Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    1.045
    Henrik Syse kunne gjort susen hvis han vil. Hørte han på TV for mange år siden og han virket troverdig og klok og klar og kan skape tillit og troverdighet. Han er vel troende kristen også og holder seg nær de ti bud. Har hørt han holde morgenandakt på radio.
    Ine Søreide kunne kanskje funke. Børge Brende er jeg mer tvilende til som statsminister.

    Men hva om høyres storhetstid er over og de blir halvert i oppslutning om 2 år. 30 % nå og 14,8 % om 2 år. Hvor går de tapte velgere da?
    Veldig få eller helst ingen til SV og Rødt. Noen få til Ve, mange til Ap. og kanskje de aller fleste til Frp som kan bli landets største parti.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.365
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ine Søreide?? No Way!! En egosentriker av rang - om mulig enda verre enn Erna - selv om hun muligens har vett nok til å holde sin sti ren. Det er sikkert flere som rister på huet, men partiledere og ministre bør ha et minimum av virkelighetskontakt med det livet folk flest lever... trenger ikke å ha vabler i henda, men en viss minimumserfaring med å stå opp kl 0500 eller noe deromkring, og snaske seg på jobb med matpakka under armen... "Vanlige folks" oppfatning av rikspolitikere er at de stadig mer framstår som en priviligert klasse uten bakkekontakt, - og det tror jeg faktisk også er riktig, selv om jeg ogås vet utmerket godt at det ikke gjelder alle...
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.066
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Oslo
    Kan ikke Høyre spa opp en konservativ homofil muslim?
    Det hadde vært noe det.
    Og nei, jeg tenker ikke på Durek.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.365
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En konservativ homofil muslim i Norge vil nok få omtrent samme respons som en svart muslim i USA.. nordmenn flest er faktisk er faktisk svært tolerante, men også for norske nordmenn fra Norge går der en grense... enten vi liker det eller ikke.....
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    7.462
    Ine Søreide?? No Way!! En egosentriker av rang - om mulig enda verre enn Erna - selv om hun muligens har vett nok til å holde sin sti ren. Det er sikkerr flere som rister på huet, men partiledere og ministre bør ha et minimum av virkelighetskontakt med det livet folk flest lever... trenger ikke å ha vabler i henda, men en viss minimumserfaring med å stå opp kl 0500 eller noe deromkring, og snaske seg på jobb med matpakka under armen... "Vanlige folks" oppfatning av rikspolitikere er at de stadig mer framstår som en priviligert klasse uten bakkekontakt, - og det tror jeg faktisk også er riktig, selv om jeg ogås vet utmerket godt at det ikke gjelder alle...
    Vi er i en tid hvor de fleste av Norges nasjonale utfordringer skyldes internasjonale forhold, alt fra den den største krigen i Europa siden WWII, og relaterte kriser til alt fra energi til matvareomkostninger. For ikke å snakke om de globale og menneskeskapte klimautfordringene.

    Mener du virkelig løsningen er å få frem flere politikere hvis primære relevante kvalifikasjon er rundt det å stå opp klokken fem på morgenen med pultost i matpakken vil bidra til å bedre løse disse globale, komplekse utfordringer vi også er preget av her hjemme?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.365
    Antall liker
    11.949
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ta deg nå en bolle... du skjønner sikkert at det folk flest etterlyser fra politikere er en forståelse for vanlige folks hverdag.. noe de fleste elitepolitikere helt klart ikke forstår bæra av... det er jo bare å stå opp tildligere, bytte jobb om du ikke liker den du har, løpe litt fortere på jobb... Hvis du faktisk ikke forstår slike problemer, er du med en viss grad av sannsynlighet i samme kategori som de nevnte elitepolitikere....
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.066
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Oslo
    Ta deg nå en bolle... du skjønner sikkert at det folk flest etterlyser fra politikere er en forståelse for vanlige folks hverdag.. noe de fleste elitepolitikere helt klart ikke forstår bæra av... det er jo bare å stå opp tildligere, bytte jobb om du ikke liker den du har, løpe litt fortere på jobb... Hvis du faktisk ikke forstår slike problemer, er du med en viss grad av sannsynlighet i samme kategori som de nevnte elitepolitikere....
    Greia er jo at alle kan bli akkurat det de vil her på berget.
    Ingen trenger å tømme søpla, passe våre gamle eller være vaskehjelp hos de nyrike.
    Forresten; hvem skulle da tatt seg av bestemora mi, og sørga for at jeg kom hjem til et nyvaska hjem der søpla var tømt?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.034
    Torget vurderinger
    4
    Ine Søreide?? No Way!! En egosentriker av rang - om mulig enda verre enn Erna - selv om hun muligens har vett nok til å holde sin sti ren.
    Tittentei er ikke den første som faller meg i hu. Hun virker som å være mer som en Støre-type, som trives og blomstrer når hun får jobbe med et fagfelt hun er sterk i, men som ikke er det som trives med å stå fremst i scenelyset og manøvrere gjennom all slags maktkamp og intriger. Dog, hun har alltid fremstått for meg som en med integritet, kunnskapsrik og retorisk sterk.

    Egosentriker har jeg aldri hørt om henne så om du vet noe mer må du gjerne forklare.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.258
    Antall liker
    20.132
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi er i en tid hvor de fleste av Norges nasjonale utfordringer skyldes internasjonale forhold, alt fra den den største krigen i Europa siden WWII, og relaterte kriser relatert til alt fra energi til matvareomkostninger. For ikke å snakke om de globale og menneskeskapte klimautfordringene.

    Mener du virkelig løsningen er å få frem flere politikere hvis primære relevante kvalifikasjon er rundt det å stå opp klokken fem på morgenen med pultost i matpakken vil bidra til å bedre løse disse globale, komplekse utfordringer vi også er preget av her hjemme?
    Du virker til selv enten være politiker, diplomat eller byråkrat. En politikers fremste kvalifikasjon er å forstå folket som har gitt de tillit, kjempe for deres sak. Det innebærer at nærhet til de som har valgt de er helt essensielt. Både matpakka og å ha erfaring fra arbeid utenom politikk er ikke bare relevant, men helt nødvendig. Våre rikspolitikere har blitt en egen samfunnsklasse, hvor ideologi er svært lite til stede i deres virke. En god del av de evner ikke en gang å se at det ikke er energikrise vi har i Norge, men energipriskrise. Samt at denne skyldes markedsstyrt prissetting, ikke krig i Ukraina.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.699
    Antall liker
    10.022
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og pris har åpenbart ingen ting med tilgang og etterspørsel å gjøre. Og tilgangen har lite med russiske gassleveranser å gjøre. Mye morsomt å lese her på sentralen.

    Men jeg er enig i en ting. Om vi stengte våre grenser og lot som om verden ikke eksisterte, kunne vi surret rundt i vår egen andedam og hatt det kjekt. Helt til verden tok oss igjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.933
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Sunnmøre
    Mitt største problem med både Høyre og AP i regjering er deres samarbeidspartnere.
    Her trur eg du tek borti eit viktig poeng.

    Erna Solberg har ikkje berre vore ein veldig viktig leiar for Høgre, ho har vore limet som har halde "Civita"-prosjektet, altså borgarleg samling med FrP, saman. Altså, motsatsen (om du vil) til Soria Moria-prosjektet der Stoltenberg var ein personleg garantist (og med Sp som eit naudsynt vilkår).

    Ein koalisjon mellom V, H og FrP er framleis avgjerande for ei borgarleg regjering (KrF er ikkje så viktige, små, trulause og moralske som dei er i rikspolitikken), og eit vilkår for at veljarane skal tru at dersom dei røystar Høgre, så røystar dei på ein Høgre-statsminister. Ein (ny) Høgre-leiar må altså kunne på truverdig måte kunne halda saman Venstre og FrP. Det oppgåva er ikkje lett når Listhaug (i mine augo det næraste vi kjem 'repugnican' i Noreg), ikkje Siv Jensen, leier FrP, og Venstre notorisk ikkje vel retoriske sluggarar som partileiarar, men har eit grunnfjell som misliker FrP minst like mykje som det venstresida gjer.

    Ein treng ikkje vera daytrader for å sjå at det er skyhøg risiko i å ta over dette prosjektet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.933
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Sunnmøre
    Dog, hun har alltid fremstått for meg som en med integritet, kunnskapsrik og retorisk sterk.
    Ja, ho har vel knapt ein profil på anna enn forsvar- og utanrikspolitikk? Støre hadde i det minste nokre år som helseminister. Død og pine; det er jo den ministerposten som knekker flest politikarar, vil eg tru. Det er umogleg å koma frå den jobben utan å verta monaleg mindre populær.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.204
    Antall liker
    6.571
    Her trur eg du tek borti eit viktig poeng.

    Erna Solberg har ikkje berre vore ein veldig viktig leiar for Høgre, ho har vore limet som har halde "Civita"-prosjektet, altså borgarleg samling med FrP, saman. Altså, motsatsen (om du vil) til Soria Moria-prosjektet der Stoltenberg var ein personleg garantist (og med Sp som eit naudsynt vilkår).

    Ein koalisjon mellom V, H og FrP er framleis avgjerande for ei borgarleg regjering (KrF er ikkje så viktige, små, trulause og moralske som dei er i rikspolitikken), og eit vilkår for at veljarane skal tru at dersom dei røystar Høgre, så røystar dei på ein Høgre-statsminister. Ein (ny) Høgre-leiar må altså kunne på truverdig måte kunne halda saman Venstre og FrP. Det oppgåva er ikkje lett når Listhaug (i mine augo det næraste vi kjem 'repugnican' i Noreg), ikkje Siv Jensen, leier FrP, og Venstre notorisk ikkje vel retoriske sluggarar som partileiarar, men har eit grunnfjell som misliker FrP minst like mykje som det venstresida gjer.

    Ein treng ikkje vera daytrader for å sjå at det er skyhøg risiko i å ta over dette prosjektet.
    Kanskje Høyres ordførerkandidat i Trondheim kan være mannen. Han ser ut til å klare kunststykket å konvertere Trondheim fra rødgrønt utstillingsvindu til blå-grønt i år, med støtte fra Venstre, PP, KrF, SP og MDG, og er i tillegg avhengig av støtte fra et snurt FrP for å få det til.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.719
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Ja, ho har vel knapt ein profil på anna enn forsvar- og utanrikspolitikk? .
    I fremtiden er vel kanskje de viktigste feltene vi står overfor, små og avhengig av store venner som vi er med pr nå verdens mest brutale nabo som ikke skyr noen midler - det er et langtidsprosjekt det.

    Angående stå opp om morgenen; rykter sier at akkurat Søreide står opp kl 05, er på kontoret kl 06 og går sist hjem. Hun er nok av de som klarer seg med lite søvn og har en imponerende mental arbeidskapasitet
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.847
    Antall liker
    10.616
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Greit å skille mellom ansvar og skyld. I et tillitsverv har man ansvar selv om man er uten skyld. Skuffende uttalelse synes jeg.

    Her har det vært helt bevisst og planlagt dekket over, og da er det litt vanskelig å si at Erna Solberg nærmest burde ha brutt seg inn i PC-en til mannen sin, sier Høyre-nestleder Henrik Asheim på Politisk kvarter i NRK tirsdag morgen.


     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.434
    Antall liker
    3.750
    Torget vurderinger
    4
    Virker ikke som politikere idag aner hva ansvar her
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.588
    Antall liker
    9.396
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser ut til at politikerne gjør alt riktig for at folket skal miste all tillit til Storting og regjering. Nå har vi sett flere tydelige indikasjoner på at Sindre har agert etter inside formasjon og hvis dette likevel resulterer i at Økokrim ikke starter etterforskning er skandalen komplett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    Virker ikke som politikere idag aner hva ansvar her
    Det gjelder vel litt bredere innen styre & stell. Listen over folk som blir "spesialrådgivere" eller lignende er etter hvert av en viss lengde, det virker som det er en slags insitusjonell angst mot å faktisk gi folk sparken (eller sende nedover i stillingsghierarkiet) når noen gjør noe temmelig dumt og så ender det opp med at man beholder lønna men får en diffus stilling som sannsyneligvis er ganske blottet for reelt innhold.

    Sånn sett står det faktisk bedre til på regjeringsnivå - det er en del statsråder som har blitt tuppet ut opp gjennom årene fordi statsministeren av en eller annen grunn ikk kan ha tillit til de eller at de har gjort noe dumt.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.911
    Antall liker
    10.176
    Sånn sett står det faktisk bedre til på regjeringsnivå - det er en del statsråder som har blitt tuppet ut opp gjennom årene fordi statsministeren av en eller annen grunn ikk kan ha tillit til de eller at de har gjort noe dumt.
    Ja, og da er det artig å tenke på at hvis dette hadde skjedd med en statsråd i Erna sin regjering så hadde Erna sparket vedkommende.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.719
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Greit å skille mellom ansvar og skyld. I et tillitsverv har man ansvar selv om man er uten skyld. Skuffende uttalelse synes jeg.

    Her har det vært helt bevisst og planlagt dekket over, og da er det litt vanskelig å si at Erna Solberg nærmest burde ha brutt seg inn i PC-en til mannen sin, sier Høyre-nestleder Henrik Asheim på Politisk kvarter i NRK tirsdag morgen.


    Her skulle Erna brukt den urnorske metoden, ikke den som dagens regjering bruker (Støre: vente å se ++); nedsatt en kommisjon og latt kontrollkomiteen tatt kontrollen i heimen
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.316
    Antall liker
    2.711
    Ja, og da er det artig å tenke på at hvis dette hadde skjedd med en statsråd i Erna sin regjering så hadde Erna sparket vedkommende.
    OG partiet som Erna svarer til står jo helt fritt til å kvitte seg med Erna, det tror jeg forsåvidt allerede hadde skjedd om de hadde hatt en åpenbar arvtaker.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    Foreløpig så gjør de det de kan for å slippe.
    Dette, til liks med tillit til statsråder er i sin natur binært. Man har utad full tillit helt til man ikke har det. Støre kan f.eks ikke gå ut å si at han vurderer å miste tilliten til Huitfeldt men at han må tenke over det en uke-fjortendager før han har tvilt seg frem til en slags beslutning. Dette da helt uavhengig av hva han faktisk måtte tenke om en slik sak.

    Siden det strengt tatt ikke er noen bråhast om Erna går av (eller ikke) så er det sånn sett rasjonell oppførsel å bruke anledningen til å se det an noen dager og hvordan det utvikler seg. Dersom Erna nå skulle bli bedt om / selv finne ut at hun trekker seg så vil det om et år eller to neppe være noen som tenker spesielt mye over om den prosessen tok en helg, en uke eller to uker.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.933
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Sunnmøre
    Foreløpig så gjør de det de kan for å slippe.
    Erna Solberg kunne, sjølvsagt, erklært førre fredag at ho sjølvsagt gjekk av som partileiar og statsministerkandidat i 2025.

    Eg trur ikkje det handlar om personlege ambisjonar: Ho har sete som statsminister i åtte år, åtte uvanleg gode år for norsk økonomi, gjennomført fleire reformer ho har trudd på, avvikla ein pandemi på ein måte som inngav tillit og gjort Høgre til det største partiet i Noreg. Det er direkte uaktuelt at det vert like artig å vera statsminister 2025-29. Før førre fredag var ettermælet temmeleg sikra. Hadde ho følgt opp pressekonferansen ved å stå ved ansvaret sitt og gå av, hadde det vore gullstøv på toppen, og eit nasepeik til Støre, som berre delvis stiller høge krav til mannskapet sitt.

    Når ho i staden avslutta med å snakka om lure løysingar for handtera ein aksjehandlande fyrstehusbond om to år, tenkjer eg (når eg har tenkt meg om) at det allereie for ei veke sidan var nokon i Høgre som bad veldig tynt om at ho iallfall måtte prøva å stå gjennom dette, illustrert ved trampeklapp og blomar på sentralstyremøtet etterpå.

    Ja, som ein konklusjon: Eg meiner det Høgre sitt ansvar å gjera det mogleg for Erna Solberg å gå. Om Høgre som partiorganisasjon berre kviler seg på at det står på hennar vurdering, er det minst like mykje dei, som Erna, som fortener kritikk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.258
    Antall liker
    20.132
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ansvar, ja. En statsminister har ansvaret for hva ektefellen bedriver. Her kan det ikke baseres på tillit, men kontroll. Solberg har også ansvaret for at hun valgte å vente til etter valget med å dele at hun ikke har vært seg sitt ansvar bevisst, samt at hun med åpne øyne holdt sannheten skjult. Høyre må gjerne ha tillit til henne, men statsminister er hun uegnet til å bli igjen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.204
    Antall liker
    6.571
    Ansvar, ja. En statsminister har ansvaret for hva ektefellen bedriver. Her kan det ikke baseres på tillit, men kontroll. Solberg har også ansvaret for at hun valgte å vente til etter valget med å dele at hun ikke har vært seg sitt ansvar bevisst, samt at hun med åpne øyne holdt sannheten skjult. Høyre må gjerne ha tillit til henne, men statsminister er hun uegnet til å bli igjen.
    Kan hun bli utenriksminister da?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.911
    Antall liker
    10.176
    Husker et innslag i Hallo i Uken for mange år siden, det ringte noen bjeller konstant i bakgrunnen men vedkommende som ble intervjuet sa at vi ikke trengte å bry oss om dem da de har ringt hele tiden, det var sikkert noe galt med dem...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.181
    Antall liker
    13.698
    Mads Gilbert krever omvalg. Et konsept som i Norge kun eksisterer ved formelle feil ved selve valggjennomføringen og da rimelig nok der feilen har oppstått. Det blir altså ikke omvalg i Oslo dersom det er noe formelt feil med valggjennomføringen i Berlevåg. Eksempelvis om det systematisk mangler stemmesedler for et bestemt parti eller andre slike ting som kan antas å ha påvirket mandatfordelingen.

    Og det må uansett kreves innen 7 dager etter valgdagen. Hr. Gilbert er altså på bærtur på flere plan uansett hva man måtte mene om selve saken.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.933
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Eg har sett at ein del (td på Facebook) går ut og krev dette. Eg tykkjer dette ikkje berre er feil, men på grensa til ei farleg linje, også.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.199
    Antall liker
    2.195
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    På tide å storme tinget :D
    Kan vel sikkert få med noen samer også, er vel ikke så fornøyde de heller.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.219
    Antall liker
    16.782
    Torget vurderinger
    2
    Bare tull å kreve omvalg. Gjort er gjort - men i Høyre sitter de nok og ønsker at ting var blitt håndtert annerledes.

    Tidslinjen skal visst komme i kveld. De må finne folk som er villige til å legge hodet på hoggestabben først.

    Aasheim var rar i Politisk kvarter. Påstod at det var vanskelig å finne ut av, fordi "det var mange gamle permer man måtte rote i først". Noen få tastetrykk var alt som skulle til og omfanget kunne vært kjent på onsdagen før valget. Senest.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn