Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de blåblå!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Smått utrolig at det fortsatt praktiseres frynsegoder til familiemedlemmer.
    Huff, tenk å stå ved kontraktene man har inngått. Kone og barn under 18 får kjøre gratis, fordi lønnen du får er svakere enn andre steder.

    Men Erna og Siv gjør jo alt de kan for å stanse slikt, ved å skattlegge alle små frynsegoder gjennom sin gjennombyråraktisering av Norge. Det blir for mye jobb for arbeidsgiver med alle disse dokumentasjonskravene. De har innført skatt og arbeidsgiveravgift på tips for svarte. Smålige Erna.

    Må du jobbe overtid og ikke kan gå hjem for å spise middag. Skatt på take-away maten! Det er et gode (nei, ikke egentlig!).
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Er det ikke bare å få seg appen?
    Tydeligvis ikke.
    Nå er det faktisk på høy tid at enkelte yngre mennesker tar inn over seg at det slett ikke er alle "voksne" som er like digitalisert som dem selv!
    Det er bare viljen det står på, man trenger ikke være under 30 eller ingeniør for å bestille seg en billett med app.
    Men for all del, den håndfullen som fortsatt insisterer på å reise med papirbillett sendt pr post som er bestilt pr telefon kan selv få betale hva dette nasjonale billettkontoret koster å drifte, tipper de billettene da kommer til å koste noen tusen stykke. Jeg vil ikke finansiere det med min billett.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.240
    Smått utrolig at det fortsatt praktiseres frynsegoder til familiemedlemmer.
    Huff, tenk å stå ved kontraktene man har inngått. Kone og barn under 18 får kjøre gratis, fordi lønnen du får er svakere enn andre steder.

    Men Erna og Siv gjør jo alt de kan for å stanse slikt, ved å skattlegge alle små frynsegoder gjennom sin gjennombyråraktisering av Norge. Det blir for mye jobb for arbeidsgiver med alle disse dokumentasjonskravene. De har innført skatt og arbeidsgiveravgift på tips for svarte. Smålige Erna.

    Må du jobbe overtid og ikke kan gå hjem for å spise middag. Skatt på take-away maten! Det er et gode (nei, ikke egentlig!).
    Du har lite krutt igjen når skattlegging av frynsegoder har blitt smålig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.240
    Eva-Kristin Hansen anklager statsministeren for å stille forberedt til høringen. Hva blir det neste, tro?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du har lite krutt igjen når skattlegging av frynsegoder har blitt smålig.
    For å si det slik, hvis en prøver å argumentere for at de rød-grønne vil skattlegge mindre, så har en i tillegg fukta kruttet godt...


    Johan-Kr
     
    • Liker
    Reaksjoner: BT

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Smått utrolig at det fortsatt praktiseres frynsegoder til familiemedlemmer.
    Huff, de har innført skatt og arbeidsgiveravgift på tips for svarte. Smålige Erna.
    Høres rasistisk ut, men håper de snarest gjør det gjeldende også for alle andre.

    TGIF
     
    • Liker
    Reaksjoner: BT

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.240
    I stedet for å lete etter syndebukker for NAV-skandalen bør man kanskje heller se på hvordan man unngår lignene i framtiden, fordi det er mye som har gått galt når slikt skjer.

    Etter å lest en god del om dette virker det for meg som at det er veldig mye som har sviktet her.

    1. Når vi gikk inn i EØS-avtalen burde både landets ledende jurister, universitetene og de politiske partiene sørge for at alle disse har den nødvendige kompetansen på EØS-regelverket, og sørge for at man holder seg oppdatert. Her har det åpenbart sviktet over hele linjen.

    2. Før norske lover vedtas må det kontrolleres at disse er innenfor EØS-regelverket. Her har det også sviktet da det aktuelle lovverket ble innført i 2012. Her har enten juristene som er brukt til lovforarbeidene ikke gjort en god nok jobb, eller så har stortinget vedtatt dette lovverket til tross for innsigelser fra juristene. Av en eller annen grunn har det vært lite fokus på hvordan vi har fått et lovverk som bryter med EØS, etter at skandalen ble avdekt.

    3. Regjeringen har utøvd dette lovverket uten å oppdage at det bryter med EØS-regelverket. Det også er merkelig, og skyldes sannsynligvis manglende kompetanse. Dette gjelder både Solberg- og Stoltenbergregjeringene.

    4. NAV avdekket til slutt feilen, og skal ha honnør for det, men at det skulle ta så mange år er slett ikke bra. Håndteringen etter at det ble avdekket er det vanskelig å si så mye om, men det virker som de har håndtert det etter beste evne, og at de har meldt i fra fortløpende etter hvert som de har sett at omfanget har vokst jo mer de har jobbet med det.

    5. Statsadvokaten er svært kritisk til at han ble informert sent, og det kan han sikkert ha god grunn til. Men samtidig kan man spørre seg om han og hans folk ikke burde oppdaget dette selv for lenge siden. Har han ikke et faglig ansvar for at lovverket vårt håndteres korrekt, og innenfor EØS-regelverket? Dette står til stryk.

    6. Forsvarsadvokatene til de som er feil dømt imponerer heller ikke. Hvorfor har de ikke oppdaget feilen, og løftet sakene til EFTA-domstolen?

    7. Vår 4. statsmakt var heller ikke i stand til å avdekke denne feilen. Det er heller ikke veldig imponerende.

    Det er definitivt mye som har gått galt, og nå har man altså pekt ut en syndebukk, som egentlig ikke har så mye mer skyld enn alle de andre som er nevnt, så det blir nok vanskelig å felle henne. Arbeiderpartiet går naturlig nok stille i dørene her, mens Moxnes og Nordteigen smeller med dørene, de som er mest i mot at vi skal følge EØS-regelverket. Men det blir bare tynn suppe. Vi er tross alt det mest EU-tilpassede landet i Europa, så i det store og hele så er vi ikke mye verre enn normalen.
     

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Domstolene kan heller ikke være stolte av så mye.

    Det er de som dømmer til fengselsstraff.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det som er skikkelig jævlig er de som ble pålagt å betale tilbake mange hundretusener feilaktig. Der er det sikkert mye trist som er uopprettelig, salg av barndomshjem, skilsmisser og sannsynligvis selvmord. Statens innkrevingssentral gir seg ikke så lett.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.240
    Domstolene kan heller ikke være stolte av så mye.

    Det er de som dømmer til fengselsstraff.
    Absolutt. De skulle egentlig vært et eget punkt. Alle statsmaktene sviktet i denne saken.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke bare å få seg appen?
    Tydeligvis ikke.
    Nå er det faktisk på høy tid at enkelte yngre mennesker tar inn over seg at det slett ikke er alle "voksne" som er like digitalisert som dem selv!
    Det er bare viljen det står på, man trenger ikke være under 30 eller ingeniør for å bestille seg en billett med app.
    Men for all del, den håndfullen som fortsatt insisterer på å reise med papirbillett sendt pr post som er bestilt pr telefon kan selv få betale hva dette nasjonale billettkontoret koster å drifte, tipper de billettene da kommer til å koste noen tusen stykke. Jeg vil ikke finansiere det med min billett.
    Nei Cruiser, du er helt på villspor. Jeg har i mange år vært "Overformynder" her jeg bor og jeg kan love deg at det slett ikke "bare er vond vilje"!

    Ganske mange eldre ville ikke hatt behov for hjelpeverge hvis det ikke var fordi at de ikke makter dette med betaling av regninger og bruk av "apper" på telefonen. Kunne de gått i banken som tidligere, levert sine regninger der og hentet ut kontanter som de brukte i matbutikken ville mange av dem faktisk ha fungert veldig bra. De vile ha sluppet det mange av dem oppfatter som fornedrende umyndiggjøring!

    Og hvis du kommer med den gamle regla fra bankenes organisasjoner om at "det var publikum som øsnket det slik" så kvæler jeg deg! Det var ikke publikum som ønsket at bankfilialen skulle legges ned. Det var bankene som reduserte åpningstider og tok vekk de basale banktjenestene slik at filialene mistet sin bruksverdi! Det er fakta i saken!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bankene kutter slike tjenester fordi kostnadene blir for høye når nesten ingen bruker dem.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er tøv Spiralis. Bankontorer er lagt ned fordi ingen bruker dem, ikke omvendt. Det er dritdyrt å drive en bankfilial for de 3% av kundene som fortsatt ønsker å bruke de. Og Bankontorer finnes fortsatt, men ikke lenger på et hvert hjørne.

    Filialene er lagt ned etter som kundene har forsvunnet, ikke omvendt. I den store regionsbanken jeg jobbet i i 30 år er filialbruken redusert med over 95% over en 12årsperiode. Likevel har banken fortsatt ca 20 filialer igjen spredt over 2,5 fylke, mens man for 15 år siden hadde ca 65 filialer i et noe mindre nedslagsfelt.

    Skal man holde liv i et kostbart filialnett er det vel ganske urimelig at de som ikke bruker filialene skal betale for driften av de? Men det er klart, det er alltid noen som faller utenfor. Det var det også når man hadde et filialnett.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hva med en "bankfilial" i hver kommune?? For en måneds tid siden hadde jeg bruk for direkte kontakt med "banken min"... min "nærmeste" rådgiver, som jeg har hatt personlig kontakt med en eller to ganger i året i de siste årene, skarve 100km avgårde, var på tur til å pensjonere seg, så dermed ble min "personlige kontakt" nå på Gjøvik, - nå skarve 1500km avgårde...... Man skal være bra opphengt i egen fortreffelighet for ikke å skjønne at dette ikke på noen måte handler om kundekontakt og service, - ene og alene og utelukkende om profittmaksimering og utbytte for eiere.... i dette tilfelle for en vesentlig grad Hr, Stat..... akkurat som med Posten Norge, Telenor og helt eller delvis statseide selskaper.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Heldigvis har noen av oss fått både mobiltelefon og Internett. Har dere ikke slikt på bøgda?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    hei, cruiser. Det ville vært fint om du tonet ned spydighetene dine.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Heldigvis har noen av oss fått både mobiltelefon og Internett. Har dere ikke slikt på bøgda?
    Det hender seg faktisk at banken forutsetter personlig oppmøte!

    Har du ønsker om å opprette konto hos DNB og bor i Kirkenes må du faktisk kjøre til Alta. Det er ikke mer enn ca 50 mil, eller Oslo Trondheim!

    Har du konto i Danske Bank, tidligere Fokus - Nordenfjeldska Forretningsbank og må legitimere deg i forbindelse med det nye hvitvaskingstøyset, når det gjedler Danske Bank er det rimelig vås å plage kundene med dette i og med at de selv er en av de største aktørene på dette området, mente de at jeg måtte dra til Trondheim med passet mitt! det er ca 2000km!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Du kan legitimere deg med bankid I forhold til hvitvaskingsgreiene. Hvis banken er teit og krever personlig oppmøte for noe som helst, er det bare å velge en bank som ikke driver med slikt, f.eks sbanken
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som i politikken har de fleste bankene har beveget seg dit at folket er deres tjenere, og ikke omvendt. Det er likevel nokså merkelig at noen banker tydeligvis løser dette på andre måter......
    Forøvrig er det blitt kjent Cruiser-stil å slenge dritt når han er fri for selvforherligende argumenter....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Som i politikken har de fleste bankene har beveget seg dit at folket er deres tjenere, og ikke omvendt. Det er likevel nokså merkelig at noen banker tydeligvis løser dette på andre måter......
    Forøvrig er det blitt kjent Cruiser-stil å slenge dritt når han er fri for selvforherligende argumenter....
    Vel, man kan selv velge om man vil gjøre alt tungvindt, eller enkelt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Du kan legitimere deg med bankid I forhold til hvitvaskingsgreiene. Hvis banken er teit og krever personlig oppmøte for noe som helst, er det bare å velge en bank som ikke driver med slikt, f.eks sbanken
    Nope, ikke hvis det er banken din som har gitt deg din bank-id, som det som oftest er. Da må du gjerne ut på reise til nabokommunen (som kanskje er 500 km unna om du bor i Finnmark)

    Men i eventuelle sekundære banker du bruker kan slikt benyttes.

    Heldigvis skjer ikke slikt så ofte til at den er noe å lage alt for mye styr om.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg brukte nå hvertfall min bankid utested av smn for å huke av på dette hvitvaskingsskjemaet i samme nettbank. Helt uproblematisk. Det samme gjelder resten av min familie, det er absolutt ingen som har måtte reise til noen filial for å ordne dette
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg brukte nå hvertfall min bankid utested av smn for å huke av på dette hvitvaskingsskjemaet i samme nettbank. Helt uproblematisk. Det samme gjelder resten av min familie, det er absolutt ingen som har måtte reise til noen filial for å ordne dette
    Jeg måtte. Har Nordea som hovedbank og har Bank-ID fra dem, så den kunne jeg ikke bruke, og måtte reise inn til Bergen sentrum med passet for ikke å få slettet kontoen (de har ikke filialer lenger på hverken Askøy, Sotra, eller Lddefjord. Har dog kontoer i et par andre banker inkludert S-banken, og SB1V men har ikke fått noen henvendelse om id-fra noen av dem merkelig nok. Beskjeden fra Nordea var at jeg kunne bruke Bank-id fra andre banker, men ikke deres egen.

    Det var litt irriterende men ser på det som en engansgreie så jeg gidder ikke bry meg mer med det.

    Litt tullete hele greien. Kunne i det minste være en mulighet å laste opp en scanning/foto av passet i stedet for å måtte møte opp personlig, for at de skulle scanne det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Heldigvis har noen av oss fått både mobiltelefon og Internett. Har dere ikke slikt på bøgda?
    Det hender seg faktisk at banken forutsetter personlig oppmøte!

    Har du ønsker om å opprette konto hos DNB og bor i Kirkenes må du faktisk kjøre til Alta. Det er ikke mer enn ca 50 mil, eller Oslo Trondheim!

    Har du konto i Danske Bank, tidligere Fokus - Nordenfjeldska Forretningsbank og må legitimere deg i forbindelse med det nye hvitvaskingstøyset, når det gjedler Danske Bank er det rimelig vås å plage kundene med dette i og med at de selv er en av de største aktørene på dette området, mente de at jeg måtte dra til Trondheim med passet mitt! det er ca 2000km!
    Kampen mot hvitvasking er ikke tøys men et helt reelt samfunnsproblem som har med både arbeidsplasser og kriminalitet å gjøre, men jeg ser at avstandene i NordNorge kan være et problem. Det er ganske mange 10.000 personer i Norge uten verifisert identitet (jeg vet anslagene men vet ikke om det er lurt å kringkaste det). Hva med å bytte bank til en bank med filial i nærheten?

    Legitimeringsproblemet kommer ikke til å forsvinne, men til å bli ytterligere spisset i årene fremover. Men det hadde vært kjekt om det offentlige kunne gjort dette på vegne av bankene og andre, for eksempel i lokale kommunesentra. Men det krever investeringer i opplæring, utstyr og bemanning, for ikke å snakke om at man bør få orden på og tilgang til en del offentlige databaser. Det offentlige har så langt ikke vært villige til å gjøre dette og har vært mer enn villig til å la bankene ta kostandene og ansvaret for dette. Bankene er vel etter hvert den eneste samfunnsinstitusjon som har kompetanse og kapasitet til å gjøre dette, og det er synd de kommer i skuddlinja for å måtte utføre noen høyst nødvendige samfunnsoppgaver.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Minner om at det er frivillig å ha bank som er vanskelig og at det fortsatt er frivillig å bo 50 mil fra nærmeste sivilisasjon, selv om muligens SP drømmer om noe annet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Minner om at det er frivillig å ha bank som er vanskelig og at det fortsatt er frivillig å bo 50 mil fra nærmeste sivilisasjon, selv om muligens SP drømmer om noe annet.
    I dette landet har det, inntil de siste årene, vært konsensus om at hele landet skal befolkes. Og at alle skal ha samme tilgang til tjenester. Det du, og Cruiser bedriver, er bedritent skitprat og latterliggjøring av folk som ikke bor i sentrale strøk. Skjerpings!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Minner om at det er frivillig å ha bank som er vanskelig og at det fortsatt er frivillig å bo 50 mil fra nærmeste sivilisasjon, selv om muligens SP drømmer om noe annet.
    I dette landet har det, inntil de siste årene, vært konsensus om at hele landet skal befolkes. Og at alle skal ha samme tilgang til tjenester. Det du, og Cruiser bedriver, er bedritent skitprat og latterliggjøring av folk som ikke bor i sentrale strøk. Skjerpings!
    Men, vi har jo ikke økonomi til å fortsette å subsidiere landsbygda med oljepenger framover. Livsgrunnlaget på bygda med en mindre oljeavhengig Økonomi er begrenset. Verdiskapningen i framtiden vil i stor grad være kunnskapsbasert som fremmes i byene. Verken SP eller andre klarer å demme opp mot denne effekten. Den kommer og det blir mindre og mindre å rutte med på bygda, om vi liker det eller ikke. Vi ser jo denne effekten hos våre naboer som ikke har hatt olje.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.534
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men det er som regel for de fleste mulig å finne seg en bank sånn noenlunde i nærheten. Man Må ikke være kunde i en bank 50 mil unna. Man tar noen valg når man bosetter seg grisgrent, det har både fordeler og ulemper. Og de aller aller fleste banktjenester er lettere tilgjengelig for de fleste nå enn for 30 år siden. Jeg husker fortsatt 50 m lange køer på 80 tallet den 20. i hver måned når pensjonistene skulle ta ut pensjonene i kontanter. Og det til tross for mange filialer og 10 ganger så mange skrankeansatte som i dag.

    Det ser ut som om mange helt misterperspektivet i disse diskusjonene....
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Minner om at det er frivillig å ha bank som er vanskelig og at det fortsatt er frivillig å bo 50 mil fra nærmeste sivilisasjon, selv om muligens SP drømmer om noe annet.
    I dette landet har det, inntil de siste årene, vært konsensus om at hele landet skal befolkes. Og at alle skal ha samme tilgang til tjenester. Det du, og Cruiser bedriver, er bedritent skitprat og latterliggjøring av folk som ikke bor i sentrale strøk. Skjerpings!
    Men, vi har jo ikke økonomi til å fortsette å subsidiere landsbygda med oljepenger framover. Livsgrunnlaget på bygda med en mindre oljeavhengig Økonomi er begrenset. Verdiskapningen i framtiden vil i stor grad være kunnskapsbasert som fremmes i byene. Verken SP eller andre klarer å demme opp mot denne effekten. Den kommer og det blir mindre og mindre å rutte med på bygda, om vi liker det eller ikke. Vi ser jo denne effekten hos våre naboer som ikke har hatt olje.
    Dette er sann Høyre-politikk. Alt skal faktisk ikke lønne seg. Men er jo ikke bare Høyre som tenker slik lengre. En ting som bompenger-og nå fergepriser; dette er ting som burde vært tatt gjennom fordelingspolitikken, og ikke gjennom bompenger og svinhøye fergebiletter.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Heldigvis har noen av oss fått både mobiltelefon og Internett. Har dere ikke slikt på bøgda?
    Det hender seg faktisk at banken forutsetter personlig oppmøte!

    Har du ønsker om å opprette konto hos DNB og bor i Kirkenes må du faktisk kjøre til Alta. Det er ikke mer enn ca 50 mil, eller Oslo Trondheim!

    Har du konto i Danske Bank, tidligere Fokus - Nordenfjeldska Forretningsbank og må legitimere deg i forbindelse med det nye hvitvaskingstøyset, når det gjedler Danske Bank er det rimelig vås å plage kundene med dette i og med at de selv er en av de største aktørene på dette området, mente de at jeg måtte dra til Trondheim med passet mitt! det er ca 2000km!
    Dette er feil. Da jeg byttet til Danske Bank var det ingen behov for å møte opp i banken selv om det i mitt tilfelle ikke er lang. Det blir sendt en type brev der det er et krav om pass for å legitimere seg på posten. Når banken da har verifisert at brevet er hentet har de også bevis for at du er du. Dette fungerer også i Nord-Norge.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.956
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Merkelig da at Sparebanken NN ikke har skjønt dette... her oppe er det stort sett de som truer sine kunder med utestenging...( jeg har ikke Sp-NN)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De som bosetter seg på en øy langt ute i havgapet er raske med å fortelle om frisk luft, ekstremt lave boutgifter, fisk utenfor stuedøra og evig med nok plass, i motsetning til de som bor på 35 kvm i Oslo sentrum. Det er fordeler og ulemper med alt. Og dette er valg man tar. Får meg til å tenke på Navarsete som bygde bru til 1 milliard eller 2 som 100 sjeler fikke glede av. Ja.ja. flyttebilen kom jo lettere frem i hvertfall. Det er noen valg et samfunn må ta, om og i så fall hvor mye storsammfunnet skal bruke på å opprettholde bosetning på hver eneste lille plass rundt om.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Heldigvis har noen av oss fått både mobiltelefon og Internett. Har dere ikke slikt på bøgda?
    Det hender seg faktisk at banken forutsetter personlig oppmøte!

    Har du ønsker om å opprette konto hos DNB og bor i Kirkenes må du faktisk kjøre til Alta. Det er ikke mer enn ca 50 mil, eller Oslo Trondheim!

    Har du konto i Danske Bank, tidligere Fokus - Nordenfjeldska Forretningsbank og må legitimere deg i forbindelse med det nye hvitvaskingstøyset, når det gjedler Danske Bank er det rimelig vås å plage kundene med dette i og med at de selv er en av de største aktørene på dette området, mente de at jeg måtte dra til Trondheim med passet mitt! det er ca 2000km!
    Dette er feil. Da jeg byttet til Danske Bank var det ingen behov for å møte opp i banken selv om det i mitt tilfelle ikke er lang. Det blir sendt en type brev der det er et krav om pass for å legitimere seg på posten. Når banken da har verifisert at brevet er hentet har de også bevis for at du er du. Dette fungerer også i Nord-Norge.
    Jeg har DNB og verifiserte meg i nettbanken i fjor angående dette.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Hva er egentlig greia? Jeg fikk Bank-ID fra DNB tidlig I forrige 10-år. Med den har jeg åpnet kontoer i andre banker, søkt lån,fått ymse kredittkort og gjort en del annet uten å ga satt min fot i en filial.

    Gjelder dette folk som ikke har Bank-ID i utgangspunktet?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    De som bosetter seg på en øy langt ute i havgapet er raske med å fortelle om frisk luft, ekstremt lave boutgifter, fisk utenfor stuedøra og evig med nok plass, i motsetning til de som bor på 35 kvm i Oslo sentrum. Det er fordeler og ulemper med alt. Og dette er valg man tar. Får meg til å tenke på Navarsete som bygde bru til 1 milliard eller 2 som 100 sjeler fikke glede av. Ja.ja. flyttebilen kom jo lettere frem i hvertfall. Det er noen valg et samfunn må ta, om og i så fall hvor mye storsammfunnet skal bruke på å opprettholde bosetning på hver eneste lille plass rundt om.
    Velger å bosette seg? De er nok født og oppvokst der, de aller fleste! Og som en sann, urbanisert sjel- som hegner om folks rett til å ha jointen sin i fred, tror du det bor et par her og et par der. Problemet er de store avstandende, og urbaniserte folk sin besserviterhet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn