Asbjørn
Rubinmedlem
Nei, jeg tror kanskje «fanboys» forsøker å være konsistente her. Tror ikke jeg (om du regner meg som en sådan) har sagt eller skrevet noe i retning av «Huitfeldt må gå av!» På det tidspunktet trodde jeg på forsikringene om at Sindre hadde fått og fulgt instrukser fra SMK, og holdt dem orientert om sine posisjoner for eventuelle habilitetsvurderinger, i motsetning til Mr Huitfeldt. Senere kom det for en dag at det hadde han ikke gjort, og da skrev jeg vel at denne saken på noen måter er verre.Det er unektelig litt småmorsomt å se hvordan Ernas fanboys, til tross for at de også innser alvoret, likevel hele tida forsøker å tone ned Ernas ansvar i det hele...
Da var det andre boller med den andre ektemannens aksjehandel, og for ikke å snakke om et par solbriller....
Spørsmålet om Ernas ansvar er litt mer komplekst, siden det også handler om hvor hard kontroll man skal ha med en ektefelles privatøkonomi for å unngå å bli løyet for. Krever du å få fremlagt ektefellens kontoutskrift hver måned for å se hvor pengene gikk? Krever din ektefelle å få se din kontoutskrift hver måned for å se hvor mye penger du har brukt på hifi? Om noen krevde en fullstendig oversikt over din pengebruk på hifi (eller fiskeutstyr) de siste ti årene, ville din ektefelle vært i stand til å legge frem dette på kort varsel, også om du selv ikke var spesielt interessert i å brette ut dette?
Jeg er ikke helt med på kjøret om at «Erna burde gjort ditt og datt». Her er det lett å være etterpåklok med urealistiske syn på hvor enkelt det ville vært å hente ut data på et øyeblikk. Jeg har selv hatt gleden av å inneha et politisk verv med Erna som leder for den relevante kontrollkomiteen, så manglende utøvelse av kontroll fra hennes side er liksom ikke på topp 500-listen av mine bekymringer.
Derimot er det en alvorlig bekymring om dette skulle utgjøre en potensiell sikkerhetsrisiko om Erna igjen skulle bli statsminister. Som det har blitt påpekt både her og i Minerva er dette en type situasjon som fører til at folk mister sikkerhetsklarering, og da er vi på ville veier. Det tror jeg man skal tenke ganske nøye gjennom.
Sindres trading har forøvrig ikke vært noen «åpen hemmelighet» omkring ham. Har ikke vært nevnt i noen sammenheng jeg har fått med meg.
Sist redigert: