Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Hva er egentlig greia? Jeg fikk Bank-ID fra DNB tidlig I forrige 10-år. Med den har jeg åpnet kontoer i andre banker, søkt lån,fått ymse kredittkort og gjort en del annet uten å ga satt min fot i en filial.

    Gjelder dette folk som ikke har Bank-ID i utgangspunktet?
    Det vet jeg ikke. Har også selvfølgelig brukt bank ID i alle år, men dette gikk tydeligvis ikke med nye kundeforhold i danske bank. Uansett er det fullt mulig å legitimere seg manuelt uten å fysisk møte opp i en filial som jo var det opprinnelige argumentet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De grisgrendtboende blir lett engasjert i slike debatter. Ta ulempene på lik linje med fordelene. Voksne folk gjør gjerne det. Her bor vi 3 stk. på 60 kvm, dedikert lytterom er noe fjernt som man bare drømmer om, norges mest trafikkerte fergestrekning leder trafikken rett igjennom byen. Men her valgte vi å bosette oss pga. nærheten til alt, nettopp for å slippe å planlegge innkjøp på Rema hver 14. Dag. For å slippe lang dårlig vei til alt mellom himmel og jord.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva er egentlig greia? Jeg fikk Bank-ID fra DNB tidlig I forrige 10-år. Med den har jeg åpnet kontoer i andre banker, søkt lån,fått ymse kredittkort og gjort en del annet uten å ga satt min fot i en filial.

    Gjelder dette folk som ikke har Bank-ID i utgangspunktet?
    Nei dette går på leg mer generelt og har nok mye med NÅR du opprinnelig legitimerte deg og hva slags legitimasjonsinstrument som ble brukt den gang. Hvitvaskingsforskriftene har endret seg over tid, og før 2007 var det for eksempel ikke en gang et krav om bruk av pass ved etablering av kundeforhold. Mange brukte nok pass, men ikke nødvendigvis alle. Og etter hvert har det jo kommet krav om pass med RFID brikker som scannes, men disse kravene har muligens ikke tilbakevirkende kraft.

    Dette er et stort og komplisert område, og det forenkles ikke ved at banker tolker kravene på noe ulike måte. På et nivå er det slik at bankene må foreta egen risikovurdering av visse aspekter av legitimering og det finnes også unntaksbestemmelser i lovgivningen som må tolkes, og her kan jo banker ha ulike vurderinger, ulike erfaringer og ulikt kundegrunnlag og tilstedeværelse i ymse markeder.

    Jeg er litt i samme situasjon som deg, men måtte sende inn et bilde av passiden min samt et nytt bilde til banken. Dette ble gjort over nettet, og jeg vet at den aktuelle banken, min tidligere arbeidsgiver, har ca 25 ansatte vikarer i et halvt år for å kontrollere tidligere, og nye innsendte, dokumenter. Dette bare for å illustrere at dette er ikke noe banken gjør fordi de ønsker å plage kundene. Man kan jo lett få dette inntrykket når man leser alt sytet over dette her og andre steder.

    Folkens: dere er ALLE tjent med at samfunnet har god kontroll på dette. Både som bankkunder, som ansatte i bedrifter som utkonkurreres av svart arbeid, og som ofre for ulike typer økonomiske forbrytelser og svindel. Get real og ta dere selv i nakken.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Minner om at det er frivillig å ha bank som er vanskelig og at det fortsatt er frivillig å bo 50 mil fra nærmeste sivilisasjon, selv om muligens SP drømmer om noe annet.
    I dette landet har det, inntil de siste årene, vært konsensus om at hele landet skal befolkes. Og at alle skal ha samme tilgang til tjenester. Det du, og Cruiser bedriver, er bedritent skitprat og latterliggjøring av folk som ikke bor i sentrale strøk. Skjerpings!
    Men, vi har jo ikke økonomi til å fortsette å subsidiere landsbygda med oljepenger framover. Livsgrunnlaget på bygda med en mindre oljeavhengig Økonomi er begrenset. Verdiskapningen i framtiden vil i stor grad være kunnskapsbasert som fremmes i byene. Verken SP eller andre klarer å demme opp mot denne effekten. Den kommer og det blir mindre og mindre å rutte med på bygda, om vi liker det eller ikke. Vi ser jo denne effekten hos våre naboer som ikke har hatt olje.
    Dette er sann Høyre-politikk. Alt skal faktisk ikke lønne seg. Men er jo ikke bare Høyre som tenker slik lengre. En ting som bompenger-og nå fergepriser; dette er ting som burde vært tatt gjennom fordelingspolitikken, og ikke gjennom bompenger og svinhøye fergebiletter.
    Jeg er nok mye enig med deg på en måte. Alt skal ikke lønne seg, men vi må ha nok inntekter for å holde liv i systemet. Dagens pengeforbruk er ikke bærekraftig overhodet, og legger vi til grunn at de fleste inntekter I framtiden kommer via kunnskap i byene (trend i vesten i høykostland) så er det der verdiskapningen vil foregå. Men vi vil ha mindre penger å fordele til ulønnsom drift. Den enkelte må i større grad forsørge seg selv og bidra inn i statskassen.

    Jeg skiller selv mellom verdiskapning og fordeling. Vi trenger en bedre plan på begge og der spesielt sistnevnte har mye bra å hente fra venstresiden så lenge vi klarer å betale for det. Jeg er f eks ikke spesielt begeistret for å kutte i støtte basert på idealistiske overbevisning på hva som kutter kostnader. Å kutte nådeløst i AAP uten individuell tilpasning kan f eks gi langtidseffekter og økte kostnader - pisse i buks.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    cruiser

    Gjest
    Minner om at det er frivillig å ha bank som er vanskelig og at det fortsatt er frivillig å bo 50 mil fra nærmeste sivilisasjon, selv om muligens SP drømmer om noe annet.
    I dette landet har det, inntil de siste årene, vært konsensus om at hele landet skal befolkes. Og at alle skal ha samme tilgang til tjenester. Det du, og Cruiser bedriver, er bedritent skitprat og latterliggjøring av folk som ikke bor i sentrale strøk. Skjerpings!
    Jeg bor i by, men jeg tilbringer absolutt ingen tid i hverken bankfilialer eller andre offentlige kontorer, så om jeg hadde bodd på bøgda hadde ikke spillt noen rolle. Jeg latterliggjør ikke, men jeg ser på forundring med alle disse som bekymrer seg overfor avstander for å få ting gjort. Det er rett og slett ikke nødvendig i 2020.
    Når jeg lurer på noe iforhold til banktjenester, så logger jeg inn i nettbanken, er noe fortsatt uklart trykker jeg på "chat" og får ordnet det jeg skal, om personen sitter i naboleiligheten eller på Bjørnøya er ett fett for meg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg bor også i by. Men politilkk handler ikke nødvendigvis om hva som er best for Meg. Politikk handler om fordeling.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hele poenget mitt var altså at man velger hvordan man ønsker å gjøre ting selv. Når "ingen" bruker en tradisjonell bankfilial lenger kan ikke de få som fortsatt bruker den kreve at den ikke blir borte. Da må man jo velge da, vil man kjøre til Gjøvik for å snakke med en kunderådgiver eller tar men det på telefon og/eller mail?

    Hvis man er 70 og I alle år stritter imot endringer og nektet å lære seg noe som helst nytt må man nesten takke seg selv når man skal kjøpe seg en togbillett når det gamle billettkontoret ikke er der lenger.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Dette handler ikke om en enkelt ting. Men summen av bompenger, fergepriser, sykehus, fjernpoliti, ambulansefly, nedlegging av høyskoler ++++

    Til slutt når det en grense, der nok blir mer enn nok.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det meste er ganske logisk hvis man gjør mer enn å bare lese overskrifter, desverre stopper de fleste nettopp der. Det er f.eks fryktelig mange svært gode grunner til at man kan ikke kan opprettholde alle sykehusene, men det er svært få som er interessert i å høre på argumentene. Man låser seg helt fast i politiske skillelinjer og annet tullball.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Moroklumpen. Jeg leser slett ikke bare overskrifter. Men har en politisk overbevisning om at tjenester skal være tilgjengelig for alle- uavhengig av hvor du bor. Og jeg har aldri stemt SP, så det er klargjort.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    At ting digitaliseres og føres over på selvbetjening i stor skala i Norge er i betydelig grad en konsekvens av det høye lønnsnivået for arbeid som ikke krever allverdens kvalifikasjoner. Norsk banknæring er høyst sannsynlig den mest digitaliserte i verden og norske banker var usedvanlig tidlig ute med alt innenfor den sjangeren. Samme fenomen ser man i det offentlige, det aller, aller meste kan ordnes uten noensinne å måtte møte opp på ett eller annet kontor. Norge har langt på vei blitt et kontantløst samfunn som også gjør filialtjenester mindre aktuelle. Trenger man cash kan det uansett tas ut i butikk eller en minibank om en av sorten finnes i umiddelbar nærhet.

    Bankfilialer har knapt noen funksjon for mesteparten av befolkningen og følgelig legges de ned over en lav sko - det gir liten mening å opprettholde et stort nett av sorten som nesten ingen bruker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel urealistisk. Man må i hvert fall definere begrepet tilgjengelighet, og ta stilling til kostnaden. Jeg bor innenfor 15 min av to sykehus. Ikke alle kan ha det sånn. Til gjengjeld er det også kostnader med å bo sånn. Boligpriser, bompenger osv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel urealistisk. Man må i hvert fall definere begrepet tilgjengelighet, og ta stilling til kostnaden. Jeg bor innenfor 15 min av to sykehus. Ikke alle kan ha det sånn. Til gjengjeld er det også kostnader med å bo sånn. Boligpriser, bompenger osv.
    Tilgjengelighet angående sykehus vil være at man sikrer at feks ambulansefly-ordningen fungerer ordentlig. Der pris ikke er viktigst, men kvalitet er overordnet alt. Herunder også de ansattes rettigheter og lønn.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Kampen mot hvitvasking er ikke tøys men et helt reelt samfunnsproblem som har med både arbeidsplasser og kriminalitet å gjøre, men jeg ser at avstandene i NordNorge kan være et problem.

    Når det kommer til blant andre Danske Bank er det noe jævlig tøys, da denne banken er en av de virkelig store på å legge til rette for hvitvasking. Dog bare for store kriminelle kunder!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kampen mot hvitvasking er ikke tøys men et helt reelt samfunnsproblem som har med både arbeidsplasser og kriminalitet å gjøre, men jeg ser at avstandene i NordNorge kan være et problem.

    Når det kommer til blant andre Danske Bank er det noe jævlig tøys, da denne banken er en av de virkelig store på å legge til rette for hvitvasking. Dog bare for store kriminelle kunder!
    Joda, men at det hvitvaskes over en stor sko i Estland (hva i alle dager tenkte de på da de gikk inn i Baltikum) er ingen unnskyldning for ikke å ha kontroll i Norge. De har nok ikke lagt til rette for hvitvasking i Estland, men vært utrolig naive, og vært offer for det som er enhver banks store frykt, utro tjenere internt. Du går ikke inn i Øst-Europa med et kontrollregime tilrettelagt for skandinaviske forhold, så enkelt er det.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Nå er det faktisk på høy tid at enkelte yngre mennesker tar inn over seg at det slett ikke er alle "voksne" som er like digitalisert som dem selv!
    Det er bare viljen det står på, man trenger ikke være under 30 eller ingeniør for å bestille seg en billett med app.
    Men for all del, den håndfullen som fortsatt insisterer på å reise med papirbillett sendt pr post som er bestilt pr telefon kan selv få betale hva dette nasjonale billettkontoret koster å drifte, tipper de billettene da kommer til å koste noen tusen stykke. Jeg vil ikke finansiere det med min billett.
    Nei Cruiser, du er helt på villspor. Jeg har i mange år vært "Overformynder" her jeg bor og jeg kan love deg at det slett ikke "bare er vond vilje"!

    Ganske mange eldre ville ikke hatt behov for hjelpeverge hvis det ikke var fordi at de ikke makter dette med betaling av regninger og bruk av "apper" på telefonen. Kunne de gått i banken som tidligere, levert sine regninger der og hentet ut kontanter som de brukte i matbutikken ville mange av dem faktisk ha fungert veldig bra. De vile ha sluppet det mange av dem oppfatter som fornedrende umyndiggjøring!

    Og hvis du kommer med den gamle regla fra bankenes organisasjoner om at "det var publikum som øsnket det slik" så kvæler jeg deg! Det var ikke publikum som ønsket at bankfilialen skulle legges ned. Det var bankene som reduserte åpningstider og tok vekk de basale banktjenestene slik at filialene mistet sin bruksverdi! Det er fakta i saken!
    Jeg for min del er enig i at de som ikke kan bruke smartmobil er taperne når det gjelder endringene på banksiden. For de andre har jo tjenestene blitt mye enklere og mer tilgjengelige. Regningsbetaling går stort sett automatisk.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Høyre eier ikke skam. De drar 22. juli-kortet nok en gang.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Høyre eier ikke skam. De drar 22. juli-kortet nok en gang.
    Ja, til forskjell til AP som bruker det daglig mener du? NRK passer jo også på å minne oss om 22 juli hele tiden i tillegg (vi må ikke glemme hva høyreekstreme fra FrP kan finne på)- de kunne like gjerne ha slått seg sammen med PR avdelingen i AP - effektivisering av kontigent og skattepenger med samme resultat.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Jeg ser ikke AP bruke 22 juli politisk, nei. Faktisk så var de svært nøye på å ikke bruke det politisk. Såpass nøye at de falt for falsumet trykkokerteorien i tiden etter 22. juli.

    Synes du det er passenede at Høyre peker på 22. Juli i NAV-saken? Er ikke det et hån mot de etterlatte og de uriktig straffeforfulgte?

    Høyre sa i valgkampen i 2013 at med Høyre ved roret så ville ikke 22. Juli ha skjedd. Men Erna har ikke klart å følge opp Gjørven i 2019 en gang. Og i 2020 drar Høyre kortet på nytt. Sanner beklaget seg i fjor. Skal de beklage seg nå igjen?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Høyre eier ikke skam. De drar 22. juli-kortet nok en gang.
    Ja, til forskjell til AP som bruker det daglig mener du? NRK passer jo også på å minne oss om 22 juli hele tiden i tillegg (vi må ikke glemme hva høyreekstreme fra FrP kan finne på)- de kunne like gjerne ha slått seg sammen med PR avdelingen i AP - effektivisering av kontigent og skattepenger med samme resultat.
    Du burde være litt forsiktig her! 22. juli-kortet er dratt alt for lite i alle disse årene. Hva skyldtes Breiviks handlinger? Jo, et samfunn, som gjennom de siste 35 år har latt Frp sine brune holdninger gjennomsyre dette landet- ved ikke tråkke gørra tilbake i det gjørmete hull det hører hjemme i, men gradvis latt de slippe til mer og mer- helt inn i regjeringen. Derfor hører vi i dag uttalelser som "jeg forstår hvorfor han gjorde det ".
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Høyre eier ikke skam. De drar 22. juli-kortet nok en gang.
    Ja, til forskjell til AP som bruker det daglig mener du? NRK passer jo også på å minne oss om 22 juli hele tiden i tillegg (vi må ikke glemme hva høyreekstreme fra FrP kan finne på)- de kunne like gjerne ha slått seg sammen med PR avdelingen i AP - effektivisering av kontigent og skattepenger med samme resultat.
    Du burde være litt forsiktig her! 22. juli-kortet er dratt alt for lite i alle disse årene. Hva skyldtes Breiviks handlinger? Jo, et samfunn, som gjennom de siste 35 år har latt Frp sine brune holdninger gjennomsyre dette landet- ved ikke tråkke gørra tilbake i det gjørmete hull det hører hjemme i, men gradvis latt de slippe til mer og mer- helt inn i regjeringen. Derfor hører vi i dag uttalelser som "jeg forstår hvorfor han gjorde det ".
    Enig i at FrP spiller litt på sine velgere sin navlebeskuende og enkle holdninger - men det er å dra det alt for langt og implisitt si at FrP har noe som helst å gjøre med terroren å gjøre. Du sa det nå eksplisitt men det er det som er det underliggende i hele kommunikasjonen på venstresiden - og man slipper det ikke.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg ser ikke AP bruke 22 juli politisk, nei. Faktisk så var de svært nøye på å ikke bruke det politisk. Såpass nøye at de falt for falsumet trykkokerteorien i tiden etter 22. juli.

    Synes du det er passenede at Høyre peker på 22. Juli i NAV-saken? Er ikke det et hån mot de etterlatte og de uriktig straffeforfulgte?

    Høyre sa i valgkampen i 2013 at med Høyre ved roret så ville ikke 22. Juli ha skjedd. Men Erna har ikke klart å følge opp Gjørven i 2019 en gang. Og i 2020 drar Høyre kortet på nytt. Sanner beklaget seg i fjor. Skal de beklage seg nå igjen?
    Ja 22 juli har ingenting med nav å gjøre så enig i det. La de få hvile i fred nå. Jeg synes saken kommer opp for mye også fra ap - det er en underliggende gnåling hele tiden. Dette er verket til en gal mann - vi mistet mange barn - men sorgen og såret ligger i hele samfunnet og i vårt felles sosialdemokrati - la oss slippe denne direkte eller indirekte Breivik - høyreekstrem - FrP - blåblå linken.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En gal mann er for enkelt. En gal mann ville ikke gjort dette for 25 år siden. En gal mann som ikke opererte i et vakuum er mer korrekt. ABBs myter ble skapt og vedlikeholdt av et miljø. Og visse elementer i Frp er ikke fremmed for dette miljøet for å si det slik, selv om det er å gå alt for langt å gi Frp som parti ansvaret for dette.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Hvilke elementer i FrP er ikke fremmed for dette miljøet?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Elementene de tiltrekker seg.

    se "stemmekveg"
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Akkurat som når de høyrevridde drar offerkortet og blir fornærmet hvis man aner en sammenligning med et regime som bevisst brukte ord som umenneskeligjorde sine motstandere og dermed fyrte oppunder "dem" og "oss".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Akkurat som når de høyrevridde drar offerkortet og blir fornærmet hvis man aner en sammenligning med et regime som bevisst brukte ord som umenneskeligjorde sine motstandere og dermed fyrte oppunder "dem" og "oss".
    Det gjør de. For de høyrevridde i politikken har for lengst tatt kraftig avstand til nazismen i alt dens vesen, men de venstrevridde aldri har våget å ta det samme oppgjøret med kommunismen. Så ille er det at andre partier på venstresiden faktisk har tatt dem inn i varmen og samarbeider med dem. I Norge finnes det ikke et eneste parti som ville drømme om å samarbeide med Vigrid, men hele hakkebakkeskogen bøyer seg jo for det revolusjonære kommunistpartier Rødt og regner dem som en sannsynlig del av et palamentarisk flertall.

    Dobbeltmoralen er tung og kvelende, selv om de ikke har gangsyn nok til å se problemet en gang.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bra tiltak og høyst på tide. Det er meningsløst at folk som vil arbeide og som har mer å by på skal måtte forlate jobben sin når de er 60. Mange har ennå mye å by på, lang erfaring og er en stor ressurs for både politi og forsvar. Muligheten til pensjon for dem som ønsker det er bra, men å "få sparken" og tvinges til å bli pensjonist fordi man fyller 60 er et hån. Jeg er sikker på at det er mange her rundt 60 som slett ikke føler at de er oppbrukt og at det er på tide å flytte på gamlehjem og begynne å reise på cruise.

    --

    Høyre vil fjerne pensjonstvang
    Høyre åpner for å bytte «må» med «kan» for offentlige ansatte som i dag må slutte i jobben når de når særaldersgrensen satt av staten.

    https://www.nrk.no/norge/hoyre-vil-fjerne-pensjonstvang-1.14859388
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke elementer i FrP er ikke fremmed for dette miljøet?
    Siden du spør: Tybring-Gjedde og Listhaug for eksempel har pustet tydelig til fremmedfiendtlige holdninger som de ekstreme miljøene suger ivrig til seg og som bidrar til en legitimering av en del av de mer ekstreme. Holdningene deres er greie, men måten de frontes på og retorikken de bruker er mer enn tvilsom, og de hadde vunnet seg på å uttrykke seg mer diplomatisk og mindre konfronterende. Jeg kommer ALDRI til å tilgi Erna at hun trakk Listhaug inn igjen i regjering etter det forrige rabalderet, og mine dager som Høyrevelger er definitivt over så lenge dette ikke ryddes opp i.

    PS: Erna er i ferd med å føre landet inn i en regjering som worst-case er avhengig av SV og Rødt, best case bare av SP. Dette er velfortjent ris til egen bak i mitt hode, uansett hva man måtte mene om alternativene.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    erato, husk at ifølge høyresympatisørene er det SP som er de populistiske. Sp som klarer å holde seg sivilisert, i motsetning til FrP som hele tiden slenger ut Gjedda til sitt grunnfjell.

    Også morsomt at FrP ikke vet hva dissens er for noe. Inget dissens er tatt ut, selv om gjedda og co skriker at FrP har gjort så.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Høyre vil fjerne pensjonstvang
    Høyre åpner for å bytte «må» med «kan» for offentlige ansatte som i dag må slutte i jobben når de når særaldersgrensen satt av staten.
    Det høres selvsagt greit og tilforlatelig ut, MEN......................

    Hvem skal si til den gamle overlegen på 85 at det er på høy overtid å slutte i jobben fordi han er utdatert faglig, glemsk og generelt er en fare for sine pasienter?

    Noen som ser for seg hva som skjer den dagen politimenn på 70+ skal sloss med Blitz eller løpe omkapp med voldsforbrytere?

    Det brenner hjemme hos deg og brannfolkene som kommer ser ut som om de kommer fra geriatrisk avdeling?

    Sykesøsteren på 70 er "litt surrete" og gir deg 10X dosen av cellegift?

    Når Høie snakker om at "helsevesenet" må løpe "smartere", hvordan går det i praksis når sykepleierne er så gamle at de egentlig burde ha rullator?

    Et problem som ikke berøres her er at når folk skal gå i jobb til de får beskjed om at "nå fungerer du ikke lenger", bli pensjonist! Da vil overgangen til pensjonstilverelsen bli et personlig nederlag.

    Pensjonistene vil være de "som ikke holder mål"! Da er det faktisk bedre med et system som sier at "nå har du nådd alderen".
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Er det ikke kjekt om aldershjemmet blir selvgående og pasientene er hverandres pleiere da?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For en del yrkesgrupper er det sertifiseringsordninger.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    For en del yrkesgrupper er det sertifiseringsordninger.
    Da er vi tilbake hit

    "Et problem som ikke berøres her er at når folk skal gå i jobb til de får beskjed om at "nå fungerer du ikke lenger", bli pensjonist!
    Da vil overgangen til pensjonstilverelsen bli et personlig nederlag."

    Fra min tidligere arbeidsgiver som for enkelte yrkesgrupper har innført nye sertefiseringsbestemmelser etter at personellet begynte i jobben, ser jeg at arbeidsgiver galant sier opp ansatte med beskjed om at de er NAV's problem! En bekjent som fikk problemer med helsekrav fikk kalt og rolig en SMS med medling om at han var sagt opp!

    Fordelene for arbeidsgiverne med slike system er at man makter å hive ut folk før de har opptjent full pensjon. På sikt vil det gjøre pensjonskostnadene lavere for arbeidsgiver.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    For en del yrkesgrupper er det sertifiseringsordninger.
    Da er vi tilbake hit

    "Et problem som ikke berøres her er at når folk skal gå i jobb til de får beskjed om at "nå fungerer du ikke lenger", bli pensjonist!
    Da vil overgangen til pensjonstilverelsen bli et personlig nederlag."

    Fra min tidligere arbeidsgiver som for enkelte yrkesgrupper har innført nye sertefiseringsbestemmelser etter at personellet begynte i jobben, ser jeg at arbeidsgiver galant sier opp ansatte med beskjed om at de er NAV's problem! En bekjent som fikk problemer med helsekrav fikk kalt og rolig en SMS med medling om at han var sagt opp!

    Fordelene for arbeidsgiverne med slike system er at man makter å hive ut folk før de har opptjent full pensjon. På sikt vil det gjøre pensjonskostnadene lavere for arbeidsgiver.
    Privatize the profit, socialize the risk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, ingen vil vel ha en tannlege som skjelver på henda eller en lege som er dement. For å ta et par åpenbare eksempler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn