enten de er med i regjering eller ikke, vil jeg tro de vil få størst problemer til neste valg hvis denne Høyre/FRP regjering går på ræva.

    FRP tror jeg ikke taper særlig, kanskje Høyre noe.

    KRF og Venstre vil aldri greie å stable på beina en fremtidig regjering uten FRP,s støtte, og den vil de ikke få hvis KRF og Venstre torpederer denne.

    AP blir mindre og mindre, og vil bli enda mindre i fremtiden, eneste mulighet for AP å vokse er total frislipp på innvandring av alle typer.

    Når det gjelder arveavgift - er det selv her i området vært en så sterk prisstigning på boliger og tomter at mange arvinger ikke kan overta etter sine foreldre.
    De makter ikke arveavgiften.

    I tillegg har noen hjulpet sine foreldre på sine gamle dager uten å ta seg betalt osv, fordi foreldre levde på minstepensjon osv.
    Disse eiendommer blir solgt til pengefolk med AP,s velsignelse.

    Forresten kan man diskutere til man blir Blå eller Rød i ansiktet.

    Folket har talt ved siste stortingsvalg - de fleste stemte borgerlig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Jeg tror du tar feil, Rock. FrP har alt å tape, KrF/Venstre er vinnerene. Hvis småpatiene hadde vært i regjering så hadde de tapt ansikt når den Regjeringen hadde gått overende. Nå henter de tilbake de som har gått over til FrP. Det er helt klart at mange velgere tidligere har gått fra KrF og delvis også Venstre over til FrP. FrP kommer ikke til å klare å levere det som majoriteten av deres velgere har stemt dem inn på. Allerede nå er løftet om fjerning av bompenger brutt. Asylpolitikken kommer også til å gå dukken og da er valggrunnlaget til 2/3 av velgerene borte. Resten stemte for billigere bensin, børst og bacon.
    AP kommer nok til å foreta en grundig rengjøring, ser for meg at både Stoltenberg og Giske får en mindre fremtredende rolle.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det ville vært dårlig strategi om V og KrF fikk alt de ønsket seg, utenfor regjering. Men det er også unødvendig å direkte provosere, i forhold til samarbeidsgrunnlaget de snekret sammen i Nydalen. Regjeringserklæringen inneholder vel en seks-syv store momenter som det vil bli hurlumhei i Stortinget på, om de skal drives gjennom.

    Det blir engasjerende og underholdende å følge med på dette.
    Ja, det blir mye moro. Men hvorfor provosere FrP med å banke gjennom en symbolsk erklæring i regjeringsplattformen i en sak hvor den reelle skillelinjen går ca midt i FrP? Stortingsflertallet er som det er og politikken som blir ført vil gjenspeile det. Hvis regjeringserklæringen hadde flagget et standpunkt på linje med "klimaskeptikerne" i FrP hadde den styrt mot et sikkert nederlag i stortinget. Hvis Høyre i stedet hadde tvunget gjennom reduserte utslipp som en av regjeringens fanesaker ville det vært å gni FrPs nese i noe de ikke liker lukten av, med de konsekvensene det ville fått for samarbeidet. Dette er tross alt ikke en av de hovedsakene som Høyre gikk til valg på, heller.

    Derimot kunne et Venstre som hadde møtt opp på Sundvolden kompromisset seg frem til at denne hjertesaken skulle være et reelt satsingsområde for regjeringen. Det kunne blitt flagget som en stor seier for miljøpartiet Venstre, og Siv Jensen ville smilt litt anstrengt og minnet om at alle må gi og ta litt i slike forhandlinger. Det gjorde de ikke, og slik ble det ikke, og det er kanskje noen i Venstre som tenker litt over det nå.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Pffft.
    Solberg sa at global oppvarming og klimaendring var en av vår tids største utfordringer som måtte tas alvorlig, til Høyres landsmøte. Hun så også en oppside i utvikling av løsninger.
    Regjeringserklæringen inneholder ikke et futt om global oppvarming eller klimaendring. En skam.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Erna har sagt mye oppigjennom årene hun, og jeg garanterer at ikke alt sammen får plass i åtte punkter. Og hvorfor provosere FrP i en sak hvor hun uansett har massivt flertall for sitt syn i Stortinget? Det ville vært ren symbolpolitikk.

    Som sagt, den dagen Venstre bestemmer seg for å gå inn i regjeringen er nok klima plutselig på plass som ett av regjeringens hovedsatsingsområder på linje med utdanning og samferdsel, tipper jeg.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    En ny regjering i Norge ønskes velkommen og det er spennende.Jeg ser at noen tror denne regjering blir et kortvarig bekjentskap.
    Hvorfor, ? Er det bare AP som kan regjere i Norge.?
    At de ikke har satt menneskeskapt klimaendring på øverste hylle er jo et godt tegn.De har sikkert innsett at dette problem kan ikke den norske regjering eller Norge gjøre noe med,bare AP og SV som tror det.Store,folkerike nasjoner må starte en slik prosess men det har de ikke råd til og vil ikke heller,bare snakk,teori og fine taler.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    En ny regjering i Norge ønskes velkommen og det er spennende.Jeg ser at noen tror denne regjering blir et kortvarig bekjentskap.
    Hvorfor, ? Er det bare AP som kan regjere i Norge.?
    At de ikke har satt menneskeskapt klimaendring på øverste hylle er jo et godt tegn.De har sikkert innsett at dette problem kan ikke den norske regjering eller Norge gjøre noe med,bare AP og SV som tror det.Store,folkerike nasjoner må starte en slik prosess men det har de ikke råd til og vil ikke heller,bare snakk,teori og fine taler.
    Ingen borgerlig koalisjonsregjering har holdt en hel periode i Norge. Den nye regjeringen har større indre motsetninger enn noen regjering har hatt hittil. Du må ikke være statsviter for å tro at dette ikke holder lenge. Du kommer langt med sunt vett.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Erna har sagt mye oppigjennom årene hun, og jeg garanterer at ikke alt sammen får plass i åtte punkter. Og hvorfor provosere FrP i en sak hvor hun uansett har massivt flertall for sitt syn i Stortinget? Det ville vært ren symbolpolitikk.

    Som sagt, den dagen Venstre bestemmer seg for å gå inn i regjeringen er nok klima plutselig på plass som ett av regjeringens hovedsatsingsområder på linje med utdanning og samferdsel, tipper jeg.
    Erna sa dette i årets landsmøte, under stabelavløping for valgkampen.

    "Klimatrusselen er vår tids største utfordring."

    Regjeringserklæringen inneholder futtipøtt om "vår tids største utfordring."

    En skam.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Erna har sagt mye oppigjennom årene hun, og jeg garanterer at ikke alt sammen får plass i åtte punkter. Og hvorfor provosere FrP i en sak hvor hun uansett har massivt flertall for sitt syn i Stortinget? Det ville vært ren symbolpolitikk.

    Som sagt, den dagen Venstre bestemmer seg for å gå inn i regjeringen er nok klima plutselig på plass som ett av regjeringens hovedsatsingsområder på linje med utdanning og samferdsel, tipper jeg.
    Erna sa dette i årets landsmøte, under stabelavløping for valgkampen.

    "Klimatrusselen er vår tids største utfordring."

    Regjeringserklæringen inneholder futtipøtt om "vår tids største utfordring."

    En skam.
    Vår tids største utfordring må nok vike for Erna's største utfordring: Å holde FrP i tømme.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Regjeringserklæringen inneholder futtipøtt om "vår tids største utfordring."

    En skam.
    Og det var booket rom til Trine Skei Grande på Sundvolden, men hun valgte å ikke stille opp. Dette er ikke en øvelse med idealtider og premie til alle. Stortingsflertallet er som det er, men hvis man vil noe mer enn det, må man stille opp og ta ansvar selv.

    Hvis støttepartiene derimot skulle bli altfor rebelske på sidelinjen er det flertall for oljeboring i Lofoten hvilken dag som helst i Stortinget.

    Genialt, synes jeg. Erna har tydeligvis tenkt å være statsminister en god stund. :)
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg tror du tar feil, Rock. FrP har alt å tape, KrF/Venstre er vinnerene. Hvis småpatiene hadde vært i regjering så hadde de tapt ansikt når den Regjeringen hadde gått overende. Nå henter de tilbake de som har gått over til FrP. Det er helt klart at mange velgere tidligere har gått fra KrF og delvis også Venstre over til FrP. FrP kommer ikke til å klare å levere det som majoriteten av deres velgere har stemt dem inn på. Allerede nå er løftet om fjerning av bompenger brutt. Asylpolitikken kommer også til å gå dukken og da er valggrunnlaget til 2/3 av velgerene borte. Resten stemte for billigere bensin, børst og bacon.
    AP kommer nok til å foreta en grundig rengjøring, ser for meg at både Stoltenberg og Giske får en mindre fremtredende rolle.
    Venstre er den store taperen, eller i alle fall dem som har stemt på dem i tro på at de skulle få noe annet enn krf-politikk utav øvelsen. Det eneste de har fått til er en utsettelse av olje i nord, og en setning tidlig i erklæringen som nevner gryndere. Mer var det vel egentlig ikke... om jeg ikke har glemt noe da. Resten hadde vel Høyre greid helt alene.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    En ny regjering i Norge ønskes velkommen og det er spennende.Jeg ser at noen tror denne regjering blir et kortvarig bekjentskap.
    Hvorfor, ? Er det bare AP som kan regjere i Norge.?
    At de ikke har satt menneskeskapt klimaendring på øverste hylle er jo et godt tegn.De har sikkert innsett at dette problem kan ikke den norske regjering eller Norge gjøre noe med,bare AP og SV som tror det.Store,folkerike nasjoner må starte en slik prosess men det har de ikke råd til og vil ikke heller,bare snakk,teori og fine taler.
    Ingen borgerlig koalisjonsregjering har holdt en hel periode i Norge. Den nye regjeringen har større indre motsetninger enn noen regjering har hatt hittil. Du må ikke være statsviter for å tro at dette ikke holder lenge. Du kommer langt med sunt vett.
    Ja vel,du har sikkert rett.Jeg er ikke statsviter men velger og skulle vært advart på forhånd.Men velgerne prøvde denne gang å få til et skifte og det ble det.Å spå om fremtiden er ikke lett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er ikke sikkert at denne regjeringen holder i 4 år. Det kan bli en 3 eller 4-partiregjering eller en regjering av Høyre alene.

    Det som er sikkert er at vi får et pusterom fra sosialister de neste 4 år, og det er flott. Det er allerede mange gode endringer på vei. Så får vi heller se ved neste valg om det samlet sett er bedre eller verre enn hva man kunne forvente med atter fire år med Lysbakken, Vedum, ottarkameratene og administrasjonspartiet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det vil være feil å si at det er et nederlag om regjeringen utvides til en 3- eller 4-partiregjering før neste valg og bruke det som eksempel på at "borgerlige regjeringer ikke varer". En 4-partiregjering er tross alt Ernas foretrukne løsning.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    In your dreams! Hvis noen tror at de innledende problemer vi har sett og de problemer som kommer nå vil motivere til at flere partier vil inn i regjering, så bør de sjekke røykesakene!
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Foreløpig legger det an til at regningen på skatteseddelen blir mindre for de fleste. Det legges opp til både økt minstefradrag og heving av innslagspunktet for toppskatt. Bedre veier og fjerning av sosialistiske formynderiske idiotilover er bare positivt, og selv den sittende regjeringen har innsett den kriminelle urimeligheten i arveavgiftene og går inn for å doble fribeløpet i årets statsbudgett. Litt vel sent, men det er jo kjekt at de klarer å innse urimeligheten i dagens ordning
    Skal vi tørre å stille spørsmålet eller......... Hvem tar regningen?

    Det er ikke mange poster på budsjettet å kutte på som kan stå i mot det uttaket de legger opp til. Ikke noe problem i å kutte utgifter hvis økte forskjeller er av det gode. Med andre ord så er det intet nytt under solen når det gjelder den politiske høyresiden. I så fall må det være at nå har også Høyre kastet seg på populismen. At de ikke har klima som en fanesak er skandale.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    De siste 8-10 år har forskjellene mellom folk økt veldig under rød grønn regjering og det vil sikkert fortsette,selv om mange ikke ønsker det.Nå har velgerne valgt en annen kurs og kanskje enda større forskjell. Noen yter og noen mottar.Poenget er at folk er i arbeid og har inntekt og så tilpasser sitt liv etter den inntakt man har.Da går det ganske bra.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    De siste 8-10 år har forskjellene mellom folk økt veldig under rød grønn regjering og det vil sikkert fortsette,selv om mange ikke ønsker det.Nå har velgerne valgt en annen kurs og kanskje enda større forskjell. Noen yter og noen mottar.Poenget er at folk er i arbeid og har inntekt og så tilpasser sitt liv etter den inntakt man har.Da går det ganske bra.
    Det gikk bra frem till 1987 også. Før det gikk alt så meget bedre.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Foreløpig legger det an til at regningen på skatteseddelen blir mindre for de fleste. Det legges opp til både økt minstefradrag og heving av innslagspunktet for toppskatt. Bedre veier og fjerning av sosialistiske formynderiske idiotilover er bare positivt, og selv den sittende regjeringen har innsett den kriminelle urimeligheten i arveavgiftene og går inn for å doble fribeløpet i årets statsbudgett. Litt vel sent, men det er jo kjekt at de klarer å innse urimeligheten i dagens ordning
    Skal vi tørre å stille spørsmålet eller......... Hvem tar regningen?

    Det er ikke mange poster på budsjettet å kutte på som kan stå i mot det uttaket de legger opp til. Ikke noe problem i å kutte utgifter hvis økte forskjeller er av det gode. Med andre ord så er det intet nytt under solen når det gjelder den politiske høyresiden. I så fall må det være at nå har også Høyre kastet seg på populismen. At de ikke har klima som en fanesak er skandale.
    Svaret på det kommer i statsbudgettet. Ikke på årets, der blir det bare små justeringer men på neste års. Når det gjelder samferdsel, som er den stor utgiftsposten her er det vel signalisert at det er ønske om opprette et eget langsiktig fond for dette, og det er ikke usannsynlig at noe her blir ekstra oljeinntekter. Det er ingen tåpelig ide å investere litt av pengene i egen infrastruktur i stedet for å låne dem bort gratis til falitterklærte økonomier.

    Folket har forøvrig ikke stemt på partier som prioriterer miljø og klima, så da blir det stor sett bare symbolpolitikk og avlat på det området.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    I så fall må det være at nå har også Høyre kastet seg på populismen. At de ikke har klima som en fanesak er skandale.
    Populisme hva er det? Er ikke det at politikerne forsøker å gjøre det som et flertall av folket ønsker?? I min verden er det demokrati!

    Jeg er meget imot en stat der politikerne skal "oppdra" folket til å tenke rett!! Det har vært prøvd noen ganger og det har sine "skyggesider"!

    Skandale at ikke Høyre har klima som en fanesak?? Ja da synes jeg det er en skandale at ikke AP for mange år siden har fjernet arveavgiften og at ikke SP har hatt som fanesak å fjerne konsesjonslov og lov om bo og driveplikt for landbrukseiendommer! For ikke snakke om at det er en skandale at ikke SV har hatt som sin fanesak at marginalskatten for høye inntekter skal ned!

    At du synes klima er det viktigste gjør jo ikke at alle partier må mene det samme. Hva pokker skal vi med flere partier hvis alle skal mene det samme? Du har flere andre partier du kan stemme på om du synes klima er viktigere enn alt annet, så å si at det er en SKANDALE at ikke Høyre setter klima som faneska synes jeg ærlig talt er tullete!
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Populisme betyr at det politiske partiet demper sin grunnleggende ideologi og satser på populære løsninger for å få stemmer. Høyre er populistisk når de hyller velferdsstaten og sier at deres politikk er å videreføre den. Høyre har aldri gjort stort for velferdsstaten, så dette er en populistisk løgn.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bård Hoksrud:

    – Men dere vil også ha Segway på vanlige veier?

    – Ja, denne regjeringen har sagt at vi skal tillate det. Det er mange andre europeiske land som tillater Segway med dårligere stilte veier enn Norge har.

    Jøss. I det ene øyeblikk har vi de elendigste veiene i Europa, i det neste øyeblikket brukes det som argument for Segway at den er tillatt i mange land med dårligere veier. Dessuten blir det visstnok ikke noe problem fordi den er så dyr at ingen kommer til å kjøpe den (intervju i Dine Penger).

    Snakk om symbolpolitikk, og å snu kappen etter vinden......

    Mye fin underholdning i politikken for tiden.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Populisme, ja.
    Å heve momsgrensen på 200 kroner, selv om det går ut over norske butikker, det gjør man fordi velgere syns det er populært. Det er en grunn til at den har ligget på 200 kroner siden 1975.
    Å love at Mullah Krekar skal hives ut ...
    Å garantere at bompenger skal fjernes ...
    Å hevde at egenkapitalkravet for boliglån skal justeres i kjøpsvennlig retning ...

    Å garantere for at leger ikke skal få reservasjonsrett er derimot ikke populisme, det er avlat som man betaler for å få KrF med på laget.
    Og det å ignorere "klimatrusselen - den største utfordring i vår tid" når man lager regjering sammen med et parti som saboterer tiltak, det er feighet og uansvarlighet.
     
    N

    nb

    Gjest
    Og det å ignorere "klimatrusselen - den største utfordring i vår tid" når man lager regjering sammen med et parti som saboterer tiltak, det er feighet og uansvarlighet.
    Velgerene ignorerer det jo også i stor grad og gir uttrykk for at det er annet som er langt viktigere... partiet med en tydelig profil i den retning har fått et par prosent av stemmene på landsbasis, noe mer om man legger til SV og Venstre.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Populisme, ja.
    Å heve momsgrensen på 200 kroner, selv om det går ut over norske butikker, det gjør man fordi velgere syns det er populært. Det er en grunn til at den har ligget på 200 kroner siden 1975.
    Å love at Mullah Krekar skal hives ut ...
    Å garantere at bompenger skal fjernes ...
    Å hevde at egenkapitalkravet for boliglån skal justeres i kjøpsvennlig retning ...

    Å garantere for at leger ikke skal få reservasjonsrett er derimot ikke populisme, det er avlat som man betaler for å få KrF med på laget.
    Og det å ignorere "klimatrusselen - den største utfordring i vår tid" når man lager regjering sammen med et parti som saboterer tiltak, det er feighet og uansvarlighet.
    Burde utgis en egen liten pamflett om disse sakene - den kunne hete "RåneTidende"
    Distribusjon via NAV og Syden-gates på Gardermoen..

    Dersom disse punktene er VESENTLIGE for velgerne i forhold til alle utfordringer/problemer vi står overfor som nasjon da er jammen det norske folk enda grunnere enn jeg fryktet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Og det å ignorere "klimatrusselen - den største utfordring i vår tid" når man lager regjering sammen med et parti som saboterer tiltak, det er feighet og uansvarlighet.
    Velgerene ignorerer det jo også i stor grad og gir uttrykk for at det er annet som er langt viktigere... partiet med en tydelig profil i den retning har fått et par prosent av stemmene på landsbasis, noe mer om man legger til SV og Venstre.
    Det er vel snarere slik at jeg forundres over at det ropes "Ulv!" i mai, og feies under teppet i oktober.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Et utvalg bilder som forteller mer enn tusen ord.

    Skjermbilde 2013-10-09 kl. 10.15.04.jpg

    Skjermbilde 2013-10-09 kl. 10.16.26.jpg

    Skjermbilde 2013-10-09 kl. 10.15.40.jpg


    Skei Grande har vært tyst en stund - må ha gått på en smell da hun så erklæringen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Populisme betyr at det politiske partiet demper sin grunnleggende ideologi og satser på populære løsninger for å få stemmer. Høyre er populistisk når de hyller velferdsstaten og sier at deres politikk er å videreføre den. Høyre har aldri gjort stort for velferdsstaten, så dette er en populistisk løgn.
    Høyre innførte folketrygden, for å nevne én forholdsvis stor sak. Høyre er et konservativt parti som ønsker å videreføre det som fungerer og forbedre det som ikke fungerer. Her er det også en juniorpartner med en litt annen innfallsvinkel, så den felles erklæringen må naturlig nok farges av begge partier.

    Å kalle det "en skam" at en H/FrP-regjering ikke programfester andre partiers fanesaker som en av sine hovedprioriteringer er et sted mellom naivt og tussete. Dette er ikke et partiprogram fullt av runde formuleringer hvor alle skal få sitt. Regjeringen kommer til å administrere stortingsflertallets vedtak på klimaområdet (selvsagt), men hvis Venstrefolk synes at regjeringserklæringen burde hatt et tydeligere preg av Venstrepolitikk burde de ta en telefon til Trine S G og fortelle henne hva hun bør gjøre. Jfr klausulen om regjeringsutvidelse i samarbeidsavtalen.
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Regjeringen Borten innførte folketrygden i 1967. Borten var forøvrig en ganske folkelig ærlig og redelig politiker med lite sans for høyrekreftene. Det har kommet fram i mange intervjuer senere. At Høyre satt i hans koalisjonsregjering i 1967 betyr ikke at de innførte den. Riktignok var de med på avstemningen i Stortinget, men det var Arbeiderpartiet og Venstre som sto bak forarbeidene til denne viktige loven. Det var Kr.f som hadde sosialdepartementet da den ble vedtatt.

    Har du vært på valgmøte med Erna?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nå fusker du fælt, Asbjørn.
    Høyre reserverte seg mot innføring av Folketrygden, men lot være å stemme mot for å unngå å kaste regjeringen partiet var del av.

    Ærlig talt, når det gjelder det som har med utvikling av den norske velferdsstaten å gjøre, samt lik rett til utdanning, bør Høyre gå så stille i dørene at man kan høre mus hviske på ti meters avstand.
     
    Sist redigert:
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vi tar imot bistand fra alle nyttige kilder. Bergens Tidende lanserer Ernameteret.
    De har katalogisert over 500 løfter fra Høyre, og vil følge status. Her har vi en grei målestokk:

    Ernameteret - Faktasjekk.no
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Hadde vært morro om det ble lansert et Sivometer også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå fusker du fælt, Asbjørn.
    Høyre reserverte seg mot innføring av Folketrygden, men lot være å stemme mot for å unngå å kaste regjeringen partiet var del av.

    Ærlig talt, når det gjelder det som har med utvikling av den norske velferdsstaten å gjøre, samt lik rett til utdanning, bør Høyre gå så stille i dørene at man kan høre mus hviske på ti meters avstand.
    Når velferdsstaten har utviklet seg slik som dette er ikke det å være "pådriver" noe å skryte av:
    Gjest - All skatt fra 1,5 millioner nordmenn går til de som ikke arbeider
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Nå fusker du fælt, Asbjørn.
    Høyre reserverte seg mot innføring av Folketrygden, men lot være å stemme mot for å unngå å kaste regjeringen partiet var del av.

    Ærlig talt, når det gjelder det som har med utvikling av den norske velferdsstaten å gjøre, samt lik rett til utdanning, bør Høyre gå så stille i dørene at man kan høre mus hviske på ti meters avstand.
    Når velferdsstaten har utviklet seg slik som dette er ikke det å være "pådriver" noe å skryte av:
    Gjest - All skatt fra 1,5 millioner nordmenn går til de som ikke arbeider
    Dette har vi jo skjønt lenge - og hva det gjør med moral/innstilling til hardt arbeidende folk er slettes ikke bra. Jeg snakker av egen erfaring når jeg filosoferer over oppgitthet, sinne, maktesløs følelse etc. over et system/udugelighet og unnfallenhet fra politikeres side men jeg vet også at dette er en rimelig stor torn i øyet på veldig mange andre. Dette handler selvsagt hverken om rasisme eller fascisme, det koker ned til sunn fornuft og rettferdighetsfølelse. Ikke bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn