Nok en Hypex

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva slags lim skal jeg bruke. Det blir jo litt varmt rett under der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Epoxy holder sannsynligvis, ihvertfall opp til 70 grader, men jeg ville prøvd å feste det mekanisk på en eller annen "usynlig" måte. Eksempelvis ved å lage gitteret like stort som topplaten og klemme det fast langs kantene, eller noe slikt.

    Jeg bruker en del sånt epoxylim: Strong Professional - Casco
     
    A

    audiosan

    Gjest
    kan også bruke noen nedsenkede M3 skruer i samme farge som topp platen. om den er tykk nok.
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    Hva slags lim skal jeg bruke. Det blir jo litt varmt rett under der.

    hvor skal du sette disse gitterne? det er ikke bare å montere rett under psun.... bare så du er klar over risikon ved å gjøre det og hvis ved mekanisk påvirkning skulle løsne og berøre psun.... faktisk livsfarlig -men som Asbjørn nevner dette bør også festes med en skrue eller gjerne flere flere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Er en slik 400w 4 ohm nok til å dra basser med?
    Vil en ringkjernetrafo være bedre mtp bass?

    Og vil et 5x21x22 kabinett være stort nok til et UCD400ST kit med SMPS400/400 strømforsyning?
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hadde tenkt å sette sammen et par slike jeg også. Tipper smps er bedre uansett. Har lest litt om dette rundt om. Vi må sjekke ut om disse blir varmere en nc400 med smps600.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kjøpte nemlig de to UCD400ST kitene som ligger på brukten. Asbjørn har snakket varmt om Hypex og jeg prøver det meste.

    15" Bassene mine har doble 8 ohms voice coiler som kan kobles i serie (16 ohm) eller parallelt (4 ohm).

    [FONT=.HelveticaNeueUI]http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/67189-helob-final-en-pen-baffel-byggetra-d-19.html[/FONT]

    Har koblet dem i serie og så i parallelt. 16 & 16 ohm = 4 ohm.




    Ser for meg å prøve paralellkoblede voice coiler slik at de blir på 4 ohm og drive hver bass med hver sin kanal. Altså 4x400 watt i 4 ohm.


    I dag kjører jeg 2x50 klasse A (Dual Mono 2x500VA og 200.000 uF lyttebank).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror 400 W holder i massevis. Det skal ikke så voldsomt mye effekt til for å drive basser til Xmax, spesielt ikke i åpen baffel. Verdt å prøve.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    John (AE Speakers) sa jeg burde ha 150 watt. Bassene har snaue 12 mm X-Max, nesten tre ganger så mye som Emninencene du hørte.

    Bør den T-klumpen festes til kjøleribber?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den T-klumpen må festes til kjøleribber, ja. Sånn ser mine 400-wattere ut inni og utenpå. Det er også ventilasjonshull i bunnplaten under kjøleribbene.

    DSC01036.JPG


    DSC01039.JPG
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    16+16 i parallell blir 8 HEL !;)
    -m
     
    A

    audiosan

    Gjest
    Jeg kjøpte nemlig de to UCD400ST kitene som ligger på brukten. Asbjørn har snakket varmt om Hypex og jeg prøver det meste.

    15" Bassene mine har doble 8 ohms voice coiler som kan kobles i serie (16 ohm) eller parallelt (4 ohm).

    http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/67189-helob-final-en-pen-baffel-byggetra-d-19.html

    Har koblet dem i serie og så i parallelt. 16 & 16 ohm = 4 ohm.




    Ser for meg å prøve paralellkoblede voice coiler slik at de blir på 4 ohm og drive hver bass med hver sin kanal. Altså 4x400 watt i 4 ohm.


    I dag kjører jeg 2x50 klasse A (Dual Mono 2x500VA og 200.000 uF lyttebank).
    det er masse krefter ut å går her. har selv en dual mono UcD400Hg her. med 2x PSU Hg og 2x 500VA trafoer. den driver det meste med jernhånd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk! Sånn ser 700-watterne ut, forresten. De er nesten bare strømforsyninger.

    DSC00890 small.JPG
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.229
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SMPS gjør ting mer kompakt, ja. Et designkriterium for mine var at stabelen med tre UcD monoblokker tilsammen tar eksakt like mye plass som en Electrocompaniet AW180M monoblokk. Samme fotavtrykk, samme høyde. Men med 700+400+180=1280 W i stedet for 350 W i 4 ohm.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Der var gitteret på plass. Skrudd på plass med store skiver og muttere. Dette faller garantert ikke ned. Temperaturen har sikkert gått med med 30 grader innvendig.
    Jeg elsker lyden fra disse, så langt! :D Den er helt brutal på preampmatch.

    hypex_kjol2.JPG
     
    Sist redigert:

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Det der ble råflott. Kjenner jeg kribler etter å bygge sånne selv.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du blir ikke skuffet. Det er ikke mye bygging dette da. Bare litt mekanisk arbeide som du kan gjøre langt i forveien. Bare se på layout og bestem deg for plassering av PCB’ene. Være nøye med skruehullene. Bruk tid!

    Det der ble råflott. Kjenner jeg kribler etter å bygge sånne selv.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Kan du legge ut bit for bit hva man må kjøpe inn for å bygge dette? Hva det ca vil koste, og hvor man kan handle?
    Blir enklere å lure seg selv til dette da:p
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Fra www.hypex.nl

    NC400 2 pcs
    SMPS600 2 pcs
    Loudspeaker bindingspost... 2 pcs
    Neutrik XLR female 3 pol... 2 pcs

    Bruk fantasiern angående kabinett og IEC connector. Pluss at du må kunne lage noen hull her og der da.

    Budsjettet ligger vel på ca 11000,- inkl mva.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Takker, men hvordan blir det å bruke 1 stk SMPS600 hvis man skal ha alt i ett kabinett? Vil det holde, eller er den kontruert for bruk på 1 stk NC400?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det brukes vanligvis ett ps pr amp. Gå inn på sidene til Hypex og sjekk dette. Hvis du skriver en Mail til dem så svarer dem med en gang.
    Vh Geir

    Takker, men hvordan blir det å bruke 1 stk SMPS600 hvis man skal ha alt i ett kabinett? Vil det holde, eller er den kontruert for bruk på 1 stk NC400?
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Der var gitteret på plass. Skrudd på plass med store skiver og muttere. Dette faller garantert ikke ned. Temperaturen har sikkert gått med med 30 grader innvendig.
    Jeg elsker lyden fra disse, så langt! :D Den er helt brutal på preampmatch.

    Vis vedlegget 198401
    Tilsvarende hull i bunnplata senker tempen ytterliggende noen grader. :)

    Fin tråd, forresten.

    Mvh.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    EHED leverer også så vidt jeg vet, ferdige kabinetter?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg jobber med å få til samme "koblingen" til lyden som med gode rørforsterkere. Det hele kan virke litt mindre interessant, men til gjengjeld mer ekstremt. Forstå dette rett.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hva mener du med det? Prøver du å få litt av den samme lyden som i rør? Tror ikke jeg forsto dette rett :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjekt å se pent så arbeid, både inni og utenpå. :)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva mener du med det? Prøver du å få litt av den samme lyden som i rør? Tror ikke jeg forsto dette rett :)

    Utfordringen med transistorerforsterkere er at dem ofte er tørre, fjerne og lite organiske i mellomtonen. Mellomtonen er og forblir viktig. Det er nettopp der indrefileten i musikken ligger. Manglende holografi eller romfølelse er også en klassiker på transistorforsterkere. Samtidig flyter ikke diskanten like godt som på rør og har gjerne innslag av sukker og korn. Bassen har ikke samme utfordring. Den er nesten alltid bedre på transistor.

    Hypex NC400 med SMPS600 er intet unntak i så måte. Den mangler simpelt hen noe av magien som rør er så god på å formidle. En blir ikke like involvert, selv om enkelte parametere umiddelbart kan virke mer ekstreme. Den er uhyre transparent og slipper derfor mye av karakteristikken fra foregående ledd igjennom. Derfor kan en lett oppnå et godt resultat med passende forforsterkeren og kabler. Så det er det er håp i leieren for NC400.

    Uansett er NC400/SMPS600 helt sikkert er bra nok for mange i utgangspunktet, i hvert fall for en god stund, før en oppdager svakhetene som skjules av alle de gode sidene. Da er det bare å kjøre på med preamper…
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Det er nettopp det med å ikke bli involvert som du sier jeg er redd for. Magien som rør har. En kamerat har Lyngdorf etelleranett 2100 integrert. Den syns jeg er flat og kjedelig i lyden. Når man drar på så skjer det et eller annet jeg ikke klarer å sette fingeren på. Blir på en måte som å høre på musikk gjennom en tunnel. Nok av krefter, bevares, men jeg får liksom ikke vært med på moroa.

    Har nc400 engasjemanget og får foten til å tappe, så gjør dette meg plagsomt nysgjerrig. Men hvor mye spiller pre og kabler inn? Etter det lille jeg har googlet så er dette kilent på utstyr?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Får å si det sånn så er jeg ekstremt fokusert på mellomtonen. Alt til nå av transistorforsterkere har ikke passert nøkkelhullet. NC400 er faktisk noe av det bedre og det er håp i leiern fortsatt. Fatisk tror jeg at en matchende pre vil gjøre susen.

    Hva med noen enkle DIY saker på prefronten?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    ^ Prøv evt en linjetrafo på inngangen.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Blir det det samme som en linjetrafo på utgangen av en pre?

    Jeg er ute etter litt våtere lyd!

    Jeg sammenligner med en Rogue M-180 med KT120. Dette er litt rått parti i dissfavør av NC400.


    ^ Prøv evt en linjetrafo på inngagen.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn