Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Ikke alvorlig i det hele tatt



    Bare Ernas Høyre som prøver å skjule sine spor i Bergen Engines-saken. Anonymiserte aktører i dokumenter, hemmeligstempling, feil arkivert, intetsigende dokumenttitler osv.


    Bergen Engines og nato-hemmeligheter hadde blitt solgt til oligarker om media ikke fulgte med.


    Politikere som gjør alt de kan for å fohindre innsyn fortjener ikke vår tillit og burde kjeppjages fra alle tillitsverv. De tilrettelegger for korrupsjon eller er selv korrupte.
     
    Sist redigert:

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Siden Norge er medlem av NATO og driver etterretning på vegne av samme, er det nokså soleklart at Russland interesserer seg hva som foregår. I Nordnorge og særlig i Østfinnmark har man alltid etterstrebet et balansert forhold til Russland og tidligere Sovjet. Det har i historisk sammenheng vært en betydelig handel og samkvem mellom Norge og Russland, og er det fortsatt, selv om det var betydelige begrensinger da den kalde krigen var på det kaldeste. I denne perioden var det norsk politikk å ikke provosere, - ikke av redsel, men fordi provokasjoner stort sett er unødvendige. Derfor var det også betydelige begrensinger på militær aktivitet i nord, hvor man feks i utgangspunktet ikke tillot utenlandske operasjoner øst for 24de, som i praksis betyr øst for Nordkapp. Dette har blitt fraveket i betydelig grad i de senere år, - først i ly av glasnost, men senere under et mer provoserende Putinvelde tydeligvis også som en bevisst politikk, med betydelig økning av Nato-operasjoner, særlig økende under de blågrå.....
    Utenlandsk deltagelse ved store øvelser er ikke noe nytt, det var også muligens enda større i 60-, 70-, og 80-årene. Det nye er amerikanske enheter på en slags semipermanent basis, og stadig lengre nord....
    Viktig å få med seg at dette er tverrpolitisk.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25

    Ikke alvorlig i det hele tatt



    Bare Ernas Høyre som prøver å skjule sine spor i Bergen Engines-saken. Anonymiserte aktører i dokumenter, hemmeligstempling, feil arkivert, intetsigende dokumenttitler osv.


    Bergen Engines og nato-hemmeligheter hadde blitt solgt til oligarker om media ikke fulgte med.


    Politikere som gjør alt de kan for å fohindre innsyn fortjener ikke vår tillit og burde kjeppjages fra alle tillitsverv. De tilrettelegger for korrupsjon eller er selv korrupte.
    Kan du ikke skrive litt om de som har benyttet seg av gratis pendlerbolig på den røde siden, og gjerne nevne navn og partitilhørighet også. Burde være rimelig enkelt å finne kildemateriale.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Det er alt du ønsker å si om slettede bevismateriell?

    Norge var på vei til å selge våre militære hemmeligheter til Russland. Sittende regjering driter i å dokumentere hva de har gjort, og aktivt saboterer mulig gjennomgang.

    Din respons er å peke på en ukultur på Stortinget som alle fløyer benyttet seg av? Noe som er fordømt fra alle og enhver... Forteller jo litt om deg da. Du har alle muligheter til å justere inn det inntrykket...
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Det er alt du ønsker å si om slettede bevismateriell?

    Norge var på vei til å selge våre militære hemmeligheter til Russland. Sittende regjering driter i å dokumentere hva de har gjort.

    Din respons er å peke på en ukultur på Stortinget som alle fløyer benyttet seg av?
    [/QUOTE
    Nå har jeg litt mere info enn deg på akkurat det området der uten at jeg kommer til å utbrodere det. Det jeg kan si er at ingenting som var i kartoteket til Bergen engines er ikke noe Russland ikke vet fra før.
    Det jeg reagerer på med dine innlegg er hvorfor de er så lite objektivte og ensidige. Det hadde jo vært mye mere interressant hvis du hadde dratt frem alle parter i diskusjonen, og ikke forsøkt å drive valgkamp etter valget er over.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Nå har jeg litt mere info enn deg på akkurat det området der uten at jeg kommer til å utbrodere det. Det jeg kan si er at ingenting som var i kartoteket til Bergen engines er ikke noe Russland ikke vet fra før.
    Det jeg reagerer på med dine innlegg er hvorfor de er så lite objektivte og ensidige. Det hadde jo vært mye mere interressant hvis du hadde dratt frem alle parter i diskusjonen, og ikke forsøkt å drive valgkamp etter valget er over.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Nå er det faktisk slik at det er en side som har sittet med makten i 8 år, og det er en side som sa at nå skulle det bli åpenhet. Nå skulle det bli beredskap. Og jammen meg så løy hun så grasalt. Men hva kan vi forvente. Hun løy så det sang etter da hun ga ut boken sin "mennesker, ikke milliarder", så hun hadde erfaring..

    Ingen har vært så glad i hemmelighold som Erna. Ingen har dreti så totalt i beredskap som Erna. Eneste årsak til at hun ikke ble kastet på beredskap i 2018 var at hun klarte å kuppe KrF og slik hadde flertall. Hadde KrF fortsatt sittet på vippen, så ville hun fått mistillit mot seg grunnet sin manglende oppfølging av terrorberedskapet etter Gjørv-kommisjonen.

    Hvordan det gikk med pandemiberedskapet har vi jo sett. Hun ga totalt faen. Hun klarte mesterstykke å kutte i FHI. 40 % nedbemanning. Det straffet seg, kan vi trygt si.

    Men for all del. Vi må peke litt på de som ikke har sittet med makten de 8 årene også. Sånn for å få litt balanse som du etterspør.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Tror ikke du helt forstod innholdet i svaret jeg ga. Jeg savnet objektivitet og det betyr å se på alle parter. Nå snakker du igjen om kun den ene siden i norsk politikk.
    Aner ikke hvor gammel du er, men når det gjelder hemmelighold, så kan gå på youtube å søke på Støre og hamas.
    Det er også lurt å få med seg hvem som satt ved makten når vi privatiserte Televerket, Statoil og ikke minst kraftverkene. Ta et dykk og lær. Kan være nyttig
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Nå har jeg forøvrig hatt det kjempefint under blåblå styre, så det er klart jeg gleder meg for min fremtid, for nå har den røde siden fortalt meg at nå er det min tur. :)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Tror ikke du helt forstod innholdet i svaret jeg ga. Jeg savnet objektivitet og det betyr å se på alle parter. Nå snakker du igjen om kun den ene siden i norsk politikk.
    Aner ikke hvor gammel du er, men når det gjelder hemmelighold, så kan gå på youtube å søke på Støre og hamas.
    Det er også lurt å få med seg hvem som satt ved makten når vi privatiserte Televerket, Statoil og ikke minst kraftverkene. Ta et dykk og lær. Kan være nyttig
    Ja, det å ikke fortelle at han har samtaler med Hamas der han sitter i forhandler-rollen er det samme som å aktivt gjemme dokumenter som sier at man er i ferd med å selge strengt fortrolig forsvarsindustri til russerne, slik at media ikke får tak i hva de holder på med.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Kan ikke du være så snill å utdype hva slags strengt fortrolig forsvarsindustri du mener de har forsøkt å selge til russerne. Hvis ikke du kan det så anser jeg denne samtalen for avsluttet. Det var jo merkelig at Hamas ikke så på rollen til Støre som så viktig at den måtte holdes hemmelig. Det skulle bare en telefonsamtale til for å få bekreftelsen.
    P.S. : lær av MDG sine feil. De sier de tapte valget fordi de var for krasse i sine meninger(burde være et tankekors når man ser hvilken oppslutning du har her på forumet)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så du ser ingenting feil ved å først holde det hemmelig, feilinformere Stortinget og deretter skjule sine spor?

    Hvis du ikke ser noe galt med det, så har du rett. Vi kan like gjerne stanse samtalen.


    PS! hold dine hersketeknikker for deg selv.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Så du ser ingenting feil ved å først holde det hemmelig, feilinformere Stortinget og deretter skjule sine spor?

    Hvis du ikke ser noe galt med det, så har du rett. Vi kan like gjerne stanse samtalen.


    PS! hold dine hersketeknikker for deg selv.
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Og som vanlig fra deg et svar uten innhold. Forøvrig er ikke å gi råd pr definisjon hersketeknikk.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    – Samlet sett mener regjeringen at nasjonale sikkerhetsinteresser kan bli truet hvis eiendomsretten overføres til TMH. Det vil bli fremmet en kongelig resolusjon om å stanse salget i medhold av sikkerhetsloven paragraf 2-5, sier Mæland.


    Du får ringe tidligere justisminister Mæland og spørre henne hvorfor hun var så dust at hun stanset salget. Det var jo null risiko, sier du. Kjent informasjon.

    – Et salg ville ha styrket russiske militære kapabiliteter på en måte som klart ville vært i strid med norske og allierte sikkerhetspolitiske interesser, sier Mæland i redegjørelsen.


    Så lenge pengene klinger i kassen, så kan man jo se gjennom fingrene med slikt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Regjeringen mente ikke dette til å begynne med. De godkjente salget. De hemmeligstemplet informasjon. Ministeren løy til Stortinget. Erna arkiverte ikke alle dokumentene og en rekke av dem var endret, slik at media ikke skulle finne ut. Media fant ut allikevel, og salget ble stanset.


    Pyttsann!
    Man må være ekstremt fanboy for å ikke være i stand til å kritisere dette. "Se på Støre da han var utenriksminister for 10 år siden hvor han i en meglerrolle ikke potensielt ødelegga forhandlingene ved å innrømme hvem han snakket med. Fy han for å lyve altså!".
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Kan ikke du være så snill å utdype hva slags strengt fortrolig forsvarsindustri du mener de har forsøkt å selge til russerne. Det var dette jeg etterspurte. Du har fortsatt ikke svart på spørsmålet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kan ikke du være så snill å utdype hva slags strengt fortrolig forsvarsindustri du mener de har forsøkt å selge til russerne. Det var dette jeg etterspurte. Du har fortsatt ikke svart på spørsmålet.
    Er du en av disse høyrefolkene som spiller dum for å liksom få frem et poeng?

    Hva tror du de holder på med? Jeg viser til media som blåste saken. Gå og les en avis.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Du må ha i mente at Larson har stalinistiske holdninger til politiske motstandere. Hadde han hatt makt til å sende alt fra og med høyresiden i arbeiderpartiet i gulag hadde han ikke nølt. Iveren etter å sverte høyresiden er så sterk at sannheten ofte må vike. Husk han bruker all mange timer hver dag på dette.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Har ikke det bt. Har bare dårlig tålmodighet for høyrefolk som leker dumme der de kverulerer.

    Kanskje du skal hjelpe din "partifelle", bt? Fortell han hvorfor det er en dårlig ide å la russerne overta Bergen Engines.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    @ Larson

    Hvem var det solgte Olavsvern i 2013 til russiske interesser?

    Et anlegg som hadde kostet 4 mrd ble solgt for 38 mill!

    Har Erna ansvaret for det også?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg så ingen løgner til stortinget eller forsøk på hemmelighold der, gjorde du spiralis?

    Men for all del. Salget av olavsvern i 2013 var idiotisk. Vi skulle vel ha lært siden den gang? Spesielt etter at vesten har yppet til strid mot russerne etter hendelsen i 2014? Situasjonen er vel enda verre nå?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sånn for ordens skyld.... så ble ikke Olavsvern solgt til russiske interesser... Det ble solgt til en investorgruppe i Tromsø med bl.a. nåværende ordfører Gunnar Wilhelmsen..... for så å bli leid ut til noen vintermåneder i 2015 til et par russiske "forskningskip".... det leieforholdet varte bare noen vintermåneder...
    Anlegget eies i dag av WilNor Governmental Services og Wilhemlsen Group... og leies nå av FLO..
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.093
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Til enkelte som skriver her: Fra en forskningsrapport i Current Biology referert i Big Think:

    Hvorfor radikale ikke kan gjenkjenne når de tar feil.
    Det er ikke bare strutser som stikker hodet i sanden.


    Ikke bare har alle personlig erfaring med hvor vanskelig det kan være å endre mening, men det er også empirisk forskning som viser hvorfor dette er tilfelle. En ny studie i Current Biology forklarer hvorfor noen mennesker ser ut til å være konstitusjonelt ute av stand til å innrømme at de tar feil. Studien viser den underliggende mekanismen bak det å være bull-headed, og det kan være noen måter å bli bedre på å gjenkjenne når du tar feil.

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Har ikke det bt. Har bare dårlig tålmodighet for høyrefolk som leker dumme der de kverulerer.

    Kanskje du skal hjelpe din "partifelle", bt? Fortell han hvorfor det er en dårlig ide å la russerne overta Bergen Engines.
    Jeg har ingen partifeller. Jeg er befriende partiløs. Kan sikkert fortelle hvorfor det er en dårlig ide å la russerne overta Bergen Engines, men har ikke satt meg godt nok inn i saken ennå.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Saken handlet kort og godt om å hindre russerne tilgang til BE/RRs avansert motorteknologi, som bl.a. brukes i flere norske marinefartøy.....
    Så kan man jo lure på hvor mye de likevel vet......
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Å, de vet nok en del, på lik linje som vesten spionerer og avlytter russerne og deres løsninger, men det ville likevel vært idiotisk å dele ut fasiten.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216


    Tok ikke mange ukene før skjelettene begynte å ramle ut av skapet til Erna.

    Hva er det hun har hemmeligholdt denne gangen?
    Dette er et typisk eksempel på Larsons svertekampanje. En rydderunde før man gikk av førte til at man fant noen gamle dokumenter som ikke var journalført, som da ble journalført. Det blir forklart med manglende kontroll i en periode preget av krisehåndtering. Ingen av dokumentene er av en slik art at noen har noe å tjene på at de ikke ble journalført, men Larson velger som vanlig å fremstille det som skjeletter i skapet til Erna, og hemmelighold.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Til enkelte som skriver her: Fra en forskningsrapport i Current Biology referert i Big Think:

    Hvorfor radikale ikke kan gjenkjenne når de tar feil.
    Det er ikke bare strutser som stikker hodet i sanden.


    Ikke bare har alle personlig erfaring med hvor vanskelig det kan være å endre mening, men det er også empirisk forskning som viser hvorfor dette er tilfelle. En ny studie i Current Biology forklarer hvorfor noen mennesker ser ut til å være konstitusjonelt ute av stand til å innrømme at de tar feil. Studien viser den underliggende mekanismen bak det å være bull-headed, og det kan være noen måter å bli bedre på å gjenkjenne når du tar feil.


    Må man være radikal for å ta feil?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Nei, men evnen til å innrømme/innse at man tar feil er mer fraværende hos radikalere.
    Det ligger vel i sakens natur. Man kan være moderat, da er det lettere å anerkjenne sin egen tvil, samt muligheten for at man kan ta feil. Man kan radikaliseres og dermed bli radikal; tvilen dunster bort, og det blir åpenbart vanskeligere å akseptere at man kan har misforstått, eller tenkt feil. Man kan ta neste steg også, og ende som fanatiker. Da finnes ikke tvilen overhodet, og man mener seg berettiget til å gjøre så å si hva som helst i "Sannhetens" navn, for nå besitter man nemlig selveste sannheten helt selv, og da med stor S.
    Og merk at dette selvsagt ikke er begrenset til én politisk eller religiøs retning, det gjelder oss alle.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Litt av problemet er vel at ikke alle enig hva som er radikalt....
     
    Sist redigert:

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Dette er et typisk eksempel på Larsons svertekampanje. En rydderunde før man gikk av førte til at man fant noen gamle dokumenter som ikke var journalført, som da ble journalført. Det blir forklart med manglende kontroll i en periode preget av krisehåndtering. Ingen av dokumentene er av en slik art at noen har noe å tjene på at de ikke ble journalført, men Larson velger som vanlig å fremstille det som skjeletter i skapet til Erna, og hemmelighold.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Dette er et typisk eksempel på Larsons svertekampanje. En rydderunde før man gikk av førte til at man fant noen gamle dokumenter som ikke var journalført, som da ble journalført. Det blir forklart med manglende kontroll i en periode preget av krisehåndtering. Ingen av dokumentene er av en slik art at noen har noe å tjene på at de ikke ble journalført, men Larson velger som vanlig å fremstille det som skjeletter i skapet til Erna, og hemmelighold.
    Tøys.

    De fikk påpakk i 2017 fra riksrevisjonen. Så de skulle jo da vite hvordan man journalfører. De velger å feilkategorisere dokumentasjon på handlinger som viser å være brølere. De hemmeligstempler dokumenter som alldeles ikke skal hemmeligstemples, for å slik hindre innsyn fra pressen. De prøver aktivt å skjule sine spor. Så kan man spørre hvorfor de så gjør.

    Du forklarer det med at jeg har en Svertekampanje mot de blåblå. Tror ikke helt Riksrevisjonen bryr seg det døyt om hva jeg gjør.

    Hvem er det som aktivt skjuler spor, BT? Er det uskyldige folk som gjør uskyldige feil? Du må gjerne så naiv at du tror at landets mektigste kvinne hadde slike folk rundt seg.

    Nei, de visste nøyaktig hva de gjorde.


    Hvorfor er SMS-ene som avgjorde en rekke saker slettet, BT?
    SMS-ene som stengte ned Norge i mars 2020 eksisterer ikke lenger. Er ikke dette svært alvorlig?

    Fortell meg? Er dette ikke fordi at hvis bevisene ikke eksisterer så er det umulig å få kritikk?
     

    pjdrums

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.09.2010
    Innlegg
    68
    Antall liker
    25
    Har ikke det bt. Har bare dårlig tålmodighet for høyrefolk som leker dumme der de kverulerer.

    Kanskje du skal hjelpe din "partifelle", bt? Fortell han hvorfor det er en dårlig ide å la russerne overta Bergen Engines.
    Kan ikke du være så snill å utdype hva slags strengt fortrolig forsvarsindustri du mener de har forsøkt å selge til russerne. Det var dette jeg etterspurte. Men du er såpass opptatt av deg selv at du ikke klarer å se de faktiske forhold. Hvis det er slik at hver gang du ikke klarer å få frem et svar som kan dokumenteres så skal du hetse andre på forumet her så er viser jeg igjen til rådet jeg ga deg tidligere. Du øker ikke akkurat oppslutningen med den slags oppførsel. Selv er jeg politisk nøytral men reagerer på svada fra begge sider.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn