Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Kan ikke du være så snill å utdype hva slags strengt fortrolig forsvarsindustri du mener de har forsøkt å selge til russerne. Det var dette jeg etterspurte. Men du er såpass opptatt av deg selv at du ikke klarer å se de faktiske forhold. Hvis det er slik at hver gang du ikke klarer å få frem et svar som kan dokumenteres så skal du hetse andre på forumet her så er viser jeg igjen til rådet jeg ga deg tidligere. Du øker ikke akkurat oppslutningen med den slags oppførsel. Selv er jeg politisk nøytral men reagerer på svada fra begge sider.
    – Et salg ville ha styrket russiske militære kapabiliteter på en måte som klart ville vært i strid med norske og allierte sikkerhetspolitiske interesser, sier Mæland i redegjørelsen.

    Er du ikke fornøyd med det svaret så får du ringe Mæland og spørre henne om detaljene.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke det bt. Har bare dårlig tålmodighet for høyrefolk som leker dumme der de kverulerer.

    Kanskje du skal hjelpe din "partifelle", bt? Fortell han hvorfor det er en dårlig ide å la russerne overta Bergen Engines.
    Så lenge de bare leker dumme er det vel ingen fare...
     
    Sist redigert:

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    724
    – Et salg ville ha styrket russiske militære kapabiliteter på en måte som klart ville vært i strid med norske og allierte sikkerhetspolitiske interesser, sier Mæland i redegjørelsen.

    Er du ikke fornøyd med det svaret så får du ringe Mæland og spørre henne om detaljene.
    Men er det ikke bra at russerne får hjelp til å verge seg mot Nato og det aggressive vesten?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Tøys.

    De fikk påpakk i 2017 fra riksrevisjonen. Så de skulle jo da vite hvordan man journalfører. De velger å feilkategorisere dokumentasjon på handlinger som viser å være brølere. De hemmeligstempler dokumenter som alldeles ikke skal hemmeligstemples, for å slik hindre innsyn fra pressen. De prøver aktivt å skjule sine spor. Så kan man spørre hvorfor de så gjør.

    Du forklarer det med at jeg har en Svertekampanje mot de blåblå. Tror ikke helt Riksrevisjonen bryr seg det døyt om hva jeg gjør.

    Hvem er det som aktivt skjuler spor, BT? Er det uskyldige folk som gjør uskyldige feil? Du må gjerne så naiv at du tror at landets mektigste kvinne hadde slike folk rundt seg.

    Nei, de visste nøyaktig hva de gjorde.


    Hvorfor er SMS-ene som avgjorde en rekke saker slettet, BT?
    SMS-ene som stengte ned Norge i mars 2020 eksisterer ikke lenger. Er ikke dette svært alvorlig?

    Fortell meg? Er dette ikke fordi at hvis bevisene ikke eksisterer så er det umulig å få kritikk?
    Snakker du om embetsverket eller Erna nå?
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Saken handlet kort og godt om å hindre russerne tilgang til BE/RRs avansert motorteknologi, som bl.a. brukes i flere norske marinefartøy.....
    Så kan man jo lure på hvor mye de likevel vet......
    Dette handlet ikke om nåværende motorteknologi, men info de kunne snappe opp i fremtiden når de hadde service på disse og nyere skip.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Pjdrums er nok inne på saken her. Man var seriøst redd for, dog ikke Erna for hun forsto ikke dette, at dette kunne bli en ny:

    Toshiba–Kongsberg skandale. Det som forbauser er hvor inn i Hæ..te naive vår politikere er! Selv om etterettningen forsøker

    å si fra at de er i ferd med å gjøre noe dumt så vil de ikke høre!

    Det siste nå er at de ikke vil, det står kun på viljen, bestille luftvern til å beskytte våre f-35 som ikke står i atomsikkre bunkere men i

    "O.B.Wiik" telt! Forsvarspolitikken i dette landet er helt rævvva! Og det helt uavhengig fargen på regjeringen. Høyre som i min ungdom var

    "forsvarspartiet" har endret seg også på dette området til å kun se på forsvaret som utgift og har helt glemt hvorfor vi har et forsvar!

    Og når selv ikke våre "folkets kårne" forstår betydningen av å ha et forsvar er det ikke til å undres over at stadig flere i folket ikke ser dette!

    "Aldri mer 9 april!" Narr meg ikke til å le! Vi kommer til å bli tatt med stumpen bar neste gang også! Det er for sent å betille

    forsvarsmateriell når russiske tanks ruller inn i landet over Storskog!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje geriljajagerene JAS Gripen distribuert til enhver mulig veistump som kan fungere som rullebane ville være en bedre løsning? «In field Operstions».
    Vet, vet, våpensystemer og alt det der…. likevel.


     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Da jeg var på Forsvarets Forskningsinstitutt i min ungdom, innså jeg at det fantes folk der som kunne mye mer om dette enn jeg gjorde, og modellene de lagde for å predikere forsvarsevne med tilgjengelig utstyr var allerede den gangen ganske imponerende. Når jeg i tillegg så hvordan missilsystemene hadde utviklet seg fra førstegangstjenesten til siste rep så skjønner jeg fortsatt at de som sysler med dette har mer kompetanse enn meg, så jeg stoler på at de gjør bedre vurderinger rundt dette enn jeg har mulighet til. Antar jeg er den eneste her som tenker sånn...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg var på Forsvarets Forskningsinstitutt i min ungdom, innså jeg at det fantes folk der som kunne mye mer om dette enn jeg gjorde, og modellene de lagde for å predikere forsvarsevne med tilgjengelig utstyr var allerede den gangen ganske imponerende. Når jeg i tillegg så hvordan missilsystemene hadde utviklet seg fra førstegangstjenesten til siste rep så skjønner jeg fortsatt at de som sysler med dette har mer kompetanse enn meg, så jeg stoler på at de gjør bedre vurderinger rundt dette enn jeg har mulighet til. Antar jeg er den eneste her som tenker sånn...
    Siden jeg var en av disse nerdene på Avd for Systemanalyse som drev med simuleringer av sånt som tredje verdenskrig i luftrommet over Europa, liker jeg å tro at vi kanskje hadde tenkt en tanke eller to, ja. Om Finland nå havner på samme valg som Norge og Danmark ser jeg det som en slags bekreftelse på at vi heller ikke tenkte helt feil den gangen på slutten av forrige århundre. Finland har en mer praktisk tilnærming til slike analyser, og har nå også fordelen av at flyene finnes og kan testes i virkeligheten og ikke bare som abstrakte spesifikasjoner.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nå blir det vel en stund til Pekka får sine F-35ere men det er vel liten grunn til å tro at Vesle Tsarin "Opens A Box Of Worms" her i lende. Den bruker han vel først og fremst til å hente inn gamle Sovietstater enn så lenge. Ja, uro blir det i såfall både her og der.

    "Folk med små tisser er livsfarlige" ifølge en tidligere vel og kjent Høyesterettsadvokat, med attåthengt: "Bare Pass Deg"...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå blir det vel en stund til Pekka får sine F-35ere men det er vel liten grunn til å tro at Vesle Tsarin "Opens A Box Of Worms" her i lende. Den bruker han vel først og fremst til å hente inn gamle Sovietstater enn så lenge. Ja, uro blir det i såfall både her og der.
    64 finske F-35 med AIM-120 AMRAAM og AGM-158 JASSM-missiler utelukker i praksis en del scenarier. Stealth luft til bakke presisjons-cruisemissiler med 450 kg stridshode og rekkevidde til å nå både Murmansk og St Petersburg fra langt inne i Finland… (Larson ville ikke likt det om Norge kjøpte tilsvarende «offensiv» kapasitet.)

    Hele poenget er at det vil gjøre j..g vondt å gjøre noe dumt. Finland kjøper ikke jagerfly for å holde siste skanse et par timer til når flyplassene allerede er bombet sønder og sammen, men for å hindre at noen gjør noe så stupdumt som å dra Finland inn i en konflikt.

    Og mens Pekka venter på F-35 har han fortsatt like mange F/A-18 med de samme missilene om det skulle bli bruk for dem. Finnene leker ikke butikk. Uansett, kanskje feil tråd?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Finnene leker sjelden butikk..... og merkelig nok så klarer de seg fint med en brøkdel av oberster og generaler ift Norge... rart det der...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Norsk offensiv kraft vil bli brukt i land som Libya, afghanistan og Jugoslavia, grunnet våre politikere ønsker å leke storkar (bondevik) eller ønsker jobb i nato (stoltenberg), så nei takk.

    Det vil ikke gjøre Norge tryggere. Heller stikk motsatt.

    Men er man boomer og fortsatt lever i kaldkrig-verden så kjør på. Når dere leverer nøklene til neste generasjon så vil deres levestandard bli lavere enn hva den var for dere. Det har ikke skjedd i moderne tid, men en gang skal være den første.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Finnene leker sjelden butikk..... og merkelig nok så klarer de seg fint med en brøkdel av oberster og generaler ift Norge... rart det der...
    De bruker pengene på beredskapslagre med alt mulig utstyr og medisiner og kritiske komponenter, kornlagre, heimevern og annet lurt. Ikke har de DAB, heller. De avsluttet prøvesendinger i 2005, bl.a. av beredskapsgrunner.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Norsk offensiv kraft vil bli brukt i land som Libya, afghanistan og Jugoslavia, grunnet våre politikere ønsker å leke storkar (bondevik) eller ønsker jobb i nato (stoltenberg), så nei takk.

    Det vil ikke gjøre Norge tryggere. Heller stikk motsatt.

    Men er man boomer og fortsatt lever i kaldkrig-verden så kjør på. Når dere leverer nøklene til neste generasjon så vil deres levestandard bli lavere enn hva den var for dere. Det har ikke skjedd i moderne tid, men en gang skal være den første.
    Historieomskriving på sitt beste, igjen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.567
    Antall liker
    7.100
    Historieomskriving på sitt beste, igjen.
    Vel, i Larsons Glade Verden så representerer jo militær aggresjon, nedskyting av passasjerfly og første annektering av europeisk territorium siden Stalin bare noen hendelser i 2014, og knappest noe å yppe til strid om.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Slikt er selvsagt kun reservert for vesten og våre allierte (Saudi-Arabia. USA i Syria osv, osv).

    Krim har alltid vært russisk. At Vesten gjennom CIA og co kraftig påvirket Ukraina for at Ukraina skulle la være å forlenge Sevastapol-leieavtalen til Russland og heller gi den til USA hadde selvsagt ingenting med dette å gjøre. Og slik gi USA herredømme over Svartehavet på bekostning av Russland. Dette var kun russisk aggresjon mot et sted hvor det bor 70-80% russere.

    Når det kommer til nedskyting av passasjerflyet, så var det et reelt uhell. De som skjøt trodde det var et militært fraktfly og dermed legitimt mål. De tok feil. Men greit å huske at USA er flinke til å skyte ned sivile fly også.

    Ellers så kan vi jo se på USA i disse dager. De ønsker at NATO skal blande seg inn i konflikten mellom Ukraina og Russland. Galskap. Og det er dette Norge stiller seg bak.

    Kjekt å vite at Norge nå blir sikrere ved at USA omringer Russland med militære baser, nå også på norsk jord. Heldigvis har vi nå fått voksne politikere som avviser UK og USA provokasjon og aggresjon ut fra norske havner.


    Hvor er din kritikk av Saudi-Arabias oppførsel i Jemen med allierte våpensystemer? Hvor er din kritikk av USAs oppførsel i Syria? Tyst som i graven, selvsagt. Vi må ikke tirre være elskede allierte.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Nå leder vel Sovjet/Russland scoringsstatistikken når det kommer til nedskyting av sivile passasjerfly!

    Du kan jo kontakte den Sør Koreanske ambassaden for flere opplysninger.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nå leder vel Sovjet/Russland scoringsstatistikken når det kommer til nedskyting av sivile passasjerfly!

    Du kan jo kontakte den Sør Koreanske ambassaden for flere opplysninger.
    Det gjør de nok. Men USA leder kupp-statistikken. Demokratiske valgt ledelse verden rundt har blitt avsatt og militære juntaer eller verre har blitt innsatt.

    Vesten har null og nada troverdighet i sine "spre og/eller bevare demokrati"-løgner.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Det hele kommer vel noe an på hvordan du definerer demokrati og ditto for kommunisme!

    Når man definerer, private rettigheter til alt vann ( som ikke skal være en menneskerett ) som skal selges til høyest mulig pris som en nødvendighet for å være et demokrati nærmer du deg vel litt.

    Når man definerer gratis ( finansiert av skatter ) skole og helsevesen som kommunisme er du vel i mål!

    "He is a bastard, but he is our bastard!" er vel en grei måte å se på enkelte "demokratisk valgte" ledere spesiellt i Sør og Mellom Amerika, når man så gjennom CIA briller. Men en eller annen plass underveis glemte man dette pragmatiske synet, Saddam og Kimmern kunne jo blitt passivisert på samme måte som Sør Amerikanske generaler. Men en eller annen fjott bestemte seg for å endre dette, og se hva det har ført til!
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Demokrati er bra når demokratiet kjøper tjenester av USA og lar firmaer fra USA tuske til seg naturressurser. Prøver demokratiet å gjøre hva som tjener det landets innbyggere, det beste for landets industri, så blir du styrtet av militærkupp på 1-2-3. Dette er hva "demokrati" betyr i USA. Klarer ikke USA å kuppe deg, så blir det økonomiske sanksjoner, og nåde dem som nekter å være med på sanksjonene som USA initierer. Da blir de selv boikottet.

    Norge er tjent med handel med f.eks. Russland, men vi skal ha idiotisk boikott, fordi USA krever det, fordi det tjener USA.
    Hvor er boikotten av Saudi-Arabia? De tok livet av en journalist på ambassaden sin. En kritiker av russland blir giftskadet i England. Hele Europa skal boikotte Russland (som trolig sto bak, men vi har ingen rykende pistol i motsetning til S-A).

    Nei, Norge trenger et alternativ til NATO og USA, for vi er faktisk ikke tjent med å være USAs lapdog som forsvarer USAs interesser når disse går på tvers av våre egne.


    PS! boikotten av Russland har ført til at de har kickstartet egen industri som har tatt over markedet som Europa tidligere hadde. Ost og musserende vin for å nevne noe. Franske ysterier reiser nå til Russland for å lære dem mer om ost.

    Og som takk for vår fiendtlighet så har vi nå rekordhøye gasspriser, fordi hvorfor skal Russland være greie med oss? Vi er jo alt annet enn greie med dem. Så vi kan steke i eget fett. Kanskje vi skal begynne å ta vare på våre egne interesser, og slutte å være USAs lapdog.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Nå er jo også Russland helt avhengige av inntekter fra vesten. Det blir skummelt hvis Europa blir selvstendige uten å kjøpe varer(Gass,Olje,Fisk) fra Russland. Da vil nok Putin miste enda mere oppslutning. Og hva gjør man hvis man mister oppslutning, jo man gjør som USA, man starter noe militært og sier nå må vi stå samlet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Tror nok ikke russland er så avhengige av handel med vesten etter 7-8 år med sanksjoner.

    Det er heller vesten som er avhengig av russisk gass.


    Russland trenger ikke å starte noe militært for å stå samlet. Det holder bare å se på alle basene USA bygger opp langs grensene dems. Den eksterne trusselen ligger der åpen for dagen, og den blir bare større og større, og alldeles ikke noe Norge bør stille seg bakom.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Helt enig i at vesten er avhengig av gass fra Russland, men jeg nevnte som eksempel hvis vesten ble selvstendige uten gass fra Russland. Som du nevner så har jo sanksjonene vart i flere år allerede, og fattigdommen i Russland har som følge av dette økt. Oppslutningen til Putin har samtidig gått ned. Menneskerettighetene er vel heller ikke på dagsorden der borte, men det er de jo absolutt ikke i SA heller. Veldig enig med deg angående deres oppførsel mot Jemen og andre land rundt omkring.Kronprinsen der er vel ikke helt i vater han heller.:)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215

    Noen som husker denne?

    Hadde det vært opp til Høyre så ville pengene nå rent inn i private lommer, og ikke kommunens.

    I 2004 ønsket det Høyrestyrte byrådet å selge Hafslund.

    – I årene etter at byrådet ville selge for fem milliarder kroner, har Oslo kommune tatt ut over fem milliarder i utbytte, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til Dagsavisen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Kommer Høie og Solberg til å be om unnskyldning for all sin ukritiske pushing av dette behandlingsstedet, tro? Det var parade-eksempel på fordelene med Fritt behandlingsvalg, ifølge dem.


    Til tross for flere tilsynssaker mot senteret og varsler om metoder hinsides enhver kritikk, skrev Solberg følgende.

    «Jeg håper at alle de på venstresiden, som har tenkt å fjerne fritt behandlingsvalg, setter seg ned, ser på NRK og ser episoden av Helene sjekker inn på Hurdal Recoverysenter. Da skjønner de kanskje at vi trenger ulike behandlingstilbud og ulike ideer for å hjelpe de som har utfordringer. Ikke minst for de som har psykiske lidelser, eller innenfor rusomsorgen.»

    Og da Høyres ledelse ble kjent med tilsynssakene fortsatte man å pushe senteret som et godt eksempel på Fritt behandlingsvalg.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Høyre er redusert til utelukkende ideologi. Virkeligheten har ingen betydning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241

    Noen som husker denne?

    Hadde det vært opp til Høyre så ville pengene nå rent inn i private lommer, og ikke kommunens.
    Som en investering var ikke Hafslud påfallende imponerende fra 2003/4 til 2017. For 2020 blir det nok derimot svæt bra (mot skikkelig ordentlig rævva i 2019). Hva fremtiden vil bringe vet ingen. Det er forsåvdit en del gode grunner til at kraftproduksjon og -distribusjon er offentlig eid, men at Oslo Kommune skal være en betydelig eier i nettdrift langt utenfor kommunens egne grenser er ikke like opplagt. Gjennom eierpostene eier Oslo Kommune betydelige deler av nettet på hele Østlandet.

    Å ha nominelt mottatt utbytte like stort som (eventuell) salgssummen over 14 år høres jo mye ut, men det er ikke mer enn ca 5% annualisert. Før inflasjon er ikke det særlig mye for et børsnotert selskap.

    Basert på artikkelen virker det først og fremst som Dagsavisen og Oslo Kommune ikke vet hva som er normal avkastning i aksjemarkdet og spesielt ikke hva den var i tidsrommet det er snakk om.
     
    Sist redigert:

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Jeg mener politikere i dag er noe helt annet enn det en gang var. Før var det Norges beste som var i fokus , mens nå har det sklidd over til meg selv først og så meg selv, og helt til slutt meg selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener politikere i dag er noe helt annet enn det en gang var. Før var det Norges beste som var i fokus , mens nå har det sklidd over til meg selv først og så meg selv, og helt til slutt meg selv.
    Hvor mange stortingsrepresentanter og andre toppolitikere kjenner du personlig for å kunne stille den diagnosen?
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Har ikke stilt noen diagnose, men ytret min personlige mening. Kan jo spørre deg det samme spørsmålet hvis du har en diagnose som beviser det motsatte.
    Forøvrig hvor mange politikere jeg kjenner har ingenting med min oppfattelse av hva de selv klarer å lire ut av seg som bygger oppunder min oppfatning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjenner en del sentrale politikere, ja, noen av dem ganske godt og fra langt tilbake. Min egen erfaring fra både stortingskorridorer og partiorganer er at det er mye sunn fornuft og pragmatisk løsningsorientering der. Det finnes noen få utskudd, men det er på langt nær nok penger i å være politiker i Norge til at egeninteresse fungerer som motivasjon. Det har også imponert meg hvor kollegiale relasjoner det er på tvers av partilinjene. Generelt skal vi være veldig godt fornøyd med hvor mye personlig integritet norske politikere har sammenlignet med stort sett alle andre land.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Jeg kan avsløre at jeg også kjenner noen ( ikke mange). Men hvis man ser hva som blir avslørt av media og hvordan motsvar til dette blir gitt i direktesendt tv, så er det vel rart hvis disse få utskuddene som du sikter til blir sendt i front-forsvar. Når det kommer til tverrpolitiske relasjoner så er inntrykket mitt at det er veldig steile fronter blant enkelte. Hvis vi går tilbake å ser på f. eks . Jens Evensen som formet avtaler på vegne av Norge med tverrpolitisk støtte så savner jeg dette nivået i dag.
    Vi hadde jo også Kåre Willoch som også var en bauta. Når jeg ser hvordan enkeltpolitikere i dag blir behandlet av motparter i dag ( Ja, selv fra egne rekker) så kan jeg ikke si meg helt enig med deg når du snakker om kollegiale relasjoner. Men dette er som sagt min oppfatning og ikke fasit.
    Mvh
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner en del sentrale politikere, ja, noen av dem ganske godt og fra langt tilbake. Min egen erfaring fra både stortingskorridorer og partiorganer er at det er mye sunn fornuft og pragmatisk løsningsorientering der. Det finnes noen få utskudd, men det er på langt nær nok penger i å være politiker i Norge til at egeninteresse fungerer som motivasjon. Det har også imponert meg hvor kollegiale relasjoner det er på tvers av partilinjene. Generelt skal vi være veldig godt fornøyd med hvor mye personlig integritet norske politikere har sammenlignet med stort sett alle andre land.

    At å ende opp blant de 3% høyest lønnede i Norge (med alle frynsegoder) ikke skulle være økonomisk motiverende nok til å fungere som egeninteresse, får meg til å lure på hvor man setter grensene for grådighet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan avsløre at jeg også kjenner noen ( ikke mange). Men hvis man ser hva som blir avslørt av media og hvordan motsvar til dette blir gitt i direktesendt tv, så er det vel rart hvis disse få utskuddene som du sikter til blir sendt i front-forsvar. Når det kommer til tverrpolitiske relasjoner så er inntrykket mitt at det er veldig steile fronter blant enkelte. Hvis vi går tilbake å ser på f. eks . Jens Evensen som formet avtaler på vegne av Norge med tverrpolitisk støtte så savner jeg dette nivået i dag.
    Vi hadde jo også Kåre Willoch som også var en bauta. Når jeg ser hvordan enkeltpolitikere i dag blir behandlet av motparter i dag ( Ja, selv fra egne rekker) så kan jeg ikke si meg helt enig med deg når du snakker om kollegiale relasjoner. Men dette er som sagt min oppfatning og ikke fasit.
    Mvh
    Hvis du mener at alt var så mye bedre før kan jeg minne om at Jens Evensens assistent i de forhandlingene het Arne Treholt. Kanskje ikke det beste eksemplet.

    Enig i at Willoch var en levende bauta, men som kjent mottok han jo ekstra lønn fra Rederforbundet i mange av de årene han satt på Stortinget. De syntes ikke stortingslønnen var til å leve av. Det hadde aldri blitt akseptert i dag, og skapte forsåvidt litt baluba da det ble kjent i 1982 også.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du mener at alt var så mye bedre før kan jeg minne om at Jens Evensens assistent i de forhandlingene het Arne Treholt. Kanskje ikke det beste eksemplet.

    Enig i at Willoch var en levende bauta, men som kjent mottok han jo ekstra lønn fra Rederforbundet i mange av de årene han satt på Stortinget. De syntes ikke stortingslønnen var til å leve av. Det hadde aldri blitt akseptert i dag, og skapte forsåvidt litt baluba da det ble kjent i 1982 også.
    Dengang var vel stortingslønna noe mer edruelig. Var vel før politikerne begynte å forsyne seg grovt.
    Tipper at det fremdeles er de som mener at stortingslønna ikke er å leve av. Sikkert de samme som ber vanlige folk om å vise måtehold, og som går inn for sosial dumping slik at de lavtlønnte kan bli mer konkurransedyktige....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn